Vi som ska ha barn 2015
Vilka väntar tillökning nästa år? 🙂
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Väntar nummer 2 i slutet på januari!
Åh, men grattis Sara! Hoppas på att vi också får joina den här gruppen.
/Christine
Tack Christine! Ja, det vore ju jättekul, håller tummarna för det!
Vi ska, om allt går väl ha vår första i början av januari.
l'm back

Väntar vår första runt 20e januari :)
Vi är fortfarande i planeringsstadiet, men förhoppningsvis så ansluter jag mig till den här tråden senare! 🙂

2 januari verkar det bli. Hade tänkt vänta tills vecka 12 innan jag sa något för att inte jinxa det, men min kompis som är i vecka 14 tyckte jag skulle ringa barnmorskan imorgon. Är 8+4 nu. Har haft 6 missfall innan så tänkte inte ha det igen :)
golf.ifokus.se
#7 Grattis!
Jag mår jättebra än så länge, hoppas ni andra också gör det!

Jag äter som en häst, men mår hur bra som helst. Mådde lite illa i början på Maj, typ 4-14 maj, på morgonen den 25 Maj, lite igårkväll och lite idag på jobbet. Men inget allvarligt. 10+2 nu :)
golf.ifokus.se
#8 nu börjar jag känna mig som en människa igen, jag börjar däremot också känna mig enorm.
l'm back

Jag har drabbats av illamående 24h om dygnet men kräks inte, kan inte knäppa mina jeans längre utan får hålla ihop dom med en snodd annars trycker de så obehagligtnpå magen och jag är vara i vecka 8 så undrar var detta ska sluta ;)
#9 Samma här, äter hela tiden! När har alla BF? Jag har (än så länge) 23:e
5:te Januari om allt går väl, förhoppningsvis blir det inte att barnet föds för tidigt då många barn som föds nära jul inte tycker om det
l'm back

Vi har bf 22 januari så får vi se om de ändrar på ultraljudet :)
BF-lista till er :)
http://gravid.ifokus.se/discussions/5395fa228e0e7404cb00007f-bf-lista-2015
/Christine
Nån annan som har ont i ryggen?
Jag har ont just nu men inte som min tidigare graviditet (som slutade i missfall) utan det är nu då jag rör mig, antingen gör det "bara ont" eller så år det en nästan skärande smärta.
Jag hade likadant för ca 2 veckor sen då jag förberedde för min födelsedagsfest (jag utarbetade mig antagligen först och sen så hade jag låg toleransnivå) och nu har det blivit så igen.
Jag vill väl mest höra från andra som också har el har haft ont så att jag inte börjar oroa mig för missfall, jag är ju snart i andra trimestern (11+2) så snart är ju den största risken för missfall över.
l'm back
Jag hade jätteont i ryggen i början av graviditeten. Fick ligga med vetekudde i sängen och bli uppassad av sambon. Det var som om mina tillväxt smärtor kändes i ryggen istället för i magen som verkar vara vanligast.
#16 Jag hade ofta en molande Värk i ryggen (som påminde om den jag brukar få vid mensvärk) i början av graviditeten och ibland kunde det göra riktigt ont.
#17 jag har aldrig haft nån värk i magen så det kan ju vara tillväxtvärken
#18 tack nu känns det lite bättre
l'm back
#16 Känner igen mig massor, fast jag är bara i vecka 5-6 än. Jag låg ju till och med inne på KAVA en sväng för jag hade så ont. Allt var dock finfint med pysen, så jag biter ihop 😛
Jag kom att tänka på, kan det var tidig foglossning jag känner? Det är ju första graviditeten som kommit så här långt (är i tolfte veckan förra fick jag missfall i kanske åttonde?) och jag har hört att vissa får foglossning tidigt men jag har inte läst nån som beskrivit det nån gång.
Just nu känns det som om jag får en kniv i ryggen varje gång jag rör mig så jag tror inte det är tex växtvärk.
l'm back
#21 Min molvärk kommer och går (v.6) väldigt periodvis, däremellan känner jag ingenting. Är övertygad om att det är växtvärk som smärtar i min rygg. Om ditt är så regelbundet så skulle jag nog börja ana början till foglossning faktiskt om man jämför oss. Dock kan jag inget om foglossning, men jag tycker det verkar rimligt.

Jag har typ ingen molvärk alls längre. Eller har jag vant mig. Men går på panodil också p.g.a ischias och muskelfästesinflammation, så kan ju vara p.g.a panodilen jag inte känner något :)
golf.ifokus.se

Någon mer än jag som blivit "avslöjad" utan att ha berättat att ni är gravida? Vi valde att berätta för våra föräldrar när vi plussade men tänkte vänta till ca vecka 12 med att berätta för övrig släkt om det nu inte skulle gå vägen (vi hade ju kämpat i 1år och 11månader..så vi ville inte ta ut något i förskott) Iaf så ät jag i vecka 10 nu och hela min sida av släkten eller ja kvinnorna i släkten har fattat förlänge sen att jag är gravid fick jag veta igår av mamma.. Makens släkt är lättare att hålla det hemligt för då de bor över 10mil ifrån oss ;) Så jag känner mig på ett sätt lite snuvad på nyheten då jag gärna hade släppt bomben själv om två veckor men men ;) Nån som vart med om liknande?
Min moster räknade ut det förr förra helgen då vi firade min mormors födelsedag.
Min mamma, svärmor och syskon fick däremot veta tidigare innan sånt märktes.
l'm back

Mamma har tydligen berättat för mormor och för sina kompisar. Jag har däremot knappt sagt det till någon om jag inte verkligen har behövt. Hon trodde inte det gjorde något för jag alltid har berättat det alla gånger innan, men denna gången ville jag ju inte jinxa det genom att säga det till folk. Får se om jag ens lägger upp ultraljudsbilden på Facebook som alla mina kompisar som ska ha barn i december har gjort. Kanske helt enkelt bara väntar tills det dyker upp en tjockisbild på mig.
golf.ifokus.se
Väntar en sladdis, 16 år mellan nästan :)
#27 Kul! 🙂
Har börjat må dåligt nu (v.10/11) känns lite sent, trodde jag skulle slippa undan. Mår illa, huvudvärk men värst är att jag känner mig totalt slut i huvudet, känns som det väger typ ett ton och vill bara ligga ner hela tiden. Ska till bm i veckan, få se hur värdena ser ut.

Jag har lågt HB, men det har jag alltid haft så det kom inte som en överraskning. Blir sjukt hård i magen av Niferex. Så hård så det spricker så jag blöder mer än jag bajsar ^^ Så känns nästan ovärt att ta järnmedicin när jag liksom förlorar blod på det. Har även gjort KUB nu och allt såg bra ut :) Förutom att jag har BF 31 december… Vilket jag vägrar, så tänker fortfarande få barn 2015 :) Känner mig för övrigt väldigt ogravid och börjar bli smalare för varje dag känns det som.
golf.ifokus.se
#30 Det finns ju andra saker man kan äta förutom Niferex, jag blir med stenhård i magen av dem så har inte ätit dem denna gången, har ätit gravid multivitamintabletter istället som innehåller extra mycket järn och folsyra (tror det är kronans egna märke som har dem, orkar inte gå och kolla just nu) och en period drack jag blutsaft också och det har hållt mitt järnvärde i schack hyfsat iaf samt att jag gjort all mat i gjutjärnsgrytan.
Messmör är ju järnrikt och sätter fart på magen. Perfekta kombon ihop med paltbröd 🤪

Jag har ätit sånna Gravidtabletter i typ 2 år varje dag för jag ville ha alla vitaminer i mig när jag blev gravid, men har lågt HB iallafall :) Niferex brukar jag ta (flytande) lite från och till när jag av.någon anledning kollat upp mitt HB. Det brukar stiga till 104-110 sådär när jag tar det, sen sjunker det till 86-94. Det är typ mitt normala HB mellan det nånstans ^^
golf.ifokus.se
Blodpudding är också järnrikt.
Finns andra sorters järntabletter också förutom Niferex, som funkar för en del. Förra graviditeten låg jag väldigt lågt redan från början och fick aldrig upp det med tabletter så fick tillsist injektion. Nu har jag ätit järntabletter ända sedan jag blev gravid och hoppas att värdet ser bra ut denna gång.

Jag äter inte kött ^^
golf.ifokus.se
Jag har ätit (eller ja, druckit i ett glas vatten) Visiblin samtidigt som jag tagit Niferex, det har funkat toppen för mig!
Sen är det ju så att magen kan balla ur lite under graviditet - en del får problem med förstoppning, en del får istället mer lös avföring. Så bara för att du brukar bli förstoppad av Niferex Theres så behöver det inte bli så just nu.
#36 äter du nässlor? dom är ju järnrika (och rik på kalcium och annat bra) jag har en historia med järnbrist men senaste testat (i vecka 8 tror jag) hade jag bra järnvärde trots att jag är ovo-veg men då åt jag nässlor varje dag (jag har inte hunnit plocka nu på ett tag tyvärr så det är inte lika ofta nu)
l'm back
#36 Jag är veg med o vid första barnet rekommenderade dietisten grov smörgås, messmör, hackad persilja o ett stort glas svartvinbärsnektar. Det blir en järnbomb.

Jag tycker inte heller om niferex så jag kommer välja hemofer järntablett istället, jag tycker att den är skonsammare :)
#39 Kalcium hämmar järnupptaget. Extra viktigt om man inte äter hem-järn (animaliskt alltså)
#42 jo men inte så mycket att man inte får i sig järn då man äter det. Nässlor innehåller också c-vitamin som hjälper upptaget av järn.
l'm back
Persilja ska man heller inte äta mer än sparsamt av under graviditeten (eller amning). Jag åt ett par krukor persilja per dag under en tid men läste sedan att persilja är aborterande, kan förstöra placentan och är dåligt för amningen då det kan påverka mjölkproduktionen negativt. Tyckte jag var så himla duktig som åt så mycket nyttigt men icke. Saknar det…
Sajtvärd på Iller.ifokus

#38 Haha, fast det är just nu jag blir förstoppad ^^ Vanligtvis brukar det inte bli så illa. Tar ju flytande i vatten så får i mig massa vatten samtidigt.
golf.ifokus.se
#45 Sorry, jag fattade av nån anledning helt fel och trodde att du bara hade testat att äta Niferex tidigare och blev förstoppad då ;)
Jag ansluter mig också, BF 14 januari och det blir 1:a barnet för mig och mannen!
//Malin
Sajtvärd på Scrapbooking.ifokus.se

Jag passar på att vara så aktiv jag kan nu innan jag blir för tjock (så bra jag kan med muskelfästesinflammation i benen och ischias, men med lite panodil brukar det gå bra). Så i lördags var jag på 25årsfest och körde hinderbana med armgång och massa skoj. Men shit vad trött jag blev. Var massa tjejer som avstod från att köra hinderbanan, varav en annan som också är gravid (dock inte lika långt gången som mig), men va fasen. Kan man så gör man :) Igår körde jag gokart och sen var jag ute och dansade hela natten lång, och på torsdag ska jag rida. Sen blir det nog en sväng till Ölands djurpark snart innan jag blir för tjock så de hindrar mig från att åka vattenruschbana :-o Sen High Chaparall och kanske Kolmården, men där finns ju inte direkt något man inte får göra som gravid, så det är inte lika bråttom med dem :) Har blivit så fasligt pigg senaste veckan så det är helt sjukt :) Ringde precis gynmottagningen också och bad om ett nytt recept på Trombyl, men de säger att min BM ska sköta det. Men de har alltid fullt i telefon-kön när jag ringer så det är liksom omöjligt att få tag på henne. Så jag lyckades få gynmottagningen att fixa recept, för det är ju ändå därifrån jag har fått det från början. Tycker det är så konstigt att de inte skulle kunna skriva ut i fortsättningen också? Varför ska man behöva krångla genom någon annan som inte ens har koll på om man ska fortsätta med Trombyl eller inte? Aja, nu lyckades jag ju övertala dem iaf :)
golf.ifokus.se
Hur är det med er andra i värmen, själv känner jag mig nästan sjuk och jag gissar att det är värmen i kombination med att jag är gravid.
l'm back

Är ute i solen hela dagarna långa :) Sitter i solstolen just nu t.o.m :)
golf.ifokus.se
jovisst känner man sig mer påverkad än vanligt som gravid i denna värme 😕 urk!
jag är tillbaka i trötthetsträsket, har molvärk deluxe och små blödningar konstant. Hoppas på att veckorna går fort här förbi vecka 12 då det förhoppningsvis avtar så jag får bada!

Jobbigt att inte kunna bada i detta underbara väder. Hade mitt första missfall sommaren 2012, så det var en tråkig sommar när jag bara kunde bada benen och skvätta vatten på armarna.
golf.ifokus.se
Urk, tack och lov verkar min blödning vara ofarlig. Har haft den ett tag och vi har gjort VUL för säkerhetsskull. Pyret mådde bra och läkaren muttrade mest att "ja här var det blodrikt" 🤪 å andra sidan är jag inte förvånad. Gulesäcken utsöndrar ju hormoner, och är det nåt jag blöder som en gris av så är det gulkroppshormoner. Minipiller var bara att glömma. 😕

Hmm, jag blödde typ i 3 år när jag åt minipiller ^^ eller ja, typ först konstant i 3 månader, sen kanske blodfri en vecka, blödde 3 osv. Bra preventivmedel när man ändå blöder, då blir det inte många barn gjorda ^^ Vågade inte ta vanliga p-piller för mamma har haft blodpropp. Men de sa
golf.ifokus.se

…att jag skulle sluta blöda så småningom… Jaja, de säger samma sak om min ischias som jag har haft i 7 år. Det går över såsmåningom…
golf.ifokus.se
hah, den var fin.. övergående ishias utan att hitta roten till problemet 😎 säg, du råkar inte vara lite knakig i ryggen? lite småglapp i lederna sådär? Typ lätt varm och svullen i ländryggen eller liknande?

Jag har en konstig smärta som flyttar sig. Ganska ofta är det muskelfästesinflammation i lårmuskeln också. Just nu är ryggen värst. Har så ont när jag vaknar så jag inte kan andas typ. Går på panodil dagligen. Har varit på magnetröntgen och inget var fel. En disk buktade ut lite, men det var tydligen inget. Har ultraljudat musklerna och de var normala. Jag är dock överrörlig enligt sjukgymnasten, och det knakar om mig hela tiden. Känns som brosk typ? Och min käke går ur led varje gång jag gäspar :( Fast jag kan ju leva helt okej iallafall, så jag spelar lasergame och golf och gör allt som alla andra. Fast i min takt…
golf.ifokus.se
Jahapp.. jag ska inte leka obildad nätdoktor men jag är baske mig inte ett dugg förvånad! Vården är kokosnötter när det kommer till problem kring överrölighet 😕 din ishias skulle jag kalla ett skolboksexempel på överrörlig rygg. Men jag understryker lite till att jag inte är utbildad och har ju inte undersökt dig irl. Men det finns hjälp att få! Du ska inte behöva gå med den där dyngan i onödan.
Det akuta kan en skicklig naprapat/chiropraktor ta itu med (de brukar dock inte ta emot gravida). Men sen behöver du hjälp av en sjukgymnast som är utbildad på det här med överrörlighet och vet hur man styrker en sådan kropp (och inte bara kan känna igen överrörligheten).
Andningsbesvären, känns det som om det hugger i bröstet? känns lite stumt? jobbigt att djupandas? isåfall är det samma grej som orsakar din ishias som även sitter högre upp i bröstryggen och får revbenen att bli stumma i någon grad. Eller menar du att själva ryggsmärtan i sig tar andan ur dig? Vill du veta mer så dra iväg ett PM så kan jag försöka hjälpa dig vidare.

Har varit hos naprapat flera gånger och det hjälper ju för stunden, men sen kommer det tillbaka efter några veckor. Övningarna jag fick hos sjukgymnasten gjorde bara ont att göra, så jag gav upp :/ Var i en varmvattenbassäng med massa pensionärer och körde efter ett program, men sen blev jag gravid (kan det ha varit 1,5 år sen?) och hade hört att man inte skulle bada varmt, så jag slutade. Det hjälpte ju ändå inte :) Skulle vifta med benen in och ut åt sidan under vattnet, och mina ben lossnar typ i ljumsken så jag inte kan röra dem utan att hjälpa till med händerna, så aja… det är ju inte konstant. Det kommer ju och går. Förra veckan tror jag att jag hade nån dag utan särskilt ont iaf. Jag lever ju åtminstone ^^ Tänk när alla andra blir gamla och skruttiga och måste sitta i rullstol för de får ont. Då är jag så van så jag hoppar runt och gör volter :)
golf.ifokus.se

Just det, andningen. Det liksom känns som att någon.pressar ihop bröstkorgen så när jag rör mig eller pratar så kommer både andningen och orden stötvis. Kan inte skicka pm för jag förstår mig inte på mobilversionen av detta ^^ Men kan svara om du skickar pm :)
golf.ifokus.se
Snart är vecka 12 avklarad! Så skönt. Vi svettas här också så hänger helst ute i dotterns lilla pool eller på stranden :)
Tjoho, vecka 9 idag! 😃

15+1 för mig. Det går undan nu. Känner t.o.m rörelser :)
golf.ifokus.se
Värmen stör mig inte mer än att jag mår mer illa när det är så här fuktigt/svettigt/kvavt. V. 9 imorn.
Vecka 14 nu och ultraljud på tisdag!
//Malin
#65 Redan? är det för att folk går på semester eller?
l'm back

Är väl KUB?
golf.ifokus.se

Nu är någon vaken i min mage igen. Ska ligga och känna efter lite innan jag somnar :)
golf.ifokus.se
#69 ok då förstår jag särskilt att man vill titta tidigare
l'm back

Hmm. Jag vill också ha ett tidigare… Har ändå haft 6 missfall. Orkar inte vänta till 11 augusti med att kolla så allt är bra :/
golf.ifokus.se
#71 Det var konstigt att du inte fick det :/ Jag hade bokat ett privat om jag var du!
//Malin

Ringde ändå in och vad orolig och bad om ett ultraljud efter att hunden hoppat upp på magen, men fick inget :/ Var en som sa en gång att vi skulle följa upp min graviditet extra noga när jag blev gravid igen, men ingen extrakoll har hänt. Ska ringa henne och fråga vad hon tycker.
golf.ifokus.se

var* hatar stavfel, men går inte att redigera i mobilversionen :/
golf.ifokus.se
#73 Hm, det låter konstigt. Hoppas du får ett i alla fall!
//Malin

Men har du gjort ultraljud vid KUB också? Gjorde ett i juni i.o.m KUB, men det var ju inget extra.
golf.ifokus.se

Efter 6års försök väntar vi äntligen barn nr 3. I mitten på februari beräknas den lill* komma. Mina två andra har dock kommit väldigt tidigt så jag räknar med att inte gå tiden ut denna gången heller.
#76 Nej, har inte gjort KUB.
#77 Vad roligt, grattis!
//Malin

Grattis :)
golf.ifokus.se
#80 Tack, om du menade mig vill säga ;)
//Malin

Hur går det för alla? Själv är jag i V 17 (16+2) idag och har inga symptom alls, förutom att jag är lite trött, men det kan bero på 6 dagars arbetsvecka + att jag var ute och svirade igår så jag hann sova 4 timmar inatt innan det var dags för jobb igen ^^ Är ledig nästa vecka iallafall, då kan jag vila :)
golf.ifokus.se

Jahopp, denna tråden var ju aktiv ;) Nu har min lediga vecka passerat och imorgon börjar jag jobba igen. Har haft sån himla tur med vädret så har legat på stranden varje dag :) Idag regnar det dock, men det får man väl ta. Jobbar 2 dagar, sen är jag ledig på onsdag och då fyller min vovve 1 år så ska ha lite "barnkalas" :)
golf.ifokus.se
Vi har äntligen fått tid för RUL, 25/8. Så nu väntar vi med spänning! Få se om det är någon därinne..

Här har det gått på sparlåga i värmen…legat vid stranden hela veckan! Har bäcken luxation enligt svågern som är osteopat så får behandling 1 gång i veckan men annars mår vi prima! Bokade RUL i onsdags också och första lediga tiden var 25/8 kl 08:00 så vi väntar med spänning på att få se vår lille bebis :) Magen växer för var dag som går och jag som hade en mage lika platt som väggen har fått en redig liten "kalaskula" som maken säger och tycker att plutt växer på bra i mammas mage ;) Har två veckor kvar att jobba (7 nattpass) sen har jag semester i ca 2 veckor och det ska bli så skönt med semester! Vi har även tapetserat och målat Plutt's rum och "lek/amning/mys"rum så nu är de båda klara och det är bara att börja inreda i sinom tid känns skönt att ha det "värsta" jobbet klart så tidigt faktiskt :)
#85 Då har vi samma dag, kul!

86# Ja men det har vi ju! :) haha
Fast du är före mig, jag har på eftermiddagen :)

Jag har så ont i ryggen :( Jag vill bara få sova. Sov i soffan inatt för att testa men vaknade efter tre timmar. Då hämtade mamma en brassestol och jag lyckades sova 3 timmar till. Så visst. Har sovit, men det gör så ont. Fick lägga mig på soffan igen och vila tills klockan ringde.
golf.ifokus.se

89# Rygg ont är hemskt jobbigt, jag som har ryggproblem pga olycka sen nåt år tillbaka (skadan sitter uppe i skulderbladspartiet) har nästan inte ont där alls med åkte istället på bäcken luxation så går på behandling 1 gång i veckan och har stödbälte när det sätter i som värst :( Bävar lite för hur denna arbetsvecka ska gå, jobbar visserligen natt men på ett äldreboende och förra veckan fick jag sjukskriva mig pga ryggen så jag kniper med tummar och tår att jag klarar jobba två veckor till innan semestern börjar ;)

Haha, menar en badenbaden ^^ Brassestol kan inte vara så skönt att somna i. Har varit sjukt varmt på jobbet idag med så har gått runt och flåsat och varit astrött.
golf.ifokus.se
Ja, det är inte trevligt att jobba utomhus i den här värmen :(
Börjat känna av någon ilning från rumpan och ner mot benet men vet inte vad det är?
//Malin

#92 Ischias. Har haft det i 7 år. Det är ju asskönt ;) Haha.
golf.ifokus.se
#93 Någon har även sagt att det är foglossning så jag vet inte alls 🤔
//Malin
Om du provar att putta ett tungt föremål åt sidan med foten (typ som att sparka på en boll) så får du enkelt veta om det är foglossning (enligt vad jag har läst). Gör det ont = foglossning.
Personligen tycker jag att det mer låter som ichias, jag har haft både och.

Jag börjar få foglossning nu med och ischiasen börjar kännas mer och mer tack vare foglossningen. Härliga tider nu :)
golf.ifokus.se
#95 Ska prova det då!
//Malin

Är det någon som har kännt att det rör sig i magen än? :)
golf.ifokus.se
Jag är gravid i vecka 5 + 5. Konstigt nog känner jag mig inte ens orolig för missfall men kommer ändå vänta till vecka 13 - 14 innan jag gör det officiellt för släkten eftersom att risken ändå finns. Min mamma vet, men det är mest för min egen skull så att jag ska ha någon att prata med om det. Hon har ju ändå 6 barn :p

Jag är lite orolig för missfall, fast jag vet att jag inte kommer få det. Har ju haft 6 stycken så det får räcka :) Ni som ska ha barn nu, är det första, andra, tredje, fjärde barnet? Hur gamla är ni? Börjar känna mig lite gammal som ska ha första nu när jag kommer fylla 28 år ca 3 månader efter BF. Alla jag känner har barn redan i stort sett, och många är yngre än mig. Hade ju iofs fått barn 2 år tidigare om jag inte hade fått missfall :)
golf.ifokus.se
Jag är 28 och väntar tvåan.
#100 Jag är 28 (29 i december) , sambon är 31, och väntar nr 1. I vår umgängeskrets är vi nog yngst av dom som är/ska bli föräldrar :P
Och jag fyller 26 nästa år när första barnet beräknas komma!
//Malin
Jag är 35 år denna gång. Var 20 år då sonen föddes. Känner mig urgammal denna gång o med släktens mått mätt är jag det. Var inte självklart att behålla just pga detta. Mamma var ju 38 då hon blev mormor. :)

Min pojkvän är 22, fyller 23 den 2 januari, så han tycker att det är tidigt. Jag tycker jag är iaf ett år sen :) Trodde alltid jag skulle få barn samma år jag skulle fylla 27, för mamma fick mig 2 månader innan hon fyllde 27 och jag tycker det är så bra åldersskillnad på oss :)
golf.ifokus.se

Fyller 22år ca 2,5 månad efter att plutt är beräknad. Maken är 5 år äldre och vi har kämpat för detta o nästan 2 år så för oss är det inte tidigt. Jag är 4 generationen på min sida som får sitt första barn vid en ålder av 20-21 år om man kollar tillbaka så ingen är förvånad heller :) Kommer bli roligt att sätta in kort i tidningen på 5 generationer nästa år ;)
#100 Du är inte alls gammal! Jag trodde jag skulle vara nånstans i mitten med mina 25 år men jag var näst yngst av sju stycken.. Resten av mammorna var 30+
När jag var yngre sa jag att jag ville ha barn före en viss ålder, men sen blev jag äldre och insåg att det inte är åldern som avgör när det är rätt tid att skaffa barn.
#108 Så har det varit för mig med. Mitt "mål" var länge att jag skulle vara 2-barnsmamma innan 25 (precis som min mamma var). Det sprack ju rätt rejält ;) Visst hade jag kunnat tänka mig att vara ett par år yngre nu, men det är egentligen först nu som barn passar in i mitt liv så jag grämer mig inte speciellt mycket.
#109 Precis! Skulle det stå :) Råkade klicka iväg inlägget lite för snabbt

Nu bubblar det och sparkas för fullt. Undrar om bebis inte gillar vanilla coke?
golf.ifokus.se
Jag är 26 år, plussade idag och enligt en app jag har så ska bebis komma i april! Vågar knappt tro att det är sant.
Var 20 år när jag fick första barnet, 29 år med andra barnet. Iår fyllde jag 30 så kommer vara minst 32 år om vi skaffar fler barn. Många tror att min yngsta barn är mitt första barn, då 30 år sägs vara snitt-ålder för först-föderska.
Ja, just det.Mina barns pappor har varit 19 och 28 när de fått första barnet.
Vecka 7 + 2. Gallsten, magkatarr, förkylning, illamående, konstant trött och ont i ländryggen. Är rätt ynklig nu x) Fick en liten blödning igår (ljust, ljust rosa), men vad jag förstått är det normalt och dessutom hade jag en liten blodansamling vid VUL som jag gorde i 5 + 4 som de sa kunde komma ut. Börjar jag blöda igen och mer åker jag dock in och kollar så lillparveln mår bra. Annars mår jag som en gammal säck potatis ungefär. Verkar bli ett par jobbiga månader framöver :)

Oj stackare. Vad lyckligt lottad jag känner mig som går helt symptom-fri (ta i trä). Mådde bara lite illa i vecka 6-7, men inte alls farligt. Vecka 19+3 idag. UL imorgon ^^
golf.ifokus.se

Igår när vi skulle sova så la maken huvudet på magen en stund för han ville se om han kunde höra plutt, gick väl kanske 1 minut innan han far upp och säger att han hör bebis ;) det bubblade och knäppte och han var 110% säker på att det var plutt och inte några tarmrörelser eller annat plus från min "ordinarie mage" haha! Jag kan ju inte säga att han har varken rätt eller fel då jag inte kan lyssna själv…är inte så vig ;) Det enda jag kännt som jag TROR är plutt är att det är som bubblor som spricker nere i magen, aldrig känt liknade förr kände det jättetaskigt 1 gång igår och det gjorde mig relativt säker på att det är plutt :) är i vecka 17 och har knappt 2 veckor kvar till RUL :)
Plussade igår (v4 + 4) så går allt vägen blir det en parvel i april. Har endast ömmande bröst än så länge.

119# Grattis! :)
Hej! Här kommer jag och hoppar in. Är 41 och visade plus på stickan idag. Om allt går som det ska så väntas en liten knodd i april 2015. Men min ålder gör att jag inte vågar ropa hej än på länge efter som allt kan hända. Vet inte om jag vågar berätta att det är på första försöket, dock har jag tre barn sen tidigare från ett tidigare förhållande.
Mvh. Silverhuldra
Var på Kub i tisdags, mysigt att få se att det var en bäbis, inte bara ibs-mage. ;-) Synd nog fick vi inga bilder. Tänkte inte på att fota skärmen förens på väg hem.
#121 Grattis! Jag är själv lika orolig, är 36 och det blir min första knodd i april i så fall men är så nervös att något går fel att jag bara vill att de första 12 veckorna är förbi 😮
Samma här, den kommande väntan lär bli lång :-S
Mvh. Silverhuldra
Jag kom på att det är ju ungefär nu som man ska teckna gravidförsäkring 🤔
Men vilken man ska ha vet man ju inte 😕
l'm back
#126 - Skicka in det så snart som möjligt, annars kan det ta tid att behandla ditt ärende. Ska tex gå på graviditetspeng så måste dom ha det intyget också. Du behöver inte ta kopia
/Christine

Men var får man sånt intyg om graviditetspeng och när kan man ta ut det?
golf.ifokus.se
#128 Oftast får man det av sin BM på första besöket efter RUL #129 Läs på FK's hemsida. Graviditetspeng kan man få beviljat 60 dagar innan födseln om man har ett arbete som innebär mycket tunga lyft.
#130 tack, ok då är det ca 1 vecka bort än så länge
l'm back

Ringde försäkringsbolaget nu med. De täcker inte utomlandsresa efter vecka 28, och vi verkar planera att åka dagen efter jag går in i vecka 28. Trygg Hansa var detta. Någon som har koll på ett försäkringsbolag som täcker senare? Kommer komma hem i vecka 30, så känns ju bra om man är försäkrad då.
golf.ifokus.se
#128 Inte jag heller, mitt moderskapsintyg fick jag av MVC.
#132 jag tror inget bolag täcker sådant efte v.28. Det kanske går att skaffa en specialförsäkring (dyrt säkert). Kolla så att flygbolaget tar emot dig, vissa vill ha intyg från läkare om att du kan flyga.

De jag ska flyga med är okej med det bara man har intyg från BM från tidigast två veckor innan resan :) Min kompis skulle hängt med till Spanien för två år sedan när hon var i 32, och t.o.m det var okej. Men hon blev tyvärr annat sjuk så hon fick stanna hemma.
golf.ifokus.se
Bara du kollat upp det eftersom alla flygbolag har olika policys. Skulle vara snopet att komma till flygplatsen och sen itne få komma med.

Haha, jag har ju kollat upp det. Hur skulle jag annars veta? :)
golf.ifokus.se
Finns dom som tror sig veta för att de läst att t.ex. SAS har skrivit på ett sätt och därmed gäller det alla. Men alla bolag har olika regler.

Nä, jag gick in på Ryan Air's hemsida och läste och där har de en blankett man ska ladda ner och få påskriven av BM.
golf.ifokus.se
Nån annan som börjat få så många sparkar så att man sover dåligt?
Jag börjar känna mig som en zombie då ungen har fått för sig att man ska ha kvälls/nattpass
l'm back

Haha, nä. Jag tycker bara det är mysigt :) Han drar alltid igång på kvällen, så jag brukar somna med handen på magen :) Fast han har visst växt till sig nu för han har varit igång i stort sett hela dagen igår och hela morgonen idag :)
golf.ifokus.se
8 + 4 och värsta jobbiga cravings. Jag vill ha strips! Friterade, krispiga och saltade strips med massa originaldressing från typ sibylla. Ingen hamburgare, bara strips. Och saltgurka (trodde det var en myt?!), lakrits, trocadero, melon och milkshake (gör hemma med färska bär, glass och mjölk) kan jag inte få nog av. Jag som tänkte att jag inte skulle gå upp då jag redan bär på övervikt, men fortsätter det såhär ser det mörkt ut :|

Pommes med sötsur sås från McD ;) Mmm :)
golf.ifokus.se

Åh ikväll (nu i skrivande stund också) så hat vi känt bebisen sparkar för första gången! Maken vila huvudet mot min mage och flyger upp samtidigt som jag sätter mig käpprätt upp för plutt sparka till så det gick inte att missa :) Nu har h*n börjat igen lagom tills mamma ska sova ;) Min älskad lille plutt vad jag har väntat på att känna av h*n inne i magen. Vi är i vecka 18 nu så känns super kul att äntligen känna av plutt :)
Varför ska den behöva envisas om att inte sparka då karln har handen på magen men sparkas då man ska sova? 😛
Kanske ska man försöka sova med karlns hand på magen, för antingen kanske man får "sparkfritt" så man kan sova eller så får karln känna några sparkar.
l'm back

Haha. Jag känner sparkar så fort jag lägger mig ner och vilar, så ber jag Timmy känna, och så slutar han sparkar ^^ Han har bara fått känna en gång och se en gång. I övrigt är bebis bara aktiv när bara jag ser och känner.
golf.ifokus.se
Kristian fick först känna eftet v30. Innan det vägrade Joel sparka när pappa hade handen på. Han kundr se magen möblera om men inte känna.
Alice var också skygg mot sin pappa i magen, i början var det väldigt sällan sambon kunde känna nått. undrar varför det är så!?

Min bebis är alldeles för vild för att ta hänsyn till vem som har handen på magen det sparkas och grejas för fullt oavsett vem som känner ;)
Äntligen fick vi se bäbis för första gången! En liten lillebror är det som bor i magen 😊

Jag har lipat i en timme… Tror jag är övertrött. Åh :/
golf.ifokus.se

#153 sååååå snygga leggings! Köpta vart? :-o

Leggingsbutiken.se :) De är awesome. Alla borde ha ett par Mario-leggings ^^]
golf.ifokus.se
#156 måste se om dom finns i dotterns storlek:-P Mario är grym!
Vi fick se liten i magen idag! Går in i vecka 12 på onsdag :)
Nu kan jag också hoppa in här! Är i v. 19+1 idag och är beräknad till 9 februari. Har följt tråden men inte kunnat skriva för det inte varit känt för omgivningen innan :) Gjorde RUL idag så då gick vi ut med det till "allmänheten".
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Smyger mig in här och undrar hur det går för er alla? Har precis plussat och nummer två verkar komma 23:e maj. Vecka 5+3 idag så det är ju lite tidigt än men jag spricker snart av nyfikenhet, lycka, nerver och svullen mage :P
/Christine
Åh justja, denna tråd fanns ju också! 5+5 idag 😃
10+5 här 😄 Ska få göra ett tidigt UL om ca 2 veckor - längtar!!!

25+6 idag :) Bebis sparkar så det kittlas från insidan ibland. Ganska kul ^^ Men just nu så buffar han bara. Snart ska vi äta prinsessbakelse :) Bara för att vi kan! Om 9 dagar åker vi till Spanien också :)
golf.ifokus.se
Gått in i vecka 25 idag, sparkas hejvilt och halsbränna var och varannan dag. Foglossningen blir bara värre och illamåendet hänger fortfarande i. Härligt ;) Men vi har åtminstone bestämt namn!
//Malin
Åh, vad jag hoppas att jag inte blir "äckelkänslig" den här gången! har aldrig varit kräsmagad av mig men förra grav kunde jag inte ens plocka upp en hårboll från katterna utan att få kväljningar. Och nu började vi se The walking dead för ett tag sen, är i mitten på tredje säsongen nu och vill verkligen se klart ju!
/Christine
Grattis Christine! Kul! :) Här växer magen som bara den och bäbis sprallar runt för fullt. Nästa vecka är det dags för första rutinbesöket hos bm sedan RUL.
#167 - Tack! Ska bli så spännande detta! Inskrivning på måndag!
/Christine
Hej! Är gravid i vecka 19+3. Våran andra lilla skrutt är beräknad till den 17 februari. Var på RUL nu i veckan och allt såg bra ut. Känner mig som den lyckligaste i världen :)
/ Ingrid
Jag har precis upplevt mina första "gravid hormoner" .. Var för en timme sedan lite nere och ledsen.. Sen kollar jag på en komedi på tv och kunde bokstavligt talat inte sluta skratta i typ 10 min!!! Skrattade så mkt att jag grät haha ….underligt..
Vecka 6+1 idag och inskrivning hos bm!
/Christine

Förkylningen som drabbade mig i helgen har släppt sitt grepp och jag är enbart täppt i näsan idag så det borde vara en bra dag idag men icke! Insåg precis att jag inte har nån bikini som sitter bra… Ska på spaweekend nu till helgen så jag måste ju ha en bikini, hur jäkla snyggt är det när tuttarna trillar ur och trosorna hänger på trekvart under magen? 😁 Man känner sig ju så lagom sexig utan bikini så jag vet inte vad jag ska ta mig till…vill inte köpa ny bikini för en helg 😔 Hur är det för er andra? Någon mer med enorma i-lands problem? Haha
#172 - Oj, ja badkläder såhär års är nog inte lätt att hitta alls. Men i-landsproblemen är de bästa! 👍
/Christine

173# Haha visst är i-landsproblemen minst lika viktiga ;)
Inte nöjd med dagens besök, tur att jag ska träffa min förra barnmorska nästa gång! Den här gången var det en student och någon barnmorska var knappt med.
Okej, jag förstår att dom trots allt måste registrera massa frågor osv, men det kändes sjukt överflödigt, jag svarade på samma frågor för två år sedan och det kändes inte som att hon lyssnade på mig. Jag sa flera gånger att jag har väldigt oregelbunden cykel så vi kan inte räkna från sista mensen men jag är väldigt säker på när jag hade ÄL så det är väl bättre att räkna från två veckor innan det? Nej, hon vill få mig till 8+3 men jag säger 6+1. Jag räknar ju hellre "rätt" från början än att få bli massa flyttat på RUL. Gah!
/Christine
#176 ganska kul när de enbart räknar efter mensen. Enligt den är ju joel ett missfall för han "borde" varit 12 veckor när han bara var 5….
#177 - Stackars Joel! Han kommer ha men för livet! 😮
/Christine
#178 tur att det är krav på att 2 läkare ska bekräfta missfallet innan man får nån sorts medicin. Den andra läkaren kollade två veckor senare och då var vi i v.7 och hjärtat tickade på så fint.

176# Usch förstår fin irritation! :o
#179 - Puh! Nä, kände ju att hon hade kunnat vara lite mer open minded. Längtar till 23/10 när jag får träffa min riktiga!
/Christine
Men då, vilken envis en! Aja hon lär sig väl nån gång får man hoppas 🤪
Tur du har kolla själv så du slipper få skrämselhicka om det visar sig att du har rätt (vilket jag inte betvivlar ett dugg) 😉
Grattis Christine!! Gick det helt utan hjälp den här gången??
Sajtvärd på Iller.ifokus

Känner mig fruktansvärt tjock på kvällarna när jag försöker ligga bekvämt i soffan och titta på TV. Kan inte andas typ, men kan inte sitta upp heller för jag har så ont i svanskotan. Det är mitt i-landsproblem ^^
golf.ifokus.se
#183 - Tack! Jajjemen! Helt naturligt på fjärde ägglossningen efter Novas födelse :D jag är fortfarande helt fascinerad över att det funkade. Så enkelt det faktiskt kan gå.
/Christine
Tänk att ni var tvugna att visa kroppen hur det ska gå till för att den skulle fatta ;P
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja, jag borde vara ju vara skapt för detta iom att jag hade både en väldigt bra graviditet och förlossning sist. Kroppen var bara lite trögstartad ;) Och än så länge mår jag väldigt bra.
/Christine
Normalt att börja gråta av veckans icareklam? :P
/Christine
Enligt rykten, ja :ö
Men skittelefon! En ":p" ska det vara

Nu börjar allt kännas som vanligt igen. Har fått ischias så det strålar ner i hela vänsterbenet. Fick iallafall 27 veckors frihet, men nu känns det som det brukar. Vet dock inte om det är foglossning eller om det bara är som vanligt. Ska försöka gå till soffan nu. Hej och hå. Kan inte ens gå ut med hunden, men ska jobba imorgon i 9 timmar så hoppas det går över.
golf.ifokus.se

Skjut mig 😩 Har haft halsbränna länge men nu har det eskalerat!! Natt till idag så har jag knappt sovit en blund testats allt, tabletter två olika, fil, mjölk m.m… Nu tuggar jag mandlar och känner mig som en öken i truten 😤 Att jag är förkyld gör ju inte livet lättare precis, rethosta och halsbränna deluxe! Jag är redo att kasta in handduken..
#193 Honungsvatten med äppelcidervinäger hjälpte mig litegrann kanske funkar det för dig?
Det borde ju inte heller göra hostan och förkylningen värre.
l'm back

194# helt klart värt att testa! Tack för tipset :)
Jag är sååå trött! Minns inte att jag var såhär trött sist, ska försöka sova middag med Nova imorron, men det är ju alltid något som man måste fixa med. Men nu säger jag gonatt!
/Christine
Är i vecka 5+2 idag! :D skrev in mig hos bm igår! :D det blir en liten vår bebis

Nu får ni inte skriva för mycket spännande, för imorgon drar jag till spanien och har bara internet vid restaurangbesök. Måste ju hinna äta också ;)
golf.ifokus.se
V13 idag 😄 Nu håller jag tummarna att illamåendet går över inom en snar framtid så kan vi börja njuta ännu mer av tiden 💖
#200 Grattis 🥳 en milstolpe avklarad!
#200 - Grattis! Här segar det sig fram, 6+5 idag. Och jag är tröööött! Känner mig liksom matt i hela kroppen, inte alls som mig själv.
/Christine
#201 #202 Tack 😄 På 2 veckor till får vi fara på första ultraljudet och kika på bebis - längtar! 😍
Hos bm idag för första "rutinkollen". Allt såg bra ut men det var svårt att få lyssna på hjärtat på vår lilla vilding. SF mått 23 (i vecka 23+1) så har tydligen inte enorm mage som jag tycker 😄

#204 Jag hade 26 i vecka 25+4 :)
golf.ifokus.se

Fasen vad bebis har levt rövare i magen både igår och idag. T.o.m nyss när vi gick till restaurangen så snurrade han runt som en galning fast han borde blivit vaggad av att jag gick. Inte jättemycket sparkar dock, utan mest helvändningar hela tiden ^^
golf.ifokus.se
Hade hoppats på att slippa gravidhjärnan, men here we go! Gjorde i ordning te, i väntan på att det skulle svalna gick jag ner och borstade tänderna. Allvarligt talat, vem borstar tänderna innan hen dricker te?! Nu blir det ju inte alls gott ju :(
/Christine
#207 Jag gör det, men en stund innan, jag tycker mina smaklökar är värda att slippa morgonandedräkt då jag dricker te.
l'm back
#208 - Du är en sådan teconoisseur! ;)
/Christine

Vilken yrhöna jag blivit! Haha!!😄 Hade förberett middag idag det stod klart i kylen bara att värma upp och göra finliret på, mannen kommer hem och jag sitter och puttrar i soffan och har noll fantasi "vad ska vi äta idag?!?" Slutade med makaroner och korv när jag sedan ska ta fram mjölk och ketchup ur kylen så ser jag middagen vi skulle haft…det går bra nu! 😜
Hur ska man som gravid kvinna med alla dessa hormoner klara av att gå på begravning om några veckor? 😭 Min mans morfar gick bort igår och jag blev helt förstörd, det blev nästan han som fick trösta mig istället för tvärtom…
/Christine
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vecka 17 nu (16+1)! Gjorde ett VUL i vecka 15 (14+0) pga. onda sammandragningar, men allt såg bra ut. Sambon filmade lite :)
Jag hoppar väl in här jag också då =)
Om allt går vägen, så väntas en liten i Maj <3
#213 Grattis 😀
Tips på hur man piggnar till sig? Jag är ständigt utmattad och bara vecka 7+6. Såhär var det inte förra gången, och jag känner mig allmänt dålig i kroppen. Har varit ute på promenad idag men ingen skillnad.
/Christine

215# för mig hjälpte inget annat än en middagslur! Var helt död utan den, var trött ändå men fick jag inte sova middag så vart jag ett vrak 😁
sover middag för att stå ut jag också.
#216 #217 - Sällan jag har tid med det, antingen går jag ut med dottern i vagnen så hon får sova, eller så har vi aktiviteter på förmiddagen så hon somnar på hemvägen och då hinner jag inte mer än att laga mat och äta innan hon vaknar igen. Men jag ska försöka få in det ändå.
/Christine

Ni kan inte ta en tupplur tillsammans eller somnar hon bara i vagnen? :)
#219 - Hon somnar bäst i vagnen eller bilen dagtid, men det brukar gå att lyfta över henne till sängen. Men ja, det är ju ett bra alternativ att försöka att få lite vila på dagen. Sover jättedåligt på natten också det sista, har svårt för att somna om när jag vaknar. Gnäll!
/Christine
Hade/har också svårt att vila på dagarna och nu har jag börjat sova så dåligt på nätterna också blööö.. Men ibland låter dottern mig ligga ned och vila en stund på soffan medan hon leker. Annars är det bara att gå och lägga sig tidigare som gäller
Nu gnäller jag ännu mer!
Har jättesvårt för mat (i normala falla äter jag typ allt), är hungrig men allt känns äckligt och äter jag inte så mår jag illa och äter jag för snabbt/mycket så mår jag illa, och oavsett så är jag hungrig nästan hela tiden. Småäter salta kex, digestivekex, lite frukt. Det funkar men mat är jag inte sugen på, får tvinga i mig :(
Sen ska vi på begravning den 23.e när jag har nästa tid hos bm så den måste jag omboka imorron och jag är orolig över att hon inte ska ha tid förrän längre fram och jag vill verkligen träffa henne nuuu!
/Christine
#222 Bamsekramar! Jag är precis likadan med maten.. helt hopplöst!
#232 - Tack! Känner mig jättekinkig, jag som mådde så bra förra gången, nu är allt äckligt samtidigt som jag är hungrig.
/Christine
Det är skitfrustrerande. Själv har jag även den pikanta grejen att så fort jag kommer på något jag vill ha - så är jag allergisk emot det! 😡
#225 - Ja, men det är ju lysande jobbat av kroppen! Gah!
/Christine
#222 Samma här 😑 Tur man får en sån himla fin skatt i slutändan 😁

Jag äter som en häst jag ^^ Vågar inte väga mig imorgon när jag kommer hem ^^
golf.ifokus.se
Hurra, fick ny tid hos bm dagen innan jag egentligen skulle dit!
/Christine
Nu bökas det för fullt i magen. Kul upplevelse. Men tonårs-sonen hade jag ingen kamera, så jag har inga magkort eller liknande från honom tyvärr - så jag passar på att dokumentera nu. Har filmat några sparkar, så finns det kvar. 🙂
Här bökas det och sparkas det så mycket att jag knappt kan sova och det gör ont 😛
l'm back

Tycker mest det kittlas ibland när han trycker ut en fot rakt in i en magmuskel ^^ Här sitter jag och självmedicinerar mig med foglossningsbälte och stödstrumpor och hoppas på det bästa. Känner mig riktigt tight nu.
golf.ifokus.se
#230 bra att du dokumenterar, vi har inte heller några bra minnesbilder från sist vi var gravida, så nu har jag sagt åt sambon att, from Fredag (går in i ny vecka på fredagar) så blir det fotografering av magen 😃
Allt blir ju så mycket enklare den här gången, då tekniken med mobil/smartphone rasat fram under de senaste åren (hur överlevde man före smartphones?)
Måste också berätta för er alla, en underbar nyhet jag fick igår: Min bästa kompis ringde och talade om att hon är gravid (jag hade inte talat om att jag var det än) och hon ligger 4 dagar efter mig 😃 Kunde inte fått en roligare nyhet!
Nu kan vi graviditetsnojja tillsammans och ägna sommaren 2015 till att lulla runt med barnvagnar och dricka kaffe 👍
#234 vad roligt! Jag har en nära vän som blir mammaledig precis när jag ska börja jobba. Jag skällde lite på henne och sa att va sjutton ;)
#233 Åh, vad roligt att få uppleva det tillsammans :)
Det önskar jag att jag också haft, en nära vän som fick barn någorlunda samtidigt. Allra helst min bästa vän men det tåget är kört, räknar med att de börjar skaffa barn runt tiden då vår eventuella trea börjar skolan, haha.
Ja det är verkligen jättekul! Vår son fyllde ju 10 i somras, så jag ligger ju några år före henne, det var ju ett trevligt sammanträffande att vi bestämde oss för en sladdis nu, när hon äntligen hittat "Mr Right" och ska bilda familj =)

Jag känner typ 6 pers som ska ha barn oktober-januari ^^
golf.ifokus.se
Här är en till som har två gamla klasskompis som ska föda veckan före och ett par dagar. 🙂
#233 Precis, digital-kameran fanns ju, men få hade den hemma. Skolor osv hade minns jag. Fick låna en analog kamera, men den släppte in så mycket ljus att jag bara har ett par få suddiga kort från BB med. 😕
Gårdagen var inte att leka med… PMS-symtom från h-vetet!!
Sambon kom hem med FEL lasagneplattor, då bröt jag ihop totalt…
Kan inte vara lätt att bo ihop med en hormonstinn, gravid sambo 🤪

V30 idag då :) Har ont överallt :( Ont i magen och ryggen och benen.
golf.ifokus.se
Har dem senaste 4 dagarna spytt som ett odjur 😣 Pratade med BM idag då jag behöver förlängning på sjukskrivningen (hon kontaktar läkaren åt mig) och vi pratade om hur jag mådde. Jag ligger visst farligt nära gränsen för uttorkning och helst hade hon velat skicka in mig 😕 Ska dock till gynna imorgon för första UL och vi kom överens om att dem får kolla mig där och i värsta fall blir jag kvar 😧 Blev beordrad vätskeersättning. Hade hoppats att illamåendet skulle försvunnit vid det här laget, går in i v15 imorgon… Känner mig gnällig och sambon förstår inte riktigt hur dåligt jag mår 😟 Är som bara mamma eller någon av småsystrarna jag kan ringa men jag vill inte ringa och vara gnällig…

Har en fundering, ska på ultraljud igen den 28/10 för att se om min moderkaka har flyttat sig. Men jag undrar om man får nån bild då? Är i vecka 29 när jag ska dit så bebis är ju mycket större än sist! Och om man inte får de kan man då ta en bild på skärmen med mobilen? Är det tillåtet? :)
#242 - Be om en bild så får du det! Ev kan det kosta en tjuga eller nåt bara för att dom ska vara komplicerade.
/Christine
#242 Bli inte besviken om det inte går att se vad det är där inne. Mot slutet tyckte jag mest att det var en salig röra, gick inte att urskilja varken armar eller ben :P

243# okej! Då ska jag göra det :) 244# jaså? Trodde det var lättare att urskilja saker när bebisen var större :o (vi vill inte veta kön)
Gjorde ultraljud i v.38+nånting och där såg man ett brn., typ…. ;)
17+2 nu och börjar känna mig sådär nojig som många gör. Dessa spökveckor alltså… Jag känner diffusa rörelser i magen, men får för mig att jag bara känner fel och att bebis inte lever. Jisses.
RUL den 29:e i alla fall och har hittills gått ner 2,5 kg sedan vecka 12, haha. Men det är inte ovanligt när man är tjock sen innan :)
Bebis 😍 Igår var vi på vårat första UL, var beräknad 14+0 (gick alltså in i v15 samma dag) och enligt datorn stämde det rätt så bra. Enligt huvudmåttet på liten var vi 13+5/13+6 så en dag eller två missräknat bara. Vilken otrolig känsla det var att se! Tyckte väldigt synd om läkaren som skulle kolla igenom bebis för den var allt annat än stilla och samarbetsvillig 😂 Först fick den hicka och sedan lekte den karate och gjorde luftvolter hela tiden. Men vi fick se bitar av liten iallafall 😚 Och det verkar bara vara en inneboende, så det blir inga busiga vilda tvillingar (åtminstone inte den här gången). Både jag och sambon var rätt livliga som små så risken är ju stor att vi får "vad vi förtjänar" med detta yrvädret 😄💕
V. 8+6 och jag vågar mig nog på att säga att jag kanske mår liiite bättre stundtals. Sover dock fortfarande asdåligt, vaknar av minsta lilla, upp och kissa och somnar inte om.
/Christine
Andra besöket hos bm i onsdags, MIN bm! Var jätteskönt att få prata med henne igen och hon var så glad över att jag trivdes så bra med att vara mamma så att jag ville bli det igen ;) Och hon var helt inne på samma som mig att räkna från när jag hade ÄL plus två veckor. RUL blir 29/12 och jag har idag skickat in intresseanmälan för KUB så om inte alltför länge hoppas jag på att vi får se vår lilla skrutt. Järnvärdet var lite lågt för att vara så tidigt så det blir niferex varannan dag, annars såg det bra ut för övrigt.
/Christine

Jag ska sova på förlossningen inatt. Har så ont i benet och inget vet varför. Morfin hjälpte föga. Så en ortoped ska kolla på det, men har varit här sen fem typ så fick sova över. Så får nog inget undersökt förrän imon. Sen efter det blir det ultraljud och kolla om propp i benet tror jag.
golf.ifokus.se
#252 Hoppas det blir bättre snart, hemskt med smärta som inte avtar 🤗
#252 Hoppas du blir bättre!
Här tickar veckorna bara på, märks att det är fullt upp med annat denna gång. Första gången seeeeegade det framåt 😃 Nere på tvåsiffrigt antal dagar kvar nu!

Verkar inte så :( Har fått något annat smärtstillande intravenöst och sen morfin-spruta igen. Alltså det kanske hjälper lite, men kan inte sova, kan inte vända mig i sängen och det värker konstant…
golf.ifokus.se

Plus två Alvedon förut också. Ingen skillnad…
golf.ifokus.se

Nu har jag fått panocod också. Hjälper fortfarande bara ytligt. Har ultraljudat höften också, så vet äntligen vad jag lider av! Inflammation/vätska i höftleden. Är sådär lagom skönt ^^
golf.ifokus.se
Men vad skönt att det inte var något värre, men fy fan vad det gör ont. Blir det kortisoninjektioner?

Nä, ska ta panocod, 2 åt gången, 4 ggr om dagen, sedan börja trappa ner med panodil när det blir bättre.
golf.ifokus.se
Oki, hoppas det går över snarast 🙂

Hoppas jag med. Ligger i sjukhussängen nu och väntar på att mamma ska hämta mig. Vill helst ha en kortisonspruta i leden faktiskt. Gör ont hela tiden. Men bebis gjorde precis sin första revbensspark ^^ Kändes speciellt. Den var ganska lös.
golf.ifokus.se

Haha, va fasen. Nu sparkar han bara på revbenen ^^
golf.ifokus.se
Han väll väl hjälpa dig att tänka på annat än den dumma höften förstår du väl. Så omtänksamt 😃😂

Hoppas smärtan ger med sig Theres! Inte skoj att ha så ont.. Ska ni andra blivande mammor ta influensavaccinet i år? Har blivit erbjuden detta av BM men kan inte riktigt bestämma mig velar lite.."/

Är hemma nu, men funderar starkt på att åka in igen. Kan inte göra nånting själv, och mamma ska ju jobba imon så hon kan inte vara min betjänt. Har så ont så jag snart svimmar. Vet inte vad jag ska ta mig till.
golf.ifokus.se
Har precis fått bekräftelse från Barnmorskegruppen, redan på torsdag får jag komma på ul för att fastställa graviditetslängden och lämna blodprov, sen blir ul och NUPP den 13/11. Vad spännande att få se vår lilla skrutt redan! Visserligen fick vi se Nova i 8+0 och nu kommer jag vara i 10+4 på torsdag, men det är ju speciellt…
/Christine
Vi får vårat första barn 2015-05-25!
Inne i vecka 11 redan <3
Tyvärr hade vi oturen att få en dålig barnmorska vid våran inskrivning, så vi har bytt och ska göra en riktig inskrivning om 2 veckor. Vilket känns sent. Men hellre det än att vara kvar hos den andra som till och med hade glömt att vi skulle komma..
Idag hade vi RUL! Vi får en liten kille (precis som jag trodde sedan ett tidigare UL i vecka 15, jag såg minsann pillevillen redan då!) den 24 Mars! Vecka 20 (19+0) idag :)
Vi fick inte en enda bra bild, vilket kändes lite tråkigt. Lille killen låg med huvudet i knäna och fötterna ovanför huvudet, så han var svår att få bilder på. Men huvudsaken var ju att han mådde bra och var frisk! :) Så nu får vi vänta ungefär 19 veckor till (planerat snitt) innan vi får träffa vår lille kille! :)
Lämnar ett avtryck här innan tråden stängs :p Är i v 11 (10+3) :) känns helt otroligt overkligt! Och iomed att jag knappt har några symptom heller :p väntar med spänning till slutet av maj!
#268 - Åh, det är min födelsedag! Mycket bra dag!
/Christine
Hemkommen från KUB steg 1, hittills såg det bra ut, blev flyttad till v.10+2 med bf 25:e maj. Ser fram emot en total genomgång av den lille (det var bara en, puh!). Men har samtidigt ångest inför ett ev. dåligt besked.
/Christine
#271 vad hade ni trott var bf? Å vad är andra steget? Här är det ul/vul och sen blodprov. Sen får man ett brev hem med slutresultatet.

Här är det blodprov först, sen UL minst 7 dagar efter, så de har hunnit få svar på blodproven, så får man veta resultatet när man ligger där direkt efter UL.
golf.ifokus.se
#272 - 23:e maj hade vi siktad in oss på så inte helt fel ;) Steg 1 är blodprov och kort ul för att fastställa graviditetslängden, sen två veckor efter gör man ett nytt ul och går igenom bebis från topp till tå och mäter nackspalten och kollar så det finns näsben (många med downs syndrom saknar näsben såhär tidigt och nacken är kortare än normalt), och så får vi svar på blodprovet.
/Christine
Här funkar det så som #273 skriver. Spännande att det är så olika :)
Spännande också att många får det gratis och här får man punga ut 2000 spänn…
/Christine
#276 ja det är ju helt galet :/
Här i min del av Finland får man det gratis. Undrar om vi tog blodprov först och sen gjorde ul. Minns inte men nån klocka ringer i bakhuvudet när jag läser #273…
#270 GRATTIS!!🤗

Jag är sååå tjock… Kommer knappt upp ur soffan, och jag har ont i hela ryggen och i revbenen. Klaga klaga ^^
golf.ifokus.se
Hur mycket ligament-smärta/värk ska man ha egentligen i v17? 😣 Har den senaste veckan haft ordentligt ont framtill och på sidorna, misstänker att det är ligamenten då jag inte känner igen det (liknar inget annat). Har någon annan haft känt av detta i ungefär samma vecka? Är det en vanlig period med en "växtspurt" som gör att det värker och drar så mycket? Känner mest av det på kvällarna och nätterna.
Dum fråga men är ligamentsmärta samma sak som foglossning?
l'm back
#282 - Nej, det är det inte. Ligamentsmärta brukar komma som hugg i nedre delen, på sidan av magen, håller i sig några sekunder (eller längre för en del) och släpper sen. För mig kommer det främst när jag nyser, hostar eller vänder/reser mig hastigt.
#281 - Det kan mycket väl vara en växtspurt. Båda mina graviditeter har jag känt av det väldigt tidigt, från ca v.5 men inte alltid varje dag, sen tyckte jag att det försvann mot slutet.
/Christine
#283 Känner av det nästan hela tiden nu den här veckan :/ Men det känns precis som du skriver så då vet jag iallafall att det är ligamenten jag känner av :) Slipper fundera på om det är något som försöker "bryta sig ut" ur magen ;)
#284 - Nä, försöker den bryta sig ur så vet du det ;) Det liksom är en helt annat känsla!
/Christine
#285 Haha ;)
Ligamentsmärtor brukar jag förklara; sendrag i magen.
Tycker det känns ungefär lika =) Ont som satan alltså
#287 Kan inte annat än hålla med 😣 (aj där högg det…..)