nyfödd hemma och sjuka föräldrar....
Sixten kom i lördags /igår men idag är jag o pappan jätte förkylda…. jag är så sjukt oroliga att lille kraken ska bli svårt sjuk… Imorgon ska vi .. eller jag o Sixten på efterbesök, pappa lär ju knappast få gå in där då han är värst .. Men fortfarande… vad tusan ska jag göra ?? :/
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
När min son var nyfödd (på 1900-talet… ) så sa barnmorskan att spädbarn som smittas av sina föräldrar ofta klarar sig utan problem. Jag tror att man kunde droppa bröstmjölk om bebisen blev täppt (som näsdroppar typ). Vet inte vad som sägs idag dock. Krya på er!
Ring och tala med dem, om ni ska avvakta några dagar innan ni åker dit.
Tvåla, tvåla händer, sprita också, försök hålla lite avstånd till den lille. Speciellt pappan då han är värst. Blir lillen sjuk, så håll kontakt med sjukvården och ta beslut allt eftersom. Bra att ha hemma: koksaltdroppar till lillen om näsan blir täppt. ( finns i pipetter)
Jag tror det är rätt lugnt eftersom att råmjölken innehåller mycket bra. Men ring om han skulle se okry ut.
Min nr 2 föddes förkyld. De sa att det inte gick men det gjorde det. Var svårt att amma men fick gå…. Vi hade i bröstmjölk i näsan. Fungerade väl så där. Nyfödda som får feber ska man ju passa noga. Vi ringde 1177 direkt för att bli lugnade. Var av med blöjan som var det viktigaste då den tydligen håller bebisen extra varm. Skulle ringa imorgon och kolla läget. Då det oftast är många andra nyfödda på dessa kontroller så är det ju kanske inte bra att vara sjuk. Tror tom det stod i våra papper att man skulle höra av sig om man var sjuk. Småsyskon är inte välkomna där vi hade efterkontroll pga sjukdomar.
Jag instämmer i vad som redan sagts. Är du väldigt orolig kan du ringa höra, men annars kommer de nog ge dig råd för hur du ska göra när du pratar med dem imorgon. 🙂
Nu med Holly som är 8 mån har vi varit sjuka i omgångar. Vi har dock aldrig varit sjuka samtidigt. Vet inte hur det smittat… Har varit nära henne när hon varit dålig utan och bli sjuk och tvärtom. Är inte jätte vanligt att de små blir jätte sjuka. Så ta det lugnt och se hur det utvecklas. Han kanske har turen och slipper.
Tack tjejer , bröstmjölken har inte börja rinna ordentligt, men han får snutta ut det lilla jag har i många omgångar , blir han inte nöjd får han ju självklart lite ersättning så han får nåt i magen . Mjölken för mig förra gången tog drygt 3 dygn för o komma igång , det verkar vara väldigt segt nu också, jag vet inte om kroppen reagerar på att jag är förkyld, eller om kroppen fortfarande tror att jag är i gravid -stadium, jag vet ju att vissa hormoner måste ju släppa till innan mjölken rinner till ordentligt.
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Amma så mycket det går, det skyddar lillkillen, och så ringer du och hör med dom. Kanske någon kan komma på hembesök istället?
/Christine
Med de två första rann mjölken till direkt efter förlossningen och nu med nr3 tog det 5 dagar. Till mig sa det att snittet låg på dag fem… Så håll ut så kommer det.
Tog 4-5 dagar för mig med innan mjölken rann till.
Råmjölk kommer på förlossning. Vanliga mjölken 3-4 dagar senare. Men tack vare råmjölken klara sig bäbisen till amningen kommit igång. Det är fiffigt.
Min mjölk kom direkt efter förlossningen. Inte råmjölken utan riktiga. Inte jätte vanligt men jag hade så med de två första. Blev rädd att något var fel med nr 3 men de lugnade mig och sa att det var vanligare med dag 4-7 än direkt efter förlossningen. Dag 5 kom den. Stressa inte och tänk inte på att den inte kommit.
Mjölken är igång och bhn för liten ! :D haha.. Och det gick bara bra på återbesöket. Nu kan vi bara försöka bli friska till Kalle på onsdag :)
#13 Strålande!