Ni med djur, har ni en plan?
Hej
Vi ska ju fara på UL och ctg idag för att kolla så att ungen växer som den ska, worst case senario är att jag får åka till NUS och snitta, vilket är nästan 20 mil bort enkel väg. Så vi försöker komma på (i alla fall löst) vad vi ska göra med djuren om vi måste fara iväg.
Har ni planer för djuren om ni måste vara veckor på sjukhus med förtidigt fött barn eller tar ni det den dagen det kommer (om det kommer).
l'm back

Det löser sig, brukar jag säga ^^ (iller, katt och hund). Men Epona (illern) är ganska självgående och behöver bara mat och vatten. Lucifer också. Någon ställer säkert upp ich passar Maya, men annars har vi ett hundpensionat 5 minuter hemifrån där hon har varit när vi har varit utomlands. Så blir det lång sjukhusvistelse så får hon nog vara där. Hoppas det går bra för dig och att bebis bara hade gömt sig lite längre bak :)
golf.ifokus.se
Jag har min 15-åring som får vara hemma och ta hand om sig själv och vovven. Så det är fixat.
Vi funderade inte nämnvärt på den saken, men så hade vi ju bara sådär 800 m till sjukhuset ;)
Hade vi däremot hamnat till typ Tammerfors (sådär 250 km bort) så hade det troligen blivit så att mina föräldrar fått hämta hunden o ha honom där.

Vi har planerat för en "vanlig BB visit" dvs att vi är borta max tre dagar typ.. Mina föräldrar bor ca 5km ifrån oss så de kommer sköta djuren (hundar, katter, hästar) under tiden vi är borta.. Skulle nåt hända så hämtar dom säkert hem djuren till sig men det är nig enbart i nödfall! Vi har 7mil enkel väg till sjukhuset där vi planerar att föda
Det löser sig :) Förra gången hade vi pratat med grannarna om det, så vi lade nyckel med lapp in ett kuvert i deras brevlåda när vi åkte in. Vi har tre katter så dom behöver ju inte överdriven tillsyn under en kortare period, vi var borta från torsdag morgon till lördag kväll.
/Christine
Vi bestämde att maken åker hem. Nu kunde vi planera eftersom jag blev igångsatt. Gav extra mycket mat åt katterna samma morgon som vi åkte in. Sen hade vi en akutplan med en nära vän. Hon skulle då komma å hämta nyckeln och sen ta hand om djuren.
Vi har 2 hundar och vi har redan börjat prata lite om hur vi ska göra med dem den dagen bebis kommer. Om det blir lite bråttom lämnar vi mest troligt hundarna hemma och så får mamma och pappa komma förbi och hämta dem. Har vi mer tid på oss lämnas dem hos hundvakt, antingen hos uppfödaren eller en annan jag känner med samma ras som bara har hanar (hon har erbjudit sig att ha våra grabbar vid semester osv tidigare och våra hundar känner hennes då vi ofta umgås). Om det blir en längre sjukhusvistelse blir det nog samma sak :)
Svärfar bor några hundra meter bort så han får se till katterna. Förra gången hade vi hund också och då körde vi hem honom till hundvakten samma dag som mitt vatten gick
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
har 2 hundar och 3 katter, mamma ser efter dom och sonen medan "vi" föder. Sen blir det nog bara jag som sover kvar på sjukhuset och sambon får pendla :)
Vi har tre katter och en hund. Har gett mamma och pappa nyckel så de har jour ;)
Så de kan bara åka och hämta hunden och titta till katterna ett par gånger om dagen. Vi bor nära varandra så det är skönt.
Mamma får ta hand om alla djuren förutom råttorna… Dom får barnen ta hand om.. Dom är inte lika rädda…
Jag tänkte mer om man måste vara på sjukhus länge (som med ett för tidigt fött barn tex).
Vi har div olika idéer allt från att fråga svågern om han kan bo här (det bästa alternativet vi kunde komma på) till att slakta alla djuren (det sämsta alternativet men kan vi inte fixa det på något annat sätt så är det ju bättre än att lämna djuren vind för våg. däremot är det ju planerat att slakta ungefär hälften av våra djur).
Vi har höns, kaniner (avel/produktion), bin (som klarar sig själv) och en katt (som antagligen inte skulle behöva avlivas då det är enklare med att hitta ett hem för en katt än för höns el produktionskaniner).
Såklart skulle slakt vara absolut sista alternativet men finns det absolut inget annat så är det ju bättre än att dom svälter ihjäl, för även om många säkert skulle hjälpa till och mata i några dagar upp till två veckor så är det nog inte många som skulle mata i månader. Men vi har massor av idéer "mellan" svågeridén och slaktidén.
l'm back
Med Alwa skjutsade vi upp hunden till svärföräldernA (2km från oss och dessutom på vägen till förlossningen) när vi åkte in, de åkte ner en gång och gav illern och katten mat och gos. Vi var inne från den 21a på morgonen till den 23 på förmiddagen, så det var inte så länge. Denna gången körde vi ner både Alwa och hunden till svärföräldrarna (14mil denna gången) dagen innan bf, men Noel behagade att stanna inne i 12dagar till. Samma dag som han kom, hämtade sambon dottern, men hunden fick stanna ii en månad till för att vi skulle hinna landa och komma hem från semestern. Hade inte dem kunnat ta hunden hade en kompis kunnat ta hunden och min moster ta Alwa. Med Noel åkte vi hem efter 31timmar inkl förlossning.
#12 Jaha, ja det blir samma för oss. Ingen som kan se efter sonen. Men vi har en granne med nyckel som kan titta in när hon vill. Fast mitt barn är ju så gammalt att han klarar sig själv.

