Ange gravid vid OSA?
Hej! Jag undrar hur ni som gravida gör vid OSA vid tex bröllop vad gäller mat? En släkting ska gifta sig om en månad och nu är snart sista OSA. Då jag i inte hunnit gå in i v 12 än känner jag att det är lite tidigt att berätta för alltför många, plus kanske lite märkligt sätt att göra det på en osning? Känns bara dumt att inte göra det ifall maten skulle råka innehålla typ ost som jag inte får äta… Hur tänker ni?

Jättekonstigt att göra på osa… Är bara inte det du vill undvika.
Jag hade inte angett något utan bara plockat bort ifall det var något jag inte kunde äta. Upphettad ost kan du ju äta, och det är nog inte så vanligt med kalla dessertostar på bröllop, och isåfall kan man ju plocka bort det.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Du kan skylla på allergi, om folk inte vet att du inte är allergisk fast sånt kan man ju bli bara sådär också! annars får du skylla på att du inte tycker om :P
Och om du börjar må dåligt inför bröllopet så kan man göra det av andra orsaker och det kan hända vem som helst (om du känner att du inte orkar gå)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Jag var på bröllop i somras, innan v 12. Dvs ingen visste ännu. Att jag tackade nej till alkohol tänkte ingen på.

Jag hade inte talat om det vid osa, jag var på ett stort 40 års kalas i vecka 7 sa inget till någon, mina föräldrar visste men jag körde så ingen reagera på att jag tacka nej till alkohol, samt som mingel var det snittar varav den ena hade kall rökt lax då den avstod jag ingen som reagera där heller :)
Problemet är inte större än vad man gör det och man behöver ju inte äta allt som serveras oavsett om.det är för att man är gravid ellet för att man inte tycker om det. Alkohol ska man aldrig behöva dricker heller, om man inte vill. :-)
Men nu är det ju för att du är gravid, men det ska räcka med att du säger att du inte vill ha, det ska alla vuxna människor respektera.
Tack allihopa! Var mest om maträtterna innehöll rödlistade saker :) men nu sa jag typ bara att allt ev kött måste vara genomstekt pga magsjukdom, det känns som den viktigaste biten :p
Jag tycker du förstorar upp det alldeles! Man FÅR äta allt, innehåller maten mögelost som är smällt är det bara att äta på, serveras det ostbricka så strunta i det om det inte känns bra.
/Christine

Precis som resten säger, undvik bara det som inte känns ok. På livsmedelsverket står det att köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt bör genomstekas, däremot oxfilé och vissa andra delar av nöt blir inte speciellt god att genomsteka (hej skosula) och risken att nöt ska innehålla toxoplasma är mycket mindre än hos de andra köttsorterna.
"Nötkreatur anses vara naturligt resistenta och är mycket sällan bärare av parasiten" från slv.
#8 Det är inga problem att äta nötkött som inte är genomstekt, och oddsen är nog inte så stora att ni skulle få något annat tillagat kött som inte är genomstekt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag åt både det ena och det andra som gravid utan invändningar från bm, tvärtom. Skippa alkohol, tobak och droger så kommer du långt.
Tusen tack allihop! Möjligt att jag förstorar upp det något, men särskilt nu i början känner jag mig extremt noga med vad som "får" ätas och inte - ändrar sig säkert när graviditeten kommit en bit på vägen :) Som sagt, köttet kändes som den viktigaste biten just nu, andra delar kan man säkert eventuellt pilla bort om det skulle vara så :)
#13 det låter bra :-)