Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 3030 ggr
Mollsing
0

När vågar man "outa" sin graviditet?

När vågade ni säga till vänner och bekanta att ni väntade barn?

ChristineL
1

Första gången direkt till mammorna och min bästa kompis, dom visste att vi hade gjort en ivf och att jag skulle testa. Övriga familjen v.12, facebook v.15-16.

Andra gången direkt till mammorna. Min lillebror och mormor fick reda på det efter några veckor för jag mådde så dåligt. Sen fick jag berätta för min bästa vän efter ett tag också då jag hade tackat nej till massa grejer i sista stund som jag först sagt ja till. Jag var helt utmattad i början och orkade verkligen inte med att umgås med folk på kvällarna så det var bara att kläcka det. Sen på facebook efter kub-testet v.12.

Loris M
0

Varför är det något man ska våga? För de som står mig nära berättade jag ganska tidigt, efter ett par veckor. För andra när de själva märkte och frågade.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

ChristineL
0

Och när man själv väljer att berätta är just upp till en själv :)

[WickedAlly]
0

För föräldrarna nästan direkt båda gångerna. Sedan ett par nära vänner strax därefter. Sedan fick resten veta efter RUL första gången och efter ett tidigt ul i vecka 12 denna gång. Att berätta för alla hade jag inte velat direkt, men närmsta vill jag ha runt mig ifall det skulle gå åt skogen.

teezan
0

Familj & närmsta vänner direkt, vännerna i klassen vecka 12, övrig släkt vecka 17 & Facebook efter ungefär halva tiden :)

sisela
0

Jag är i vecka 9 nu och vi berättade för våra föräldrar i vecka 7 tror jag. Mina närmsta tjejkompisar vet också redan, eftersom jag mådde så himla illa när vi sågs, bara tre dagar efter testet. De visste att vi försökte och att jag var lite ledsen över att det tog så lång tid, så det kändes fint att berätta. Det är ju också dom som säkert skulle vara ett stort stöd om något skulle gå fel. Vet inte riktigt när vi ska berätta för resten av världen.

silverhuldra
0

Jag/vi har väntat till efter ul vecka 12 med alla mina barn och då har jag bara berättat för närmaste familjen andra har fått vänta ytterligare en tid. Min andra graviditet resulterade i ett Ma och då tyckte jag det var skönt att vi inte berättat för någon.

Mvh. Silverhuldra

Intehärutandär
0

De som är närmast berättar man så tidigt man vill. Att våga spelar ju ingen roll. Jag förlorade nyss min flicka i v.39+6.

Mollsing
0

Tack för era svar! 😃

nakizagg
0

Så fort jag fick reda på det i vecka 5 för allihopa i min omgivning!

MaxFlickan
0

#8 Beklagar!!!!!!! Kram ❤️

Nu har jag aldrig själv varit gravid, men syrran berättade efter v 12.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

HMC
0

#8 Åh nej, ofattbart, beklagar! ❤️ Jag plussade i torsdags, är i v5. Berätta för föräldrarna och systrarna idag. Till veckan blir det svärföräldrarnas tur. Vänner och kollegor avvaktar vi med tills v12 i alla fall. Det är tanken :)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

em.nord
0

Mina och sambons föräldrar i ca v8. Alla andra efter ul o kub v 13. Nästa kommer jag vänta tills det syns tror jag. Så efter andra ul v 20.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Sarah
1

Närmaste familjen fick veta allt mellan direkt efter testet och v. 8. En del vänner med. På jobbet såg jag folks blickar redan i v 10 men jag gick ut med det efter kub. På Facebook la jag ut det i v16. Anledningen att jag berättade ganska tidigt var bla att jag tycker att det är så synd att det pratas tyst om missfall. Visst förstår jag att många vill sörja ifred och att det är väldigt privat, samtidigt som jag tror att många skulle tjäna på att veta hur vanligt det är. Då skulle många inte behöva känna sig så ensamma och "dåliga". Jag är en stark person och hade klarat av att många visste, om det hade gått så. Om ngt skulle hända nu däremot, då det inte ens går att dölja (v29) hade det varit svårare att ta folks medlidande och frågor.

Sarah
1

#13 syns i v20 först? Haha, på mig syntes det direkt. Bysig tröja funkade bara i några veckor för mig. Såg kollegornas blickar på magen jättetidigt och när jag väl berättade så sa de att de har misstänkt det ett tag.

em.nord
0

#15 Haha, jag hade precis gått upp 10 kg under 7-8 månader innan jag blev gravid (sambofällan) så ingen vågade gissa något om graviditeten :D och såg mest mer fet ut fram till v 20 ;) Hade jag varit smal som jag brukar redan från början hade det ju synts snabbare. :D

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

tlover
1

#8 beklagar, skickar styrkekramar till dig om du vill ha *kram*

Första berättad vi för mammor och syskon direkt vi plussade. Det blev ett missfall i vecka 8-10 antagligen (vi hade inte riktigt koll på när dt blev till) men det var skönt att vi hade berättat så vi fick extra stöd.

Andra barnet berättade vi för mammor direkt igen, syskon några veckor senare och en moster kom på det i vecka 11 ungefär.

Resten av släkten berättade vi för efter vecka 12 ungefär och efter det berättade vi om det passade om vi tex träffade på en vän eller så.

För mig syntes det knappt förrän vecka 28 innan det såg det bara ut som om jag gått upp i vikt. Men då behövde jag inte köpa graviditetskläder på hela graviditeten heller även om det var en hel del jag inte kunde ha på slutet.

l'm back