Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 8365 ggr
ChristineL
0

Vi som ska ha barn 2015 #3

[Thiah]
0

Jag sätter en tass här fast jag varken är gravid eller tänker bli. :)

javetinte
0

jag är inte heller gravid eller tänker bli men jag sätter nog också en tass (;

[TanatosNyx]
0

Tass :) v.17 idag! :D

Fridaaaa
1

#1 & #2 Man kan bokmärka en tråd också 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
1

#4 inte i mobilversionen

[TanatosNyx]
0

Precis :) skrev från mobilen jag också.

Theres
0

Jag hoppas ju fortfarande på att få barn 2015 så hej hej :) Den andra 2014-tråden har ju gått och lagt sig. Är väl bara jag kvar i den som inte har fått? ^^

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

#7 första gången jag håller tummarna för att någon ska gå över tiden. ;)

ChristineL
0

#7 - UtanStrumpor har inte heller fått men hade bf häromdagen och nu har jag inte sett till henne så det är frågan..? ;)

Här är det fortfarande sisådär, vet inte vad jag ska göra åt huvudvärken? Den är inte så kraftig men liksom smyger hela tiden. Suck! Inatt hade vi ett köksfönster lite öppet bara för att det skulle vara lite friskare luft på morgonen, och det var rätt okej när jag väl hade kommit upp. Men Nova började såklart dagen med en bajspotta och det var på gränsen att jag klarade den!

soundtrack
0

Äääh, inget fel på december-barn ;) /hälsningar hon som skulle ha fötts den 23e men som tur var tittade ut den 16e…

javetinte
0

#3 jag vet (:

UtanStrumpor
0

#9 Inte fått något Knott än :) Bf +1 och nu tycker jag bebis kan komma.

ChristineL
0

#12 - Äsch, där var du :P Den kommer när den kommer :)

Intehärutandär
0

v. 29 här, 30 imorgon.

Theres
0

#8 Tack ^^ Lär behövas :P

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

Har så på känn att jag är längre gången än de sju veckor som bm tyckte. Kan inte sätta fingret på varför helt men det känns liksom i hela kroppen.. Och inte hittar jag något ställe där vi kan göra privat ul heller.

Theres
0

Men du, det är bara ringa och storgråta till gynmottagningen och säga att du har jätteont i magen och är rädd att något är fel. Då får du göra ett UL, garanterat ;)

golf.ifokus.se

ChristineL
0

Ja, överdriv ihop nån historia! Tänk att dom är så förbannat snåla på sånt!

Theres
0

Jag har alltid fått UL när jag ringt in och varit orolig. En gång var det nära att jag inte fick, men det löste sig iallafall. Men då har jag iofs varit förtvivlad på riktigt. Typ börjat blöda eller haft ont osv. Men de har som sagt bara nekat mig en gång, fast efter lite tjat så låg jag där på britsen iallafall. Ska du vänta till RUL är det ju hur länge som helst, plus att du som sagt kanske inte ens är i V7, utan i V12. Ska de göra RUL i vecka 25 då? Alltså, du måste ju få ett VUL så du får veta.

golf.ifokus.se

RoxannaS
0

Följer gärna också. Trots att jag inte är gravid och inte tänker bli igen heller. *håller för ögonen* Så spännande att följa alla. ^^ (Skriver får mobil)

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
silverhuldra
0

Jag sätter också en liten tass. 6+5 idag och mår konstant illa - vilket är en ny upplevelse då jag inte gjort det med någon av de övriga graviditeterna åtminstone inte på den här nivån :-S

Mvh. Silverhuldra

JeFo
0

#21 Hur många har du innan?

ChristineL
0

#21 - Samma som med mig, mådde hur bra som helst första graviditeten, nu är jag i v.15+5 och mår fortfarande illa på morgonen. Mådde konstant illa hela dagen fram tills nån vecka sen bara.

silverhuldra
0

Jag har tre barn sen tidigare, en son och två döttrar :)

Mvh. Silverhuldra

[WickedAlly]
0

Funderade på att ringa och säga att jag har jätteont men jag slopade den idén rätt fort, jag ljuger så otroligt dåligt. Skulle mest troligt bara börja fnissa av nervositet. 

Men den 22 dec när jag har inskrivning ska jag säga att jag har noll koll på hur långt gången jag är, att vi funderat och räknat på det hemma men att jag omöjligt kan vara i vecka 7 som andra bm påstod. 

Funkar inte det så får Rasmus ringa och säga att jag har jätteont :)

[Thiah]
0

Konstigt att dom inte kan erbjuda tidigt ul mot en summa åtminstone. Tar ju inte många minuter för dom egentligen.

rosablomma
0

#25. Går det inte att säga till dem att ni vill göra ett kub så småningom, och att det då är bra att veta redan nu vilken vecka du är i.

Theres
0

Ja, det var en bra idé! För KUB måste man ju göra innan en speciell vecka.

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

Ja, att säga det hade ju kunnat funka :)

Sarah
1

Hoppar in här. Första barnet borde dyka upp i slutet av juli :) 6+5 nu och märker inte av det alls, förutom lite spänningar i brösten. Nästan så jag funderar på att göra ett test till för att vara säker på att jag inte drömt :)

Theres
0

Åh, grattis :)

golf.ifokus.se

ChristineL
0

Kände första rediga knölandet igår! Har känt lite smått tidigare men igår måste hen sträckt ut ordentligt :P

[TanatosNyx]
0

Härligt! Jag har känt redigt knölande i drygt en vecka, igår kom första riktiga sparken, hjälp vad den kändes! Sa aj av bara farten hahaha! Någon kullerbytta har levererats också, och stångas hejvilt. Han poppar så tydligt att det är bara en fråga om tajming innan sambon känner!

ChristineL
0

Ja, jag ser verkligen fram emot de riktiga sparkarna! Och mannen också, han bara längtar efter att få känna, det var ju det bästa för honom förra gången ;)

Theres
0

Jag har gått på stan en timme nu med en enda lång konstant värk. Känns lite bättre nu när jag satte mig i bilen. Usch. Hoppas den bara luras.

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
0

Måste bara gnälla fy fan vad jag har ont i magen! Haft ont i typ en vecka, har smärtsamma sammandragningar men inget fel hittas… Tappen opåverkad iaf (än). Mest ont gör dock tarmarna som börjar bli totalt mos!!!

Intehärutandär
0

Jag har kommit till det jobbiga med andning. Fick sätta mig på en pall med folköl på affären och försöka få luft i affären häromdagen och gå ut, utan handling. Trodde inte att jag skulle ta mig min km hem. Kom tillbaka lite lättare då jag gjorde ett nytt försök dagen efter. Kommer inte ihåg detta från förra gången, mer än att jag hade svårt att andas och var svimfärdig pga anemi och lågt blodtryck. Har förstått att det ska gå över om ca 3 v då magen sjunker. Hoppas verkligen på detta, annars blir det ingen julhandel av någon sort. 😐

Sarah
0
ChristineL
1

Grattis Sarah!

Här går vi in i v.17 idag! Tre veckor till RUL!

[WickedAlly]
0

Jag är så arg hela tiden, inte sådär småsur utan riktigt förbannad. Den här graviditeten lär bli min skilsmässa :o

Försöker bita mig i läppen men det bubblar över titt som tätt. Rasmus tar det än så länge med ro, nu vet han ju att det är hormoner och att jag inte helt förlorat förståndet. Under första graviditeten tyckte jag ärligt talat rätt synd om honom, då grät jag floder för minsta lilla och han blev lika förskräckt varje gång :P

Dessutom äter jag som en häst, det är något nytt för denna gång.

Theres
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skötbord! Riktigt megatungt. Födde nästan barn när jag bar in det från bilen, men jag är ju typ lika stark som Pippi Långstrump så ;)

golf.ifokus.se

tlover
0

Säkert dum fråga men ni som redan har barn kanske vet. Vad gör man om man måste byta blöja efter vägen till stan eller hem (från stan). Det tar ju ändå 45 min ungefär och det är väl inte kul att sitta med blöt blöja en så lång stund.

l'm back

soundtrack
0

#41 snyggt med mörka möbler! #42 dagens blöjor har grym uppsugningsförmåga, sätter man handen emot så känner man knappt att det är fuktigt förrän blöjan är rejält fylld. Men nu kom jag på att du ska ha tygblöjor (?), och det kan jag inte svara på.

[TanatosNyx]
0

#42 Man har med sig antingen ett skötunderlag eller badlakan och så det som behövs till blöjbyte i farten :)

tlover
0

#43 Jo jag har tänkt ha tygblöjor, på sommaren borde man ju bara kunna stanna och byta men det kanske inte är lika kul under vintern.

l'm back

RoxannaS
0

#42 Är det bara kiss så skulle jag nog bara avvakta. Så vidare den inte är dyngsur vill säga. Annars får man väl kolla om man kan hitta någonstans att stanna, typ mack eller något. Faktiskt ingenting jag funderat över. Då vi för det mesta bara åker korta vändor med liten. De vill säga härifrån till bvc vilket tar typ 20 min. Vet inte hur de ser ut där du bor, men typ donken osv brukar ju ha skötbord man kan använda :)

ChristineL
0

#42 - Kissblöja hade jag väntat med, bajsblöja hade jag bytt i mån av plats på buss och snabbt som attan. Promenerade jag skulle jag bara hoppa in nånstans och be att få låna toaletten.

