Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 952 ggr
exitingsvillemo
0

Om man fick välja BF-datum

En konstig undran kanske, men har tänkt en del på det själv, vilken månad som är "bäst" att få bäbis =)

Jag känner mig ganska nöjd med mitt datum faktiskt. BF 12 juni så räknar med att liten tittar fram senast mitten på Maj, vilket innebär att jag slipper gå höggravid en het sommar (vilket jag gjort, inte kul).

Jag slipper få hem en nykläckt bäbis lagom till höst-virus börjar attackera.

Jag känner att Maj är helt ok. Kanske att jag hellre valt April, bara för att slippa ha en nyfödd i gassande sommarhetta.

Hur tänker ni? Vilken månad skulle kännas bäst resp. sämst?

[TanatosNyx]
0

Jag håller med dig, är beräknad i maj och är nöjd med det. Sen att bf råkade hamna rätt på sambons födelsedag tar vi inget extra för hahaha! Bebis lär inte komma just den dagen iaf. Har också risk för förtidsbörd i och med sjukdom, så räknar inte med att det tippar över på en juniknodd.

JeFo
0

Jag har två i april och en i aug. Vi valde april el ja vi försökte pricka in då. Jag ville kunna bada hela sommaren så var ego 😛 Sen blir man hemma med bebis under en bra tid. Min två har inte lidit av värmen på sommaren. Gjorde ingen större skillnad att vara gravid en sommar heller. Låg vid badet och lekte valross 😛 Lättare med kläder sommartid möjligen. Och skönt att slippa vara höggravid i halka. Men ska vi ha en fjärde blir det jan-april vi försöker hålla oss till.

Intehärutandär
0

Jag tänker att tidigare på året är bra. Sonen är född i slutet av året och det är ju trist att vara sist och få vänta på saker hela tiden. Jag är född i januari, magen kommer i februari.  Pappan till magen i mars. 

Med sonen var jag ju gravid nästan hela året egentligen. Feb-nov. Minns inget jobbigt i temperatur.

ChristineL
0

Nummer ett föddes i maj och nummer två är planerad då. Jag tycker det är toppen! Man slipper vara höggravid på sommaren, och man slipper vara höggravid på vintern. Fast ja, kanske april vore bättre…

tjoopa
0

Jag är beräknad till 14e april, känns som en perfekt månad :) Varken för varmt eller för kallt.

Velinga1984
0

Vi kommer i den mån det går undvika oktober, november,december och januari. 10 november fyller äldsta, 11 december fyller yngsta och sen 24e kommer julafton. Tjoho vad planerat ;)

Äldsta var inte planerad, medan vi trodde starkt på ett 2014 barn med yngsta. Tji fick vi då det tog sig samma månad som vi bestämde oss. 

Men i vårt fall blir det riktigt lurigt, då jag får extremt illamående när jag är gravid så risken är stor att det är så det blir jämt. Att kräkas över sommaren är fruktansvärt, men samtidigt har sambon ständigt snöjour. Så jaa, vi klurar fortfarande på den bästa tiden som både passar in med mitt illamående, våra barn och sambons jobb  ;)

PogoPedagog
0

Jag tycker det ultimata för barnet vore att ha födelsedag i november för november är en jävla skit mpnad som alltid bara är grå och superdeppig. Att fylla år då gör at man iaf har något roligt då. Hlest skulle det vara tdidgt i november så det är en bit från jul. 

Sen skulle ju den gravida då vara i andra trimestern under sommaren = må ganska bra istället för att t.ex vara höggravid i värmen eller höggravid under vintern så man inte kan skotta snö.

jackiejohn
0

Vår plutt var ju beräknad till 20 januari vilket jag kände var helt okej! Nu blev det ju så att lillan kom att kika ut 20 november istället.. Känner ändå att det är hyfsat okej det blev iaf inte december men ändå sent på året och det kan jag tro kan bli tråkigt när hon blir äldre, att vara bland de sista med saker (moped,körkort m.m) Spontant så känner jag att början på året är optimalt men då vi haft svårt att bli gravida då spelar det egentligen ingen roll, får vi en två blir jag överlycklig men kan känna för barnets del att slutet av året kanske inte är någon höjdare.

Theres
0

Jag har alltid velat ha i april, för då fyller jag själv år och tycker att det är en perfekt månad :)

golf.ifokus.se

Theres
1

Jag hade dessutom planerat att absolut inte bli gravid i mars för jag vägrar få barn i december… Ja, ni ser ju hur det gick… >_

golf.ifokus.se

I want to belive
0

Min knodd är beräknad den 12/12…. hoppas han kommer tidigare… vill verkligen kunna vara något rörlig till jul . Men sen kan man ju inte bestämma över naturens krafter.. Både mormor o mamma säger att jag kommer gå övertid… hoppas fan inte på det alltså . :P

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

[Thiah]
0

Vi "valde" att få en bf till våren. Vi hade annars slutat försöka ett par månader. Är själv född i maj och maken i januari. Vet inte hur vi skulle fundera på en nr2. Men jag vill inte ha ett litet spädbarn på vintern i det här landet.:p

[WickedAlly]
0

Vi valde också att få en vårbebis, fast nu började vi försöka i juli så det ju liksom på håret men vi hade tur. Wilmer är född 17 april. Jag fyller tio dagar innan Wille och Rasmus 1 mars. Vi har båda vart glada över att fylla rätt tidigt på året så att vi inte vart sist med att få moped, körkort, få gå på krogen o.s.v. 

Tvåan hoppas vi kommer mellan februari/mars någon gång. Januari går också fint men det hade känts lite riskabelt med tanke på att den lilla kanske har bråttom ut. Bättre med lite marginal liksom :)

soundtrack
0

Jag hade BF 10 augusti och med facit i hand tycker jag att det var rätt perfekt. Nu kom hon ju inte förrän den 24 och tidigare i augusti hade varit lite bättre men men. Eftersom att jag hade en lätt graviditet och beviljades GP så kunde jag njuta ordentligt av sommaren :) dessutom blir det perfekt nästa sommar -både har och sambon kommer vara hemma tillsammans innan han tar över föräldraledigheten i augusti. Blir en perfekt övergång :) Nästa barn hoppas jag att vi lyckas få till så hen föds under sommaren (juni-augusti). Vi vill ha ca 2år mellan så vår-barn blir lite för tight känner jag nu. Själv är jag född i december och det vill jag inte att mina barn ska behöva uppleva, det suger när man är liten :/

JeFo
0

#14 När de går i skolan sen är 24 aug bra, äldsta fyller då. Ska de ha kalas så är typ inga hemma under semester så det är lättare när skolan börjat 😛

Niini
0

Jag tycker juni var riktigt passligt att få barn. Vinterhalvåret skulle vara sämst för då fyller i princip varenda en i min familj så nån fler som ska klämmas in behövs inte ;)

[jnordstrom]
0

Jag har en 8 januari unge, det gick fint att vara gravid under vintern och inga problem med liten bebis! De var gött att vara helt återställd till sommaren.

CelsiusT
0

Jag fick barn 16e augusti. Lite tidigt kan jag känna. Dels höggravid i värmeböljan (jo det gick rätt bra, jag hade ju ändå planerat att ligga på soffan iom magen så värmeböljan tog inte så hårt på mig som på mina vänner som hade fullspäckade scheman). Lite varmt att bära i trikåsjal. Födelsedag precis runt skolstart. Född när det fortfarande är semestertid = inte lika bra bemanning på sjukhuset och dessutom ganska många som föder barn sommarmånaderna, vi prickade in årets dittills mest fullsatta dag på vårat sjukhus.  Däremot så var det bra med kläder o så till mig. Och jag kommer kunna bära innanför min vanliga vinterjacka till vintern. 

Men vi hade från början tänkt ha ett vårbarn. Men sen tänkte vi börja försöka i januari iaf även om det blev helt fel i tid. Sen blev det tillverkat redan i nov så vi hann liksom inte med planering alls ;P

Själv är jag född i oktober, rätt bra månad. Kul med nånting kul på hösten att se fram mot i allt det grå. Samtidigt lite svårare med kalas när man var liten, litet hus och inte alltid så bra att vara ute.

Medarbetare på westernridning.ifokus