Vi som ska ha barn 2015 #2
Dags för en ny tråd tycker jag, här är gamla: http://gravid.ifokus.se/discussions/537b9b0e8e0e742715000638-vi-som-ska-ha-barn-2015?discussions-1
/Christine
Tass! 😃
Vad gör ni om dagarna för att fördriva tiden såhär i långväntan? 🙂
#1 - Tja, jag har ju ett barn sen tidigare så jag umgås ju med henne såklart ;) Vi är iväg på aktiviteter 3-4 gånger i veckan, typ öppen förskola fast dom får visst inte kalla det så längre. Men det är kyrkan som håller i det, brukar vara en sångstund och sen lek/fika. Hon kommer bli en musikalisk fotbollsspelare! Hon är galen i bollar dansar alltid runt när det spelas musik eller klappar händerna. Och det är ganska fullt sjå att håll koll på en 1, 5-åring även om hon är duktig på att leka själv också men det ska klättras och undersökas varenda lite vrå!
/Christine

Jag unnar mig en ledig dag från starten av företaget
l'm back
idag har vi varit till kyrkogården och gjort vinterfint och tänt ett varsitt ljus åt våra två änglar <3
Nu ska vi fortsätta renovera hallen, måla och isolera det sista innan ytterdörren ska flyttas =)
Jag är sjukskriven sedan innan graviditet, så jag är hemma med tonårssonen som har hemmastudier, hund och springa hos sjukgymnast och arbetsterapeut. Och var i trädgården eller hos grannen.
Jag har tagit det rätt lugnt idag :) Just tagit en jätteskön varmdusch, så skönt för foglossningen i ryggen. Snart kommer päronen förbi och så ska vi fara och tända ljus på gravarna.
Jag tycker inte dagarna räcker till 😃 Fullt upp och denna graviditet har gått sjukt fort. Vill inte att den ska ta slut samtidigt som jag längtar efter att inte vara gravid längre och efter att få träffa bäbis!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Nu är jag på halloweenfest igen ^^ Gäller att passa på. Är en till gravid här som precis kom hit. Hon är i V26 och jag i v32, men vi är lika tjocka ^^ Fast det var hennes tredje barn. Men jag trodde jag var jättetjock. Tydligen inte då :)
golf.ifokus.se

Snyft snyft, gnäll gnäll… Jag har fått svamp i underlivet men jag förstår inte hur! Är det vanligt när man är gravid? Jag ser ju "henne" inte för mage men har och är väldigt noga med hygienen och använder underkläder som andas bra men det hjälper tydligen inte.. Jaja! Behandling pågår så förhoppningsvis är det borta snart Imorgon ska jag iväg och klippa ner den ena hunden, undra hur det ska gå han som är så fjantig hehe kan bli kul för matte detta kanske bara får en halvklippt hund med mig hem!

#10 Japp, jag hade svamp som jag blev av med runt vecka 20. Nu har jag nog fått det igen. Det gör ont när jag har sex, sen kliar det så det blöder. Min BM vill inte ens undersöka mig, utan säger bara att jag ska smörja med olja. Men då runt vecka 20 så gick jag till någon annan klinik och fick pevaryl och sen fick jag se bebis när jag ändå var där ^^ Fast det var en vecka efter RUL med en dålig apparat.
golf.ifokus.se
Svamp i underlivet, kommer som ett brev på posten under varje graviditet jag haft. Superjobbigt! Klåda i underlivet är bland det värsta som finns. Min diabetes gör att jag får torra slemhinnor, vilket också orsakar klåda i murvlan och min graviditet får ju mitt socker att åka bergochdalbana… Klåda hos fröken mus är med andra ord, vardag här just nu =/

Jag testade att smörja med aloe Vera nu. Hoppas det hjälper, annars har jag cannesten nånstans. Men skulle nog behöva köra upp en tablett. Olja liksom… Blir bara värre av olja…
golf.ifokus.se
#10 - Jag redigerade ditt inlägg så det blev rätt ;)
Vecka 10+5 idag då. Tröttheten börjar ge med sig faktiskt, men jag mår fortfarande illa, och faktiskt bara hemma? Jag förstår inte det? Funderar på om vi har fel på ventilationen eller nåt så det är därför? Hjälpte en kompis att flytta förra helgen, vilket ju blir som det blir med mat och så, det blev mat rätt sent och jag åt bara lite lite vindruvor vid nåt tillfälle men kände inte av illamåendet alls! Konstigt det där…
/Christine

Försöker filma när bebis.håller på som värst i magen, men så fort jag ens tänker tanken så blir han helt stilla :/
golf.ifokus.se
#17 jag försöker nästan samma sak fast jag försöker att visa min man, men direkt jag försöker med det blir det lugnt.
l'm back

#18 Så var det för mig med, men han har faktiskt fått både se och känna en gång eller två nu :)
golf.ifokus.se
Gick in i v17 i fredags, har nu den senaste veckan och särskilt de 2 senaste dagarnatyckt mig ana ett lite fladder i magen 💖 Har längtat så eftefter att få känna bebis och nu tycker jag mig ana det ibland - mys!
Bäbisar är kluriga. Hade min särbo här en natt i veckan. Och han låg med handen på magen i flera timmar. Sedan gick han på toa och då! Som tur var hann han tillbaka och fick känna för första gången.
Ska ni vaccinera er eller?
Själv brukar jag aldrig vaccinera mig i vanliga fall, delvis för att jag aldrig fått influensan vad jag vet.
l'm back
Jag har vaccinerat mig två gånger. Svininfluensan( var rejält i riskzon för all influensa då) och när jag var gravid. Har så dåliga lungor som inte blev bättre av graviditeten. Annars hade jag nog inte brytt mig.

22# Kan inte bestämma mig.. Brukar aldrig göra det och brukar aldrig ha influensa heller men samtidigt känner jag lite skuld om jag inte gör det ska diskutera mer med maken och ev bm

Jag har aldrig gjort det. Pappa brukar göra det och få influensa-symptom av den. Jag brukar få influensa på våren, och då ska jag ju redan ha fått barn.
golf.ifokus.se
Har aldrig haft influensa (vad jag vet) så jag tror inte att jag ska vaccinera mig. Brukar oftast inte vara sjuk så mycket :)
Här rekommenderar dom gravida att vaccinera sig efter RUL, som jag gör 29/12 så jag tycker det känns "för sent" då. Men jag skulle nog inte gjort det ändå.
/Christine
Här rekommenderar de samma. Och jag ska också göra mitt RUL den 29/12 :) så jag tänker inte vaccinera mig denna gången.
Ang. vaccinationen så vill jag inte ta den… Men har insett att jag kanske måste ta den. Har både en kronisk sjukdom som redan sänker immunförsvaret och övervikt sen innan, så jag är i ännu större riskgrupp än att "bara" vara gravid… :/ Känner mig så kluven.
I övrigt rullar allt på. Igår så började lilleman leva om extra mycket i magen (19+6) och jag fick känna sparkar hur mycket som helst. Innan har det bara varit någon enstaka i veckan. Idag har jag också känt :) Vecka 21 idag! :D
Jag har inte haft tid att tänka på någon vaccination, antar att min diabetssjöterska kommer börja tjata om den snart.
Har full sjå med att stoppa saker i munnen mest hela tiden, hun grig och sugen hela tiden!!! Inte bra för figuren ;)

"Sover" på förlossningen inatt igen. Ska försöka låta bli den röda knappen så gott det går. Men tycker jag så får jag tramadol, för panocoden jag tog förut hjälper inte. Jävla höft. Jaja, har man inte haft några graviditetsbesvär så får man väl skaffa sig andra :/
golf.ifokus.se

Mohahaha,.har fått se.bebis igen. Såg ju dock inte vad som var vad, men han såg könet. Men jag såg inte. Han pekade,.men jag såg.ibte vad det var. Men han sa inget, även om en annan där inne så.gärna ville veta. Bara han vet. Jag ville fråga, men har ju bestämt att jag inte ska ta reda på det. Så jag höll mig. Men han sa "han". Fast han kanske sa det för att förvirra.mig,.eller.för att det var en han. Iallafall.så vet jag inte, men ul-teknikern vet. Har sugit ut vätskan i höften (var på.ul för.det,.men pekade på.magen sen och fick en bonus). Sen fick jag.kortisonspruta i höftleden. Hoppas det blir bra nu :)
golf.ifokus.se
Idag har vi yyterligare en "stora-gråtar-dagen". Börjar bli tröttsamt att inte kunna titta på ngt alls på TV utan att börja ula för att någonting är sååå fiiiint 😭
Nu har foglossningen startat på allvar (haft ont länge, men sjukskriven så jag tar det lugnt) tillsammans med sammandragningar. Inte sovit på fyra nätter nu och kan inte göra en rörelse utan blixtrande smärta. Hade hoppats slippa vara sängbunden denna gång. :( Nu känns sista tiden uberlång. Bm föreslog citodon, jag som knappt äter panodil till min kroniska värk.
Vecka 11+3 idag och jag tycker morgonillamåendet blir värre, däremot är det bättre över dagen så det är ju alltid något. Längtar till torsdag då vi ska på kub och vi får se lilla skrutt igen!
/Christine

Har haft såna kraftiga sammandragningar sen i tisdags, dag som natt och jag har inte gjort något för att trigga igång det heller vad jag vet… Ger det sig inte under dagen idag så får jag kanske kosta på mig ett samtal till bm! Vecka 30 nu så det börjar ju närma sig men vill behålla bebis i magen ett tag till 😉
#32 bonus?
#37 Hon gjorde egentligen UL på höften, men pekade på sin bebismage och fick sig en kik där med ;) (så tolkar jag det)
#38 då hänger jag med. Tack :-)

Helt rätt tolkat :) Inte för att jag såg alls vad det var vi såg på skärmen, men bebisen var ju där iallafall ^^… och en person vet om det är en han eller en hon. Så vill jag veta så har jag någon att fråga. Vilket dilemma. Är så nyfiken!
golf.ifokus.se
Att du kan hålla dig! 😃
själv har jag gett mig in på att försöka få kläm på nub-teorin tills på onsdag, sen kommer jag att sitta på span under KUBet 🤪
Jag försöker att hålla mig från att fråga könet, var så sugen när vi gjorde VUL i v14 men lyckades låta bli 😛 Läkaren frågade om vi ville veta precis när jag tyckte mig ana en liten grej men jag sa att vi ville ha en överraskning. Ska på RUL den 24/11 så jag ska försöka låta bli att fråga då (trots att jag är sugen!), vi har beslutat gemensamt att vi inte ska "tjuvkika" 😉 Både sambon och jag är dock rätt säkra att vi såg samma "grej" senast så vi tror att vi vet vad det blir…

Har man bestämt sig så har man. Kände att jag liksom var lite otrogen igår mot mig själv när jag lät någon annan kolla. Tänkte att ingen skulle veta så jag inte skulle ha möjligheten att fråga någon. Men jag ville så gärna se om jag kunde se på skärmen själv. Det går typ inte ^^
golf.ifokus.se
Då får jag äntligen ansluta mig till den här tråden! Plussade idag! Äntligen!:D
#44 grattis
l'm back
#44 - Grattis och välkommen hit!
/Christine
#45 #46 Tack så mycket!:)
#44 Grattis :)

#48 Klart du får vara med här :) Jag är ju med i båda :)
golf.ifokus.se
#49 Tack! Känns lite overkligt än så länge men såååå kul!:))
Ju fler desto bättre Missy 😃
Välkommen Jossan 🙂
#52 Tack!:)) Jag har hängt här ett tag nu och jag måste säga att det känns som en väldigt trevlig sajt!:)
Ja vi är som en stor familj här inne 🙂 fantastiskt stöd oavsett om man behöver prata av sig eller gnälla häcken av sig 😃 I vissa trådar går det dock så fort att inte alla inlägg får svar - det är bara för att vi är glada pratkvarnar, ingen hamnar utanför 🙂
Jo, jag har märkt det, väldigt trevligt!:) jag lär väl bombardera er med frågor under tidens gång!:D
Åh vad roligt med en till blivande mamma! Välkommen Jossan och grattis till plusset 😃
#56 Tack snälla!:)
Jag är nu helt säker på att det är mitt frö jag känner där inne =) Idag slog någon en volt i magen <3 har aldrig känt så här tidigt förr, men är definitvt säker på att det inte är tarmbubbel, det känns helt annorlunda och ligger väldigt långt ner.
Känner kanten på livmodern ca 1-1,5 cm över blygdbenet och visst är det från livmodern dessa kännbara rörelser är. Inte ofta eller mycket, men känner av det minst 1 gång per dag iaf =)
Ska till mvc igen på torsdag, så ska be henne känna lite extra, för är bara i vecka 10 så antingen är jag längre gången, har fler än en där inne eller bara har en livmoder som växer i raketfart… Både spännande och läskigt.

Har ni funderat på hur länge ni ska stanna på BB? (Om vi utgår från att allt går bra) hur långe vill ni stanna då? Första barnet vi väntar och som jag känner nu vill jag stanna 1 dygn för att se så allt fungerar som det ska, sen vill jag hem till min säng 😋 men så började svärmor nagga om hur bedrövligt illa det var att dom inte fick komma till BB och hälsa på så hon undra om vi inte kunde ta ut bebis på parkeringen typ när allt var klart och lugnat sig så hon fick hålla sitt barnbarn.. Då slog tanken mig för en sekund att skriva in mig permanent på BB 😉
Jag kommer nog att stanna så länge som jag blir rekommenderad (72h ?)
#59 Jag vill åka hem så fort som möjligt. Har ju en tonåring o hund ensamma hemma.
#59 - Vid första barnet brukar dom rekommendera två dygn och över lag verkar det vara inga andra besökare än partner/andra föräldern och friska syskon. Vi gick efter det på första barnet och hade det jättegött! Hade lätt kunnat stannat längre, men vi bodde på patienthotell och det är lite bättre standard än avdelning.
/Christine

På vårt sjukhus (NÄL) är det endas partner och eventuella syskon som får hälsa på. Min barnmorska sa att du får stanna allt från 6h till 72h… Jag kanske känner helt annorlunda när jag väl ligger där men just nu känner jag att 1dygn är lagom så vida det inte är något krångel med tex amning m.m Det känns tryggt att få komma hem också, hemma=trygghet känner jag..
På vårt sjukhus var det besökstid för alla som man ville ha tid. På makens systers sjukhus fick vem som man ville ha dit komma närsom så länge man hade privat rum. Vi stannade 2 1/2 dygn. Hade glatt åkt hem efter 40 timmar men Joel tappade vikt och hade blåsljud på hjärtat då det blev ett dygn till. Kunde blivit 2 dygn men hjärtläkaren släppte hem oss. :)
På vårt sjukhus, Malmös, fick bara partner komma in, inte ens syskon. Gick visserligen magsjuka så det kanske var därför.
Vi stannade två dygn ganska exakt, första dygnet hade jag svårt att ta mig upp ur sängen pga snittet. Såret gick upp lite också så jag blödde en del. Lilleman var ganska svag och orkade inte äta så vi fick kolla blodsocker ofta på honom, sen krånglade det med hans hörseltester och vi fick vänta på ortopeden som skulle sätta höftskenan. Men efter två dygn fick vi båda okejstämpel i rumpan och vi kunde åka hem.
Hade jag fött vaginalt utan komplikationer och lilleman vart lite större och starkare så hade jag nog velat åka hem redan efter ett dygn. Jag tyckte att det var jättejobbigt att ha barnmorskorna runt mig hela tiden och längtade hem redan från start mer eller mindre.
Ja de där rara söta barnmorskorna som kom in flera gånger per natt visste jag inte om jag skulle tycka om eller ej. Jag fick ändå gå ut varannan timme och hämta mat från sköterskestationen så hade gärna sluppit extra kollen samtidigt. Maken sov ju fast jag var vaken och att ha en okänd där då var väldigt olustigt. Men dom var snälla och vänliga så helt störd kunde jag inte bli. Men egen säng, egen toalett, eget täcke! är guld värt.

Jag har ju redan testat att sova där 2 separata nätter. Det var gutt, men dagarna var långtråkiga. Men kanske är annorlunda om man har en bebis och massa besök. Så jag vet inte :) Nu ska jag iallafall iväg på första träffen med föräldragruppen :)
golf.ifokus.se
Hos oss hämtade ena bm Wilmer när han skulle matas. Fick inte ens lov att göra det själv. Avskydde att han behövde koppmatas.
Och en annan bm försökte ta över när Rasmus skulle koppmata honom för att han gjorde fel. För det är ju väldigt lätt att göra det perfekt första gången man gör det någonsin.. Gah, blir arg bara jag tänker på det.
Nästa gång vi ska ha barn ska vi till NÄL, hoppas det är bättre där :)
Eftersom jag har vård utbildning fick vi ingen hjälp med Joels matande förrän dygn 2. Då visade en superb bm hur vi måste göra med honom. Vi hade varit för fega. Byta blöja är ganska likadant på alla barn men inte att flaskmata… Nå på det stora hela hade vi en riktigt bra upplevelse och kommer det ett barn till åker jag gärna dit igen.
Tillägger att jag födde på SÄS Borås. Den här gången blir det USÖ, som enligt en artikel från 2013 ska ha Sveriges bsta förlossningsvård, yay! Men det säger ju inget om BB.
/Christine
Mina bäbbar har ju kommit för tidigt med lågt socker, så det har blivit NEO.
Första natten/nätterna har jag sovit på BB för att sedan blivit flyttad till ett rum på NEO. Med första barnet sov vi på sjukhuset i ca 2 veckor, med nummer tre sov jag kvar 2-4 nätter (minns ej) sedan sov jag hemma och åkte in dagligen för att vara med bäbis på NEO, hade ju en treåring hemma som jag saknade så fruktansvärt så kunde inte slappna av på sjukhuset.
Nu är ju den äldsta 10 (nästan 11, när bäbis kommer) så jag tror att jag kommer sova kvar så länge som bäbis är kvar.
Hoppas på att det lilla pyret får stanna kvar i min mage åtminstone till vecka 36 och att amningen fungerar bra från start, så sockret blir stabilt fort.
#69 Om vi fick mata själva eller inte berodde på vilket skift som jobbade just då. Vissa var hemska medan andra mer mänskliga.
Jag är glada att vi flyttat, men det kan ju vara ännu värre på nästa ställe, haha. Fast då är man ju inte förstagångsföderska och jag kommer att ryta ifrån då. Något jag inte riktigt vågade med Wilmer, för de fick mig att känna mig rätt dålig om jag ska vara ärlig.
#72 jag förstår dig precis. Vår äldsta hade ju som sagt, lågt blodsocker och fick sondas på NEO. Jag fick prova amma honom EFTER sondningen, vilket resulterade i att han inte alls ville suga.
Varför anstränga sig, när man bara kan ligga och få maten ipumpad genom en slang? dessutom var han ju mätt när jag la honom till bröstet.
Tillslut sa jag att jag ville prova amma honom före sondningen och fick en blick från sköterskan som fick mig att känna mig som världens sämsta mamma, HUR kunde jag tillåta att mitt barn skulle behöva ligga hungrig längre än nödvändigt???
Jag var tvungen att förklara för sköterskan, steg för steg, hur vi skulle lägga upp det hela.
Som förstagångsförälder så litar man ju på att vårdpersonalen vet bäst, så det dröjde innan jag vågade säga ifrån.
När jag väl fick prova amma före sondning, så stod hon där och stirrade ömsom på mig ömsom på klockan, hon gav mig kanske en kvart att prova, sedan lät det ju som att ungen skulle dö av svält om han inte blev matad, så jag gav nästan upp.
Sen plötsligt en dag kommer en ny sköterska till avdelningen. Äldre dam som var ganska barsk. Hon kom in till oss med sonen och ifrågasatte varför jag inte försökte amma honom innan sondningen, så jag förklarade allt för henne.
Hon la sonen i min famn, flyttade honom till bra amningspossition sen greppade hon tag om min tutte och lirkade in den i munnen på sonen, allt medan jag bara satt och gapade som en fågelholk, men det funkade och han åt för glatta livet =)
Är för evigt tacksam mot denna sköterska för den hjälp jag fick och 2 dagar efter händelsen fick vi åka hem utan sond, då han gick upp i raketfart =)
Den här gången tänker jag stå på mig mer. Det är ju faktiskt MITT barn och en mamma känner oftast instinktivt vad som är rätt!

Vad jag hört från vänner och familj så har NÄL en väldigt bra förlossning/BB så vi håller tummarna för att det stämmer :) Det här med besök när man kommit hem då, är man en hemsk människa om man som jag gärna vill landa lite hemma med bebisen innan alla ska komma och "ta bebis ifrån en" haha..
Beror på om det blir vaginal förlossning eller snitt och hur allt går. Men jag vill hem snabbt det går. Förra gången var vi kvar fyra nätter och jag höll på att bli tokig
Jag vet inte än (och jag har bara ca 2 månader kvar) men jag gissar att vi inte kommer att stanna allt för länge om allt går bra. Vi har ju massa djur och även om man har djurvakt blir man ju orolig för dom, vi är därför nästan aldrig hemifrån nuförtiden.
l'm back
Jag vill nog stanna åtminstone 2 dagar, min mamma fick vissa komplikationer efter att hon fött mig (inte något jag kommer att "ärva" förvisso) och vi bor så många mil från närmaste sjukhus så jag känner att ska det hända något vill jag hellre vara kvar på plats ;) Hade mamma hunnit åka hem hade varken hon eller mina småsyskon funnits idag… Så hellre stanna en dag extra än ha för bråttom hem känner jag :)

Jisses…man har ju hört om dessa starka graviddrömmar men trodde ärligt inte det skulle drabba mig 😋 har nu i fyra nätters tid sovit så intensivt och drömt så vansinnigt verkligt och starkt att jag nästan inte vet vad som är verklighet och inte! Haha maken är inte med i drömmarna men andra karlar olika varje gång och ingen "känd" men det är väldigt sexuella drömmar så dom är ju inte tråkiga direkt 😉 stackars karln min 😘 Räknar ner dagarna innan jag går hem på havandeskapspenning Gud så skönt de ska bli! Har sex nätter kvar 4 denna vecka och 2 nästa vecka sen är det ledighet som gäller! Sjukskrev mig natt till idag då jag hade såna vansinniga sammandragningar och sen fick magknip mitt uppe i allt..så låg på badrumsgolvet och grina för det gjorde så ont! 😖 Började förra veckan med dessa kraftiga sammandragningar och då höll det i sig "regelbundet" från tisdag-fredag dag som natt flera gånger i timmen oavsett vad jag gjorde, har sammandragningar varje dag men det blir bara intensivare och intensivare…vecka 31 imorgon så det får väl lugna sig lite kan jag tycka haha
#78 - Välkommen till drömmarnas land ;) Idag går jag in i vecka 13 (woop, woop för det!) och har än så länge drömt ganska normalt, men förra gången var det jättejobbigt! Kom dock lite senare, minns inte när.
Och på torsdag får jag resultatet från blodprovet och ska göra total genomgång av bebis, mys ska det bli! Får se vad Nova tycker om det…
/Christine
#79 får Nova följa med? Där vi gjort ultra är barn bannlysta från ul rummet.
#80 - Dom avråder från att ha med mindre syskon men vi har ingen barnvakt. Skulle hon bråka får Jesper gå ut med henne under tiden. På RUL:et sen kommer farmor vara här däremot så det har vi löst.
/Christine
#80 här är dom inte ens tillåtna enligt alla lappar man får. Vårt sjukhus verkar ha lite striktare regler än några andra sjukhus här i storstaden. Jag kan förstå det då detta sjukhus har en del problem områden koncentrerat runt sig. Lättare att förebygga än stoppa när det sker.
Var hos BM idag och min mage har inte växt som den ska så jag ska in på kontrollultraljud, antagligen nån gång nästa vecka. Så nu blir man ju orolig såklart, särskilt eftersom min tvillingbror dog i magen innan vi föddes och han var väldigt liten så man undrar ju om det är nått ärftligt 😕
Alla andra värden är ju bra däremot så BM sa att det lika gärna kunde vara att h*n hade farit längre ner i bäckenet helt enkelt.
l'm back
Gällde samma här. 18-års gräns. Ville ha min 15-åring med, han fick vänta i väntrum. :-( Det handlar väl om ifall det är tråkiga nyheter.
#83 jag hade en minimage enligt papprerna. Joel låg först på tvären och sen långt ner i bäckenet så der förklarade saken. Du ska se att din liten bara gått och gömr sig. Nu ni se liten en extra gång :) #84 jag vet faktiskt inte om det är 18 aes gräns här. Om jag minns rätt så står det bara "små barn" och pga att ul tanten behöver lugn och ro.
Hon var ju med sist när jag lämnade blodprov och gjorde ul för att fastställa hur långt gången jag var, men då sov hon lyckligtvis hela tiden och tanten sa inget om det så jag hoppas verkligen det kommer vara ok. Vi tar med oss en bok och något att tugga på till henne så brukar hon ju vara nöjd.
/Christine
#86 ja och som du sa, bråkar hon går pappa bara ut med henne. :)

Var hos BM idag (32+5) och mitt HB ligger på 113. Tjoho :) När hon mätte magen så började bebis sträcka på sig, så det buktade ut extra under måttbandet ^^
golf.ifokus.se
#78 Hahaha… Skönt att höra att man inte är ensam om underliga sexdrömmar =D
Måste ju vara alla hormoner man har i kroppen.
Närmare detaljer om drömmarna håller jag för mig själv, en del är bara… Konstiga 😂
#85 Hade magen växt enligt "min kurva" hade det ju inte varit fara på taken men tillväxten på min mage har ju avstannat nästan. Jag har alltid varit mitt emellan den heldragna linjen(normen) och den streckade linjen (gissar att det är nått slags minimum) men den här gången var jag helt plötsligt vid den streckade linjen.
Jag blir bara extra orolig eftersom alla var lika lugnande då jag fick missfall, då var det bara normalt och inget farligt.
Jag har också fått tid på BB imorgon, dvs 2 dagar efter remiss och jag har aldrig varit med om att dom varit så snabba, särskilt när det "säkert inte är något".
l'm back

Jag har haft ont i magen hela dagen :( Eller ja. Stressade som fan idag på morgonen för jag skulle skjutsa syrran och hennes pojkvän till stationen, och de var ju ute i absolut sista sekunden, så blev stressad för deras skull. Så när de hade hoppat på tåget (vi fick springa med väskorna till rätt spår i stort sett) så fick jag bara sitta i bilen och andas lite innan jag kunde köra. Sen kom jag på den smarta idén att vaccinera katterna, så ringde och bokade tid och fick en tid en timma senare. Hittade Gollums vaccinationsintyg, men inte Lucifers. Var hemma hos mina föräldrar, så tog Gollum i en bur, åkte med ca 18 minuter till godo hem till mig (bor 10 minuter bort) och stoppade Lucifer i en annan bur. Jag kom ju i tid. Sen lämnade jag katterna, kollade lite tv, sen somnade jag i soffan. Vaknade vid 15-tiden igen och har haft ont sen dess. Inte jätteont, men liksom magknip i hela magen, men mest i överkanten på livmodern och nu lite där man brukar ha mensvärk. Jag som aldrig blir stressad. Jag gillar att stressa.
golf.ifokus.se
Jaha, helt från ingenstans fick jag ställa mig över diskhon och kaskadkräkas upp frukosten? That's a first… Har lyckats hålla mig till kväljningar, och kräkts två gånger tidigare när jag inte lyckats ta hand om bajspottan. Men nu kom det verkligen från ingenstans.
Håll tummarna idag, andra delen av KUB-testet och alla resultat ska fås. Kanske att det blir en bild senare också ;)
/Christine
Jag har sovit min första (nästan) hela natt i natt på en månad! Som en stock. Inte ont någonstans. Vilket gjorde att jag försov oss från skolmöte med 😐
Säkert bara för jag fixat foglossningsbälte, tens, glidlakan, kedjetäcke och kryckor nu. 🤓 🙂

#93 Vad är ett kedjetäcke? Har fortfarande inte i magen :( Det enda som lindrar är när bebis rör sig. Blir som massage inifrån. Ska snart iväg och vaccinera mig. Har aldrig gjort det mot influensa innan, men å andra sidan brukar jag också ligga där med feber och snorig näsa sedan. Så ska testa och se om det är något för mig. Kommer säkert få influensa-symptom av sprutan så jag är helt off på lördag när jag ska ha baby-shower :-o
golf.ifokus.se

Ont* ska det givetvis stå. Inte "inte". Vore dock kul att ha inte i magen, vad nu det är för något.
golf.ifokus.se
#93 Kedjetäcke är "det nya bolltäcket". Bolltäcke är bra för adhd-barn, som lugnar. Kedjetäcke är lite tyngre och omfamnar, och kan funka emot ledvärk. Som jag har. Speciellt på vintrarna, då värker fötterna så jag inte kan sova. Detta ska jag alltså ha kvar efter graviditet också.
#92 hihi välkommen till kaskadspyeklubben :p håller tummarna för kuben,,vill såklart höra sen hur det gått :)

Idag är det stelt vill jag lova! Igår efter att jag vaknat (jobbar natt) vid 13 -tiden så drog jag igång med den obligatoriska städningen inne, därefter gick jag ut och gjorde vinterfint i trägårn så hämta massa granris i skogen och lyckades trassla upp ljusnätet på busken helt själv!😉 Sen fortsatte jag till stallet och sedan fick jag tända i pannan, sen fick jag kubba in i värmen för att laga middag till gubben och efter det montera vi ny extraljus på min bil och den lilla bilen fick ärva mina gamla 😋 Idag ska jag snart iväg och få nya vintersulor till bilen, 2400:- monterade och klara, fyra helt nya vintersulor 😄 Man måste utnyttja pappas kontakter ibland hehe..
Ja, jag plussade ju som sagt i fredags, och idag så blöder jag….:( hur normalt är det att man blöder vid missfall men inte har ont? För jag har inte ont mer än som vanlig mensvärk, men jag blöder ganska mycket.
#99 Nej vad trist! :( I början behöver det inte bli mer än en vanlig mens eftersom det inte hunnit växa och fästa särskilt mycket. Ta ett nytt test när du blödit klart så slipper du grubbla.
Ja, jag får göra det….håller tummarna för att det är som det ska vara!
Hade jag inte blivit flyttad på rutinultraljudet hade jag haft BF idag. Hoppas lillen vill komma snart. Var in på läkarbedömning här i tisdags, pga att jag inte mår bra själv, och då fick vi även kolla till lillen där inne. Han beräknades ligga på 3 kg nu. Så han är inte jätte stor. (Vecka 39, 38+1 idag) Men allt var bra med honom och läkaren sa att tappen är på riktigt god väg åt rätt håll. Den hade kortat av sig betydligt osv. Så vi hoppas på lite glada besked här snart.
Idag släppte i alla fall slemproppen och jag höll på att dö av skratt. Skulle bara gå och kissa ju. Och så bara rinner det… xD Jag skratta så in i så killen blev orolig och kom och kolla vad jag gjorde. Då berättade jag att jag tror hela släppte, han flinade bara som en tok. (Han är inställd på att få prova färdknäppen hihi). Sen skratta jag ännu lite mer och sa att "stackars fiffi är förkyld, snoret bara rinner" 😃 *dör av skratt igen*
Fick även citodon att ta till natten så jag ska få sova lite nu. I natt har jag väl sovit skapligt bra iaf. Haft lite mensvärks liknande värk i magen. Hoppas de innebär att något är på gång snart! Annars ska jag på återbesök den 18:e om inget hänt, kolla läget då och är tappen mogen så blir det troligtvis igångsättning då istället. Men självklart hoppas vi ju på att allt drar igång av sig själv.
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Här har vi vårat lilla skrutt <3 Inga konstigheter på vare sig blodprov eller ul. Hen låg i perfekt position på en gång så det gick ganska fort. tråkigt att vi bara fick en bild dock. Nu ska man längta till 29/12 innan man får se henom nästa gång.
/Christine
#103 Åh vad skönt att allt såg bra ut 🙂
#104 - Ja, det var jätteskönt verkligen! Och rörde sig där inne gjorde det också (Y)
/Christine
Men ingen pajas som stod på huvudet och retade läkaren? 🤪
#99 När jag hade missfall gjorde det inte alls lika ont som en vanlig mens för mig, det var heller inte lika mycket "mens" som en vanlig mens brukar vara för mig, det var bara över längre tid. Jag hade missfall i ca v 8 eller så.
Nu kan man ju blöda och ha ont även om det inte är missfall, mitt råd är att kontakta BM el kvinnokliniken så att du får veta säkert och att du ska ta hand om dig.
----
UL idag visade att min lilla i magen bara hade krypit ihop till en liten boll och allt såg bra ut.
och jag har fått sota för att jag for på ett extra UL på vägen hem, för ungen satte massor av fina träffar på mitt revben på vägen hem
l'm back

107# Revben sparkarna är inge vidare, min utbrytar bebis älskar att kicka på sin mors revben flera ggr/dag ;)
#107 va skönt att det såg bra ut. Bråkiga små sötnosar man har där inne ibland.
#107 vad skönt att det såg bra ut :) Ja, dom där revbenssparkarna saknar jag inte. Nu får jag dom visserligen utifrån istället, men då kan man iaf parera lite ;)
#106 - Nejdå, hon somnade två minuter innan vi var framme och sov tills vi var klara, duktig tjej! Fast det var egentligen helt fel sovtid för henne så vi får se hur kvällen blir :S Hade hoppats på att hon ville sova lite till typ nu men nej, inga planer på det.
/Christine
Jaha, ligger nerbäddad i sängen och får inte ens behålla vätska. Inte vad jag hade planerat. Bilen fick sig en spya igår också, jippi!
/Christine

Fasen vad jobbigt. Kan det bli så illa? Du kanske har maginfluensa?
golf.ifokus.se
#113 - Jag vet inte, tror inte jag har feber och känner mig inte direkt illamående. Dricker långsamt och tar några skedar yoghurt då och då. Är helt matt, sov ett par timmar, och var vaken nån timme om vartannat i natt. Dock bara kräks igår kväll i bilen och två gånger nu på morgonen. Skumt…
/Christine
Woho! Fick i mig lite resorb för några timmar sen som fått vara kvar! Tog även lite glass för en stund sen och är nästan sugen på mat…
/Christine
#115 Exakt sådär hade jag när jag var i v13, allt kom upp :( Misstänker att magen måste ha blivit irriterad på något jag ätit. Hade 5 skitjobbiga dagar där jag var på gränsen till utvätskning :/ Men med resorb vände det på ca 1,5 dar och jag kunde börja äta och behålla det mesta :) Så resorb är toppen när ingenting annat funkar :)
Min blödning som jag har haft nu i tre dagar verkar ha varit ett missfall då jag testade negativt idag…:/ himla tråkigt, men det går bättre nästa gång förhoppningsvis!:)
Attans vad synd! Hoppas det tar sig snart igen och att det går vägen då :)

hoppas ni får till det snart igen, finns ju fortfarande gott om tid till en 2015-bäbis 

Kom på den.smarta idén att spela lasergame p.g.a att jag fick ett toalock på mig förut. Haha. Alltså. Jag var på hundkurs, så det var en offentlig toa, sen satt jag där, sen bara poff, så hade jag locket på mig. Så behövde ju ändå duscha och byta kläder kände jag, så då kunde jag väl lika gärna spela lasergame först. Tänkte ta det lugnt, men jag och lugnt går inte ihop. Well, jag tog det lugnare än övriga iallafall. Höggravid flicka som haltar runt och får bättre poäng än pojkarna. Ganska stolt ändå ^^ Just nu känns det bara gutt att ha rör lite på sig. Får se hur det känns imorgon ^^
golf.ifokus.se
Tror inte jag visat mitt UL här? Bara kikar på andras. Vid KUB fick vi inget, så detta är RUL för några månader sedan.

Nu kommer lite gnäll… Sitter på jobbet med helt vansinniga sammandragningar, tur att natten än så länge varit hyfsat lugn för jag ligger i fåtöljen men det spänner och trycker som bara den ändå så ni kan ju tänka er hur det känns när jag är uppe och går..😁 Efter denna natten har hag bara två kvar åh vad jag längtar ska bli så skönt att gå hem för varken magen eller ryggen orkar med detta längre (jobbar som undersköterska på ett äldreboende) så nu räknat jag ner timmarna har exakt i skrivande stund 25h 43min kvar innan jag blir gravledig! 😊
#116 - Skönt att höra att jag inte är ensam, är ju också i v.13.
Jag har ännu inte gått upp för dagen, mannen får vabba idag och jag väntar på att bli serverad lite yoghurt så jag får i mig lite energi innan jag går upp. Men det känns ändå bättre än igår, bara skitskumt i magen…
/Christine
Peppar, peppar så verkar jag klara mig från att kräkas, den här gången också. Lite illamående i vecka 6-7 men inget allvarligt.
Däremot äter jag, som en häst. Kan inte låta bli, bara måste äta!
Jag som ALDRIG äter frukost har idag tryckt i mig en omelett med skinka och tomat… Öööhhh… Mycket underlig känsla, att vakna och vara hungrig. Jag kommer se ut som en flodhäst innan detta är klart! Hoppas det ger med sig, kan ju inte äta mig igenom resterande månader 😮

#125 Samma för mig! Har gått upp ca 20 kilo ;)
golf.ifokus.se
#127 Nämen ush! Har det hänt något eller är det bara hormonstormar och oro inför det som kommas skall?
Här mår jag fortfarande inte bra, går in i vecka 14 idag. Ringde kvinnokliniken som hänvisade till 1177 (wtf?), men hon jag pratade med där verkade iaf vettig. Jag ska fortsätta med resorb så länge jag kräks, huvudsaken är att jag dricker långsamt.
Men varför vill inte kvinnokliniken ta emot mitt samtal? Dom är ju experter?
/Christine

Ett tips är att gråta och låta helt förtvivlad i telefonen. Då brukar man alltid få komma in :)
golf.ifokus.se
I värsta fall får mannen skjutsa in mig ikväll när bilen är tillbaka från rekonden. Men jag mår liksom inte illa emellan, är bara matt och skum i magen.
/Christine

Ta med en påse i bilen då ;)
golf.ifokus.se
Haha, jo, det är planen! ;)
/Christine
Hoppas du mår bättre snart ChristineL, inte alls kul att kräkas =(
Tack! Om jag bara fick klarhet i vad det är som orsakar det, "sjuk-känsla" får man väl inte av att gravidkräkas? Dessutom feber i söndags och troligen igår kväll också. Läste om havandeskapsförgiftning och blev orolig, jag ingår inte i riskgruppen förutom övervikt, och det att jag mådde så otroligt bra förra gången gör också att det känns fel…
/Christine
#135 Jag hade lite "sjukkänsla" när jag kräktes som värst. Tror det var pga vätskeförlusten och att man blir allmänt svag och ont i kroppen pga alla kräkningar :/
#135 sjukdomskänsla kan du nog få, som #136 skriver, men inte feber, då är det ju ngt annat som spökar.
Havandeskapsförgiftning har jag haft tre gånger och har aldrig mått illa eller kräkts. Huvudvärk började det med, samt att jag svällde jättemycket i kroppen pga vätska, flimmer framför ögonen. Och så klart ett ökat blodtryck.
Låter mer att det är något elakt magvirus som nockat dig. Ingen annan i familjen med symtom?
Du kan få törstfeber och ledvärk. Havandeskapsförgiftning kommer typ aldrig före.v20

Usch du får krya på dig ChristineL! :( Vi gick igenom besiktningen hos bm igår igen, järnvärdet är uppe på 122 igen men skulle fortsätta med niferex ändå, blodsocker och blodtryck samt urinprov var fin fint också bebis har växt ordentligt! Ligger över medel på kurvan och bebis ör fixerad så fick lite föreläsning då jag har sammandragningar/förvärkar med tryck neråt och det är hyfsat regelbundena så blir det med ca 15min mellanrum ska jag in sa hon. Det enda hon muttra över är vikten har hittills gått upp lite drygt 14kg (vecka 31, 30+6) "mer lär det bli och du har en del att jobba med när bebis är ute sen!" Och jag bara flinar, vad ska jag göra liksom? Var glad att det faktiskt är mat hag stoppar i mig och inte lever på godis ;)
Tack hörni! Anledningen till att jag tänkte på just havandeskapsförgiftning är att en kollega led av väldigt kraftig sådan, kräktes konstant från början till slut. Hon har varit gravid fyra gånger, abort första gången och hon blev bra direkt efter, andra barnet föddes under väldigt dramatiska omständigheter v.31 och båda två var på väg att förloras, tredje gången missfall och då blev hon också bra direkt efter, fjärde barnet kunde hon jobba lite längre och jag tror han föddes runt v.37. Men alla gånger har hon verkligen mått jättepissigt fram tills barnet varit ute.
Men jag ska ringa bm imorron och se om jag kan komma in och ta lite prover, Jesper lär väl inte få vabba hur länge som helst och jag klarar verkligen inte av för hastiga rörelser.
/Christine
Havandeskapsförgiftning är lurigt, förstår din oro. Sen kan det bli som för min kära mor.. tryck på över 200 och kapsejsad lever.. "ojdå, det märktes inte ens" tror hon kvalar in på eklampsi.
Ni som hängt med i min story vet också att min mor har jobbat ett antal år på riskavdelningen på bb/gyn på huddinge sjukhus 😛 så om det gick henne obemärkt förbi, så då kan det verkligen smyga sig på en.
#139 Har också gått upp 14 kg (vecka 29) och min barnmorska sa helt tvärtom att det var en bra viktuppgång för den veckan 🙂
#141 - Vad läskigt! Jag har fått i mig lite ris och en kycklingbit nu iaf, alltid nåt. mer katrinplommonjuice får det också bli. Utelämnade den informationen här kom jag på, men jag har inte varit på toaletten ordentligt sen i fredags, och att jag knappt kan röra på mig gör ju inte saken bättre…
/Christine
Jag har också varit förstoppad till och från under graviditeten och när jag inte fått skita på 2 dygn, så blir jag också kräkig, vaknade en natt av att jag mådde sjukt illa, upp på toa och där satt jag, med en hink framför mig och tröck ut en tegelsten (ursäkta äckligt svar :-)) jag hatar att kräkas, får typ panik, så höll mig allt vad jag kunde från att låta allt komma ut den vägen.
Tillslut fick jag iaf bajsa och illamåendet försvann omgående!
Kroppen fungerar ju som så, att är det stopp åt ett håll så kommer det ut åt det andra hållet, så mer katrinplommon och åk till apoteket och köp mikrolax, så du får bajsa ordentligt. Kanske är det så enkelt?
Eller så är det för lite i magen pga allt illamående :) kan vara vilket som. Förstoppning brukar man känna, tomt i tarmarna händer bara inget.

142# Men va olika! Min barnmorska är inte alls nöjd, jag har gått upp för mycket! Enligt henne så är en hälsosam viktuppgång under hela graviditeten max och då menar jag verkligen max 10-12kg ;)

Hmm, jag hat gått upp drygt 20 kg och min BM kommenterar det inte ens när jag nämner det.
golf.ifokus.se
Fast jag har ju inte spytt sååå mycket. Fast kanske tillräckligt ändå i kombination med nästan inget intag. Hmm, ska försöka komma ut och röra på mig imorron, har känts bättre nu ikväll igen men jag har inte vågat äta något sen 17-tiden. Jag är lite hungrig men sängen kallar.
/Christine

Men vad olika, jag trodde barnmorskor hade samma "ramar" att följa..? Vill poängtera att JAG inte tycker min viktuppgång är för mycket! :)

Jag tycker att min viktuppgång är mycket dock. När jag talar om för folk hur mycket jag har gått upp så blir de chockade, för det syns tydligen inte. Men mamma ser vad det har satt sig ^^ 168,5 cm och 77,5 kg just nu.
golf.ifokus.se
Man kan få feber av förstoppning, kanske inte den vanligaste biverkningen men det förekommer :) Kanske därifrån febern kommer?

#152 vilket betyder 5 veckor till julafton!!! Har inte köpt en enda julklapp än 😮
#149 Det finns väl uppskattningar på hur mycket en graviditet "väger" men det är ju väldigt olika hur mycket en faktiskt går upp. Jag har levt likadant denna gång som förra gången jag var gravid och den gången gick jag "bara" upp 12 kg allt som allt.
Känner mig helt bra idag! Har varit ute en sväng med Nova, precis pratat med mvc och jag är välkommen för provtagning imorron förutsatt att jag inte kräks något mer.
/Christine
#155 👍
Jag har sedan i måndags haft mycket "drag" och hugg i magen och på sidorna, i måndags kom ett så rejält hugg att jag blev tvungen att stå dubbelvikt i 5 minuter innan jag kunde ta mig upp i sängen…. 😢Riktigt obehagligt så i morse ringde jag BM för att få komma in på koll. Är lite inne på att det kanske är uvi då det senaste veckan "krampar" och gör ont i och runt blåsan när jag kissar. Annars är det enda jag kan komma på foglossning eller att jag överansträngt mig på jobbet i helgen. Började nämligen om att jobba förra veckan efter nästan 3 månaders sjukskrivning. Det blev en intensiv första vecka då jag jobbade 5 av 7 nätter 🤦♂️
#156 Sådär höll jag på också, min UVI syns inte på prover! Men visst fasen var det UVI. Efter 4 tabletter selexid kunde jag äntligen kissa igen (det låste sig till slut efter ca 5 veckor med massa besvär).
#128 Så less på allting som har med det här att göra. Allting bara går åt skogen och känns piss.
Men var in på läkarbesök igår (tisdag) och fick läget kollat igen, och då var tappen strax under 2 cm, och öppen 2-3 cm. Så fick jag en hinnsvepning (de fick jag tydligen förra tisdagen också utan att veta det xD) och händer det inget nu så ska jag in imorgon klockan 8 för att ta hål på hinnorna. Så får vi se vad som händer sen då :3
#158 ush, håller tummarna! Låter ju dock spännande :D hejja!
#159 Hoppas bara inte dem tar hål på hinnorna och skickar hem en för att invänta värkar. Då bryter jag ihop. Sätter dem fart på de får dem fan räkna med att jag blir kvar tills ungen är ute 😐
Håller tummarna för att det blir bra. Kanske går det att få vänta på patienthotell om dom får för sig att skicka hem dig? Ingen aning om hur det där funkar.. men då finns du ju iaf på plats. Är det något särskilt du är orolig över?

Jaha rolig morgon här då! Har sovit morgon då jag skall jobba inatt, eller det är tanken iaf.. Så skutta upp vid 12:30 och ut med hundarna och sen fick äntligen matte kissa! Gud så gött tills jag torka mig..blodblandade flytningar och de kommer fortfarande och på detta "mensvärk" har haft väldigt mycket och regelbundena sammandragningar det senaste igår kväll kom de med ca 10min mellanrum sen gav det med sig och lugna sig…fick ringa förlossningen då min bm skulle vara ledig idag, och fick "nej men kära du ska ju inte ha barn förrän nästa år" eeh nä jag vet? 😳 Blev ordinerad vila i 2 h och ta två alvedon och ring tillbaka sen eller tidigare om det blir värre, nu har det gått en timme sen jag prata med förlossningen och det har inte avtagit så vi får se vart detta leder… Vill inte ha bebis än är bara i vecka 32 (31+0) 😁
Säkert en dum fråga men
Visst serveras det mat på BB? Hur gör man då om man har (mängder med) matallergier/intolleranser?
Jag var på akuten inatt med min man (lång historia kort så svimmade han mitt in natten så det blev ambulans in) så det enda jag kunde äta tills vi kom hem var en banan, en chokladboll, lite juice och en bit av en macka jag egentligen inte tål.
Om det är det enda man kan äta på BB tror jag hellre jag föder hemma 🤪
Nu tror jag inte det är så men ska man förvarna eller nått sånt?
l'm back

Förlossningen nästa!! Barnmorskan jag pratade med nu här vid 3 sa att "det låter som du har ett värkarbete som har startat" så nu ska vi in och undersökas och eventuellt försöka stoppa en förtidig förlossning!
#163 - Det kan nog vara en idé att förvarna om det är så mycket allergi laktos- och glutenfritt brukar ju finnas tillgängligt, men annars kan det nog vara bra både att ha det i journalen och säga till när ni ringer in.
/Christine
#163 Det ska barnmorskan ha checkat av med dig redan på inskrivningen så det ska stå i din journal! 😮
Det går givetvis att få specialanpassad kost, men jag fäller ett varningens ord: var övertydlig och dubbelkolla _allt_! Jag fick skit jag inte tålde när jag låg på avdelning.
Kolla upp det där direkt, för specialmat måste de beställa speciellt åt dig, annars blir du utan mat tyvärr.
#166 Ah, barnmorskan har nog frågat om det om jag minns rätt, men jag trodde det var för att kolla om man behövde hjälp av dietist el inte (om man äter bra nog som gravid).
Vanligtvis brukar ju inte läkare kolla i journaler, känns det som i alla fall så jag tänkte inte på att dom kan kolla där.
Jag har någorlunda snart en ny tid hos BM så då får jag komma ihåg att ta upp detta.
Kanske kan det vara värt att ta upp det i förlossningsbrevet också.
l'm back
#167 Man gör ju en sammanställning av graviditeten och det ska ju förlossningspersonalen läsa? Jag antar att det är så det funkar annars vet jag inte hur dom har tänkt sig. Jag menar, allergiker finns det ju gott om så dom måste ju ha en slags rutin? 😛 (hoppas jag 😮)
Fråga din BM och berätta sen, jag har tyvärr ingen tid hos min BM förrän nästa år nu, så du hinner först 🙂
#163 Speciell kost står i Din journal. Som TanatosNyx skriver, så är det en sak som efterfrågas vid inskrivning.
Jag är vegetarian och fick det. Sedan är det nog olika från plats till plats. Vårt BB ligger på stort lasarett som har matsal med god mat och även div smörgåsar, sallader, yoghurt osv i butik bredvid.
Skriv det i förlossningsbrevet också, det skadar inte. 🙂
#164 Oj! Lycka till och hoppas bebis stannar där inne en stund till.
Tyvärr kan man inte ta förgivet att personalen läser journalerna, iaf inte på vårat sjukhus. När vi åkte in till förlossningen med vår tredje son fick jag informera om att jag skulle snittas, trots att detta stod i journalen.
Efter snittet med min andra son, blev jag inlagd på kvinnokliniken pga att jag läckte ledvätska. Jag fick ligga med dropp och av en slump läser jag på droppåsen: Glukos
Fick trycka på larmklockan och informera om att jag var diabetiker, trots att detta också står i min journal… Droppet byttes ut väldigt snabbt

Allt känns meningslöst. Orkar ingenting. Jag vaknar. Äter frukost. Går ut i skogen med hunden. Fikar med mamma. Försöker kolla på tv. Somnar i soffan. Sen orkar jag inget mer. Blä. Vill inte vara såhär trött. Ang. sjukhusmaten så har vi tydligen jättebra mat på vårat, för Leif Mannerström har varit där och grejat ^^ Ingen frågade mig om vad jag åt någon av gångerna jag låg inne, men de hade vegetariskt så.det räckte till mig med. Men om de hat koll på det nästa gång jag ska in är ju tveksamt ^^ Hoppas de lyckas stoppa ungen så den håller sig inne några veckor till jackiejohn :)
golf.ifokus.se

Inlagd och fått mediciner för att stoppa värkarbetet…
#173 Håller tummarna för att allt går bra för er och att bebis ångrar sig och vill stanna i magen ett tag till!
Hm, känner mig orolig. I lördags (vecka 12+5) fick jag en blödning som har hållit i sig tills nu och verkar fortsätta. I början var det färskt blod, men nu verkar det bara vara koagulerat blod. Har inte haft några blödningar innan. Molvärken jag haft innan har känts mkt mindre. Gaah. Om det är missfall, när kan man göra ett gravtest som visar "rätt"? När man slutat blöda?

Två sprutor och några tabletter senare ligger jag här sömnlös… Det molar i livmoder men ändå hyfsat snällt så jag avvaktar med att ringa på klockan för bästa steg är nytt ctg och dropp, maken snarkar och sover och jag är trött men kan inte somna 😔 Bebis mår bra iaf, bra med fostervatten och flödet i navelsträngen var bra och uppskattad vikt var ca 1,7kg. Livmodertappen hade mjuknat och var 3cm lång men när värken kom så mätte den knappa 14mm och det tyckte inte doktorn om…får se om det tilltar igen eller om dom faktiskt lyckades stoppa förlossningen denna gången! Ska försöka sova nu… Over and out!

Hoppas det går bra och hoppas du kan somna. V35 idag. Min ena app sa att jag skulle be min partner om fotmassage, men han hade redan erbjudit sig det innan 12-slaget och appens rekommendation ^^ Blir gutt att somna till lite fotmassage.
golf.ifokus.se

Gnäll gnäll, värkarna drog igång igen så nu ligger jag med dropp för att stoppa upp det igen! Fick även en spruta förut för att skynda på mognaden av bebisens lungor förstod jag det som, har inte sovit en blund bara slumrat lite lätt men fasen inte lätt med apparater och sladdar över allt :(
#178 vilken liten otålig busunge du har där inne. Verkar inte vilja vänta alls. Hoppas du får lite sömn trots allt som händer.

Vad jobbigt :/ En i min föräldragrupp hade samma problem i veckan. De lyckades stoppa upp det dock (med bricanyl?), fast hon är 1,5 cm öppen. Hon ska dock ha på julafton, så inte så lång tid kvar, så nästa gång låter de nog bara ungen komma :)
golf.ifokus.se

Värkarna har dragit igång igen här på morgonen, fått ett annars dropp nu och är satt på fasta ifall det blir snitt för bebis ligger i säte… Sovit ca 1,5h är trött och har ont!
Bricanyl är vanligt att använda för att stoppa förlossning. Hoppas din lilla skrutt bestämmer sig för att stanna kvar jackiejohn, vilken vecka var du i nu?
Vet man varför det satt igång?

Har fått bricanyl men det hjälper inte så fick nåt annat här för 1h sen men det har inte hjälpt ett dugg! Barnavdelningen är informerad så de ska komma och prata.. Vecka 32 (31+1) Nä dom har ingen aning om varför de dragit igång..
Hoppas det på något sätt vänder och stoppar upp, men om det inte skulle göra det så kommer det gå fint ändå! Vården idag är ju faktiskt fantastisk och även små barn klarar sig bra :)
Håller tummarna för att det stoppar :)
Spännande Jackiejohn, hoppas att bebis vill stanna lite till ändå. Jag är född i v32 och det gick kanoners. Andningen gick galant, neo behövdes inte. Så det känns ju inte alarmerande, särskilt inte om bebis stannar nån liten dag till 👍
#157 Kiss provet såg jättefint ut så BM trodde inte på uvi. Hon kände på magen och lyssnade på bebis (tjoff tjoff tjoff) och allt såg bra ut :) Hon sa att det nog är muskulärt, jag har nog sträckt eller överansträngt mig i helgen. Dessutom hade livmodern flyttat lite på sig så det kan ha varit ligamenten på ena sidan som fick sig en chock ;) Har varit nästan dubbelt så stor på höger sida men nu är magen mer jämn. Däremot ville hon att jag skulle överväga en gördel eller bälte då hon såg att jag håller upp magen både när jag sitter och står :P Det tynger rätt mycket neråt (mamma hade samma, vi bär bebisarna långt ner tydligen) och jag har fått ganska mycket foglossning både fram och bak. Bältet kändes väldigt skönt då jag är rätt så "slapp" i höften när jag jobbar ;)
jackiejohn, vad läskigt, hoppas verkligen lillen stannar kvar en stund till. Även om den skulle komma nu är är ju chansen stor att allt går bra, neonatalvården i sverige är toppen!
Här mår jag fortfarande bra, proverna idag visade bra också blodtrycket åt det lägre hållet och ingen reaktion på urinprovet.
/Christine

12:42 föddes vår lilla dotter, sllt har gått bra hon är pigg och jag mår bra nu ska jag snart få åka in till neo och träffa henne :) lite drygt 1,8kg vägde hon och 43-45cm lång (maken som var med kon inte ihåg exakt)
Stort grattis!
#188 grattis. :)
Grattis! Skönt att det gått bra :)

Hon fick förlösas med kejsarsnitt då hon låg i säte!
Grattis och fortsatt lycka till nu! Allt kommer gå bra! <3
/Christine
Grattis
l'm back
#186 Bälte är toppen. gör stor skillnad direkt. Jag fick låna ett smalt av grannen, som inte gjorde skillnad alls. Sedan köpte jag detta, som är brett och hjälper både rygg och mage. Utan det tar jag mig inte ett steg.
#183 Hoppas Du får vänta några veckor till.
#192 Det fick min son också, av samma anledning :)
Och det här med att sätta sig på tvären har han fortsatt med på utsidan ;)
#188 Grattis!

Ojdå. Men grattis iallafall jackiejohn. Nu börjar det verkligen dra ihop sig när folk som skulle ha barn efter mig redan har börjat få ^^
golf.ifokus.se
Grattis till tösen jackiejohn =)
#188 Oj missade helt att Du fått. Grattis.
#195 Såg ju jättebra ut det där bältet 👍 Den måste testas.
#188 Grattis till tjejen 🌺
Idag går jag in i vecka 12, känns skönt att den mest kritiska tiden snart är över =)
Dock är humöret på botten idag, kommer få räkna till 10 många gånger idag 😡, ska försöka att vara snäll mot familjen och ha en trevlig fredag trots allt.
Räknar ner dagarna till den 27:e då vi ska på UL. "Bara" 6 dagar kvar. Är orolig för att UL:et ska visa något galet, då mitt socker har levt ett eget liv under en period. Höga toppar utan någon som helst anledning, helt ologiskt!!! Nu snackar vi toppar upp till 16-17 utan att jag ätit något alls.
Kollar sockret varannan timme nu för att kunna mota ner om det behövs, vågar knappt titta på mat, vilket blir jobbigt då jag är hungrig hela tiden.
Vaknade i morse med socker på 7,1 tog 2 enheter insulin och åt ingenting, en timme senare var sockret på 7,9 😮 totalt ologiskt!
Tog 4 enheter till och nu är det äntligen nere på 3,7
Kommer vara helt sönderstucken i fingrarna efter denna graviditet.
#160 Hur går det för dig? #188 Grattis!

#203 Jag kan inget alls om detdär. Men när jag var hos BM senast så tog de nog något sådant prov på mig. Det låg på 8,7. Är det dåligt? :S
golf.ifokus.se
Idag på ÖF frågade hon som håller i det om det var syskon på väg :D Hihi, jag brukar vara bra på att dölja magen men hade idag lite mer "avslöjande" kläder :D
/Christine
#205 Kommenterade inte bm resultatet?
#206 Vad kul! Längtar tills jag får samma fråga (och kan säga ja då, annars är det ju inte kul, haha)
#205 - Det är låter lite högt, får man över 8 här vill dom att man gör en glukosbelastning.
#207 - Ja, jättemysigt kändes det! Sist fick jag första frågan v.16 vill jag minnas så det där med att det ofta syns tidigare med andra barnet verkar ju stämma här :P
/Christine
Tyckte också det lät lite högt tyvärr. Vill minnas att det var 8 hos oss också, fast här fick alla göra glukosbelastning i vecka 28 oavsett tidigare värden.
Ja, var något liknande för mig också tror jag. Då vet jag vad jag har att se fram emot Vecka 13 är du i va? :)
Gah vad jag längtar efter en tvåa.
#209 - Vecka 14 är det, 13+3 :)
/Christine
Vad tiden går ;)
Ja, galet! Nu är det snart advent, sen jul, RUL, nyår, flytt, starta nygamla livet i hemstaden, sen kommer det en till…
/Christine
#205 ja 8,7 är ganska högt, såvida du inte tryckt i dig en skål socker strax innan testet.
Konstigt att din BM inte sa ngt om det.
8.7 är precis maxvärdet inom det normala på ett icke-fastevärde. Living on the edge 😛 om man ligger mellan 8.7 och 12.1 brukar man säga att man har förstadie till diabetes. 12.2 och uppåt räknas som diabetesvärde. Dock går man väl vanligen på fastevärden annars, icke-fastande är ju bara en snabbkoll.
Så jag tror att du klarade dig på håret precis ifrån en kommentar från din BM.
#214 låter väldigt underligt tycker jag. 8,7 är absolut inte önskvärt enligt min diabetessköterska och läkare.
Ett fastevärde ska ligga under 7 för en icke diabetiker. Mitt Hba1C ligger idag på 8,7 vilket absolut inte är önskvärt.
Jag skulle säga att alla värden över 7,5 är riskvärden, om du inte precis ätit, men aldrig över 8.
Att det är ok att ligga enda upp till 12,1 låter galet.
när min diabetes upptäcktes (2013) hade jag ett socker på 12, efter att jag ätit lunch. Fick åka raka vägen till sjukhuset och blev inlagd i 3 dagar.
När ämnet ändå är på tapeten så flikar jag in en fråga,
Vad är normalt att värdet ligger på efter glukosbelastningen?
Jag fick en siffra men ingen egentlig förklaring.
Nu pratar vi olika värden tror jag :) hba1c är väl långtidsvärde (det viktiga och mest korrekta) Jag pratar om icke- fastevärde som har högre siffror (som man inte diagnosticerar utan bara snabbtestar med). Jag kan ha snurrat till det då jag inte aktivt handskats med diabetes på ett par år dock. Är ju inte diabetiker själv utan har bara enklare utbildning efter att ha jobbat inom vården en kortare period (med stabila diabetiker så det var mkt enkelt)

De frågade bara om jag nyss hade ätit, och det hade jag ju gjort en timme innan. Så kanske var normalt då?
golf.ifokus.se
Jag hade hoppats på en mysig fredagskväll med sambon efter en hektisk vecka. Ska jobba natt men börjar inte förrän 23.15 så man hinner ju ha mystid innan :) Tyvärr har jag en riktig skitdag… Kände av lite huvudvärk redan när jag la mig efter nattjobbet imorse. När jag vaknade vid 15 hade jag början på migrän och mådde verkligen illa :S Migränen har fortsatt att öka och jag får inte behålla maten :( Stort bakslag, jag som trodde att illamåendet stabiliserats…. Så det blev sjukanmälan och ännu mer tabletter så kanske det gått över till imorgon iallafall. Dagens höjdpunkt är att vi nu gick in i v20 <3 Bebis lever rövare där inne för att "trösta" morsan ;)
Hoppas ni andra får en trevligare fredag än den här "kräktanten" :)
#219 Åh fy fan i hela helvete för migrän! krya på dig!
Jag hade 4.8 i glukosvärde sist. Helt normalt sa hon. Glad att slippa glukos-behandlingen. 😐 Det låter vedervärdigt och hemskt jobbigt.
#218 Vågar inte svara på hurpass tidspannet ligger, men spontant vill jag väl säga att det är okej, men på gränsen.
#220 Tack :) Ja, hatar migrän…. Säkert den som ligger bakom att jag kräks mmassor också….

Hmm. Men jag har alltid mina tider hos BM vid 13.00, så kan ju inte gå dit på fastande mage. Eller kan, kan jag väl. Men blir ju inte så. När borde jag äta som senast då om jag ska be om ett nytt prov nästa gång? Eller ska jag bara strunta i att äta frukost också?
golf.ifokus.se
Va? Nej men nej nej! Ät som vanligt. Vill de ha fasteprov så får du veta det och får en tid på fm. :) oroa dig inte.

Haha, men jag vill veta för min skull :) Blir ju nervös. Min kompis fick diabetes när hon var gravid.
golf.ifokus.se
Oroa dig inte. Jag hade typ 7,9 en gång och blev oxå lite orolig, men då hade jag druckit juice en knapp timma innan. Gången därpå hade jag 4,0 nån timma efter frukost. Att man har ett något högt värde vid ett tillfälle betyder inte att man har diabetes.
#226 - För din egen skulle måste du ju fortsätta äta och leva normalt, annars får du ju fel värden.
/Christine
#224 två timmar efter måltid ska sockret vara återställt till det normala =)
Så vill du veta mer detaljerat, så ät en ordentlig frukost vid 9-10 så du står dig och vänta med lunchen till efter testet =)
#217 Hba1C är långtidssocker, det stämmer. Det visar på ett ungefär vad du legat på i medel under en viss tid.
Men snabb-testet ska inte vara högre för det. Upp till 7 är normala värden, ligger du på över 8 ca två timmar efter måltid, så bör du kontrolleras.
Nu för tiden använder man tvåsiffriga tal för Hba1C, som man sen kan räkna om till ungefärligt sockervärde, jag låg alltså på 8,7 men nu heter det att jag låg på 79, tror jag det va.
Men socker upp till 12 är aldrig ok på snabbtest. Som sagt, det hade jag när min diabetes upptäcktes och blev inlagd med snabb insulinbehandling. Hade jag tryckt i mig en skål socker aldeles före, så visst kan sockret tillfälligt stiga så högt, men normalt värde är det inte om du ätit en normal måltid och ett test en timme senare visar så högt.
Enligt mina läkare så är som sagt, upp till 7 normalt.
Nu var Theres prov taget en timme efter hon ätit, så då kan 8,7 vara en ren tillfällighet.
#221 Det var ett jättebra värde och du riskerar inte högt socker, iaf inte just nu =)
http://www.netdoktor.se/diabetes/artiklar/blodsockermatning/
"Vad skall blodsockret helst vara?
Blodsockret skall optimalt vara:
4-6 mmol/l före måltiderna.
mindre än 10 mmol/l efter måltiden (cirka 1½ timme)
ungefär 7-10 mmol/l vid sängdags för typ 1 diabetes - vid typ 2 diabetes gärna under 7 mmol/l"
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Undersokningar/P-Glukos--blodsocker/
"Om man inte har fastat kan det vara normalt med värden upp till 8,7 mmol/L."
Så 7 är det värde man rekommenderas ligga under som diabetiker vad jag kan tolka det som, så det blir ju helt rätt att exitingssvillemo fått lära sig det, då det är viktigare med precisa värden när man har diabetes. Verkar bara vara att man har lite större svängar att ta ut utan diagnos. 🙂
Hoppas jag inte trampar på någon tå, jag vill bara inte att Teres ska oroa sig 🙂

Upp till 8,7 ja. Jag har preciiiiis på gränsen ^^
golf.ifokus.se
#231 Står också i länken att upprepade värden på 12,2 krävs för diabetes. Överanalysera inte 😉 du har ett spann därimellan som betyder "håll koll så det inte blir diabetes"
#230 Är ju lite grekiska detta men att ha 5,6 efter glukosbelastningen är okej då? Eller? Eller är det bara värden som gäller diabetiker?
#233 Det är skitbra värde 🙂 det skulle hålla även som fastevärde (4-6).
#230 Vad är jag då som brukar ligga kring 3,0 varje gång (ca 1½ h efter lunch)
l'm back

#235 En iller? ^^ De får motsatt effekt har jag hört.
golf.ifokus.se
#235 umh, är du säker på det värdet? Det är väldigt ovanligt att ligga under 4 utan insulinbehandling. Vågar inte säga så mycket då jag inte har kunskap nog om det. #236 vid sjukdom ja ;) tumör som gör att bukspottkörteln slår slint. Inte friska illrar :p haha
#234 Jaså, va som fasen :)
Du trampar absolut inte Mig på tårna, om det var det du trodde =)
Som sagt, detta är vad min diabetesläkare/sköterska sagt till mig, så det är ju en person med typ 1 diabetes =)
Efter måltid stiger ju såklart sockret, men efter 2 timmar ska det vara nere på normala nivåer, så precis som det står i texten du skrev, så är upp till 10 normalt efter måltid 1-1.5 timme.
Theres, jag hoppas att jag inte oroat dig, det var absolut inte min mening, men vill du kolla hur du ligger i socker, så skulle jag göra som jag skrev tidigare. Ät frukost vid 9-10, en stadig frukost så du står dig och ät lunch efter testet =)
Att man vill att typ 1 diabetike ska ligga lite högre vid sänggående, har att göra med att typ 1:or har ökad risk för sockerfall/insulinkänning vilket kan ge otäcka konsekvenser under natten om man inte vaknar (insulinkoma tex)
Jag vaknar när jag får sockerfall, oftast när det går ner under 2, men visst har det hänt att jag inte vaknat förrän vid 1.2 ibland, då får man darande krypa ut i köket och smacka i sig ngt =)
Det lägsta jag haft är 0,2 behöver knappast tala om att jag INTE var särskilt kaxig just då. Jag låg på köksgolvet och sambon stoppade in en sked med sirap i gapet på mig medan han hade fingret på 112-snabbknapp. Normalt är man medvetslös vi sådana låga värden, men inte jag heller, envis som synden =)

#237 Haha, ja, jag menar en iller som har insulinom ^^
golf.ifokus.se

#239 Låter som att du också är en iller. Siraps-tricket rekommenderas på avsvimmade illrar med insulinom ^^
golf.ifokus.se
#239 tycker det är svårt att länka utan att det känns som om man trycker upp info "i nyllet" på någon :p Men huu vad läbbigt med så lågt socker! :s vi fick lära oss att det är bra om ett paket dextrosol finns vid sängen utifall så det kan tas innan patienten kliver upp och äter. Gärna söt saft framme också men inte alltid så smidigt. Kör själv ofta med dextrosol vid sängen då jag lätt får lågt socker nattetid trots att jag är frisk. Kan knappt vakna och stinker aceton. Lillebror hittade vi medvetslös en morgon så han fick ju utredas men inget fel hittades. :/
#236 😃jag är en iller
#237 Jo jag ligger alltid därikring (hos BM), BM säger att det definitivt inte är vanligt men att jag inte ens fanns med på "listan" trodde jag inte.
Jag kan tillägga att jag blir hemsk om jag inte får äta med jämna mellanrum.
l'm back
3,5 när jag steg upp i morse, tror att jag äntligen fått det att vända =)
244 Vad skönt! Hoppas det håller i sig.
Klockan 14.23 i torsdags kom de ut en liten plutt på 3194 gram och 49 cm. Kom in vid kvart i 8 och fick köra en ctg först. Så vid 9 tiden kollades tappen. Öppen 3 cm och knappt 2 cm lång. Tog hål på hinnorna. Efter drygt en timme utan respons sattes de on dropp för att få igång värkarna. Runt 12 hade jag såna vidriga värkar så de blev lustgas å ryggbedövning. Så jag minns inte så värst mycket av förlossningen i sig. Ligger kvar på BB ännu och försöker få fart på amning och bebis har lite gulare färg så läkaren ville ha kvar oss en natt till.