RoxannaS
1

#45 Kanske värt att ha vanliga blöjor då under tiden man åker bil då kanske? Då blir de  inte jätte mycket vanliga blöjor i alla fall :) I alla fall på vintern :P

tlover
0

#46 Det finns ingen mack eller liknande (el hamburgarrestaurang) mellan oss och stan. Det är mest skog med några få byar mellan och tyvärr känner jag ingen i byarna mellan heller.

l'm back

RoxannaS
0

#49 Åh, då var det sämre. :/ Finns inte plats att byta i bilen då? (Om ni åker bil vill säga, tog de för givet av bara farten xD)

tlover
0

#47 Vi åker bil (busshållplatse är ½ mil bort och att gå skulle nog ta nån dag eller så)

#48 Helst vill vi inte det, men måste man så måste man väl.

…

Kanske om man skulle göra ett blöjbytningsområde i bagaget om det krisar? (vi har kombi) Finns det kanske nån som testat?

l'm back

ChristineL
0

Missade att du skrev tygblöja ;)

Vi tyckte det var för meckigt med tygblöja i början på en sån pytteliten som dessutom bajsade hela tiden. Vi försökte men blev mest engångs första tre månaderna. Prova er fram, det är ju helt klart bekvämast med engångs när man är iväg. Nova är 1, 5 år nu och vi har fortfarande engångsblöja när vi är iväg och på nätter, men dagtid hemma kör vi tyg.

tlover
0

#52 Fast att fara in till stan är ju inte riktigt att vara "iväg" eller, vi hade tänkt spara engåns till då man faktiskt far iväg och tex hälsar på svärmor el liknande (hon bor en bit bort).

l'm back

RoxannaS
0

#51 Prova :) Vi har kombi också. Men har en fet hundbur samt barnvagn så bagaget är lite upptaget redan *asgarvar* annars har jag lätt gjort så!

[Thiah]
0

Jag har bytt i vagnen när det behövts och inte varit super kallt eller helt enkelt när jag inte orkat ta mig till ett skötrum . När man väl får vanan inne tar det inte lång tid. Jag byter en kissblöja på 5 min. Är vi inte hemma så är det bara byte som gäller och då går det fort. Jag tror att ni absolut kan byta i bilen. Ni kan ju ha en varm fäll där + akut engångs tvättlappar + annan utrustning som behövs. Sen är det riktigt kallt kan ni kanske byta i baksätet r bilen är på och varm. Allt går om man vill. :)

Intehärutandär
3

#42 Du byter helt enkelt. Ha alltid en handduk med, om det inte ingår i skötväska med bädd. Eller om Du åker buss och barnet åker vagn, så byter Du i vagnen. 

Nöden har ingen lag. Åker Ni bil, så finns ju ditt knä, säten, skuff, huv, gräsplätt eller bänk utanför osv. Detta löser Ni då det kommer. Man vill inte gärna vänta med bajsblöjor  i början, då det är flytande och gärna hamnar ända upp i nacken då och då vid konstiga sitt/liggställningar.

malinroth
0

Vi åker ganska mycket bil och ibland har det blivit dags för blöjbyte när man inte är i närheten av toalett eller så och då brukar jag bara stanna på en p-ficka och lägga honom i famnen och byta. När dom är små är det jätteenkelt att byta i bilen tycker jag, lite klurigare ju längre och rörligare dom blir men det får fortfarande nu när han är 9mån men då helst med byxblöja.

SaraC
0

Vi har också bytt i bilen många gånger. Har ett skötunderlägg i skötväskan som vi lagt ut på sätet i baksätet bara

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
0

50 dagar kvar! Börjar känna mig väldigt klar med att vara gravid så är glad att december är här för då går tiden alltid fort!

tlover
0

Tack alla kunniga i "bilblöjbyten" då vet jag att det kan funka. Vi har inte tänkt ha vagn som det ser ut nu (sen om vi skaffar en sen är ju en helt annan femma) så vi har ganska bra med utrymme där ifall det skulle krisa och vara kallt (i alla fall jag ryms nog) annars får jag testa knät om det är kallt, fast jag tror jag vill ha min man bredvid för säkerhets skull.

l'm back

Theres
0

22 dagar kvar till nyårsafton om någon undrar ;)

golf.ifokus.se

PogoPedagog
1

tlover när du hittat rätt typ av tygblöja fär just eran bebis känner man på sig när det är dags att byta. Sen byter man ju lämpligtvis innan en längre resa och de absorberar en hel del kiss så 45 min utan byte brukar inte vara några problem om det bara kissas. Jag byter oftast med 45min- 2 h mellanrum när jag har tygisar. 

Vi kör dock nästan uteslutande engångsblöjor när vi inte är hemma.

[WickedAlly]
0

Jag stoppar och byter på honom i mitt knä bara, fast om t ex mamma eller Rasmus sitter i baksätet så lämpar jag över honom dit. Det är lite enklare bak. 

Man kan ju ha bilen igång den korta stund det tar så kallt hinner det ju inte bli :)

[WickedAlly]
0

Driver mig själv till vansinne av att inte veta vilken vecka vi är i. Igår var jag övertygad om att jag fick påhälsning inifrån men jag måste ha inbillat mig. Hade samma grej med Wilmer och trodde då att det var han men det måste vart en nervryckning. 

Som tre små korta bankningar precis över troskanten. 

Jag hoppas det är nervryckning i alla fall för annars är jag ju långt gången 😮

[Thiah]
0

#64 men man känner väl tidigare som andra gångs gravid? Fast kanske inte i vecka 10 eller vart du nu var. Hjärnan är inte så lite mos idag så jag minns inte.

[WickedAlly]
0

#65 Ja, jag tror det. 

Bm, som bara gissade visserligen, sa att jag är i vecka 7.

[Thiah]
0

#66 vi kan ha nån sorts vadslagning om hur långt gången du faktiskt är?;)

JeFo
0

Jag måste vara nyfiken å fråga Ally… Eftersom ni kört oskyddat och inte sexat till det allt för ofta, har någon simmare smittit iväg el har han kommit i dig? Jag är grymt nervös för egen del 😣 Vi avbryter i tid men det är ju liksom ingen säker grej och slarvat en gång för typ 2 mån sedan. Gissningslek vore skoj om Ally vill! 😁

[TanatosNyx]
0

Alltså jag är ändå förstis och kände min i v11, bm viftade inte bort det men sa att det är extremt ovanligt :)

Charlotte94
0

Jag och min sambo satsar på att få barn 2015, men än har det inte tagit sig. Ska göra ett nytt test i helgen så då hoppas jag att de är ett glädjande besked. :)

[WickedAlly]
0

Haha, gissningslek lät ju kul :P

Han har kommit i mig JeFo, har tänkt att om det tar sig så gör det och då är bebis välkommen :)
Eller ja, ett par gånger har vi fått avbryta för att mina slemhinnor vart för omtåliga. Så det kan ju vart en smitare också iofs. Så tror det är två gånger i mig och två gånger avbrutet. Liksom 50/50 :P

#69 Kanske känner ovanligt tidigt jag också då :) 
Sist hade jag moderkakan både fram och bak, så kallad bi-placenta och kände ärligt talat inte mycket alls. Hoppas att moderkakan ligger bak denna gången, vill också känna massa sparkar. 

#70 Håller tummarna!

JeFo
0

#71 Mår sååå illa, det som gör mig misstänksam. Ett testa som visar vilken vecka. Hur länge kan man ta sånt? Tänkte om det skulle säga dig något? Syrran tog å fick v 7 på sin.

[Thiah]
0

Du kanske är över v.10 med bebis :). Åååhh så nyfiken jag är!! Jag kan ringa BM å säga att du måste få ett tidigt vul för annars blir mumin ledsen. Hihi..

[TanatosNyx]
0

#71 jag har min helt i fram ;) nu i v 17 känner andra sparkar på magen utan att jag avslöjar när dom kommer och vart ;)

[WickedAlly]
0

#72 Blir spännande att se vad ditt test visar :P
Jag trodde att sånna test bara visar till vecka 5? Kanske inte gör det? 

#73 Är lika nyfiken jag :P
Är övertygad om att jag känt mer rörelser idag.. Haha, gör så!

#74 Aha, det brukar ju annars vara orsak till att man känner sent. Men om man är smal kanske det blir annorlunda?

[Thiah]
0

Gaaah finns det ingenstans där i närheten som det finns en gyn? Det här är ju jätte dumt

UtanStrumpor
2

Nu händer de grejer här.. Bf+5 och har haft värkar hela dagen. Dock inte regelbundna men har inte haft ett enda tecken på att något skulle starta innan så detta är positivt.

ChristineL
0

#77 - Woho, äntligen! :D

Alltså, är det bara jag som "måste" duscha extra varmt och länge som gravid? Det är klart att det är skönt annars också men jag har som vana att inte stå längre än nödvändigt, är jag klar så är jag klar. Men både förra gången och nu skulle jag kunna stå hur länge som helst.

[WickedAlly]
0

#76 Hittar ingen :/

#77 Tjoho! Så spännande!

Theres
0

Jaha, i måndags fick min ena gamla klasskompis sitt andra barn, på min andra gamla klasskompis andra barns tvåårsdag. Den klasskompisen i sin tur hade faktiskt BF i måndags, men hon fick barn igår istället, på sin egen födelsedag. Någon som hängde med där? ^^

golf.ifokus.se

tjoopa
0

#80 Haha nä inte riktigt (gravidhjärna+nattjobb=bad combo) ^^

Theres
0

Med denna formeln då: Tjej 1 fick sitt andra barn den 8 december. Tjej 2 hade BF på sitt tredje barn den 8 december. Tjej 2's andra barn fyllde 2 år den 8 december. Tjej 2 fyllde år den 9 december. Tjej 2 fick barn nummer tre den 9 december. ^^

golf.ifokus.se

tjoopa
0

#82 Haha jag tror jag fattade nu ^^ Invecklat minst sagt :P

[WickedAlly]
0

#78 Jag duschar alltid pinsamt länge men nog är det allt lite extra skönt nu. Sist blev det skönare ju längre jag kom i graviditeten, hjälpte ju musklerna att slappna av väldigt effektivt. Vågar mig inte riktigt på massage när jag är gravid så duschen får funka som substitut. 

Jag känner mig så nere idag, kan inte sluta tänka på alla de som har svårt att få barn. Tänkte väldigt mycket på detta när jag väntade Wilmer också. Vet inte varför detta har blivit en så stor grej för mig eftersom jag själv inte är drabbad. Tror det handlar om orättvisan i det hela.. 
Sen läste jag ett inlägg hos Elaine Eksvärd om just detta och då brast det. 

Den här känsligheten är något jag absolut inte uppskattar, är hellre arg men det verkar ha gått över för stunden.

[TanatosNyx]
0

#84 åh, inte bara jag som plågas av det där alltså! tycker det är pissjobbigt att en del får kämpa så. Jag menar, själv var jag mentalt inne på ett liv utan barn, gjorde en  kovändning och plussade direkt. andra kämpar i åratal och ger upp sin livsdröm 😢

ChristineL
1

#84 #85

Jag vet vad ni menar, jag är ändå en av dom som fick kämpa för första barnet, gick runt och var svinförbannad på varenda barnvagn och tjockismage jag såg. Kände mig sviken så fort någon bekant lade ut om sin graviditet på facebook (och då var det ändå ingen som visste sanningen om oss). Nu är jag så otroligt tacksam över den erfarenheten, att barn nummer två kom bara sådär ger mig dåligt samvete över alla som kämpar. Hur knäppt är inte det? Att man kan bli gravid är ett under och vi ska alla vara tacksamma över den gåvan. Men jag gråter också över ofrivillig barnlöshet, det borde pratas mer om det!

[WickedAlly]
0

#85 Nä, du är inte ensam! 
Var precis samma här, skulle inte ha barn, ändrade mig och sen låg vi med varandra en gång under ÄL-veckan. Och sen kom Wilmer.
Sen hann jag aldrig få tillbaka min mens än och måste med andra ord blivit gravid på min först ÄL efter graviditeten.
Det känns så orättvist och jag känner mig på något sätt skyldig, kan inte sätta fingret på varför. Vet ju att det är dumt, det är inte mitt fel att jag tydligen lätt blir gravid, och det är inte heller mitt fel att andra inte blir det. Men ändå, kommer inte från det där. 
Medmänsklighet antar jag att det kan kallas, något överdriven just nu bara.

[WickedAlly]
0

#86 Intressant att höra från någon som vart på båda sidor, att du också känner som jag själv gör. 
Antar att man inte är så konstigt, bara normal egentligen. 

Och ja! Det borde absolut pratas mer om det, jag hoppas att man i framtiden kan prata mer avslappnat om att skaffa barn. Att de som vill faktiskt vågar berätta att de får kämpa och att man kan få stötta.
Jag är jätterädd för att trampa i klaveret, jag frågar aldrig barnlösa par om det inte är dags snart. Kanske rätt tänkt men samtidigt så bidrar ju egentligen det bara ännu mer till att det blir tabu över ämnet.. 
Svårt är det tycker jag. 

Jag förlorade en barndomsvän när jag fick Wilmer, och jag kan förstå att det gjorde för ont att se honom och min lycka. Klandrar henne inte alls men det var väldigt tråkigt. Jag hoppas att de lyckas med ivf och att relationen kanske går att reparera igen.

[TanatosNyx]
0

Jag känner en extra skuld då skälet till att jag inte ville ha barn var för det eventuella barnets skull. Jag är ju sjuk och risken är stor att det går i arv 😢 men många är ju helt friska och får ändå inte barn. Det sticker verkligen i samvetet.

Hade jag varit frisk och det hade varit lagligt hade jag faktiskt kunna tänka mig att vara surrogatmamma.

ChristineL
0

#88 - Ja, det är väldigt svårt. Jag pratar gärna om det nu, men då var allt så rörigt i huvudet med alla undersökningar hit och dit och det var ju "mitt fel" att det inte tog sig eftersom jag inte hade någon ägglossning. Och samtidigt bära om en mask om att vi inte ville ha barn alls.

Intehärutandär
0

#84 Jag tänker också på det. Dels har jag svårt själv (tog ju 15 år), sedan har min bästa vän pcos och är barnlös. Jag visste dock att hon skulle bli glad för min skull, fast visst var hon den första jag tänkte på vid plusset.

[WickedAlly]
0

#91 Ah, här har jag bara dumt nog antagit att du inte träffat den rätte förrän nu. Att barn helt enkelt inte varit aktuellt. 

Ibland ska man nog inte vara så snabb med att anta att man förstått..

Den första jag tänkte på vid plusset var vännen jag förlorat, så jag vet vad du menar.

Pappa och mamma kommer hit snart, mamma är oss på spåren tror jag. Hon har flera gånger tittat konstigt på mig. Valde bort kaffe häromdagen (något jag aldrig gör annars) och då frågade hon varför. Jag började stamma något om att jag var sugen på te istället.

Hon känner mig för väl, kommer inte bli lätt att hålla tyst fram tills vi gjort UL eller RUL.

Rasmus tjatar dessutom om att vi ska berätta nuuu. Kompromissade lite så nu vet hans bror. Jag vet inte varför men jag vill inte att någon ska veta denna gången, förra gången berättade vi direkt vid plusset.

Intehärutandär
0

#92 Mycket får man tro. 🙂 Fick barn då jag var 20 år, så jag har ju liksom gjort mitt har det känts som. Allt annat har varit en bonus, men aldrig tagit sig förens nu.

[WickedAlly]
0

#93 Jo, och ibland kanske det bara är bättre att tro. Är nog inte meningen att man ska veta allt egentligen :)

Vad tycker sonen om att det kommer en bebis? :)

Intehärutandär
0

#94 Han är nog lite förvirrad. Då andra frågat honom, så har han svarat "roligt…tror jag". :) Han har ju alltid varit ensam, så det är nog märkligt för honom. Jag var också ensam - fast bara till jag var 7 år - han är ju lite mer än dubbelt så gammal. 🙂 Blir en stor omställning för oss båda. Nyttigt med ett syskon tror jag. 

Han har fyra syskon (1-18 år) på sin pappas sida som han aldrig träffat.

Theres
1

Höll en 2-dagars bebis ikväll! Aldrig sett något så litet! (Eller jo, har sett min kompis tvillingar som kom i vecka 30, men det var två år sedan, så minns inte att de var så små. Eller ännu mindre borde de ju ha varit, typ hälften). Kan inte fatta att jag ska ha en sån liten. Min måste vara större. Så små kan inte bebisar vara :O Hon var väl en 48-49 cm och 3200 något gram.

golf.ifokus.se

jackiejohn
0

96# Haha! Då skulle du hålla min dotter, 2,2kg och 44,5cm lång! ;) hon är visserligen prematur men ändå! Den du höll väger 1kg mer än min skrutta! Hehe

Theres
0

Haha, jo jag vet. De tvillingarna vägde väl 1,8 något. Var inne på neo och hälsade på dem. Men mindes bara inte hur små bebisar var, och detta var ju ändå en.normalstor bebis. Var svårt att hålla med min stora mage ivägen också ^^ Fick hålla henne jättehögt upp så blev jobbigt i armarna ^^

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

#95 Ja, jag tror också att det är nyttigt :) 

#96 Haha, precis den känslan fick både jag och gubben igår. Han kommenterade att Wilmer var så liten, han satt mitt i vår säng och där verkar han alltid krympa liksom. Så jag hämtade en body i strl 56, den var för stor för Wilmer när han kom. Tror inte han hade mer än 44. 
Och då sa jag det jag med, tänk att vi ska ha en sådan pytteliten till. Wilmer är bara 8 månader men att han vart så liten har vi liksom redan glömt bort.

Theres
0

Har börjat känna av en liknande känsla i höger höft som jag hade i vänster höftled när jag hade vätska där. Inte alls lika ont, men det kommer smygande. Har bokat tid till ortopeden på tisdag, så får jag förhoppningsvis ultraljuda höftleden och hoppas på att det är vätska som man kan suga ut så jag slipper oroa mig för att smärtan ska eskalera. Har ju BF om 19 dagar och har inte lust att ha ont i höften då ^^

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

Hur tänker ni andra kring att bära tungt?

Kom på mig själv på väg från Ica förut nämligen. Hade skötväskan över axeln, Wilmer i babyskyddet i ena handen och två sprängfyllda matkassar i andra. Runt 20 kg kanske allt som allt. 
Insåg att det kanske var dumt, glömde bort det hela tiden när jag väntade Wilmer också.

[TanatosNyx]
0

#101 Din kropp säger i från om det blir för tungt. 🙂 Du får sammandragningar som ger sig med lite vila. Jag kände från v 6 hur det knöt sig (jag kan inte göra nånting typ.. skitkropp 😟)

ChristineL
0

#101 - Lite väl tungt tycker jag ;) Att köra ut kundvagnen till bilen är en hit ;) Jag undviker att bära i den mån det går, jag redan försökt komma in i att jag kan sätta mig ner på golvet med Nova om hon är gnällig istället för att ta upp henne, hon kan mysa i min famn ändå. jag måste ju vänja henne vid det, jag kommer ju inte orka ta upp henne när jag är höggravid ändå. Det tråkigaste är att jag inte vet hur länge jag kan ta nattningarna. Som det är nu tar vi varannan kväll och det har vi gjort länge. Hon får välling i vår säng och sen lyfter vi in henne till sig, hennes säng har nersänkbar kant men det känns ändå jätteklumpigt när jag lägger henne.

soundtrack
0

#101 Well, med tanke på här höga krav FK har ang lyft för att få GP beviljad så ska man ju tydligen kunna lyfta rätt mkt och ofta… Men det är väl sunt förnuft som gäller, du känner nog när det inte är bra.

