På tisdag smäller det
På tisdag ska jag ta ur min kopparspiral.
Jag drömmer barn varje natt och tänker på det stor del av min dag, antar att det är mitt sätt att förbereda mig. Det känns helt sjuuukt att jag ska ta ut spiralen på tisdag, nu smäller det. Haha jag kan inte beskriva min känsla, det är helgalet.
Jag är euforisk, livrädd, förväntansfull, nyfiken, nervös, ja allt samtidigt. Min livs största förändring börjar med mitt första steg, vilket sker på tisdag.
Jag längtar mer och mer för varje dag att få träffa mitt framtida barn, även fast vi inte ens försökt än. Jag kanske är lite extrem, jag vet inte.
Jag förväntar mig lite att jag kommer bli gravid med en gång, vilket inte alls är säkert. Men jag tänker, eftersom vi blivit gravida med varandra en gång förut fast vi valde att inte gå vidare med det. Samtidigt är jag jätteorolig för att vi kommer få försöka jättelänge eller att min stress förstör det hela. Eller att de glömde ge mig sprutan när jag gjorde abort (de sa att de gav mig en spruta i förebyggande syfte eftersom jag har en ovanlig blodtyp och att om fostret hade en annan kunde det resultera i att jag skulle bli steril). Eller att de missat att se om jag har en hjärtformad livmoder.

Blodtypen är med största sannolikhet att du är rh negativ. Då får man en sputa för att inte bilda antikroppar mot barnet om det är positivt. Du blir inte steril av att inte få en spruta och när man blir gravid och barnet är positivt så håller de god koll på en. Är själv negativ med ett positivt barn i magen och det är verkligen inget att oroa sig för här i Sverige.
Vad är risken då med att vara negativ?
Hur ovanligt är det att vara rh negativ?
Tack för svaren förresten :)

2# Om jag förstått det rätt så är risken med att vara rh negativ att du kan få havandeskapsförgiftning under graviditeten och att din kropp vill "bli av med inkräktaren" därför får man en spruta under graviditeten för att undvika detta :) (Jag kan ha fått det om bakfoten så rätta mig ifall jag har fel!)

Jag vill minnas att det är något i stil med att det inte är en fara för första barnet man bär på men att om man inte får immunisreingssprutan kan det blir problem med de efterkommande?

Ja det kan bli problem för barn nr två om man inte fått spruta och om de på något magiskt sätt skulle missa det hela under hela graviditeten sen :) är inget att oroa sig för. Jag fick spruta efter min abort och nu ska jag få en spruta på torsdag. Mer blir det inte. Är barnet negativt görs ingenting.
Jag har då aldrig fått spruta under själva graviditeten, efter förlossningen får man ju det.
#5 Hur vet du att ditt barn är positivt?
Edit: Googlade saken nu, vilket jag borde gjort först kanske :P
Är tydligen olika i olika landsting. Varken här eller i Malmö har de kontrollerat mitt barns blodgrupp nämligen så jag blev fundersam :)

#6 konstigt! I Sthlm kollar de dels ditt och barnets blodgrupp och sen kollar de igen att man inte börjat bilda antikroppar mot barnet. Tog extra blodprov i 25+0 och nu på torsdag (29+0) får jag spruta. Gissar att jag får en efter förlossningen också.
Jag är negativ och mina barn positiv. Med alwa (första barnet) fick jag en spruta i v.19 men det var för att jag fick göra ett fostervattensprov och sen en efter förlossningen Och en dagen efter på BB. Med Noel fick jag gå och ta blodprov 4gånger under graviditeten för att se så jag inte hade börjat bilda antikroppar och sen fick jag en dagen efter förlossningen.
#7 Här kollar de blodgrupp på inskrivningen och sedan gör de ett extra blodprov i vecka 37, sen spruta efter förlossning. Inget mer. Lite knäppt, känns mer seriöst hos er må jag säga..
Fick dock en spruta efter mitt vändningsförsök sist, men det är ju för att moderkakan kan lossna under ett sådant.

Samtidigt är det ju sjukt ovanligt att det händer ngt, är ju bara om blod blandas som vid ex vändning eller fostervattensprov.
#10 Jo, det är ju sant :)
Blodet vet jag inget om. Hjärtformad uterus vet jag. Fick veta att jag har en sådan nu och det förklarar hur ofruktsam jag är och de missfall jag haft. Att bli gravid är svårt att få hjälp med, det gäller att barnet bildas i den gynnsammaste hjärthalvan. Jag gjorde en vändning som ju är livsfarlig. Och snitt är vanligt då man oftare får sätesbjudning då bäbis har det bekvämare så till man fött fler barn som gjort plats för huvud ned. Men då man väl blivit gravid med hjärtformad uterus, så kan man ha en helt normal graviditet. Mitt första barn är född huvud först. Mitt sista i säte.
Någon som vet om man alltid upptäcker en hjärtformad livmoder vid snitt? Eller kan det missad även då? Allt jag läst nu om detta stämmer in på mig, förutom att jag inte haft några missfall. Som jag vet om i alla fall.
#13 Det kan absolut missas vid snitt om det inte är grav missbildning.
Ah, har läst vidare nu och insett detta.
Ska ta upp det med min bm nästa gång, och propsa på att det gör någon sorts undersökning. UL då antar jag.
Har läst vidare, både vad privatpersoner skrivit men också artiklar och sådant. Är ungefär 99% säker på att jag har en hjärtformad livmoder. Allt stämmer lite för bra.
Kanske tar upp det i en annan tråd om någon är intresserad av att diskutera saken så slipper jag kapa TSs tråd ännu mer :)