Gravid iFokus

Gravid

Etikettbarnlängtan
Läst 3096 ggr
X2015X
2

Ni som blev gravida efter p-piller?

Hej lovade mig själv att inte hetsa upp mig, men då känner ja mig själv inte tillräckligt bra i guess.

Jag och min kille försöker skaffa barn nu. Slutade med p-piller för exakt en månad sedan. Alltså i december. Ja käkade piller för att slippa mensen. Åt i 2 år. Har haft regelbundet innan. Fick piller mens några dagar senare efter att jag slutat.

Enligt kalenderns så borde jag haft ägglossning 4 januari. Så vi hade sex varannan dag då. 

Idag har jag beräknad mens. iallafall om de ska va 28 dagar, vilket jag tvivlar på. Men har ej fått mensen än. 

Har gått och haft svaga molvärkar i tjejmagen i två veckors tid. Inte märkvärdigt. Men sådär som innan mensen liksom. Känner så nu också. Varken mer eller mindre. Borde bli starkare nu? När mensen är på g? 

Testade negativt när jag chansade att testa, ivrig som jag är, igår. 

håller ju hoppet lite uppe. Men samtidigt har vi haft sex 4 gånger bara. Så inte direkt kört hårt in. Men körde på "rätta" veckan. 

Vad tror ni, finns de en chans än? Eller hur gick de till för er när ni slutade med p-piller? Hur kändes första månaden när kroppen ställs tillbaka?

ewelines
2

Jag blev gravid två månader (så på andra ägglosningen) efter jag slutat med p-piller, dock ej planerat. Då hade jag ätit p-piller i 5-6 år. Lycka till! :)

X2015X
1

#1 härligt! Tack för svaret :) där gick de väldigt fort alltså :) hoppas på ett sätt att ja får min mens nu, för känner mig inte direkt gravid då då kan jag lika gärna hoppas på mens för att kunna sätta igång ordentligt :)

hellomissduh
1

För mig tog det 6 månader att bli gravid, men det slutade med missfall. Hade ätit p-piller i 7 år.

JeFo
1

Jag hade gått på p-piller i i tre år med första och blev gravid på 3 månaden. Vi hade noll koll då när man skulle ha och inte ha sex. Med nr 2 hade jag koll och blev gravid direkt och lika så med nr 3. Är såå olika. Tar betydligt längre för andra. Ha skoj så kommer det ska du se. Har haft mensvärk som vanliga alla gånger jag varit gravid. Så jag har aldrig kunnat klura ut något innan.

[TanatosNyx]
1

P-piller i 12 år, gravid på första försöket. Fick missfall, väntade en mens, sen gravid på första försöket igen, då blev det bebis.

X2015X
1

åh va kul att höra! Ni har haft flyt :) Hoppas att de blir hyfsat enkelt för mig. Men är beredd på allt… 

Dock har jag en sån tendens att ivra upp mig. Att "inte" ha koll på ägglossning går inte. för räknar så lätt ut allt oavsätt om ja vill de eller ej! Sån kontroll människa. Så kommer bli svårt för mig att bara köra på och låta de går som de går :)

[TanatosNyx]
1

Jag räknade och hade minutiös stenkoll, mig påverkade inte den "stressen" (stressade aldrig, hade bara fjärilar i magen).

jackiejohn
1

Åt p-piller i 4 år blev gravid 1 år och 11månader efter pillerstop, räknade ur ÄL med hjälp av en app (väldigt regelbunden mens) gick pp utredning hos gyn och de hitta inget fel på något utav oss utan allt var tipp topp så blev remitterad till Sahlgrenska för vidare rådgivning och provrör, blev gravid och dagen efter låg kallelsen från Sahlgrenska i brevlådan. Enligt min läkare så kan det ta allt i från nån noll tid iprincip till upp emot 1 år för kroppen att ställa in sig och fungera "normalt" efter pillerstop och det ör helt normalt! Förstår din längtan och att du är ivrig men mitt tips (vet att det är svårt) är att försöka coola ner och ställ in dig på att det kan gå några gånger innan det lyckas har förr mig jag läst att det tar i genomsnitt 7 ägglossningar att bli gravid 😊 Mensvärken du beskriver kan vara vad som helst nästan, antingen mens, kroppen lurar och ställer in sig igen, graviditet ja du förstår! Men lycka till! ☺️

tlover
1

Efter vi slutade med p-piller tog det ca 2år 9mån innan vi blev gravida första gången (det blev dock ett missfall) så bli inte deprimerad om det inte tar sig direkt.

l'm back

[pepparkatt]3
1

Slutade med piller efter 14 år, blev gravid andra ägglossningen efter det så tog typ två månader. Men min mens osv blev regelbunden direkt så kanske därför vi hade lätt stt pricka in.

Minnix
0

Jag hade ätit p-piller i 9 år, sen när jag slutade så tog det nästan 2 år innan jag blev gravid. Hade sex någorlunda regelbundet men försökte aldrig pricka in några ägglossningsdagar, gick på ödet lixom ;) men när jag började ha sex varje dag så tog det typ 2 månader, sen var jag gravid.

ChristineL
1

Det är inte så jättestor chans att bli gravid på en gång, det kan ta upp till ett år innan kroppen normaliserar sig efter att man slutat med hormonpreparat. Och i snitt tar det 7 ÄL och aktiva försök innan man blir gravid så det är inte så bara ;)