lämna hunden under förlossningen
Hejsan alla kära! Nu när förlossningen börjar närma sig har jag börjat bli lite orolig vad jag ska göra med min hund. Jag kan inte lämna henne hemma eller hos någon jag känner.. har funderat på hundpantionat men hittar inget som har öppet på natten (ifall det skulle sätta ingen då). Sen vet man ju aldrig hur lång tid förlossningen tar eller när det är dax. Är det någon som vet hur jag ska ta mig till, Som har något tips på hur man kan lösa detta? Jätte tacksam för all hjälp jag kan få!
var bor du? jag kanske skulle kunna hjälpa.
Jag bor i Jönköping
Ingen granne, vänner eller föräldrar som ställer upp?
/Christine

Jobbigt läge :( Dessutom kan det ju blir så att barnet kommer tidigt eller är sjukt så ni måste ligga inne jättelänge. Det kan oxå vara bra att ha någonslags reservplan för. Kanske kan du annonsera på Kennelklubben efter en vänlig själ som kan ställa upp.
Har också en del funderingar kring det… Tänker att om det skulle starta på natten får han nog följa med i bilen först och sen får vi försöka lösa det därifrån. Har några vänner som kanske skulle kunna ställa upp, och kanske även lämna honom på dagis/pensionat beroende på hur länge vi blir borta. Vi ska höra med det pensionat vi brukar lämna på, hur flexibla de kan vara. Vi har även en dagmatte som vi får höra med, så det finns lite alternativ. Kolla runt där du bor, blocket eller någon Facebook-grupp för hundfolk. Brukar oftast finnas personer som kan ställa upp, fast man vill ju gärna träffa dem och se så det känns tryggt. Om du hittar någon som verkar bra kan du ju låta den testpassa din vovve, så ni ser att allt funkar innan det är dags. Kan ju vara bra om det är en person som är pensionär/sjukskriven eller på annat sätt är lite mer flexibel. Hoppas det löser sig för dig!

Jag hade med henne i bilen, sen åkte jag ju fram och tillbaka till sjukhuset tre gånger den natten innan jag stannade kvar, och nångång under den vevan så hamnade hon hos Timmys föräldrar, och sen på hundpensionat. Tur jag hade många som kunde hjälpa till. Drar det igång på natten så kan du ju ta med den i bilen, för det är ju inte för varmt i bilen på natten. Sen får väl den du har dig med in till förlossningen skjutsa henne till hundpensionat på dagen. Eller ring och kolla och berätta din situation och fråga om de kan offra sig om du skulle komma med den på natten. De som har hundpensionat bor väl oftast på samma adress som pensionatet, så de kan väl bara springa ut när du kommer och ta hunden :)
golf.ifokus.se

Vi låg inne i tre veckor, från början var meningen att mina föräldrar (bor ca 5km ifrån oss) skulle komma hit 2ggr/dagen och elda i pannan, släppa ut och in hästarna samt ge hundarna mat och gos, även katterna. Nu har mina hundar en hundgård på 36kvm och en stor isolerad box på 8kvm att krypa in i så de hade lätt klarat sig där i 2-3 dagar. Nu blev det som så att hästarna och den äldsta hunden fick flytta hem till mina föräldrar i 3 veckor och den yngsta hunden till mina svärföräldrar i 4 veckor. Katterna var kvar här hemma då min pappa kom två ggr per dag och eldade och myste med katterna samt gav dom mat. Hade vi inte haft mina föräldrar så nära så vette tusan vad vi skulle gjort, vår ena granne hade säkerligen ställt upp för ett par-tre dagar men osäker på tre veckor som det blev för oss.. Så mitt tips är att kolla upp för alla senario så du har någon slags plan! Lycka till! 😊
Det finns ju en hel del hundpensionat i Jönköping, kanske det går att göra någon deal med något av dem? Vi funderade också ett tag på var vi skulle göra av vår hund när det började närma sig, hon är inte den lättaste att placera någonstans, men som tur var ställde svärföräldrarna upp, de tog även vår dotter, de bor 14mil härifrån så de tog dem dagen innan bf (innan dess kunde min pappa ställa upp både som hund och barnvakt, bara 5km i mellan) Nu gick jag över 11 dagar och sen behöll de hunden i två veckor till så vi hann landa. Så det kan ju bli länge..
Hur länge är det okey att lämna henne i bilen på natten? Finns nog någon som kan ta henne sen på dagen ifall man kan låta henne sova i bagaget under natten.
#9 tror det är högst 3 timmar man får lämna i bil, vet inte om det gör skillnad om man rastar hunden emellan. Sen kan man ju tycka att omständigheterna ju är lite speciella i ett sådant fall som vid förlossning. Kan man lösa situationen så fort som möjligt är det ju förstås bra men en viss förståelse borde "folk" ha. Får hunden rastas och sträcka på sig hade jag sett den lösningen endast som ett nödfall vid längre än 3 timmar dock, och dessutom varit jättenoga med att parkera i ett parkeringshus så det inte blir för varmt till exempel. Förstår att ni också vill er hund det bästa och i nödfall kan man få lov att rucka lite på reglerna enligt mig, så länge inte hunden far illa. (och sen så fort som möjligt få tag på nån som kan hämta hunden till sig eller som kan lämna den på nåt pensionat)
#9 - Är det inte bättre att lämna hunden hemma och låta hundvakten hämta den?
/Christine
Lämna hunden i bilen är inget alternativ. Kolla om du kan hitta någon som kan ta ut den eller som kan ha den hemma hos sig.
Kan inte lämna henne själv hemma på natten, har grannar och min hund har separationsångest när man lämnar henne hemma.
#13 vi har precis samma problem så förstår dig, det är inte lätt. Det är förstås inte optimalt att lämna i bilen, men hunden mår ju bättre där än hemma, så det känns snällare ifall det skulle krisa. I bilen trivs vår hund. Vi får hoppas att det inte drar igång på natten varken för dig eller mig och att vi har alternativ så det löser sig på bästa sätt.
Kontigt attt de får sån ångest hemma men i bilen är det inga problem. Vi får helt enkelt se hur det går tillväga. Annars får man störa sina släktingarna lite fint mitt i natten ;). Folk brukar har överseende i såna situationer! :)
#15 precis, prata med dem så de vet om situationen, så löser det sig säkert :)
Vad har du för hund ? jag bor nämligen i Jönköping :)
Sen en annan sak, så kanske ett hundpensionat kan ta emot på andra tider, om förklarar att man ska på förlossningen. Så kanske de kan göra undantag utifall något händer oväntat. Det går ju ringa och tala med dem redan nu !