Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2041 ggr
Soleii
0

Omeprazol under tidig graviditet

Hej! Gravidnojjig much nu och tusen frågor (tur att det snart är inskrivningssamtal). Jag har tagit Omeprazol Bluefish mot reflux/magmunsbråck och har nu alltså fått veta att jag är gravid i v. 6. Jag frågade min läkare om det var ok att ta, men eftersom han samtidigt skrev ut en medicin som man absolut inte ska ta som gravid (tack till uppmärksam Apoteks-personal) ställer jag mig nu frågande. Ska såklart ringa och fråga men vid googling verkar det som att alla säger olika om omeprazol under graviditet. Har ni här någon egen erfarenhet? Får halsbränna från helvetet om jag håller uppe mer än två dagar :(

nakizagg
0

Jag har gjort gastric bypass och måste därför äta 2x20 omeprazol varje dag för resten av livet. 

Ingen läkare jag stött på nu under graviditeten har tyckt annat heller.

ChristineL
0

Ring och dubbelkolla med din läkare, det är alltid hen som styr över detta.

Mot halsbränna går annars bra att ta novalucol eller reduflux som finns receptfritt.

bohan85
0

Detta beslutsstöd använder sig läkare av där jag arbetar (jobbar med förlossningsläkare) http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/?docid=1917

Men såklart är det din läkare som skall bestämma.

Skall man sluta med Omeprazol och har tagit det länge behöver man trappa ut det då det annars kan ge en ökning av mängden saltsyra och ger då ökade besvär av reflux ett tag. Men du skriver att du har magmunnsbråck så då kanske du inte kan klara dig utan.

[pepparkatt]3
0

Jag har tagit det sen dag 1, har samma som du och ingen har sagt att jag behöver sluta så har kört på hade inte klarat mig annars.

fluffis
0

Jag har själv blivit rekommenderad Omeprazol (tillfälligt) av barnmorska under min graviditet.

Soleii
0

#3 det är som du säger, tog pantoprazol innan men kunde inte sluta med det pga ökad magsyra, så höll verkligen på med en långsam nedtrappning för att se om det fungerar. Men jag ringer och pratar med läkaren nu, har haft ett uppehåll på några dagar men får halsbränna direkt. Tack! :)