Vi som ska ha barn 2015 #6
Dags för lite nytt eller? ;) Gamla tråden hittar ni häår http://gravid.ifokus.se/discussions/54d7b5238e0e745903006786-vi-som-ska-ha-barn-20155?discussions-1
/Christine
Jag har fått låna hem en TENS som förhoppningsvis kommer leda bort smärtan lite, nästa inplanerade steg är läkare på torsdag som förhoppningsvis vill sjukskriva mig och kan hitta på något mirakelmedel som tar bort smärtan helt.
I övrigt har jag haft läskiga sammandragningar igår och idag, varje gång med diarré som följd 🤪 Precis så som kroppen förberedde sig sist efter att vattnet gått. Vill inte detta nu bara!
/Christine
#1 vilken vecka är du nu? Jag har ju inte hunnit skriva i tävlingen så ännu får hen inte komma. ;)(världens kretsar självklart runt mig :p)
Går in i v 20 (19+0) idag! vart tar tiden vägen?!
Nu tycker jag att magen ska växa fortare!!
#2 - Går in i vecka 32 idag och har inte tid för någon bebis nu :P Men det hjälper att ta panodil så då tänker jag att det inte är någon fara. Och det är absolut inte täta sammandragningar, hade kanske 8-10 st igår. Men när följden blir toalettbesök hela tiden blir jag fundersam.
/Christine
Har inte fått behålla nån mat sedan lunch igår, knappt ens det… Så irriterande att varje gång jag börjar lägga på mig lite får jag en kräkperiod och allt rinner av igen. Hade hoppats på att få bli av med skiten som hängt med sedan vecka 5-6 (halvvägs i vecka 15 nu). Tar postafen väldigt sällan nu dock och det känns ju bra. Innan jag var gravid hatade jag att spy men nu är jag så van vid det att det knappt känns äckligt. Mår ju bättre efteråt också. Men sedan är ju det egentligen mitt enda graviditetsbesvär förutom trötthet, ibland yrsel & huvudvärk & magknip, så får ändå vara nöjd. Kan ju hoppas att jag slipper få några värre krämpor senare. Gjorde den där tentan i fredags, förhoppningsvis den sista om jag klarade den! Hoppas verkligen det. Fint väder här idag, så kommer ge mig ut på en längre runda med hunden när jag har lite mer krafter. Sedan är det i princip plugg som gäller resten av dagen, har två grejer som måste vara klara imorgon, har inte orkat göra dessa tidigare, och kan bli tufft att göra båda idag, men har ju inte så mycket till val. Det här kändes som ett ganska negativt inlägg ;) hoppas ni andra har det fint!
#5 Usch, lider verkligen med dig. Sitter i samma sits :(
Har ärligt talat hellre foglossning.
Jag har rejält med förvärkar nu varje dag, dom är jättetäta och regelbundna, får skaplig tarmmassage som ger naturliga följder och i två dagar nu har bitar av slemmisen lossnat 😛 mensvärk som kommer och går. SÅ J*VLA SKÖNT ATT FÅ STANNA HEMMA tills det kör igång på riktigt!!! 🥳
Blodtrycket har stigit också avsevärt, enligt mammas gamla skrock så borde jag föda inom en vecka, men det tror jag knappast. 🤪
#7 Jag tyckte att förvärkarna var sköna :P
Fast hade väl tyckt annorlunda om jag hade ökad risk att föda prematurt.
Hur känns det nu när ni tagit er såhär långt? Förstår ju att det är jätteskönt och en stor lättnad, men är det inte svårt ändå att greppa det hela?
Jag tycker inte förvärkarna känns ett dugg, dom är liksom bara begränsande 😛 känns som ett superskönt kvitto på att jag verkligen haft smärtsamma sammandragningar typ hela graviditeten, för dessa gör inte ett dugg ont! Det känns som att spänna en jättemuskel i magen bara, så man liksom sjunker ihop och flåsar lite. Jamen verkligen som ett träningspass fast magen tränar själv utan att jag styr med vilje.Nackdelen är ju dock att jag inte har vett om att respektera dessa förvärkar alls, jag tuffar runt som ett litet ånglok så länge de inte gör ont 😛 men man blir ju så kopiöst långsam och typ nästan hjulbent, och det räcker inte med att stå still och vila heller! Måste sitta och luta mig så jag slappnar av annars bara envisas det timme ut och timme in 🥵 får ju träningsvärk i magen haha!
Visst är det jätteskönt att ha kommit såhär långt, men nog känner jag mig vilsen ja! En stor del av mig var inställd på jobbig lång prematurperiod, och nu blir det inte så. Eh, nudå? jag känner mig helt vilsekommen milt sagt! Jätteskönt men ja, nudå? Är ju framme i veckorna vi trodde att jag skulle föda i, och det verkar verkligen inte vara på g nu, är sådär läskigt superlugnt haha. Bara klådan som besvärar! Nåja jag kan ju fortfarande få igångsättning pga hepatosen, så länge smärtorna håller sig borta så är det dock 37+ som gäller som för alla andra, vilket ju känns bäst för lilleman, även om jag kommer att avlida många gånger om av klådan 😉 ush! blir en del panik och hysteri på nätterna när det är som värst. Hela huden känns som ett stort kliande myggbett som aldrig slutar klia. Börjar ju bli rejält sönderkliad också så det gör riktigt ont.
#5 jag lider med dig, jag har mått illa sen start, dock utan kräkningar då jag inte ätit när det blivit som värst… Det är fortfarande kvar och nu är jag i v 23+0, det är först för nån vecka sen jag lyckats gå upp ett kg! Själv just nu sitter jag med gråten i halsen helt utan anledning! Allt känns bra utom att jag känner mig jätteledsen XD Stackars maken som kommer hem snart :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Stirra inte för mycket på vikten 🙂 jag gick inte upp nåt typ före 23+ och jag hade inte problem med att äta. 🙂 sen när lilleman började växa på allvar där inne så sa det bara poff på vågen! är +10kg nu. Bara bebismage och bröst alltihopa 😛
#9 Så du kör tvärtom alltså, smärtsamma sd och smärtfria förvärkar. Ja, det funkar väl också antar jag ;) :P
Det var lite det jag anade, hade nog också känt mig ganska vilsen i det hela. Jag är väldigt realistiskt lagd, såpass att det oftast slår över till pessimism. Så jag hade nog vart minst sagt chockad om jag var i din situation.
Önskar att jag kunde komma med något superbra tips mot klådan men jag är nollställd. Antar att du redan fått all världens råd redan också.
Angående vikten så går jag inte i vecka 22 i morgon och har inte gått upp ett gram. Det är inget jag strävar efter heller, det kommer när det kommer. Sist började jag gå upp i vecka 15 ungefär tror jag, men så vägde jag mindre på invägningen också. Nu började jag med ganska många kg för mycket, hade vart toppen om jag inte gick upp mer än 3-4 kg om jag nu måste gå upp alls.
#12 Haha japp! Helt bakvänt 🤪
Ja jag är likadan, realist som gärna tippar över till pessimist. Försöker dock motarbeta den egenheten, men de tär ju lättare sagt än gjort 😕
Ja jag har blivit överöst med tips och råd, men det enda som funkar är kyla än så länge. Har inte hämtat ut ursofalken än eftersom den inte funkar om man har lågt gallsyravärde, och minsta förp är på 100 tabletter och +600:-.. så jag vill gärna veta om jag har en sportslig chans att bli hjälpt av dem innan jag hostar upp..
Just nu är klådan värst på ryggen så jag inte riktigt når, samt innuti öronen, så jag har dampat loss med en halv burk tops.. nu är det så svullet att jag inte får in mer tops i öronen 😭
rapsolja är dock fiffigt på så vis att man kan klia mycket mer innan huden ryker. Det lindrar medan man slirar runt bokstavligt talat 😕

Och jag som är 22+5 har gått upp 10 kg :p
Haha, min man har gjort något som skulle få vilken hormonstinn kvinna som helst att gå i taket! Och här sitter jag helt lugnt :P han skulle ändå till affären och så sa jag att det skulle vara gott med lite påskgodis, typ dragéägg och chokladägg. Gullig som han är så ringer han och säger att han inte ser något sånt. "Äsch, men köp lite annat då" säger jag. Det han kommer hem med är ingenting jag längtar efter i min godispåse :P Okej, jag var inte specifik men efter 6, 5 år tillsammans så borde han ju veta vad jag tycker om kan man tycka ;)
Tur att jag fick chokladpraliner av svärmor i födelsedagspresent :D
/Christine
#15 min man bjöd på färdig curry för en vecka sedan… Jag hatar curry. Är ju inte gravid men efter en helvetes dag på jobbet så var jag rätt "knasig" i psyket. Som tur är gjorde han valpögon lcj bad om.ursäkt direkt.
#16 - Tur för honom att han bad om ursäkt! Dessa karlar…
/Christine
#17 mm han visste att han gjort fel så då brukar han be om ursäkt fort. Sen var han ångerfull hela kvällen. Tur det annars hade jag strypt honom
Gnällvarning: Har precis genomlevt storhandlingen från helvetet. Hög feber och enorm foglossning var inte då bra förutsättningar för detta. Fortsätter det såhär kommer jag bli beroende av kryckor snart. Fick böja mig ner och gråta en skvätt ett par gånger inne på Ica Maxi.

Känner hur energin kommer tillbaka nu när jag inte jobbar 175% längre :) fixat i stallet, slagit på två tappskor, handlat osv, och jag är inte helt slut. Så jäkla skönt :) Får nog sota för det imorgon, men idag ska jag vars glad :)
Har börjat fått ont i sidan av magen, precis vvid början av höften typ , känns som när man får håll, men ännu värre, Kommer i samband med att jag är ute och går eller cyklar, vad kan det vara och bör jag vara orolig? är i v 20
#21 Ligamenten garanterat, magen börjar få lite tyngd nu 🙂
#22 Är det farligt? Bör jag säga det till Barnmorskan? :)
#23 - Absolut inget farligt! Är det inte ligamenten så är det foglossning och det är helt normalt.
/Christine
Det där med namn då, vi har flicknamn i stort sett klart, men pojknamn är svårt! Jag föreslog Philip, men det dissades totalt av mannen :/
/Christine
Precis varit på RUL. Gick bra, men är ännu väldigt envis å vill inte flytta sig ur sin sköna ställning. Så ska tillbaka för att titta på hjärtat den 7 april, inget såg konstigt ut, bara ryggraden som gav en skugga över hjärtat.. Visade gladeligen upp snoppen men hade handen för ansiktet.. Typiskt killar..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#26 - Haha, klockrent! 😃
/Christine
#26 hahaha! Grattis 😃 låter ju som Alvin, visade också glatt upp sig, men låg och drog sig i näsan och vände bort huvudet.
Haha även Wille gjorde så. Skrevade glatt men dolde ansiktet ;D
Haha killar alltså :)
Nu har jag läckt igenom mitt linne plötsligt. har bara läckt nån droppe innan, inget som stört men nu blöt fläck i tutthöjd på vänster sida :P
/Christine

23+1, känns skönt att vara på rätt sida av möjligheten till överlevnad om ngt skulle hända nu :)
Har ni köpt vagn än? vilken vagn? :) isåfall, vilken vecka var/är ni i ? :)
#33 jag har inte köpt ännu. V.19 (18+6)Men håller utkik på blocket med hämna mellanrum. Verkligen en djungel m barnvagnar.!
#33 - Vi har ju kvar våran sen förra barnet, en Emmaljunga Edge Duo S, tror vi köpte den runt 25-30. Vi började kolla på allvar efter RUL, när vi visste att allt var ok.
/Christine
Okej :) Hittade en Kronan Duo kombi för bra pris, ska åka och kolla på den nästa vecka, går in i vecka 21 på tisdag, och tänker att det är bäst att hitta en till bra pris än att inte köpa och sen få köpa en för dyrare pris :)
Det finns otroligt mycket fina billiga vagnar om man går med i t.ex. FB grupper för de vagnmärken man är intresserad utav märkte jag. Själv handlade jag via blocket, hade kunnat spara minst 500:- och resa om jag hade vetat om FB före. Jag trodde det inte var så mycket vagnar i omlopp i min stad, det var tokfel, dom finns bara inte på blocket.
Sen beror det ju på vad "bra pris" är också så klart 😛
Jag hittade denna vagn på en fb sida i området jag bor i :) 500:-
har kollat en del på blocket men tyckte inte priserna lockade mig så :P
Det låter som ett sådant FB kap jag tänker på :) nu kan jag inget om kronanvagnarna, men priset talar för sig självt. Se upp för mögel bara.

Usch, idag har jag haft så ont av magkatarr att jag legat och svettats i flera timmar. Novalucol hjälper lite, men inte tillräckligt. Skitdag
Tack för er sympati angående mitt gnälliga inlägg senast :) har blivit lite bättre sedan dess även om det blir morgonspyor på tom mage :( Idag har jag lyckats jobba utan provera i kroppen. Är dock helt slutkörd! Är inte så van vid att jobba eftersom jag pluggar, så det tar mycket på en :P orkar inte ha bh på mig så använder nipple covers, mem efter en dag blir det ganska svettigt & är nästan så det kliar ;) och så har jag börjat använda ett magband med knapp till mina arbetsbyxor, annars sitter de för obekvämt ;) Äter nu potatismos och pannbiff med lök & sås, och så lingon och inlagd gurka till det..hur gott!? Fick ett sånt sug igår & smällde ihop det :) yum!
#41 - Vänta, vaddå provera? Är det samma provera som jag tänker på så¨bör man inte ta det som gravid…
/Christine
#42 Medroxiprogesteron är ett d-klassat preparat som vanligen ska undvikas ja, ibland används det dock bla för att hålla kvar IVFer eller förhindra missfall pga gestagenbrist om jag inte minns fel. Är i högdos preparatet blir farligt, t.ex. vid cancerbehandling.🙂 ville bara flika in så ingen får panik för det står i fass att det ej är lämpligt för gravida, det stämmer.
#41 ursäkta min förvirring här, menade förstås postafen! Åt provera en gång i tiden för att få igång mensen, så blandade ihop preparaten ;) så det blev fel i farten!
åh haha! 😂
#44 - Ah, jag tänkte väl! Åt också provera nämligen under tiden vi försökte bli gravida så jag blev lite fundersam ;)
/Christine
#46 förstår att det lät väldigt märkligt, haha.
Har nu budat till mig en begagnad babybjörn one bärsele som jag tänker mig att jag kan ha istället för vagn de gånger jag vill promenera med hunden i skogen (bor dessutom på tredje våningen utan hiss, så när jag är själv hemma känns det alldeles för otympligt med vagn). Får hoppas den är så bra som recensionerna säger! Har även fått nyss om ett ett år gammalt brio go babyskydd med bas som jag är väldigt intresserad av… Vagn och resterande prylar får nog vänta till efter RUL, så vi har det bekräftat att allt är i sin ordning.
#48 jag avskyr vår babybjörn. Tycker den är lätt att sätta på mem sen hänger Joel i den och han verkar själv ogilla den. Däremot har en manduca funkat perfekt för oss.
Babybjörn One ska väl vara mer ergonomisk än deras tidigare selar iaf, men jag har hittills mest hört negativt om den.
Ja, vi får väl se vad vi kommer tycka om den, har hört väldigt blandat om babybjörn överlag :)

Igår köpte vi barnvagn och babyskydd. Skönt att ha det gjort även om det sved i plånboken. Vi blev så less på att kolla runt att vi ville bli av med det bara. Blev en brio go next med tillhörande babyskydd. Allt begagnat från 2014. Var lite tveksam till begagnat babyskydd, men det kändes väldigt bra att köpa från det paret. Köpte allt från samma par.
Går in i v 21 idag, halvvägs!
Och jag går in i vecka 33!
Dags att börja se över bb-väskan och förlossningsbrevet känner jag. Måste kolla igenom min externa hårddisk ordentligt för det ska ligga där nånstans…
/Christine
Jag går in i vecka 23 i morgon och det är först NU som all svullnad har försvunnit upptäckte jag förut. Nu äntligen har jag fått en sån där gullig liten bebismage, haha. Trög kropp :o
Bebisen sprattlar för fullt, gillar inte när jag sitter ner tydligen :)
Köpte barnvagn idag, och längtar bara ännu mera nu, känns skönt att ha fixat en barnvagn redan så slipper man köpa det sen :)

Fortsätter med hemsk magkatarr. Är det fler som haft problem? Hur har ni hanterat det? Är det bara novalucol/ losec och lite snällare mat som gäller?
#57 För mig var omeprazol det enda som hjälpte. Fick dock aldrig magkatarr men en hemsk halsbränna.
#57 om jag minns rätt så behövs medicin vid magkatarr, nästa steg är magsår som inte alls är bra att få :/ Jag skulle kolla med läkare.. När jag hade magkatarr ogravid så var jag tvungen att testa mig fram vilken mat som magen klarade. Men det var stress som gav mig det så maten var vara en tillfällig "lösning"..
Själv är jag trött på att vara täppt!! Har i några veckor haft ont i näsan och bihålor av detta, sköljer näsan en gång i veckan ungefär för att kunna andas… USCH! Och jag är inte ens pollenallergiker ;S
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

#59 Magkatarr är syraproblem och uppkommer vid stress bla. Magsår är bakterierelaterat. Visst att magsår kan komma av stress och dåligt ätande, precis som magkatarr, men de två ska inte hänga ihop.
Magkatarr kan man få ner med hjälp av ex novalucol och att stressa mindre och att äta bättre. Har levt med magkatarr i perioder större delen av mitt vuxna liv, iom att jag aldrig tar det lugnt… Men har aldrig varit med om att det är såhär illa :( Har alltid kunnat få bort det tillfälligt med novalucol, men nu hjälper det inte direkt. Fortsätter med receptfritt/ bättre mat ett tag och så får vi se om det blir bättre, annars får jag pallra mig till läkare :(
#60 - Prova Reduflux också, det var det min bm rekommenderade när hon trodde jag hade magkatarr. Vilket jag ju redan visste att jag inte hade så därför hjälpte dom inte mig :P men det kan vara ett alternativ.
Vecka 32+1 nu, dålig dag idag. Har dessutom fått en faktura från vc från när jag var hos sjukgymnasten sist så dit måste jag ringa. Det ska ju vara gratis när det är gravid-relaterat och det har det ju varit tidigare. Suck! Och just nu känns det mest som att TENSen stör :/
/Christine
Dagens dumhet. Lyfta in 4däck i bilen när man är gravid och till råga på allt är sjukskriven för rygg och bäckenbesvär. Är huvudet dumt får kroppen lida, så sant som det var sagt.
Mvh. Silverhuldra

#61 det ska jag kolla, tack :)
#62 Så är det ;P att det ska vara så svårt att lugna ner sig.
Jaha, då har jag officiellt tappat bort både vår namnlista och förlossningsbrev sen sist. Var helt 100 på att jag hade sparat det på externa hårddisken men hittar ingenting :( Ev. kan jag ha skrivit ut mitt förlossningsbrev här på forumet eller på bloggen. Känner att det skulle vara skönt att gå igenom det så jag vet hur jag tänkte då och vad jag vill ändra till den här gången.
/Christine
Ja jag tror jag har sett ditt förlossningsbrev här i gömmorna någonstans, tänkte precis skriva det då du skrev om det själv 🙂 fram med ljus och lykta!
Jag har inte varit särskilt orolig i under min graviditet men då & då slår det mig…jag tar ju för givet att allt går bra, men nu var det snart en månad sedan ul och tre veckor till RUL..och jag känner en viss oro över att jag inte alls vet hur det går, mer än att jag har kvar symptomen för graviditet och en växande mage, och har precis börjat gå upp lite i vikt. Men det är väl ganska vanligt med såna funderingar antar jag. Sen ska vi berätta för släkten i helgen, går in i vecka 17 då :)
#65 - Jag hittar det varken här eller på bloggen…
/Christine
#60 läkare är ett lustigt släkte ^^ Man kan inte lita på vad dom säger allt för ofta, haha! Men det låter som att du haft detta mer än jag så jag tror vi kan lita mer på vad du fått höra och vet :)
Med risk för att låta lite äcklig, är det någon som fått grönaktiga flytningar och vet vad man ska göra? Vissa sidor säger svamp andra att det är nåt annat :S
#69 - Usch då! Jo, men svamp eller annan irritation i underlivet låter mest troligt. Jag skulle ringa bm och fråga om det är något som borde kollas upp, det är inget som låter typiskt gravidrelaterat.
/Christine
#70 jag vart helt paff! Ja jag tänkte också att jag skulle ringa, men jag vet inte om jag får tid till det idag innan de stänger, sen är det långhelg och då har de inte öppet… Kanske inte är så akut att det inte kan vänta till tisdag dock… :P
#71 - Ring idag ändå, kan vara skönt att kanske få bekräftat på telefon att det är lugnt :)
/Christine
luktar dessa gröna flytningar? Isåfall kan det vara bakteriell vaginos (obalans i bakteriefloran i underlivet). Är det lite skummigt också kan det röra sig om sjukdom, men det är kanske inte så hög sannolikhet.
Gravidflytningar kan ha lite mysko färg, ibland genomskinligt, mjölkigt vitt, gräddfärgat, knallgult, orangetonat, gröntonat och olika konsistens.. allt ifrån blött blask till grynigt eller segt mucus.
Jo svamp kan kanske ge grön ton också, men vanligen blir det tjockt, vitt och grynigt som keso snarare.
#72 och #73 tack :) ringde och de sa troligtvis svamp och att jag ska testa en kur mot det och återkomma om det inte hjälpt :) Det var jättetjockt… Så det är ju ganska troligt XD
Jag hoppar in, då vi precis plusat och ska få en bebis i november :)
#75 - Välkommen hit :)
/Christine

Tog en ridtur för första gången på länge idag :) Väldigt härligt, allt mitt nya fett på rumpan gjorde min vanligtvis sköna sadel till en extra skön gungstol :D Dock fick jag mycket sammandragningar i slutet och fick gå hem sista kilometern :(
V.32+3 och jag börjar fundera över om det är närmare för mig än vad det borde vara. Min ena katt har legat vid mina fötter två HELA nätter nu, inget han brukar göra. Alla tre katterna har blivit mer närgångna sen jag blev gravid men dom brukar inte sova hela natten i vår säng. Funderar på om det inte var såhär förra gången också…
/Christine
#78 spännande! Djur brukar ju känna på sig saker. Fast vi får ju hoppas att bebis kanske stannar inne lite till :)
#79 - Ja, jag kände ju igen deras ändrade beteende från förra gången redan innan jag plussade denna gången ;) Dom är helt fantastiska dom små lurvbollarna, men ja, några veckor till kan hen få stanna ;)
/Christine
Woho! Jag hittade förlossningsbrevet i pappersformat bland lite gamla papper :) Så nu har jag påbörjat version 2015 :)
/Christine
Hej och hå, vad det snurrar! Kan inte dra mig till minnes att jag hade sån yrsel sist! Men det är väl bara att ta en paus och vänta tills saker slutar fara runt! 😉
#82 Ät, drick och vila 🙂 även om du inte är hungrig/törstig så prova litegrann.
#82 - Ja vätska och vila är bästa medicinen!
/Christine
#82 #84 Tack för tipsen :)
Tjo! Hoppar också på! :) bf 17e april. Någon som ska ha nu i april? Känner att jag dör av nervositet denna gången.. Första gången var jag helt orädd! Vilken lyx!! Denna gången har jag knappt hunnit tänka på att jag faktiskt är gravid.. Har en 15 månaders hemma. Anar att man varit upptagen med annat ;)
Nu vet hela släkten om att vi väntar tillökning! Jag börjar känna mig "tjock" dock…växer runt mage, midja & bröstkorg. Är just nu i ett skede där det känns lite jobbigt, det är inte uppenbart att det är en graviditet & även om jag är väl medveten om att man blir större av det verkar jag ha lite svårt för det just nu. Vill egentligen inte bry mig. Midjan börjar försvinna, mätte 4-5 centimeter mer än vanligt, något liknande runt bröstkorgen. Längtar tills det syns mer, tror jag kommer vara stolt över min kropp så småningom, det är bara ovanligt med en sån förändring nu. Är i vecka 17 (16+1) idag och har varit i Småland för påskfirande sedan i fredags, men kom hem inatt. Har frossat i godis så känns som jag svällde upp ännu mer ;) Köpte ett babyskydd på vägen till familjen & väl "hemma" fick jag erbjudande om att ta över vaggan & spjälsängen samt de kläder som sparats sedan min & mina syskons bebistid :) ena systern ville måla om spjälsängen eftersom den blivit lite gulrostig i färgen istället för vit- inget mig emot ;)
Jag har haft noll aptit dom senaste dagarna, men i ren desperation kika jag igenom frysen efter något som skulle kunna ätas då jag ändå var hungrig! Jag åt en hel jäkla vinetta, själv i mörkret! Haha herre gud! Inte ok!
#88 man gör vad nöden kräver ;)
Jag plussade i måndags! :) Onsdagen var jag på ultraljud då jag inte fått mens efter pillerstopp på alla hjärtans dag detta år.. snabba puckar och jag är uppenbarligen superfertil. Med tanke på att jag åt minipiller i ca 5 år.
I alla fall.. på ultraljudet såg man en liten liten prick och en slemhinna! Vart skickad på blodprov för att fastställa bättre hur långt gången jag är. Väntar på provsvar än med tanke på att påsken kom emellan.
Har ytterligare ultraljud inbokad om en vecka sedan inskrivning… misstänkte att jag var i vecka 4 drygt men fasen vad min kropp utvecklats. Inga bhar passar riktigt, dom sitter för tajt och brösten hoppar nästan ut för dom har vuxit. Magen är svullen då tarmarna förflyttas och jag är gasig… extremt lättirriterad också så det skriker om det. Sover om dagarna då tröttheten slår till snabbt. Molande värk i livmodern och små hugg ibland. Att det kan gå så snabbt när jag inte är så långt gången alltså.. fantastiskt!
Är inte heller så orolig över mf… men tar det lugnare än vanligt i alla fall och har inte druckit kaffe sen tisdagen och gör mitt bästa för att vara mer hälsosam. Vet att det inte avgör om man får mf men det känns bättre om jag vet att jag gjort vad jag kan för att undvika riskerna :) Äter mer grönt, undviker koffein (även läsk), stressar betydligt mindre, går på bättre promenader och vilar när kroppen säger till att den är trött… skulle jag få mf känns det bäst att jag gjort mitt allra bästa för att inte riskerat att få det så att säga.
Vad mycket det vart nu, men har ingen att prata med om detta direkt… haha. Var osäker om jag ens skulle bli såhär pass offentlig om det med tanke på hur tidigt gången jag är men äsch :) Det kan vara skönt att skriva av sig till människor som vet hur man känner och sådär!
Medarbetare på Chinese Crested ifokus.
#90 - Välkommen hit!
/Christine
#91 Tack! 🙂
Jaha, bär på ännu en rumpnisse är tydligen. Är ju lite för tidigt för att säga något definitivt ännu såklart men 90% av tiden sitter han med rumpan neråt.. Kommer behöva kuratorhjälp om det blir ännu ett snitt :(
Alldeles för tidigt att måla fan på väggen ännu, men jag förstår din oro! 😕
Ja, har ju många veckor på sig att skärpa till sig där inne som tur är. Men hoppet är inte så jättestort, Wille satt på rumpan från vecka 24 helt tills de skar ut honom :/
Men för att prata om något roligare, jag kikar på barnvagnar för fullt idag. har varit helt inställd på att vi ska ha en Emmaljunga double viking. Men nu har jag läst nästan allt jag hittar om Basson duo och jag börjar bli ganska sugen på en sådan istället. Inte för priset alls faktiskt, även om det är en bonus att den är drygt 4000 billigare. Men den ska vara både lättare och smalare tydligen. Är ju en stor fördel med tanke på att vi ofta har vagnen med oss i bilen, och att jag dessutom ofta är ensam om att lyfta in och ut den.
Tyckte dessutom att Emmaljungas var ganska trög att köra, vet inte om de bara hade ett dåligt exemplar i butiken kanske men den var svårstyrd och kändes väldigt tung, och det med bara ett barn i. Ska se om jag hittar en Basson-återförsäljare i närheten, så att man kan få känna även på den.
Så nu är jag lite förvirrad, tur vi har fyra månader på oss att känna och klämma.

Ska hålla ett kort föredrag ikväll och lyckades klämma in mig i en av mina "kontorsklänningar" :) Fick tom tillbaka min midja. 24+5
Var på återbesök på UL idag för att kolla hjärtat, allt såg fint ut. :) Jag bad den här gången om ett foto (va rädd att ja inte skulle få efter som de va ett kort besök), å fick en hel serie med 6 bilder tror ja som ja kan skicka ner till min sambo nu, han jobbar i Etiopien några veckor till.. :)
#96 - Supersnyggt!
Här knölar bebis runt och skjuter ut åt alla håll, tryckte rejält upp mot revbenen en bra stund innan jag kunde slappna av igen, gick ju knappt att andas :P
Vi har varit på banken idag, vi ska byta bank och så pratade vi lite lån. Vi fick inget klart lånelöfte på den summan vi vill ha men inte klart nej heller. Enligt deras kalkyl med den skyhöga räntan klarar vi oss inte men hon sa att hittar vi vårt drömhus så ska vi höra av oss så kommer vi fram till en lösning. Det är ju inte populärt att vara sjukskriven/föräldraledig/arbetslös ;)
/Christine

#98 tack :) Det där med lån alltså, sjukt drygt. Vi hade svårt med vårt oxå då jag snart ska disputera. Försökte förklara för dem att jag inte direkt riskerar att bli arbetslös som färdig doktor i nationalekonomi / miljöekonomi, men gick inte hem. Min handledare fick skicka in intyg på att jag har en projektanställning hos henne sen när jag är klar. Vi hade klarat det på bara killens lön, men iom att jag stod som medsökande så dög det inte.
#99 - Ja, räknar dom på dagens ränta så funkar det, men hon får inte ge oss ett lånelöfte eftersom det inte funkar enligt deras kalkyl. Men jag är väldigt nöjd med henne ändå, att hon var så flexibel att hon sa att det går att diskutera. Enligt deras kalkyl ska en familj på två vuxna och två barn ska ha 21 000:- kvar efter att man betalat bostaden, då undrar jag vad alla dom pengarna ska gå till..? Jag förklarade också att Nova är blöjfri och min mamma hade turen att vinna en årsförbrukning av blöjor så bebisen kommer ju inte kosta något (om inget oförutsett händer). Vi kommer inte heller köpa ny vagn, säng eller andra prylar i överflöd eftersom vi har allt kvar. Blir så irriterad när man vet att det funkar i praktiken.
/Christine

21000 försvinner fort :p tror inte att vi klarar oss på det efter boendet är betalt. Men då har jag två hästar och vi bor på landet med behov av två bilar då vi pendlar till Stockholm och Uppsala.
#101 - Ja, man har ju naturligtvis olika förutsättningar ;) Vi håller på att sälja bilen så den utgiften är inte medräknad. Hamnar vi där vi vill bo så har vi cykelavstånd till allt och alla. Och ser bara fram emot att slippa vara beroende av bil, det har vi redan varit i tre år och det räckte. Men ja, jag kommer antagligen inte börja jobba förrän om ett år, minst, och en tvåa på 65 kvm känns för lite :(
/Christine
Gudars, vilka fantasisummor 🤦♂️ hade vi 21000:- gemensamet FÖRE alla räkningar skulle vi känna oss stenrika. Gudars vad vi skulle kunna leva gott.

#103 Eller hur! :D
#103 skulle vi ha det skulle jag aldrig klaga!

Heregud folket, är ni alla sjukskriva /arbetslösa /studenter? Min lön är under genomsnittet, och jag får ut mer än så själv. Med två heltidsarbetande vuxna har ju folk det väldigt bra generellt.
Vi fick inte heller igenom vår önskan om lån, då de räknar med att varje barn kostar minst 3000kr/mån, att vi sedan kunde bevisa att båda barnen kostar oss 3500kr tillsammans om Noel också börjar på dagis och båda går där på heltid (vilket inte kommer hända) spelade ingen roll. Bara hoppas jag har ett fast jobb till nästa sommar så vi kan börja titta igen, en trea på 73kvm med urusel planlösning är inte heller så mysigt.
#106 Ja jag är då heltidssjukskriven sedan många år tillbaka. Sambon är arbetslös (nåja går på timme men just nu får han inget likförbannat).

Då förstår jag att det blir knapert. Hoppas att ni får det bättre ställt med den nya regeringen.

Och att han får jobb såklart!
Här tyckte banken att det var bra om vi hade 11000 kvar efter boendet var betalat, haha. Vilket vi har alltså, med god marginal. Men några 21k efter boende har vi då inte, hade gärna haft det dock :P
Maken jobbar heltid, men inom en bransch där det tyvärr är ganska dåligt betalt. Dock har han bara ingångslön just nu, var tydligen goda chanser att få höjning till hösten. Och jag är ju föräldraledig, efter att ha pluggat de senaste fyra åren och bara jobbat timmar lite nu och då. Det blir man inte vidare rik på tyvärr.. Men vi klarar oss ju fint ändå :)

En deltidsarbetande och en föräldraledig.
#106 Men är verkligen genomsnittet så högt?? Då måste du ju tjäna minst 30 000 kr / mån innan skatt och det måste väl ändå vara över genomsnittet? Vi är tokglada att sambon fått ett jobb med så himla hög lön nämligen, han är lärare i ett eftertraktat yrke och blev erbjuden 28 000 för heltid. ( nu valde han ett på deltid istället, tyckte vi klarade oss med mindre och vill hellre vara hemma mer)
Tack, jo det var ekonomin som vägde tyngst emot att skaffa barn, men vi gav oss rackarns på att det kommer att gå, och vi lyckas få slantar över varje månad nästan, trots att vi snittar 12500:- -15000:- före räkningarna beroende på hur mycket timmar han får.

#112 ja snittet (för kvinnor) ligger lite under 30 i offentlig sektor. Jag har lite lägre nu innan disputation. Nu är jag anställd av ett universitet som ligger under landsbygdsdepartementet. Hade jag lämnat universitetet och fortsatt på någon statlig myndighet hade jag fått runt 40 som ingång. Men då hör jag till de 1% i landet med högst utbildning.
Här får sambon alltid ut över 20 och han jobbar bara mån-Tors, 16-01. Tycker det är en väldigt bra lön med endast gymnasieutbildning. Jag själv studerar & tar högsta lånet & extrajobbar väldigt olika mycket beroende på behovet från min arbetsgivare. Vi får ut bra med pengar ihop, men jag tar ju som sagt lån. Senare vill sambon också plugga & jag har högskoleutbildning till sommaren (kandidat) men inom den branschen är fast arbete väldigt svårt att få, och heltid kan man nog glömma, så vi kommer få det sämre ställt i minst fem år när sambon vill bli utbildad ingenjör. Sen får man hoppas att han hittar något välbetalt arbete efter det. Annars börjar jag tycka om min nya kropp lite mer. Funderar på att börja framhäva magen istället för att gömma den. Tycker att det hänt mycket på kort tid nu & att den blivit ganska "stor". Syns bättre i verkligheten än på bild också tror jag :) i magtråden tycker jag inte alls den ser ut som jag upplever den ;)
I dagsläget är ju jag sjukskriven från mammaledigheten och annars arbetslös, mannen vabbar med andra ord men jobbar heltid annars och får ut dryga 25k, så mycket har jag aldrig fått ut i månadslön, senaste åren har jag legat på max 15 på timmar/80%. Det är svårt att få heltid inom handels.
/Christine
#100 Vilken bank var det om man får fråga? S***** ? Vi ska nämligen in och kolla lånelöfte om ett tag, men vi är fundersamma om lönerna räcker. Men vi har ändå mer än 21 000:- kvar efter boendekostnaden idag. Och vi beräknar ligga på samma bostadskostnader även på hus.
#117 - Länsförsäkringar, och dom är ändå snällare än Handelsbanken som vi hade förrut. Dom räknar ju på en ränta på 6, 4% trots att dagens ränta är på 2, 2% eller där nånstans.
Nåväl, nu tvättar jag upp alla Novas gamla kläder i 50-56 och använder ättika för första gången, vill ju få bort den unkna lukten som blir när det bara ligger nerpackat. Blir lite rörd, har hon varit så liten? ;)
/Christine

#117 Vi har oxå länsförsäkringar och många i vår omgivning med låg inkomst har fått lån via dem. Jag lyckades pruta räntan rejält hos dem med så kan rekommendera dem. Ett tips är ju annars att man försöker mörka att man är två om den ena har riktigt dålig inkomst. Då blir det lättare att få lån om man räknar på bara en person.
Håhå, här är en som valt att jobbat i den mest icke lönande branschen, människor. Vi har då inga snittlöner på 30k! Haha jösses. Men för all del, jag älskar mitt jobb och får nöja mig med ett mindre koja till bostad och lycklig är jag ändå 😀

Jag är sjukskriven från mammaledighet och Timmy är pappaledig till den 19 april. Sen blir jag mammaledig och han börjar jobba. Han får väl runt 20 K innan skatt, men hans chef ringde och sa att hon tyckte han fick för lite i lön så de skulle väl ha lönesamtal sen. Jag får väl ut runt 5000 ungefär, och han fick något på 12000 nu när han var ledig. Vi klarar oss. Hyran är på 4903 och lånet på 742, sen el och vatten på nån 1000-lapp :) Jag är bara anställd på 8h/vecka. Men jobbar ju mer än så när jag väl jobbar.
golf.ifokus.se
#120 samma här, dock i annat land. Har en lön på cirka 1850e före skatt. Maken likaså. Å en hyra på 1000 så att…
Vi har ganska bra löner för att bara gått gymnasiet och börjat jobba direkt efter. Jag har runt 27.000 innan skatt och sambon runt 36.000. Har alltid varit ekonomisk. Idag är det docl svårt att få jobb så är väl inte så konstigt att folk inte har jobb, tyvärr. Inom handels är heltid väääldigt ovanligt. Här är banken väldigt bra. Vi har Handelsbanken och räntan där nu ligger på lite över 2%. Maken ska ner på torsdag och prata med dom. Vi planerar att bygga ut och får se vad de säger. Syster skulle låna nyss och gick blankt nej av Swedbank. Hon bytte bank och gick igenom det direkt. 300.000 ensam sökande.
#123 Men oj, sambon var inne nyligen och tog samma summa utan problem på Swedbank. Ensam sökande.
Verkar vara väldigt olika fastän det är samma bank? Christine skriver ju att Handelsbanken inte är bra där men det är de här. Sen är ju inkomst och grejer olika men hon tjänar inte direkt dåligt. Känns som ett lotteri ibland!
#125 - ja, bankmannen på handelsbanken tyckte ju vi skulle kolla på ett annat område bara för att det var billigare. Alltså, det har ju inte han med att göra VAR vi vill bo, och det området han föreslog är tvärtom dyrare med fruktansvärt dåliga planlösningar.
/Christine
Slog vår bankman lite på fingrarna. De sa att då vi väntade nr 3 och jag skulle tjäna mindre så gick det inte göra som vi ville. Berättade att jag inte alls skulle få som de sa det. Vi var ner någon månad efter förlossningen. Jag kunde då visa att jag inte hade det sämre och vårt hus värderades mycket mer än de trott. Så vi fick som vi ville med råge 😛 Ibland är det liksom bara dumma saker. De lägger sig i lite väl mycket!
Ja, om inget oförutsett händer blir ju nummer två nu billigare än nummer ett. Känns som att vi får snåla nu bara för att visa att vi klarar oss.
/Christine
Här är Swedbank helt omöjliga medan handelsbanken beviljar typ varenda kotte lån. Knäppt att det är så olika.
Nu är jag deppig och är inte kul att umgås med… Har sen en vecka tillbaka influensaont i hela kroppen, magen och ryggen värker nästan konstant… Får inte sova och kan inte vända mig som jag brukar på nätterna…. Hoppas att det är nån extrem tillväxt just nu så det går över snart! XD
#130 - Men usch! Hoppas det är något övergående!
Jag har kommit hem från mvc nu, vecka 33+2, sf-mått på 33, hjärtljud på 148, socker på 6, 9 så nu tycker jag det börjar bli högt. Jag vet att det inte är för högt men sist låg det på 4, 8 och jag hamnade ju på gränsen förra grav och fick göra glukosbelastning, känner inte för det igen! Och bebis låg diagonalt.
/Christine
Hatar att jag fortfarande spyr! :( vecka 18 om två dagar, så blir kanske svårt att bli av med det helt & hållet. Mår illa varje morgon & andra tider om jag är hungrig. Spyr dock kanske en gång i veckan nu, så borde inte direkt klaga. Är ju absolut mycket bättre :) RUL om 11 dagar…vill se hur knytet mår, sen kommer vi hitta på nåt skoj sätt att berätta för resterande vänner och bekanta via Facebook ;)
#132 - Jag spydde mellan v.15-22 ;)
/Christine
Jag spyr fortfarande vissa dagar, idag är en sådan dag :( Har tydligen gått in i vecka 24 nu, och har spytt från start. Börjar bli less på det hela nu.
#131 ja hoppas verkligen… Var en ren plåga för magen att gå till jobbe idag, kändes som att den skulle spricka :(
#132 Jag har inte kräkts alls, men illamående konstant (uppehåll över jul av nån anledning) från start som jag inte blivit av med och är nu i v 25+2 :P Men om du mår illa när du är hungrig bör du småäta mer :P

25+0 idag och vi har varit hos Bm. Nya blodprov :( dels för att jag är rh negativ och sen för järnet. Järnet börjar gå ner :( ska också pallra mig iväg till sjukgymnast för min vänstersida som bråkar. Gamla skador kommer ikapp mig.
#133 då finns det kanske hopp ;)
#134 ja usch, så är det för mig också, att det kommer såna dagar där man mår mycket illa och kräks :( man blir verkligen less! har också haft det från start, men det var så mycket värre fram till vecka 14-15 kanske. håller tummarna för att det känns bättre för dig snart!
#135 det är nästan värre att må illa och inte kunna spy, även om att spy innebär att man till slut blir rätt svag. har haft det så ibland och det är skitjobbigt, när man spyr mår man ju i alla fall lite bättre efteråt. ja, nuförtiden handlar det om att jag måste äta, och inte det där konstanta illamåendet och ingen aptit, jag mår illa när jag är hungrig. försöker äta regelbundet, typ var tredje timme, och då brukar det hålla sig ganska bra i schack :) har fått väldigt mycket mer aptit och hunger nu, så lika bra att göra magen glad ;)
#137 Nja, att spy är bland det värsta jag vet och jag är sämst på det ;D men det är rätt trist att hata ALL mat ;P Mår mer illa så fort jag äter ^^ Däremot har jag alltid nöd-mat med mig överallt så jag kan pula i mig när jag mår lite mindre illa :P
Längtar tills jag gillar mat igen för jag ÄLSKAR mat!
Ät ät ät nu när du har fått tillbaka aptiten :D
#138 haha, ja jag hatade verkligen att spy innan jag blev gravid! men så blev jag liksom van. det är ju knappast trevligt men känns som sagt lite bättre efteråt. är ingen mening att kämpa emot längre ;) känner igen känslan att längta tills man gillar mat igen! vissa saker går inte, det kan till exempel lukta illa, men aptit har jag igen, så jag passar verkligen på att äta det jag kan ;D
Om killar hade varit gravida tror ni det hade funnit "botemedel" för kräkningar och illamående då? 😛 Har man aldrig upplevt en kräkgraviditet så kan man aldrig förstå. Jag bodde på toaletten v 9 - 23 typ 😔 Kämpa på alla duktiga!
Japp, det tror jag Jefo. Hade nog funnits flera alternativ till och med :p Jag börjar känna mig tung nu, märks absolut att det ligger en liten filur där inne. Alltihop borde väl väga dryga kilot bara men känns gör det absolut. Känner dessutom exakt vart han har sitt huvud, ett par gånger verkar han ha försökt snurra runt men inte lyckats. Är ju knappast för trångt för det men.. Kanske en latmask :p
#140 haha, det tror jag säkert, och säkert även om de drabbades av smärtor en gång i månaden. Läste för ett tag sedan att det forskats otroligt lite på Endometrios till exempel, och att de drabbade kvinnorna till och med misstroddes av vården när det gällde deras hemska smärtor i samband med mens :(

#140 det tror jag absolut! Då hade förlossningar dessutom varit smärtfria och graviditeter generellt krämpfria på alla sätt.
Nu har jag nog fått min första craving! Tidigare har jag bara blivit sugen på nåt särskilt nån gång men nu har det varit samma några gånger. Jag har fått craving på mos med räksallad & rostad lök (?) som är något jag annars inte brukar äta ;) vid tre tillfällen har jag haft sug efter detta & stillat det. Två gånger på natten när jag hämtat sambon (han slutar vid 01), så har vi åkt till Statoil så jag fått mitt mos, haha! Kokt korv till är inte heller fel. Det är så komiskt för jag vet att jag egentligen inte ens tycker att det är gott. Pulvermos liksom!? ;)
#144 - Ibland är korvkioskmos jäkligt gött på nåt vis ;)
/Christine
Mina craving är Fiskbullar och vaniljcola/Cola, var en period då jag bara åt fiskbullar, nu kan jag iallafall hejda mig lite :p
Ooops, råkade skicka iväg mannen att köpa Ben&Jerrys ;)
/Christine
#147 var extrapris på hemköp på det nu, då kan du få två ;)
#148 - Oh! Inget hemköp i närheten tyvärr, men jag blev nöjd ändå :) Nu bor den i frysen till Let's Dance :D
/Christine
Fick förresten nån konstig foglossningsattack i natt, har klarat mig fint utan att känna av det. I natt däremot fick jag plötsligt skitont i höfterna som strålade ner mot knäna. Låg som stelopererad i ett antal minuter innan det släppte. Mycket märkligt.
/Christine
Skulle jag vara stadsminister skulle min första grej att ändra vara mens. Det kvinnligaste vi har kalas "mäns"! Borde heta kvinns! 😉 Pulvermos… Haha. Är iaf billigt 😉 Kul hur det kan bli.
Går visst in i sjätte månaden idag :o Känns på något vis som att vi närmar oss slutspurten, fast det är ju ganska lång tid kvar. Bebisen har kalas där inne i alla fall, hoppar och studsar dygnet runt :)
Går bara och längtar till tisdag.. då är det nästa vul. Kommer nog också få reda på lite mer exakt hur långt gången jag är.
Läkaren som skickade mig på blodproven gick tydligen på semester direkt efter påsk… nyfiken som jag är ringde jag upp min bm som kunde se att läkaren antecknat att första blodprovets hcg-nivå låg på 65. Vill bara veta att det andra blodprovet jag tog dagen efter visade att hcg-hormonerna ökade som det ska.. lär få reda på det på tisdag dock! Tack gode gud på morgontider! 😃
Nää -ä. Idag kunde jag inte knäppa mina jeans. Jag är i v 10 och super svullen, brukar bara vara det på kvällen annars. Detta är ju lite hemligt så känns svårt att dölja då jag gått ner 5 kilo med så magen syns ju. Fast den är ju mer plufsig än hård. Åh måste ju älska denna period! Haha
#154 Samma här… är inte så långt gången men igår var det svårt att dölja svullna magen, och ändå är min arbetströja väldigt stor och luftig liksom. Och var nyss och lunchade med sambon och fick knäppa upp jeansen under lunchen (ensamma i rummet som tur var) för det skav., sitter med uppknäppta jeans nu med.. haha.
Längtar tills veckorna går så jag slipper ha detta hemligt, rätt så krävande att ha alla dessa ''besvär'' för sig själv när det ibland syns så tydligt :P
#151 håller med dig om kvinns! Har alltid tyckt det vore mer passande. Haha, det är spännande med cravings ;)

Har mycket sammandragningar och lite ont i svanken samt molvärk idag :( Tar det som en ursäkt att spendera resten av dagen i sängen tillsammans med Bones och en påse lösgodis.
#158 - Mycket bra ursäkt! :D
Vi hade en aktiv dag igår så inte fullt så aktivt idag :P Vi satte upp nya garderobsdörrar, nätade in balkongen så katterna äntligen kan vara där, och tvättade en massa.
/Christine

Igår kväll kände jag nåt jag inte känt förut, både när jag låg i soffan & sen när jag skulle sova. Möjligtvis en sprattlande bebis? Det liksom "rörde runt" i livmoderkvarteren & typ stack till , fast det gjorde inte ont. Vet inte alls vad det var, och ver ju inte alls hur det känns när bebis lever runt, vad som är det eller vad som är tarmarna typ, haha! Men underligt kändes det iaf ;)

Enda sättet jag kan förklara hur de första rörelserna kändes är ungefär som att en fjäril kittlar en i magen :) stickande är nog snarare ligament.
#162 haha, som en fisk har jag hört också, men så kändes det nog inte. Så det är inte omöjligt att jag kände något helt annat :) så småningom blir man nog mer säker på att känna skillnaden, just nu känns det ju lite allt möjligt i magen/livmodern, jag har noll koll ;)
Kan tillägga att bm sa att jag kanske inte kommer känna nåt förrän i vecka 20, då bebisen låg i framvägg. (Vet inte exakt vad det innebär dock, mer än att det kan ta längre tid att känna något)

Om moderkakan ligger i framvägg kan det ta lite längre tid. Jag har också i framvägg men kände i v16. Små kittlande vinkar :)
#165 ah, så var det :) jag har visserligen inte känt efter men borde ju ha märkt något. Ska känna efter nu ikväll om jag känner nåt liknande som igår & se om det är nåt kittlande eller simmande som det sägs ;) känslan igår var rätt diffus vad jag minns :)

Jag kände bara då jag körde bil i början :P
För mig var det aldrig fjärilar utan jag kände pet inifrån. Kände första petet i mellan v.16-17. Sen blev det bara mer och med.
Mitt första jag kände var som "dunkanden" :P v.17 tror jag det var… Har också moderkakan i framvägg :)
Usch vilken jobbig natt! Har varit och kissat varannan timme, vid 4 vaknade av igentäppt näsa (vilket inte är ovanligt alls), försöker snyta mig men får inte ur nånting, sköljer med koksaltlösning, inget lossar, försöker sova ändå, går upp igen vid 5 och kör samma procedur, med liiiite resultat, kissar igen, sen lyckas jag väl somna om vid 5.30.
Är uppe nån vända till innan jag vaknar vid 8.30 och får plötsligt svinont på höger sida av svanken, mannen får rusa upp och sätta på TENSen (tack och lov att vi hade den!), samtidigt känner jag att jag mår illa så han får hämta en hink åt mig och på den lilla tiden ligger jag och kallsvettas och av smärta och illamående. Som tur är släpper illamåendet rätt snabbt utan att jag behöver kräkas, TENSen sitter i 20 min och nu känner jag ingenting av ryggen, wtf hände?
/Christine
#170 nej, vilken jobbig natt du har haft :( hopppas att det känns bättre så du kan få sova lite grann!
#171 - Vi kom upp och iväg till Öppna Förskolan ändå på nåt vänster. Hade inte Jesper varit hemma hade jag säkert tuppat av nånstans mellan att själv komma upp och att få upp Nova. Och hade jag inte haft TENSen vet jag inte riktigt hur det hade gått. Skitskumt verkligen, kan inte riktigt beskriva vad det var som gjorde så ont heller. Är glad att det gick över så snabbt dock :)
/Christine

Hej. Jag fick ett positivt test igår, hjälp! Känns som det gått en evighet sen dess redan. Jag väntade ganska länge med att testa eftersom min mens ibland har varit försenad när jag varit stressad. Har känt mig lite konstig, lite ont i nedre magen, lite yr, luktkänslig och ont i brösten. Vågade inte tro nåt så jag låtsades som ingenting. Min sambo är överlycklig, och jag också, men känner mig lite vilsen och överväldigad. Jag fattar inte riktigt hur man ska räkna, men min mens-app säger att jag är i 5e veckan och att barnet kommer 8.dec. Ojojojoj är allt jag kan tänka hela tiden.
#173 - Grattis och väkommen hit!
Man räknar alltid graviditeten från sista mensens första dag, sen kommer det säkert korrigeras framöver, inget ovanligt :)
Nästa steg är att ringa barnmorskan :)
/Christine

#174 tack! Ok, ja då stämmer det nog, det som appen visar. Jag ringer min läkare imorgon. Hon är så bra och jag har redan pratat med henne om att vi ska prova att bli gravida. Dessutom ska jag prat med henne om att trappa ut på mina antidepressiva piller. Är säker på att hon skickar mig vidare till vem jag nu ska kontakta. Brukar man berätta efter ca tre månader? Eller hur har ni gjort?
#175 - Man berättar när man känner för det. Sök lite här på sajten, det finns på många trådar ang. när och hur man berättar för familj, vänner, arbetsgivare osv :)
/Christine
#175 Jag är i ca vecka 6 om jag räknat rätt, jag har berättat för nära vänner och min familj och en på jobbet (ifall jag skulle få missfall på jobbet så kan det vara skönt att någon där vet om att jag är gravid). Resten av alla får vänta till vecka 12 helt enkelt för min del :)
#175 Vi berättade direkt vid pluset för våra föräldrar första gången, denna gången skulle vi hålla det hemligt för alla tills vi gjort ul. Gick inte så bra, redan två dagar efter pluset råkade vi avslöja det för min svärmor. Sen kom mamma på oss ytterligare några dagar senare.. Och då berättade vi för våra pappor och syskon också.
Efter RUL första gången så lade vi ut en bild på fb, innan det var det bara några få vänner som fått veta. Denna gång lade vi ut det på fb i vecka 13, då hade jag fått göra ett tidigt ul och visste alltså att allt var okej där inne :)
Åh jag vill att denna dagen ska ta Slut. Vilken skitdag. Jag känner mig sliten, tjock och äcklig. Jag har jobbat hela helgen så hade plan att jag och sonen skulle vara ute och leka hela dagen idag, den stackarn har vart inne hela dagen med en tråkig mamma. En liten tur till affären bara. Usch. Stackars barn! Ny fy farao vad patetisk jag är idag! Hoppas så på en bra dag i morgon..
Diskuterade med mamma min konstiga smärta imorse, hon tänkte njurstensanfall så jag kollade upp det och det låter inte helt omöjligt. Men å andra sidan har jag inte känt av något mer på hela dagen. Blir det samma imorron så ringer jag vc en sväng…
/Christine
Har ett huvud uppklämt i revbenen. Lika skönt som sist..

Hjälp, insåg precis att jag bara ska jobba 33 arbetsdagar till, sen går jag på mammaledigt :) Tänkte gå i v.33.
#182 Vad skönt att få såpass många veckor hemma innan den lilla kommer :)
Idag går vi in i vecka 25 :o
Tiden rusar verkligen när man har annat att fokusera på. Om fyra månader är vi fyra i vår lilla familj, grubblar mycket på hur det kommer att bli. Hur man ska orka med en ettåring och en nyfödd, speciellt om denna bebis också får kolik, höftskena och allt vad det var..

#183 Ja jag kände att det behövdes då vi dessutom ska flytta samtidigt :) Samt att min anställning går ut den sista juni, men jag får förlängt alla dagar jag är borta. Min arbetsgivare betalar 10% extra på föräldrapenningen så det är värt en del att ha kvar anställningen i grunden. Nu tar jag tjänstledigt hela juni och så skjuter jag min sista månad som anställd framför mig :P Då hinner jag få min doktorshatt i höst och komma tillbaka på en ny anställning efter.
Jag tycker också att tiden går för fort nu. 34+1 och det känns som att vi inte förbereder nånting inför bebis ankomst :P Jag har typ tvättat upp kläderna, sen vet jag inte vad mer jag ska göra. Tvätta babynestet ska jag också, se över babyskyddet… Känns som att vi gjorde mycket mer sist men nu är ju redan allt på plats :P
/Christine

#183 kolik och höftskena? Vet du om höftskena eller målar du fan på väggen? ;P
Gick in i v 23 igår :) vart tog tiden vägen, var ju nyss i v 12..
#185 känner likadant :p Jag har tvättat och vikt in kläderna (galet små!) i byrån, och tvättar babyskyddet. Nu vet jag inte vad jag ska göra, haha. Vi ska köpa vagn också iofs, men inte förrän till sommaren. Onödigt att den står och tar plats. Fast det kanske är skönt att ha allt klart också iofs, med tanke på att man har en liten att ta hand om samtidigt. Slipper ju stressa :) #186 Wille hade höftskena och om man fått ett barn med luxation så är det tydligen inte ovanligt alls att man får fler. Försöker att inte tänka på det men det är svårt, så ja, målar nog fan på väggen en smula i alla fall. Har nyss vart hos bm, hon vill att jag ska äta järn. Jag är kluven. Hade ferritin på 38 och hb på 141. Känner mig varken trött eller hängig. Började du Sarah eller struntade du i det? Annars var allt fint, blodtryck på 125/70. Sockret låg på 3,7. 148 i hjärtljud, på en mycket livlig bebis. Wille låg alltid på 135 och han var mest lugn som en filbunke.
#188 - Ja, galet pyttesmå kläder! Vi köper ingen ny vagn, men har köpt en ståbräda till Nova, och så har vi ju sulkyn som reserv. Men det känns lite konstigt att liksom inte göra nåt :P
#189 - Vill ni inte veta så säg till innan. Det är liksom inget därikring som kollas. På första barnet sa vi innan att vi inte ville veta, på andra barnet sa vi att vi inte vill veta men syns det så syns det.
/Christine

#188 Ok, men ta inte ut jobbigt i förskott :)
Fick börja med järn nu i v.26 då hb gått ner till 115. Har stressat mycket en period och slarvat med maten. Så nu fick jag bita i det sura äpplet :( Men känner mig ändå lika pigg som vanligt.
#189 det vet jag faktiskt inte men jag tror inte det. Tror mer det beror på mammans utformning eller vad man nu ska kalla det i sådana fall. Wille satt i säte och han fixerade rumpan redan i vecka 34. Stackarn hade inte en chans. Kan hända att jag har brett bäcken kanske, så att barnen sjunker långt ner tidigt. Eller så var det bara slumpen med Wille, svårt att avgöra. Pratade med bm om detta idag, frågade när man tidigast gör vändningsförsök. Vecka 35 är det tydligen, alltså inte tidigare än vad jag gjorde med Wille. Men med tanke på min historik skulle hon höra med de på näl om man eventuellt kunde göra ett försök tidigare, om nu bebisen visar sig föredra säte. Känns bra tycker jag :) #190 mhm, som att man inte anstränger sig för denna bebis, haha. Liksom, "kom när du kommer du, så ordnar sig nog allt då" :p Vi frågade angående kön, har gjort båda gångerna. Wille skrevade glatt men denna bebis hade navelsträngen framför. Jag tycker att det va skönt att veta med wilmer, trots att jag var emot det först. Lät tillslut maken bestämma om vi skulle kolla eller ej.
#191 nä, jag försöker låta bli. Vore egentligen ingen katastrof om det blir höftskena så sett, nu vet man ju att varken ungen eller föräldrarna tar skada av det. Vore mest det praktiska som skulle vara jobbigt. Har ganska långt till sjukhuset denna gång och åka dit en gång i veckan lockar inte.. Aha, okej. Märker du något på magen? Jag vet inte hur jag ska göra alls.. Magen funkar perfekt nu, vill inte riskera att den börjar bråka när jag ändå inte känner mig trött.
#189 säg till, en del mäter lårbenet underifrån och då ser man garanterat om inte navelsträngen är i vägen eller bebisen kniper ihop benen.

#193 faktisk inte, men jag har å andra sidan fått ordning på maten helt nu, äter ju väldigt mycket baljväxter och färska grönsaker och då borde det inte ta stop :) Var under min pulvermosperiod som det blev lite jobbigare.
#196 Skönt det :)
Haha, kan tänka mig att magen inte gillade det om den är van vid riktig, bra mat :P
Jag tror att jag ska vänta lite med tabletterna, börjar jag känna mig hängig så börjar jag direkt. Ska äta lite extra broccoli, blodpuddig och apelsiner under tiden :)

Har du så högt HB tycker jag inte att du behöver ta extra järn. Mitt ligger på 135 nu och jag vet inte hur det har gått till eftersom jag har slutat med Niferex. Har aldrig haft så högt HB i hela mitt liv. Brukar ligga på 80-90 sådär.
golf.ifokus.se
Nä, tycker inte heller det. Hade 141 idag och det känns ju som att det borde vara bra men..
Ditt ferritin kanske hann bli såpass bra under tiden du åt tabletterna, så att det finns gott om reserver att ta av nu :)
Mitt ferritin hade förresten sjunkit från första graviditeten till den andra, från 80 ner till 38. Surt.

Jag minns inte vad jag hade för ferritin-värde, men fick iallafall gå 5 ggr och få Venofer intravenöst ^^ Så det var nog ganska lågt ;)
golf.ifokus.se
Vad är ferritinvärde?
Hallå! Har ni testat Julias järnbollar (finns recept om man googlar), ni som behöver få upp järnet? Jag mixade ihop dem för några månader sen, blev ganska goda 🙂 Det är kanske dags för mig att göra en till omgång eftersom mitt HB-värde har gått ner nu i mitten av graviditeten.
#192 nä, ingen mening att oroa sig för det kanske. vi får se hur det blir, är kanske inte så jättestor risk :)
angående kön får vi prata om det i helgen, för jag vet inte hur sambon känner om saken faktiskt. jag vet inte hur jag själv känner heller för den delen ;)
känns som det händer mycket den här veckan, pang! sa det och så la jag på mig nästan två kilo till på bara några dagar. vet inte om det var vätska eller något bestående (pendlar mycket just nu, upp och ner) men det märker vi. kan i alla fall inte beskylla mitt ätande för det då jag äter precis som vanligt i stort sätt, med obligatorisk choklad på ett hörn ;) känns konstigt att öka i vikt såhär, men det är bara att vänja sig! det är roligt när magen blir mer och mer framträdande :)
#201 låter onekligen som att det vart lågt då ja. #202 kroppens järndepåer :) Referensvärdet ligger mellan 8 och 148. #204 nä, absolut ingen anledning att oroa sig över det. Det tycker jag inte du ska tänka på alls :) *** Jag har så täta sd att jag funderar på om jag borde ringa någonstans. Senaste timmen har nästan vart en enda lång sd, bara micropauser mellan. Har legat stilla hela tiden dessutom. Fast ont gör de inte som tur är :)
Åh, börjar oroa mig nu inför RUL..precis som inför mitt ul, som visades vara i vecka 12. Då såg allting bra ut, så jag gissar att risken för att något har gått galet nu inte är så stor, och jag har känt mig lugn, men nu när det närmar sig känns det lite jobbigt igen.. Finns dock inte så mycket att göra än att vänta och se, jag kan ju inte påverka det så mycket.
Jaha, nu kan jag inte andas "med magen" längre ^^ snart når min lilla kille upp till revbenen med sina sparkar, är precis på gränsen! Det är så häftigt :O

#207 betyder det att dina muskler delat sig nu? Jag är väl bara någon dag eller två efter dig och känner inget sånt med andningen.
Jag har bara besvär att andas ibland, när hen verkligen trycker uppåt och det är något som börjats med senaste veckan typ. Minns inte att Nova höll på såhär :P
/Christine
Var ett tag för några veckor sedan jag tyckte det kändes lite mer ansträngande att andas & att det spände över bröstkorgen, så kändes som jag hade svårt att ta djupa andetag. Känslan kommer fortfarande. Är säkert för att man växer där & det blir trängre gissar jag.. Men det kan ju inte vara nånting i jämförelse med hur det förmodligen kommer bli ;)

Fick en jättestor chokladask full av mumsiga praliner idag, den är snart slut :)
Jag har varit på pedikyr! Fick presentkort när jag fyllde år som jag utnyttjade, rekommenderas extra till alla höggravida :D
/Christine
Vid 117 i järnvärde går gränsen vid graviditet förklarade BM för mig. Dippade på 106 o kom upp i 119 innan förlossning vilket var bra. Bara bäbis fixerar sig, så blir andningen mycket bättre. Jasmine gjorde aldrig det, så jag kunde inte andas på många månader. Lägg till panikångest på det…
#208 ja de har delat sig, magen blir som en trekant när jag försöker resa mig från liggandes till exempel :P Märkte detta först igår så det kan ju va en kombo av muskeldelningen och att bebis växer :)
Hm, är ju lite skillnad på 117 och 141 kan jag tycka. Väntar nog som sagt, ska inte dit förrän 21 maj igen så slipper ju ta den diskussionen nu i allafall. Mina magmuskler är också på väg att dela sig, har börjat lite smått. Har vart ute och gått och jag börjar känna mig rejält tung redan nu. Är liksom inte helt säker på att jag förstått att jag är gravid för allt kommer som en chock nästan. Gick kanske lite väl fort mellan Wille och nästa, huvudet hänger inte riktigt med.
Jag saknar gravidkänslan😁 Att läsa om er gör att man tänker tillbaka. Just när jag befann mig där så vill jag ju bara föda. Konstig man är som aldrig är nöjd 😝
Haha jag är mest nervös över att inte vara gravid så länge till! Inte för förlossningen utan för hur jag kommer klara föräldraskapet XD trivs som gravid förutom att jag är trött och har noll kondis kvar ;) och ont ibland :P

Bebis börjar kommunicera och sparka tillbaka då man petar på magen :) och nu syns det även utanpå.
Har haft en lite jobbig morgon/förmiddag. Spydde flera gånger & inte förrän nu, halv två, har jag fått i mig lite frukost (som tog en timme att få ner). Ingen bra start på dagen alltså! Är i vecka 19 idag i alla fall och sambon & jag har kommit fram till att om de kan se könet på barnet på måndag vill vi gärna veta. Sen har vi bokat in Ullared nästa helg för inhandling av det vi inte redan har köpt :) vi kommer även ha hundledigt hela den helgen & kan därför hitta på grejer på tu man hand (hunden kan inte lämnas ensam nämligen) :) så det ser jag fram emot!
Känner mig helt utslagen! Vi har varit igång hela förmiddagen, inte överdrivet mycket men tydligen tillräckligt. Vi har gått några kilometer, inte allt på en gång men till Jespers mamma, ut på picknick, tillbaka, hem till min mamma och sen hem. Kanske fyra kilometer totalt. Kände mig inte ansträngd under tiden utan bara att jag behövde vila när vi kom hem och det pga smärtan. När jag väl hade lagt mig i sängen höll jag på att somna och jag känner mig helt borta 🤦♂️
/Christine
Fick bekräftelse av mannen jag visst hade slumrat till en stund förrut, jag hade legat och snarkat :P Mätte upp sträckan på hitta.se och det blev närmare fem kilometers promenad.
/Christine

Min medryttare på ena hästen har sagt att hon inte känts bra senaste veckan. Idag kände jag att jag var tvungen att känna själv. En kompis värmde upp hästen åt mig och sen red jag ca 5-10 minuter dressyr. Trodde att jag skulle dö av utmattning. Det var f*n det jobbigaste jag gjort i mitt liv :) Illamående av utmattning och andnöd… Jag tycker verkligen inte om att vara gravid. i v 27 nu.
Foglossning från helvetet, har haft lite lätt senaste månaderna men igår small det till och nu kan jag knappt gå. Fortsätter det öka i denna fart så kommer jag bli rullstolsbunden snart.
#223 :(
Dagens RUL såg bra ut, av det vi kunde se :) bebis var dock lite tjurig och låg med ryggen mot & ansiktet neråt, så två av tre bilder är på en krökt ryggrad ;) den sista bilden fick med ryggraden & en liten del av ett ansikte i profil iaf. Könet gick inte att se men om barnmorskan fick gissa sa hon flicka, men det är ju 50% på det. Jag tror dock tjej jag också, även min mamma. Sambon tror på kille :) tiden får utvisa!
#224 idag är det nästan borta igen, haha :o Har ju haft problem med falsk ischias tidigare, men idag är det istället en nerv i höger skinka som jäklas. Benet viker sig ibland. #225 De kan vara tjuriga de små jäklarna ;) Vad skönt att allt såg fint ut, är en stor milstolpe RUL tycker jag :)
Bara skoja.. Nu kom det tillbaka. Funderar på om man ska få ett par kryckor redan nu? Vad säger ni som kan sånt här? Är det bättre att avlasta redan såhär tidigt eller kvittar det?
Har någon här varit på ullared och köpt bebissaker? Vad köpte du isåfall och vad gick allting på? :)
#227 velinga1984 fick väl kryckor? Eller har jag blandat ihop henne med någon annan? Ring BM och fråga, du ska ju orka med Wills.
#225 ja, jätteskönt :) #226 ska dit på lördag så kan ju skriva vad vi köpte efter det ;) Blev förresten "flyttad" till 16 september enligt mätningarna, men sköterskan sa att det ändå är den första mätningen man går efter, alltså 18 september, så var ju ingen stor skillnad :)
#227 Jag fick kryckor i 5:e månaden ungefär. Hade fruktansvärt ont då. De underlättade lite då man skulle ta sig kring. De sista tre månaderna fungerade tyvärr varken kryckor, glidlakan eller fogbälte.
Får ringa och fråga ja, och se om hon har något annat tips på lut.
Är i sjätte månaden nu så det känns ju inte supertidigt ändå kanske.

#228 vi tänkte åka om några veckor, innan jag blir så stor att jag inte orkar gå runt. Får rapportera om jag hinner före :)
#227 Jag rekommenderar att avlasta redan nu! Jag hade känningar redan runt vecka 14 men började ändå jobba. Några veckor senare var vi på n rundtur på Läckö Slott. Pang sa det bokstavligt talat, grät i bilen när jag och äldsta sonen skulle hem. Bara vi som var iväg och jag kunde knappt gå. Samma vecka blev jag sjukskriven, mitt i min semester och kom aldrig tillbaka till jobbet.
#229 Jag hade aldrig kryckor, dock sjukskrivning för foglossning från vecka 21. Då hade jag kämpat länge med det onda.
#234 ja så var det. :)
Jag var ner till Ullared när jag väntade Holly. Finns mycket till bebis men hade ju det mesta. Köpte babygym för 299kr, sängkläder för typ 69 och badstol för 99kr, åkpåse 199kr. Dåligt med neutrala kläder tyckte jag. Köpte presenter. Badhanduk med huva för ca50kr, första bestick för ca 50, snuttefilt 50, nappar 30…. De har ju verkligen allt! Säng, bärselen, skötbord, vagnar…
Idag är det fem veckor kvar till bf, magen har redan sjunkit, jag är väldigt trött i kroppen och en av katterna vaktar mig hela tiden :P
/Christine

Ena katten börjar bli lite mer gosig med magen. De andra två bryr sig inte.
Märker att jag lyckas misslyckas att rikta mina inlägg till rätt personer, haha! Men syftade på Ullared i mitt senaste inlägg, till #228 ;) Har varit hängig, trött och snurrig med huvudvärk hela dagen idag. Pratade i telefon med ena syrran och fick mitt i alltihop avbryta för att springa och kräkas… Sambon fick ta hunden på en lång promenad innan jobbet, för kände att jag inte kommer orka. Jättetråkigt en sån här fin dag, med 18 plusgrader & sol :( ska bli lika fint imorgon så hoppas att vilan idag gör att man orkar morgondagen.

Förlossningen har ordinerat sängläge resten av kvällen. Bläää. Har så svårt att ta det lugnt, men nu börjar alla sammandragningar gå överstyr. Halvont gör de och ofta kommer de. Hade typ 25 st på en timme innan jag ringde in.

240# Ta det lugnt, är inte värt att riskera något.. Nu vet jag inte vilken vecka du är i men har fört mig att du ska ha bebis i sommar? Så mycket sammandragningar har man inte utan anledning och mitt råd är att vila,vila,vila! Det är svårt men i regel värt det i efterhand.. Före vecka 28+0 är extrem prematurer och ingen rolig resa, även om bebis är pigg och stark. Tror säkert att du vilar menar inget illa! 😊

#214 Försöker. Är i v 27 nu och vill absolut inte få nu såklart. Även om kroppen vilar så är jag så uppe i varv. Fortsätter det såhär måste jag bli sjukskriven då jag inte får allt jag borde på jobbet gjort. Jobbar en del från sängen nu, men det går ju inte hur mycket som helst. Tack :)
Åh, känner definitivt små buffar nu, så mysigt :)

Nu på eftermiddagen fick jag världens hormonrusning kändes det som, blev så irriterad och ledsen, utan att det egentligen hade hänt något.
Ringde gubben och beställde lösgodis, och nu har han kommit hem och tagit Wille. Gah. Vill bara lägga mig och gråta lite, ska nog göra det.
Är vanligtvis väldigt lugn och sansad har jag fått höra, har aldrig några utbrott eller så. Har svårt att identifiera mig med en del andra gravida som verkar gå i taket för minsta lilla. Men idag kände jag för första gången att jag kunde förstå dem.. Blä.
Vecka 35+2 och skulle egentligen till mvc idag men jag ringde igår och sköt upp det till tisdag då jag är så förkyld. Vilket hela familjen är, woho :P
/Christine
Åh vad skönt att redan kommit till vecka 36, önskar att jag också gjort det. Är istället i v 26 och nu tycker jag att det går seegt.
Det är lite skrämmande att ha så lite tid kvar :P Fyra veckor på måndag…
/Christine
Jo, kan jag i och för sig tänka mig. Men så spännande också ju :))
Följer Apriltråden ganska maniskt får jag erkänna, haha.
Hur känner du Ally inför att Wille ska bli storebror så snart? Hur gammal kommer han vara när lillhen kommer? Jag kan inte förstå att vår lilla tjej inte kommer vara lite längre, hon kommer dessutom få två småkusiner längre fram i år. Det ska bli jättekul alltsammans men kommer jag få kalla henne lilltjejen länge till..? Och samtidigt känns det på många sätt att hon är stor, hon förstår och kan mer än vad mitt huvud hänger med på.
/Christine
#250 Det är väldigt blandade känslor, han är ju fortfarande min pyttebebis liksom. Har svårt att se att han ska vara äldst, att vi ska ha ett barn som är ÄNNU mindre.
Han kommer vara runt 15½ månad om bebisen kommer i tid. Men det kan ju likväl bli 16 månader.
Det är samma här, Wille förvånar mig ständigt och jag som ändå ser honom hela tiden kan dag för dag se hur han förändras och blir större. Lär sig nya saker absolut hela tiden. Jättekul och häftigt att få ta del av.
Samtidigt kan jag tycka att han borde få lov att vara sådär liten och pyttig längre, att vi har förstört det nu.. Men jag hoppas att det försvinner när jag ser dem tillsammans.
#251 - Då känner vi väldigt precis samma om detta :)
/Christine
Känner mig väldigt gravid just nu, är medveten om vad som händer i min kropp nästan hela tiden, då jag känner av "livmodern". Svårt att beskriva känslan dock. Magen är känslig nu och vill inte ha något som trycker ens lite grann över den. rulet kändes lite obehagligt när hon tryckte med staven. Sen buffar bebisen också en del, men bara lite lätt. Igår var det så varmt att jag bara hade på mig Gravidleggings, tajt linne & en tunn kofta och min gravidpingla runt halsen. Var ute och gick med hunden och såg min spegelbild. Hej gravida kvinna! Kände jag :) har gått ut offentligt på Facebook nu. Gjorde nåt lite annorlunda och skrev beach 2015 på magen, strök över beach så det fortfarande syntes och skrev baby samt loading och halva tiden ifylld, tyckte det blev roligt :) fick många uppskattande kommentarer ;) Simmar 1 kilometer två gånger i veckan nu & promenerar dagligen också. Tycker att det är lagom motion för mig :) vissa dagar orkar jag dock inte gå långpromenad, men tur man har sambon då! Spyr ibland fortfarande och mår illa & megatrött & sådär men det känns ändå helt okej, är pigg däremellan.

ChristineL Jag fick oxå lite panik si ssådär en månad innan BF med tvåan. Vad hade vi gjort! Skulle vi förstöra livet för ettan nu? Allting skulle ju bli omkullkastat. Men på samma gång så ville vi ju så gärna ge honom ett syskon.
#254 - Ja, det känns lite hemskt att inte kunna ge henne den uppmärksamheten man hittills gjort. Men vi ville absolut ha syskon och gärna tätt, och jag tror inte vi kommer ångra oss. Men i två år har hon varit minst hela tiden och nu ska hon få tre stycken i sin närhet som kommer vara mindre :P Men hon gosar och pussar på magen och vet skillnad på magen och bebis.
Sen så är det annorlunda nu för det känns som att vi inte gör något inför bebis ankomst.
/Christine
#252 Är nog normalt, hoppas jag :)
Är så otroligt trött på mitt hår & utväxten! Känner mig ofräsch.. Har en färg hemma, men vågar man färga? Hittar inget om att det skulle vara farligt för fostret…men känns lite tveksamt ändå.
#258 - Det är väldigt olika vad olika säger, min frisör rekommenderar ingen färgning före v.12. Andra säger ingenting om det. Men en sak är säker, färgen blir troligen inte som den brukar, den kan fästa lite konstigt och blekas konstigt.
/Christine
Makens syster är frisörskor och den ena färgade som vanligt hela grav. Ingen av dem hade hört att gravida ska undvika att färga.
#258 jag färgade under båda mina graviditeter, förutom de första 12v. Det enda var att färgen inte alltid blev som man tänkt sig, när jag har färgat rött brukar det oftast blir klarrött, men under graviditeterna har det blivit mer rödvinsröd..
#259 #260 #261 tack för era svar :) har också hört att det kan fästa annorlunda. Funderar på att färga utväxten idag ändå, vill kunna känns mig lite fin, om det nu blir fint ;) får tvätta hårbotten noga och ha färgen i så kort tid det går.
Och jag färgade håret 1 gång/månad hela graviditeten och tyckte att färgen blev precis som vanligt :)

Inte heller fått någon konstig färg när jag färgat under graviditeten. Inte märkt ngn skillnad på håret alls.
Färgade utväxten & så vitt jag kan se just nu är det samma färg i hela håret :) känns mycket bättre! ;)
Jag färgar visserligen med henna, å har också fått samma färg som vanligt. :) Tror jag håller på att få känningar av foglossningen, har fruktansvärt ont i hela svanken å fram i högra höften.. Började så smått för en vecka sen. Känner mig otymplig å långsam. :(
Jag har också börjat känna av foglossningen nu den här veckan. Men under natten? Inte alls som sist! Hade jätteont i morse men det mildrades när jag tog en promenad, har dock funnits där i bakgrunden under hela dagen.
/Christine
Jag har foglossning från helvetet. Har vart och shoppat, avrundade med storhandling och nu får jag sota för det. Vet sedan tidigare att jag är smärttålig men just nu känner jag mig allt annat än just det. Vill grina en skvätt varje gång jag rör mig. Fick hänga mig över kundvagnen på Maxi och grimasera lite då och då.
Här mildras de inte alls av att promenera eller röra på mig, tycker jag får ondare. Känns inte kul alls nu, sitter på jobbet nu, har fått den "lugna" avdelningen i natt, tur man har förstående arbets kamrater.. Ska se om man hittar någon värme kudde eller liknande..
Ja, sist var det helt hopplöst! Fick känningar sent då också men blev soffläge bara jag hängde tvätt, och det lindrades av vila, nu verkar det tvärtom :P
/Christine
Hemma från Ullared och något fattigare ;) Så nu kan jag svara på #228 :) För cirka 4200 kronor köpte vi detta till bebis (se bild), skriver bara ut några priser: Babyvakt, Philips 489 kr Gosig babyfilt 69,95 kr Täcke, kudde, dra på lakan & plastad frotté Lyxig madrass till spjälsängen (den hette lyx i alla fall ;) 389 kr Tvättlappar, 4 stora & 10 små 10-pack haklappar 99kr & 4 dregglisar med gulligt tryck, samt en cool haklapp föreställande en ko ;) Babyolja, kroppspuder, nappar, nässpray, diskmedel för nappflaska & två anti-koliknappflaskor (köpte tydligen bara för bröstmjölk mem hoppas ju kunna amma) "Min första bok" babyalbum 119kr Febertermometer till örat, tomee tipee 299kr Skötbädd & 3 skötbäddsöverdrag 2 snuttefiltar från teddykompaniet 79,90kr/st (zebra & elefant) Nalle puh-snutte solskydd till bilen & bilspegel i form av en gosekanin babysitter "deluxe" med lekbåge 399kr Tygbok och skallra samt ett bildstolshänge Vagnhänge från lamaze, eldfluga 149kr (ganska dyr) Två byxor, två velouroveraller, tre bodys & strumpor Speldosa röd glad gubbe 79,90kr Spillfri mugg nattlampa, ko 79,95kr Tror nästan jag fick med allt där ;) hade velat köpt sån "bröstnapp" & salva till bröstvårtorna men de var slut. Sedan blev det ett carriwell stödbälte till gravida för 99kr (behövs dock inte än), amningskupor, Gravidleggings & strumpbyxor för gravida. Är svårt att veta vad man behöver, så har säkert köpt en & annan överflödig pryl ;) men tänker att nan kan sälja eller ge bort om det visar sig va det!
Asså haha! Igårhände det något med magen! På morgonen så såg jag som vanligt ut, alltså som att man inte kunde avgöra om jag var gravid eller bara tjock… Någonstans mellan FM och EM så försvann alla tvivel! Nu ser alla att det är en benbismage! Personalen på hotellet reagerade, mamma och mormor reagerade och folk på stan som vi gått förbi tidigare reagerade! Helt otroligt… Nu är jag bara lite ledsen att maken inte är här och fick se den snabba förändringen, han ska få bild och jag är nog ännu större när jag kommer hem :P v 27+6 idag ^^
Vi köpte badbalja med insats och ställning på Gekås, betalade runt 250 för alltihop. Upptäckte sen att de hade exakt samma på vår lokala babybutik, för över 700 kronor :)
Kan rekommendera att ha en ställning till baljan, om man nu inte har någon bra bänk i badrummet då. Mycket skönare att kunna stå i vettig arbetsställning och bada den lilla tycker jag. Wille använder fortfarande sin, har den i duschkabinen medan jag själv duschar.
Här har halsbrännan gjort entré med råge, har fått plocka fram min kära vän gavisconen. Har ett pyttelitet huvud som trycker upp i mina revben.
Pratade precis med barnmorskan å har tydligen lågt järnvärde, låg på 11, så hon rekomenderade något tillskott som jag redan glömt namnet på, n någonting. Sen tillade hon att min hemoglobin låg på 119, va de nu innebär. :)
#274 Hemoglobin är det man i dagligt tal kallar järnvärdet, 119 är egentligen inte superdåligt men med tanke på det andra värdet lär det mest troligt krypa neråt ganska mycket om du inte börjar äta järntillskott. Det du blev rekommenderad är mest troligt Niferex, järntabletter som du kan köpa på apoteket.
Angående den första siffran, 11, så är det ferritin de mäter. Med andra ord dina järndepåer, referensvärdet är 5-148 så 11 är ju ganska lågt ja. Men det kan ju lösas med just järntabletter :)
#274 - Niferex är det nog hon vill att du ska ta, verkar som att dom flesta blir rekommenderade det.
/Christine
Stort tack för förklaringen, wickedally! #275 #276 Niferex stämmer bra! ;)
Vi kollade på vagn igår, och vi har brio go babyskydd så vi testade vagnen från 2014 och föll pladask, den ska vi ha! Butiken säljer ut dem nu, och man får en oanvänd med chassi, sitt-och liggdel för 5999:- Vi måste antagligen slå till snart innan de tar slut. Vi var egentligen inne på begagnat men det kräver mer tid och även is i magen, då vi skulle kunna vänta några månader så behagnatpriserna sjunkit. Frågan är..?
#278 - Jag tycker ni ska hugga den, om något fel dyker upp så har ni ju bytes- och reklamationsrätt.
Idag har jag lämnat barnvagnstäcke, kudde och bäddset till mamma, hon ska tvätta upp och bädda vagnen till lillskrutt :) Och så hittade jag lite mer bebiskläder hos henne jag har tagit hem och tvättat. Nu ska vi bara hitta någon av de två skötbäddar vi har så vi kan göra iordning skötplatsen :P
/Christine
#277 så lite så, det är en djungel innan man kommit in i det :) #278 instämmer med christine, guld värt att kunna få hjälp om något krånglar. Sen kanske jag är lite löjlig men jag tyckte det var kul att ha något helt nytt, något som bara vår bebis haft :)
#279 #280 ja! Det är garanti 6 månader genom butiken och sedan står brio (britax?) för resrerande 2,5 år. Nu kommer visserligen inte bebis förrän om 4,5 månad ungefär, så de där första 6 månaderna hinner nästan ha gått innan vi börjat använda den ;) men är ju bättre än begagnat ändå. Håller med om att det kan vara lite kul att ha nytt, speciellt nu när priset inte skiljer något vidare på nytt & begagnat :) vi kommer antagligen använda vagnen länge. Så vi har faktiskt bestämt oss för att åka och köpa vår vagn imorgon! Så roligt :D har typ allt fixat redan och är i vecka 20 ;) bara lite smågrejer sådär som behövs sen, och det har vi god tid på oss att ordna. Men känns skönt att va ute i god tid, nu mår jag ju bra och är pigg och inte så stor. Tror inte man har lust att flänga runt sen mitt i sommaren och höggravid ;) då vill man nog vila under sina lediga dagar och typ hänga på stranden ;)
#281 Det är ju kanonbra, skönt att kunna lämna in på vanlig underhållsservice också dessutom. På vår Emmaljunga rekommenderade de årlig service :)
Och ja, en vagn används ju som regel ganska länge. Speciellt om man vill ha flera barn. Vill ni bara ha ett och säljer den om kanske tre år så har ni ju möjlighet att få tillbaka en stor del av pengarna med tanke på att ni köpt den på kampanjpris :)
Vi ska ha syskonvagn nu, har hängt på blocket en del och kikat men till slut bestämde vi oss för en ny ändå. Känns tryggare på något vis även om det finns många fina begagnade också.
Willes vagn köpte vi i vecka 15, haha, galet otåliga. Fast den levererades först i vecka 31 så det var i slutändan ett smart drag. Han hade ju kanske velat titta ut tidigt, det vet man ju aldrig :)
Jag har ställt in mig på snitt och därmed en julibebis nu, han har försökt att komma runt flera gånger idag men det verkar inte gå alls. Känns precis som det gjorde med Wilmer. Är en stor sorg men ungen kommer ju komma ut i vilket fall, och det är ju en fin tröst såklart :)

#282 hur känner du hur bebis ligger? Du ska ju ha efter mig :p jag kan inte känna alls. Oftast känner jag rörelser på samma sida av magen, men kan absolut inte avgöra vad som är vad på kroppen. Men verkar ha en relativt lugn bebis. Fortfarande känner jag mest av henne på kvällarna, bara ngn enskild buff på dagen. Inga sparkar på blåsa eller revben som kan hjälpa mig att lokalisera heller, utan nästan bara på vänster sida nedanför naveln.
#283 min bebis är på nivå med tanatosnyxs Alvin, haha. Full fart hela tiden. Wilmer låg på precis samma sätt som denna busunge, kan kupa handen runt hans huvud :) Med wilmer fick jag bekräftat genom ul att han låg precis så, är alldeles för välbekant för att jag inte ska kunna urskilja kroppsdelar. Är inte säker på att jag hade kunnat det än om han låg annorlunda dock. Men det är samma skavande i revbenen och samma sorts sparkar i mitt skrev. Men han kan ju fortfarande vända sig såklart, fast jag ställer in mig på snitt så slipper jag bli så ledsen den dag det eventuellt blir bestämt.
I morgon ska jag förrsten åka och fylla på garderoben äntligen. Har typ tre tröjor som passar just nu, så jag har nästan alltid rasmus kläder på mig. Men i morgon så, hoppas det är mycket rea :)
#282 tror det blir super! :) tänker också att nytt är lite tryggare, annars måste man se upp för mögel eller annat slitage. Finns som sagt fina begagnade också, men nytt är ju ett säkert kort och lite smidigare, man behöver inte leta runt på samma sätt. Och nu när vi har möjlighet till ett rätt bra pris, varför inte? :) #283 Min bebis gillar också att buffa mot vänstersidan (eller höger framifrån då). Tror den ligger mestadels med ryggen mot min mage och inåt och så huvudet åt höger, som vid RUL, så sparkar den lite snett neråt eller uppåt. Känns inte jätteväl dock men sambon fick sig en liten buff som han kände utanpå magen nu i helgen :)

#286 vår har legat med ryggen åt olika håll varje gång bm har kollat hjärtljuden och på RUL låg hon med ryggen till höger så det hjälper inte :p tydligen far hon omkring men det märks inte mycket alls. Moderkakan ligger i framvägg så det kanske förklarar en del, men samtidigt har jag ju kommit ganska långt. Slutet av v28.
#287 ja, precis, samma för mig med moderkakan och det kan nog spela in. Och tydligen busade vår runt en del vid RUL som jag inte märkte (den ville inte alls visa upp sig så sköterskan fick trycka och skaka om hela magen). Nu är jag visserligen två månader efter dig och vet ju inte hur det kommer kännas i vecka 28 för mig, men kan ju vara skönt att inte bli misshandlad av en vilding till bebis ;) eller så blir den "vildare" sen när den växer, om placeringen av moderkakan skyddar nu.
Jag gjorde en ny tråd: http://gravid.ifokus.se/discussions/553f64d9ce12c40d98001124-vi-som-ska-ha-barn-2015-7
/Christine