Vi som ska ha barn 2014 #19
Nu har vi minsann fyllt 18 trådar med graviditetssnack! Vad sägs om att fylla en till?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
jag trodde att jag kände hicka ganska så tidigt, men det visade sig bara vara nervryck i nån muskel.
Som sagt, jag tror aldrig att jag känt min bebis hicka men jag vete sjutton. Nu när ni beskriver det som att det känns på specifika ställen så är det nog hicka min lille har haft när det är ett rytmiskt poppande i höger ljumske som pågår någon minut? Jag trodde att hicka alltid innebar att man kände det i hela magen och har undrat vad bebisen möjligen kunde ha för sig när det börjat poppa på ett så konstigt ställe… Har också varit lite "orolig" för att hen inte hickat något eftersom alla pratar om fosterhicka hela tiden.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#2 Låter som att det kan vara hicka. När min hickar syns det knappt utan på, men det känns tydligt. Det är, tillskillnad från sparkar och andra rörelser, väldigt monotont och känns bara på ett ställe, i mitt fall oftast runt vänster ljumske. Det brukar pågå i ca 10 min åt gången.
#3 Då är det säkert hicka jag har känt, det syns inte men både jag och karln känner det 🙂
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag kände bara inuti när han hickade. Försökte peta bort honom från samma ställe men han vägrade..envisa unge! 😎

Angående p-ringen:
Så konstigt att det alltid ska stå olika överallt! Det är iaf Nuvaring jag har och Bm läste på ur ett helt nyutgivet material de fått till sig om just preventivmedel. Du får väl fråga din BM vad hen säger.
#6 P-ring nämndes inte alls i broschyren jag fick, så jag gick in själv och läste och såg då i fass att det inte rekommenderades. Men om det är så pass nytt så kan det ju vara så att det inte ändrats i fass ännu bara :) så får fråga när det är dags helt enkelt och hoppas på att dom vill skriva ut det till mig. Är inte alls sugen på nått annat prev-medel just nu. #5 Jag brukar också peta för att få hen att sluta/flytta lite på sig - lönlöst!

Jag vill också känna hicka :( Igår hade jag en ovanligt lugn bebis, men idag på morgonen var han igång igen. Fick två små rörelser nyss också när jag satte mig i soffan. Han verkar mest vara vaken i någon minut runt 10-tiden på.morgonen samt 22-tiden på kvällen. Men det blir inte många sparkar alls. Kanske en 3-4 stycken. Några kullerbyttor också.
golf.ifokus.se
#8 Din kan få låna lite av mins energi, hahaha, han är på G väldigt ofta och möblerar gärna om mina organ lite hur som helst. Var ett himla bök när han skulle vända på sig och nu när han väl ligger nedåt så kickar han med hälarna bakåt (i mina revben) putar ut rumpan och boxar på min blåsa.
Ja tänk att det fanns en tid då man ville att bebisen skulle stöka runt i magen.. Idag är jag glad för varje lugn minut jag får istället :P
Jag fick papper om p-ring. Som de sa här att man kunde ha när man ammade. Alltid olika, som vanligt. Mina har alltid haft mycket hicka. Holly var extrem i magen. Och nu utanför har hon också mycket hicka. Så fort hon är jätte glad el jätte ledsen tycks den komma. Sambon nös för någon dag sedan och oj vad ledsen hon blev, och hickig!
Var just ner en sväng på stan, och gick in i en barnaffär som jag inte varit in på förut, eftersom det bara är rosa tjejgrejer där. Hur som helst, kvinnan som jobbade där berömde mig om hur pigg jag såg ut att vara för att ha lite mer än en månad kvar - det gjorde min dag :)
Sitter dock med en ihållande mensvärk just nu, men utan SD. Biter ihop..
Haha! Påtal om hicka så hickar jag själv oftare än vad bebis hickar. Väldigt irriterande. Hickade aldrig innan jag blev gravid, men nu jäklar hickar man ju jämt! Haha jisses! Och nyser, fy tusan vad ont de gör i ligamenten xD
På tal om bök i magen, i början längtade man efter rörelserna, nu ber man till gud att de kan vara lugnt i 10 minuter så man får äta i fred åtminstone! Haha
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Jag börjar återigen oroa mig för fosterrörelserna. Inte mycket alls nu även om den petar ut med någon fot en lite stund ibland, så jag känner att hen lever.. Visserligen så kan det säkert vara som BM på förlossningen sa när vi var inne att jag inte känner det pga alla SD, för magen är typ konstant stenhård. Men det känns lite konstigt att gå från att ha en ångvält i magen som hela tiden bökar och stör till att kunna gå en heldag utan att direkt känna något mer än stenhård kula och att det i vissa ställningar trycker mer åt något håll. Tex när jag sitter i soffan så trycker det som satan i revbenen eller när jag ligger i sängen på höger sida så trycker det i vänster sida och ibland i ljumsken. Men det är inga rörelser utan bara stenhårt konstant tryck.
Medarbetare på westernridning.ifokus
I slutet tyckte jag att Joel mera tryckte än bökade runt. Var nästan rädd för att ena foten skulle komma ut ur magen.
#14 Åk in och gör CTG om du är orolig! Det har ni rätt till att göra. Ingen idé att gå runt och oroa sig när det går att bli lugnad, du behöver spara dina krafter till annat.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#15 Ja, men när vi var in och gjorde ctg i måndags så kom sparkarna igång som vanligt igen. Och det har varit igång sen, tills nu. Och dom "rörelser" jag får är bara att jag stundvis ibland när jag sitter konstigt känner att det trycker mot revbenen, men det brukar ju släppa när jag vänder mig eller reser mig. Så frågan är om inte det mer än jag som trycker ihop mig själv mot bäbis. Och det är inga specifika kroppsdelar som trycker, utan det är mer att rumpan ligger mot revbenen.
Däremot så kommer det nån enstaka gång ibland en lite fot som trycks lite lätt mot väggen. Inte alls så som innan när jag upplevt att den försöker komma ut, utan bara att jag kan känna att foten flyttas lite mot väggen så jag känner att hen lever. Men dom säger ju att den ska röra sig i princips som vanligt, och när jag låg med ctg och vanliga fosterrörelser kom igång igen så frågade hon just om jag upplevde det som vanligt igen. BM sa att minskade fosterrörelser kan bero på minskad tillgång på näring från moderkakan.
#16 Känner mig så jobbig, både omständig mot mig själv och mot sambon. Känner att jag orkar liksom inte åka in bara för att. Vi har ju liksom en ganska så bra bit att åka. Ska försöka lite trick först för att se om jag får igång rörelserna lite.
#17 hur länge har det varit lugnt? Bara idag? Jag har haft dagar då det varit väldigt lugnt stor del av dagen och sen framåt kvällen har det varit full fart igen.
#17 drick iskall juice, socker och kyla borde få igång hen :)
#17 Som sagt, iskall och söt dryck brukar kunna kicka igång den mest trötta bebis. Annars tycker jag att du ska ringa förlossningskoordinatorn oavsett, och be om råd. Säg att du är orolig men att du känner dig omständlig och se vad hon säger. Antingen tycker hon att du ska avvakta till imorgon eller så tycker hon att du ska komma in ändå, och vilket som är bra och rätt. Du är inte jobbig. Du bryr dig om människan som ligger i din mage.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Sen rör sig ju bebisen mindre i slutet för den har mindre plats att röra sig på. Kan inte vara något sådant? Nu är min bebis vaken igen. I brist på snus så tog jag precis upp mitt f.d beroende (som var sjukt mycket mer beroendeframkallande än snus), nämligen okokt pasta. Förr i tiden åt jag nog runt 1 kg okokt pasta i veckan. Men helst Kungsörnen. Kände direkt om någon försökte lura mig med någon billig sort. Det knaprade väl så högt nu så det ekade ner i magen så bebis vaknade :)
golf.ifokus.se
#21 Rör sig mindre? Ja, det påstås ju det men det stämmer inte in på mig iaf. Senaste veckorna har det stökats som aldrig förr, jag tror hela tiden att det snart kommer sticka ut en fot eller arm genom magen på mig och det känns fortfarande som att bebis gör kullerbyttor där inne. Och det har blivit värre och värre för varje vecka som gått nu.
OT men alltså skjut mig. Känslan när man hamnar i en totalt icke-livsavgörande diskussion motsvarande "vilken färg har morötter?" och säger att "de flesta morötter är orangea, även om de finns i bland annat lila och rött också" varpå någon säger "JAHA, KÄLLA PÅ DET? Jag gillar inte generaliseringar och jag tycker att du uttrycker dig svepande!!"
Men jag skiter väl i att du inte gillar generaliseringar. It's common god damn knowledge och jag tänker inte sitta och googla källor åt dig. Gubbe.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Bebisen ska inte röra sig mindre men rörelserna kan ändras. Minskade rörelser är värt att kolla upp om det inte hjälper med t.ex iskall dryck.
https://www.facebook.com/BarnUppropet?fref=photo
En grupp värd att läsa om och stödja anser jag.
#18 Igår och idag. I måndagskväll när vi gjorde ctg så satte hen fart och blev precis lika studsig och jobbig som vanligt. Hängde i på tisdagen, iaf dagtid. Sen på kvällen vill jag minnas att det var lugnare och igår och idag har det inte varit någon nämnvärd aktivitet där inne.
#19 och #20 Jo precis, lite sådana knep har jag testat nu. Dock har iskall dryck inte funkat särskilt bra tidigare under graviditeten heller. Men socker brukar den studsa igång av. Alltid när jag ätit massa godis så sätter den full rulle. Dock har jag inte mkt till godis hemma. Sen brukar den ju oftast svara när jag trycker på magen, men magen är så hård nu så det är svårt. Grejen är att jag vet att om jag ringer och nämner minskade rörelser så vill dom ha in mig på kontroll, frågan är om jag orkar åka in. Är ju säkert ingenting utan är ju säkert bara återigen att magen är så hård att det inte känns.
#21 Dom ska _inte_ röra sig mindre på slutet. Dock kan det hända att det inte är lika yviga rörelser pga platsbrist. Men dom ska röra sig lika mycket och ofta som hela graviditeten tidigare. Och man ska kunna känna dom flera ggr om dagen. Som sagt, efter ctg't i måndags så var det full rulle igen och magen studsade åt höger och vänster av allt bökande. Men nu idag och igår så är det kav lugnt.
Kan hen inte bara bestämma sig för att titta ut, så jag slipper det här mer.
Förstår ditt velande. Dom dagar det varit oroväckande lugnt i magen har jag funderat på om jag ska ringa eller inte, men det känns som man är nojig i onödan och så har jag valt att avvakta och som tur är så har bebis gjort sig till känna med råge sen.. Men för mig har det aldrig rört sig om att det varit lugnt flera dagar på raken.
#26 Jo har ju haft lugnare dagar även tidigare. Och då har det kanske varit lugnt hela dagen men på kvällen så drar det igång och sätter fart. Men nu är det på ett annat sätt och dessutom mer långvarigt.
#27 Hur har det gått? BF+5 idag och ingen bebis på G.. Får psykbryt snart! :( Ska till BM i eftermiddag så då får jag iaf klarhet i om det är något på G och tanken är att hon ska göra en hinnsvepning så kanske det kan komma en bebis i helgen. Som jag förstod det sist kommer vi även bestämma datum för ev igångsättning så kommer ju få ett slutdatum på denna väntan iaf.
Måste säga att den där väntan gör mig glad att jag sattes igång. Inte för att det alltid är så kul att sättas igång heller.
#29 Man får ju höra innan att det är jobbigt och långsamt att gå över, men kunde nog aldrig föreställa mig att det skulle vara såhär påfrestande. Är glad att jag mår bra kroppsligt iaf. Jag hoppas verkligen jag slipper igångsättning, men vi har ju några dagar oss så förhoppningsvis hoppar det igång snart :)
#30 får du hinnsvepning så kanske det räcker. vi håller tummarna för det
#31 Hoppas det. Vet att det är planerat för hinnsvepning, men läste lite igår och det verkar som att man behöver vara lite öppen för att genomföra det och vet jag ju inte om jag är :P
Nä nu får de här sista två månaderna gärna gå supersnabbt, börjar bli lite less på alla kommentarer om hur stor jag är och hur det absolut inte kab vara så långt kvar för mig. Snart stänger jag in mig hemma för att slippa interagera med människor och inte går ut igen förrän det är dags att föda. 😡
#32 hoppas hinnsvepning funkar så bebis kommer snart. Är väldigt påfrestande att gå över. Humörsvängningarna var intressantare än någonsin.
#34 Jag kommer hålla tummarna stenhårt. Nej, humöret är så långt ifrån på topp det kan komma. Stackars sambon blir utskälld för typ allt… Därtill så har jag tappat aptiten totalt, det börjar bli tungt att andas igen och jag mår illa till och från. Kroppen börjar få nog helt enkelt.
#30 Man brukar aldrig komma till sista Tiden. Hoppas du har tur och att det sätter igång innan eftermiddagen. Gick över 8 dagar så jag vet hur du känner. Inget annat existerar och man vågar ju inte ta sig någonstans heller.
#36 Nej, det är ju det, det enda man tänker på är den där j*kla förlossningen som aldrig drar igång :P och det blir så långsamt att bara gå hemma och trampa, är trött på att städa och baka nu.

Ojojoj, vilket bra HB jag har ^^ Nä, men det hade gått upp faktiskt så jag har 100 nu, så järnet verkar ju fungera iallafall :) Väckte bebis med dopplern också :) Min pojkvän var med idag så han har fått lyssna på bebis för första gången :)
golf.ifokus.se
#35 förstår precis. Kroppen vill inte heller hur länge som helst.
#37 man är bra dum som väntar på den smärtan… 😛 Tur man är så less i slutet så man egentligen inte bryr sig. Man vill bara ha ut bebisen och få tillbaka sin kropp. Mina andra kom ju på BF-dagen (en kom 3h innan) så jag trodde aldrig jag skulle behöva gå över. Passa på att vila så du är redo! Mina värkar började kl 1 på natten precis när jag lagt mig. Hade tur och kunde sova i 2h innan det drog igång. Och ät bra… En banan fick jag i mig på 29h 😛
#40 Haha, ja man är ju det. Jag kommer säkert ångra mig när det väl är dags ;) bara att hoppas att det inte blir en utdragen förlossning också…
Bli inte besviken om hinnsvepningen inte funkar, jag fick två denna gången och ingen av dem körde igång något. Gick över 11 dagar, de längsta dagarna hittills! Håller iaf tummarna att det sätter igång snart!
#42 Nej, jag vet ju att det är långt ifrån en garanti att den sätter igång nått. Jag hoppas verkligen på bebis i helgen men börjar mentalt ställa in mig på att det kommer bli igångsättning i slutänden :/ frågan är ju bara när det kommer bli, men det får jag ju snart veta.
#28 Ptja, jag har väl lite bestämt mig att det beror på att magen är stenhård. Orkade inte åka in igår. Ska ta och känna efter rejält under dagen idag så får vi se.
BM gjorde ju en hinnsvepning på mig när jag var inne i tisdags, men det har inte hjälpt =( Jag var ju öppen 1cm så hon kom åt ordentligt och kände bäbis huvud så hon hoppades på att det skulle hjälpa men tyvärr har det inte hänt något än.
Provade lite färdknäpp igår och jäklar vad det drog igång med värkar efter det, men inte regelbundet alls tyvärr. Men dom har hållit på hela natten och håller på än. Känner mig redigt trött nu. Känns som om jag går omkring i en bubbla och orkar ingenting.
#44 Hoppas det känns lite bättre idag då!
Precis hemkommen från BM. Var öppen ca 1 cm och hon kunde känna huvudet, så det var ju positivt (även om jag gärna hade velat att det var lite mer än så…). Gjorde en svepning så håller tummar och tår nu att det kan sätta igång nått.
Fått tid för igångsättning också, 25/8 kl 7:30, men jag ber till gudarna att vi inte ska behöva gå så länge.
#45 Var inte 25:e ganska sent? Eller är det 14 dagar efter BF?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#46 42+0, så dag 15 efter BF. Innan det sätter dom inte igång här såvida det inte finns någon medicinsk indikation för det. Är glad att 2 v är max iaf, som jag förstått det har vissa landsting fortfarande 3 v.. :S
#47 Nej, du har rätt, det är jag som tänker tokigt. Skönt att veta att det är max 10 dagar kvar… men det känns förstås oäääändligt långt för dig nu med. Avundas er inte, soundtrack och CelsiusT.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Sitter vaken med förvärkar. Phu.. Inte döroligt precis. Om det ändå kunde dra igång, inatt hade verkligen varit perfekt.
Var vaken sen 2 med förvärkar, gick och lade mig i sängen sen igen och försökte somna mellan värkarna. Vid 5 blev det regelbundet med 5 min mellanrum. Vid halv sju tittade jag på klockan sista gången sen somnade jag, eller slumrade iaf. Halv åtta vaknade jag och gick upp på toa och då kom det blodfärgad vätska. Så blev samtal till förlossningen och nu sitter jag och kollar om det kan vara vatten eller om det är flytning som kommer. Oavsett så känns det ju lite positivt att det händer något.
#50 Oh, håller tummarna att det dragit igång! :) Här kör vi samma visa som vanligt - rejäla förvärkar i natt, ingenting nu på morgonen. Jag behöver väl inte ens uttrycka min frustration!?
#50 heja heja!
#50 hoppas bebis vill komma nu:-) #51 förstår din frustration. :-/
Åh spännande! Hoppas de drar igång och går fort sen! Hade gärna sluppit å vara gravid nå mer nu… Ena jäkla problemet efter andra.. 4 natten nu… Somnar vid 2. Vaknar vid 3. Ligger vaken till 5 pga smärtan. Somnar. Vaknar vid 6. Somnar. Vaknar vid 7. Somnar vaknar vid 8 och sen dess har jag varit vaken och bara vänt och vridit på mig… Dessa jäkla alvedon ska jag spola ner någonstans. Hjälper ju nästan mer å ta å knapra socker bitar… Avliva mig nu!
#50 Åhhh, nu hoppas vi på liten bebis!!
#54 Du råkar inte ha Citodon hemma? Det räddade mig för några nätter sedan då jag hade fruktansvärt ont i ryggen.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Varför är det så lätt att vara så hård mot sig själv när man aldrig skulle vara det mot någon annan?
Efter elva timmars sömn var jag fortfarande jättetrött idag. Var vaken i två timmar, sedan frågade Stefan mig hur det var fatt eftersom jag tydligen satt och suckade och kved för mig själv. "Jag är jättetrött! Alldeles slut. Magen är alldeles tung och allt är jobbigt, jag orkar typ inte sitta upp." Han klappade på mig och sa att men herregud, gå och lägg dig då? Jag pep att det ju bara var två timmar sedan vi klev upp, kan ju inte gå och lägga mig igen, voine voine, gör ju ingenting annat än att so… Stefan skickade mig i säng.
Hade någon av er berättat den här historien så hade jag sagt att men snälla, lyssna på din kropp och gå och lägg dig! Du får sova så mycket du vill och behöver. Ingen förväntar sig någonting annat av en gravid kvinna än att hon behöver vila. Har din barnmorska inte sagt åt dig att vila så mycket du kan?! Schas i säng! Sov så gott! Ställ för sjutton ingen klocka!
Men med sig själv är det så lätt att klanka ner. Nu har jag sovit i två timmar till och mår jättemycket bättre. Oj, vilken dålig lösning på ett så svårt problem. Vilken dålig människa det gör mig till. Inte.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#56 känner helt igen mig i det där. Vi hade en tuff natt med bebis inatt å istället för att vila drog vi alla ut på en promenad. Bebis somnade äntligen men nu ligger vi på soffan å väntar på att travet ska börja. Här finns ingen tid att vila! Så kan säga att det är lika lätt att vara hård även när bebis är född. Man känner sig så mycket lättare efter och vill hålla igång. Att man sen har ont å måste ta Alvedon glöms snabbt bort…
#57 Det är helt vansinnigt egentligen. Att det är så lätt att förbise sina egna behov och tänka att det inte är så viktigt. Det är det ju!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#50 Hur går det för dig?
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
#58 det är galet. Jag är inte så hård i vanliga fall mot mig sj annars men under grav å nu efter är det värre.
Kan få lite skuldkänslor om jag till exempel inte orkar städa eller laga mat, men man har verkligen inte samma ork längre!
#56 va bra av honom att skicka dig tillbaka till sängen! Jag hade dåligt samvete i slutet av graviditeten och när joel var mellan 2-6 veckor( innan dess var sambon hemma) . Jag sov hela tiden, orkade ingenting kändes det som. Men maken sa att du sover när du är trött och därmed basta! Men så svårt det är! Jag har ännu problem med att vara hemma en hel dag och inte få något gjort men det är bara mellan mina öron. Att ha barn + vara gravid är svårt och tungt och disken kan vänta. ..
Disk och städ har jag faktiskt klarat bra sedan vi flyttade, nyhetens behag med ett nytt fint hem osv, innan dess var det katastrof i någon månad. Jag menar verkligen katastrof. Damm överallt och diskberg som hette duga, ren tvätt på golvet i halva lägenheten och smutstvättberg i badrummet. När det väl börjat gå utför är det ju omöjligt att ta igen också, orken finns helt enkelt inte där. Min karl mådde jättedåligt under samma period, hade extremt ont av värmen så han orkade inte heller ordentligt. Vi fick ta hjälp av min mamma till slut, hon kom och hjälpte till med disken och satt med mig och vek tvätt. Hon är bäst.
#62 Det är ju helsjukt att tänka att man "inte får något gjort"… har man ett spädbarn så har man ju fullt upp!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#55 Har ju inte det. Var in till förlossningen i alla fall. Dem kollade litens hjärtljud, låg på 147 (144 i onsdags hos BM), blodtryck, urin osv var bra. Dem kände och klämde på magen och jag har förbannat ont överallt nu, fy f*n vad jag grät när dem höll på. Ren tortyr! Sen gjorde han vul för att kolla livmodertappen och den är opåverkad (4 cm lång) så det såg bra ut (såg även ett bebis huvud därifrån, han visade upp när han såg den) och sen kände han på ligamenten och där bröt jag ihop totalt av smärta… Fy in i norden vad smärtsamt!
Så det är troligtvis ligamentsmärtan som kommer under natten när kroppen slappnar av… Och det är "ingenting vi kan göra något åt" som dem sa. Men jag fick två alvedon på 665 mg där. och 2 citadon till natten. Dem vill inte skriva ut nå fler åt mig heller för att de är morfin i dem… Och vi "vill inte ha en drogberoende bebis"…
Och sen fick jag bara höra att de är foglossning och ligamentsmärtor, och att jag borde kontakta sjukgymnast. (har redan tid inbokad för foglossning på onsdag) så får vi se om man kan få mer hjälp via dem då. Har redan foglossningsbälte. Men tycker inte den gör saken speciellt mkt bättre.
Tog även upp att jag hade velat göra ett TUL då bebis bara var 14 cm på RUL. Och då sa dem att jag skulle fråga min barnmorska om saken. Så de var ju hjälpsamt..
#64 Trist med ett så ljummet bemötande…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#65 Ja läkaren vill inte alls ge mig ens för en natt. Så de var tur att bm jag pratade med på telefon var med. De var hon som såg till att jag fick för i natt i alla fall. :/
#66 Låter skitskumt att de bara gav dig Citodon för en natt. Kortvarigt eller oregelbundet användande är liksom inga problem, det är när man börjar poppa dem så att man är påverkad större delen av dygnet flera dagar i rad som det kan påverka. Jag känner iaf snabbt själv när det är dags att sluta, när jag börjar sakna den lite avtrubbade känslan mentalt snarare än smärtfriheten. Då är det ju bara att sluta ta dem. "Suget" försvinner då för mig på bara några timmar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#67 Ja men jag menar det… Jag hade varit nöjd om jag kunde få dem så jag kan ta till natten bara. Tills jag kan sova utan igen. För de är ju säkert sån där "tillväxt" period just nu som är jobbig att gå igenom. Så jag är inte ute efter att droga ner mitt barn liksom.
Utan jag behöver få sova. Om jag ska orka med allt som ska göras till liten kommer. Räknar med att sömnen kommer bli rubbad då också till en början, och antagligen när magen blir tyngre då jag får så fruktansvärt ont i kroppen av att sova en hel natt redan nu. Men jag kan väl få sova ut nu i alla fall!?
#63 precis! Jag har ändå tur att maken säger åt mig att jag inte behöver och han sätter aldrig någon press. Vet en bekant vars man menar att hon nog ska sköta hemmet perfekt + barn…
Ja och bäbis blev det, på sin BF-dag. Det var inte vatten utan blodig flytning från tappen, men när jag pratade med förlossningen igen så hade jag ju fått igång värkar med 3min mellanrum så dom tyckte gott vi kunde åka in. Var inne vid halv 11, kl 20.08 var han ute. 52lång och 3764g.
Grattis! Och din magkänsla var rätt angående kön ;) Mitt tålamod är slut nu. Detta är väl straffet för en okomplicerad graviditet antar jag :(
#70 grattis! Skönt att du äntligen fick det "överstökat". :)
#70 grattis :-) #71 lider med dig! Helt lätt ska man inte få ha d!:-/

Grattis CelsiusT :)
golf.ifokus.se
#70 Åh, jag visste det! Tänkte på dig flera gånger igår, tänkte att "Nu ligger nog CelsiusT och föder" och innan jag gick och lade mig "Nu har nog CelsiusT fått sin lille pojk".
Stort grattis! ❤️ Bild på underverket kommer i dagarna hoppas jag!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Usch, vilken natt jag haft! Låg och hade förvärkar i flera timmar och ett smärtsamt tryck mot livmodertappen. Låg och slumrade mellan vakenhet och sömn och drömde jätteknäppa drömmar: att jag skulle föda och var arg på min karl för att han inte fattade vad en förlossningsväska var och på min mamma som inte kom ihåg hur man antecknade personnummer när hon pratade med förlossningen. Halv fem vaknade jag ordentligt, hade myrkrypningar i hela kroppen och gick upp och tog en värktablett och magnesium. Vandrade runt så som bara en gravid kan göra, fram och tillbaka, fram och tillbaka, och väntade på att tabletterna skulle verka. Sedan kunde jag äntligen sova.
Vi var och hämtade lite grejer som vi fått av ett par vänner igår: babyskydd, amningskudde, babysitter och babygym. Vi pratade lite om förlossningen, båda barnen i familjen kom tidigt, och frun sa att "Det finns inte en chans att du går över, din mage har sjunkit jättemycket sedan vi sågs för ett par veckor sedan, du kommer föda tidigt." Både mamma och jag har en känsla av att det blir en tidig bebis också, och vår intuition brukar ha rätt, i synnerhet när vi båda får för oss samma sak samtidigt. Vi får se. Idag längtar jag som en tok efter att få träffa pyret.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#78 Hoppas inte på för mycket, i min familj föds man för tidigt och jag var övertygad om att jag skulle följa det ;P
#79 Jag hoppas egentligen ingenting, bortsett från idag då jag som sagt längtar efter bebisen väldigt mycket :) Tycker nog att det vore skönt om hen åtminstone kunde vänta till BF med att ploppa ut. Det blir liksom lugnast så.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Grattis CelsiusT! :)
MIssyMe: till mig sa specialistbm att citodon kan bli en risk om man äter mer än 8 tabletter om dagen i flera månader, så stå på dig om smärtlindringen.
Celcius: grattis!
#78 jag har också haft förverkar inatt för första gången, om jag inte minns fel så är väl du lite före mig. Hemskt ont.. :/
Jag har också känslan av att jag kommer att föda tidigare, men som ni andra säger, man ska väl inte "hoppas" för mycket.
Stort grattis CelsiusT! Hoppas allt gick bra :)

Någon som har varit på Liseberg som gravid? Vad får man åka? Jag var ju på Ölands djurpark för några veckor sedan och åkte då typ ingenting för de har tagit bort bergochdahl-banan, och det är det enda som var skoj. Jo, åkte ju lilla bergochdahl-banan (larven), och lite barnkaruseller. Och vattenruschbana såklart :) Men ska till Göteborg på bröllop 29-31 augusti, och är då i vecka 23. det ryktas om Liseberg på fredagskvällen, men inget bestämt. Vad kan jag åka? Vill ju inte gå dit och bara titta på. De jag är intresserad av är flumride, Kållorado och bergochdahl-banor. Har bara varit där en gång förut för herrans massa år sedan, och minns att Lisebergs-banan har väldigt kraftiga inbromsningar, så den bör ju undvikas. Men Balder tyckte jag inte var så farlig alls vad jag minns.
golf.ifokus.se
#85 Man får åka barnattraktionerna. Du får varken åka Flumride, Kållerado eller någon av berg- och dalbanorna.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#85 Vill minnas att det brukar sitta skyltar att man inte får åka tex berg&dalbanor om man är gravid. Personligen skulle jag aldrig åka karuseller under graviditeten, iaf inte sånna som innebär att man utsätts för G-krafter och tvära kast. Känns som en onödig risk att ta.
#87 Nej, och dessutom så fungerar det inte med fastspänningarna. De trycker ju mot magen, ofta väldigt, väldigt hårt dessutom.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Läste på ett forum att en hade åkt flumride i V33 :-o Men om jag inte får åka något så får min pojkvän stanna på hotellet han med. Annars blir jag fan sur! När vi diskuterade det så sa han att jag skulle gå på stan med några som inte skulle på Liseberg, så skulle han på Liseberg. Då funderar jag seriöst på att inte hänga med på bröllopet alls. Det är nämligen hans kusin som ska gifta sig, och jag har aldrig ens träffat henne, och så känner jag ingen annan där förutom min pojkvän, så fan ta honom om han går på Liseberg.
golf.ifokus.se
#89 Låter konstigt, och korkat. Man sitter visserligen inte fastspänd i FlumeRide, men det verkar ju oerhört dumt att chansa.
Edit: Konstigt och korkat att åka i v. 33 menar jag.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#89 Åh men vad surt. Skulle nog också blivit riktigt förbannad då :(
Jag var på grönan en gång och fick en nalle av min kille som jag stoppa innanför min tjocktröja, då höll jag nästan inte på att få åka insane för att han trodde jag var gravid. Haha jag plocka fram nallen och skratta. 🙂

Haha, det var lite det jag tänkte på också. Hur fasen vet de att man är gravid? Man kanske bara har en kul-mage ^^ Alltså, jag har ju svårt att hålla mig från att göra saker man inte borde, just för att jag inte känner mig särskilt gravid. Hade jag typ mått illa och massa sånt så hade jag nog inte ens tänkt tanken. Det enda jag känner just nu är ju att bebis sparkar (ja, precis när jag skriver alltså, han har varit igång hela dagen i stort sett), men det har fortfarande inte gått in i huvudet på mig att jag ska få barn.
golf.ifokus.se
#92 Fast att det inte har gått in i huvudet är ju inte anledning att inte göra det du vet är skadligt? Du vet ju rent logiskt att du är gravid. Det har inte gått in i mitt huvud helt och hållet att jag är gravid, och jag är i vecka 35.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
För barnets skull så skulle jag inte åka nånting alls faktiskt.

Gör ju inget som är skadligt. Åka vattenruschbana är ju knappast skadligt. Ser heller inget skadligt med kållorado t.ex. Är ju en gummiflotte? Är väl inget i den som trycker över magen. Även om det är en sån "inte-borde-grej" så är ju inte alla sånna saker skadliga.
golf.ifokus.se
#95 Kållerado har en massa tvära kast och det är lätt att tappa balansen och slå i sig. Som sagt, det är ju onödigt att ta risker när det kommer till så oviktiga saker som att gå på nöjesfält. Och onödigt att gå in på Liseberg bara för att åka Kållerado, så jäkla roligt är den ju inte 😛
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Haha, ja som sagt så var det ett tag sen jag var där s minns inte allt i detalj ^^ Var där när jag gick i nian, och det är… "räknar"… 11 år sedan :-o. Jag är så gammal :-(
golf.ifokus.se
#98 Du är kanske lite knäpp? 😃 Fast iofs, jag gillar ju att gå på Liseberg även om man inte åker något. Mysigt att gå runt och spela på hjul, ta en sväng in på spelhallen, äta spunnet socker osv. Attraktionerna är bara en bonus. Numera går jag hellre på julen. Fast i år är, självklart, första gången på flera år som jag varit vansinnigt sugen på att åka attraktioner. Bara för att jag inte får.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#100 Haha knäpp ja, jag är väldigt jätte knäpp jag! ^_^
Höjdpunkten var att gå runt dränkt ända in genom trosorna när de var en sådär 23 grader varmt ut i solen :P
Längtar efter en iskall norrlands guld jag ^^
#101 …ja, helknäpp bevisligen! 😃
Jag längtar ihjäl mig efter en Kaffe Karlsson, och Irish Coffee. Mina kompisar sa att jag var det sötaste de sett här om veckan när jag berättade att när jag klämt ut ungen så ska vi minsann sitta i höstmörkret med mysiga filtar på min balkong en kväll och så ska jag bjuda dem på kaffedrinkar. När jag sa det så tänkte jag mig det så starkt att jag plötsligt rös till så att det spratt i hela kroppen, och tydligen blixtrade det av längtan i mina ögon när jag satt med drömmande blick… 😂 Jag är verkligen ingen större alkoholkonsument normalt sett, men just en riktigt god kaffedrink skulle jag kunna göra mycket för.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag åkte larven i v 34. Va precis så jag kunde spänna fast mig. Veckan efter va vi på legoland och blev så ledsen för att jag inte fick åka ngt kul. Bara sega saker. :-( lär ju dröja 8 år innan vi åker dit nästa gång. Till å med killen som hatar att åka saker åkte, gissa om det gjorde mig mer ledsen där och då? Han gjorde det ju för dotterns skull å det är jag glad för men ja… Nästa år ska vi gå på grönan å då ska han få ta hand om lillan medan jag och stora ska röja runt! Rekommenderar inte att man går på nöjesfält om man tycker sjukt mkt om att åka.
Jag längtar efter att få ta ett glas vin… Förhoppningsvis inte många dagar kvar nu tills jag får det *hoppashoppashoppas*
#102 Nä jag är ingen alkoholfantast egentligen heller. Men just en iskall öl låter så gott. De var några i huset bredvid som satt ute här om kvällen med kalla norrlands och jag började ju nästan dreggla :3

Jag längtar tills jag kan ta en dubbel crushed ice (snus, stark snus). Åh, vad gott det ska bli!
golf.ifokus.se

Haha, ja den heter bara Crushed Ice, men en dubbel crushed ice lät verkligen som någon slags mega-drink ^^ Man måste ta två snus så man blir sådär härligt snurrig :)
golf.ifokus.se
V 41+0 / BF+8… Och det känns som att jag är så långt bort från en förlossning som man kan komma :( inte en tillstymmelse till förvärkar i natt. Jag orkar verkligen inte mer nu! Helgen har varit hemsk, både psykiskt och fysiskt. Igår bröt jag ihop av uppengivenhet och kroppen börjar säga ifrån med ryggvärk, andnöd och illamående. Jag är inte det minsta sugen på att gå runt såhär i en vecka till.
Kan du inte fråga om de kan sätta igång dig redan nu då du mår så himla dåligt? En vecka hit eller dit liksom, bebisen är ju färdigbakad.
Är bara i v32 och nu, efter att han vänt på sig, har jag foglossningen from hell.
Jag kan knappt gå och att resa mig upp utan någon form av stöd är blankt omöjligt. Hur 17 ska jag klara av detta i två månader till?
Nu har jag kontorsjobb så att sitta här är inga problem, dock tar det otroligt lång tid för mig att ta mig till jobbet då varje litet steg gör så ont att det känns som om jag ska gå av på mitten. 🤦♂️
#110 Problemet är ju att jag inte mår så dåligt egentligen, även om jag själv tycker det ;) psykiskt ska jag väl iofs erkänna att jag är rädd att dra ner mig själv i en depression men sanningen är den att tanken på att behöva bli igångsatt nästan gör mig mer ledsen - jag vill ju att det ska starta av sig självt! Fysiskt mår jag för bra för igångsättning - att jag har molvärk i ryggen efter 41v är ju inte så konstigt, illamåendet är nog psykiskt betingat.
#112 aha, du får gå i trappor, hoppa lite upp och ner och jag vet inte, göra benböj 🤪
#11 jag var sjukskriven och hemma 10 veckor innan Joel kom och då kom han i v.39. Det tog mig halva dagen att komma till affären och hem igen. Man får helt enkelt gå pyttesteg, skippa allt vad trappor eller snedsteg heter och försöka hålla höfterna i linje med resten av kroppen, hålla ihop benen samt inte lyfta.
Det är aptrist men man vänjer sig. Tillslut blev jag så van att jag bara märkte det om jag gick med någon annan som tyckte jag gick långsammare än en pensionär (nämner inga namn men jag är gift med den personen 🤪) haha
#111 Har inte satt in mig i det där med sjuksrivning än, vet att jag har ett uppdrag (jobb) i två veckor till, efter det är det lite oklart.
Man känner sig så fantastiskt smidig och nätt, eller hur var det nu. 😂
Haha jotack känner igen det där, min kille skrattade åt mig förra veckan när jag klev av bussen och blev omsprungen av fler pensionärer med käppar.
#104 Ska inte du heller amma?
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
#115 Jodå, men det är ok att dricka alkohol när man ammar. Så ett litet glas vin kommer jag unna mig då och då.
#115 Man kan dessutom pumpa ut mjölk och ge i flaska om man vill dricka någon kväll. Precis som man kan om man ska iväg en längre stund och lämnar bebisen själv med pappan eller liknande.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#116 & 117 Jag ammar inte så jag har ingen aning. Planerade aldrig för att amma heller så jag är dåligt insatt därav min fråga
#118 Ah 🙂 Nej, som sagt, att dricka små mängder alkohol är ingen fara, och vill man dricka lite mer så är det sällan några problem att pumpa och ge i flaska en dag.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det är tom med så att Livsmedelsverket säger att det är ok att dricka 1-2 glas vin 1-2 ggr/v, det medför ingen som helst risk för barnet. Men det är ju lite tabubelagt fortfarande.. Har precis tagit en skogspromenad på ett par km så nu är humöret lite bättre. Ska ju som sagt vara tacksam att jag kan röra mig helt obehindrat iaf + att sambon jobbar hemifrån mycket nu så jag har sällskap i min väntan..
#120 Oj, det var ju ganska "generöst"…
Skönt att kunna promenera! Det fick jag ge upp för ett par månader sedan. 20 minuter är fullt tillräckligt för att systemet ska krascha för mig. Härligt att din sambo är hemma mycket, min karl har varit ledig väldigt mycket nu under sommaren, tagit ut semester här och där. Det här är första veckan på över en månad som han ska jobba fem dagar. Det är väldigt, väldigt skönt med sällskap.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#121 Ja, jag blev lite paff att det tom med står på hemsidan att det är "ok" att dricka under amning. Ja, jag är som sagt tacksam att kroppen håller fortfarande, även om ryggen ömmar lite och jag börjar bli allmänt trött och matt (men det är nog mycket psykiskt också), Dagarna går ju lite fortare när man kan sysselsätta sig med något annat än att ligga på soffan.
#122 Ja, det ska du nog vara också! Vad skönt med en okomplicerad sista tid på graviditeten ändå, skitjobbigt att du har gått över förstås men bra att slippa tusen krämpor.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Så, har precis kommit hem från 1 h och 40 min promenad med vargen. Hela hemvägen rageade jag över att det inte fanns någon papperskorg. Fick helt seriöst gå med bajspåsen i handen i 4 km… Ringde kommunen direkt när jag kom hem för jag var så förbannad, men de som har hand om papperskorgar har lunch till klockan 13. Nästa gång tänker jag slänga in bajspåsen i en buske om de inte sätter upp fler papperskorgar. Åh, är asförbannad! Men bebis verkar nöjd för han sparkar som sjutton :-o
golf.ifokus.se
#124 Släng inte påsen i busken, det är tyvärr inte kommunen som får betala om man gör så utan naturen och ev. djur som får i sig plasten och dör. Bättre att ringa och tjata ner kommunfolket då!
Men visst är det skitirriterande när de inte sätter upp papperskorgar längst promenadleder. Det kan ju inte vara någon nyhet för kommunen att hundägare gillar att promenera, och de borde vara väldigt glada att folk faktiskt är duktiga på att plocka upp efter sina djur… Här i Göteborg har de faktiskt fattat galoppen, det är sällan man får gå länge med en bajspåse i handen.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#123 Nej jag ska ju verkligen inte klaga. Att jag får gå över tiden är väl "straffet" för att jag blev gravid så lätt och har mått så bra hela tiden ;) Men det är väldigt lätt att vältra sig i självömkan just nu :P