[WickedAlly]
0

#102 Förra graviditeten fick jag sd om jag andades för snabbt typ, superkänslig eller något så jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det. Måste ju kunna bära något liksom. Fast sd så tidigt hade jag aldrig, började först i vecka 18 eller 19.

#103 Det var så sjukt mycket folk, helt galet.  Tänkte att jag skulle göra det lätt för mig och slippa kryssa tillbaka mellan alla bilar igen. Nästa gång går jag hellre en omväg och tar med mig kundvagnen. 

Det var smart tänkt, det ska jag göra med Wilmer också. Eller åtminstone vänja honom vid att vi sitter i soffan och tröstar, han hänger ju inte så jättemycket på golvet än. Inte ensam så att han kan hitta på hyss i alla fall. 

Blir spännande sen om han fortfarande vill liggamma när jag blivit tjock, då kommer han ju inte intill, haha. 

#104 Ja, det har du ju rätt i ja. 
Bara funderade lite på hur andra resonerar, hur mycket ni vågar ta i. 

En vardag utan att bära funkar ju inte alls men samtidigt å vill man ju inte riskera den lilla heller.. 

Får försöka undvika tunga lyft om jag kan och ibland får man väl helt enkelt bita ihop.

tlover
0

#101 Vad jag förstår så beror det på vad man tycker är tungt i vanliga fall/hur stark man är sen tidigare. Tex en tyngdlyftare kan lyfta mer än en soffpotatis utan att det blir fel/för mycket.

Min man brukar se till att jag inte lyfter för tungt då han vägrar låta mig lyfta ens en matkasse. Det tyngsta jag lyft sen jag blev gravid är väl höbalar på 12 kilo men jag har känt att där går gränsen för just mig (har sen före graviditeten knappt tränat på flera år pga ledvärk).

l'm back

[TanatosNyx]
0

#106 jag tar 55kg knäböj, 80kg marklyft, 50kg bänkpress, 25kg militärpress, (pratar träningsvikter, maxade aldrig) kroppsvikt 60kg. Jag tränade hårt 6 dar i veckan. Jag kan inte lyfta upp disken ur maskinen och in i skåp utan rejäla SD. Jag kan inte lunka i 30 min utan att resten av dagen blir lidandes. Matkassar kan jag glömma. Förvisso sjukdom i botten, men fysiken kan ingen klaga på. 🙂

Theres
0

#101 Bar in detta skötbordet från bilen i tisdags. Det gick bra. Inga barn föddes ^^ Det väger iallafall sjukt mycket. Säkert 30-40 kg minst ^^

golf.ifokus.se

Theres
0

Denna hunden när jag på ibland också. Ca 18 kg ^^

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

Jag som har ryggproblem lyfter aldrig Joel i onödan. Det är jättebra att vänja dom redan nu med att klättra upp i famnen(via ett böjt knä tex.) eller att dom kryper upp i famnen när ni sitter på golvet. Kroppen kommer tacka er ;). Jag kan inte kommentera lyftandet i sig då jag lyfter så lite som möjligt redan. Eller ja, jag försöker…. Men Ally jag tror absolut din kropp meddelar dig. Jag tror det är viktigare att lyfta rätt än själva vikten.

SaraC
0

Jag försöker att inte bära både pga foglossning och för att det gör ont i magen ibland när jag bär. Bär dock dottern som väger typ 12 kg när det krävs

[WickedAlly]
0

Jag är en soffpotatis kan jag erkänna. Har aldrig tränat en dag i mitt liv mer än gratisträningen jag fått genom att jobba i lagård och så. Höbalarna hos systern tjurar väger runt 50 tror jag och de är på gränsen till att jag knäböjer. 

Får lyssna på kroppen helt enkelt, fast jag kommer nog undvika bära mycket när jag kommer ihåg att jag är gravid. Det är så mycket med Wilmer så jag glömmer bort det titt som tätt. 

Det är mest nu i början som jag är rädd för att det ska sätta igång något, nu blir det ju missfall och ingen förlossning i sådana fall.

[WickedAlly]
0

Haha, gud vilka pokerface jag och Rasmus har. Not. 
Svärmor började prata om att de skaffade syskon när Rasmus var lika gammal som Wilmer är nu. Jag och Rasmus började fnissa som två tonårsflickor så där var hemligheten avslöjad. Vi som skulle hålla tyst till RUL 👍

Får se hur många till vi råkar avslöja det till, hittills vet svärmor och svåger. Önskar att det förblir så :)

Är förövrigt sjukt illamående, börjar varje morgon med att hålla tillbaka en spya. Sen lite då och då under dagen får jag sätta mig på huk och djupandas för att inte spy. 
Är dessutom sugen på allt som är sött och fett, med Wilmer var det allt som var friskt och surt. Kanske bor en tjej där inne :)

ChristineL
0

Vecka 16+6 idag och har just blivit straffad för jag glömde ta en kvällsmacka igår. Har ju kommit på att jag kan hålla morgonillamåendet i schack om jag tar något strax innan jag går och lägger mig, jag mår tom riktigt bra då. Men glömde helt bort det igår kväll så mitt i frukosten nu fick jag slänga mig över diskhon :( Stackars Nova satt förtvivlat och undrade vad som hände :P Hon fick äta upp resten av gröten själv och det gick bättre än väntat, riktigt duktig med skeden var hon! Allt utom gröt eller yoghurt brukar hon få äta själv men det är väl dags att ge henne chansen till det med :)

Sarah
0

Slutet av v.8 nu och jag känner fortfarande inte av det hela. Förutom brösten som spänner. Fattar inte att folk betalar för att få stora bröst! Har liten b-kupa i vanliga fall och nu har de ökat till stor b-kupa, jag tycker redan att de är skitjobbiga. Svårt att sova på magen ordentligt för att de är i vägen, skumpiga då jag rider/ tränar osv.

[WickedAlly]
0

Och igår listade mamma ut att vi väntar nr 2. Vi åkte till min farmor igår och jag fick be Rasmus stanna bilen för att jag skulle spy lite. Sen hade hon lagt märke till att jag höll mig på magen titt som tätt, det lade jag inte ens märke till själv. Sen tyckte hon att jag strålar, sådär som bara gravida kan. Jag föreslog att det bara var min numera feta hy som glänste i skenet från taklampan. Men det köpte hon inte. 

Tur att pappa och svärfar inte är fullt så uppmärksamma som mamma och svärmor i alla fall, kanske kan få hålla det hemligt för någon, haha.

[TanatosNyx]
0

Det går bra för dig Ally 😃

[WickedAlly]
0

Så extremt bra ;)

Funderar på att bara skriva det på facebook så är det överstökat..

JeFo
1

Haha Ally! Skrit ut det som en julhälsning. "God jul på Er önskar m, r, w och bebisen i magen 😉"

[WickedAlly]
0

#119 Vill hon göra vul/ul den 22:e så funderar jag på att skriva så faktiskt. Känns ju på något sätt inte lika stort som med första barnet (även om det såklart är lika fantastiskt för oss). Förra gången blev väl folk förvånade över att vi skulle ha men nu blir det väl mer naturligt liksom. 

Idag klarade jag mig undan med bara en hulkning över diskbänken, tjoho! Hoppas det vänder nu och att det inte bara är en bra dag. 

Plopp sa det förövrigt i helgen och en pytteliten mage dök fram, har kvar lite häng sen första gången men nu är det mer hårt.

JeFo
0

Har du testar åksjuketabletter Ally? Hjälpte mig när jag väntade Joline. Med Holly hjälpte ju inget 😞 så hoppas du "bara" behöver stå ut till runt v12 å att illamåendet försvinner sen. Mysigt med liten mage 😊

Intehärutandär
0

Appropå illamående så längtar jag till bäbisen är ute om två månader nu, så illamåendet försvinner. Så jobbigt att sällan må bra.

[WickedAlly]
0

#121 Nä, tänkte testa men har inte orkat ta mig till apoteket än. 
Hoppas jag med, irriterande bara att inte veta om vecka 12 är typ fyra, två eller en vecka bort. Eller kanske rentav förbi. Försöker luska i när jag blivit gravid men jag kommer inte fram till något. 

#122 Usch, önskar innerligt att jag inte behöver dras med illamående hela tiden :(
Funkar ingenting?

Theres
0

15 dagar kvar till BF. På måndag ska jag få kortisonspruta i andra höftleden. Det går bra nu ^^ Mår iallafall inte illa ;) (ta i trä)

golf.ifokus.se

Intehärutandär
0

#123 Jag mådde fruktansvärt illa med sonen för 16 år sedan med, men trodde det skulle vara lättare nu med annan far och ålder. Kräks sällan, men hulkar ofta. Illamående-tablett funkar inte alls. Undviker socker o fett som gör det värre. Är mer kräsmagad nu. Kan t ex inte gå på toa utan att nästan kräkas (ibland gör jag det med mopphink i knäet). Är väldigt känslig emot dofter och prat om äckel.

[WickedAlly]
0

#125 Usch :( 

Låter lite som mig, hulkar jätteofta men spyr mer sällan. Klarar inte av soporna längre och att öppna kylen ger mig kväljningar. 
Kanske borde ställa in en hink på dass jag med 👍
De flesta dofter är vidriga och då är det kul att ha ett blöjbarn att byta på ;)

JeFo
0

Här finns dom på ica att köpa t.o.m. kanske finns hos dig också om apoteket är långt bort?

Lider med er som mår illa. Psykisk påfrestande och typ 5min utan kan göra ens dag.

[WickedAlly]
0

Men ja just det ja, det säljs ju sånt lite överallt nu ju. Undrar om lilla närbutiken kanske kan ha.

JeFo
0

Vi bor verkligen på landet och den butiken har…. Så har den bör typ alla ha 😛

Det var där jag avslöjade mig med Holly. Killen i kassan frågade när jag bara köpte dom: "Ska du ut och resa!" Svarade nej: Jag mår illa och kräks.

Han såg ut som ett frågetecken och jag hade svarat utan att riktigt tänka. Så jag fick säga som det var och förklara mig. Kan inte ljuga blir bara gallemattias då…

[WickedAlly]
0

Då ska jag gå upp och kika :P 

Hahah, det här jädrans illamåendet lär avslöja mig också. Fasar inför Rasmus farmor och farfars grötfest på söndag, bara tanken på gröt får det att vända sig i magen.

Nu ska jag ge mig på att tömma dammsugarpåsen, det är sista vi har jag och hittar inga som passar någonstans så får tömma den. Vidrigt. Har en spypåse redo 👍

Intehärutandär
0

#126 Det slipper jag, fast plocka bajs efter lilla hunden är inget kul heller. Kommer få plocka många kottar i trädgården i vår. 😎 Är dock glad att han är liten…

[WickedAlly]
1

Åh, den där vännen jag pratade om tidigare i tråden,om någon minns. Visade sig att hon och hennes sambo ska ha en liten i maj, de har redan hunnit halvvägs. Så kul :)

Theres
0

Hon som hade svårt att bli gravid? Eller blandar jag ihop saker nu? ^^

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

Ja, hon har en sjukdom och nu har de vart inne i ivf-svängen ett tag. Och nu hade det tagit sig :)

ChristineL
1

Åh, vad roligt för henne Ally! Hoppas allt fortsätter gå vägen :)

Här är vi i vecka 17+2 och 1, 5 vecka kvar till RUL! Har insett att jag inte är lika fast vid räkningen med andra barnet :P Blev tvungen att dubbelkolla appen, sist hade jag det i huvudet hela tiden, dag för dag :P Men så har man ju lite annat i huvudet när man redan har en liten filur.

[WickedAlly]
0

Ja, jag håller alla tummar och tår för deras skull :) 

Så spännande med RUL, jag hoppas att jag får ett vul/ul på måndag men har inte så stor tro på det. 
Det är samma med dagarna här, glömmer bort det titt som tätt. Har ju ett datum bm i telefon utgick ifrån så jag använder det tills vi vet säkert. Har tydligen gått in i vecka 9 redan, fast jag tror att jag är lite längre gången egentligen. 

Har lite ont i magen och igår morse var smärtan inte att leka med, låg som en liten ledsen hög på köksgolvet medan Wilmer kastade majskrokar på mig. Får se om det är någon levande där inne eller inte. Den här graviditeten är inte alls lik den andra på något sätt..

[WickedAlly]
0

Förresten, den bm jag fått på mvc är samma dam som mamma gick hos när hon var gravid. Inte mycket som förändras här i hålan :)

Har vart hos denna bm på um, har aldrig gillat henne. Tyckt att hon var så näsvis och grinig, hoppas hon är annorlunda mot gravida. Där kan hon ju i alla fall inte komma med sina förmaningar om skydd. Är ju liksom lite sent för det :P

Problemet är att om jag inte gillar henne nu heller så finns det bara en bm till och henne känner jag privat sedan innan. Känns sådär.

[Yllhilda]
0

Jag vet inte om jag kommer få( det är någon vecka innan jag ska testa) men jag vill HEMSKT gärna ha en knodd 2015. 😍

Theres
0

10 dagar timmar BF och kom precis hem från bio. Såg Hobbit. Fick lite RLS ett tag där, som jag var beredd på, men annars gick det fint. Bebis var vaken hela filmen och hoppade runt som en galning ^^ Jag hade dock växt fast i stolen under dedär timmarna så det var.jobbigt att resa sig sen :P

golf.ifokus.se

ChristineL
1

Har sovit ovanligt bra inatt, hurra! Har ju varit så fruktansvärt täppt under nätterna, vaknar och munnen är som en öken, men igår provade jag att skölja näsan och jag har inte vaknat en enda gång pga andningsproblem :D

soundtrack
0

#139 Jag var också på bio på sluttampen! Mitt största bekymmer var andningen minns jag..

Theres
0

#141 Andas kan jag så länge jag inte ligger på rygg. Men det brukar alltid vara så kallt inne i biosalongerna, men igår var det helt hutlöst varmt. Brukar sitta med jackan på, men fick ta av den, sen ta av tröjan. Ville ta av strumporna också, men det kändes overkill. Hade varit skönt att sitta naken typ.

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

#140 Vad skönt :)
Har precis samma problem, vaknar och är kruttorr i munnen. Så obehagligt, får knappt stängt munnen. Är alldeles sårig i näsan dessutom, hade så med Wilmer också. Men att skölja näsan ska jag också prova, tack för tips :)

ChristineL
0

#143 - Ja, jag brukar göra det när jag är förkyld, vi har en sån där vattenkanna till näsan, det är riktigt bra investering. mannen använder den varje kväll för att snarkar så annars.

hellomissduh
0

Ååh, har börjat få lite gravidsymptom! Hoppas hoppas! Har vart på skidsemester så har inte kunnat testa :( Efter missfallet så har jag inte brytt mig om att vänta till mens, vi har kört på som vanligt :)

tlover
0

Idag har vi gjort stooor sats av bönbiffar, ris och sås och fryst ner.

Delvis så min man har nått att äta på BB och delvis för att vi ska ha snabbmat till när vi kommer hem.

l'm back

[WickedAlly]
0

#146 Bönbiffar låter gott :)

Tror att jag redan börjar känna av foglossning, värker som tusan när jag suttit för länge. Är ju typ i vecka 10 eller något, ska väl inte kunna känna av det redan? Nog för att jag mest troligt inte hunnit "läka" helt sedan förra gången men ändå..?

[TanatosNyx]
0

Jag hade såpass omfattande foglossning i v7 att jag inte kunde  sitta mer.

Intehärutandär
0

#127 Jodå, visst kan Du känna av det. Speciellt om Du varit gravid förr. Jag var sjukskriven i mån 3 med sonen pga foglossning. Och kände av fogarna i mån 2 denna gång.

tlover
0

#147 Japp, jag började få problem med fogarna i v10 ungefär och det här är ändå min första graviditet så nog kan det vara fogarna.

l'm back

Intehärutandär
1

Bm idag, allt såg bra ut utom järnet. Sjunkit från 122 till 107. Fick mer piller att knapra, men de hjälper inte vet jag av erfarenhet från sonen. Då sjönk värdet ordentligt, men inga piller funkade.

[Yllhilda]
0

#151 Du tar inte c-vitamin? Har för mig att det ska hjälpa ta upp järnet. 🤫

Intehärutandär
0

Tar Gravid till, men min kropp kan inte ta upp det (järn) som gravid. Ogravid har jag aldrig bekymmer, fast jag varit vegetarian i 30 år snart. 😐Få se vad BM hittar på nästa gång, en spruta är det enda jag inte provat tror jag. 

Hon sa att jag blev trött, men jag är redan utmattad (utbränd), så jag känner ingen skillnad.

Theres
0

När jag fick järn intravenöst (venofer, vid 5 tillfällen) så steg mitt HB bara från 100 till 109. Så sprutor är inte mycket bättre än piller ^^

golf.ifokus.se

Intehärutandär
0

#154 Asch då, bara bäbisen mår bra så är jag nöjd. Mitt värde blir ju normalt om 2 månader igen.

[WickedAlly]
0

Jo, jag vet att jag läst att det inte är så ovanligt att man drabbas rätt tidigt. Försökte nog bara hitta en annan orsak, vill verkligen inte dras med foglossning i 30 veckor :o

Idag har jag varit på inskrivning hos bm. Fick inget ul för att datera dock. Eller jag kunde få ett tidigt ul men då får jag inget RUL :s 
Så valde att vänta. Är ju galet det här..

[TanatosNyx]
0

Men gud vad är det för klåpare som har hand om dig Ally? :o Det går ju inte att jämföra funktionen av de båda ultraljuden! Tidigt ser dom ju inte det som ska kollas på RUL! *grr*

[WickedAlly]
0

Kan man undra ja.
Nä precis, och det sa även bm rakt ut. Hade jag valt tidigt ul så hade inte eventuella missbildningar kunnat upptäckas. Därför jag valde att vänta.

[TanatosNyx]
2

du får komma hit på besök så kan vi ta en sväng förbi sjukhusets ul-avdelning haha, här är dom så givmilda (utom just gyn, men mvc, antenatal och även akuten - räcker typ med magknip så gör dom ul)

[Thiah]
0

#156 nämen vad knasigt!  

Där jag bor känns det nästan som ett krav på att göra RUL för att få rätt intyg till försäkringskassan. Annars får man inga pengar som moderskapsledig. Men jag kan ju ha förstått fel.  Och är du på RUL i "fel" vecka vad ska dom göra då? 

Säga oops men ditt barn saknar halva hjärnan och du är redan i v.25?  (för att vara väldigt dramatisk i mitt exempel!) RUL görs ju i speciella veckor av en orsak. 

pfft

[WickedAlly]
0

#159 Får nog göra det :P

#160 Undrar också vad de ska göra då. Är ganska orolig får jag erkänna, Wilmer var ju väldigt liten och är jag då längre gången än vecka 18-19 men bebisen tar det lugnt med växandet så blir det ju jättegalet.. :(
Efter vecka 20 så är det väl svårt att datera? För då börjar de väl växa individuellt?

Önskar att jag bodde kvar i Malmö just nu. Där hade det nog inte vart några problem, det är bara här de snålar in på bannemig allting.

[Thiah]
0

#161 ja det är väl vid v.20 som alla bebisar börjar växa likadant. Att dom inte kan erbjuda nått annat än RUL åt er låter så pip galet. Herregud tar ju bara 10min att kolla bebis storlek. Mer än så kan ju vänta till RUL. 

Och om nått, gud förbjude, är "fel" med bebis vill man ju kunna fundera hur framtiden ska se ut innan man tar ett beslut? 

Måste säga att jag är så glad över att bo där vi bor. Här erbjuds man ul på rutin både i v,12 och sen RUL. Sen var det aldrig nått annat tal än om ul när jag var på kontroller innan förlossningen heller.  Fast vi var där för att prata om annat och en snabb vaginal undersökning räckt.

[WickedAlly]
0

#162 Ja, helgalet tycker jag. Det är ju ett litet liv det handlar om.. 

Precis så sa jag till bm också, att om det är en lindrigare missbildning så vill jag ju ha tid att förbereda mig och om det är något värre så vill jag hinna tänka genom en eventuell abort noga. Nu vet jag ju inte om jag hinner alls eller om det bara får bli som det blir liksom. 

Hon hade en lång utläggning om kub också, så jag tänkte att ja men då kan jag väl göra det då. Så att det blir två ul. Men nä, hon avslutade det hela med att säga: Men du är ju under 35 så det får inte du göra.. (:O) Och tydligen får man välja på kub eller RUL också dessutom, man får inte göra båda.. Piss-ställe vi bor på.

[Thiah]
0

haha va?! vaddå bara göra ena?  alltså snålheten har inga gränser!

Jag förstår om dom erbjuder det mot betalning för de under 35 men  att de inte alls erbjuder det (och såklart RUL) fattar jag inte

[WickedAlly]
0

#164 Sjukt som sagt. Nog för att jag förstår att det kostar pengar att göra ul men så jädrans dyrt kan det väl inte vara att de är villiga att riskera barns liv?

Ja, hade gärna betalat för det. Nu är närmaste ställe där jag kan göra privat 14 mil bort. Får förövrigt åka 6 mil för att göra RUL också.

Dock, en positivt sak är att jag ska få göra ett extra ul i vecka 32. Detta står i min journal eftersom Wilmer var så liten. Blev glatt överraskad när hon sa att det även gällde här och inte bara i Malmö :)

[Thiah]
0

#165 alltid något! =)

SaraC
2

Kan du inte ringa direkt till specialistmödravården eller vart nu ultraljuden görs och höra istället?

[WickedAlly]
0

#166 Ja, här i hålan får man väl vara glad för det lilla antar jag :)

Theres
0

Nämen vad är detta. Har vaknat flera gånger inatt och haft mensvärk. Why :(

golf.ifokus.se

Intehärutandär
0

#169 Förvärkar. Helt normalt. Jag har också "mensvärk". Sammandragningar bara om jag överansträngdr mig.

Theres
0

Men jag blir orolig att den vill ut :( Har inte direkt haft förvärkar innan, och ska de börja 8 dagar innan BF, hur vet man då om livmodern helt plötsligt vill börja öva eller om det är på G :/

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

Knip Theres knip! Sätt en kork i hålet eller något ;). Förlåt, var tvungen att skämta om det. :) Finns väl dom här inne som hade förvärkar ett bra tag och sen gick över? Jag fick några bara så jag kan personligen inte säga.

[TanatosNyx]
0

Förvärkar kan du ha i veckor Teres. Det är först när det är regelbundet och blir starkare och starkare värkar som det är dags att börja oroa sig. :) men försök ligga och vila, det är det enda du kan göra. Håller tummarna!

Intehärutandär
0

#171 Om det är dags att åka in så känns det kan jag lova. Molande kan Du haft fast Du inte tänkt på det, kanske pga andra krämpor. Allas förlossningar börjar olika. För mig startade det på morgonen med regelbundna värkar. Några timmar senare gick slempropp. Åkte in på förlossning, men trots regelbundna värkar som blev starkare o starkare utan uppehåll - så tittade han inte ut förrens 50 h senare. Ring om Du är orolig. Jag frågade min BM om "mensvärken" igår vid besök. Ifall jag kom ihåg fel. Men det var förvärkar.

jackiejohn
0

Jag hade mycket sammandragningar under graviditeten och när det starta för mig så vaknade jag med "mensvärk" och blodblandade flytningar, på eftermiddagen gick det över i regelbundena värkar men då var jag redan på förlossningen! Så det ör olika för oss alla :)

Theres
0

Åka in redan är jag inte orolig för, för så mycket kändes det inte. Blir bara orolig att den inte orkar vänta 8 dagar till ^^ Vill ju helst att den ska komma om 10 dagar eller framåt :)

golf.ifokus.se

jackiejohn
0

Hade det inte vart för att jag var i vecka 31+0 så hade jag inte åkt in så tidigt heller men de ville ha in mig och det var väl tur ;)

Theres
0

Har iallafall inte haft någon mer känning idag så det var nog bara lite övning :) Ska vara tomte hos några kompisar imon med, så har ändå inte tid för något barnafödande ^^

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

#178 alltså jag älskar din attityd. Så jäkla skön " jag har ändå inte tid". :D

Theres
0

Haha ^^

golf.ifokus.se

JeFo
0

Knip theres knip!! Jag hade förvärkar i flera veckor med Holly. Hade nada med de andra två… Trodde många gånger att det skulle dra igång men icke.

Theres
0

Magen blir hård titt som tätt idag med, så har väl lite sammandragningar. Fast de känns inget, bara att det känns fysiskt när man tar på magen att den är stenhård. Haha, bara för jag skrev det så hände det igen. Känns som en stor hård boll ^^

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
0

Såna sammandragningar har jag haft typ hela graviditeten, kände första i v6. 😉 I början var det pga uvi och de började göra ont och blev regelbundet, men efter behandlingen fortsatte det smärtfritt och oregelbundet.

ChristineL
1

Nu är jag hemma hos er igen mina käraste. På måndag är det RUL! Ska bli så kul att få se det lilla skruttet igen. Vi ska inte ta reda på vad det är, syns det så syns det :)

[TanatosNyx]
0

Hur mår allihopa efter juldagarna? 🙂

Här gick det över förväntan, fick en hel soffa för mig själv både julafton och juldagen, även om jag fick kasta in handduken innan juldagskvällen.

Theres
0

Jag mår kanoners. Har varit uppe jättesent varje kväll hela veckan, sen har jag sovit ganska länge också ;) Har haft håll i.högersidan idag typ,.och någon slags annan smärta. Men jag inbillar mig ju att värkar ska kännas i stil med mensvärk, eller har jag fel?

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
0

du som haft flera missfall kommer nog att fatta direkt det är dags tippar jag på.

Intehärutandär
5

Värkar känns som regelbundna kramper/sammandragningar. Sedan kan de komma oftare i ett par timmar och bara försvinna, eller fortsätta tätare och ondare för att övergå till krystvärkar (då kommer tryck nedåt). Men värkarna kan också avta och man behöver hjälp. Många varianter finns. Min jul har varit lugn. Jag o sonen har slappat. Inte klivit ur pyjamasen sedan julafton. Så skönt. Styvdottern kom förbi igår med bror och pappa och sa "åh, vad mycket disk". Erbjöd henne att diska, men det ville hon inte. :-) Spar det till jag mår bättre o klarar att stå upp en längre stund. Skrev inköp till sonen i matväg då jag ligger på bb. Inser att papperstallrikar är ett måste om jag inte ska komma hem till diskberg *tonåringar*.

ChristineL
0

En till synes frisk men blyg liten skrutt gömmer sig i min mage. Låg med händerna för ansiktet nästan hela tiden :P Moderkakan ligger i framvägg men jag har känt lite små rörelser en tid ändå. BF fortfarande 25/5 så går in i v.20 imorron :D

Theres
0

Var hos BM nyss. Allt kändes och hördes bra ut :) Hjärtljuden låg på 156 och SF-måttet var 38, bebis hade fortfarande huvudet nedåt ^^ BF om 2 dagar då. Nästa gång hos BM blir den 12/1 om inget har hänt.

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

#190 när har du bestämt att hen ska komma?

Theres
0

#191 Först hade jag bestämt att 2 januari var bra, mest för att Timmy fyller år då så det troligtvis skulle bli då. Men nu har jag bestämt att 14 januari eller så låter ganska bra ^^ Men allt efter 00.00 natten mellan onsdag/torsdag är väl egentligen okej :)

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

#192 den 2 fyller min pappa år och den 5 maken så det är bra dagar. ;). Vi håller tummarna för att bebis stannar där tills nyåret är över. Jag tror att om någon kan hålla en bebis inne med tankekraft så är det du. ;)

Theres
0

Ja, än så länge går det ju bra. Allt jag har bestämt mig för har ju funkat hittills. (Inte få missfall, inte må illa, kunna spela lasergame o.s.v fast jag är tjock). Hoppas att de två sista slår in också, d.v.s få barn efter nyår och inte ha ont när jag föder. Sista kanske blir lite för mycket önsketänkande dock ^^

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

#194  visst gör det ont men man härdar ut för man får ett fint pris efteråt. Jag tyckte inte smärtan i sig var jobbig (fick eda ganska fort iof) utan mer att den kom så fort eftersom jag blev igångsatt.  Det sa bara pang och gick från 2-100 liksom….

Krystandet kändes skönt för man fick jobba. Sen fastnade joel med näsan precis innanför utgången  och ja…det var väl mindre trevligt… 😎

Theres
0

Oj, fastnade med näsan? Var nog första gången jag hört det ^^ Men det gick bra iallafall verkar det som :)

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
0

Det händer ibland att näsan fastnar, ofta ligger dom och tittar uppåt då. 🙂

ChristineL
5

Måste ju visa bild också! :P

[Yllhilda]
0

#198 Ooooh, bebis! 🤤

[Thiah]
0

#196 syrran hade likadant med sina. Så det blev sugklocka fast Joel redan låg praktiskt taget utanför. Sen tog läkaren 40min på sig och jag låg och krystade i "onödan" under den tiden…

Theres
0

Kan man inte sticka in ett finger och trycka till näsan lite? :) Eller vad det liksom långt upp? Jag tänker ju i huvudet att det är precis så huvudet typ är halv ute ^^

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

#201 ah dom försökte. Tro mig! ;) dom ville att jag skulle krysta åt en sida å sånt. Men det är någon hinna i vägen för oss. Fick veta att mamma hade en problem förlossning första gången med syrran. Hennes bäcken var för litet. Hade ju varit bra att veta innan våra(min å systers) förlossningar… Nått är det ju eftersom syrran å jag hade samma problem.

[WickedAlly]
0

Tror att jag kan känna toppen på min livmoder nu :)
Började morgonen med en sd nämligen så det blev rätt tydligt vart den håller hus. 

Nu vill jag att tiden ska springa iväg och vi kan få en tid för RUL.

Theres
0

Ligger i soffan och känner mig nedstämd. För jag fick precis ont i magen, och det känns lite som mensvärk. Fast gör bara svagt ont, väldigt långt ner. Bebis rör sig.samtidigt och då blir det som massage innifrån och känns bättre. Men kan vara värkar på G. Det släpper lite ibland. Jag som trodde jag hade ont i höften :( Hoppas jag har vätska i höftleden och det är den smärtan som sprider sig. Jag vill vara tjock i 3 dagar till :(

golf.ifokus.se

soundtrack
0

Det är ju inte helt ovanligt att man går runt med värkar i flera dagar som förstföderska så även om det börjar dra igång så är ju inte hoppet ute än!

Theres
0

Ska ligga still i 27 timmar nu! Men jag måste nog snart ta en panodil t.o.m :/

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
0

Varmt bad, har du lavendel så ös i det. Avslappningsmusik och hela faderuttan. Ta två alvedon eller motsvarande och slappna av allt du kan så håller vi andra tummarna.

Sarah
0

Bara knipa över årsskiftet! Inte långt kvar :)

Theres
0

Tog två panodil nu så får se hur det går. Om inte annat så har jag ju ont i höften också så det kanske hjälper mot något ^^

golf.ifokus.se

JeFo
0

Hoppas du hinner hojta till om du tänker kläcka inatt el imorgon Therese! Vore väl typiskt om bebis kom imorgon… Håller tummarna!

[WickedAlly]
0

Åh, kniper lite för dig Theres!

Jag har haft en mysig dag. Eller inte alls. Kräktes på Wilmer när jag skulle byta bajsblöja och sen har vi sovit bort större delen av eftermiddagen. Fast det sista var rätt skönt i och för sig..

[TanatosNyx]
0

#211 Hahaha men stackarn.. 😛 payback time? 😂

Theres
0

#211 Usch, stackars Wilmer :( Kom det mycket? ^^

golf.ifokus.se

Theres
0

Det kanske var dedär omtalade förvärkarna jag kände? Har iallafall kollat Insidious 2 nu, och känner mig precis som vanligt = täppt i näsan men vid god vigör :)

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

Haha, blev bara pyttelite som tur är. Hann vrida på huvudet :P

Theres
0

Kul ändå, och äckligt. Har en spyfobi av världsklass :)

golf.ifokus.se

JeFo
0

Hinner du inte känna när det är på g Ally? Jag hann känna och springa till toan. Kan tänka mig hur det är om det bara kommer 😞😣 Blir ju nästan som magsjuka då 😣

ChristineL
0

Här börjar vi nyårsafton med att spy, tjoho! Har mått helt okej ett par veckor nu men nu kom det tillbaka, isch!

Theres
0

Herregud vad ni spyr allihop :O Det är ju inte särskilt roligt. Någon som har testat sea-band? Jag hade det i början för jag mådde lite illa, men sen tog jag av dem och har bara mått illa typ 3-4 ggr sedan dess. Aldrig spytt. Men min kompis spydde hela sin graviditet, och den varade ändå bara 30 veckor, men det är ju ganska länge att gå runt och spy det med. Hon testade iallafall sea-band och slutade må illa helt och hållet. Dock så spydde hon fortfarande, fast hon mådde inte illa utan bara spydde ^^ Kanske inte jättebehändigt om man är bland folk, men hemma om man har en hink på sig hela tiden?

golf.ifokus.se

ChristineL
0

Jag funderade på seaband i början, mådde ju konstant illa, utan att spy, typ v.7-15 och sen dess har jag spytt några mornar men verkar gå i perioder för mig. När jag väl spytt mår jag jättebra sen. En timme senare stod jag i fiskeaffären och köpte räkor :)

[WickedAlly]
0

#217 Nä, är bara pang bom ibland. Mådde lite illa men inte i närheten av spynivå trodde jag. Men tydligen så.

Mitt illamående går verkligen i vågor, ena dagen mår jag kanon och nästa är jag halvdöd känns det som. Med Wilmer mådde jag bara lite svagt illa några veckor så detta är något helt nytt för mig.

Theres
1

Hoppas alla mår bra ikväll och får en trevlig nyårsafton. Nu ska vi äta mat och bli lite tjockare ^^

golf.ifokus.se

ChristineL
0

Så du kniper än Theres? ;)

Här har vi fått i oss lite färska räkor, har kvar lite till senare också när Nova har lagt sig. Är ju orättvist om vi äter och inte hon ;) Och räkor tar ju lite tid så hon åt upp sin mat snabbare. Så har vi insett att våra champangeglas är nerpackade och iväg så vi fick dricka ur vanliga fula dricksglas :P Men det gick det med.

SaraC
0

Ligger på soffan i myskläder och vilar mina svullna ben lite. Snart ska jag och maken äta varmrätt. Dottern orkade bara med förrätten, hon gick precis och la sig :) Gott nytt år alla! :)

ChristineL
0

Egentligen dags att lägga Nova också men hon tog sig en långsovare på dagen så vi drar ut lite på det, ingen idé att försöka lägga henne om hon inte är trött. Och hon måste ju få se Grevinnan & Betjänten!

Theres
0

Haha, ja, men nu har jag faktiskt börjat knipa. Det trycker på lite där nere ^^ Var svårt att äta mat med sammandragningar, för magen var så hård så jag inte kunde böja mig fram till tallriken ^^

golf.ifokus.se

Theres
0

Kollade också precis på Grevinnan och Betjänten ^^ Skrattade så ungen nästan ploppade ut. Andra året i rad jag såg den. Innan dess har vi alltid gjort annat, men nu verkar jag hamna framför teven på nyår :)

golf.ifokus.se

ChristineL
0

Men det är ett absolut måste att se, ge sig ut kan man göra sen :D Vi gick ut lite efteråt för att se om det dök om någon raket för Nova att titta på men det var snålt och så tyckte hon nog att det var konstigt att vara ute när det var mörkt. Nu har vi kommit in igen och Jesper får natta henne.

Theres
2

Nu kan jag officiellt säga att jag tillhör denna tråden ^^ Har inte kännt mig såhär fri på flera veckor :) Nu är det fritt fram att röra sig igen, för nu gör det inget om jag råkar sätta igång något :D

golf.ifokus.se

ChristineL
0

Slappna bara av Theres och njut av sista tiden. För sen blir det annat att njuta av :)

[Thiah]
0

Åh vi missade grevinnan! Tänkte inte på att vi nu har svenska kanaler. :/ Vi hade en 1 åring här som var vaken i nästan 10timmar. Vid 2 åkte dom hem och var glatt pigg.

Sarah
0

Härligt Theres!

Själv är jag nu i början av v.11 och äntligen kan jag sova på mage utan att det känns som att brösten ska spricka :) Tjoho!

Theres
0

Njut av det så länge det varar om du är en mag-sovare ;) Senast jag sov på mage var i V28, på stranden i Spanien, för jag grävde ett hål för magen så det blev fysiskt möjligt. Dock är jag mer en fosterställnings-sovare, så har inte saknat det så mycket :)

golf.ifokus.se

Sarah
0

Haha! Killen är en såndär person som tycker att man ska vänja sig med nya vanor direkt, även om det inte är nödvändigt förrän om några månader.  Han tjatar med "lägg dig på sidan och sov istället, eller på rygg", medan jag inte ser ngn poäng med att inte kunna sova nu, när jag har chansen. Kommer ju inte kunna sova sen, så varför förlänga  lidandet lixom.

Labbeflickan
1

v 10 imorgon med nr 2 :) Känns fortfarande overkligt men härligt.

tlover
0

Visst vet man när dom "riktiga" värkarna kommer. Jag menar man kan inte missta förvärkar för värkar va?

l'm back

soundtrack
0

Jag tyckte att det var väldigt tydligt att det var "på riktigt". Det började som förvärkar men det tilltog väldigt snabbt. Men jag hade å andra sidan gått över 2 v så det kändes ju som att det inte var nått snack om saken pga det också ;)

[Thiah]
0

Jag hade bara nån enstaka förvärk/ rejälare sammandragning under en natt innan jag sattes igång men märkte direkt skillnad. Tycker värkarna är som vågor som rullar förbi för att snart komma tillbaka. Hade du beräknat bf imorgon Tlover? :)

Intehärutandär
0

#236 Man vet, om man är osäker kan man ta ett varmt bad (eller duscha länge sittandes på stol). Går det över är det förvärkar, håller det i är det värkar och det är dags för förlossningen för koll.

tlover
0

Tack, jag tänkte väl det men man vill ju vara säker.

#238 japp imorgon är det BF men jag gissar jag kommer att gå över (första barnet + mamma gick över på mina systrar).

#239 Tack för tipset.

Just nu så känns det inte alls som folk beskrivit (lite som mensvärk känns det nu) men när ungen rör på sig gör det ont men jag tror inte det är värkar. Men eftersom vi bor så längt från BB så vill man ju vara extra säker.

l'm back

[TanatosNyx]
0

Min mor beskrev det som smygande mensvärk som sedan tilltar alltmer, sen kommer värkarna och det blir dags att åka in.

tlover
0

#241 Det jag har nu känns som mensvärk men mindre än vad det brukar vara i vanliga fall (kanske hälften så ont som min vanliga mensvärk) men eftersom jag brukar ha kraftig mensvärk i vanliga fall (säng/soffliggandes) så vet jag inte riktigt vad som "vanligt" skulle vara.

l'm back

[TanatosNyx]
0

Så länge det inte ökar är det lugnt. Du kommer nog haja till när det händer. Du är ju redan uppmärksam. 🙂

soundtrack
0

#241 den beskrivningen stämmer rätt bra hur det var för mig. Mensvärk under kvällen, när vi gick och la oss kändes det som förvärkar som sen snabbt tilltog i smärtintensitet och började bli regelbundna.

Theres
0

Förut när jag somnade i soffan så gjorde det ont i bäckenet i svanken. Liksom strålade ut lite, antagligen när den rörde sig. Sov ganska länge tror jag, blev helt slut efter dagens långpromenad (hunden är ännu tröttare, men hon var iofs på rymmen med sin bästa kompis i typ en timme), sen födelsedagskalas på det. Vaknade nyss och la mig i sängen. Tror jag har någon slags mensvärk. Gör inte särskilt ont, utan är mer obekvämt. Kommer inte som värkar heller, utan det är konstant. Eller kanske blev lite starkare nu bara för det, men det går liksom inte över sådär som när man har värkar ^^

golf.ifokus.se

ChristineL
0

tlover - Ring in till förlossningen tycker jag ändå, det är antagligen bara förvärkar men de kan komma med goda råd.

tlover
0

#246 Jag tror inte det behövs för det har slutat nu. Jag blir bara lite paranoid nu när det närmar sig tror jag.

l'm back

Theres
0

Mitt gör ondare nu än nyss. Hur länge hade du ont? Jag är nog uppe i ca 50 minuter nu. Ska testa att lägga mig på sidan istället. Kanske är min liggställning som gör ont.

golf.ifokus.se

ChristineL
0

#247 - ;) Det är ju lättare om det startar av att vattnet går, då liksom vet man ju. Men du ska absolut inte tveka att ringa in dit om du är osäker :)

Theres
0

Blev värre på sidan…

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
0

Har du tagit alvedon/panodil Teres?

Theres
0

Nope. Men ska nog göra det snart. Börjar göra ondare ^^ Orkar bara inte resa mig från sängen riktigt än.

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
3

Haha ja det är nog dags.. Och du… har du packat bb-väskan än? 😂

Theres
0

Nä, inte än ;) Skulle ju packat klart den igår. Glömde det ^^

golf.ifokus.se

soundtrack
0

Jag packade om och färdigt min mitt i natten när värkarna hade dragit igång ;) perfekt sysselsättning när man ändå inte kunde sova :)

[TanatosNyx]
0

Hopplösa människor! 😂

Theres
3

Fick hem väldens gulligaste set idag :)

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

#257 ja det där var riktigt gulligt.

tlover
0

#249 Jag hoppas inte det börjar med att vattnet går, då är det liggande läge för mig in (bebisens huvud är inte fixerat) så istället för att bara ta ca 45 min tar det dubbelt så lång tid eftersom det blir ambulans el liggande sjuktransport in (och dom måste ju ut hit först).

l'm back

ChristineL
0

#259 - Oj, jaha! nej då håller jag tummarna för värkar! ;)

[Thiah]
0

Så bebisens huvud måste vara fixerat? Har aldrig riktigt fått grepp om det då. Joels huvud var ju så långt ner tidigt att ingen riktigt nämde nått annat än att han var långt ner.

Sarah
0

#259 verkar vara många åsikter om vatten/ versus värkar först om barnet inte är fixerat och om det är farligt eller ej. Många säger att det är en myt. Det ska mycket till för navelsträngen att fastna. En del barnmorskor säger, lägg dig ner och rör dig inte tills ambulansen kommer, andra säger att det är ingen fara, ring förlossningen och ta det lugnt bara.

[TanatosNyx]
0

#262 Stämmer. Nu får man oftast rådet att åka in direkt bara, det är helt okej att sitta i bilen.

SaraC
0

Hörde ingenting om något sådant när jag fick min dotter 2012. Hon var inte fixerad och det startade med vattenavgång

Sarah
2

Som jag nämnt tidigare, jag är redan less på alla varningar :) i v.11 och har träffat min BM en gång, är lite less på henne med :P 

Ok, att man vill ta det säkra före det osäkra i alla situationer, men folk har lyckats få barn i många år utan problem. Visst att dödligheten var större förr, men mycket känns så extremt överdrivet. Det känns som att det enda alla varningar verkligen uppfyller är att skrämma upp blivande föräldrar. Så svårt kan det inte vara. 

Så svårt kan det inte vara att ha barn för den delen heller. Lätt för mig att säga som inte har några ännu, men det känns som att så många gör det så mycket svårare än det borde vara.

[Thiah]
0

#265 tummen upp :)

Theres
1

#265 Känner samma sak, så istället för att sitta still och vänta på barn imorgon så ska jag minsann spela lasergame. Sen får folk tycka vad de vill :)

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

#267 jag sa ju den 5 så spela på du ;)

Theres
2

#268 Kanske tar ut mig så mycket så du får rätt ;) Lika bra att packa klart BB-väskan ikväll då och ta med den till Lasergame, för det är i Kalmar, och BB är i Kalmar. Så kan jag sitta där och vänta sen ^^

golf.ifokus.se

Sarah
0

5e är en bra födelsedag :p

tlover
0

#262 Nog för att jag har fått den infon från BM och jag tänker följa den. Det kan ju vara för att jag bor så långt bort som hon säger det (skulle jag föda i bilen och ungen inte "kommer ut" pga navelsträngen kan både jag och barn ligga illa till vad jag förstår), eller för att hon vet att min tvillingbror antagligen dog pga klämd navelsträng eller för att hon varit med om att få göra ett akut snitt på en av hennes patienter för att navelsträngen åkt ner över huvudet.

l'm back

[TanatosNyx]
0

#271 Då hade jag också lyssnat på bm. :) du gör det som känns bäst för dig. Våra tips är mer "oroa dig inte om det blir väldigt jobbigt/krångligt" och inte något försök att hindra dig. :)

tlover
0

#272 Jag tänkte mest om ni trodde det var något jag tex läst på nätet eller liknande, då förstår jag om ni tyckte att jag överdrev.

Just nu börjar jag verkligen längta till ungen är ute, jag vill kunna börja röra på mig igen, om det så bara är promenader.

l'm back

Theres
2

Hej och hå. Jag är lat så skickade ut hunden på långpromenad med mamma för andra dagen i rad :) Ligger bara i soffan och sover. Men blev fruktansvärt sugen på pannkakor, så kanske ska… Nä, jag ska vänta tills mamma kommer hem så får hon göra ;) (Har sovit hemma hos mamma och pappa två nätter i rad för Timmy har jobbat natt, och han jobbar i Kalmar, så om det skulle hända något så blir det lite segt om han ska åka hit och hämta mig och sen tillbaka till Kalmar igen ^^)

golf.ifokus.se

tlover
1

Jag har inte varit ute och matat djuren på veckor (min man gör det), jag har helt enkelt inte kunna få på mig kängorna för att kunna gå ut till dom och min man blev less på att ta på mig kängorna så han tog på sig att mata djuren själv för ett tag sen.

l'm back

Theres
0

Låter jobbig :/ Men snällt att han gör det frivilligt. När Timmy erbjuder sig att ta hunden på långpromenad eller om jag ber honom göra det så är de ute i typ 15-30 minuter. Herregud, var liksom ute i 1,5 timma själv i förrgår. Så han tror.att han hjälper, och tror ju varje gång att denna gången blir det en riktig promenad. Sen börjar han gå typ 20 minuter innan vi ska iväg eller innan något annat planerat. Varför ska jag då sitta och knipa och hålla ungen inne? Kunde jag gått själv så kunde den fått födas sju veckor tidigare om den så ville. Men nu efter nyår så kan jag gå långt igen utan att vara rädd att sätta igång något. Bara det att mamma ändå skulle gå, och hon går lite snabbare än vad jag gör just nu ;)

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
0

#273 Jag tror ingen tycker att du överdriver, vi vill bara stilla din oro om vattnet skulle gå. Det är ju ett skräckscenario med navelsträngsframfall, så klart man vill kunna lindra oron för dig. 🙂

När min mor väntade lillebror fick hon också samma instruktioner som du. Nu blev hon igångsatt innan det var över (preeklampsi/hellp) men det är ju en annan historia. 🙂

Sarah
0

#273, nejdå, förstår att BM har sagt det till dig. Och självklart ska du göra som det känns säkrast för dig. 

Är mest generellt, så många saker som folk får höra av sina BM (och andra) som man blir tveksam till om man läser på lite. Typ som min BM som sa att jag ABSOLUT inte fick gå till naprapat. Nehe, varför säger vårdguiden att det är ok då? Jag kommer höra vad hon säger och sen skapa mig en egen uppfattning.

[TanatosNyx]
1

#278 Tiden som nygravid är hemsk med alla "kloka råd" man får 😃 sen tenderar det där att hänga i.  Gör si gör så, den sa det och den tycker så. 🤪

Theres
1

Lasergame gör inte att man föder barn om någon undrar. Men man blir ganska svettig :)

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

#280 bra att veta :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer