Vi som blivit föräldrar #4
Dags för en ny tråd :)
Här är den gamla.
Åh så söt hon är JeFo :)
Och ja, en högst normalstor bebis är han nog. Strax över medel väl? Tror medel är runt 3500 :)
Men som sagt, jämfört med min knodd så är han stor. Wille väger ju bara något halvkilo mer nu än vad Holly gjorde när hon föddes :P
Ska bli så skönt att få flytta. Från 33 kvadrat till 102. Från inget sovrum till tre att välja på. Galet. Har vi tur så kan vi flytta redan i helgen. Snabba puckar här minst sagt :)
Rumpnissen säger hej!
Vore intressant och se alla mammor också 😁 Har ju sett någorlunda när ni visat magarna. Vilken är lilla nissen lika? Holly har sovit hela dagen… Ska upp och pilla lite på henne nu. Har ju liksom inget att göra när hon sover. Känns tomt direkt när hon sover så länge. Har bakat och gjort mat och nu öser det ner! Skönt med större Ally! Eget rum till Wilmer blir ju skoj att fixa med. Och oj vad fort ni ska börja 😛 Men lika bra är väl det när det är till det bättre.
Ja, bilder på mammorna hade varit roligt. Ska bara se om jag hittar en där jag inte ser skum ut. Är väl inte direkt fotogenisk så att säga. Haha. Wilmer har min mun, min näsa och allt ovanför är från Rasmus :-) Haha, var glad att hon är duktig på att sova. Lilla skrikapan här är inte så bra på det direkt. Har precis tvingat honom till dagens andra tupplur. Ögonen gick i kors på honom, men sova skulle han minsann inte. Trodde han, höhö. Vart har du dina stora flickor? Ska bli sjukt skönt. Har inte så väldigt ont av att bo här egentligen men att kunna stänga dörren till sovrummet ska bli skönt. Just nu känns det ibland som att vi bor i sängen. Ingen av oss har något tålamod så det är lika bra att det går fort, då slipper vi gå runt och vara otåliga. Har en tendens att gå varandra på nerverna i sådana situationer.
Jag hatar att bli fotad. Gör minner jämt så de få där jag ser normal ut är inte många 😝 Tjejerna roar sig själva. De tog första simtagen i poolen idag, 18 grader. De är lika less som sin mamma på att sommaren inte kommer. Nästa vecka har vi hyrt stuga, känns lagom skoj. Brukar åka utomlands men ville inte åka med en bebis utan det får bli först nästa år. Lägger hellre pengar på lite solsäkrare ställen än Sverige. Visst är det skönt att hon sover men det blir ändå tomt. Hon la sig 19 igår och sover än. Var vaken 20 min imorse sen sov hon igen. Ska ge lite mat och sen kolla Frost med tjejerna. Richard ville se den så jag får väl ställa upp. Är en sån sort som inte gärna ser en film två gånger.
Hade frusit ihjäl då :P
Men sommaren kanske hinner komma till dess, det kan ju inte vara såhär bedrövligt hela tiden tycker jag. Juli brukar ju vara finare än juni i alla fall.
Här öser det ned idag. Tyckte det blixtrade till förut också, men jag vet inte.
Vi har haft problem med strömmen här. Strömmen gick i förrgår kväll och sedan hade vi inte varmvatten på över ett dygn. Först då märker man hur mycket varmvatten man använder.
Haha, hon är ju helt otrolig. Förstår inte hur hon kan sova så himla mycket :P
Söta töser ni har :)
Ser ut som att Holly liknar lilla tjejen mest va? :)
(Lite coolt att de fått identisk hårfärg tycker jag)
Holly är en kopia av både Tyra och joline som bebis. Joline var väldigt lik Tyra . Så jag har svårt att se skillnad på bilder. Holly är mörk, än så länge, annars är hon en minikopia av sina systrar. Hoppas hon blir mörk som mig. Ric var vit i håret som liten sedan blev det som tjejernas. Nu är det sol och varmt igen. Ska bli åskoväder till kvällen, känns på luften. Holly har inte gillat att ligga på mage. Hon har trynat ner ansiktet å inte alls velat lyfta huvudet, tills idag. Blev riktigt imponerad. Hon lyfta, vände på huvudet å såg sig omkring 😊
Fina flickor du har JeFo! Och härligt med flera barn :) Jag hade tänkt åka på semester med Svante imorgon och ca 3-4 veckor framåt men det blir nog kanske inte så. Det har äntligen börjat hända med snittsåret som aldrig läker. Igår skulle läkaren skicka en remiss till kirurgen så vi får se om man får komma dit snart. Tanken är att dom ska skära upp och sy ihop det på nytt och hoppas att det läker bättre då. Det är ju lite trist att man fått gå och vänta i drygt 4månader och sen just när man skulle på semester så händer det något men samtidigt väldigt skönt att dom äntligen tar tag i såret så man kanske blir hel någon gång. Vi är ju lediga så vi kan ju åka senare men det är ju som kul att åka och hälsa på hos familj och vänner när dom också har semester så dom har tid att umgås med oss. Har dock ingen aning när jag får komma dit och det är väl det som är jobbigast, hade ju kanske hunnit ha semester ett par veckor först men på sköterskan lät det som att det tom hade kunnat bli denna vecka. Så vi får väl se vad som händer och vad vi gör…
Fina tjejer JeFo! Och ja angående Noel så ligger han precis medel för vad en bebis ska ligga när man gått över sex dar :) Idag rann mjölken till och jag tror den är på gång att sticka sig på ena bröstet, känns så, så får bli mest amning där nu.. Ställde mig på vågen med och har 500g kvar till inskrivningsvikten, förhoppningsvis går jag ner under den och håller mig under även när jag slutar amma sen, med Alwa gick jag ner 5kg under amningen men upp 10 när jag slutade.. Va skönt att de ändå vill ta tag i såret #8 hoppas det läker snabbt och bra om de ska ta upp det igen!