De ska allt få veta hut! Om fyra minuter ringer jag! Finns ju sånna smidiga påsar av majs-stärkelse annars. De kan man slänga i busken :)
golf.ifokus.se
#126 Haha, ja, sån lyx ska såklart bestraffas på något sätt ;) #127 Ja, såna påsar är jättesmarta! Man kan ju lägga dem någonstans där man inte kommer åt att gå så trampar ingen på dem heller. Nej, nu har jag varit vaken i hela tre timmar, hög tid för en tupplur med andra ord :P
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Vila upp er tjejer, allt ni kan! Jösses så lite sömn jag fått. Sen det satte igång så fick jag en timme natten till lördag, förlossning, första natten på bb (till söndagen)fick jag 3h sömn på morgonen med massa avbrott, natten till idag fick jag 2,5h. Så har mjölken börjat rinna till (snabba ryck här, jag har ju ammat mycket på minsta signal), och då visar det sig att han har kort tungband. Han tappar taget nu när bröstet är större. Så dom klipper nog det imorn innan hemgång. Har hunnit med att bära lite i bärsjalen. Så praktiskt! Bild på honom kommer när vi kommer hem ;)

Kommunen hade tydligen inte ansvar för den vägen för den ägs tydligen av tre olika samfund. Orka!
golf.ifokus.se
#129 Härligt med liten uppdatering! Vad jobbigt med så lite sömn, men det kommer nog att ge med sig när ni kommer hem och faller in i rutinerna. Skönt att mjölken redan har kommit, jag har också tänkt amma så fort bebis vill så att det kommer igång. Tungbandsklippet tar tydligen en sekund typ, inget konstigt ingrepp. Ser fram emot bild… och nyfiken på namn! :D
#130 Nej, vad värdelöst! Majsbajspåsar it is then. Tihi, majsbajspåsar 😂
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

#131 Majsbajspåsarna brukar hänga på lite olika ställen ute så man kan ta om man har glömt påse själv, men de har inte fyllt på dendär stationen sen i Juni. Också dåligt ju. Har för mig att de är ganska dyra köpa själv. Haha, dagens i-landsproblem. Jag blir ganska lätt upprörd över saker nu för tiden ^^
golf.ifokus.se
#132 Ja, då är det faktiskt dagens i-landsproblem och inte så mycket att hänga upp sig på ;)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

#133 Jag har dagens andra i-landsproblem: jag har varit på toa och kissat 8 ggr idag :(
golf.ifokus.se
#134 Två ord: Vänj dig. Det suger men är vanligt i slutet av graviditeten. Jag kissar normalt två gånger om dagen, nu vet jag att jag behöver kissa varannan-var tredje timme och då kommer det typ tre droppar…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

#135 Ja, i slutet av graviditeten ja. Jag är ju i mitten :( Exakt, det kommer inte särskilt mycket kiss, men visst fasen måste man gå och kissa iallafall :-o
golf.ifokus.se
#136 Beror ju helt på hur barnet ligger i magen. Min bebis lade sig väldigt tidigt "som den skulle", dvs med huvudet nertryckt i den smala delen av livmodern, så jag har varit kissnödig från v. 25 i alla fall, om inte tidigare.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

#137 Jag vet inte riktigt hur han ligger men idag på morgonen såg det ut som att hela han låg till höger för det var bara där magen stack upp ^^ Men han måste vänt på sig för det sparkas överallt. Alternativt så boxas han också :) Är i V 20+4 :) Btw. Det kan likagärna vara en hon, men det blir "han" hela tiden när man pratar om "den". Ingen "hen" i min mage iallafall ^^
golf.ifokus.se
Ja tungklippet brukar vara smidigt. Det är ju det med den här världen som är helt ny för honom, så han vill ju ha närheten heela tiden. Men det börjar redan bli lättare att lägga ifrån sig honom. Jag var som värst kissnödig runt mitten. Då trängde det hela tiden. Det beror ju på hur barnet ligger. Även sista 2 veckorna var det mkt spring. Men annars var det en lång period därimellan som det inte trängde så mkt. En sak jag känner att hag fick aha upplevelse av under graviditeten var att inget är konstant, bara för att det är på ett sätt vid en viss tid och det ofta är så resten av tiden så behöver det absolut inte vara så. Alla graviditeter är unika och allt är föränderligt genom hela graviditeten.
#138 I min mage ligger den en hen!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#129 Hm, ja, sova och vila var det ja… Borde väl koncentrera mig på att göra det nu men det går inte. Har så svårt att koppla av såväl dag som natt, det kryper verkligen i kroppen på mig av denna väntan..

#140 Ja, smaken är som baken. Tycker "hen" låter så… så… Solsidan. ^^
golf.ifokus.se
Celsius, va skönt att allt gått bra trots lite sömn. Appropå kissandet så kissade jag hela tiden hela graviditeten. Mycket Toapapper gick det åt ;)
#142 Hehe, Solsidan ja! Jag säger också han om lillen i magen, även fast min intuition säger att det är en liten tjej. Man får la se! :) Snart!
#129 Fast det är inget som säger att alla inte får sova…våran dotter har vart en ängel från första stund. Hon äter och sover och jag är bara uppe en gång på natten vid tvåtiden och matar henne (innan dess är det runt elva och sen vid fem/sex på morgonen) och så var det redan på BB. Dessutom går det att få sovdos morfin på förlossningen om man behöver sova innan det drar igång (då får man sova på förlossningen) det fick jag.
#145 här har vi också en sovare. Var tvungen att mata honom 2-3 timme och därmed väcka honom. Joel sover nu 10-12 timmar per natt och flera timmar på dagen :)
#146 varför var du tvungen att mata var 2-3 timme? :) Alma äter var 3-4 timme och det ska vara tillräckligt enligt BVC
#147 han tappade för mycket vikt i början (7% av födelsevikten) så vi matade ofta tills han gick upp i vikt igen. Så efter ca 3 veckor räckte det med var fjärde timme och när han var typ 8 veckor fick han helt själv säga till om mattider så då ökade sömnen. :)
#148 visst flaskar du Joel med?
Japps flaska och potatismosar just nu ;)
#150 Hahaha tycker han det är gott med potatismos? Så efter åtta veckor får de sova hela natten om de vill?
Njaee potatis är okej så länge han också får mjölk ;). Vid v. 8 så sa rådgivningen att vi matar honom när han säger till. Vid 3 månader började han sova längre och längre på natten. Idag blir han 4 månader och han sover mellan 10-12 timmar. Hans far och farbror har följt samma mönster (de fick också flaska) vid samma ålder vilket jag tycker är roligt.
På tal om hon och han och hen. Killen har hela tiden benämt liten som "han". Jag har alltid sagt "den" eller "bebis".
Idag var första gången jag "försa" mig och sa "hon". Undra om de betyder att de är en hon då? ^_^
Kroppen talar om de innan man ens är medveten om det själv?
Jag sa han i början eftersom jag var övertygad om att det var en pojk. Nu är jag inte lika säker längre och har börjat säga hen eller bebisen.
Vi blev för övrigt färdiga med en ev. flickas namn nu i dagarna, med mellannamn och sådär. Till en pojk har vi "bara" ett förnamn, fnular på mellannamn… Flickan kommer att heta [förnamn] Kerstin Geraldine. Kerstin efter min mans farmor som han stod extremt nära och som tyvärr gick bort innan jag hann träffa henne, Geraldine som jag och mamma heter efter någon släkting som hette Gerald. Jag har velat mellan två förnamn för övrigt, men nu sa Stefan vilket namn han tyckte bäst om så då kör vi på det.
Jag måste ta reda på vad min farfar hette. Han dog tyvärr innan jag föddes, under väldigt tragiska omständigheter så det har aldrig talats så mycket om honom i släkten efteråt, men jag vet att pappa saknar honom och nog skulle bli jätteglad om vi döpte en son efter honom.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

#153 Haha, jag sa också hon idag, och min pojkvän bara: han väl? Då tyckte jag att det kunde vara en hon denna veckan. Varannan vecka?
golf.ifokus.se

#154 Vi har nog äntligen lyckats komma överrens om ett kill-namn, och isf får det bli Benjamin (som jag egentligen tyckte) och något annat i andranamn. Tjejnamn var lättare förut när vi var överens om Ivy, men nu tycker jag att det är för kort. Vill ha lite längre namn. Har alltid velat att min dotter ska heta Elyon, Men Timmy tycker att det låter som ett kill-namn :/ Elyon är en tjej faktiskt (serie-tidningen W.I.T.C.H) :)
golf.ifokus.se
#152 Alma vaknar själv var 3-4 timme och vill ha mat. Varje matning med allt runt omkring tar ca 45-60 minuter och sen sover hon igen till nästa matning och sådär rullar det på…äta-sova, äta-sova, äta-sova
#158 låter bekant. 🙂
#153 Haha jag sa krypet i början, sen blev det han - vilket det också visade sig att det är just är en liten han.
#159 :-D Det är underbart!

WTF… Somnade igår vid 23, har iofs sovit ganska dåligt för jag har haft ont i ryggen, men det har jag ju alltid. Vaknade vid 9.30 när min pojkvän kon hem från jobbet, gjorde frukost, somnade om vid kanske 9,30. Vaknade nu vid 14.00. Vill sova ännu mer :-o
golf.ifokus.se
Sov om du behöver, fast det är en hel dag. Kroppen behöver det. 🙂
Jag kan aldrig komma till ro om jag ska vila om dagarna, har så inprintat i huvudet att om jag vilar på dagen somnar jag inte om kvällarna.. Är as trött, men om jag lägger mig ner kryper det i kroppen.

Äh, jag reste mig upp, åt mat och gick en långpromenad med hunden istället :) Känner mig så lat om jag sover på dagen, och sen känns allt så meningslöst.
golf.ifokus.se
Soundtrack & Praefatio - Vart har ni blivit av idag?

De kanske föder barn? :-o
golf.ifokus.se
#168 Det var det jag funderade på med… :-O
Haha, nej ni! Inget barnafödande här inte ;) hade bara en sån dålig dag igår (är lite varannan dag) så jag orkade inte riktigt vara synlig.. Idag tar vi nya tag och fortsätter "njuta" av att vara höggravid och lite till ;P

Haha, du gav oss falskt alarm ^^ Jaha, idag ska jag jobba 10-19 med en härlig bilresa på ca 50 min till jobbet, sen lika långt hem. Undrar hur det ska gå när jag har sovit typ 3 dagar i rad och inte känner mig särskilt utvilad.
golf.ifokus.se
#170 bäst att njuta i den mån man kan. ;-)
Hua vilka mensvärk smärtor jag haft här nu för förmiddagen.. Utan sammandragningar. Vanliga förvärkar eller borde jag bli alarmerad?
Börjar bli otroligt svårt att andas, får nästan lite klaustrofobisk känsla ibland.
#174 det är bebisen som trycker på diafragman. Lungorna kan inte utvidga sig så mycket som annars. Försvinner så fort bebisen är ute 🙂
#167 Haha, nej, inget barnafödande, men det var väldigt gulligt att du frågade 🙂 Jag hade bra fullt upp hela dagen. BM på förmiddag med ultraljud och allmän kontroll, lillingen har fixerat sig och ligger nästan i spagat så nu fick jag äntligen svar på varför hen kan sparka på höger och vänster sida samtidigt 😂 Sedan shoppade jag lite med min lilla mor och fick besök på kvällen. Däckade som en klubbad sälunge en timme efter att besöket gått. Håhå, jaja.
Hörni, ni som inte sover om dagarna - man får göra det när man är gravid. Kroppen behöver den sömn den kräver. Får ni jättesvårt att somna på kvällen så förstår jag att ni hellre väntar, men jag kan bara tala för mig själv när jag säger att jag lätt kan sova 10-12 timmar på natten, sedan två timmar på dagen, och ändå somna och sova hela natten därpå igen. Försök att inte jämföra med dygnsrytmen ni har i vanliga fall. Lyssna på er kropp. Sov.
#174 Usch, att ha svårt att andas är en av de mest obehagliga grejerna mot slutet tycker jag. Det är som #176 säger bebisen som trycker. Försök hitta ställningar där du får mer luft. Det försvinner till stor del sista månaden någon gång, när magen sjunker, och sedan helt när bebisen fötts. Min mage har sjunkit den senaste veckan och nu har jag nästan inga andningsproblem alls längre, det är himmelriket!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag sov säkert 16-18 timmar vissa dagar i slutet. Kroppen krävde det helt enkelt. men sen kunde jag inte andas hur jag än låg/stod eller satt så då fick jag besöka doktorn.
#178 Vad gjorde doktorn åt det? Går det att göra något åt?
Jag sov 12 timmar i natt och kommer nog att ta en tupplur om några timmar. Som sagt, det behövs. Ser det som mitt enda viktiga jobb i livet just nu: vila, äta bra, ladda batterierna inför förlossningen och bebisens ankomst. Ja, och se till så att hunden har det bra förstås. Allt annat är sekundärt, på något vis.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Nä doktorn beslutade om igångsättning eftersom jag har så dåliga lungor och ryggproblem. Jag hade inte orkat föda en vecka senare, eller lungorna hade inte räckt till.
#180 Ah, då förstår jag att du sökte hjälp också. Fick det bli snitt då, eller kunde du föda vaginalt trots dålig lungkapacitet?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Födde naturligt vilket nu känns skönt. Men vet inte om jag vill bli igångsatt en gång till. Det gick lite snabbt från start till rejäla verkar. ca kl. 9 spräckte dom hinnorna och runt 12 började värkarna bli rejält jobbiga.
#182 Skönt att det gick bra i alla fall, och att det tuffa trots allt är ändligt, att det tar slut. Vi människor (ja, djur med) är ju oerhört duktiga på att anpassa oss till jobbiga situationer.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Det var inte alls särskilt jobbigt att jobba idag faktiskt. Trodde jag skulle gå runt som en zombie med tanke på hur trött jag har varit de senaste dagarna. Kanske är piggare för jag har något att göra helt enkelt. Men man ska inte ropa hej, jag har ju 4 h kvar att jobba när lunchen är slut, sen 50 min hem. Köra bil kan få mig riktigt sömnig.
golf.ifokus.se
#174 Jag hade det väldigt tufft med andningen från v 30 ungefär, kanske lite tidigare. Kunde inte ligga på rygg eller på höger sida mer än ett par minuter och när jag satt ner var jag tvungen att sitta jätterakt i ryggen, annars fick jag andnöd och panikkänslor direkt :/ det är skitjobbigt och är svårt att görs något åt tyvärr. Har precis kommit hem från våra kompisar och deras lilla tjej (som som hade samma BF som oss). Så nu längtar jag ju ännu mer efter att vår lilla filur ska titta ut. Men det är fortfarande lugnt på den fronten, är nu helt inställd på att det kommer bli igångsättning på måndag, känns inte som att det kommer bli nått innan dess. Suck.
#185 tror få gravida kan ligga på rygg och de som kan får gärna dela av sig av tricket!
Sista månaden halvsatt jag och sov men sen gick det inte på grund av stelopererade ryggen och foglossningen. Hur jag än gjorde så var det nått som bökade. Saknar inte den tiden 😉
#186 Nu kan jag faktiskt ligga på rygg igen! Iaf en stund ;) men det är väl för att magen sjunkit ner så mycket nu. Nu är det nästan krångligare att ligga på sidan, bebis verkar tycka att det blir för trångt då och börjar stöka så in i…. Ska bli så skönt när magen är väck så man kan sova obehindrat igen.
#187 åhå vilken lyx!
joel låg lågt redan från början så jag fick aldrig känna av det där när bebisen sjunker. min rådgivningstant sa att han sjunkit men jag märkte ingenting 🤪
#187 Jag kan icke ligga på rygg men det gör jag så sällan normalt sett att det inte är något större problem. När vi gjorde UL igår blev det dock riktigt tungt efter ett par minuter! Jag saknar efter att kunna ligga på mage för övrigt, det har jag inte kunnat göra sedan vecka tolv någon gång, därefter har det varit jätteobehagligt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Åhh, blir galen på den här förbannade halsbrännan! Nu har den, efter flera månader då den "bara" gjort ont, också börjat orsaka sura uppstötningar. Det är verkligen ingen trevlig känsla när all mat man äter står upp i strupen flera timmar efter man ätit, och då och då hoppar upp och säger halloj i munnen… 🤮
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#190 Min halsbränna som var borta kom tillbaka för ett par veckor sen och är också värre än någonsin typ :/ tror dock att det hänger ihop med att jag äter väldigt dåligt och "fel" just nu. Aptiten är körd i botten :/
#191 Är det inte så att magmunnen försvagas ju längre in i graviditeten man kommer? Tror nog att det beror på det, snarare än på kass kosthållning. Inte konstigt att du inte har någon aptit med ditt eviga väntande :( Hur mår du i övrigt?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#192 Mjo, men min halsbränna försvann runt v 37 nånstans och har kommit tillbaka nu sista typ 1,5v, därför funderar jag på om det är mer "mitt fel nu". Jag mår bra, så jag ska inte klaga så mycket. Mest rastlös och frustrerad ;) men kroppsligt är det ingen större fara. #193 Använder båda och.
#193 Jag använder både Novalucol och Losec men det här är bortom det tyvärr…
#194 Skönt ändå.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#187 Känner igen känslan att man vill ha väck magen så man kan sova obehindrat. Men…. ehm… obehindrat var det ja. När magen är väck är ungen ute, och frågan är om det egentligen är någonting man gör obehindrat nu. Men på något sätt så bryr man sig mindre nu, man har liksom sin belöning och jobbet är liksom värt det på ett annat sätt än i slutet på graviditeten =) Fast jag saknar att vara gravid, trots att jag då var så trött på det.
Fick åka hem igår eftermiddag. Blev till en början en skrikig första kväll/natt hemma (första gången han skriker förutom när han ligger på skötbordet), men sen när vi väl fann oss till rätta alla tre (lite svårt med hur man ska lösa saker och ting) så var det helt klart bästa natten hittills. Sov först 3h, och sen fick jag nästan 2h till. Underbart var det, kände mig så utvilad när jag vaknade.
#196 Haha, hm ja, obehindrat blir det väl kanske inte. Men jag kommer iaf inte behöva ta i för kung och fosterland när jag ska vända mig om ;) och det kommer nog kännas lättare att ha dålig nattsömn pga en bebis som ligger bredvid en istället för inuti en. Vilken liten sötnos ni fick med er hem! :) hela min kropp skriker av bebislängtan nu, men snaaaaart är det över..
#196 Det är det där med belöningen ja! Det gör såklart viss skillnad. Saknar du redan att vara gravid, din toka?!
Åh titta, lille lille 🌺 Vilken söting!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#196 Åh, vad söt! 😍

Någon mer som har fått "bubblande hjärta"? Alltså, det är säkert magen på något sätt, men det kommer från det området. Varje gång jag tar ett djupt andetag så liksom bubblar det, och ibland så knäpper det till fast jag bara går runt och inte gör något ansträngade alls. Känns som det är massa vatten.
golf.ifokus.se
#201 Jag hade så! Tyckte inte alls om det!
#201 Jag hade så! Tyckte inte alls om det!
#201 Obehagligt! Inte varit med om. På väg till föräldragrupp för första gången. Insåg när jag klev på vagnen att jag egentligen inte ens vet vad föräldragruppen är till för och vad vi ska göra :P Prata om bebisar antar jag… Kunde, som vanligt när jag ska upp och iväg på morgonen, inte sova i natt. Fick kanske tre timmar allt som allt. Nåja, sova kan jag göra senare… Mysigt att kliva upp med min man för en gångs skull! Han kliver alltid upp tidigare än jag annars.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

#203 Det är ganska obehagligt för det känns ju också. I början var det exakt samma känsla som när bebis sparkade, fast i bröstkorgen. Liksom lite små-knäppande, men nu bubblar det rejält och nästan plaskar ibland. Får stanna till ibland och liksom trycka över bröstkorgen med handen så känns det bättre. Det gör ju inte ont alls, bara känns jävligt creepy. Som att magmunnen kanske är öppen eller så, och när man tar djupa andetag så trycker lungorna upp vatten. Fast får inga sura uppstötningar heller :S�
golf.ifokus.se
#175-177 Jo det känns verkligen nu att han tar upp mycket plats, är verkligen riktigt jobbigt när man får nästan lite panik av att man inte kan andas ordentligt. Har märkt att mina avslappnings-/andningsövningar är svåra att göra vid det här laget.
Sen hickar han ju av minsta lilla också, haha, hick hick hick var och varannan timme.
#196 Grattis till den lille sötnöten! Nu längtar man ju inte mindre precis. ;)
#205 Jag hade oftast mitt när jag andades tungt el skulle lägga mig. Upplevde mitt som obehagligt då det var kring hjärtat. Gör ju inte ont utan är bara på ett olustigt ställe.
Theres, jag har så också, det har med magen att göra ja 🙂 som ogravid fick jag ganska rejäl panik och sökte för det 🤪 knäppningarna har jag dock inte, men bubblet. Jag hostade även en hel del så var rädd för nåt med lungorna, men icke.
#199 Ja, tokigt nog så saknar jag faktiskt det här med att vara gravid redan nu. Att klappa på magen, spänningen och förväntningarna. Kände mig ändå rätt snygg i min mage. Dom dåliga sidorna känns liksom minimerade nu i efterhand. När jag tänker tillbaka känns det som om jag nog ändå hade en rätt bra graviditet. Och nu när magen är helt platt igen så känns det lite ovant och konstigt, det gick så fort från bamsekula till platt, andra vägen hinner man vänja sig successivt men det fick man liksom inte riktigt tid till nu. Fast det är bra skönt att vara av med den också.
#209 Kan förstå det på många sätt, för egentligen är det rätt härligt att vara gravid. Just förväntningarna, den fina fina magen och - om man törs säga det - uppmärksamheten man får, att så mycket cirkulerar kring en själv för en gångs skull i livet.
Har magen alltså krupit tillbaka snabbt på dig? Det måste kännas skönt. Jag vet att det inte är ovanligt att man går omkring med en ganska rejäl kula i sju-åtta veckor efteråt. Lite jobbigt att ha ploppat ut den där ungen och ändå behöva dras med en stor mage…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Haha, fick sån panik idag på morgonen så jag var tvungen att åka till mödravårdcentralen. Kom lite brunt blod på pappret när jag hade kissat nämligen. Var bara svamp ^^ Å dessa härliga graviditets-besvär som man trodde man skulle slippa. Men fick se bebis igen ;)
golf.ifokus.se
Alltså får man bli galen på sin sambo? Han var uppe flera gånger inatt; kissade, drack vatten och upprepa. Jag är otroligt lättväckt och sover illa nog som det är nu så kände att jag verkligen lackade ur inatt.
Är mer eller mindre en högfunktionell zombie idag.
Vakande vid 05 idag och kunde inte somna om. Är så djävulskt trött nu, känns som att hela huvudet är fullt av tuggummi, men kan inte somna nu heller :( Annars så verkar ju kroppen min så smått börja fatta att den där som är inneboende i min mage faktiskt är redo att komma ut nu! Haft väldigt mycket SD både igår och idag, lite förvärkar i natt. Men jag tror ändå inte det kommer hinna hända nått i helgen :/ men förhoppningsvis är kroppen relativt redo på måndag iaf så igångsättningen går smidigt. Tänk att jag har bara har en helg kvar som gravid, känns lite galet faktiskt..
#212 Fniss, kom att tänka på en bekant som spratt upp skvatt galen mitt i natten och fräste åt sin gubbe att han skulle ge f*n i att andas så högljutt 😂
#214 Haha jag kan förstå henne, man blir nästan galen när man väl lyckats somna så blir man väckt. 🤪
#213 funkar det inte att slökolla på ngn hjärndöd film att somna till? :-/
#210 Ja det har den. Den blev platt direkt efter förlossningen. Så när jag ställde mig upp direkt efteråt så syntes det knappt att jag varit gravid. Lite löst skinn så det såg lite svampigt ut på magen. Och just då direkt efteråt så var ju livmodern fortfarande ganska stor så lite bullighet syntes, men inte så att det syntes att jag haft en bäbis därinne. Livmodern drog ihop sig snabbt på bara några timmar och då försvann även den bulligheten.
Sambon skulle första morgonen på BB gå ut till serveringen och hämta frukost till oss. Han kom in och sa förvånat "det är en kvinna där ute som är gravid, vad gör hon här på BB?". Han hade ju bara sett mig så han hade ingen aning om att magen kan hänga kvar ett tag på vissa.
#213 Spännande!!
#216 Nej :/ har så svårt att koppla av, hela jag är verkligen på helspänn.. Har precis tagit en rejäl promenad så får se om jag däckar ihop av utmattning snart ;)
Hej vad tiden går.. Gick in i vecka 27 idag :D
Det där med att få jobbigt att andas har jag redan börjat fått, asdrygt men det är väl bara att gilla läget.
På tisdag ska vi på första föräldraträffen, ser fram emot det. :)
Tiden rullar verkligen på nu och jag börjar bli lite stressad över att barnrummet inte är klart på långa vägar. :P Men det ordnar sig ;)
#217 fusk :p
#212 Haha här är de jag som springer upp på nätterna. Vaknade vid 3-4 i morse, kunde inte somna, så gick upp, kissade, gjorde mig en macka, tog alvedon och gick och la mig igen, var tvungen att peta lite på killen och säga åt honom att ta på sig täcken för de var svinkallt och jag frös bara jag såg honom xD
#219 Jo man är ju på helspänn. Hoppas du lyckas vila ngt iaf!
#220 Wilmer är fyra månader och hans rum har vi inte ens börjat på :P
Har varit och kikat på denna filt sen i våras, är helt tokig i den. Idag köpte jag den. Anledningen till att jag inte har köpt den förut är för att jag tänkt att det är en filt för en tjej, men det tyckte inte min syster då den är brun. Köpte den idag för jag var lite orolig att den skulle försvinna..
Skulle ni kunna ha den till en pojk? Får se om vi har det, om det nu blir en pojk. Kanske har det ändå eftersom jag tycker den är så fin 😃
#225 jag har också tittat på den där filten (den är väl från kappahl?). New born serien är helt underbar i allmänhet tycker jag. Ibland blir man nästan ledsen att ens mamma och pappa köper så mycket kläder åt sitt barn barn… 🤪
#226 Newbie från KappAhl ja, jag älskar deras kollektion också :)
#227 Jag brukar, och kommer nog inte i framtiden heller, bry mig om att köpa pojkiga saker till min dotter (om det blir en flicka), men kan tycka att tvärtom är lite väl. Sen så allt det där att folk tror automatiskt att det är ett speciellt kön om den är speciella färger på sig. En blommig filt kanske skulle anses som flickigt. Men kommer nog att strunta i det! :)
#225 Är det för att det är blommönster som gör att du upplever den "flickig"? Vad är det i så fall med blommor som bestämmer att det hör till flickighet? Jag menar, pojkar tycker också det är fint med blommor. Min pappa tycker det är jättekul med blommor och odlar mycket. Min sambo kommenterar ofta fina blommor när man är ute och går. Så jag vet inte varför blommigt skulle förknippas med flicka? Tycker det är en fin filt och jag tycker du kan ha den oavsett hur ditt barns kön ser ut ;P
Har precis vaggat runt på Maxi och fyllt upp matförråden hemma. Nu har jag rejäla SD men inte fasen lär det bli nån bebis för det. Blaha. Nu har jag börjat noja inför igångsättningen också, var dum och googlade lite.. Att man aldrig lär sig!
#230 Jag blev igångsatt med ballong så är det nått du vill fundera öppet med så kanske jag kan hjälpa =)
#231 Just hur igångsättningen kommer ske tänker jag inte så mycket på, det hänger ju på hur redo min kropp är.. Är mer det att det kan ta sån tid, att många verkar uppleva det som mer smärtsamt för att kroppen inte hinner förbereda sig på samma sätt, att sugklocka tydligen inte är ovanligt liksom akut snitt i slutändan :/ har ju läst historier om bra igångsättningar också såklart, men "skräckhistorierna" sätter sig ju lättare i huvudet ;)
Ah.. ja det kan gå snabbt när det väl smäller till och det är mitt enda negativa med hela grejen. Men jag visste inget om det alls och bm sa inget hon heller villet hade varit trevligt. Joel är född med sugklocka fast inte pga igångsättningen utan för att han vägrade vända näsan rätt ;)
#229 det är bara en känsla jag har, självklart vet jag att även män kan gilla blommor. Men nu är det små barn vi pratar om, och då har väl blommigt aldrig riktigt varit "pojkigt". Är kanske inte är politiskt korrekt att säga så nu för tiden men det är så jag känner i alla fall.
#234 Håller med dig! Filten var jätte fin. Skulle jag dock se den i en vagn skulle jag tro att det var en tjej. Sån är jag! Har valt att klä mina tjejigt för att visa att de är tjejer, sån är jag. Har även killiga kläder men brukar du ha något tjejigt till. Kan tillägga att även fastän de ibland är helrosa så frågar folk: är det en pojke el flicka! Alla är vi olika…. Inget fel med att klä killar i rosa el tjejer i blått. Vill du inte ha filten "ute" så ha den hemma, i fall det blir en kille. Valet är ditt 😀
Idag ska vi iväg och köpa skötbord! Ska dessutom montera både det och spjälsängen. Det är visserligen 28 dagar kvar till BF men just nu längtar jag bara efter att ha allt fixat och färdigt så att jag kan börja slappna av. Bebisen kan trots allt komma från och med om två veckor och det börjar kännas att det närmar sig. Är både lite stressigt och väldigt förväntansfullt.
Känns lite skönt att vi "givit upp" tanken på att hitta skötbordet begagnat, vi måste ha en väldigt specifik modell för att det ska gå in i badrummet och just den modellen dyker upp jättesällan. Den är dessutom billig ny, 700 kr, så nu sa vi att nä, nu ger vi oss.
#217 Vad skönt ändå att slippa kulan efteråt! Jag hoppas att min mage beter sig som din och går tillbaka fort. Att den blir lite svampig bryr jag mig inte om men jag läääängtar efter att kunna använda mina vanliga kläder igen och inte bara har typ fyra överdelar som går över magen.
Haha, vad rar din sambo är! 😂
#225 Upplever den inte som det minsta flickig, men så är ju jag en sån där som inte bryr mig ett jota om könskodningar när det kommer till barn… Jag köper det jag tycker är fint helt enkelt. Och din filt tycker jag är hur fin som helst! Blir sugen på att titta efter den själv faktiskt, vi behöver en bebisfilt till.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag trodde nog att jag skulle vara mera öppen när det kommer till färger men jösses så hjärntvättad man är! Joel kommer få ha på sig precis vad han vill när han blir äldre men just nu har jag svårt att sätta t.ex. en rosa body på honom. Köpte en fin body med rosa i + djurtryck men t.o.m den har jag svårt för den då klassas som typisk flickig. tror mycket av det handlar om att jag inte vill att han tas för en tjej för hans skull, som om han skulle bry sig i den här åldern :p
700kr för ett nytt skötbord låter inte så illa. Vi hade turen att det i nya lägenheten finns ett bord färdigt i badrummet så vi har hela tiden kunnat använda vår uppblåsbara ikea bädd.
#236 Vi har haft säng och skötbord monterat i 3 månader nu, så 1 månad är ju ingenting ;) Jag har ett par bodysar som helt klart kan ses som pojkiga resp. flickiga men kommer använda dom oavsett kön på bebisen. På riktigt små barn tycker jag att det inte spelar så stor roll, men sen kommer jag nog falla in i mer "könade" kläder oxå, tyvärr. Sen är det ju skillnad på hur kläderna är utformade. En tuff rosa body med djurtryck skiljer sig ju från en princessrosa med rosetter tex..
#238 precis, det finns ju rosa och sen finns det rosa…
Kappahl har jättefina kläder i gammeldags rosa och vit men dom ska ha glänsande grejer på sig eller rosetter eller annat puffs. Synd då jag gärna skulle ha dem på Joel annars.
Haha! Jag är verkligen inte hjärntvättad för fem öre, snarare åt andra hållet i så fall. Sedan råkar jag ha svårt för rosa rent generellt efter att ha haft en intensivt rosa period för några år sedan, då typ allt jag köpte gick i rosa och allt jag fick i present var rosa så jag har stentröttnat… Så vår bebis lär inte ha rosa oavsett kön. Är inte heller förtjust i snuttegulliga/romantiska grejer så vår bebis kommer inte ha så mycket hjärtan, gulliga nallar och sådär på sina grejer ändå. Däremot tycker jag jättemycket om enkla mönster i lugna färger, såsom blommönstret i #225! Vad gäller "könskodade" kläder som klänningar, volanger och sånt så ser vi allt sånt som så sjukt opraktiskt så det kommer vi inte ha heller, förrän barnet själv efterfrågar det. Klänning i låg ålder, ända upp till skolålder, ser jag t.ex. mer som ett festplagg eller ett utklädningsplagg, inte som något man har till vardags. Till vardags ska man ha praktiska kläder som är lätta att härja i, enligt mig 🙂
Nej, 700 kr är kanonbilligt som det är! Vad schysst med ett bord färdigt i lägenheten när man flyttar in. Insåg igår att vår uppblåsbara ikea-bädd är 10 cm för lång för skötbordet vi ska köpa så vi får fixa en annan, så får min mamma den vi har…
Haha, ringde just pappa för att berätta att vi gifter oss om två veckor. "Jamen, vad smart!" var hans positiva reaktion. Så typiskt min pappa att se det praktiska i saker och ting 😂 Medan min mamma blir alldeles romantisk och börjar planera kläder och grejer istället. Men det är ju av praktiska skäl som vi gifter oss innan bebisen kommer, så jag blev jätteglad att pappsen höll med!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Tänk att jag orkade spela KM idag! 18 hål golf är inte att leka med med tjockis-mage. Tävlingen fortsätter imorgon så då blir det 18 hål till. Är bara lite trött nu efter 4 timmar på banan ^^ Imorgon ska jag även orka spela Lasergame på kvällen. Det går bra nu ^^
golf.ifokus.se
Riktigt uschlig dag idag. Är trött och seg, trots att jag sovit bra, och tung i huvudet. Har sammandragningar och molvärk typ konstant men det verkar inte vilja bli mer än så och jag känner mig lite bitter över att kroppen först nu börjar fatta att bebis ska komma ut.. Jag tror ju fortfarande inte ett det kommer att hinna bli spontant innan måndag, så snacka om att falla på målsnöret :/
#236 Filten ska finnas på Kappahl, Newbie kollektionen :)
Jag tycker nog om pojktjejer också lite mer, för jag en pojktjej själv när jag var liten. Mina kompisar hade My little pony pyjamaser & jag skulle prompt ha Spiderman, batman osv, jag lekte aldrig med barbies/dockor utan med bilar eller strafflekar. (hehe, undrar hur många killar man spöat i sin barndom 😃)
Vi gifte oss också mest av praktiska själv. Vissa romantiker blir nästan stötta när vi berättar det.
En månad kvar till flytt nu och jag nojjar..
Vad kan jag göra i en flytt i vecka 30isch.. Har ju redan foglossnings smärtor.
Men ska bli såååå skönt med eget place igen! =)
#245 Jag & sambon kommer eventuellt att flytta omkring 12 september, jag har tid 27 september. Nojar lite jag med 😓
#245 vi fick tillträde till vår lägenhet 2a juli. Vilket var 27 dagar innan lillan var beräknad. Jag hade riktig foglossning till och från och hade grymt ont på kvällarna. Men allt går om man vill. Kalla mig dum men det jag gjorde var; Måla garderob Ånga bort tapeter Sätta ihop ikeamöbler Packa kartonger Slipa och måla byrå Osv Killen fick stoppa mig ibland för att han såg hur ont jag hade vissa kvällar. Ca 4 dagar innan lillan kom satte vi ihop ett skrivbord till stora dottern. Då hade jag dock gått över. 2 timmar innan hon kom bar jag upp 2 lådor till en byrå, 2 trappor. Nu i efterhand tänker man att man kanske va dum men jag va iaf någorlunda sysselsatt. :-P sista veckan va jag mest förbannad å hade ont och för att inte bli mer bitter än jag redan va höll jag mig sysselsatt.
Det kommer bli en lång natt… Haft värkar sedan drygt 2 timmar tillbaka. Dom är fortfarande rätt glesa och oregelbundna (7-13 min) men gör satans så ont :( precis knaprat i mig ett par alvedon men tvivlar på att det blir så mycket sömn… Hoppas det inte blir allt för långdraget nu.
Nästa anhalt: förlossningen.
Lycka till! :)
#249 Åh va skönt att det satte igång! Hoppas allt går bra nu. Min äldsta blir 8 år idag så det är en bra dag bebisen valt att komma på 😉 Och sista mötet (igångsättningen) hann du inte till. Berättade ju förut att varje gång vi fått en tid till BVC i slutet så har bebisen kommit dagen innan, på alla tre!
#249 Wohoo, skönt att det satt igång. Hoppas nu allt går bra. Vi inväntar ivrigt rapport.
#249 lycka till nu. :-)
Tog mig friheten att göra en ny då den här börjar bli lite jobbigt lång att bläddra igenom nu.
Välkomna över till Vi som ska ha barn 2014 #20 😃