Gravid v. 6, blod på pappret
Hej!
Jag har precis fått veta att jag är gravid i vecka 6, helt oplanerat men både jag och min sambo är överlyckliga.
Det är fortfarande tidigt och missfallsrisken är som ni vet väldigt hög. Blev jätterädd när jag förut gick på toa och var lite hård i magen, krystade och när jag torkade så kom det lite klarrött blod blandat med en ljusrosa flytning på pappret. Kan det vara dåligt att krysta hårt på det sättet som nygravid? Är det ett dåligt tecken att det kom blod? Jag har också haft liksom lite hugg i magen, kan det vara något som är fel? Har trott att det är förändringarna i livmodern som känts osv.
Vad är era erfarenheter av det här?
Det kom alltså blod när du torkade dig där bak? Det är helt ofarligt, antagligen ett litet blodkärl som spruckit och det kan hända vem som helst, när som helst.
Det är bättre att du får ut skiten än att du håller det inne så att säga ;) Krysta om du behöver.
Hugg i magen är jättevanligt, det är ligamenten du känner av. Kan komma lite när som under hela graviditeten, gärna om du hostar, nyser eller reser dig upp för snabbt.
/Christine
#1 Ja, alltså (ursäkta detaljer), jag torkade först bak och såg att det såg ljusrosa ut på pappret, så då torkade jag två gånger därfram, och ena gången var det ljusrosa på pappret igen, andra gången vart där lite klarrött blod. Blev såklart skitnojjig men tänker ju också att jag såklart måste kunna krysta ut skiten ;) Japp, det låter exakt som den smärtan jag har, var det jag misstänkte.
#2 - Det kan spricka lite i underlivet också utan att det är farligt, men klart du nojjar. Avvakta lite och se om det kommer mer, om det är klumpar så är det varningsflagga.
/Christine
När jag var i v.7 fram till v.9 så kom det rött/rosa på papperet till och från just när jag tömde tarmen om jag var hård i magen. Jag vågade tillslut inte gå på toa sålänge som jag visste att jag var tvungen att krysta haha :P men jag kollade noga varje gång och blodet kom framifrån, min gissning är att det sprack något blodkärl inne i fikan eller vid livmodern eller något i samband med krystningen för jag blödde inte från baksidan :P
Googlade mycket och hittade jättemånga i liknande situation när jag googlade på engelska! Och det verkar vara väldigt vanligt i början av graviditeten. Vi är i v.38 nu och allt ser bra ut och har inte sett något blod sen början av grav :)
Hehe samma som mig! Vad roligt att höra att det gick bra för er, grattis! :)
Mitt avtog i förrgår, men idag kom det en hel del ljust, ljust blod vid ett vanligt toabesök, känner mig lite mer orolig nu. Känns också mer som att jag har "vanlig" mensvärk, alltså att den inte försvinner efter en liten stund utan att den molar på. Nåja. Står i telefonkö till kvinnokliniken nu, men känns som att det kan både vara ingenting eller uppstarten till något tråkigt. Det enda är väl att avvakta :)
Ja det visar väl sig, men som ChristineL skriver så är det klumpar man bör oroa sig för. Ljust blod låter ju inte så farligt, om jag tänker tillbaka på min situation, jag använde till och med tampong i ett par dagar för att jag trodde det var mens :P men sen testade jag ju positivt så då förstod jag att det hade med det å göra…
#8 - jag tror absolut inte det är något att oroa sig för när det är så lite, rosa flytningar kan du dras med hela graviditeten. Dom kan även vara genomskinliga, bruna eller klarröda utan att det är något :)
/Christine

Det kan vara vettigt att undvika att bli hård i magen. Om du varje dag tar åtminstone en dessertsked fiberhusk eller psylliumfrö nedrört i ett glas vatten, eller i yoghurt eller valfri dryck, minskar du risken för hård mage. Du kan utan problem göra det två gånger om dagen, men det är viktigt att du tar det med tillräckligt mycket vätska. Om du inte tror på husmorsreceptet, kan du köpa Lunelax på apoteket, det är precis samma sak.
#11 - Det är inget konstigt med att bli hård i magen som gravid. Tvärtom väldigt vanligt. Och att det kommer lite blod/flytningar är som sagt också väldigt vanligt.
/Christine

#12 Jag vet att det är vanligt, och det är faktiskt vettigt att undvika.
Om man tar bulkmedel slipper man bli hård, och då blir det lättare att göra nummer två, och man slipper bristningar och hemorrojder, vilket också är vanligt. Och så behöver man inte heller krysta lika hårt.
Psyllium kan man ta varje dag utan några negativa effekter.
#13 - Eller så kan man dricka mycket vatten och röra på sig varje dag ;)
/Christine
Sen ska man alltid, som kvinna, torka framifrån och bakåt. Aldrig bak och sen fram med samma papper. :)
#14 Går ju jättebra med havregryn/frukt/grönsaker också! Finns mycket fiber där inne som kan hjälpa såna problem. 😃
Psylliumfrön är inte så dumt, blev tipsad om det och strör det och fiberhavregryn över min yoghurt (och pumpafrön för järn) varje dag. Har inte besvärats av trög mage så mycket i min graviditet än så länge. Sen vatten, motion och frukt.. Det är super :)
Hade faktiskt ingen aning vad psylliumfrön var! Ska skriva ner det så jag kommer ihåg. Och tänkte inte att det var dumt heller. :)
#13 Ha ha ha? Eller?
#18 Oops. Jag tyckte*
Åh tack allihopa! Så bra tips! Ska testa era tips! Är ju en himla omställning alltså, från att kunna leva livet lite som man vill till att bli superhälsosam liksom! Känns bra :) ska testa physilliumfrön! Tusen tack hörni!
#21 - Ditt mål ska inte vara att bli superhälsosam ;) Är nog inte många gravida som klarar det ;) Det är ju nu har möjligheten att med gott samvete äta allt möjligt :)
/Christine
Varför inte? Det finns väl aldrig någon gång som man är så motiverad att äta bra som när man är gravid? 🙂Är det så är det läge att nyttja det tycker jag. Och ju bättre näring man får i sig, desto bättre näring får bebisen, typ. Nyttja motivationen när den finns där, är allt jag säger. Förmodligen stannar den inte för evigt 🙂
#23 - Att äta bra, och att plötsligt bli superhälsosam är inte riktigt samma sak för mig ;) Självklart är det viktigt att äta bra, men man ska absolut inte ha dåligt samvete om man inte gör det.
/Christine
Aha, håller med, i normala fall i varje fall :)
Som lite bakgrund med mig själv så kan jag avslöja att jag är både tjock och har typ 2-diabetes. Nu under graviditeten är det noga för mig att jag håller blodsockret på en stabil och låg nivå, så inte blir det mycket godisätande inte. Det hade kunnat få otrevliga konsekvenser. Jag äter bra och har aldrig mått så bra som nu och aldrig varit så motiverad heller, så det känns superskönt faktiskt. Får bara hoppas att det håller sig under resten av graviditeten 🙂
#25 Bra jobbat, du är skit stark! :)
#24 - Grymt bra! Håller tummarna att det fortsätter så :)
/Christine
#26, #27
Tack, vad snälla ni är :)
Inte alla kan äta vad de vill men för all del, passa på ni som kan, haha :)

Jag är superhälsosam då jag inte är gravid, nu orkar jag inte vara så noga. Men det betyder inte att jag tycker att man ska äta hur som och inte tänka sig för. Men för mig verkar det som att många blir mer omotiverade då det kommer till kosten under en graviditet. Man har inte riktigt energi att bry sig :p Hoppas att du klarar av att få ordning på maten :)
Haha superhälsosam kanske var fel ord, men det är en stor omställning för mig att bli mer nogrann med att röra på mig och lägga till grönsaker och fisk till middagen oftare, det var mest så jag menade :p #25 så bra jobbat, härligt att det får dig att må så bra! :)
Det kommer säkert gå bra! Hoppas motivationen håller i sig för dig 🙂Och gör den inte det så är det förmodligen inte hela världen 🙂 Och tack🙂
Hej, hallå, måste fråga igen på det här temat - hade en blodig flytning igen i lördags, tänkte inte så mycket på det men idag känns det som att gravidsymtomen är borta? Kan en liten blodig flytning vara ett missfall i alla fall liksom, eller är det alltid större blödningar?
#32 - Med tanke på att det är så tidigt så borde det komma ut mer som en mens om det är mf. Kontakta mvc ändå tycker jag nog.
/Christine
Fick uppmaningen att testa mig igen, och sen igen om två veckor. När jag plussade i v6 så var det jättestarkt, nu när jag testade i v7 så var pluset betydligt svagare… Kan det betyda något? Olidligt stt vänta i hela två veckor :(
Mitt missfall var bara strimmor innan det kom ut med en rejäl blödning. Blod + försvunna symptom + svagare streck nu ser tyvärr inte bra ut. Jag skulle utgå ifrån att det blev ett missfall, i bästa fall får du en positiv överraskning.
#35 ja det känns lite så nu faktiskt. Segt bara att gå och vänta och undra men man får väl försöka att inte tänka så mycket på det. Har tid för inskrivning om en vecka, får lufta mina undringar då så kanske de kan göra ett vul eller något. Tack! :)
Pratade med mvc nyss då jag tog ett nytt test imorse med ett ännu svagare streck, knsppt synbart denna gång. Hon tyckte det lät som missfall och jag avbokade min tid. Men jag känner mig lite förvirrad för jag har inte haft någon stor blödning. I lördags kom det en ganska tjock blodblandad flytning när jag gick på toa, inte mycket blod men ändå. Det är i så fall det som var mitt missfall. Men brukar det inte blöda massor? Hur vet man att allt är ute? På kvinnokliniken säger de bara att jag ska komma in om jag börjat blöda mycket…

Hos oss gör inte mvc ultraljud, så de kan inte kolla åt dig antar jag. Är bara att vänta ett tag till och se vad som händer. Frustrerande förstår jag, men vanlig :(
#37 - Det verkar tyvärr vara det svaret man får, att man ska vänta ut det. Kontaktar du en privat klinik så är det möjligt att du får komma på en undersökning men det kostar också. Beklagar verkligen!
/Christine
Min syster blödde fram till v12 typ. I stort sett varje gång hon gick på toaletten. Hon ringde hit å dit om detta men skulle bara avvakta. Det var inte normalt att blöda så sa de till henne. I stort sett var nog allt negativt som hon fick höra. Hon hade dock haft missfall i dec, tror jag det var, och detta var inte alls som då. Hon kände sig inte tom och hade inte alls haft samma smärtor. Hon är i v 17 nu och magen har blivit stor. Hon har gjort två VUL redan och först efter sista blev hon lugnad. Är såå olika för alla. Hoppas det går vägen för dig!

I vissa fall stöter ju inte kroppen bort fostret av sig själv även om det dött väldigt tidigt i graviditeten, sk MA missed abortion. Jag antar att detta kollas upp med någonslags UL så man kan se om du behöver skrapas. Tråkigt att det verkar vara missfall iaf , beklagar :(
Tack så mycket allihopa! Har ringt runt massor idag utan att få napp, sista barnmorskan rådde mig att ringa Kvinnokliniken och överdriva lite för stt iaf få komma på vul. Som du säger #41, det är ju bara så jag vet om det är en ma :(
Glada nyheter! Allt ser bra ut! Och gravidsymtomen har kommit tillbaka med buller och bång…
Härligt att höra! 👍
/Christine