Gravid iFokus

Gravid

Etiketter: tipsråd
Läst 9100 ggr
mollyt
0

Gifta sig som gravid, erfarenhet och tips?

Jag och min fästman planerar vårt bröllop som kommer bli i början i juli, nästa sommar. Jag har haft barnlängtan i flera år men på något sätt vant mig vid tanken senaste året att vi får vänta liiiiite till. Min fästman och sambo har dock helt bestämt sig för att han inte vill vänta längre utan vill ha barn NU. Ju mer vi pratat om det desto mer har jag börjat komma tillbaka till min egen barnlängtan! Vi har bestämt oss för att vi börjar försöka i december - så att jag som mest kan vara i 6månaden vid vårt bröllop - så att vi kan åka på bröllopsresa efteråt. Det känns såklart otroligt roligt!!! Jag går över på min fasta tjänst i början av december också, så det känns tryggt. Men jag är en människa som älskar att planera allt. Och med barn är det ju inte alltid så lätt att få planera i detalj, hur och när osv. Så jag vill gärna ta emot alla era förslag och tips, dels på vad ni gjort innan graviditeten (typ börja äta folsyra) men också inför bröllop och bröllopsresan! Jag vill inte skjuta upp bröllopet (vill vara gift innan vi skaffat barn) och vill inte skjuta på barn ett år extra bara för att inte vara gravid på bröllopet! Hoppas på att jag mår bra i slutet av graviditeten. Vi kommer ha ett mindre, intimt, trädgårdsbröllop med våra närmaste! Ni andra som gift er som gravida - vilka tips har ni att ge? Hur gjorde ni med klänning, jag vet ju inte i förväg hur mycket jag kommer växa….

Loxie
1

Jag är inte gift eller gravid, men jag vet att "blondinbella" gifte sig gravid.. kanske du kan snappa upp lite om hur hon tyckte och kände på hennes blogg? Annars kan jag tänka mig att man helt enkelt ta i akt att man kan behöva ta det extra lungt.. :) lycka till med bröllopet! Låter jättemysigt!! :)

mollyt
0

Tack #1 :) att ta det lugnt tror jag är viktigt! Är väl lite därför som jag vill kunna förbereda mig väl!

[TanatosNyx]
2

Ta det lugnt med reseplanerna, du vet aldrig hur du kommer att må som gravid :-) många flygbolag har restriktioner mot gravida pga riskerna som finns t.ex. Vi kommer att gifta oss när jag är gravid, vi kör också trädgårdsbröllop och sen kör vi en helg på spa/hotell.

CelsiusT
1

Jag säger som #3 Ta det lite lugnt med reseplanerna ;P Kan ju säga att jag personligen inte kommer att planera in att sätta mig på ett flygplan igen som gravid. Och vara utomlands var inte heller någon höjdare som gravid, det gör jag inte gärna om igen. Ligga och spy på planet, spy på hotellet, behöva ställa in aktiviteter flera dagar pga måendet, svårt med maten då allt är annorlunda och kroppen inte riktigt är med på det (älskar främmande mat i vanliga fall, men som gravid var det tufft).

Sen kan det ju hända att du mår jättebra under din graviditet och inte alls har problem med varken resa eller aktiviteter på resan. Men eftersom jag har erfarenheten av att drabba av en tuff graviditet så hade jag personligen nog inte bokat in något utan hållit det öppet och bara tagit fram förslag som kan bokas sent. 

Klänning borde du ju kunna avvakta med att köpa till in i det sista. Det händer ju inte såå ofantligt mycket från vecka till vecka (även om det händer mycket så behöver det inte hända så mkt på klädstorleken), så om du bara har kollat av lite klänningar innan så borde du ju kunna avvakta med att faktiskt köpa något till in i det sista utan problem. 

Sen tror jag det är smart att inte planera in för mycket, att ta ett litet och lugnt bröllop så man orkar med. Som sagt, du vet inte hur du kommer att må.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Theres
1

Jag skulle inte vilja gifta mig nu för jag vill vara smal när jag gifter mig, men resa ser jag inget problem med. Ska nog åka till Spanien i början på Oktober och har BF 31 december. Senast jag var i Spanien mådde jag illa halva veckan där, men inget som hindrade mig från att göra saker. Var bara i vecka 7 då och det var bara en kväll som jag mådde för illa för att orka gå ut och äta på kvällen. Efter den kvällen så mådde jag heller inte illa längre.

golf.ifokus.se

CelsiusT
0

#5 Ja man är ju olika och man kan ju aldrig veta i förväg hur man kommer att må. Så därför hade jag inte bokat något i förväg, utan bara tagit fram planer på vad man kan göra och sen hålla det öppet. Och så får man tänka på att det finns vissa restriktioner när man reser som gravid, iaf i slutet av graviditeten.

Tina-A
0

Kolla upp hur ni ska resa noga, vad som gäller! En del försäkringsbolag täcker inte om man flyger efter vecka 28, en del flygbolag tillåter inte gravida efter vecka 32 att flyga med dom. En del har veck 36 som sista tillåtna vecka men då brukar det vara restriktioner på vart (ej utanför Europa) och man får inte flyga hur många timmar som helst utan det kan vara Max 3 eller 4 timmar man får flyga, tex. Det är olika så kolla noooga med alla de bolag ni tänkt använda.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Thiah]
2

Appropå resa; hade just en bekant som födde 41 dagar före bf i just spanien. De kämpar nu för att komma hem med sin lilla juvel. Så jag skulle rekomendera en extra försäkring som täcker ambulansflyg om ni åker de där sista månaderna. Derqs försäkring täckte inget flyg efter v.28 så nu verkar det bli tåg hem( efter alla nödvändiga papper gjorts). Du kanske kan satsa på en klänning som är tight över brösten men sedan lös och ledig över magen så blir det svalt och skönt. Har en liknande klänning i linnetyg och den är så skön!

Praefatio
1

Som sagt, resedelen är nog bra att fundera över en gång extra. Jag mådde ganska bra i 5-7 månaden men vete fasiken om jag hade velat åka utomlands då…

Vi gifter oss någon vecka innan BF, nästa månad med andra ord. Har gått från att drömma om ett riktigt bröllop (haft inspirationsmappar på datorn, gjort budgetar, skrivit menyer och planerat järnet på alla sätt och vis) till att bara tycka att allt det där känns så fruktansvärt oviktigt. I samband med att jag blev gravid kändes det helt plötsligt onödigt att ha värsta superplanerade, jättedyra festen bara för att… ja, bevisa något, när vi redan bevisat att vi vill höra samman genom barnet i magen. Jag säger inte att det är fel att vilja ha stort bröllop, tvärtom!! Jag förstår fortfarande de som vill det, har ju varit sådan jag med, men det var något med att bli gravid som gjorde att värsta bröllopet kändes som en oviktig petitess i jämförelse.

Vi ska köra en kort borgerlig ceremoni med 8-10 personer, dvs. våra föräldrar och syskon, på en jättefin och avskild plats i Slottskogen (stooor park i Göteborg) där jag gått med hunden några gånger och alltid tänkt att "åh, här är det så fint, här skulle man kunna gifta sig!" Efteråt hittar vi på något, vet inte riktigt vad än, förmodligen fikar vi på något mysigt ställe eller äter lite mat tillsammans. Blir ingen brudklänning eller så, bara lite uppklätt, jag tänkte ha en vanlig klänning fast i off white och matcha med höstiga accessoarer, fint smink och någon avslappnad heluppsättning i håret. Jag är superbesviken på att den här inte finns i min storlek, den hade varit perfekt, försöker hitta någon annan stickad klänning där magen ryms. Min fästman lär ha snygga jeans, vit skjorta, väst och fluga. Bröllopsresan sparar vi till nästa år 🙂

Ska tilläggas att det enbart är bröllopsspektakeldelen som känns oviktig, inte själva giftermålet i sig. Både jag och min fästman är förväntansfulla och längtar till vår enkla lilla vigsel! Och livet som kommer efter ❤️

ChristineL
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Res innan du blir gravid!

Själv gifte jag mig i v.25, det var var planerat att vi skulle gifta oss efter att barnet kommit men vi ändrade oss. Det var i hemlighet, bara vi och våra två närmsta vänner. Klänning köpte jag på mamalicious, dom har jättefina kläder där!

Kiwikatt
0

#5 Du vet säkert redan detta ;-) men här är en länk med information vad man bör tänka på innan man reser som gravid.

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

CelsiusT
0

#11 Du missade nog länken va?

[Bananpudding]
0

Det går ju att resa som gravid, beror på hur man mår. Jag åkte till USA när jag var i vecka 13, tror jag det var. Just då mådde jag bra, inget illamående, och jag kände inte av graviditeten alls egentligen.

VildaVittra
1

Varför inte tidigarelägga bröllopet? Vinterbröllop kan vara så otroligt vackra, som att åka släde till kyrkan. 

Jag skulle inte rekommendera att vara gravid om ni vill ha en fest, det är otroligt tröttande under många timmar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Theres
0

#11 Länken? :) Har inte tänkt så mycket på det med tanke på att jag inte har haft några direkta symptom. Har ju redan varit utomlands denna graviditeten, så borde inte bli så annorlunda tänkte jag ^^

golf.ifokus.se

mollyt
0

Det här med resan har ni kanske rätt i… Vi har än så länge mest pratat om att det är okej att åka i v20-något för att vara hemma med marginal innan v28. Men som fler av er säger, är ju inte så roligt att må jätteilla/ha problem med maten när vi vill resa bort.

Så… man kanske kan planera en resa FÖRE? 😃Komma bort och bara njuta av varandras sällskap innan, sedan ha en mysig weekend efter själva bröllopet. Ska kanske föreslå det :P 

Eftersom vi ska ha ett mindre bröllop, med våra närmaste så tänker jag att jag säkert orkar med det. Jag har också släppt idéen om bamsebröllop som du #9 och vi kommer mer ha en intim vigsel och en "sommarfest" med familjerna och våra närmaste vänner.  Att slå på stort har vi nog lagt ner, för mig är det mest ….viktigt att han blir min man före vårt barn kommer till världen. Det är det fina för mig!

#10 otroligt vacker du är!

Praefatio
1

#16 Weekend tycker jag låter kanon! Nu blev vår vigsel av mycket senare än vi tänkt, vi tänkte gifta oss i juni först, men då var i alla fall planen att åka på en supermysig, påkostad weekend till Prag samma kväll som vi vigt oss. Ta in på femstjärnigt hotell, äta riktigt gott, vandra runt i sakta mak och titta på den fina staden och helt enkelt bara mysa järnet. Nu blir det ingen weekend, bebisen kan ju komma när som helst (som sagt, vigsel en vecka innan BF, risky business) men hade jag suttit i din sits så hade jag planerat så i alla fall! 🙂

Låter jättemysigt med sommarfest!

Theres
1

Min pojkvän tycker inte att vi ska "ha så bråttom". Det är svaret varje gång jag nämner förlovning ens. Men får väl ta dop och bröllop tillsammans i sommar, även om jag helst skulle varit gift innan jag blev mamma. Åtminstone förlovad…

golf.ifokus.se

[Bananpudding]
1

#18 Inte ha så bråttom? Vad menar han med det, ska ni inte ha barn?

Theres
1

#19 Haha, exakt min tanke. Han ba: det blir när det blir, vi behöver inte stressa… Han känner väl sig för ung för giftemål antar jag.

golf.ifokus.se

Praefatio
1

#20 Jo, för det är ju en mycket mindre seriös och allvarlig och långsiktig förpliktelse att skaffa barn ihop än att gifta sig… Tokkille! 😛

Theres
0

#21 Aa, jag vet inte. Barn har han ju hunnit vänja sig vid med tanke på alla gånger jag har varit gravid (första gången hade vi bara varit tillsammans två månader). Skulle förlovat oss på vår tvåårsdag när vi var i Spanien, men det blev inte av :S

golf.ifokus.se

Praefatio
0

#22 Trist :/

Theres
0

#23 Äh, jag hade tänkt gifta mig när jag var 25, men det är ju mega-försent nu, så det känns som lite skitsamma när det blir nu. Men helst innan min pojkvän är 25, för jag vill vara gift innan 30 iallafall ^^

golf.ifokus.se

JeFo
0

#24 Haha låter som min sambo 😛 Vi har varit ihop sedan vi var i 11 års åldern, vi har tre barn ihop och har varit förlovade i 10år. Han har också sagt att bröllop kommer…. Och i september i år ska vi tro det el ej gifta oss! Nästan två månader innan jag blir 30…. Öhh 20 var det 😛 Dom behöver tid på sig ibland! 😉

Theres
1

#25 Jäääklar, det var inte en kort stund ni har varit ihop. Ska jag behöva vänta lika länge så är jag 43 när jag gifter mig ^^

golf.ifokus.se

Praefatio
0

#25 Oj, vad länge ni varit tillsammans!

Känner igen det där med män som behöver tid på sig att "come around"! Min är likadan. Jag har lärt mig att presentera idéer på ett kravlöst sätt innan de är aktuella, få ett nej och sedan bida min tid. Så småningom kommer han nämligen så gott som alltid komma på att jag hade rätt från början.

[WickedAlly]
2

Vi gifte oss förra hösten, var i vecka 13 tror jag så det påverkade ju knappast så mycket mer än att jag var rätt trött. Minns att jag dagen innan mådde så sjukt illa, trodde det var kört men så vaknade jag på vår bröllopsdag och mådde kanon. Kroppen är allt lurig. 

Min man var tvärtom, vi hade varit tillsammans i typ en hel månad när han frågade om jag ville gifta mig med honom. Och det ville jag ju. Fyra månader efter att vi blev tillsammans så stod vi framför vigselförrättaren och våra vittnen och sa Ja. 
Gick fort som attan, men vi har känt varandra sen vi var tio så vi är ju inte direkt främlingar :)

JeFo
3

#26 & 27 Vi har känt varandra sedan lekis. När vi gick i 4an följde han med mig en bit hem när jag var lite feg. Han berättade han var var kär i mig och vi kysstes. Sedan den dagen har vi inte kunnat vara ifrån varandra, trots försök. Så att gifta sig känns verkligen rätt! Gillar din story Ally! Pang på bara 😃 Känns allt rätt så spelar inte tid, plats, ålder el sånt någon roll.

Praefatio
2

#28 och #29 Romantiskt värre! 🙂

[WickedAlly]
0

#29 Så himla kul att ha en sån historia ju, varit tillsammans sedan mellanstadiet. Det är det nog inte så många som kan "skryta" med :) 

Allt vi gör är verkligen pang på, haha. Mamma brukar skratta åt oss. Det är 110% eller inget alls. 
10 månader efter att vi blev tillsammans föddes Wilmer 😃 
Och han var till och med planerad.

JeFo
1

Haha många som tycker man är knäpp… Och tänker jag att min äldsta om 2år hittar mannen i sitt liv så känns det galet. Dock väldigt glad att vi höll 😃

[WickedAlly]
0

Haha, jag tänkte på det förut. Att din äldsta ju närmar sig samma ålder :P

Praefatio
1

Tihihihi, idag damp vigselbevisen/hindersprövningen ner i brevlådan så nu får vi gifta oss Blomma Det pirrar faktiskt lite i magen. Ska åka in till stadsledningskontoret imorgon förmiddag och lämna in båda intygen, för att slippa postgången, och ringa och boka vigselförrättare. Förhoppningsvis hittar vi någon i listan som kan viga oss på kort varsel (2-3 veckor) 🙂

JeFo
0

#34 Båda? Vad behöver man mer än hindersprövningen? Vad har jag glömt?

Praefatio
0

#35 Ett vigselintyg och ett intyg om hindersprövning, länk till min blogg med bild. Osäker på varför de behöver båda två men…

JeFo
0

Vigselintyget får man när man skickat in hindersprövningen va? 😁 Så har jag fattat? Ska ju göra allt i smyg så de jag brukar fråga får ju inget veta.

Praefatio
0

#37 Ah, då fattar jag!

Ja, du skickar in hindersprövningen (ett papper) till Skatteverket. Någon vecka senare, sex dagar i vårt fall, kommer det tillbaka ett brev med intyg om hindersprövning och vigselintyg. I Göteborg ska man sedan skicka in detta till stadsledningskontoret men det kan säkert variera beroende på var man bor. I Göteborg ska man även skicka in den här blanketten tillsammans med intygen om man vill ha privat borgerlig vigsel, dvs. inte "på rådhuset" utan någon annanstans, så mitt tips är att kolla så att ni inte missar om det finns något liknande i er kommun :)

Praefatio
1

Nu har vi bokat datum med vigselförrättaren! 6:e september bli jag fru😃 Skönt att han kunde redan då, vi sa att helgen därpå var okej också men ju tidigare desto bättre. 14 dagar innan BF känns betydligt säkrare än sju dagar innan BF…

Svarttusch
1

Vi gifte oss när jag var gravid. Men vi gjorde det i största hemlighet på ett rum i stadshuset i Sölvesborg (makens hemort) ett par timmar innan makens flyttlass gick till mig i Värmland. Vi gifte oss alltså innan vi blev sambos, med ett par timmar till godo ;) 

I och med att vi gjorde det "litet" så behövdes inte så mycket extra planering. Jag hade en klänning från Bonprix som satt löst över magen. Vi planerar att senare, när vi har mer pengar, att ha ett "bröllop" i kyrkan. Dvs en kyrklig välsignelse över äktenskapet eller vad det heter. 

Men, jag tror att allt går bara man vill. Det enda är väl bröllopsklänningen som kanske inte kan köpas flera månader i förväg om man nu inte ska ha en som sitter väldigt löst över magen ;)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

JeFo
0

#39 Va skoj för er! 😀 Vi ska gifta oss 4 okt. Ska bli skoj att se allas min. Det blir bjuda på dop och så spelas bröllopsmarschen 😊

Praefatio
0

#41 Ah, ni kombinerar! Vi ska ju inte döpa utan bara ha liten namngivningsfest/välkomstfest någon gång sent i oktober, annars är det en himla mysig idé!

[WickedAlly]
0

#41 Vi har bröllopsdag 5 oktober :)) 

Hade velat se folks miner då

mollyt
0

#42 Visst ska ni också byta till ett nytt efternamn? Gör ni det "samtidigt" som ni viger er eller hur fungerar det? Min fästman och jag vill också byta till ett nytt (påhittat) namn, men jag förstår inte riktigt hur man gör med pappren! När ska vi skicka in den ansökan? Tar vi någon av varandras namn först vid vigseln och sedan ansöker om att ändra? Vi kommer ju behöva nya pass/körkort osv… Massa krångel 😴

[TanatosNyx]
0

#44 Namnen måste fixas senast dagen vigseln äger rum, eller om det var dagen innan. Absolut inte efter vigseln. 🙂

Praefatio
1

#44 Ja, vi ska byta helt!

Jag har inte riktigt satt mig in i hur processen fungerar om man ska byta i samband med vigseln men jag vet att man måste ansöka till PRV ett tag innan och tror att man gör så att ena partnern tar namnet först men jag kan ha fel. Bäst är nog att ringa dem och fråga helt enkelt.

Vi har inte riktigt lust att betala avgiften för byte till nyskapat namn den här månaden (1800 kr) så vi väntar lite. Dessutom bör man ha tre förslag/alternativ och vi har bara ett som vi verkligen gillar så vi behöver fnula på två till innan vi skickar in. Jag byter till hans namn så länge, det ansöker man om i samband med att man skickar in hindersprövningen och sedan byts namnet automatiskt samma dag som man gifter sig.

Här har du den vanliga namnanmälan, dvs. när man byter till den andres namn istället för ett helt nytt. Här har du hindersprövningen, men den har du säkert koll på redan. Här har du blanketten till PRV för att ansöka om nytt namn.

Jag kommer faktiskt att behålla mitt ID-kort tills vi bytt namn helt, blir så himla bökigt och dyrt att beställa ett i hans namn först och sedan ett i vårt nya. Får helt enkelt ha vigselbeviset i plånboken också att komplettera med, ifall jag behöver identifiera mig "på riktigt". Pass tror jag inte att jag hämtar ut nytt förrän vi ska resa någonstans, och det lär vi inte göra på länge.

Nytt ID kostar ju 400 kr, pass 350 kr och körkort 150 kr.

mollyt
0

Typiskt, mitt inlägg försvann när jag skulle publicera det.

#46, skönt att det inte bara är vi som tycker att det är lite krångligt! Vi får väl ringa och prata med dem, som du säger. Men om det fungerar så att den ena av oss byter till det nya namnet innan vigseln och att den andra bara "tar partnerns namn" vid vigseln så kanske vi bara behöver betala för en person? Annars blir det ju två byten om vi först viger oss och tar den andres efternamn för att vi båda sedan efteråt ska byta till vårt "påhittade" namn? … 

Det blir ju väldigt dyrt om allt ska bytas med det samma! Både pass och körkort samtidigt. Sedan är det ju allt annat, bankkort osv. Hua! Tur att man inte byter namn så ofta! Hehe!

Praefatio
1

#46 Njä, man betalar per familj och en familj kostar samma oavsett om man är en vuxen eller två = 1800 kr. Att byta till sin partners namn vid vigseln kostar ingenting.

Bankkort och sånt kostar ju ingenting att byta så det är ju mer en fråga om att ta en timme och ringa lite samtal. Pass och körkort blir ju 500 kr, inte så farligt tycker jag :)

mollyt
0

#48 Jaha, jag tog för givet att vi skulle betala per person! Vad bra!

Nej, det kostar inget men är lite mycket bara. Men det är ju bara en gång, så det kommer att gå bra!