Grattis :)
golf.ifokus.se

Vad blev det för sort? ^^
golf.ifokus.se
#246 Wihoo, grattis! 😃
Jaa, som jag misstänkte så fick jag missfall. Startade ordentligt igår em. Natten var hemsk. I morse klämde jag ut sista stora biten. Fy vilken smärta! Jag trodde jag hade klarat mig från missfall då jag var i vecka 13+5 igår, men icke! På vulet så såg dom iaf att allt var ute. Vilket känns skönt! På't igen efter nästa riktiga mens!
#251 beklagar sorger
#246 och ett grattis till dig.
l'm back
#253 Grattis :)

Hoho, nu har jag natt-shoppat ^^ Kolla in @maniacdesign på Instagram. Jättesöta saker. Kunde inte låta bli :)
golf.ifokus.se

En liten påminnelse: Ni har väl inte missat tråden om hemlig tomte? Anmälningstiden går ut på söndag :)
golf.ifokus.se
Woho, in i vecka 15 idag! Nu känns det som att tiden går rätt fort ändå. Det är bara två veckor kvar på öppna förskolan, och när den börjar igen kommer jag vara tjock :D
/Christine
Då är frågan, vågar jag lämna ett litet avtryck här igen…. :-) Jag är åter igen gravid efter ett tidigt missfall i augusti, jag hoppas dock att allt går hela vägen fram den här gången Är beräknad till den 27/7 så vecka 6 är jag i.
Mvh. Silverhuldra
Igår var vi på RUL och fick då veta att jag är ca 2 dagar mer gången än vad vi trodde, jag går alltså in i v21 redan imorgon :P Nu går det fort! Idag fick jag positiva besked om våran nya lägenhet, dem kommer att vara klara i tid vilket betyder flytt redan på måndag :D Spännande men också jobbigt ;)
#258 Grattis till plusset =) Då har du BF samma datum som min äldsta fyller 😃
#258 - Klart du vågar ;) Grattis!
Här ikväll har jag satt i mig 7 knäckemackor med julskinka och senap, mumsimums! Det hade jag ju inte gjort om jag inte vore gravid ;)
/Christine

Nu ska jag på julbord :) I Karlskrona = långt bort.
golf.ifokus.se

Var hos BM idag (igår, klockan är visst över 00.00). Hjärtslagen låg på 180 direkt efter att hon knölat med huvudet (som gick att rucka lite på, men det låg där nere ^^), sen när bebis lugnat ner sig så låg de på 150. Kollade HB, låg på 112. Var uppe på 113 senast, så det är väl ganska stabilt. Sockret var på 6,3 (såg till att inte äta på två timmar innan så det skulle stämma denna gången). I övrigt så är det tydligen helt okej att ta hem moderkakan från förlossningen? Coolt tycker jag, så det ska jag nog göra! ^^ Haha. 90% avklarat idag då (ja, denna sidan tolvslaget) :)
golf.ifokus.se

Just det… Skulle ju skriva att bebis är.mega-aktiv precis när jag ska sova. Men när jag koncentrerade mig på att skriva så chillade den, så glömde det. Nu chillar den igen, men så fort jag slutar fokusera på något så börjar den hålla på. Min stackars kissblåsa. Orkar inte gå upp från sängen :)
golf.ifokus.se

Idag har jag totaltvättat en bilbarnstol. Varför säljer man saker som inte är rena? Aja, nu fick jag den iallafall renare än vad den skulle varit om någon annan hade tvättat den ^^
golf.ifokus.se
Måste ventilera lite, vecka 16 nu. Har varit bortrest hos mamma en vecka och mer eller mindre mått toppen. Hemma igen och illamåendet tillbaka. Jag mår bannemig bara illa hemma! Är så trött på detta, jag misstänker att det kan vara pga dålig ventilation, och nu är man ju inte direkt sugen på att öppna fönster… Dessutom har jag nästan konstant småont i huvudet. Suck!
/Christine

Du får åka hem till din mamma igen :) Jag är hos mamma och pappa nu. Kallar det fortfarande för "hemma hos mig". Mycket trevligare här än i mitt radhus ^^
golf.ifokus.se
Bara 25 mil emellan :/
Jobbigast är ju på morgonen, trodde verkligen att jag blivit av med det. Resten av dagen måste vi ju inte vara hemma, vi är ju på öf och ute och leker och sådär, men det är ju bara grått och grått och blir mörkare och mörkare så inte är det kul att vara ute på eftermiddagarna direkt.
/Christine
Ally!!!!! Grattis?! El??!?

Haha, grattis. Men gud vad pinsamt att kräkas i mataffären. På golvet? ^^
golf.ifokus.se
Grattis Ally!
/Christine
Men oj! Grattis! Hur känns det att det är så pass tätt inpå? :)
#269 Grattis! 🙂 Men ushc pinsamt att kräkas i affären 😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Grattis! :)
Ojoj men grattis :D
Nämen Ally! Nu får Rasmus som han vill. :D grattis
Tack alla! Vi är nog lite chockade men lilla cellen är absolut välkommen, nu hoppas vi bara att den vill stanna kvar också. Vi har kört oskyddat och sagt att blir det så blir det, vi vill ju ha dem tätt så :)
Angående kräkandet så lyckades jag haffa en sån där hink man plockar lösgodiset i, kastade den i sopkorgen vid panten. Tror ingen såg mig :P
#274 Det sa Rasmus med; Va? Hur hände det? Haha

Haha, diskret kräkande alltså ^^ Åh, jag lite avis på alla som fått barn. Men inte då värst, då jag snart får själv. Men jag är jätteavundssjuk på alla som är i vecka 14-20 typ som har lång tid kvar. Jag kommer sakna att vara gravid så mycket så jag blir helt sentimental redan nu.
golf.ifokus.se
Japp, rätt stolt över det ;)
Jag har saknat att vara gravid sedan Wilmer var runt en månad, har vart inne och kikat i bildtråden på era fina magar och drömt mig bort.
Undrar om jag kan lägga "men Ally får ju" till listan på orsaker att bli gravid. ;)
#282 Helt klart rimligt skäl 👍
Har längtan efter en tvåa dykt upp? :)
Fick en tid för inskrivning 22 december, var enda tiden som fanns. Tidigt ultraljud får man tydligen inte här trots att man inte vet när den lilla blev till.. Snålt.
Berättade att det vart lite torka på sexfronten och att vi inte riktigt blir kloka på när jag blivit gravid men hon skrev att jag var i vecka 6. Enligt henne skulle jag haft sista mens den 23:e oktober, det faktum att jag inte haft någon mens alls att utgå från verkade inte bekymra henne det minsta. Haha, knepig tant.
Rasmus menar att det är ett par månader sedan vi fick till det sist, och själv minns jag inte alls.. Ibland börjar vi ju liksom och hinner inte avsluta så det är inte så lätt att hålla koll :/
Men hon sa att man får reda på det på RUL, men dit är det ju evigheter :o
Får helt enkelt utgå från hennes gissning då, så vecka 6+1 idag då.

Grattis Ally!
Vi har ju 17 mån mellan våra, jag kan bara rekommendera det än så länge :)
Ps om du vill slippa ha två blöjbarn samtidigt läs boken Oh shit pottytraining om tidig blöjavvänjning.
Tack!
Kommer bli 16 månader nästan mellan våra, kul att höra att du har bra erfarenheter av det :)
Har följt din tråd på bif med stort intresse, ska absolut skaffa boken.
#283 nä inte direkt men kommer det så är det välkommet. Men det var ju det där med sex.. Hahah Ni kanske får kosta på er ett privat ul för nyfikenhetens skull. ;) JAG är nyfiken!
#287 Torka för er del också alltså? :P
Ja, funderar på det. Men hittar inget ställe som erbjuder :s
Jag saknar också att vara (ny)gravid, men jag tror inte jag skulle palla riktigt så tätt. Vi riktar in oss på 2 år. Vi har ett par vänner som har 16 mån mellan sina o så vitt jag vet så tycker dom att det funkar kanon :) Du kan inte göra ultraljud privat nånstans?
#288 öken, torka whatever ;)…

Jag planerar redan att jag ska få nästa i April 2017 ^^ Frågan är om jag vågar chansa på att vänta till juli 2016 med att försöka med tanke på min missfallshistorik. Ska det ta två år innan nästa unge fastnar på riktigt så måste jag ju börja försöka om ett halvår, och då kanske det lyckas så får jag barn nummer två ett år tidigare än planerat. Eller om kroppen har fattat nu att när man är gravid så ska det stanna där, så jag vågar vänta… Dagens dilemma. Kanske ska koncentrera mig på att jag har 26 dagar till BF ^^
golf.ifokus.se
Ally det kanske var en jungfrubefruktning? 😉😛 Helt otroligt att bli gravid under torka. Ni fungerar verkligen fint ihop 😀 Och Theres förstår helt klart ditt tänk… Även om BF ligger runt hörnet. Tänker gör man ju alltid! Jag var inte alls reda med nr 2 efter första. Vi har 2,5 år mellan. Men nu känner jag att blev jag gravid med nr4 skulle det vara lugnt. Olika det är……
#293 Måste vart det :P
Det är lite galet faktiskt, inte utan att man oroar sig lite över hur det kommer bli när vi känner oss klara med barnaskapandet..
Ally det kanske var en jungfrubefruktning? 😉😛 Helt otroligt att bli gravid under torka. Ni fungerar verkligen fint ihop 😀 Och Theres förstår helt klart ditt tänk… Även om BF ligger runt hörnet. Tänker gör man ju alltid! Jag var inte alls reda med nr 2 efter första. Vi har 2,5 år mellan. Men nu känner jag att blev jag gravid med nr4 skulle det vara lugnt. Olika det är……