Planera föräldrapenning =blir inte klok !
Har setat nu en timme och försökt planera min föräldra ledighet! Jag blir inte klok på hur jag ska lägga upp dagarna, och om jag ska ta bort dagar, eller ha lägre betalning på vissa dagar…. hua…
Hur gjorde ni ? hjälp mig :P eller tipsa! haha.
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Vad är det du funderar på? Jag tar ut 4 dagar/v just nu på SGI-nivå.
Ja liksom , hur man balanserar dagarna så att allt kan gå runt , till exempel vilka dagar ska man ha sjukpenning nivå och vilka dagar ska man ta lägsta nivå… jag hajar inte riktigt . Haha .
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Jag skulle kunna ta färre dagar per vecka då sambon tjänar väldigt bra, men vi sparar till hus och behöver alla pengar vi kan få. Vi har lagt upp det såhär; Jag kommer vara hemma i ett år, börjar jobba i augusti nästa år och då tar sambon över till början av 2016 och då kommer Alice få börja på förskola. Jag kommer ta ut FP-dagar fram till 4v innan jag ska börja jobba, då kommer jag ta ut semester. Jag tar alltså ut FP i ca 11 mån. Jag har räknat med att ta ut 4 dagar/v och jag tror att jag kommer behöva ta några av sambons dagar för att det ska räcka (kommer inte ihåg på rak arm). Vi ska bägge vara hemma under sommaren men sambon kommer troligen bara behöva ta ut semester och motsvarande. När sambon är hemma måste han ta 5 dagar/v för att skydda sin SGI. När Alice börjar förskola kommer sambon har ett antal FP-dagar kvar och vi kommer bägge ha kvar lägsta nivå-dagarna. Mina lägsta nivå-dagar kommer jag använda för att kunna gå ner i arbetstid i början. Tänker då jobba 80% och ta ut 1 sån dag/v, även detta för att skydda SGI.
Det låter ju bra . Men mitt fall är att jag är arbetslös o får försörjnings stöd och karln jobbar och tjänar helt okej . Får se hur man lägger upp detta . :)
Men vi bor inte ihop !
Kolla vad du får ut per dag. Sedan räknar du ut hur mycket du behöver ha för att klara dig… Ta ut dagar efter vad du gör av med. Mina lägstanivådagar har jag tagit ut när mina barn börjat hos dagmamma. Inte märkts så jätte mycket i min ekonomi när jag gjort så. Är van att få 20 tusen från jobbet och tar jag 30 dagar/mån nu får jag 13 rent. Så viss skillnad är det. Lägstanivådagarna kan du först ta ut efter att ha gjort av med visst antal vanliga dagar. Får du din pojkväns dagar har du ju genast fler. Gäller att ta vad som blir bra för en själv.
Ja det är ingen höjdare att vara föräldraledig ekonomiskt. Jag får ut ungefär hälften mot vad jag är van vid nu :/ tur att man inte gör av med så mycket pengar när man bara traskar runt hemma ;)
Jag får fp 4dar/v men bara på 75%, då jag pluggar på 25% egentligen, jag får på sginivå men ändå inte då då de har skyddat min SGI eller vad det nu är de pratar om på fkassan. Dock ska jag börja jobba kvällar lite då och då snart så att jag kan vara hemma längre med honom sen. Dock måste jag gå upp i % på pluggandet om jag ska få behålla min plats nästa år, så ska försöka få tummen ur att studera på 50-75% och resten fp på sginivå.
Jag har heltid men har inte jobbat heltid nå längre perioder sen första barnet. Tur sambon tjänar bra. Jag klarar mig på mitt men ändå en trygghet att den andra får bra. Med första tog jag ut väldigt få dagar och nu går inte det. Så vi har ökat på sen 8 år med diverse saker. Glad man får från AFA det är verkligen kanon!
Jag tar olika varje månad, på ändringar på fks sida om föräldrapenning så ser man vad utbetalningen blir. Jag blandar sgi-dagar med lägstanivå-dagar eftersom jag vill även ha sgi-dagar sparade. Tex i januari tar jag bara lägstanivå -dagar, 5 dagar i veckan när inskolningen är, eftersom jag får halv månadslön då jag börjar jobba i mitten av januari. kommer ha drygt 60 dagar sparade, och då har jag ändå tagit ut i snitt 28 dgr i månaden. Men det ekonomiska märks. vi har dubbla boendekostnader , 2 barn och 3 bilar.Tycker att det är synd att man ska tappa flera tusen när man blir föräldraledig i jämförelse med lönen.