Vi bor granne med mina föräldrar så det skulle inte varit något problem även om vi fått ligga inne länge. Vi har hästar ihop med dem och egna katter.
Kan varmt rekommendera att bo nära sina föräldrar, de hjälper oss med våra barn nu och vi kan hjälpa dem när de blir gamla :)
Mamma och bror tog hand om djuren i 2 dagar. Sen åkte sambon hem och jag låg kvar 3 nätter själv. :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Mina föräldrar var redo för att ta hand om våra hundar. Sen planera vi för en vanlig vistelse och det blev det, men hade det blivit på annat vis så hade jag fått förlita mig på familj och vänner.
Nu blir det ju annorlunda denna gång då vi kommer ha en 2-årig människovalp också ;) Dessutom kommer vi äntligen ha flyttat hem till samma stad där våra familjer bor så vi förlitar oss på dom, främst min mamma att det bara är att ringa henne när det är dags så får hon ta hand om dottern och katterna medan vi är borta. Skulle det blir en längre vistelse så får familjen lösa det och turas om. Jag litar på dom!
/Christine
Antingen pojkvän eller familjemedlem eller kompis tar hand.om mina 2 om något skulle hända :)
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Vi sitter ju här nu med en dotter som kom i vecka 31+1 så vi har familjerum på sjukhuset och Lilli är inskriven till åtminstone vecka 34 innan vi kan få hemvård (deras policy). Vi har 7mil enkel väg till sjukhuset och vi båda har "vård av barn" då hon är inlagd och vi båda behövs, vi vill båda vara nära vårt barn och ingen av oss vill sova hemma när resten av familjen är på sjukhus. Svärisarna (bor 10mil ifrån oss) har den lilla vovven (de skulle ändå ha honom på prov för eventuell övertagning) mina föräldrar (bor 5km ifrån oss) har den stora hunden hemma hos sig och pappa åker bort morgon och kväll och ser om katt,häst, hus och tänder i pannan. Eventuellt kommer de flytta hem hästarna till sig och vi har givit klartecken till det då de får göra vad som är enklast för dom då vi blir kvar här ett tag, det är inte svårare än att flytta tillbaka dom sen när vi kommit hem och allt lugnat sig och det blivit rutin på vardagen igen. Så för oss löste det sig bra, vi visste att de skulle hjälpa oss men inget var "spikat" i förväg så att säga då detta kom som en överraskning för oss alla!
Jag var jour för min syster och hennes sambo när de skulle få barn. Fick ett sms tidigt på morgonen att jag måste hämta hunden under förmiddagen eftersom de var på väg till BB. När jag kom dit och skulle hämta hunden så var de hemma igen men jag tog ändå hunden med mig hem, vilket var ett bra beslut eftersom de fick åka in igen efter bara en timme. Tur att vi hade bestämt det innan att jag skulle hämta honom och att jag hade nyckel, förlossningen tog över 30 timmar…