Viktnedgång av amning (fortfarande)
Nu har jag ammat bäbisen i drygt 3 mån och i början rasade jag i vikt snabbt, sen minskade viktnedgången. Men jag har stadigt gått ner hela tiden och det fortsätter neråt ännu. Nu ligger jag -14kg från den vikt jag hade _innan_ jag blev gravid. Jag ligger nu en bit ner på "undervikt" på BMI-skalan och det börjar kännas i kroppen på flera sätt nu.
Jag äter som en häst, både nyttigheter och onyttigheter. Alltså nyttig frukost, lunch, middag och 2 mellanmål, ibland även kvällsmat. Där emellan äter jag ofta (fast inte varje dag, men nästan) även godis och choklad, ibland chips. Vissa dagar är middagen mindre nyttig i form av pizza eller liknande. När jag äter äter jag dessutom mer än dubbla mängden mot vad jag ätit innan.
Vad gör man för att få stopp på viktnedgången? Jag vill verkligen _inte_ sluta amma. Någon som varit med om liknande? Någon som har tips på vad jag kan göra?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Med nr 2 gick jag ner 10kg. Blev riktigt hemsk i kroppen och såg undernärd ut. Jag slutade att amma och gick upp…. Höll ut 6 mån den gången. Med nr 1 och nu med Holly blir det nästan 8 mån.
Har tyvärr inget tips. Jag fick sluta amma.
Med första och nu med nr 3 var det inte alls lika. Gick ner till normal vikt och stannade…
Hoppas du finner en lösning!
Kanske hade hjälpt lite om du går över till att delamma istället? Typ 50/50, förutsatt att sonen går med på det då såklart. Då blir det ju åtminstone lite mindre belastning för kroppen.
Annars finns det ju näringsdrycker att köpa, fast jag vet inte om man får dricka de när man ammar dock.
Jag tycker du ska prata med mvc som kan boka in dig till en dietist. Vill det sig illa kanske du kan amma så mycket längre pga vikten :/
/Christine
Jag är livrädd att inte få fortsätta amma. Jag vill helamma minst 6mån och jag vill amma mycket mycket längre än så!! Min plan har ju varit att amma minst 1 år, gärna flera år. Och känner att ersättning nu kommer göra mig väldigt låst, kommer ha svårt att ta mig för saker o ting.
#3 Är det mvc man vänder sig till alltså?
#4 - jag tror att det är bättre med mvc är vanliga vc, tänker att mvc kan skicka dig till nån som har mer vana av gravida och ammande, kontaktar du vc kanske dom skickar dig till vem som helst. Jag vet inte, men jag skulle göra så.
/Christine
Önskar verkligen att jag hade gått upp mer i vikt under graviditeten, så det fanns något att ta av. Vet att jag pratade med min BM då om min oro för vikten redan då eftersom jag först gick ner i vikt o sen inte gick upp så mycket i vikt heller under graviditeten. Hade oro redan då att jag kanske inte skulle kunna amma pga min vikt. Men hon sa då bara att det får tiden utvisa.
Jag råder dig att hoppa snask, läsk, pizza, vitt bröd osv och byta emot fullkorn, protein, färsk frukt, grönsaker och nötter. Tänk som en idrottare. Ät saker som gör dig mätt längre, t ex gröt, mer protein, grovt bröd med mer än ost/skinkskiva, smoothies m.m. Öka portionerna litet. Inte en hel portion till, utan ett ägg till, ett par potatisar mer, en halv smörgås mer, en näve nötter mer osv. Ät hellre mer feta produkter som avokado, nötter, olja, fet fisk osv än sötsaker.
#7 Om hon äter saker som gör henne mätt längre kanske hon till och med går ner ännu mer! Det är svårt att äta mer då man redan är proppmätt.
Till elitidrottare rekommenderas det att inte ära för mycket fibrer just av den anledningen.
TS: en av min mans favoriter då han arbetar i skogen (och förbränner mellan 3000 och 6500 kcal/dag) är fröbollar och pasta, ris eller potatis. Säg bara till om du vill ha recept, det är nyttigt men kaloririkt (man kan göra det mer el mindre kaloririkt).
edit: rösti är en favorit också för honom och ekologiska russin till efterrätt
l'm back
#8 jag tar gärna sådana recept i ett pm. Försöker hålla vikten upp alternativt faktiskt få lite kilon så jag äter gärna sådan mat. :)
Och jag tar det gärna bara för att fröbullar lät intressant :)
Jag skriver det här helt enkelt
Fröbollar 2-3 port
1 lök, 2-3 dl solrosfrön (el andra frön tex pumpakärnor), 2-3 vitlöksklyftor, 1 msk tomatpure, ½-1 dl havregryn (beroende på hur vattnigt allt är), kryddas med buljongpulver, sojasås, basilika och peppar.
mixas, rullas till små bollar (ca 1 msk smet/boll) och steks.
man kan också byta ut en del av fröna mot bönor, ha mer frön och mindre lök/havregryn, krydda annorlunda osv beroende på vad man har hemma. Tål man nötter kan man ha det också eller istället för frön.
Passar till det mesta
l'm back
Min mamma rasade i vikt när hon ammade. Hon hade tyvärr inget annat val än att sluta, BM började bli "arg" på henne mot slutet då hon gick ner farligt mycket. Hon blev "uppäten" av min lillasyster kan man väl säga trots att hon själv åt som en häst.
#8 Självfallet ska hon äta kolhydrater med. Glömde den biten bara. Skyller på gravidhjärnan. 😛 Men inte fel fetter, bara "för att". Man ska ju tänka på att barnet får en del av det man äter genom amningen med.
Någon nämnde näringsdryck och det får man, bara så länge man äter mat också. Men man får inte banta med det - dvs bara dricka näringsdryck. Det finns bulk-pulver att späda ut sin kost med. Jag förespråkar dock naturlig kost så långt det går dock. Och visst kan man äta mer, det går bara inte på en dag. Man vänjer sig. Sedan då man ammar är man oftast vrålhungrig (o törstig) hela tiden.
Som jag skrev så äter jag nyttigt i första hand. Nyttig mat både till frukost, lunch, middag, mellanmål o ev kvällsmat. Men såklart blir det även onyttigheter ovanpå allt detta och det händer att vissa middagar blir kassa i form av pizza. Jag äter inte godis o onyttigheter för att gå upp i vikt, jag äter det för att jag vill ha det. Skrev med det för att det är en del av det jag äter.