Gravid iFokus

Gravid

Etikett: off-topic
Läst 1384 ggr
Stj3rnfallet
0

OT Måste bara skriva av mig..

Jag vet inte riktigt vad det är med mig.. För ca 3 v sedan fick jag ett astma anfall, vilket berodde på att jag höll på att få lunginflammation (var förkyld då).. Och fick antibiotika som jag skulle äta i 8 dagar, efter det mådde jag riktigt bra i ngn dag, men efter det har det bara "dalat" nedför =/ Jag blir bara tröttare och tröttare, orkar knappt vara vaken de timmar jag väl är vaken =( Just nu så kan jag lägga mig vid 21-22 tiden på kvällen och så vaknar jag dagen därpå vid 10-11. Och det är ju inte normalt, eller hur? Om det inte hade varit för mina hundar, så hade jag lugnt kunnat sova mkt längre än det, men jag måstee ju ut med hundarna så jag måste tvinga mig upp då =)
Nu är jag vaken sent för att jag har jobbat 10 timmar och har svårt att somna efter en eftermiddag.. Men jag sover så fort jag får chansen, eftersom att jag knappt orkar vara vaken.. Vet inte vad jag ska göra!

Normalt sett är jag alltid trött, men inte så här sjukt trött! Jag kan t.o.m sova i 1-2 timmar på eftermiddagen och ändå somnar jag i stort sett direkt när jag lägger mig 21 eller 22! Vad ska jag göra? Känns som att ngt måste vara fel när man sover så mkt som jag gör.. Har sovit så här mkt nu i minst 2-2,5 v. Ska jag boka tid till en läkare? Eller ska jag vänta en vecka till? Helt ärligt så känns det som att jag skulle kunna sova dygnet runt så trött som jag är :P Så jag är glad att hundarna finns som drar upp mig på dagarna, förutom om jag ska till jobbet då =) Min pojkvän + hans familj har sagt att jag sover väldigt mkt (de har tydligen också märkt det :P), men jag har sagt till dem att jag inte kan göra ngt åt det då jag är extremt trött hela tiden =( Jag vill ju inte vara så trött som jag är, dock vet jag inte vad jag ska göra åt det.. Inget verkar göra mig piggare heller!

Har även till och från värk i mina handleder och har haft det i flera år, så det måste jag väl också ta tag i att kolla upp vad det kan vara.. Tröttheten oroar mig mest, då jag aldrig varit så trött i hela mitt liv! Min mamma trodde det berodde på mörkret och att det börjar bli höst, men jag tror inte det.. Inte för att jag har ngn förklaring på vad det skulle kunna vara istället.

Har ni några råd till mig? Är lite smått orolig att jag kommer bli så trött att jag inte ens vaknar av hundarna till slut.. Har märkt att jag blir lättare yr nu också - kan det vara för att jag ligger så mkt?
Hoppas att ngn kan hjälpa mig iaf =)
Förlåt för att jag skrev här, men jag visste inte var jag skulle vända mig annars.. Tacksam för alla tips jag kan få!=)

Ha det bra allihop!

Elisabeth-J
0

Jag hade det så där för några år sedan men jag fick ett råd att äta rosenrot vilket gjorde mig mycket piggare. Man kan ta en rosenrot även innan man lägger sig så vaknar man pigg på morgonen.

Lycka till och hoppas att det blir bättre för dig med, jag vet hur jobbigt det är.

Kram / Elisabeth

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Theres
0

Kolla ditt HB… jag är som du, och jag har lågt blodvärde… yr och trött… man ska ha lägst 120… jag har 86 så ;)

golf.ifokus.se

AlbaStiffler
0

Kan som sagt vara massor av orsaker. hade du en lättare lunginflammation så kan den sitta kvar i kroppen och göra dig trött kanske ett helt halvår efter sjukdomen, det varnade min läkare mig för när jag hade det förra året.

Men sen kan det ju såklart även vara näringsbrist, kanske har du brist på nån vitamin, eller blodbrist? Be läkare om ordentlig koll av dessa. Själv hade jag för 2 år sedan B12-vitaminbrist, vilket tillsammans med en stressig vardag resulterade att jag var extremt nära på att gå in i väggen. Denna stress + brist gjorde att jag konstant blev sjuk eftersom dessa två faktorer även påverkar imunförsvaret, dvs mår du dåligt psykiskt blir du lättare smittad. jag hade minst 1 veckas svår förkylning varje månad med några dagars sjukskrivning som följd varje månad. Var alltid trött och kunde inte rå för att jag blev smittad. Så fort en snorig människa tittade på mig på tåget så blev jag allvarligt sjuk i 2 veckor. hehehe… Sov jämt, och för att klara av jobbet som jag åkte till kl 07 så gick jag och lade mig 21. Men mina ständiga förkylningar hade jag nästan ett år innan jag insåg att det berodde på mitt mentala välmående.

Men, men lite hjälp från en stress-terapeut, jobbyte, samt med medicinering av B12 under ett halvår tog jag mig ur det. Och otroligt nog har jag knappt vart förkyld nu på ett år. Helt otroligt… Själv trodde jag aldrig att mentala välmåendet och lite vitaminer kunde vara orsaken till trötthet och försämrat immunförsvar.

Hur som helst, vem vet vad du lider av. Men det kan vara värt att tänka över sin situation i allmänhet, hur mår du? Har du vitamin/mineral/blod-brister? kanske ligger det något i det din familj säger om att hösten spelar in. Kanske behöver du en sollampa och lite ljusterapi? vem vet?!? Lycka till hur som helst! :-)

PimTheGreat
0

#0 är du gravid? hur långt är du gången isf?

Jag är i v 28 snart och jag kan sova hela dagarna. Har dåligt järnvärde, men äter järntabletter och Mammavital samt c-vitaminer för att det hjälper kroppen att ta upp järnet bättre. Har man dåligt järnvärde så blir man trött då det är det som syresätter ditt blod.

Jag lägger mig också mellan 21-22 och väcker inget mig så sover jag lätt till 10-11 eller längre dagen efter. Är man gravid så tror jag lite att det kan vara så med att kroppen ställer om sig för att orka med den lilla sen och mycket händer ju i kroppen då med. Jag brukar även sova mitt på dagen när jag känner mig trött, men min BM säger att man ska sova så mkt man känner man behöver.

MEn kolla ditt blodvärde om du inte vet för det kan vara det som gör dig yr också. JAg höll på trilla ner för trappan här hemma en gång när jag fick yrselattack. Det var då jag kontaktade BM direkt och och fick komma och kolla mina värden igen. Då hade jag 100 i värde…..

Lycka till och hoppas du hittar vad som e orsaken för dig!

MaMaMade
0

Håller m föregående talare, allihopa! Gå till dr, är man orolig så mår man ju inte bättre av det. Kolla upp blodvärde, ev brister o blodtrycket, särskilt viktigt är det ju om du är gravid, din hälsa påverkar ju även knyttet. En pigg mamma är det bästa!

Krya på dig, kramar i massor!

Stj3rnfallet
0

#1 jag har provar rosenrot tidigare och det har tyvärr ingen effekt alls på mig =/ Men jag vet att det fungerar mkt bra på andra =)

#2 Ja, jag kanske får göra det ;)

#3 Haha, det visste inte jag och jag som ska vara uska!:P Jag fick aldrig lunginflammation, men hade jag gått längre så hade jag fått det, men nu fick jag ett astma anfall som gjorde att jag slapp det ;) Jag får kolla upp om det är ngn brist jag har, men jag tror inte det.. Fast man kan ju aldrig veta säkert..

#4 Jag är inte gravid vad jag är medveten om.. Fick mens igår =/ Konstig färg på den, men jag tänkte att det kanske är nu när jag inte mår bra.. Helt sjukt vad länge jag kan sova! Här en dag la jag mig redan vid 19 och vaknade kl 10 dagen där på!:O Länge sedan jag sov så länge.. Måste ju vara ngt år sedan eller ngt.. Jag har faktiskt inte tänkt på att jag kanske är gravid, då jag har fått min mens normalt och känt mig relativt normal iaf :P Men jag borde väl inte få min mens om jag är gravid? Den är inte lång, bara 2 dagar och har varit det rätt länge, men det känns inte som att jag är gravid. Förut hade jag mens i 4 dagar, men för ganska länge sedan förkortades den, vilket gjorde mig glad =) Tycker du att jag ska göra ett gravtest när mensen är slut?
Har nämligen inte ringt vårdcentralen än.. Drar m ig för att göra det, då jag hatar att ta venprover (om man nu måste det :P).

#5 Jodå, jag ska gå, men jag vågar inte riktigt, då jag är rädd att jag måste ta venprov eller att de måste ge mig en spruta :P Svimmar av sprutor =/ Dock vet jag inte om jag är gravid..
Tack så mkt!=) Ska försöka göra mitt bästa ;) Tycker synd om hundarna när jag är så här tråkig =(

Tack alla för era svar!=) Jättesnällt av er!:D Är verkligen tacksam!=)

MaMaMade
0

Hehe! Kul att plåga andra va´!? ;) Gillar inte att bli stucken jag heller men det är skitkul att sticka andra! :)