Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 7849 ggr
ChristineL
0

Vi som ska ha barn 2015 #7

ChristineL
0

Vecka 36+0 och hemkommen från bm, alltså vi ligger verkligen inte på samma nivå hon och jag. Idag var hon nästan snäsig för att jag var sen, jag kommer verkligen alltid i god tid men bara för att jag kom hemifrån senare än vanligt var det först kö till receptionen och sen kö till lab, har alltid gått på några minuter innan, suck! Och hon har ingen förståelse för att jag funderar över om det kan bli tidigare förlossning denna gången också, första barnet kom ju i 38+0, men nejnej jag ska räkna med 42 veckor. Jag vet ju att det kan bli så men tankarna snurrar ju när folk säger att magen har sjunkit.

Nåväl, allt bra med bebis. Hen ligger med huvudet neråt ofixerad, hjärtljud 142, sf 35. Vi sammanfattade graviditeten men jag fick inte journalen, antar att jag får den på förlossningen då och att dom ser i datorn, så var det inte i Lerum/Borås.

jossan-pt
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var vi på RUL, så himla häftigt att se!:) det var en pigg och livlig krabat där inne! Jag blev däremot tillbakaflyttad 1 1/2 vecka, så nu är jag i 17+0!

Intehärutandär
0

Sedan i somras har de gjort om datan, så man kan hämta ut journal vart som helst vid tillåtelse. Då samverkar BM, BB, KK osv. Jag fick min förlossningsjournal nu förra veckan. Den kom bort en vända. Fick grav-journalen med och hon skickade med förlossningsjournalen också, så nu har jag två. Fick idag också första ul-bilderna från kubet och hjärtremsan. Något mer till minnesbok.

teezan
1

Här är vår fina vagn som pyntar vardagsrummet ;) lite pimpad också. Måste förresten tipsa om gravidväskan på lekmer! Jag köpte min för 399 och var väldigt nöjd, älskar gravidbältet :) nu säljer de den för endast 199! Sjukt bra pris! (Bara bältet är typ värt 600 eller något) Här finns den: http://lekmer.se/barn-och-baby/graviditet-o-amning/gravidklader-o-tillbehor/gravidväskan

[WickedAlly]
0

#4 tack för tipset, klickade hem en nu. Har funderat på att göra det ett tag men för 199 var det ju inte mycket att grubbla över :)

teezan
0

#5 verkligen inte! Nästan så att jag vill köpa en till, haha ;) tyckte 399 var ett väldigt bra pris så detta är ju typ gratis ;)

teezan
0

Måste åka tillbaka till butiken där vi köpte vår vagn, jag tycker att handtaget glappar på ett störande vis. Har inte alls för mig att det kändes så när vi testade skyltexemplaret :(

ChristineL
0

Pang, där kom foglossningen som ett brev på posten! Bara smällde till imorse och har haft ont sen dess.

Sarah
0

Vi var på ullared igår. Kul :p men känner att vi glömde massor. Blev iaf en babysitter, en skötkudde med olika fodral, baby capes, några gosiga filtar, gosedjur, dinglisar till babyskyddet, potta och toalettring (vi tänkte börja med babypotting tidigt) bilspegel, små skötselsaker, solskydd till bilen, plastfrote, påslakan, liten kudde och sängkläder och en hel del kläder mellan storlek 56 och 80.

[Thiah]
0

Sätter en tass :)

ChristineL
0

Nu har jag fått kommentarer av vänner också att magen verkligen sjunkit. Undrar hur lång tid det är kvar..? ;)

Theres
0

20 dagar :)

golf.ifokus.se

teezan
0

Var i butiken igen igår & det verkar som att handtaget ska vara så. Vet inte varför jag helt plötsligt tyckte det kändes konstigt hemma när jag älskade vagnen i affären!? ;) nåväl, då var det inget fel i alla fall :P Har hittat en hemsida som säljer helt underbara åkpåsar med fårull: www.tomtestugan.n.nu/akpasar , jag är väldigt sugen på en "växa-påse" i orange… ;) den kostar 1000 kronor & 99 kronor i frakt men jag följer dem på Facebook så kan ta del av de erbjudanden de lägger upp ibland, som ger gratis frakt eller 20% till exempel. Känns som det är bra kvalité så man faktiskt kan använda dem i typ 3 år :) är den sedan välbehållen kanske den håller till ännu ett barn eller försäljning för nån liten slant. Ull ska ju vara riktigt bra, till skillnad från syntetiska material. Får nog hålla mig någon/några månader, den här månaden har ju gått på över 10 000 med vagn & gekås ;)

Thermonkey
0

Ni som varit på Ullared i år, vad har ni köpt till bebisen? :) Ska dit i juni och skulle vara snällt om någon vill dela med sig :D

Sarah
0
teezan
0

#14 skrev vad vi köpte i förra tråden :)

ChristineL
1

Jösses vad bebis knölar runt! Trycker upp mot revbenen och ner i ljumskarna :P

teezan
0

#17 är ju långt efter dig, men i morse var det ett riktigt kalas där nere, haha. Fick mig en spark så jag hoppade till, är nog inte van än ;)

ChristineL
0

#18 - Ha, ha, nej man vänjer sig ;) Nu får jag inga rejäla sparkar längre utan mest bök. Tre veckor kvar på måndag!

ChristineL
0

Nu känns det som att den ligger på tvären :P

[WickedAlly]
0

Har en nerv i kläm i ena skinkan, kan nästan inte röra mig utan att gråta. Tur maken bjussar på massage precis när jag vill. Bebisen är väldigt lugn idag. Känner honom men det är så lite så jag börjar fundera på om vi ska åka in. Känns som något är tokigt :s

[TanatosNyx]
0

#21 Tveka inte ens! in ögona böj!

[WickedAlly]
0

#22 Ja, lutar åt det. Har druckit kallt och ligger i soffan nu, har fått några små svaga buffar men för att vara denna bebis är det klent. Han är annars som Alvin var i magen :p Ska ringa och höra med dem.

ChristineL
0

#23 - Ja, åk in om du inte får fart på bebis!
Nerv i kläm i skinkan låter som ischias, har du haft det förut? För mig är det något som kommer och går.

Här är det allt annat än lugnt, igår tvättade jag upp massa tvättlappar och filtar, idag har jag tid i tvättstugan så ska köra babynestet en vända. Och bebis motionerar flitigt ;)

[WickedAlly]
0

Sitter i bilen på väg till förlossningen nu. Hon telefonen tvekade inte utan ville att jag skulle komma in när jag kunde. Har lämnat Wille hos farfar så nu är vi på g. Fortfarande inget liv där inne. Hade problem med falsk ischias nästan hela graviditeten med wilmer men jag tycker det kändes mer ilande då. Nu är det som rejäla nyp när jag rör mig. Men ja, är nog ischias. Vad skönt att ha att pyssla med inför bebis. Så att man gör NÅGOT i alla fall. Känns annars bara som en lång väntan denna gång. Måste fråga en sak: ni andra som väntar barn två eller fler; upplever ni att ni blir tagna mer på allvar av vården denna gång? Första gången kändes det ofta som att jag blev avvisad som nervig förstagångsföderska mest hela tiden. Men denna gång tycker jag mina ord tas mer på allvar. För att jag har erfarenhet nu eller är det ren slump tro?

ChristineL
0

#25 - Håller tummarna att allt är bra!

Jo, jag försöker småpyssla lite då och då men känns som att allt redan är klart typ :P

Jag känner inte alls att jag har blivit tagen på allvar den här gången. Men nu bor jag i en annan stad och har en annan bm, trivdes bättre med min förra. Hon jag har nu snäser typ av allt jag säger och det känns som att hon gör allt på rutin och sen är vi klara. Exempelvis så har jag ju funderat över det här med att förlossningen kan dra igång nån vecka innan eftersom Nova kom två veckor tidigt, "Nej, men du får räkna med 42 veckor!", och sist gick vi igenom graviditeten och hon frågade hur jag har tänkt med smärtlindring och när jag sa att jag vill undvika medicinsk smärtlindring sa hon typ "Ja, men det vet man ju inte förrän man är där!". Fråga inte då… Tror inte hon gillar mig, jag har för bra koll på grejer :P

Hon har nog aldrig frågat om det är något jag undrar över eller hur jag mår i övrigt.

[TanatosNyx]
0

#25 Rent krasst så är det nog så jo, du ses inte som hispig förstis nu.

Hur går det med pyret? Alvin hade några riktiga strecksovardagar som skrämde oss ordentligt. Ut kom världens slöaste sömntuta sen. Han vispar hejvilt i sömnen dock 😉

[WickedAlly]
0

Han lever tack gode gud. När jag väl låg där så började han leva loppan såklart, haha. Wilmer var så himla lugn hela tiden i magen så då blev jag aldrig orolig på samma sätt. Var liksom vara fullt normalt att han var stilla. Denna bebis lever rövare mest hela tiden så stillheten blev grymt påtaglig. #26 Usch vad tråkigt att du känner så :( Jag har också bytt stad och bm, gillade min förra klart bättre men den jag har ju duger i krig så att säga. Inget jättefel på henne som tur är. #27 Ja, är benägen att tro det jag med. Alvin kanske blir ett väldigt lugnt barn sen då :p Wille var jättestilla i magen men nu är han helvild på utsidan, så Alvin kanske gör tvärtom ;)

ChristineL
0

#28 - Åh vad skönt att höra! Hejja, hejja!

Jo, det är lite trist, jag träffade henne först v.24 och första intrycket var bättre. Hade jag varit förstagångsföderska hade jag nog bytt vid det här laget ändå men det finns bara en till att välja på och tänk om hon är värre?

[WickedAlly]
0

#29 otroligt skönt, att de kan skrämmas så de små liven :o Lite så tänker jag också, finns bra en till här också. Hon kanske är sju resor värre och så kan man ju inte lika gärna byta tillbaka :p Undrar om inte bebis är på g att lägga sig med huvudet nedåt :)) Har aldrig känt sparkar såhär långt upp tidigare och jag har inget huvud som skaver i mina revben längre.

Sarah
0

#30 skönt att allt var bra! Jag hinner få ångest en stund varje dag av att bebis är så lugn. Oftast märker jag inte av henne innan kvällen. Får ofta puffa på lite för att vara säker på att hon är kvar :)

[TanatosNyx]
0

#30 Alvin hade ett sovmarathon i samband med att han vände sig! eller ja minskade rörelser får jag väl säga, så som han sover och vevar :P

[WickedAlly]
0

#31 Verkligen mycket av ens tid egentligen som går åt till att fundera på bebisen och om allt är som det ska. #32 intressant! Och visste vände han sig, och sedan tillbaka igen, haha. Så nu har han huvudet i mina revben igen. Suck!

[TanatosNyx]
0

#33 Alvin snodde också runt en del efter han vänt sig. Bara dagar innan förlossningen låg han som en limpa på tvären 😛 Jag tror han fixerade sig på fredagen innan han kom. Då sjönk magen och smärtorna lättade en del. Måndag morgon när de tog vattnet var han fixerad.

teezan
0

#33 Skönt att allt var bra med den lille, förstår att man blir orolig.. När är det man ska vara extra uppmärksam på rörelser? Eller är det bra att ha koll redan nu? (Är i vecka 21). Känner den lite varje dag men ser inget direkt "mönster" och det känns mer eller mindre tydligt.

[TanatosNyx]
1

#35 Från den dag du känner rörelser ska du känna bebisen varje dag!

[WickedAlly]
0

Hoppas han inte tänkt snurra runt sådär fasligt många gånger, så jätteskönt var det ju inte direkt :o Fast hellre det än inte alls iofs :)

teezan
0

#36 tack! Då ska jag vara mer uppmärksam från och med nu :)

ChristineL
0

teezan, ja håll koll redan nu, det är vanligt att man bara känner av det kvällstid i början. Man är mer avslappnad då plus att bebis ju vaggas till sömns av dina rörelser på dagen ;) Men det är bara fråga om nån vecka så ska du se att det kommer igång ordentligt :)

Intehärutandär
3

Kom ihåg att hålla koll på både få sparkar och tydligare. Hade jag vetat att tydligare rörelser betytt att vattnet sinat så hade jag kanske haft min flicka här.

PogoPedagog
0

# 40 Men vad dumt att detta inte är allmänt känt! Jag har aldrig hört att tydligare rörelser är en risk. Så jäkla dumt att alla gravida inte får veta så att folk slipper drabbas som du/ni.

teezan
0

#39 ja på kvällen känns det, och ganska ofta även när jag äter eller precis har ätit ;) antar att den blir glad, haha. #40 oj, det är mycket man inte får reda på :/ så hemskt… men tydligare sparkar känner man direkt, alltså det går att skilja även på dem gentemot de "vanliga"? Kan ju vara svårt att veta tänker jag. Att sparkarna är färre känns enklare att lägga märke till. Otäckt att sånt kan avgöra… Jag kommer säkert vara jätteorolig emellanåt.

Intehärutandär
0

Jag tänkte bara att hon hade gott om plats att knöla på eftersom att hon var liten (som mig). Och rör hon sig, så lever hon var min tanke. Nu dog hon då jag fick värkar, ev för fostervattnet var borta + att hon var tunn. Den kombon kan varit det avgörande. Men ingen vet.

teezan
0

#43 ja, precis, så skulle jag och säkert de flesta andra också tänka…jobbigt att ingen vet vad som hände. Kommer ni aldrig få veta? Jag kan tänka mig att man faktiskt vill veta, även om det inte förändrar något för ens egen del, men kanske för att undvika att liknande händer igen.

[WickedAlly]
0

Det där visste inte jag heller :/ Satan så dumt att det inte informeras om detta på mvc, det är ju superviktigt!

Intehärutandär
0

Nej, vi kommer aldrig få veta. Vi tog div prover på mig och obduktion på henne. Alla prover var bra. T ex leverprov, kromosom, infektion m.fl. Jag bar inte på infektion eller ärftliga fel. Navelsträng hade ingen knut. Moderkakan var hel och fin. Hon tillhör de 10% som dör i plötslig spädbarnsdöd i magen och är friska. Samma gäller min väns son som föddes ett par rum bort, samma dag.

teezan
0

#46 tråkigt att höra. Hade kanske inte gått att förhindra då det inte fanns något som var fel någonstans. verkligen tragiskt med plötslig spädbarnsdöd. kan ju även inträffa utanför magen, känns väldigt obehagligt & tror man ständigt kommer hålla koll på bebis så den andas.

Thermonkey
0

Åh vet inte vad det är med mig :( Hade en period då jag var hungrig konstant, men nu när jag ska äta ( speciellt lunch) Så går det verkligen inte, jag kan stå och laga mat och tycka det är jätte roligt att smaka det sen, men när jag väl är färdig med maten så är jag inte hungrig och får illamående känsla så fort jag ska ta en tugga, frukosten går bra men måste ju äta alla måltider.. har mått illa och spytt konstant från v 5 till v 13, är nu i v 25 och hoppas inte det vill komma tillbaka för det orkar jag inte :(

har huvudvärk till och från, även fast jag äter mina järntabletter, känner mig liksom sjuk, är så himla trött, hade det varit influensa så borde jag ju ha det varje dag och inte uppehåll några dagar :(

nä usch vilket gnällinlägg det vart nu!

[Thiah]
0

#48 sådär hade jag också. Ett tag livnärde jag mig på youghurt, gul paprika och rostat bröd. :)

Thermonkey
0

ja det blir ju så att man liksom småäter nåt litet istället, Bör jag vara orolig att bebisen inte tar skada av att jag inte alltid kan äta riktig mat?

[Thiah]
0

#50 min barnmorska sa att så länge jag äter nått är det bra. Och Joel verkar inte tagit nån skada av min youghurt frenzie. :)

Sarah
0

Har också känns mig influensig ett tag :( allmänt överhettad och disträ. Jag åt som en häst i början men nu är jag inte sugen och får tvinga i mig mat. När jag vägde mig hos BM för 3,5 veckor sedan hade jag gått upp nästan 13 kilo. Vikten har i princip stått still sen dess. Magen växer men resten av mig tappar "hull". 

Småäter också massor, men ser till att det är nyttigt, annars blir det kakor och godis :P idag har jag ex en påse torkade aprikoser, en burk coctailtomater och en avokado i väskan.

[WickedAlly]
0

Är också inne i en sådan där period där jag inte är speciellt sugen på mat. Är egentligen bara grillade köttbitar som lockar. Skulle kunna äta en stor köttbit till frukost, lunch och middag.

fluffis
0

Låter jobbigt… Tycker inte du ska vara orolig för bebisen. Enligt min barnmorska så snor bebisen åt sig näringen den behöver (före dig). De är några smarta rackare de där små🙂

Jag själv är inne i en period då jag känner mig mätt och "svullen" av ganska lite mat. Det känns redan trångt därinne och jag är bara i vecka 25.

Intehärutandär
2

Här står lite som jag sa, fast nu står det överburenhet - men vattnet kan sina närsomhelst.

För mig försvann det mellan v.37-39 någon gång.

[WickedAlly]
0

Kan inte längre gå, nerven (senan?) i vänster rumphalva är totallåst. Har stått i köket i en timme och gråtit. Kan inte stödja alls på benet. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, måste ju kunna se efter lilleman. 
Rasmus kom hem tillslut i alla fall så han fick bära mig till soffan och nu sitter jag här med en vetekudde. Men jag kan fortfarande inte röra på vänsterbenet. Läser om ischias, foglossning och diverse men ingenting stämmer riktigt.

[Thiah]
0

#56 kan blivit nått i kläm helt enkelt. Det kan släppa med tiden eller med t.ex. massage. Jag får så i ena höften ibland men aldrig så illa som du verkar ha det. Hoppas det snart går över.

PogoPedagog
0

#56 Har du foglossningsbälte? Det hjälpte ju mig massor eller snarare en vanlig elastisk linda funkade bäst. Hade oxå domningar och kändes som att det inte gick att stödje på benet ibland fast aldrig så länge.

Intehärutandär
0

#56 Det låter som vad min narkosläkare förklarade för mig, då jag tappade känsel i vänster rumpa-lår och fick hemskt ont i höften (skelett). Vårt bäcken ser ju ut som en liggande åtta grovt skissat. Vi har nerver som går uppifrån och innanför kanten på bäcken och sedan ut igen. Då barnet blir större och endera fixerar sig eller vid utdrivning så klämmer bäbis nerv emot bäckenkant och man kan då få tillfällig till permanent nervskada. Sällan det sista då nerver är bra på att reparera sig.

[WickedAlly]
0

#59 Det är den närmsta förklaring jag läst också, snubblade över någon annans likadana historia, så jag är benägen att hålla med dig. 
Antingen det eller att det blivit en fnurra på en muskel-någonting. Har glömt det fina ordet. 

#58 Har försökt att få tag i min bm i flera dagar nu för att höra om jag kan få hyra ett bälte men telefonkön är alltid längre än telefontiden. Men kanske får knalla till apoteket istället då. Eller ja, skicka maken åtminstone :P

#57 Ska höra med gubben om han bjuder på massage. Läste någonstans att det kan hjälpa att bara trycka hårt på punkten i några minuter, ska testa det. 

Nu kan jag vicka på foten i alla fall så det går ju åt rätt håll åtminstone :)
I morgon får jag väl ringa svärfar, tur för mig att han går arbetslös just nu :P

Sarah
0

Också haft samma typ av smärta i vänster skinka, men haft tur då det gått över under natten varje gång. Varit sjukt svårt att gå ner för trappen till toaletten på kvällarna. Börjar kunna känna vad som är vad på bebis nu, ibland. Det snurras mycket, men ibland sticker huvudet upp som ett sjöodjur, över vänster sida på magen, för att sen försvinna ner i djupet igen. Fötterna verkar vara ungefär vid min svanskota och där sparkas det vilt.

[WickedAlly]
0

#61 Är mycket bättre på morgonen för min del också, antar att man lyckats slappna av under natten så att nerven/senan/muskeln är mer samarbetsvillig då. 

Jag bävar för att gå uppför trappen nu när vi ska sova. Hade det inte vart för Wille så hade jag sovit på soffan här nere.

[TanatosNyx]
1

jag tror det är så enkelt som att lägesförändringen när ni spenderar några timmar liggandes i sängen gör att bebis inte klämmer neråt på samma vis = smärtan lättar.

[WickedAlly]
0

Ja, det har du nog alldeles rätt i faktiskt. Har blivit lite bättre efter en stunds ryggläge i soffan nu också. Fast sen gjorde jag misstaget att halta ut i köket, så nu är jag tillbaka på ruta ett, haha.

Sarah
0

För mig har det kommit de dagar jag varit uppe och sprungit runt för mycket. Ex varit på gymmet och tagit i för hårt, varit länge i stallet, haft dåliga skor osv. Nu har jag inte känt av det på flera veckor, för att jag tvingats ta det lugnare. Men hade det långt innan bebis blev så pass stor i magen att hon märktes, typ från v12, så jag tror inte att det är barnet.

[WickedAlly]
0

#65 Nä, så låter det som något annat. Foglossning kanske. 

Jag har under båda graviditeterna börjat känna av det ungefär i samband som jag börjat känna av lite tyngd i livmodern. 
För mig brukar det bli bättre om jag rör mig mycket men idag är det precis tvärtom, går jag fem meter så låser sig alltihop.

Sarah
0

Nej inte foglossning. Är precis samma som du beskriver, något i kläm/låst i mjukdelen :p och bara på vänster sida. När det kommer gör det förlamande ont.

[WickedAlly]
0

Hm, kroppen är skum kan vi nog enas om :p Idag gör det vidrigt ont redan från start, vet inte hur jag ska ta mig ner för trappen. Önskar att vi hade enplanshus..

[WickedAlly]
3

Sjukgymnast 11.30 tack gode gud

ChristineL
0

Åh, vad skönt Ally! Låter som en riktig pina det där!

Här går foglossningen lite fram och tillbaka men är smygande nästan jämt. Hade ju en dag förra veckan då det bara small till och jag trodde det var kört för mig att kunna röra mig nåt mer, men det lade sig igen, märkligt.

Theres
0

När jag får ischias så brukar jag lägga mig på en tennisboll så den trycker på det onda :)

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

Kryckor blev dagens dom. Hon trodde varken på ischias eller foglossning, och kunde inte heller komma på något annat. Ska göra lite olika övningar, försöka ta det lugnt men vara i rörelse och sedan komma tillbaka om en vecka. Hon grejade med någon vibrerande penna på ett par punkter som gjorde extra ont men det hjälpte ingenting alls. Fast effekten kunde dröja lite sa hon.

ChristineL
0

#72 - Alltid lika spännande när dom inte kommer fram till vad det är…

Sarah
0

#72 Har du haft problem med spänningar i ryggen innan du blev gravid? Jag har haft problem med vänster kroppshalva sen en ridolycka, blir lättare spänd i nacke och rygg och höft på den sidan. I vanliga fall håller jag mig helt smärtfri genom gym, men nu orkar jag ju inte så mycket och då kommer spänningarna i ryggen direkt. Nu kanske våra smärtor kommer av olika anledningar, men för mig är jag övertygad om att det börjar redan i nacken och mellan skulderbladen. Tidigare har jag fått problem med cirkulationen och nerver i vänster sida pga spända muskler och det har gått ner även i höft/ ben/ rumpa. 
Nu har jag inte haft ont på ett  tag, har ju mest legat i sängen känns det som, men det som tidigare har fått mig att bli av med det onda är rygg och nackövningar på gymet, samt mycket stretch i ryggen/ höftböjare och rumpa. Alltså inte träna direkt där det gör ont i skinkan, utan andra bakomliggande orsaker. Däremot har det blivit värre om jag gått/ stått mycket. 
Nu köpte jag dock en balansplatta, och känner direkt att det var en bra övning för att hjälpa till runt bäckenet, man rör inte på sig, men stärker ändå upp.

Sarah
0

Och, jag tänker på att ha bekväm bh/ ingen bh som inte trycker på musklerna vid nacke/ axlar. Gör den det så blir jag direkt stelare och får ont i hela vänster sida.

Theres
0

Min dom från sjukgymnasten var överrörlighet. Men nu är det ju tydligen inflammation i ryggen också så vet inte riktigt vilket som stämmer ^^ Så jag hade väl inte ischias heller tydligen.

golf.ifokus.se

sussa08
0

För första gången sedan jag började min sjukskrivning på 50% i Februari så känner jag mig sjuk! Innan har jag varit sjuk minst en gång i månaden… Jag hoppas att det bara är för att jag är trött (plus att jag har ett sår i halsen som gör ont) och att jag slipper bli förkyld! Dricker nu varm mjölk med honung för att lugna halsen, mums ^^

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[WickedAlly]
0

#74 Nej, har haft tur och är skonad från allt sådant. Går nog dock lite stelt ibland pga en trafikolycka för snart tio år sedan, klämde ena knät rätt rejält. Men det är allt. Börjar mest troligt i korsryggen för min del, det var vad hon kom fram till igår i alla fall. Men det kan ju börja högre upp också egentligen. Den där vibrationsgrejen gjorde nog gott ändå, hade flera helt smärtfria timmar igår eftermiddag. Sen började det strama igen men det är på en nivå jag lätt kan leva med. Balansplatta lät smart :)

ChristineL
0

Åh, jag är så trött hela tiden! Inte på samma sätt som jag var i början men jag känner mig aldrig utvilad. Jag är uppe och kissar typ varannan timme på nätterna, tycker vi har alldeles för varmt i sovrummet vilket också gör att jag sover dåligt, katterna trängs i sängen (inatt var alla tre där!), och jag känner mig allmänt grinig.

teezan
0

Här är en till som känner sig outvilad. Sover aldrig en natt i sträck utan det är ju som sagt kissa, det är att trängas med hunden, väckas mitt i natten när sambon kommer hem & sen även när han går & lägger sig och på morgonen vill hunden ha mat alldeles för tidigt :O här är dock sovrummet svalt & skönt än så länge, men det kommer det ju bli ändring på innan det blir september ;)

ChristineL
0

#80 - Jag skulle vilja öppna ett fönster men det finns ingen hasp och vi felanmälde det för en tid sen men dom kanske behöver en påminnelse…

teezan
0

#81 ja, bäst att påminna! Tycker det är ofta felanmälningar "glöms bort". Hmm… Simmade idag men kunde inte simma varken lika långt eller snabbt son vanligt. Fick känningar i både mage & rygg, antagligen lite sammandragningar. Kändes inte alls behagligt så jag bröt. Måste lyssna på min kropp :) efteråt gick jag till hemmakväll och köpte plugg-godis ;) man får vara lite snäll mot sin gravidkropp och ge det den vill ha ibland ;) fast godis har alltid varit min last :P

ChristineL
0

#82 - Det var visst bara förra veckan vi hade felanmält det, men det känns som längesen :P

Men då, simning som är så skonsamt. Men ja, bäst är att ta paus när det inte känns bra!

Sarah
0

Men varför inte köpa en hasp :p kostar 10kr och det blir gjort direkt.

ChristineL
0

#84 - Vi får betala "straffavgift" för sånt när vi flyttar. Vi får inte skruva/spika i fönster, skåp, lådor och annat sånt som tillhör lägenheten.

teezan
0

#83 ja, det kändes väldigt konstigt då jag tog det rätt lugnt. Vet inte vad som gjorde att det blev så, har aldrig känt nåt innan & simningen vill jag fortsätta med…men tänkte att vila ska funka och det gjorde det. Det släppte i stort sett direkt när jag bestämde mig för att sluta simma och gick upp. Undrade om det skulle komma tillbaka på långpromenaden med hunden nu ikväll, men tog det lugnt även då & kände ingenting :)

jossan-pt
0

Jag har funderat på det här med graviditetspeng. Jag ska söka så mycket innan jag får, alltså 60 dagar pga fysiskt krävande jobb. Det kommer bli i början av augusti jag går isf. Jag ska inte träffa min BM igen förrän i mitten på juni, och jag antar att jag kommer få mitt moderskapsintyg då? Kommer det bli tajt om tid att skicka in ansökan då? Hur snabba är FK på att handlägga?

ChristineL
0

#87 - Skickar du in ansökan så fort du fått moderskapsintyget så ska det inte vara någon fara. Jag fick det v.25 och tyckte också det var väldigt sent, men jag hann ändå få beskedet och min chef hade redan planerat in att jag skulle gå då.

teezan
0

Kan man ansöka om graviditetspenning när man vill? Jag har schema i sommar till vecka 34 och tänker mig att det nog inte ska vara några problem, mem kanske att jag då ansöker från och med vecka 35.

jossan-pt
0

#88 Toppen! Tack för svar!:)

soundtrack
0

#87 Mitt ärende tog ganska exakt 4 v för dom att handlägga. Det kan ju bli tight med tid om dom avslår och du vill överklaga dock. #89 Så vitt jag vet kan du bara få GP för dagar du skulle ha jobbat. Dvs, du behöver ha inplanerade jobb-pass att vara ledig ifrån.

Velinga1984
0

#91 Nej, det stämmer inte. Jag fick GP utan bekymmer fast jag inte hade fasta arbetstider. 

Men kanske är skillnad om man är timanställd, jag har en fast anställning.

soundtrack
0

#92 Ja, precis, var lite otydlig ;) är du fast anställd så är du ju "inplanerad" att arbeta även om det kan vara oregelbundet osv. Med timanställning vet jag inte hur det fungerar riktigt.

Velinga1984
0

#93 Nej inte med min variant av jobb som då var en fast anställning med månadslön men vi arbetade precis som timvikarier. Knappt FK förstod ;)

soundtrack
0

#94 Haha, va? Låter helknepigt? :P men det var ju som sagt iaf en fast anställning. Men som timanställd borde man ju kunna få också om bara arbetsgivaren intygar att man ska arbeta under den perioden? Eller så tycker kanske FK att arbetsgivaren inte borde boka in en höggravid kvinna på arbete… Skulle inte förvåna mig..

teezan
0

#93 skrev i en annan tråd om det här och frågade just det då jag är timanställd, och det verkar inte spela någon roll. Sen får man säkert inte ut särskilt mycket pengar, till skillnad från när man är fast, men känns ju bättre än inget :)

teezan
0

Fast det kanske hänger på chefen lite, som du nämner i #95,. Jag får undersöka det närmre. Annars kan man ju ta ut föräldrapenningen då, kanske måste det om jag inte jobbar alls & vill skydda min sgi.

soundtrack
0

#97 Nej att du är timanställd spelar nog ingen roll egentligen, men din chef måste väl som sagt intyga att det är tänkt att du ska jobba under den tiden. GP är ju till för att ersätta förlorad inkomst pga att man inte klarar att jobba under graviditeten, så man kan ju inte få det om man inte kommer få utebliven inkomst. Men hade du inte vari gravid så antar jag att du skulle ha jobbat hela sommaren där? Så då borde det ju gå att fixa till på nått sätt :) Det är ju skönt att slippa ta ut fp-dagar innan barnet ens är fött.

[WickedAlly]
0

Vad mycket enklare det är att vänta barn två, i alla fall när de kommer tätt. Mitt moderskapsintyg är registrerat och jag kan nu ansöka om fp för nästa bebis. Inga papper fram och tillbaka i posten eller något. Galet skönt må jag säga. Höll på att bli knäpp på alla papper sist.

Thermonkey
0

är det bara jag som börjat drömma knäppa drömmar? Förrigår drömde jag att det började blöda i underlivet, fick ingen hjälp via sjukvården på telefon så jag åkte in till förlossningen endå, och väl på plats så var det ett snuskhummer som stog där och sa att det var överfullt och att dom inte kunde göra något, ifall han inte fick ha sex med mig, jag sa självklart nej och det löste sig iallafall med mycket om och men. Blödningen visade sig att det var att nåt med moderkakan men inget farligt och att jag skulle behöva föda för tidigt.

Inatt drömde jag att vi hade fött våran underbara son och att han absolut inte gillade att åka vagn om jag inte åkte hiss på köpcentrum hela tiden så jag stog där varje dag och åkte hiss med barnvagnen xD

Såna här drömmar har börjat komma på den sista tiden, är i v 26, man vaknar och tänker" vafan har jag drömt egentligen" :P

[WickedAlly]
0

#100 Haha :p

Gillade det där med hissen ;)

Det ska finnas ett par drömtrådar här inne, en skapad ganska nyligen :)

MouIIyo
1

Beräknad den 15 maj.

[WickedAlly]
1

Nu är det någon som sparkar mig i revbenen, tjoho!

Lilolizeit
2

Var på mvc idag, berättade om mitt ryggont/foglossning. Hon tog de verkligen på allvar å gav mig nummer till sjukgymnast som är specialiserad på gravida och bokade en tid med läkaren åt mig redan på tisdag. Hon tyckte inte heller att ja borde jobba så mycket, varken natt eller 100% och sa att sjukskrivning inte kommer vara något problem om jag känner att de behövs. Skönt att bli tagen på allvar. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sarah
0

Bm idag jag med och hon har bokat läkartid åt mig nu så jag kan bli sjukskriven. All stress med jobbet tar kål på mig. Tårarna började spruta direkt då hon frågade hur jag mår. Järnet rasar också, hb nere på 103, samt att jag bara gått upp 1,5 kg sista månaden. Magen växer som den ska, men jag har tappat hull på benen och rumpan. Ingen matlust :(

[WickedAlly]
0

#105 Men det är väl ingen konstig viktuppgång? Jag har stått stilla sista månaden, ingen som reagerar över det. Fast i och för sig, det blir kanske något annat när det direkt kan relateras till dåligt mående. 

Tråkigt att höra att du mår dåligt. Hoppas det blir bättre när du får vara hemma.

Sarah
0

Är väl ganska normal viktuppgång, men just att jag tappat i vikt på resten av kroppen känns inte bra. Byxorna som var tajta för två veckor sedan sitter löst nu. Men kanske är jag som stressar upp mig i onödan. Brukar rasa i vikt bättre jag är stressad så för mig är det en varningssignal. Tidigare i grav har jag gått upp för fort tycker jag själv :p

soundtrack
0

#107 Jag väger lika mkt nu som innan jag var gravid, men min kropp är helt förändrad. Mina höfter och min rumpa är putsväck, alla byxor är för stora.. Så det behöver inte vara att du har tappat vikt, mer att kroppen förändras av graviditeten.

PogoPedagog
1

#107 Det är inte förlorade muskler iom att du kanskje blivit mer stillsam? Jag tappade alla ben- och rumpmuskler sista trimestern med båda. Jag och sambon låg i sängen och skrattade åt mina spinkiga ben :)

Sarah
0

Ok, skönt att höra :) jag har gått från pinnsmal till att fylla ut överallt ganska snabbt och nu vände det. Men jag kanske bara nojjar. Min hjärna går på högvarv just nu och jag stressar upp mig för allt.

Sarah
0

#109 haha, kanske, men det gick så fort. Inte tänkt på det :p

sisela
0

Åh hjälp, har just varit till första läkarbesöket och utfyllt en maaaassa papper och ändlösa frågor om allt möjligt. Bor i Danmark så det funkar kanske inte på samma sätt i Sverige. Tänker att detta evt. motsvarar "inskrivning på MVC". Jag såg faktiskt fram emot att få prata med min egen läkare, och så var det en annan som vickade för henne. Hon var ok också, men det kändes inte lika tryggt. Nu sitter jag här hemma och gråter av ingen anledning alls, annat än att det var lite jobbigt med alla frågor och vägning och blodtrycksmätning och känna på livmodern etc etc. Allt verkade bra dock. Hade lite högt blodtryck men det var tydligen normalt eftersom det är vanligt att förstagångsgravida är nervösa hos läkaren.

Velinga1984
0

#95 Så sa handläggaren också när hon ringde för att kolla ifall jag skrivit rätt på att jag då hade 7 olika arbetsplatser :P Men så många behövs för att kunna få ihop den tid man får betalt för varje månad. 

Jag bytte jobb nu när jag kom tillbaka från föräldraledighet så nu är jag fast anställd på att ta korta vikariat som undersköterska. Kort förklarad så har jag en jobb-bokare som ihop med min chef placerar ut oss 20-tal anställda på de korta vikariat som arbetsplatserna inte kan lösa annars. Tex korta sjukskrivningar, i väntan på att en anställd ska börja jobba tex efter en jobbansökning.  

FK kommer få det lika roligt att förstå när det blir dags nästa år :)

soundtrack
0

#113 Ah, men då jobbar du ju i typ en bemannings-pool nu då? Det borde dom väl fatta iaf?

[TanatosNyx]
0

#112 Ja det är vanligt, framförallt med högt övertryck 🙂 man får se över tid vart det tar vägen.

# Sarah: Oroa dig inte för vikten, det låter helt normalt 🙂 det kan svajja, svänga och det händer massor i kroppen pga alla hormoner. Bebben mår fint ändå. Att ha alla dessa kontroller (mått, vikt mm) är förvisso jättebra, men även ett onödigt orosmoment ibland.

ChristineL
0

På tisdag är det 38+0, det var då Nova föddes, jag har ett besök hos bm inbokat som jag hoppas slippa :P Kanske ska springa några varv i trapphuset i helgen bara för att vara tvärtemot vad hon säger :P

Sarah
0

Skönt att höra att det inte är ovanligt att viktökningen trappar av så. Har väldigt svårt att få i mig alla kalorier jag behöver just nu.

[TanatosNyx]
1

#117 Tänk inte ens på kalorier, det är bara onödig stress 🙂

För att få lite perspektiv så se hur vården handskas med de som t.ex. lider av hyperemesis gravidarum (extremt gravidillamående); nåt dropp här och där och illamåendetabletter typ, trots att de spyr genom hela graviditeten. Hade det varit fara för fostret hade man handskats annorlunda med det hela, men då det "bara" är mamman som mår som en hink med skit så gör man inte så mycket åt det. Alla gravidas lyckliga lott 😛 all fokus på bebis, själv är man bara en biologisk kuvös 🤪

Vad jag förstår så har du ju bra koll på mat/näring, och har levt sunt innan graviditeten, så då har du depåer att ta av nu med sånt som bebis behöver. Det är du som får ta den kämpiga biten, och du återhämtar dig fantastiskt fort som förlöst, kom ihåg det. 🙂 (Klart alla regler har undantag, ifall någon nu mått skit länge efteråt).

ChristineL
0

Idag har jag fått en kallelse för att lämna cellprov. Den 19:e maj=sex dagar före bf, hur fasen tänkte dom där? Har dom ingen koll eller?

[TanatosNyx]
0

#119 Hahahaha, precis som för mig då som fick en kallelse nånstans efter v.30 🤪 men nej det var fel i datasystemet, så ring och peta på dem, du ska inte lämna cellprov som höggravid 😉

ChristineL
0

#120 - Jag avbokade via Mina vårdkontakter så tar jag det med bm nästa gång. Det är väl bara att dom tar det på efterkontrollen tänker jag, det blev jag erbjuden sist minns jag.

[TanatosNyx]
0

ah smidigt! 👍

[WickedAlly]
0

Jag hade fått tid för cellprov 12 dagar efter BF när det begav sig :P
Frågade om vi kunde ta det på efterkontrollen sex veckor senare istället men hon tyckte det var för tidigt så jag fick tid ytterligare en månad efteråt.

Intehärutandär
0

#119 Jag fick två kallelser under graviditen. Brukar vanligen ta dem på kvinnokliniken, men dessa var från MVC där jag gick. Fick till förklaring att det är inte samma data…ja nått. Datan visar inte graviditet(s journal) vid skickning av kallelse.

ChristineL
0

#124 - Alltså, det är verkligen fruktansvärt mycket mer komplicerat än det bort vara!

Thermonkey
1

Idag är jag nere på tvåsiffrigt, 99 dagar kvar!

Denna kommentar har tagits bort.
teezan
0

Tycker det är häftigt när rörelserna syns utanpå magen, det är fascinerande :) dock är sambon måttligt intresserad av att känna. Visserligen ses vi inte särskilt mycket om dagarna eftersom han sover tills han ska jobba & kommer hem när jag sover & sen lägger sig jättesent, ibland tidig morgon. Den rytmen håller i sig även på helgerna…ganska trist. Tycker att han borde lägga sig tidigare & därmed gå upp tidigare så vi hinner umgås. I vilket fall, han har egentligen aldrig frågat om han får känna rörelser utan det är jag som "erbjudit" när jag känt dem, men jag har sagt att han får känna när han vill. Tycker att han borde vara lika intresserad av det som jag, men vet inte vad det är som gör att han inte "vill". För att han inte tänker på det skulle väl kunna vara en anledning..men känns ändå som han borde efterfråga lite kontakt nån gång, visa lite engagemang så sätt. Äh, jag vet inte. Hur tänker ni om detta? Hur var/är era män?

ChristineL
0

#128 - Jesper var mer intresserad förra gången, men jag tror det beror på att han känner sig mer tankspridd nu. Vi har mer saker runt omkring oss i livet så att säga. Men jag tycker inte man ska behöva be sin partner om att känna. En del män tycker ju det är skitläskigt.

Om det är någon överraskning så är ju den gravida kroppen lite märklig :P Min kropp har bestämt sig för att det gör ont i vänster höft om jag är igång och ont i höger höft efter för lång vila :P

fluffis
0

Jag upplever att min make också är för lite engagerad kring magen. Känns märkligt eftersom jag är så exalterad själv, men tänker man efter så kanske det inte är så konstigt. Att vara gravid ger förmodligen en helt annan känsla och helhetsbild av situationen. Det kan finnas en miljon anledningar till att de blivande papporna reagerar som de gör. Känns bäst att försöka att inte förstora upp det, i alla fall för mig, haha :)

Trist att ni har så olika tider…

Sarah
0

Min kille är lika eller mer engagerad än mig. Han är den som är mest nervös mm. Han känner och känner, men än så länge har han inte fått känna sparkar mer än några få gånger. Vi bor inte ihop och ses bara någon/ några gånger i veckan. Sen har vi en väldigt lugn bebis som inte rör sig så mycket. För några veckor sedan var det enklare att känna på utsidan, men nu har hon börjat sparka bakåt istället och det är sällan det känns på utsidan. 

En av hans arbetskompisar visade film på sin gravida frus mage i morse, böljade som ett hav. Vi erkände båda då att det är lite jobbigt att hon känns av så lite, vi hinner båda bli lite oroliga varje dag, men det är ju inte mindre nu iaf. 

Själv mår jag piss, mår illa konstant just nu :(

teezan
0

När jag väl säger att det känns vill han ju ändå känna, och då tycker han att det är coolt, men nä, de upplever ju inte graviditeten på samma sätt som en själv. Blev mest lite fundersam då jag hade önskat att han var lite mer intresserad, inte bara över rörelser utan allmänt. Men det är säkert svårt för männen att ta in det som sker i våra kroppar. Tyvärr är vi ganska osams ofta nu. Känns som det är han som är gravid och har humörsvängningar. Tycker inte han visar förståelse för hur det kan vara att va gravid. Nu är jag relativt pigg & han verkar förvänta sig att jag är precis som vanligt, men vissa dagar har jag dåligt med ork och kanske inte orkar diska eller städa. Han vet ju om detta, han har varit med hos bm som förklarade, han ar en app han kan följa (som jag inte vet om han följer) men det verkar inte gå in. Dessutom har jag skolan att sköta & hunden är det mestadels jag som aktiverar. När jag låg och spydde om dagarna förstod han väl lite bättre, men tyckte det var jobbigt att sköta allt här hemma. Äh, känner mig gnällig just nu.. Men blir ledsen när han är på dåligt humör…och att det går ut över mig, för det är väl annat som ligger bakom egentligen…

Theres
0

#132 Så var min pojkvän också. Det var han som hade alla gravid-hormoner kändes det som. Men han var inte alls så intresserad av själva graviditeten. Men när hon kom ut så blev han väldigt mycket pappa på en gång :)

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
0

Här var det också pappan som var hormonstinn! Han fick till och med en liten släng av baby blues medan vi var på neo. :)

teezan
0

#133 skönt att det blev bra sen! Egentligen säger väl inte hur papporna agerar under graviditeten (dvs intresse osv) så jättemycket om hur de kommer vara som föräldrar. De är ju inte riktigt med hela vägen, från början på samma sätt som vi & knyter inte samma band. Men man kan känna sig lite ensam i det dock, och för hans egen skull känns det lite viktigt att han får vara delaktig på de sätt som går. Men ja, det kommer väl. Han kan ju klappa & gosa med magen ibland & vi pratar om hur det kommer bli och sådär, sen är han visserligen mer orolig än jag över hur det kommer att bli. Så helt ointresserad ät han ju inte, kanske är jag orättvis. Det spelar nog in att vi inte ses så mycket, det här med att jag kan känna mig lite ensam i det hela.

teezan
0

#134 hehe, konstigt egentligen att de får berg-och dalbanehumör under graviditeten ;) efteråt kan jag dock förstå, det här med baby blues till exempel, då det är en så stor grej och känslorna sprutar åt alla håll förmodligen.

[WickedAlly]
0

Rasmus var väldigt intresserad första graviditeten, följde appen nästan slaviskt och pratade mycket om hur det skulle bli med en bebis i familjen. Men sen när Wilmer kom så lugnade han sig istället, intresserad och delaktig absolut men han verkade nästan lite nollställd. Nu tar han dock mycket ansvar, men där i början så tror jag han fick en chock faktiskt.

Nu andra gången klappar han på magen ibland när vi sitter i soffan men är i övrigt lagom intresserad, tror dock det mest beror på att vi nu har så mycket annat att tänka på. Märker på mig själv också att jag inte tänker så ofta på att jag faktiskt är gravid, innan magen dök upp på riktigt så glömde jag bort det titt som tätt. Nu har vi ju Wille, ett hus, bil, båt och allt vad det är att fokusera på istället. 
Och inte för att detta barn är mindre efterlängtat än Wilmer men nu har vi ju liksom redan gjort detta en gång, nu vill jag bara att graviditeten ska vara över så att vår nya familjemedlem kan få komma hem och finna sin plats hos oss.

sussa08
0

Här är  maken lite olika från dag till dag :P Oftast så håller han gärna på magen och pratar med sin son med kinden tryckt mot honom, dock har han ingen alls koll på "vart vi är" i graviditeten! Men jag klandrar honom inte, hans ADHD gör det väldigt svårt att fokusera på sånt som inte är så påtagligt och han har så svårt för tider/datum ;) Men han är otroligt stolt! Han visar mer än gärna upp både mig och magen och längtar väldigt tills han ska komma ut :)

Vår lilla grabb har ändrat dygnsrytm helt nu förresten  :) Nu är han vaken på dagarna och sover (är i alla fall stilla) större delen av nätterna ^^

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Linusidah
0

Är det någon fler som blivit en spårhund som gravid? 
Jag gick runt och letade källan till en doft igår kväll, som naturligtvis bara jag kände, i tre kvart. Gick så klart inte somna i "stanken"…

Tycker inte det var så här illa förra gången, visst, matos hade jag riktigt svårt för, men annars gick det bra, nu går matos an men att sticka in näsan i kylskåpet när det står matlådor där, det är rena döden. Spännande och roligt att det är olika mellan graviditeter :)

ChristineL
0

#139 - Ja, här kan det lukta allt möjligt utan att jag lyckas hitta källan till det. För några veckor sen var jag helt övertygad om att en katt hade kissat i hallen, gick fram och tillbaka flera gånger, luktade i vagnen, på mattan, på pallen och lyckades inte hitta nånting. Och kattpiss luktar ju väldigt mycket.

Lilolizeit
0

#139 Absolut som en spårhund! Allt luktar konstigt, har en lukt i kylen, som inte försvinner, har fått kylen städad av andra 2ggr nu, men den lukten jag känner, känner ingen annan så deras städning hjälper inte. Jag kräks om jag är för länge i kylen, så jag planerar vad jag ska ha noga innan jag öppnar dörren. 

Idag blev jag (om jag fattat fackspråket rätt 😃) beviljad hel graviditetspenning from 22 juni. Vilken lättnad. Tog bara 2veckor från att jag skickat in pappren.

fluffis
0

Japp, jag känner också lukter av allt möjligt. Jag gör detta även i vanliga fall när jag inte är gravid men nu är det lite värre. Igår kväll hörde jag även ett ljud i badrummet. Ett konstigt knäppande ljud. Vet inte om jag inbillade mig eller om det verkligen fanns där 🙂 Jag låg på golvet och försökte spåra detta mystiska ljud men jag hittade inte källan till det. Det visar sig väl …  eller inte 🙂

Sarah
0

#139 Nix, bara en enda gång, innan jag plussade, då tyckte jag att killens cigg luktade ovanligt illa. Efter dethar jag inte märkt ngt alls.

sisela
0

Allt luktar asäckligt. Har aldrig hållit för näsan så mycket. Folk på stan luktar äcklig parfym, mat luktar illa, vägarbeten stinker, mit balsam ger mig kväljningar (det är eko och utan en massa grejer, men med en svag doft/stank).

Sarah
0

Idag köpte vi säng, sängkläder, matstol, bärsele och en påse kläder av en kollega till mig. Det enda som saknas nu är ngt att bada i, en termometer och tygblöjor. Samt att babynestet jag börjat sy ska bli klart, sen har vi nog allt vi behöver tills bebis kommer :) Själv mår jag sämre och funderar på om jag är på väg att få havandeskapsförgiftning. Ska till läkaren på måndag om sjukskrivning, men känner jag mig inte piggare snart får jag försöka få det tidigare. Blodtrycket var högre än tidigare i torsdags, har ont i huvudet, lite flimmer för ögonen och känner mig allmänt risig. Massa sammandragningar också.

[WickedAlly]
1

#145 Vänta inte, sök hjälp nu istället för att sitta och vänta på att det ska bli värre.

[WickedAlly]
0

Jag var inne för samma sak med Wille. Det började flimra, hade huvudvärk och sedan svartnade allt. Otroligt obehagligt. 

Nu visade det sig att det inte var något men tänk om det hade vart det, bättre att få det kollat snabbt med tanke på hur illa det kan gå. 

Har haft en väldigt lugn bebis idag, fick chocka honom med iskallt vatten förut och då blev det tillslut liv där inne.
Mamma tyckte förresten att magen hade sjunkit :o Är ju alldeles för tidigt för något sådant.

Sarah
0

Ska till bm på föräldrautbildning imorgon och tänkte prata med henne då igen. Tog upp det i torsdags, att jag känner mig konstig i kroppen, och hon tog urinprov. Kände att hon inte riktigt tog det på allvar då och hon verkar inte oroa sig för blodtrycket. Men hela mötet var rörigt då, med bmstudent och en storgråtande sönderstressad Sarah. Inget protein i kisset då och egentligen känner jag mig inte sämre nu. Bara lika konstig. Var på jobbet idag men sjukskrivit mig själv från imorgon igen. Är jag inte "normal" efter vila imorgon får jag gå till en annan läkare istället för den bm bokade.

Sarah
0

Men bebis är pigg och aktiv iaf :)

Sarah
0

Eller jo, flimmer har jag inte haft innan, och inte ont i huvudet. Jo, jag hör ju hur fel det är…

[WickedAlly]
1

#148 Okej, men det låter ju bra att du ska dit redan i morgon. Men tveka inte att ringa förlossningen om det känns värre, hellre en gång för mycket liksom. De tycker inte att man är konstig eller i vägen för att man är orolig.
Se till att dricka lite extra, huvudvärken och flimret kan ju bero på lätt vätskebrist också. 

Skönt att det är liv där inne, min bebis har vart en slöfock idag. Skrämmer skiten ur en när han vanligtvis är en vilde.

Sarah
0

Är väl det man fånar sig över, att det är "fel" att ringa förlossningen för lite huvudvärk. Att man borde vänta på att en läkare säger åt en att gå dit osv. Ibland kommer duktigflickasyndromet fram för mycket :(

Sarah
0

#151 han vaknar nog snart igen :)

[WickedAlly]
0

#152 Mhm, tyvärr så gör man ju det. Och det är superdumt om jag ska vara helt ärlig, gör likadant själv men har försökt skärpa mig. 

Han har vaknat nu och lever loppan, alldeles lagom tills jag ska försöka sova :P

[TanatosNyx]
0

Jag hade samma besvär med huvudvärk, flimmer och nån vända hade jag svaj på trycket. Detta gav dock med sig (trycket) så det var inte havandeskapsförgiftning. Dagarna innan jag blev förlöst var det så illa att flimret övergick i hallucinationer 🤦‍♂️ då låg jag som väl var redan inne på sjukhuset. Var jävligt orolig för propp ett tag men det verkar ju onekligen ha varit hormonrusningar bara, och antagligen något som går att spåra till min migrän jag egentligen har i botten.

ChristineL
0

Usch, vad jobbigt Sarah! Hoppas det reder upp sig!

Här är det v.38+0, dvs dagen då Nova föddes och jag hade hoppats på att den här skulle vara på väg :P Men här sitter man hemma och är rastlös, ska till bm i eftermiddag, sen köpa pellets och sen iväg och titta på en babysitter.

[WickedAlly]
0

#156 Tänkte på det förut, om du inte snart var på "Novas dag" :)
Men du får vänta tills den 18:e för jag vill ha den där dreglisen :P

sussa08
0

#156 låter som min mamma hade det :P Min storebror kom v 38, men inte jag! Hon tröttnade på sin födelsedag (6 dagar innan jag var beräknad) och tog risinolja(stavning) på eftermiddagen, kl 03 någonting så kom jag ut :P men jag har haft en tendens att göra saker när mamma klagar också. Som när hon sa till mig att "när din bror var lika stor som du så hade han minsann tagit sina första steg" nog tusan ställde jag mig upp och gick då! :P

ChristineL
0

#157 #158 - Jag har bestämt att hålla ut till bf men ska försöka mig på ett par färdknäppar. Blir en stark korvgryta idag till lunch bla.

Sån där ricinolja läste jag om kunde vara farligt, men jag bara skummade lite så minns inga detaljer…

sussa08
0

Haha ja det var ju knappt farligt att röka när mamma väntade mig :P Hon är helt tokig över allt man inte får göra och äta  nuförtiden för på hennes tid fick man minsann äta allt XD

ChristineL
0

#160 - Ja, det känner jag igen! Min mamma reagerar också på sånt jag säger, nu har jag varit lite slappare den här gången faktiskt men EN gång är det okej att äta sushi tycker jag ;) Och jag förklarar det som att det forskas mer och det släpps ut mer skit idag än för 30 år sedan. Rekommendationer har ju tom ändras från vad det var för två år sen när vi väntade Nova så det hålls ju på hela tiden. När jag var liten skulle spädbarn absolut ligga på mage och nu ska dom ju absolut ligga på rygg. Sen gör man ju som man själv vill.

sussa08
0

#161 haha ja, jag kan tycka att det mesta bör man ju kunna äta någon gång, jag följer inte slaviskt förutom alkohol och tobak, säkert nåt mer men man får ju tänka på hur mycket och hur ofta man stoppar i sig nåt.. Nu var ju sushi helt ok, tillochmed bra att äta när jag var på mammaträff v 20 medan det inte var ok förra året :P

ChristineL
0

#162 - Jaså, det är bra att äta sushi nu? Så uppdaterad var jag :P Synd att inte min man äter det bara.

sussa08
0

#163 det gör inte min heller men han älskar thai/kinamat och så, så han kan överraska med sushi när han blir sugen på det ;)

ChristineL
0

#164 - Thai är bra, det är starkt. Det kan det få bli ikväll ;)

soundtrack
0

Sushi är ok, men man bör hålla sig till färsk (dvs inte köpa sånna färdiga på tex Ica). Jag åt sushi flera ggr som gravid :) Min mamma oja sig oxå över "allt" som jag inte åt när hag var gravid (vilket typ bara var lufttorkad skinka och brieost), tramsigt tyckte hon. Och svärmor tjatar fortfarande om hur braaaaa alla barn sov när dom fick ligga på mage… Suck!

[WickedAlly]
0

Hjälp vad det åskar här nu, huset vibrerar och jag tror att huvudsäkringen gick åt skogen nyss. Vet inte om bebisen hör åskan men han är helt galen i alla fall, är hela havet stormar på min mage.

ChristineL
0

#166 - En får alltid en massa välmenande tips från generationen över en ;)

#167 - Usch! Skulle inte förvåna mig om det skulle dra igång här också, det är typ 14 grader varmt men alldeles grått ute.

soundtrack
0

#168 Ja. Allt var ju tydligen bättre förr ;) Ska bli oväder här med i eftermiddag :( jag är åskrädd och årets första oväder är alltid värst för mig. Är lite orolig över om min rädsla kommer påverka Alice :/

sisela
1

Haha, min mamma säger att hon ska sticka färdigt den tröja som aldrig blev färdig när jag skulle födas. Efter 35 år kanske den blir klar.

[WickedAlly]
0

#168 vad jag var förstått så bor vi inte superlångt ifrån varandra så det är nog mycket möjligt att det kommer. Men det är skönt när det har åskat ändå, blir ju väldigt mycket fräschare. Vi har haft 25 grader och stickande solsken i nästan en vecka så jag har gått och längtat efter ovädret.

teezan
0

#170 tycker det är så gullig när de vill hjälpa till & sy grejer :) min mamma har letat upp ett mönster & ska sy ett babynest har hon talat om för mig, och något klädesplagg också. Hihi, roligt att din mamma ska göra klart den efter så lång tid :)

ChristineL
0

Min svärmor ska också sy och sticka en massa, tyvärr är hon inte tillräckligt snabb bara. Jag längtade så efter en pippitröja till Nova förra vintern (2013-2014), när den väl var klar var den för liten och det var på väg att bli vår.

Sarah
1

Mår lite bättre idag :) Kan nog ha varit stressframkallad lätt migrän igår. 

Passade på att köpa en dyr klänning till mig själv efter föräldrautbildningen. Kan dock inte ha den förrän jag  gått ner i vikt igen efter förlossningen, en liten morot för att pigga upp mig. Mammaklänningarna är ju inte så snygga så man får drömma lite :P

ChristineL
0

Idag hos bm var det som att träffa en helt ny människa! Plötsligt var det trevligt att träffa henne igen? Nåväl, allt bra med bebis, fortfarande ofixerad med huvudet neråt. 148 i hjärtslag, sf 37 och enligt henne fortfarande gott om utrymme.

Linusidah
0

Idag har jag genomlidit dagen och inte mer än det. Helt galet illamående precis hela dagen, svag och darrig i benen, mosig i huvudet. Så skönt att jag gjorde färdigt sista uppgiften till skolan igår och kan slappna av i en månad innan redovisning, idag var det inte ens lönt att försöka tänka, jag somnade efter lunch och vaknade två timmar senare - utan illamående! Lättnaden var total. :)

Sarah
1

Ok då, jag köpte två klänningar :D klart man behöver muntras upp med nya kläder för stunden ibland oxå. #177 skönt, hoppas du slipper mer illamående nu.

Sarah
0

#176 ska det ju så…

ChristineL
0

#177 - Fint Sarah! 👍 Appropå klänningar, vill ju ha nåt somrigt och fint på Novas födelsedag men kommer jag ha bebis på magen då eller inte? Är bebis kvar i magen kommer jag vara supertjock ju! Är bebis utanför måste jag ha nåt att amma i, vilket jag hittat men det var dyrt….

Nu sitter jag och sväller efter en chiliwok med brännande läppar :P Var är bebis?

Linusidah
0

#177 jättefin klänning! :)

[WickedAlly]
0

Jättesnygg klänning Sarah, precis i min stil :) Bebisen har vänt sig fram och tillbaka flera gånger idag. Grejar och har sig. Men nu är han tillbaka med huvudet under min vänstra revbensbåge. Jädra onge :p

Theres
0

När fyller Nova år? Bebis kanske kommer på hennes födelsedag. Sånt är ju rätt vanligt ;)

golf.ifokus.se

ChristineL
0

30:e fyller hon och jag vill inte att de ska dela födelsedag! Det räcker med att hon delar med sin farmor ;)

Theres
0

Nä, då får du köpa den klänningen du kan amma i, för du ska föda den 20:e :)

golf.ifokus.se

ChristineL
0

Jo, jag gjorde det faktiskt, kan ju ha den hela sommaren och det är ju rätt enkelt att sälja vidare. Grämer mig dock lite över en bortsprungen gravidklänning jag köpte sist som aldrig blev använd. Jag hade ju då räknat med att få barn till midsommar (bf 12/6 och man går ju alltid över med första…), men så blev det ju inte och den har tydligen försvunnit i flytten.

Sarah
0

Från Oasis, skön tunika som funkar både nu och efter graviditeten. Inte fasligt dyr för att vara Oasis heller. Ett kap :p

[WickedAlly]
2

För några minuter sedan gick vi in i vecka 29 och därmed tredje och sista trimestern. Går väldigt fort tycker jag.

Theres
0

Tycker också det går fort. Du blev ju nyss gravid! ^^

golf.ifokus.se

Sarah
0

v31 idag, galet, 69 dagar kvar. Jag har fortfarande inte fattat att jag ska bli mamma!! Det är mycket mer logiskt och naturligt för mig att killen ska bli pappa :) 

Mår så mycket bättre nu då jag sjukskrivit mig i väntan på läkarbesök. Sammandragningarna har minskat och ögonflimmret är borta. Imorgon skriver jag dessutom på överlåtelsen på min lägenhet i stan, så efter det är den stressen borta också. Ingen höjdare att förbereda lägenhet för försäljning då man redan är stressad. Speciellt inte då den ligger 7 mil från där man bor.

pälli
0

När jag var på ultraljud den 4e denna månad så såg vi hjärtat slå 😍Vart även framflyttad några dagar (från att ha gått in i en ny vecka på lördagar så går jag in i ny vecka på tisdagar) så i tisdags gick jag in i vecka 11. Från beräknad födsel vid
12/12 till 8/12 drygt 🙂

Mår otroligt bra på mornarna och när jag är ledig. Men vid lunch så kommer illamåendet och ömma svanken, yrseln och taskig balans. Har fått Lergigan Comp som tar bort det värsta men får ändå illamåendeattacker ibland. När jag arbetar mår jag som värst.. då är jag trött, yr, taskig balans, illamående och ont. Blir många pauser!
Brösten gör ont ständigt.. ömmar, sticker och gör ont. Speciellt under natten, när jag ska gå på toa och reser på mig. Usch! Sover gör jag lika ofta som i början, bara slår ned som en blixt och jag somnar! Som nu, varit vaken sen 06 efter en god natts sömn men känner tröttheten slå till så det blir en sovstund i duschen! 😃

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

sussa08
0

#189 gu va nära varandra vi var då! Jag har 67 dagar kvar :D men det är så galet svårt att fatta vad som är på väg :O

Sarah
0

#191 ja om jag inte minns fel från bf-listan så ska du ha två dagar innan mig :P

sussa08
1

#192 haha asså jag blir så trött på mig själv :'D tänker inte längre än näsan räcker ^^ men det verkar ingå, nu har maken väldigt kul av det också med alla saker jag glömmer av… Lite skrämmande ibland ^^

sisela
0

#190 jag är beräknad till 8e december också :)

MouIIyo
1

Efter ännu en natt med dålig sömn och värkar så ringde jag till förlossningen vid klockan 6 i morse. Fick komma in och dom kontrollerade och konstaterade att allt såg bra ut. Värkarna kom var tionde minut och jag är 2 cm öppen. Pratade lite med barnmorskan och så fick jag starkare värktabletter. Har legat i sängen sedan klockan 9 men har fortfarande inte lyckats somna. Latentfasen är bra seg! Undrar om bebis kommer i morgon som det är beräknat? Det känns inte som det.

ChristineL
0

#195 - Åh, vad spännande! 38+2 för mig idag och jag är sjukt less!

MouIIyo
0

#196 jag känner med dig! Går in i vecka 40 i morgon. Vi får båda ladda inför slutspurten nu! Jag äter godis och vilar i sängen.

ChristineL
0

#197 - Man är ju lite knäpp när första barnet kom 38+0, jag VET ju att jag lika gärna kan gå två veckor över. Och med första mådde jag så bra så jag hann aldrig tröttna, och då var ju mer inställningen att "man går ju alltid över med första", men det gör man ju inte…

Sarah
0

Bara för att jag mådde allmänt bättre idag så ska min vänstra höft börja prata högt om att flytta hemifrån. Känns som att den tänker lossna vilken sekund som helst. Katterna flyr sängen då de inte orkar med mitt snurrande :(

ChristineL
0

Är det nåt på g här nu tro..? Mina flytningar har ändrat doft idag, från att lukta typ ingenting till att lukta filmjölksaktigt… Har kollat runt vad fostervatten luktar, utifall det sipprar lite, men det var alldeles för många alternativ att välja mellan :P Min mamma har hela tiden sagt att det blir den 15:e :P

[WickedAlly]
0

Att det luktar badhus är nog det jag hört från flest håll. Spännande :)

ChristineL
0

Jag fick fram att det luktar sperma, hav, sött, barnmorskor tycker att det luktar gott, unket saltvatten :P

[TanatosNyx]
0

mitt vatten luktade inget speciellt.. blött typ, kan man säga så? 🤪

ChristineL
0

Hihi, klart det kan lukta blött ;) Jag minns inte från sist, det var ju så solklart att det var vattnet som gick. Men utöver detta så händer det ingenting här.

sussa08
0

Okej idag är ingen bra dag för mig! Har sen en tid ont i ryggen om jag sitter eller bara står.. Ligga eller gå har inte gjort ont! Igår och idag har jag börjat få sammandragningar när jag går! De gör inte ont om inte ungen sparkar samtidigt men det är inte bekvämt :P lägg dig ner, sa jag till mig själv.. Tro på tusan att jag får halsbränna då! Första under graviditeten! Nu vet jag inte vad jag ska göra av mig själv… :(

Sarah
0

#205 välkommen till sammandragningsklubben där vi festar med novalucol :p

[WickedAlly]
0

Ja, välkommen till klubben säger jag också. Tyvärr, för jag vill egentligen inte vara med :P

Idag har jag målat gästrummet, det har stått spacklat sedan i höstas men orken har verkligen inte funnits där. Men idag så, upp och ner på en pall med magen i vädret. Hade velat se mig själv, tror jag 🤔

sussa08
0

Haha nooo jag vill inte va med XD jag inget hemma för halsbränna heller ^^ håller på att väcka mellan stå/sitta/ligga/gå men hur ska jag klara natten :'D jaja, det kunde ju vart värre iaf ^^

Haha Ally det måste vart en syn ^^ själv fick jag ett värmeryck och va tvungen att ta av mig nästan allt, tills jag kom på att vi har rätt bra insyn och maken brukar skämmas om jag går runt så, så fick ta på en hoodie också :P men men ^^

[WickedAlly]
0

#208 drick mjölk eller ät fil/yoghurt, det lindrar halsbränna lite i alla fall :) Haha, men bikini då? De har man ju på sig ute liksom :))

[WickedAlly]
0

Havregrynsgröt lindrar också förresten :)

sussa08
0

Tack för tipsen Ally :) haha ja bikini ska jag nig börja köra på XD kan han säga vad han vill ;)

MouIIyo
0

Idag var do Day, men än så länge har ingen velat komma ut…..vecka 40 idag också.

pälli
0

#194 Vad roligt! :D

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

ChristineL
0

Ingenting i natt heller….

Sarah
0

Niferex, novalucol och alvedon till frukost. Vänta minst en timme Sarah, sen kan du ta ditt kaffe och kanske fungera… Sen måste källaren skuras!! Till kvällen förväntas dubbel dos alvedon behövas då källarstädning inte är att rekommendera för höggravida. Åh vilken dryg helg! Har stopp i avloppet i köket och måste få hit en rörmokare. Men först måste alla illersaker och illerlukt bort från källaren så mokaren kommer åt alla rör och slipper sniffa brunstig illerhane.

ChristineL
0

Woho, vilken kul helg du har framför dig Sarah ;)

Nej, jag känner mest att jag inte vill gå utanför dörren över huvud taget. Det är jättefint väder men känner mig som en strandad valross och folks blickar sen…

Sarah
0

Ja fantastiskt rolig… Killen jobbar och jag förbannar det här med att vara särbo så sent i grav. Trots att det är jag som inte velat att han ska bo här nu. För mycket mitt hem för att jag ska orka dela det nu. Men bara 6 veckor kvar tills vi får tillträde till vårt nya hus :)

ChristineL
2

Dubbel nedräkning! 👍

Jag har gått ner till ensiffrigt med 9 dagar till bf!

[WickedAlly]
0

#215 I hear you, började dagen med att ligga på knä och skura socklarna på köksskåpen (Urk eller? :o). Var nog inte heller den perfekta sysslan för en höggravid kanske men det gick rätt bra ändå. 

På tal om alvedon? Är det någon annan som sett de nya rönen? Eller har jag drömt?

Lilolizeit
0

#219 har för mig att ja läste i någon "vi föräldrar" eller liknande tror jag, något om att alvedon kan skada fostret? Minns inte riktigt, skummade bara någon natt..

[WickedAlly]
0

#220 ja! Det var där jag läste det. Att Alvedon under graviditeten kan ge adhd eller om det var något annat i vuxen ålder.

ChristineL
0

Intressant det där med alvedon. Det anses ju trots allt fortfarande att paracetamol är den säkraste substansen att ta som gravid.

MouIIyo
0

Åh vad skönt det är när bebisen tar foten och pressar mot revbenen. Usch vad trångt det är nu!

ChristineL
0

#223 - Hear, hear! Tidigare ikväll låg den med benen åt varsitt håll och tryckte :P

Lilolizeit
0

Jag hittade notisen, det var i "vi föräldrar - vänta barn special" och det står såhär:

Värktabletter kan påverka.

Paracetamol, som finns i Alvedon, Panodil och Reliv, kan störa hjärnans utveckling och ge beteendeförändringar i vuxen ålder, enligt en ny svensk studie gjord på möss.

- Det finns skäl att vara försiktig med att använda paracetamol i slutet av graviditeten, säger forskaren Henrik Viberg till Upsala Nya Tidning.

Theres
0

Hoppsan! Jag åt panodil dagligen under graviditeten så jag fick det på recept av ortopeden :/

golf.ifokus.se

teezan
0

Jag har endast ätit en alvedon när jag hade sån huvudvärk att jag grät. Alvedon marknadsför ju sig som säker vid graviditet så jag litade på det, men tar endast sånt i nödfall oavsett graviditet eller inte.

[WickedAlly]
0

#225 Ja, det var samma tidning jag läste. Vet inte riktigt vad jag ska tänka om sånt här. Under mina två graviditeter har råden ändrats både en och fem gånger. Denna gång har jag tagit en Alvedon, alldeles i början av graviditeten. Hade sådan huvudvärk att jag bara kräktes. Men det var inte utan tvekan jag tog den. Fasen inte lätt att vänta barn när man får olika råd överallt..

ChristineL
0

Två förvärkar med 1, 5 timmes mellanrum och diarré som följd…

soundtrack
0

#229 heja heja, bebisen ska ju ut idag! ;D

ChristineL
0

#230 - Ja den får gärna ha lite mer bråttom än såhär bara :P

soundtrack
0

Alice kom ut 14,5 timma från första värk (inga förvärkar där inte), så det kan ju gå ;)

ChristineL
0

#232 - Jag anstränger mig lite i tvättstugan idag också så det kanske sätter fart. Nova kom ju också typ 14 timmar efter vattenavgång och värkstart. Inga förvärkar då heller.

Theres
0

Han kommer på onsdag. Chilla lite ;)

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

Nä, tisdag ska han ju komma :P
Spännande hur som helst :) 

Vår bebis gör kullerbyttor, lägger sig alldeles perfekt på min blåsa så det har blivit många springturer idag. Igår höll jag på att kissa ner mig mitt i bollhavet på lek-och buslandet 😂

ChristineL
0

Har inte hänt nånting sen 10, latmask!

soundtrack
0

Nu får "han" börja sätta fart!

Sarah
0

Jag oroar mig inte speciellt mycket för något då det kommer till mat och värktabletter. Inte nikotin och alkohol i måttliga mängder heller. Nu skulle jag inte dricka, eller snusa, eller äta ipren under grav, mest för att killen skulle oroa ihjäl sig. Själv känner jag att sannolikheterna att ngt händer är försvinnande små. Vid måttlig användning. Killen oroar sig även för listeria och toxoplasmosis, men jag har aldrig hetsat upp mig för det heller. God hygien, plus att jag ändå inte äter fisk/ chark etc räcker känner jag. Vi lekte rörmokare själva :) sågat rör, fått en dusch avloppsvatten i ansiktet och en skarv senare och mitt avlopp funkar igen :) Håller tummar att det kommer igång nu Christine.

Lilolizeit
0

Jag tror inte heller att man ska oroa sig för mycket, det är inte hälsosamt det heller. Jag har fått i mig någon alvedon under graviditeten men känner ingen oro för det. Att det int är bra att stoppa i sig medicin i onödan är ju självklart, men att gå runt och ha ont kan inte heller vara bra för bäbisen.

Denna kommentar har tagits bort.
Sarah
0

#240 det var inte mycket att hetsa upp sig för :)

soundtrack
0

#242 Nej, precis. Känns lite dumt att folk skulle bli så uppskrämda pga en enda studie :/ sen att man kanske ska ta det lite lugnt med paracetamol-intaget med tanke på leverpåverkan är ju en annan femma. Men ett par tabletter då och då gör ju ingen skada.

[WickedAlly]
0

Tack för länken, klargjorde ju lite mer än den väldigt korta notisen i tidningen. 
Kan inte påstå att jag hetsar speciellt mycket, dessutom mindre nu än första gången. Jag håller mig undan det mesta som slv rekommenderar att undvika, sen räcker det så. Har inte energin att noja över allt. 

Men värktabletter håller jag mig undan så gott jag kan, ska vara extremt för att jag ska svälja stoltheten och ta något. Fast så envis är jag i vanliga fall också :)

Linusidah
0

Ja, det var en bra länk! Jag vill inte heller ta värktabletter under graviditet men ibland har man inget val. Även om jag försöker vänta, dricka eller sova bort huvudvärk så går det ju inte alltid.

teezan
0

Lite update, då jag nyss "klagade" på litet intresse ifrån sambon. Idag har han myst med magen massor och vi båda låg och tittade på rörelser som kunde ses utanpå :) han klappade till och med på den inne på maxi, haha ;) jag har dessutom fått tillbaks min sexlust som varit som bortblåst i typ 2 veckor. Jag som tyckte det tog lång tid innan min mage började synas "ordentligt" och att jag aldrig gick upp nåt har plötsligt exploderat (känns det som) och går upp 0,5-1 kilo i veckan nu. Hoppas inte att det håller i sig resterande 17 veckor, för så stor har jag inte lust att bli… Men det kanske stannar av då och då? Min mamma sa att för henne gick det snabbt mot slutet, jag tycker att det går snabbt för mig nu. Jag har inte så jättestor mage men har nog gått upp 6-7 kilo i alla fall och är i vecka 23. Tiden får väl utvisa, vet att man kan gå upp rätt mycket, det är ju så olika! Kom dessutom nyligen på mig själv att stånka & stöna när jag skulle vända mig i sängen, så det känns ju att man är lite framtung nu ;)

[WickedAlly]
0

#246 Under min första graviditet gick jag upp fyra kg fram till vecka 25, sedan gick jag upp typ 8 kg på en och en halv månad och sedan lugnade det sig igen. De sista 9-10 veckorna gick jag upp 2-3 kg bara. Så det kan gå väldigt upp och ner det där. Men mitt i största ökningen så blev jag lite orolig får jag erkänna. Mest för att jag varit fet en gång och jag var rädd att gå över min tidigare startvikt. 

Denna gång stod jag stilla fram tills vecka 23, och sedan dess har jag gått upp i jämn takt. Nu går jag snart in i vecka 30 och har ökat nästan 5 kg. 

Och på tal om det; Är det någon som har koll på vad själva graviditeten kan väga runt denna vecka? Märker att jag blivit smalare i ansiktet, och mina armar har blivit mindre tycker jag.

ChristineL
0

#246 - Jag tycker min mage verkligen haft växtspurtar för att sedan stannat till så det går upp och ner det där.

Och nej, fortfarande ingen bebis här :P

[WickedAlly]
0

Jag börjar bli fundersam här, inte orolig än dock tack gode gud. Men magen har sjunkit ännu mer över natten, nu vilar den på knäna känns det som. Igår kväll och idag har jag haft lätta förvärkar och det spänner i hela magen. Får dessutom springa på dass hela tiden, magen har kört ihop helt. 

Är inte utan att man funderar.

ChristineL
0

#249 - Men oj, det är ju alldeles för tidigt!

Sarah
0

#249 Tycker att känslan att magen ska ramla ut/ ner ökar i takt med att musklerna delar sig. Är inte ngt sådant?

teezan
0

#247 #248 får hoppas det stannar av innan det är dags. Är inte rädd för vad vågen visar eller för att bli "tjock" utan det är att jag tänker att det skulle bli väldigt jobbigt att släpa på så mycket extra vikt, att man får massa krämpor och besvär utav det. Sen vet jag att min mamma gick upp 15 kilo eller nåt sånt varje gång, så hoppas det är lite ärftligt. #249 kanske är värt att ringa och höra om du borde va orolig, bara ifall det skulle va nåt? Sen angående vad en graviditet väger i vecka 30 vet jag inte, men kanske kan va så att du gått ner lite "i dig själv" så du har smalnat av?

Sarah
0

Angående vikten, jag kände ju lika en bit upp i tråden, men det var Inget att oroa sig för tyckte folk :)

sussa08
0

#249 ring och kolla vad vården säger, är ju värt att de kollar innan du blir (allt för) orolig!

[WickedAlly]
0

#250 Minst sagt, vet inte riktigt hur jag ska tänka. Misstänker ju att det inte är något alls men det är svårt att ignorera också. #251 nja, magen sjönk aldrig det minsta med Wille och jag borde väl upplevt något liknande då om det skulle vara något sådant. Nu pekar magen ner i golvet som en pil, ser lite lustigt ut :p Trillade liksom ner över natten också. #252 Ja, om det fortsätter under dagen så ringer jag min bm tänkte jag :) Misstänker att jag gått ner i mig själv ja, gör verkligen inget dock för jag hade för många kg från början :)

Sarah
0

Gah, förra veckan oroade jag mig för att jag inte gick upp i vikt längre. Nu är jag tillbaka på att oroa mig för att jag går upp mycket :p vägde mig på veterinärens hundvåg idag. +2,5 kg på 10 dagar… Totalt upp 17 kg nu och bara i v 31. Vart ska detta sluta?? Snart väger jag lika mycket som killen!

PogoPedagog
0

Med min första gick jag upp ett kg/ vecka efter v 30. Men det mesta var vatten så efter att ha pinkat som en häst dagarna efter förlossningen var jag bara +2 kg från startvikten, kanske är det något liknande för dig.

Sarah
0

Haha, ja kanske, men jeansen har stannat mitt på låren sen v. 20 ca, så en hel del har satt sig som fett på nedre delen av kroppen :p får förlika mig med att gå upp massor mer helt enkelt. Ligger jag under 60kg någon månad efter förlossningen är jag nöjd.

teezan
0

Mina lår och rumpa, där allt mitt fett satt från början, har också breddat på sig lite mer ;) känns som hela min kropp blir gradvis större, inte bara magen. Men ja, man ska och behöver antagligen gå upp i fett också, men även det är säkert individuellt :) Angående väga mer än killen..min kille är en lättviktare (lång med supersmala ben) så det kommer inte bli några som helst problem att gå om honom, har endast några kilo kvar till dess ;) han är 20 centimeter längre än mig men det skiljer vanligtvis bara 10 kilo mellan oss ;)

Sarah
0

:p min kille är bara 7 cm längre än mig men har drygt 20 25 kg mer muskler. Känns inte ok. Idag var skorna lite trånga så jag antar att jag börjar lägga på mig en del väska.

Theres
0

Jag väger fortfarande 64. Har stannat där :/ 56 ska jag ner till igen! Vägde ju 89,1 innan hon föddes.

golf.ifokus.se

Theres
0

Skojjar! 81,9 menar jag :D

golf.ifokus.se

Sarah
0

Varit hos läkaren nu, 50% sjukskriven i 3 veckor. Blah, inte vad jag hade hoppats på, men helt klart bättre än inget. Men väldigt skönt att tappen inte var påverkad av alla sammandragningar!

[WickedAlly]
0

Jag är en riktig viktpendlare, senaste två åren har jag vägt allt mellan 65 och 87. När jag och gubben blev tillsammans vägde jag 65, då hade jag precis gått ner 22 kg. Sen kom två sambokilon snabbt och jag vägde således 67 på inskrivningen med Wille, gick upp nästan 15 kg den graviditeten så vågen stannade på strax under 82 kg. Gick rätt snabbt ner 10 kg, men sen var det så stressigt här hemma, kosten blev lidande och tre kg kom smygandes. Vägde 75 vid denna invägning och nu är jag uppe på 80. hoppas jag bara ökar vad bebis gör resterande tid. Längtar tills jag kan ta tag i det hela igen på riktigt.

Puh, blev alldeles svettig av att bara skriva ner detta. 

Rasmus är förövrigt 26 cm längre än mig, men jag väger typ två kg mindre just nu, haha.

teezan
0

#260 i det här förhållandet är det jag som står för musklerna ;) när sambon tränade vägde han i alla fall 5 kilo mer men han har sjukt snabb ämnesomsättning och har inte tränat ordentligt på flera år.. Han behöver och vill gå upp i muskler, misstänker att han ligger på gränsen till undervikt just nu.  Själv har jag typ alltid vägt runt 60 (plus/minus nåt kilo) till mina dryga 170 centimeter, men bm tyckte att jag såg ut att väga mycket mindre och var tvungen att kommentera det två gånger under mitt första besök där (?)

Vikten säger egentligen inte så mycket, det handlar väl mer om hur den är fördelad, speciellt när det sägs att muskler väger mer än fett och att bukfettet är det "värsta". Och sen att man går upp vätska och annat som gravid och att det följer ett lite osundare leverne efter födseln när man ofta är trött och antagligen inte orkar röra på sig som vanligt, sover sämre och slarvar med maten…det hör väl till lite :P Det ordnar nog upp sig med tiden även om det säkert känns ovant med den "nya kroppen" :)

teezan
0

Känns förresten som att det är jättemånga som ska ha, eller har fått barn, i år. babyboom på gång? :)  Eller är det bara jag som känner så? ;) Tycker jag både hör, ser och känner till flera stycken som ska ha eller har fått. De ploppar upp titt som tätt i mitt Facebookflöde. Sen kanske det beror på att det i min ålder (26) är ganska vanligt att  bilda familj.

Sarah
0

Jo det ordnar sig säkerligen, men jag oroar mig för alla mina fina och allt för dyra klänningar som är anpassade för min 54kiloskropp :D

[WickedAlly]
0

#266 Tycker också det är en hel del, speciellt nu på vårkanten. Sen är det flera av mina vänner som väntar sin nr två samtidigt som vi ska ha. Det är roligt :)

#267 Med tanke på att du lever hälsosamt och rör dig så blir det nog inga problem :)

[WickedAlly]
0

Märkte nyss att jag börjat producera mjölk för denna gång, en hel månad fick jag va utan, haha. Men det är skönt att veta att de funkar :)

MouIIyo
0

Fortfarande ingen bebis ute! Busunge! Fick ett tips om att äta ananas….. Synd att jag inte tycker att det är gott.

ChristineL
0

#270 - Ananas? Verkligen? Det hamnar på morgondagens inköpslista bums!

Sarah
0

#266 I vår släkt är det verkligen babyboom. Har 3 kusiner som alla ska ha barn under sommaren/ hösten. Bara en har barn innan, en ska ha tvillingar och jag som är 33 är yngst.

teezan
0

#267 ja, förhoppningsvis :) jag har några omtyckta jeans i storlek 25 och 26 som jag undrar om jag nånsin kommer få på mig igen :P just nu känns det inte möjligt,  så jag förstår tanken. #272 Roligt att det är många i din släkt som väntar barn i år, själv är jag först av mina systrar men har en kusin som fick för två år sedan :)

Intehärutandär
0

Tänk om man med tankekraft kunde få sin familj gravida. 😃 Jag är äldst av syskon (en syster född senare samma år dock) och jag sa väl lite syrligt nu då jag blev gravid igen efter 16 år att "någon lär ju, Ni andra är ju så sega". Alla syskon är ju myndiga för längesedan nu. Minsta bror är 27 år…Jag lär aaaaaldrig bli faster/moster.

MouIIyo
0

#271 haha ja, testa du och säg till om det fungerar!

MouIIyo
0

Nu händer det något?! Värkarna som kommer ca 1,30 minuter isär och varar ca 1 minut… Inget vatten, ingenting… Ska jag åka in?

MouIIyo
0

Nehe… Nu är det ca 3 min emellan…. Inte alls lika intensivt och lika smärtsamt.

soundtrack
1

Vad gäller ananasen så har jag hört att man måste äta maaaaaassssssoooooooor av ananas, och att magen hinner krascha innan man kommer upp i rätt mängd ;)

ChristineL
1

Hoppet finns att det ska funka ;)

Sarah
0

#276 du borde ringa förlossningen med den frågan :) lycka till, hoppas att det är på g nu.

MouIIyo
0

Nehe, kroppen övade bara… Nu händer inget alls igen.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer