Gravid iFokus

Gravid

Etikettförsta-trimestern
Läst 1703 ggr
Thermonkey
0

v 7 illamående

Gick in i v 7 idag, mådde illa som ett svin förut i morse, har mått illa 1 vecka ungefär, men aldrig spytt, idag spydde jag, på julafton också :( 

Har ni några tips mot illamående?

nakizagg
0

Enda som hjälpte mig som har Hyperemesis Gravidarum var lergigan comp som man får utskrivet av läkare.

Men kräks gör jag ändå, men den gör livet drägligare iallafall. Mått illa sen vecka 7 och är nu i vecka 18.

[pepparkatt]3
0

Jag köpte åksjuketabletter på Apoteket som min bm rekommenderade då Jag inte kunde gå upp ur sängen, mådde illa i ca 6 veckor…dom hjälpte mig dock!

[Yllhilda]
0

Jag läste att någon föreslagit färsk ingefära, Prostafen ska tydligen funka för en del.

http://gravid.ifokus.se/discussions/519354028e0e7452ce00412f-grav-v-8-illamaende-tips-pa-mat Titta gärna här. 🙂

Intehärutandär
3

Prova postafén först. De verkar ca 12 timmar.  Ta t e x en kl 22 och en 09. Då räcker den på kvällen till efter Du fått i dig lite frukost. Och den andra tar udden av värsta kvälls-illamåendet. 

Ingefära är utmärkt emot illamående till vardags också. En sked malen eller i/på maten/té. Samma med citrus-frukter. I Asien har de torkade citrusfrukter de suger/tuggar på. 

Kom ihåg att få i dig vatten, då Du förlorar mycket varje gång Du kräks. Och ät regelbundet. Lite och ofta. Ha alltid ett salt kex eller hård smörgås i väskan med att tugga på då det börjar mola. Undvik fett och socker, som i regel triggar illamåendet. Om Du blir sötsugen ändå, så prova äpplen i bitar att tugga på sakta eller apelsinbitar. 

Mår Du fortfarande så illa att det leder till kräkningar fast Du försökt allt annat - sök Dr och få lergigan och ta vid behov.

Thermonkey
0

Tack så mycket för tipsen! Ska testa och se vilket som funkar bäst! :)

[pepparkatt]3
0

Ja postafen tog jag på kvällen och lyckades då komma upp på morgonen :-) ingefära hade jag i mitt vatten hela tiden men hjälpte inte tyckte jag förutom att det var fräscht och gott :-) hoppas du mår bättre snart!

JeFo
0

Min nr 3 var allt annat än lik de första 2. Inget hjälpte mot illamåendet och i V8-9 började jag kräkas. Sen kräktes jag av allt och alla till v 23 ungefär. Riktigt jobbigt och tungt! Testa allt men inget fungerade 😞 så jag var ett hopplöst fall. Testa som de innan har skrivit, förhoppningsvis hittar du något som fungerar! Lycka till!

tjoopa
0

Jag åt Postafen mellan v7-v9, hjälpte ingenting annat än att jag blev jättetrött :( Fick sen utskrivet Lergigan Comp som jag åt v9-v22, dem hjälpte lite åtminstone men dem tog inte bort allt… Mår fortfarande illa och kräks ibland men har slutat med tabletterna då dem ändå inte gör mer än lindrar lite. Är nu v25 och jag lär få dras med detta hela graviditeten. Tur ma får sin belöning i slutändan ;)

[pepparkatt]3
1

Nyckeln för mig var dock att äta i sängen innan jag gick upp, min man gjorde frukost på sängen varje dag under alla mina hemska veckor… Så om du har en pärla hemma be om det :-)

rebeccajansson
0

Är i vecka 8. Mår verkligen skit på morgonen. Tar tabletter mot illamåendet. Hjälper hälften av gångerna. Undvik att gå upp hastigt på morgonen. Ta ett kex & drick mkt vatten. Väntar mitt andra barn och illamåendet är inte lika illa som med första barnet ialf. Det är ju ett litet plus.

ChristineL
0

Äta något innan du går upp ur sängen, kex, skorpor, nyponsoppa, knäckebröd exempelvis.

Sötmandel, ingefära är sånt man kan knapra lite på under dagen om man är illamående.