Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 1556 ggr
Hannah0211
0

Hur mycket påverkar det barnet?

Om man äter minipiller och dricker alkhol i början av en graviditet? Alltså nu menar jag INNAN man vet att man är gravid.

Elisabeth-J
0

Minipiller påverkar inte barnet men alkohol kan ju givetvis göra det. Om man planerar att bli gravid så dricker man ju inte alkohol då man vet att det kan ha skett en gravditet. Men det finns ju väldigt många oplanerade graviditeter också och då kan man ju inte veta innan :) Om man vet att man inte har druckit väldigt stora mängder så tror jag inte att man behöver oroa sig, men annars kan alkholen ge skador, dom första dagarna sker en celldelning och där kan det bli fel som kan leda till någon skada på fostret. Om man är orolig så kan man prata med BM och få en fosterdiagnostik.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Linn
0

jag gjorde ett arbete om graviditet och alkohol, i arbetet tog jag dock inte med en bit som jag läste någonstans. Det var ett år sedan ungefär så jag kommer inte rikitgt ihåg vad det stod men det handlade om samma sak som du frågar om, och dom sa att alkohol inte skadar barnet de första veckorna. Att embryot är för litet för att kunna ta skada eller liknande. tror det gällde 2-3 v in i graviditeten.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

babaganouhj
0

#1 Min bm sa att det inte finns några risker med alkohol i början av grav då det inte sker något som kan påverkas hos fostret av just alkoholen.

Enligt min bm så kunde man vara helt lugn om man druckit alkohol under den första månaden då det inte fanns någon forskning som visade att det kunde vara skadligt. Fram till vecka sex tror jag hon sa att det var lugnt, alltså månaden efter man blivit gravid plus de två veckorna som man plussar vid ägglossningen.

Vet inte om jag bör ge det rådet men det var iaf det jag fick. Samma råd fick min systers väninna som precis varit på skidresa i österrike och råkat ta någon drink för mycket. Av två olika barnmorskor. Känns ju lite otäckt om inte det stämmer… ???

Elisabeth-J
0

#3 Normal konumtion påverkar säkert inte men om man dricker mycket och ofta så kan det ge skador i ett tidigt skede. Likadant som med droger.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus