Annons:
Etikettförsta-trimestern
Läst 51324 ggr
mnilep
5/15/13, 11:23 AM

grav v. 8 Illamående! tips på mat?

Är gravid i slutet på vecka 8 och är så jäkla illamående så vet inte var jag ska ta vägen. Klarar nästan inte av att gå i en mat affär magen vänder sig ut och in.. och det är dygnet runt!  Ingen aptit alls, går ej med frukt eller något heller. Det ända jag märkt att jag kan få i mig är Päron festis men det kommer jag inte så långt på, klarar av att svälja folsyre tabletterna också men mer är det inte "/  

Grejen är att jag är hungrig, det kurrar i magen men vad jag än försöker äta så tar det helt stopp :(

(Dock så har jag lyckats sluta röka nu tack vare illamåendet så jag klandrar det inte för mycket! hehe) 

nåja tänkte fråga om ni har några tips på vad man kan tänkas stoppa i sig som fungerar när inget av det vanliga vill göra det ?

Annons:
ChristineL
5/15/13, 11:34 AM
#1

Sötmandel och färsk ingefära är sånna grejer som ska kunna hjälpa mot illamåendet.

Mår du illa under hela dagen eller är det särskilda tidpunkter? Ställ din partner vid spisen och håll dig undan från sånt som gör dig illamående helt enkelt.

Ha lite kex och något att dricka bredvid sängen så du får i dig nånting innan du går upp, det kan göra hela dagen.

Frida
5/15/13, 11:40 AM
#2

Du kan testa att dricka lite (grönskas-) buljong. Det ger näring även om det kanske inte mättar jättemycket. Det fungerade fint för mig efter en operation då jag spydde upp all annan mat pga illamående.

Jag mådde också väldigt illa dygnet runt de första veckorna av graviditeten men jag hade turen nog att kunna äta vissa saker i alla fall. Smörgåsrån är neutrala och smakar i princip ingenting så testa om det kan fungera för dig. Börja med små tuggor och låt det ta sin tid att få i dig rånet, bättre att äta lite och långsamt. För mig kunde det ta en timme att få i mig en halv vanlig portion mat när det var som värst. Det är bara att testa sig fram och att helst låta någon annan laga maten så du slipper lukten. Kall mat luktar mindre också så det kan kanske vara till din fördel.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Mabrotnosh
5/15/13, 1:01 PM
#3

Jag hade kex och skorpor i avlastningsbordet bredvid sängen som jag käkade när jag precisöppna ögonen och innan jag knappt ens rört mig. Det gjorde min dag men tog ett tag iinnan jag kom på att det faktiskt gjorde illamåendet bättre. Jag åt mest torra saker smörgås utan något på, pizzakanter och skorpor som jag norpade på under hela dagen lite från och till. Kommer ihåg att jag gick och smååt mariekex på ikea för att inte kräkas på någon möbel av något slag. Tog en klunk vatten då och då. Behandlade väl illamåendet som kräksjuka, pyttelite men ofta.

Sophie&Segra
5/15/13, 3:02 PM
#4

Jag är i v.10 och har lärt mig att småäta. Jag tvingar i mig nått litet då o då, trots att jag mår helt sinnessjukt illa och bara tanken på mat får mig att vilja kräkas. Sen en dag fick jag världens sug på vanliga billiga snabbnudlar med nån smak (sånna för typ 4kr på Ica) dom har räddat mig mååånga dagar (6 av 7 dagar i veckan typ). Rostat bröd är det enda jag får i mig på morgonen. Sen som sagt kex av nått slag, digestive/mariekex eller så - det hjälper också. Och försök äta fast det känns som om allt ska komma upp, ibland tar det mig 5-10 minuter att bara äta ett litet digestivekex, men nästa kex går lättare o sen släpper det allra värsta illamåendet (men jag mår ju fortfarande illa hela dagarna, men inte tokilla).

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Mabrotnosh
5/15/13, 3:13 PM
#5

Det är jobbigt med det där illamåendet men de säger att de ska ge med sig runt vecka 12. Dock inte för alla. Jag mådde tokilla i två tre veckor sen gav det sig. Så har man tur så slipper man det bara man står ut.

fridaas
5/15/13, 3:52 PM
#6

Jag mådde illa dygnet runt i 9mån, så det behöver inte gå över vid 12veckor, men förhoppningsvis gör det det.

Det jag fick i mig i början (när jag väl fick behålla maten, blev inlagd i v.8-9 någongång för svält och uttorkning) var färska räkor och vatten, det var det enda jag fick i mig i början, allt annat kom upp lika snabbt igen.
Efter sjukhusinläggningen började det funka med frallor med ost och saltad tomat på 🤪

För att hålla illamåendet i schack fick jag även akupunktur som minskade det hela lite iaf.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Destany
5/15/13, 5:50 PM
#7

Jag har oxå mått illa o kräkt hela graviditeten o det som hjälpt mig e att inte dricka vanligt vatten på morgonen för det fick mig verkligen o kräka, prostafen tabletter o rån Hoppas att nåt hjälper på dig

mnilep
5/17/13, 11:14 AM
#8

Tack för tipsen!

Mår illa dygnet runt och har börjat kräkas flera gånger om dagen de senaste dagarna. Dock så hade min mamma ett speciellt bröd hemma när jag var där sist och hälsade på och det fick jag i mig, helt otroligt! så har köpt hem det nu och får i mig dessa med köttbullar på. kan även dricka lite tee & citronvatten går bra. Annars är det inte mycket som vill ner, kex på morgonen grejen fungerar inte alls tyvärr. Mat affärer är pest & pina över huvudtaget. 

Börjar dock bli jobbigt på jobbet nu, hoppas verkligen att det ger med sig lite snart iallafall. Känns dessutom som att jag skulle behöva få i mig något annat än köttbullemackor, päron festis & citronvatten… 

men ska väll vara nöjd över att jag iaf får ner något antar jag :)

Mabrotnosh
5/17/13, 11:23 AM
#9

Ät du dina köttbullsmackor och njut. Du kan ju äta något iallafall sen vad det är spelar ingen roll. Men skönt att du får ner något och slipper vara vrålhungrig.

Rutan_
5/19/13, 7:46 PM
#10

Jag dricker mest och äter frukt i småbitar. Drickyoghurt är min bästa vän.

mnilep
5/21/13, 11:53 AM
#11

Har blivit värre med allting nu, kan ej äta, allt kommer upp, ringde bm igår & fick tipset om postafen. Kan dock inte äta utan att få spykänlsa fortfarande "/  annars är inte illamåendet lika illa som förut.  

Är i vecka 9  & ska på inskrivningssamtal imorgon & fått en tid hos läkare imorgon dessutom så får se vad de säger då.  Känns ju iallafall lite bra när man läser att graviditetsillamående osv är tecken på en bra graviditet & att missfallsrisk minskar.. men vill ju kunna äta! : )

Mabrotnosh
5/21/13, 12:28 PM
#12

Låter drygt det där. Har du provat seaband på apoteket? Jag fick också tips om postafen. Men hann aldrig använda dem då illamåendet tog slut helt abrupt efter en blödning med koagel.

mnilep
5/21/13, 12:41 PM
#13

Nej har inte gjort det än, funderar på att införskaffa det & prova. 
Vet inte om jag vågar fortsätta använda postafen, är så himla trött & dåsig, sovit från 18:00 igårkväll till 10:00 idag. Måste nämligen ta bilen till jobbet (varit hemma idag) då det är en bit mellan men ja.. får se vad de säger imorgon : ) 

Okej skönt att det gick över iallafall, inget missfall hoppas jag?!

Annons:
Mabrotnosh
5/21/13, 12:53 PM
#14

Jag provade seaband, det gjorde iallafall så jag kunde äta något och att det inte bara hamnade i magen och vände och kom upp igen. Så testa iallafall det kan det vara värt. Förstår att det kanske inte är så roligt att vara dåsig och sova hela tiden. Jag märkte också att illamåendet var extremt jobbigt när magen var helt tom, men det är ju lätt att få ner något när allt kommer upp. Jag fick panik ibland och halsade något som smakade lika gott när det åkte ner som när det kom upp, typ blåbärssoppa. Äckligt men sant! Fortfarande är det jobbigt när jag är hungrig, och får nästan panik av minsta lilla hunger för jag tror jag ska kräkas, så min viktökning är inte att leka med. Var väl i vecka 7 när blödningen kom och gjorde ett vul, missfall konstaterades och skulle komma tillbaka efter jul och nyår cirka två veckor senare. Så firade jul och nyår i sorg och hade sörjt färdigt tills nästa vul då vi skulle kolla så allt kommit ut, då säger läkaren att ja det ser så fint ut. Hjärtat tickar på så fint. Fick en chock. Kan väl tillägga att jag är i vecka 28.

ChristineL
5/21/13, 12:58 PM
#15

Usch, det kan vara havandeskapsförgiftning, men bra att du ska till läkare imorron! Hoppas allt ordnar upp sig!

mnilep
5/21/13, 3:30 PM
#16

#14  Nej precis, ska nog åka iväg så fort sambon kommer hem & köpa det. Känns som sagt lite tryggare att jag ska iväg imorgon. 

Och vill inte ens tänka mig hur det kändes dom där två veckorna efter att ha fått ett sånt besked, usch!   Tur att det inte stämde den gången, att det finns hopp iallafall! 

#15   Vad jag läst lite här och där så finns det inte så mycket tecken som stämmer på havandeskapsförgiftning, hoppas verkligen på att det bara är graviditetsillamående. Jag har en väldig kräkmage vanligtvis så.

Och lite komiskt men sant så känns det faktiskt lite lättare att äta hos andra än vad det gör hemma. Här känns ingenting lockande men när jag kommer bort så kan vissa saker låta bra i huvet iallafall, sen är det ju en annan femma hur mycket jag får i mig men lite är det iallafall. Konstigt!  Ser iallafall fram emot inskrivningssamtal & grejer imorgon.

ChristineL
5/21/13, 4:35 PM
#17

#16 - Min enda erfarenhet om havandeskapsförgiftning är min kollega som spydde femtielva gånger om dagen från dag ett tills dess att bebisen var ute, så det var det jag tänkte på. Jag vill ju inte skrämma upp dig såklart, men det är allvarligt om du verkligen inte får i dig nånting.

Eky83
5/30/13, 9:21 AM
#18

Hej 

jag skulle bara vilja tipsa om postafen, åksjuketabletter.

jag blev rekommenderad att ta en morgon och kväll för att hålla illamåendet i schack, har inte hunnit testat i mer än två dagar själv men det har blivit bättre…

mnilep
6/2/13, 4:15 PM
#19

har provat postafen, blev lite bättre ett tag. men sen började jag kräkas igen så nu äter jag lergigan comp som jag fick utskrivet istället. Är i vecka 11 nu men mår fortfarande lite illa. Klart att tabletterna har hjälpt lite kräks ju inte, men illamåendet säger välkommen varje morgon fortfarande tyvärr :(  

Känns som att det bara är hoppet som kvarstår att det går över efter ett tag! : )  Så länge lilla liten mår bra där inne så får jag väll stå ut.

Upp till toppen
Annons: