Stördaste trenden på länge?
Flög fullkomligt i taket när jag läste detta:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19425197.ab
Hur bara kan man sätta en trend i att banta så man får små barn?! 😭

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nej, fy! Vad hemskt! :( Vilka risker man utsätter både sig själv och barnet för, hur man kan tycka att det är värt det? 😭
/Christine
Det var väl bara vad man kunde vänta. Det var ju ett oexploaterat område, klart ett sådant inte kan få ligga ifred hur länge som helst. Säkert har vi inte sett slutet än. Hoppas jag slipper uppleva det. :(
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
… ett oexploaterat område både för vikthets och för att se sina barn inte som egna personer utan som förlängningar av sig själv.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Jag som då precis flyttat till Norge kan säga att det här är så sjukt, och ganska sant :S När min bm kände efter hur stor bebis var sa hon "Ja, det är inte en liten bebis du har i alla fall!"
Jag tänkte, nähe..? Jag har trott att jag har en ganska normalstor bebis då jag följde den svenska kurvan jättefint.
"Vadå, är den för stor?" frågade jag.
"Nej inte FÖR stor, den är väl normalstor egentligen. Men tänk på att inte äta för mycket socker, och tänk på att bara äta MAX TVÅ frukter per dag, för det är ju socker i frukt också!"
Här i Norge ligger jag på den högsta kurvan, och hon sa att dom mäter annorlunda här också. Hon tyckte att jag var lite tjock uppfattade jag det som, så jag fick lite komplex kan jag säga.. :(
Och något som jag tänkte på när jag var dit till bm var att ALLA bm var sjukt smal :s
Norgehistorierna kommer att besanna sig. Norrmännen kommer verkligen att bli dummare än vi, eftersom de föddes undernärda. Tills skiten har nått hit också.
Fy fan, rent ut sagt, vad beklämmande 😕 Får en klump i halsen. Vad är det för värld dessa barn föds in i?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det undrar jag med, och mammorna som får stå ut med fördomar för att dom inte vill banta under graviditeten..
#8 Struntar faktiskt i mammorna i det här fallet, även de som är sunda och fattar bättre, det är barnen som får betala det verkliga priset. De stackare som föds in i ett ätstört hem där man redan i fosterstadiet har fört över det osunda beteendet på någon annan än sig själv… Ser det ibland i hundvärlden, att ätstörda bantar sina hundar på ett sjukligt sätt, men har bara i undantagsfall hört talas om det i sammanhang där det kommer till (något äldre) barn. När det går så långt att till och med din BM börjar hinta så är det ju fel åt alla håll. En sån här trend kan ju bara falna om barnmorskorna sätter ner foten så fort de märker av att mamman börjar banta sig till ett litet barn och sätter stopp för det.
Usch :( Och vad trist att du känner att du får ett kränkande bemötande. Min BM har varit försiktigt och realistiskt positiv till att jag inte gått upp en massa i vikt under graviditeten men jag har aldrig någonsin känt att hon skulle uppmana till att banta eller liknande om fallet hade varit det motsatta.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ja, man tycker ju att det borde vara barnmorskor som säger stopp för det här.
#1 Men dessa länkar skiljer sig på den springande punkten: äta för att optimera hälsan för sig själv och barnet, kontra att banta för att få en (för) liten bebis. Det finns inget som säger att man behöver lassa på sig "massa" gravidkilon, vi har många här på forumet som haft nätta små uppgångar och haft fina friska barn. Men att medvetet banta för att föda en underviktig underutvecklad bebis - det är det sjuka i det hela. Viktig skillnad.
Vet dock inte om jag tolkade ditt inlägg korrekt.
Jag kan bara sucka och uppgivet säga att förvånad är jag inte. På mina 15 år som mor har jag sett hur det blivit värre och värre. Barn är inte längre en levande varelse, utan en asseccoar och det sker ständigt tävlan i vem som utvecklas snabbast, vem som har snyggaste/dyraste/flest materiella ting, vem som går ner mammakilorna först osv osv. Mest tragiskt är ju alla föräldrar som inte hör sin egen magkänsla, och läser på nätet (t ex forum) om allt som har med barnet att göra. Det hemska i artikeln är ju inte vikten, jag vägde 2650 kg. Frisk och på övertid. Är petit, mor med. Utan det sjuka är ju hetsen kring maten, som kommer ge barnen ätstörningar. Kanske tittar de blint på kändisarna och glömmer att de förmodligen inte ammar, har pt och får matlådor hemkörda/har privat kock.
#12 Precis, det är just det här med att göra det med flit som är otäckt.. Är också född som en liten sparv på knappa 2kg, men min mor åt också bra och hela den biten.
Antar att jag var jättecool då som fick en liten bebis (2720).
Det var också jättecoolt att behöva koppmata varannan timme för att han var för svag för att amma, och jättehäftigt att behöva kolla hans blodsocker var fjärde timme så att den lilla hälen var alldeles sönderstucken.
Idioti. Jag blir ledsen när jag läser det.

Du tolkade mitt inlägg rätt, misstänker jag, dvs det är skillnad på att banta och att äta sunt!
Iomed att jag prexis läst hennes utomordentliga och vad jag uppfattar som välunderbyggda sammanfattningar om kost hälsa och vikt vid graviditet så tänkte jag att det kunde vara intressant på den här sidan.. som en kontrast till det som beskrivs i den artikeln som TS ursprungligen förfasade sig över.. lixom jag.
Borde kanske ha förtydligat det.. men nu är det gjort hur som helst.
Fanns en hel del där som jag som man inte hade koll på!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#15 Då är jag med på hur du tänker 🙂
Min bebis måste varit hemsk i Norge…. 😁 De ska ju vara runda å goa ju!!
#5 Det är väldigt intressant hur de Nordiska länderna skiljer sig. Här i Finland ligger man på medelkurvan när man i Sverige ligger på övre (tror det var den vägen, eller så låg man på den undre i Sverige)…
#18 Ja, konstigt vilket som!
Jag förstår inte hysterin?! Det är väl klart att man själv inte vill bli tjock eller få en tjock bebis? Jaf förstår inte hur ni inte kan banta???
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
#20 snälla säg att du skämtar
l'm back
#20 Det handlar inte om att bli tjock eller att få en tjock bebis om du läser ordentligt. Det handlar om att banta för att få en underutvecklad, tillväxthämmad bebis, som kan få men för livet, för att det är "gulligt med små bebisar"!!! Har du inte förståelse för att folk reagerar så måste du vara ett forumtroll som är här för att provocera..
Jag skämtade såklart
Det är helt sjukt stört. Det är klart man ska/kan tänka på vad man äter. Även om man är gravid. Har du cravings på chips och enbart äter chips kommer du få en fet unge som också har en problem när den föds. Sunt förnuft
#23 Ja, dom flesta är nog måna om både sig själv och barnet, och det är väl bara bra. Man rekommenderas ju att se över sina matvanor som gravid, och se upp med allt för ohälsosamma cravings.
#23 jag hade cravings på billys pizza, twix och munkar med första. Och med andra hade jag cravings på vindruvor, jordgubbskräm och äpplen. Båda vägde 3535 när dom föddes. Stora är 8 nu å inga problem där. Hon är inte pinnsmal men ligger bra inom "ramen" så att det är klart att dom blir feta för att man har vissa cravings stämmer inte här iaf :-P Men visst ska man tänka på vad man äter men samtidigt äta det man själv mår bra av. Jag åt det som fick bort illamåendet. Dock det med att banta under grav för att få en minibebis är sjukt.
#25 jag tror inte att du åt ENDAST Billypizza, twik och munkar och inget alls däremellan, lr?Jag skrev faktiskt endast Chips och inget annat.
Jag har cravings på Cola, men att jag drickr mycket av det gör nog inte mitt barn fet… och är den det, vad gör det? ar hellre en tjock bebis så det finns lite att ta av om den blir sjuk än en pinnsmal. Min första var en liten fågelunge och var livrädd att brytabenen på honom :S nu gör man ju inte det iof. Jag hade dock grädde i tuttarna så det blev en rejält stadig grabb ganska fort. 10kg vid 4 mån :O
Nu är han 7 år och helt normal och har alltod varit det, de springer ju av sig.
Men att få en fet bebis pga av helt ensidigfet kost under graviditeten är ju inge bra alls
#26 förlåt missade det där med endast. ;-) nä åt lite därimellan :-P annars smällde jag i mig minst 2 billys, 2 stora twix å 2-5 munkar varje dag.
# Haha Ja, det är inte lätt med cravings :)
Den barnmorska jag hade (innan jag bytte) försökte vikthetsa mig, ifrågasatte vad jag åt, sa att bebis blir stor och bla bla bla.
Jag har inte gått upp för mycket, jag har inga problem med några av mina värden och min baby mår finfint. Tog med killen nästa gång som skällde ut den skraniga kärringen efter noter.
Efter jag bytt bm fick jag veta att en kollegas tjej mött samma bm med samma uppmaning till henne. Jävla idiot rent ut sagt!
Jag hör även hur folk talar allmänt och när jag lite käckt säger att det kan bli en stor baby så ser de helt förskräckta ut.
Det känns verkligen som om folk blir mer och mer dumma för var dag som går och jag får lust att ta mitt pick och pack och flytta ut till en koja i skogen.
Det är väl upp till var och än vad man väljer att äta. Vissa går ju upp jättemycket i vikt oavsett vad de äter och hur mycket de rör på sig, massor av hormoner som ändrar ämnesomsättningen.
Jag har gått upp ca 8kg och är i vecka 37, samma med första barnet förutom att jag samlade vätska typ 10kg till sista veckan. efter 2 mån vägde jag två kg mer än jag gjorde på inskrivningen. Och det var absolut inte för att jag brydde mig om vad jag åt. Jag hade hund då, en stor bidragande faktor till att man fick sina dagliga promenader.
Det var en kvinna på vår föräldragrupp som berättade om sin gravid diet för att få en liten bebis som förstörde vägen ut så lite som möjligt. Jag sa rakt ut; men du är ju sjuk, du måste ju prata med någon! Mycket hormoner i omlopp var det då så de var kanske inte snällt eller smidigt av mig att säga så. Men blir bara upprörd när folk medvetet gör saker som kan ska sitt barn.
Jag kräktes i 17v och åt typ nada hela graviditeten. Detta gjorde jag inte med de två första. Med de första två åt jag vad jag ville. Jag har med alla tre gått upp ca 30kg, som med alla tre varit borta efter 3mån. Första och andra vägde ca 3800 och nr3 som jag kräktes konstant med och typ inget åt vägde 4680. Tror inte det spelar så jätte stor roll vad man äter. Vet dom som levt på pizza och fått bebis på 2800. Är man så skraj över sin kropp och barnets så kanske man inte skulle bli gravid. Hör allt för många nojja över hur det ska bli att vara gravid. Många är ju skrämda med att hela kroppen blir förstörd!
Alla nojar sig nog lite, medvetet eller omedvetet, om kroppen och än mer då man blir gravid. Det är ju så mycket som förändras på en relativt kort tid.
Det trista är dock när det går över till att handla mer om en siffra eller att man ser ut på ett visst sätt som gravid än hur man mår - och - hur bebisen mår.
Jag har märkt av denna "trend" bland människor man pratar med och det är ju just när man låter det gå så långt att det faktiskt påverkar en annan människas liv, som inte ens har en suck att få säga något om saken, som man börjar tro att människor helt tappat vettet.
#33 Var dit jag ville komma……. Klart att många tänker till om kroppen och så. Där omkring vet jag dock allt för många som blivit extrema. Är man inte sån själv blir man lätt irriterad. I min värld föder man inte barn som ego. Jag lånar under en viss tid ut min kropp och då innebär det att den kan bli lite rostig. Alla är vi olika och ingen vet hur kroppen reagerar när den blir gravid. Dumt och inte ge den vad den vill ha då liksom… Har man lånat ut den så har man 😉
Min mamma åt två wienerbröd om dagen när hon var gravid med mig, och jag vägde 2890g.
Säger som #32, vill man inte att kroppen ska förändras borde man kanske överväga att låta bli att bli gravid..
Tycker det kan vara viktigt från bm:s sida att informera att det är helt okej att gå upp i vikt under en graviditet, för det behövs ju när man ammar! Jag tycker att det enda dom varnar om är att man inte ska gå upp i vikt för mycket (vilket självklart är bra att dom gör), dom borde ju kunna säga att det är helt normalt och okej att göra det. Okej, vissa gör säkert det, men jag har inte fått den informationen.