Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 10260 ggr
Allt2
0

Synpunkt hårfärgning, smink osv under graviditet?

Vad anser ni om att färga håret under en pågående graviditet? Jag är också nyfiken på hur ni ser på att måla naglarna (lösningsmedel) och använda smink.

Theres
0

Jag har målat naglarna fler ggr under graviditeten än jag gör vanligtvis, och sminkat mig har jag gjort några gånger, dock inte på några veckor nu. Orkar inte och behöver inte ^^ Har inte gjort något med håret dock. Inte end klippt mig. Men som jag ser det så utsätts man ju för kemikalier hela tiden, så att göra en sån "engångsgrej" är nog inte hela världen :)

golf.ifokus.se

[Thiah]
1

Jag har både sminkat mig och målat naglarna. Behövde få känna mig lite snygg i alla fall 🤪

ChristineL
0

Hårfärgning rekommenderas ju att inte göra förrän man passerat v.12. Men jag ser på det här som med allt annat, man gör som man själv vill. Vill man leva till punkt och pricka efter alla rekommendationer så gör man det, vill man dricka alkohol och röka så gör man det.

Under förra graviditeten färgade håret en gång i v.25 ungefär inför vårt bröllop, gjorde även shellack manikyr. Smink använder jag väldigt lite och sällan.

[Thiah]
2

#3 jag kan iof tycka det är stor skillnad på nagellack och rökning/dricka alkohol

ChristineL
0

#4 - Det kan man tycka, men att andas in diverse kemikalier kan ju också leda till fosterskador. Sen finns det ju en mängd olika sorters nagellack och vissa är väl mildare än andra. Vill mest påvisa just det att jag tycker man får göra som man vill, och jag bryr mig inte så mycket om vad andra gör.

tlover
0

Jag varken färgar håret, sminkar mig eller liknande i vanliga fall så jag har ingen koll på hur dåligt det är så jag kan ha nån åsikt (pga för lite kunskap inom ämnet).

Jag själv är glad att jag utsätter mig för relativt få kemiska ämnen (tex tvättar jag håret med bara vatten, inget balsam, schampo eller hårprodukter förutom möjligt ett örtte nån gång då och då). Men jag tror inte att det finns några rekommendationer som säger nej till sånt det känns bara bra att jag inte använder det (och inte använde det innan heller).

l'm back

fridaas
0

Jag färgade håret fyra gånger under graviditeten, dock blektea färgen mycket snabbare än vad den brukar göra när jag inte är gravid.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

RoxannaS
0

Har inte färgat håret. Men de är mer för att jag inte hunnit med att klippa mig, så då tänkte jag passa på att låta håret vila från färg när jag ändå håller på, men hade nog inte sagt nej till att färga 1-2 ggr iaf under graviditeten, men nu är de ingen idé längre. (Går in i vecka 37 imorgon O.o)

Nagellack har jag målat som en tok. Hade även gelenaglar i början. Det är inga problem. De enda jag ansåg om de var väl att kanske inte sitta med gelenaglar när de börjar närma sig slutet, då dem helst anser att man inte ska ha sånt om de nu måste bli snitt osv. Nagellack är väl inte lika känsligt då de går fort att ta bort. Men helst ska man väl inte ha de heller.

Smink har jag inte brytt mig om. Har haft när jag känt för det. (Som jag vanligtvis också gör) och gått utan när jag inte orkat. (Håret ser ju ändå ut som ett skatbo så vad gör lite smink för nytta då? xD)

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[WickedAlly]
0

Jag färgade inte håret under graviditeten, målade naglarna gjorde jag ett par gånger och sminkade mig kanske en handfull gånger. Med andra ord precis som jag skulle gjort även om jag inte var gravid. Jag tänkte inte så mycket på det då. 

Däremot använder jag ju vanligt schampo från mataffären och jag är inte helt säker på att jag vill veta vad som finns i dem. Sen använde jag helt säker en hel del annat som inte är så bra som jag bara tog av ren vana.

Jag tycker att man får gå lite på magkänsla och det berömda förnuftet, vad andra gör orkar jag inte bry mig om :)

Theres
0

Jag har t.ex läst att man inte ska stå framför micron p.g.a strålning, så det undvek jag i 2 år och fick bara missfall iallafall, så denna gången orkade jag inte bry mig. Råkar jag fixa resten av frukosten framför micron när Oboyen är på värmning så orkar jag inte flytta mig.

golf.ifokus.se

[Thiah]
1

#10 Läste någonstans att mikron ger ifrån sig mindre strålning än radion men vet inte om det stämmer. 

Men jo, jag tror också  på det där med sunt förnuft. Jag orkar helt enkelt inte oroa mig för schampoo, nagellack, ansiktskräm, inomhusluft/utomhusluft, friterat, bränt, kokat eller stekt  och allt vad man läser.  Då skulle jag bli knäpp och hoppa från en bro.

Intehärutandär
0

Jag färgar håret, är hemskt gråhårig. Vanligen har jag alltid målade långa naglar, då jag har spröda naglar (o hår). Glömde dock bort det under ett par veckor o de höll! Nu är de målade. Smink har jag mer eller mindre varje dag. Alltid gillat att se pigg o fräsch ut. Som gravid, mamma o ogravid. Kommer förhoppningsvis aldrig ändras. Att jobba som frisörska därimot låter osunt.

PogoPedagog
0

Jag målar aldrig naglarna inne vare sig jag är gravid eller ej. Det stinker lösningsmedel i timtal efteråt!  När jag var gravid målade jag dem en gång utomhus. Färgar håret gör jag ej men skulle undvika om jag var gravid. 

Jag använder även minimalt med deo, parfym, cremer, dushtvål osv samt äter mestadels ekologiskt.

Allt2
0

Vilka intressanta svar! Varför jag frågar är dels för jag tycker det är intressant och dels för att jag vill kunna sätta mig in i de innan jag själv blir gravid. Jag anser i nuläget att hårfärg under graviditet är "onödigt" för att det innehåller otroligt mycket kemikalier, dock finns det nya produkter med möjligtvis mindre ohälsosamheter?? Nagellack är troligen något jag kommer att undvika då jag anser att lösningsmedel är så pass skadligt för våra hjärnor och kroppar så att ett barn absolut inte ska behövas utsättas för det. Smink vet jag inte än då jag sminkar mig varje dag, åtminstone foundation som faktiskt sugs in i vår kropp genom huden… Dock tror jag inte att jag skulle kunna var utan. Jag tillägger att jag idag färgar håret blondt regelbundet, har akrylnaglar och som sagt sminkar mig… Så det lär blir en relativt stor omställning för mig om jag nu gör som planerat :) Tack för era ärliga svar. Jag lägger ingen värdering i dem på personligt plan då jag som sagt endast försöker få fler perspektiv och att jag för övrigt är intresserad av skönhet :) #3 Hade jag ingen aning om men jag antar att det har med utvecklingen av hjärtat osv att göra? #10 microstrålning hörde jag för x antal år som jag undviker även idag om jag kommer ihåg ;)

[TanatosNyx]
0

Det jag läst om hårfärgning (förvisso bara en app i telefonen med en liten frågelåda) så ska det inte vara någon fara att färga håret. Dock valde jag att sluta färga mitt hår då jag fick världens mjällutbrott (aldrig haft en flaga i hela mitt liv typ) då jag blev gravid, samt att min färg fäller extremt mycket pigment - något jag inte vill att mitt barn ska få i sig om det pillar mig i håret och stoppar det i munnen i framtiden, så jag slutade redan före plusset.

Nagellack är jag själv känslig mot (starka dofter - allergiker) så det säger sig själv. Smink - ärligt talat, vem bryr sig? Där går min gräns för hur sjåpig jag är. Dock använder jag typ aldrig smink ändå, har svårt att tåla ens det allergivänliga.

tjoopa
0

Jag brukar använda en intensivtoning i mitt hår, valde dock att inte tona håret de 12 första veckorna då dem brukar anses "känsligast". Hade jag varit blond innan vi skulle skaffat barn hade jag nog valt att sluta blondera mig och bytt färg då det känns som att blekmedel innehåller mer "onyttigheter" än den toning jag använder nu. Lukten t ex är helt annorlunda, inte särskilt stark och sticker inte i luftrören som jag tycker blekning kan göra.

Angående smink och nagellack, jag sminkar mig väldigt lite just nu men inte bara pga graviditeten utan jag känner inget större behov av det. Brukar använda vattenfast mascara och ibland vid behov BB cream och concealer (yay gravidfinnar…) de gånger jag sminkar mig. Nagellack har jag använt ett par gånger under graviditeten då jag vill känna mig lite fin :)

Jag tror inte man ska överanalyser allt för mycket, med sunt förnuft kommer man långt ;)

ChristineL
0

#14 - Som sagt finns det inga regler utan man gör som man vill :)

mollyt
0

Jag är inte gravid ännu, men jag tänker så att jag inte kommer färga håret under graviditeten alls - jag anser att det är för mycket kemikalier och man har så mycket ytliga blodkärl i hårbotten att jag inte är bekväm med det. Jag älskar(!) nagellack så kommer nog att måla naglarna någon gång ibland om jag kan sitta utomhus med bra ventilation, (men sen jobbar jag på ett jobb där jag inte får ha målade naglar så det lär ändå aldrig ske till vardags). Smink kommer jag att fortsätta använda :)

Allt2
1

#18 åh känner ganska exakt som dig… Jag brukar ibland måla naglarn automhus och ja du har rätt, det är mycket lindrigare!! :)

Meaima
0

Jag brukar inte färga håret eller använda smink
Men när jag slutade jobba för graviditeten så fixade jag naglarna (kan inte ha fixade på jobbet). Gick till manikyrist som satte på gelenagellack.  Kände ingen doft ens då (välventilerat).
Har hjälpt bonusdottern måla hennes naglar och det kände jag i näsan. Så hon fick göra så mycket hon kunde själv och så hjälpte jag henne snabbt med resten. Och undviker det så gott det går.  (gick inte in i det rummet vi suttit i på nån timme efteråt)
Smink hade jag på mig för någon dag sen då jag var till fotograf. Hade bara mascara och läppstift.

Jag tycker att alla får göra sina egna val angående smink, naglar och färgning. Vi använder väl alla sunt förnuft när det gäller våra kroppar 🙂

[Annellie]
0

Jag sminkar mig och färgar håret… fixar naglarna och allt. Det enda som kan hända är tydligen att håret blir missfärgat pg av alla förändrade hormoner i kroppen.

Ska lägga in en färg idag faktiskt, så jag är fin lagom till BF