Hu, upptäckte att det idag bara är 50 dagar kvar till 1-årsdagen.. 🤪 Tiden går fort! Just nu roar han sig med att ställa sig upp mot allt! Han kommer även krypandes till mig och ska hålla i min tröja, för att sen släppa när han känner sig tillräckligt stadig. Därefter skiner han upp som en sol, skrattar och faller i min famn när han tappar balansen igen. Så söt! ❤️
Linslus utan dess like, eller antagligen mest fascinerad utav kameran misstänker jag. Men jag klagar inte, det blir så mycket enklare att få bra bilder på honom då. Får passa på medans det varar. Får väl ge honom en leksakskamera i födelsedagspresent. 😉
Usch vad jobbigt att inte ha blivit bra efter förlossningen så pass långt efter. Hoppas du får tid snart ändå. Tr
Dumma mob!!! Tråkigt att det blir i semestertid men skönt att få bli bra. Jag har äntligen blivit av med avslaget, peppar peppar!!!! Två veckor utan så jag tror det är över, äntligen!!! Ja mina flickor är fina 😜😜 Iaf ibland. Joline är inne i en period då allt är bus. Antar att hon håller på att bli stor och att det är mycket som händer då. De kör verkligen med sin mor 😁 Så kul när ni lägger upp bilder 😃 Blir liksom att man får en annan bild av allt. Hoppas du slipper stockning Fridaas! Önskar man ingen om man upplevt en stor sådan. Hade en för 5 dagar sen. Satt i i tre dagar typ… En mild men smärtade ändå. Så länge febern håller sig borta är jag glad. Antar att det finns mer mjölk nu då hon snuttat extra.
Joel är en kopia av sin far som liten. Tur att sambon var med under förlossningen annars kanske folk hade undrat om vem som är mamman… :p Sambon har semester men det är mycket som ska göras. Jag ska fixa klänning, vi ska på bröllop där jag är maid of honor(inte alls engagerad tyvärr) där vi ska träffas 2 gånger innan bröllopet som är den 12. Hjälper inte att bruden bor i tjottahejti och jag har inget körkort. Alltså måste sambon köra. Jag är mer stressad nu i sommar än jag varit på länge. Tur att Joel beter sig i alla fall.
Nu har vi haft "slutbesiktning" på Noel. Blåsljudet var borta, han ligger på godkänt med vikten, höger öra är godkänd på hörseltestet men inte vänster, så i morgon blir det ett nytt besök och test. Förhoppningsvis med bättre resultat
Skönt att blåsljudet är borta! 😀 Verkar vara väldigt vanligt med det?! Vi har varit borta hela dagen och bakat till semestern. Holly har varit snäll så allt har gått smidigt. Försök koppla av och njut Thiah. Går såå fort från strl 50 till 80. Först nu med nr3 kan jag riktigt gosa ner mig. Ska du inte ha flera så passa på å njut.
Hade skrivit ett långt inlägg men iFokus bråkar… bah. Fridaas; skönt qtt blåsljudet är borta. Jefo: jo jag försöker njuta men med flytt,bröllop och annat så har det varit svårt. Nästa vecka ska vi vara hos svärmor på landet. Bara njuta! På onsdag ska vi gifta oss lite snabbt. ;) Vi har inte ens ringar ännu för vi har inte hittat några vi vill ha. Köper sen min vigselring när jag hittar den. :p
Söt han är 😀 Grattis till giftermålet! Vill höra detaljer sen 😳
Äntligen kan jag sitta ostört i fem minuter. Har dragit igång flyttstädningen. Vecka 29 går första, och enda flyttlasset. Bra att bo i en etta när man ska flytta över 40 mil, man behöver bara köra en gång. Fast sen har vi två bilar och två motorcyklar som ska upp och det är ju lite mer trixigt.
Vad kul med giftermål Thiah! Vill också höra detaljer :D
Vad duktig Holly är JeFo, stark liten tjej :) Vi övar också på att ligga på mage, han vill så himla gärna men det är tungt det där, haha. Men han är duktig tycker jag, han klarar ganska långa stunder nu innan han suckar och lägger ned huvudet. Sen stirrar han lite fult på mig, haha.
Han var skitstrulig i natt, skulle absolut inte sova. Först vid två slocknade han ordentligt efter massa pip och arga rop.. Är rätt trött idag ja. Han också tydligen för han har sovit hela förmiddagen och sover fortfarande.
Där fick jag för två nätter med mycket sömn. Igår natt sov han åtta timmar på raken, sen käkade han lite och sov tre timmar till. Tänk om varje natt kunde vara så.. Ska hålla honom vaken i eftermiddag så kanske vi får sova ut i natt.
Bjuder på en suddig bild dagen till ära.
Tack Ally. Skrev en kommentar om flyttkartonger på fb men sen tror jag datorn bråka.. vi använde 32 bananlådor och ändå räckte det inte helt till. ..hur sjutton det nu är möjligt :p Joel älskar att vara på mage. Han sover som bäst och längst (förutom nattsömn) på magen. Huvudet flyttas aktivt från ena sidan till andra. Han sitter med stöd och håller upp huvudet, om han inte är för trött. Idag har han varit arg så fort han inte får stå upp,haha. Jag hade väl aldrig trott att synen av ett par fötter skulle få mitt hjärta at svälla över. …
Jag har aldrig Holly sovandes på mage. Varför har jag inte det? 😁 Hur blir dina bröst Ally om ni sover i 8h? Mina skulle ha exploderat! De klarar 4h max 5.
Ja varför har du inte det? Man ska ju inte ha dem sovande på mage om man inte vakar över dem hela tiden för risken för psd. Men Joel bökar in sitt huvud i tyg hur vi än gör (han sover inte bra om det är helt öppet runt om) så jag anser att vill han sova på mage så får han. Han flyttar det där huvudet bort från kräk men in i kuddar/vägg på sängen/soffkanten/vagnens sida you name it….
Så vi har gett upp och låter vår son sova hur som. Jag anser att psd kommer om du har otur inte för att ditt barn sovit på magen i en säker miljö. Kvävs han av en kudde är det vårt fel inte psd…
Vi har en trynsork. Hon bökar och har sig. Nu på sista tiden har hon börjar dragit i allt och göra över huvudet. Ska testa idag och lägga henne på mage kanske är hennes grej också.
Idag blir Noel en vecka gammal, var tar tiden vägen?! BVC ska komma på hembesök idag, är inte alls på humör för det, speciellt inte när vi ska ha samma BVCsköterska som till dottern, vi går inte alls ihop egentligen, men får väl göra som jag gjort alla andra gånger, låta det gå in genom ena örat och ut lika snabbt genom andra andra igen ;) Trivs ni andra med era BVCsköterska?
Jag älskar vår rådgivningstant (vår version av bvc). Fick henne när jag var gravid första gången då hon är enda helt svenkspråkiga där jag bor. Hon har sen följt med genom missfall, ny graviditet och är nu Joels hälsovårdare. Händer inget speciellt kommer vi ha henne tills Joel börjar skolan. Hon är en såndär vettig person som inte blint litar på böcker och sånt hon lärt sig utan ser barnet och familjens behov. Jag kunde inte vara nöjdare!
Wilmer vill inte sova på mage alls, han ligger helst platt på rygg. Ibland har han lyckats ta sig över halvt på ena sidan och sover så ett tag dock.
JeFo: De är som två volleybollar, haha, men ingen stockning. Fast det är nog på gränsen att det går åt skogen. I natt, efter fem timmars sömn var de sprängfyllda och blårandiga. Inte så skönt. Men förhoppningsvis anpassas mängden mat snart.
Jag älskar vår bvc-tjej. Hon är fantastisk, lyssnar och kommer med egna tankar men förväntar sig aldrig att man ska göra precis som hon säger. Men nu måste vi byta tråkigt nog, hoppas att vår nya också är bra.
Flytten är ett kaos, vi har ju sjukt mycket grejer och frågan är om det verkligen bara blir ett lass..
Idag har jag varit på mitt livs första cellprov. Kändes som att hon vispade runt med ett rivjärn där inne. Mysigt värre. Tur jag har hög smärttröskel i alla fall, alltid något.
#29 - Oj, aj! Jo, det kan kännas men inte sååå mycket! Usch, vad obehagligt! Har du blivit känsligare efter graviditeten tro?
/Christine
Nä, det var ju inte värre än lite molvärk direkt. Men själva känslan liksom, *scratch scratch* typ. Märklig känsla. Vet inte hur jag ska förklara, haha.
Vi är vid havet 😀 Vad lång han såg ut Thiah ! Mysigt att vara nakenfis 😃 Aj alla! Det var inte vaktmästaren som var sommarvikarie el nåt? 😛
#35 Nämen vilken flirtis. Du och karln kommer få problem med 3 snygga tjejer om ett par år ;) Joel känns lång. Har bvc besök den 17 så då kan jag meddela hur lång han är
Tyckte också han såg lång ut :-) Ser ut att vara ikapp Holly i både vikt och längd nu ju :-)
Bara Wille som är eftersläntrare nu, haha. Tror på runt 5500 gram och 59-60 cm. Långsmal kille, vart han nu fått de generna ifrån :s
Hon är så söt JeFo, håller verkligen med thiah. Richard kommer få jaga kärlekskranka pojkar stup i kvarten, hihi
Fy fasen vad det är varmt idag. Svetten bara rinner. Mysigt mitt i flyttstädningen.. Wille känns mest överkokt, jätteslapp och gnällig. Badar honom varje kväll nu. Kan inte med att låta honom lägga sig svettig.
Rasmus busade med honom förut, pussade honom på halsen och kittlade honom med skägget. Tog ungefär en halv sekund för mammahjärtat att smälta. Mina fina killar :-)
Ja det är verkligen svettigt men man ska inte klaga! Joel är konstant små svettig. Han ligger i bara blöja hemma och åker vi nånstans är det body bara som gäller. Idag ska vi iväg på bröllop och sen middag i skärgården. :)
Nä, man ska väl inte det. Klagar när det är kallt och klagar när det äntligen blir varmt. Fast jag föredrar regn, det är mysigt. Bara body här också, och blöja hemma. Eller helnaken. Fast idag har han ett par tunna haremsbyxor också. Blåser en del idag så temperaturen är mer behaglig. Ha så kul idag! Vill höra detaljer sen!
Tack Ally!. Jag är inte alls avis på ert flyttande och packande i den här värmen. Nästa gång vi ska flytta ska vi hyra flyttgubbar om jag så måste råna en bank för att ha råd! :p Joel har idag fått känna på gräsmattan för första gången. Nu ligger han och sover på en handduk, jag sitter bredvid medan de andra slåss om duschen. Jag duschade redan vid 6 matningen, man är väl smart ;)
Haha, samma här. Kosta vad det kosta vill. Antingen det eller barnvakt. Det är inte speciellt lätt att få något gjort med Wille på armen.
Åh, mysigt. Verkade det spännande?
Klokt ja, gäller att tänka ett steg i förväg ;)
Gud va skoj med alla kort! 😛 Grattis Thiah till maken 😉 Lite avis är jag, vill också ha en make. Ni såg så fina ut ihop ❤️ Richard kommer med all säkerhet jaga och jag också 😁 Hoppas på snälla flickor! En bekant till Richard som fått en tjej sa: det är nog bättre med en snopp att hålla reda på än alla. Skrämde mig lite!
Ally, saknar kort på dig och Rasmus! Ska försöka ta på mig och ric nu när tillfälle finns😀
Tack Jefo. :) Joel vände sig, dagen till ära, från rygg till mage. Vips sa det bara :)
Grattis Thiah! :)
#47 oj oj, stora killen ju thiah :-) Wilmer har inte lyckats vända sig än men han har börjat åla omkring på nätterna. I morse hittade jag honom över en meter från där jag lade honom igår kväll. Vågar snart inte samsova längre om han ska hålla på så. Tur vi snart flyttar till större så att jag kan ha spjälsängen bredvid min säng. Kommer nog kännas mycket tryggare. I natt sov han 21.00-04.00, åt och somnade om till Rasmus klocka ringde vid halv sju. Åt lite igen och sen snarkade hn vidare till klockan var nästan elva. Jag var så utvilad att jag inte lyckades sitta still. Märklig känsla, haha. Han sover så varje natt nu nästan, så otroligt skönt med tanke på att han oftast inte sover mer än en halvtimme sammanlagt på dagen. Thiah och Jefo: frågar er främst eftersom era är lika gamla, men alla får gärna svara. Har ni fått in några nattningsrutiner än? De är ju så små, vill inte stressa Wilmer men jag känner att alla här hemma skulle må bra av lite rutiner. Har börjat lite smått och idag gick läggningen jättesmidigt till min stora förvåning. Bad, blöja och pyjamas, mat i sängen och sen slocknade han. Känns som vi börjar få kläm på det hela :-) Ska se om jag hittar någon bild Jefo, tror jag bara har en från vår vigsel. Vi fastnar aldrig på kort tillsammans. Friidas: oj, jädrar. Det var ingen dålig resa. Vi har 42 mil till våra föräldrar och det tycker jag är långt för det mesta. Hälsar ni på släkten?
#50 nej vi har en andelsstuga i hallen ovanför Östersund, bor i Jönköping. Så vi är på semester, men hade det varit vi som betalat den själv hade vi nog låtit bli att åkt upp i år, men nu betalade sambons mormor den, så hade fått dåligt samvete om vi inte åkt.. I vanliga fall tar det 9timmar upp, brukar åka nattetid och köra nonstop (eller ja kisspaus och kaffeköp i Sveg), men denna gången tog det 14h på dagtid med stopp varannan timme så lilleman fick mat och sträcka ut ryggen.
Vi försöker lägga Holly vid 20. Badning innan och lika med mat. Blir lite förskjutet beroende på maten. Jag gillar rutiner och har kört de med alla barnen. Sambon gillar inte rutiner 😁 Tror ändå barn mår bra av rutiner. Sen vet jag inte när det är daga att börja. De andra vet när det är mellis och sovdags men Holly kan man ju än så länge köra lite löst med.
Sonen har lagt sig runt 20 sen ungefär 2 månaders ålder. En kvällsflaska vid 19, ny blöja, pyjamas, lite mys och sen läggdags i hans mörka rum.Napp, gosedjur och täcke. Säger god natt och oftast somnar han inom en halvtimme. Vid sällsynta tillfällen får man hålla handen tills han somnar. Nu är han 7 månader och man behöver i princip inte ens kolla på klockan för han är noga med sin kvällsrutin.
Vi har lite börjat mef rutiner hemma men det är lite så och så hos farmor ännu. Vi byter blöja, matar och sen lägger jag honom i sängen och säger godnatt runt 8 tiden. Går sådär med sovandet då. Men vi övar och det blir säkert bättre när han får sin egen spjälsäng
#55 - Det är just dom tipsen jag har hört också.
/Christine
#55 Mata på det stockade bröstet först, så det töms ordentligt.
Jag ammar vartannat bröst varje gång. Har fått stockning med alla tre :( Har kört på som vanligt. Hade jag börjat amma mer på det bröstet jag fått stockning på hade de aldrig gett sig. Gjorde så med första 😁 Efter att ha testat mig fram så fungerade det bättre att köra på som vanligt. Masserade mycket, även vid amning. Hade värmekudde och duschade alltid med jätte varmt mot bröstet. Hoppas det ger sig snabbt! Är hemskt att ha 😣
Tror det börjar ge med sig, gör inte riktigt lika ont idag. Däremot har det varit en skitnatt inatt, kallsvettas större delen av natten och när det var dags för blöjbyte nu imorse höll jag på att svimma, är väldigt glad över att sambon är hemma idag med, vet inte hur jag skulle klara av två barn själv idag. Förhoppningsvis blir det bättre under dagen.
Fridaas: okej :-) duktigt av barnen, speciellt dottern, att sitta stilla så länge :) Fyrdubbel fleece funkade för mig när jag fick stockning. Och så duschar jag brösten rätt varmt, det gör jag fortfarande. Angående rutiner så verkar vi tänka någorlunda likadant allihop. Skönt med lite bekräftelse att man tänker vettigt. Här verkar rutinen satt sig rätt bra. Igår kväll vid halv nio bad Wille om mat och sedan somnade han. Hann inte bada eller byta till pyjamas eller något, haha. Bra med bebis som nattar sig själv :-) Försöker flyttpacka här men allt är kaos och maken är dum och lat. Går inte så bra med andra ord. Trött är jag också.
#61 Med all rätt :-) Till efterkontrollen har jag fått höra men lättare träning kan väl inte skada. Man behöver ju inte cykla en mil i full fart det första man gör direkt. Vanligt "håll-i-gång" och vardagsmotion är nog helt okej, gym och sånt bör man väl vänta med. Känns efter och låt kroppen bestämma takten :) (och undvik magträning så som sit ups men det vet du nog redan)
2 mån säger man här. Så det blir ju typ till efterkontrollen ungefär. Har försökt springa men med dessa mjölkbomber så går det inte 😝 Blir raskpromenad som gäller, nyss hemkommen från en 😀 Känns skönt att röra på sig!
Tjejer, hur ser era magar ut? Har den mörka randen försvunnit? Hur starkar har era blivit i nackarna? Orkar de lyfta huvudet om de ligger på mage och iaf hur länge? Tiden går såååå fort. Känns lite mysko. 3 mån idag….
Fick bara en väldigt svag rand och den har försvunnit mer eller mindre. Har en liten degpåse kvar. Det hänger lite över ärret. Orkar inte bry mig just nu :-) Wille håller huvudet ett par minuter, sen vilar han en stund innan han är på't igen :) Ja, tre månader redan. Sjukt.
Degpåse + rand har jag kvar. Tycker inte randen bleknat märkbart.
Joel är superstark i nacken. Han kan ligga länge på magen och fiffilura med halva överkroppen uppe. Man får tvinga honom till vila. Det där med rullandet har han inte fått kläm på om han ligger plant men han skulle röra sig supersnabbt om han var en ubåt 😂. Igår låg han i baby gymmet och pratade med Nigella Lawson på teve. Var det reklam blev han tyst och sen när hon kom tillbaka så började jollret igen. Det var så jag fattade att han kollade på teve och inte på den hängande tigger….😎
Haha, det ska börjas tidigt med damerna ;-) vad duktig han är :-) Wilmer har också legat i babygymmet och det var samma visa där, teven var mer intressant än figurerna. Greys anatomy är tydligen kul om man är tre månader gammal också. Ingen riktig kläm på rullandet här heller. Han vände sig en gång i sängen igår men på hårdare underlag som gymmet och skötbordet så kommer han inte helt över. Han ligger där och vippar, illröd i ansiktet och skitförbannad, haha
#67 hur farligt är det egentligen för dem att titta lite på teve? Märker ju hur tydligt han söker blicken till paddan när vi ligger i sängen och halvsover. Vet att syrrans unge tittade för mycket på teve så han fick typ teveförbud av läkaren, men vet inte om det var någon bakomliggande orsak förutom teven-
Joel ligger på mage och spritter så med benen att han skulle farit som en motorbåt om han varit i vattnet. Men framåt kommer han inte och det gör han så arg!
#68 vet inte riktigt. Har läst så olika. Ska tydligen inte vara bra med så snabba bilder eftersom hjärnan inte är utvecklad eller något. Läste en artikel om det för ett tag sedan. Ska se om jag hittar den. Måste vara sjukt frustrerande när inte kroppen gör som man vill. Stackarna :-P
Wilmer tittar förresten lite på teve då och då. Det är hemskt att säga det, men jag skulle aldrig hinna något annars. Speciellt nu mitt i flytten. Teven och dammsugaren är det enda som distraherar honom om han surar.
Hemskt kanske någon tycker det är men om det ger mig några minuters lugn så får det vara så. Ibland märker jag inte ens att joel är i sån vinkel i min famn att han ser teven… Jag har hört att dagens barn redan har ändrat nått hjärnmönster pga att de tittar på skärmar,mobiler och snabbare klipp ( i filmer tex) än vad man gjorde förr
Samma här. Måste få varva ner lite ibland ju :-) De kan ju dessutom vrida huvudet nästan helt runt känns det som :-P är vi i samma rum som teven så hittar han något sätt att få glo på den. Det ska nog bli människa av honom ändå :-) Låter intressant, och egentligen ganska logiskt
Drygt ett år efter förlossning kan man fortfarande ana min rand, och den var ändå inte särskilt tydlig så det är jätteolika :)
/Christine
Tror inte jag haft min rand kvar så här länge förut 😁 Inte direkt snyggt men vem bryr sig 😉 Ubåt… Haha Holly skulle blivit ål. Hon är ganska snabb på att åla också. Skulle aldrig lämna henne i vår säng längre. Allt går på ren ilska 😝 Hon har kommit på snitsen med att dea ut nappen också. Tyvärr kan hon inte få in den igen utan blir lika arg varje gång den försvinner 😛 Inte lätt när kroppen inte vill som man tänkt.
Det där med nappen är roligt. Joel kan kämpa ganska länge för att få tillbaka den i munnen. Både kropp och mun rör sig och ibland använder han handen också. Handen är just nu det roligaste han vet. Igår tränade vi på att hålla saker, han verkligen sökte och tog tag i sin trä skallra. Så fort han tog tag i den så var den inget rolig mera :p
Nu ska vi just iväg till rådgivningen och Joel ska få sina första sprutor. På morgonen hann vi även ge varandra den första käftsmällen. Jag fick en fläskläpp + ont i tänderna och Joel ett litet blåmärke på pannan. :p
Jag tänker fortsätta min monolog ;) Joel vände sig från mage till rygg hos rådgivningen på hennes skötbord. Han ät 61,3cm lång och väger 5930g. Han har växt lite ;) Sprutorna var inget problem och nu sover han i soffan :)
Hoppas han inte märker av sprutorna senare heller :)
Är det två dygn efter man brukar säga att det är som värst? (Om man nu märker något alls?)
Wilmer ska få sprutorna på tisdag, och sedan ska vi köra 43 mil. Ber till Gud att han också är oberörd.
Lång kille! Tippar på 60 cm för Wille. Viktmässigt verkar de öka lika fort, lite kul. Wilmer vägde ju 300 gram mindre än Joel när de föddes och det gör han även nu tror jag. Enligt vår våg (vägde oss tre ggr) så väger han runt 5600 i alla fall :)
Idag har vi varit på sjukhuset i Lund, dags för röntgen och besök hos ortoped. På röntgen fick jag hålla fast armar och huvud medan läkaren höll fast benen. Och Wille sa ingenting! Blev så förvånad, haha. Hade förväntat mig skrik och gråt, men nej, han bara glodde storögt på läkaren.
Sen träffade vi ortopeden (Så satans snygg så jag tappade orden, kände mig som 14 igen) som kunde glädja oss med att allt ser alldeles perfekt ut med höfterna. Kunde inte vara bättre tydligen :)
Och nu ska vi baka en tårta, Rasmus gör sin sista dag på jobbet i morgon så då får man ju bjuda på något :)
Stora killen ju Thiah 😀 Bra att han ökar och att det ser bra ut. Wilmer hänger på… Skönt att allt såg bra ut med benen. Blir ett skönt lugn över allt när man får såna besked. Så doktorn var en mum sbit😉 Tyckte Rasmus det också? 😛 Vi ska ner nästa vecka och få spruta. Här brukar de säga att har de inte reagera till kvällen så har man nog klarar sig. Har haft turen och sluppit sånt med de större tjejerna. Oj att han vänder sig redan. Blir lite mer pass och genast blir det liksom större 😀 Här försöker vi för fullt men är nog lite fega ännu.
#77 Kom ihåg handhygienen! För visst fick han rota också? Gott var det minns jag att Edward tyckte ;)
#80 andra rota jo. Är det nått speciellt med den?? Är det inte inom 2 dygn det visar sig om det alls blir nått gnäll av vaccinet? Ja, han sitter med stöd, vänder sig och har vuxit ur sin spädbarnssäng… eek va snabbt det går!
Ja, den smittar ganska lätt via avföringen. Vad jag förstod så finns bakterien i avföringen oberoende om barnet får reaktion eller inte så man ska första veckan efter vaccination va lite försiktig. Inte för att det händer nåt värre än att man åker på magsjuka ;)
#82 jaha. Det hade ju varit kul och höra redan förra gången :p
#79 Otroligt skönt. Nu är det ingen kontroll förrän om 9 månader :)
Haha, ja. En riktig mumsbit, Rasmus var inte med som tur är :P
Här firade vi tre månadersdagen med att rulla från rygg till mage :)
Tur som attan att Rasmus har bra reflexer för Wilmer valde att göra det på skötbordet av alla ställen. Känns inte som att man kan blinka längre för då har han hunnit förflytta sig en meter typ :P
För ett år sedan blev jag gravid denna vecka 😝 Kom på det nyss…. Och nu har vi vårt lilla troll här ❤️ Bara Holly kvar nu då som behöver vända sig. Känns som hon har en spärr och förstår att hit men inte längre, en liten fegis. Hade det gått illa om inte Rasmus sett? Jag lämnar inte längre. Ålen är snabb även om hon inte grejar att vända sig ännu.
Japp, då hade han farit i golvet :s
Ja, det är sjukt hur snabba de är :o Inga nyfödda längre direkt. Hon hajar nog vilken dag som helst. Wilmer har haft lite problem med att få med sig sitt högerben, låg mest och skrevade och vippade fram och tillbaka. Höll på så i över en vecka.
Jefo: shit va sjukt det låter när du säger så. För ett år sedan var vi i grekland o jag hade missat en mens (men den bråkade uppenbarligen fortfarande efter mf).. svärmor nämnde förut att Joel är född nästan precis ett år efter vårt missfall… sjukt va tiden går! Joel var helt hysterisk ikväll. Magen/vaccin/ språng gjorde honom galen. Vi valde tillslut att ge honom mini dosen panadol. Efter det och lite mat så har han sovit. Stackarn
Tiden går galet fort. Vi tillverkade Wilmer den 25 juli förra året så nästa vecka är det ett helt år för oss också :P
Men stackars liten :(
Vet tyvärr alldeles för väl hur det är att ha en sådan ledsen krabat. Man känner sig verkligen maktlös :/
Joel sover nu en djup sömn som är en blandning av panadol och vaccin = jättetrött bebis och väldigt nojjiga föräldrar. …
Vi var på semester på Öland förra året med hela släkten. Halvt som halvt tvingade jag Richard till sex den dagen. Väldigt glad för det idag! 😉 Fick verkligen en liten ängel ❤️ Tiden går sjuuuukt snabbt! Dom är verkligen bebisar i bara någon vecka. Snart är det daga för smakprover, sen krypning och sen går dom och vips är det dags för skolan och sen är de 18 😛 Min äldsta har redan kille 😁 De leker, skriver brev och är så goa. Sist fick hon ett armband som han gjort. Och så gick de och köpte glass… Helt galet att jag är mamma till en så "gammal" tjej 😁😛 Richard skojade och sa att hon kanske tänker slå oss… Vi träffades ju när vi var runt 11 😁 Idag är det pollhäng som gäller. Tog ut Hollys badstol igår och en vattkana. Hon somnade riktigt snabbt sen. Skönt för en liten å bli sval också. Hur mår stackars Joel nu då? Finns inget värre än när barnen är dåliga.
Mår han bättre idag Thiah?
Haha, men JeFo då, tvingar du dig på honom ;)
Här var det lite tvärtom. Jag ville men det kändes dumt eftersom svärmor och hennes gubbe låg på en luftmadrass i köket (så är det att bo i en etta :P). Men det blev något litet snabbt, men jag kan för mitt liv inte minnas att han ens kom. Antingen har jag glömt eller så var det en smitare som verkligen ville födas.
Åh, gulligt ju :)
Jag har tänkt mycket på det där. Att ha en bebis känns väldigt naturligt men jag kan inte helt föreställa mig att han ska bli ett större barn, än mindre tonåring. Kan inte se mig själv som mamma till en tonåring.. Men å andra sidan kändes det här med bebis inte heller så naturligt innan han väl kom så :)
Igår försökte jag klä på Wilmer en body, lite snopen när den inte gick på. Han har ärvt min långa överkropp tydligen. Dags att packa undan strl 56. Så nu har jag beställt lite i 62. har av någon anledning ganska mycket i både 68 och väldigt mycket i 74 men bara ett par plagg i 62 :o
Pratade med mamma förut, och hon hade tydligen också köpt lite till honom :)
Berättade om en body jag tänkt beställa, då visade det sig att hon köpt byxorna i samma tyg. Haha :)
Noel har börjat spy efter varje gång han äter och då i massor. Kvittar om han rapar efter matning eller inte, spyr och hickar så hela han och jag stinker sur mjölk just nu.. Tur det är varmt så ingen av oss behöver ha massa kläder på sig.
Joel är sig själv idag skulle jag säga. Tror det var bra av oss att ge lite panadol igår så att han kunde sova ordentligt. :)
#92 Du kan hjälpa brösten att stabilisera mjölkmängden genom att blockamma, alltså att amma på ett bröst per gång och låta det andra bröstet vila minst tre timmar på raken. Om du inte redan gör det då :)
En annan grej du kan testa är att ta ett halvhårt tag om bröstet när han äter. Då kommer inte mjölken lika fort.
Har haft precis samma problem med Wilmer nämligen.
Skönt det Thiah :)
Ibland är det bra och tvinga sig på honom 😛 Hade på känn att det skulle bli något och ville inte vänta ytterligare en månad innan vi försökte. Ja det är konstigt att man är förälder. Har inte fattat det än och då har jag tre! Hur seg är man inte då!? Men jag njuter och tycker det är skoj att uppleva alla olika faser. Äldsta börjar 2an i höst så jag har börjat i lågstadiet igen. Känns som det var nyss jag själv slutade skolan 😁 Idag har jag testat och gjort saft och sylt. Blev riktigt bra 😀 Ska fylla frysen med äppelmos till hösten. Blir perfekt att använda på bebisgröten ju 😀
Tyra fontänkräktes när hon var bebis. Alltså typ 1 liter kom upp och strålen var enorm. Fanns ingen direkt anledning till detta. De sa att kroppen ändå behöll det den behövde, även om jag inte fattar hur, var som sagt sjuuuukt mycket som kom. Var obehagligt för hon fick inte luft då det höll på ett tag. Hoppas det ger med sig för er! Skönt Thiah att Joel m
Andra gången den skickar utan att jag är klar!! 😡😡 Skönt att han mår bättre Thiah! På sin 3-mån dag vill man ju vara pigg 😀 Här har vi haft strl 62 och har ännu. Känns som Holly tagit det lugnt med växandet. Hon känns lång och inte alls lika rund längre. Ska bli spännande och se nästa vecka hur hon "är" 😀

Blä. Trött så in i helvete idag. Två småbarn och massa renovering tär på en. Jag försökte få barnvakt till den äldsta en dag av någon i släkten eftersom vi är så trötta nu jag o sambon att vi bara blir argha på varandra. Men ingen verkar vilja ställa upp:( Känns synd eftersom jag aldrig bett syskonen om barnvakt någongång innan och jag trodde någon skulle ställa upp.
Den 15 juli blev jag mamma till min andra dotter. Sjukt att man innan tänkt att det mer eller mindre skulle vara omöjligt att älska ett barn till lika mycket som sitt första men sekunden hon kom ut var det så självklart att dela kärleken lika! På tisdagen den 15e (2 dagar efter bf) åkte jag och handlade, lagade mat och satte mig och åt ihop med familjen. Hann inte äta upp allt för fick en ganska ond sammandragning som visade sig vara början på förlossningen. Klockan var runt 14. Värkarna kom med 4-8 min mellanrum men eskalerade ganska snabbt i styrka (jämfört med förra gången då jag satt hemma 6 timmar längre innan vi åkte in) så vid 21 åkte vi in till sjukhuset. Jag var väldigt medveten och pigg mellan varje värk och babblade på i bilen. Värkarna var dock rejält jobbiga redan här. Blev inskriven och var då öppen 4cm men väldigt "mjuk". Bara knappt 1,5 timme efter att vi kom in föddes min tjej. Vilket innebar en otrolig smärta och ett snabbt förlopp. När jag väl vek undan för edan var det för sent (phu, ville verkligen inte ha den egentligen) då de sista 5 cm öppnades på under en halvtimme. Blev akupunktur för avslappning och lite lustgas till krystvärkarna och sedan var hon ute. Precis innan krystvärkarna satte igång på riktigt drabbades jag av den där paniken man hört om- då smärtan gör att man nästan mister kontrollen. Jag ville krypa ur mitt skinn men sambon talade mig till rätta och jag lugnade mig igen. Ut kom en stor tjej på 4240g och 53 cm lång. Lika lång som första och bara 50g tyngre :) Fick sen avnavling och inget livmodersammadragande precis som önskat! Allt kom ut som det skulle och jag blödde bara 2 dl till skillnad från förra gången då jag förlorade minst 2 l… Denna gången gjorde det ondare men det är ju så värt det !! Sambon tyckte att min min var oslagbar när jag gick från plågsam kryst till nästan skratt så fort hon var ute! Välkommen Bonnie!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Idag var Noel på sitt första kalas. Och Alwa var så stolt när hon visade upp sin lillebror för dem som inte hade sett honom än, gick runt med honom i vagnen och drog folk i armen och sa här är min lillebror. Mammahjärtat smälte en hel del!
#99 va trist att ingen kan ställa upp :( Hoppas någon kan vara lite barnvakt så ni får vila. #100 grattis Jossan!
Grattis igen Jossan! Ja det är konstigt hur fort man kan älska någon och att den kärleken räcker till flera. Hoppas på en bild snart 😉 Jobbigt att ingen kan vara barnvakt. Har man inte frågat förut borde de ju kunna ställa upp. Hoppas någon tar sitt förnuft till fånga. Har du förklarat för dom varför du vill ha hjälp? Funderar på att väcka min familj. Jag och Holly är vakna. Skulle vilja in till stan idag… Kanske bäst sambon får vakna själv då så han vaknar snäll 😛 Jag och sambon har glömt och fira 10år med ringar! Slog mig för någon dag sen 😁😁 Datumet är kort efter Holly föddes så det är väl godkänt att vi inte tänkte på det någon av oss. Ska se om vi kan smita iväg på något längre fram. De stora tjejerna ska iväg på lite skoj med släkten framöver. Kanske borde fixa något tills dess?
#96 Göra äppelmos var ett bra tips, det ska jag också göra. Det är ju så gott :)
Här verkar vi ha börjat nosa på nästa utvecklingssprång. Klängapa deluxe.
#105 Har man massa äppelträd är det kanon. Billigt och gott. Sällan något är både och 😛 Bebisar brukar iaf tycka om det. Och på pannkaka tycker mamma också att det är gott 😀
Pappa har två stora träd och han låter bara frukten gå till spillo.
Precis, man får ta vara på dessa sällsynta tillfällen.
#108 Sååå söta tjejer!!
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
#108 där har vi en till som kommer behöva vakta sina flickor om ett par år. Ni kan bilda klubb med Jefo 😉
Va söta! Största tjejen är bra lika dig va?
#111 det är hon inte ;) hon är jättelik sin pappa faktiskt! Men de som inte sett honom brukar tycka att vi ändå är lite lika… Tills de ser pappa då :P Däremot så är hon otroligt lik mig till sättet så som jag var som liten. Tack alla!! Bonnie är inte ens en vecka och ändå känns det som att hon alltid funnits här! Det är galet vad barnen betyder allt för en då man blivit förälder :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Så fina tjejer ni har! Längtan efter nummer två blir ännu starkare när man ser sådana bilder.
Jag har lite dåligt samvete nu i juli när det gäller Joel. I och med flytt och bröllop och allt runt så blir det inte alls lika mycket sång och lek som vi brukar ha. Jag vet att det bara är frågan om 2-4 veckor det är minskad aktivitet men mammahjärtat känner ändå lite dåligt samvete. Har varit så stressad över allt att jag faktiskt längtar tills han sover. Nåja, som tur är börjar lägenheten bli helt färdig och sedan i början på augusti kan vi få in ordentliga rutiner med bra nattningarna och aktiviteter. Jag vet inte om maken fick nån liten pik hos farmor men efter vi var där så har han tagit större ansvar för Joel. Svärmor märkte nog hur stressad jag var fast maken inte gjorde det. Ibland är de bra, de där svärmödrarna :)
Jag sa samma till sambon för några dagar sedan. Känns som Holly varit med oss sedan start. Och då har hon väl typ varit med på 0,001% av vår tid ihop 😁 Är iaf väldigt skönt att familjen känns som en familj när man får en ny. Hon kom in direkt utan avundsjuka från de andra el så. Skönt att svärmor ev sa till Thiah. Vet inte hur det är för er andra men blir det inte lätt att man som mamma tar mesta tiden med de små? Här är det så iaf och jag trivs med det. Säger jag till så får jag väl en promenad för mig själv 😁 Ric har börjar nu när Holly kom att ta lite mer iaf. Nu kan han ta med de äldre när han åker. Man behöver lite egen tid ibland. Holly har jag dock svårt att slita mig ifrån. Vet inte vad det är jag tror jag ska missa. Varit och badat och nu är vi på väg för att spela lite minigolf. Holly fick bada fötterna. Var runt 25 grader så hon var nöjd. Fel temp är absolut inte hennes grej 😛 Lite avis på dig Ally som vet att det kommer en två. Förstår inte varför jag inte känner mig klar nu när vi har tre. Det räcker väl!?
#114 Känner precis likadant. Känns som att Wilmer mest får hänga med på ett hörn just nu. Står ensam med flyttkaoset, Rasmus åkte upp i lördags. Ser ut som att en bomb briserat här och jag kommer liksom ingen vart. Idag lyckades jag skura bakom tvättmaskinen, största jag hunnit på över en vecka. I morgon går flyttlasset och jag är inte i närheten av att bli klar.
Går och önskar att Wilmer ska somna typ hela tiden. Men förgäves. Han sover 2x15 minuter om dagen på sin höjd och han vill inte sitta i sin babysitter någon längre stund. Bara skrik och bråk, ska sitta i knät hela tiden.
Sitter/ligger era små och roar sig någon längre stund själva?
Heja svärmor ;)
#115 Haha, du har ju fått uppleva det tre gånger redan ;)
Jag har inte ens fått uppleva en riktig förlossning ju :P
Försöker att inte ta för givet att det kommer en tvåa. Vi vill ju ha fler men det är ju inget som säger att det funkar när vi väl försöker.
Joel är verkligen en ängel för han kan ligga och prata med nalle puh (sitt babygym på golvet) i flera timmar och han verkar ha en rejäl sovperiod nu. Han somnar av sig själv också. Jag tackar min lyckliga stjärna. Lider verkligen med dig Ally! Vi ska snart åka till svärmor på landet. Där får vi hjälp med Joel ( ellet ja, jag får låna min son då och då) medan vi kan ligga på gräsmattan och sola! Sen på lördag bär det av mot Sverige och mina föräldrar! JEJ!!
Stackars Ally 😞 Holly är också duktig på att klara sig själv. Hon har dock börjat klaga lite och vill vara uppe i famnen. I denna värmen är det dock skönast att ligga själv. Badade i 5-6h igår, hon vaknade bara i slutet. Har dåligt samvete jag också. Har tre att försöka ge tid åt. Ibland går det inte men man gör ju så gott man kan. Idag är de två äldsta borta hos min mormor. De ska på hemligresa imorgon 😀 Innebär att det är lugnt hemma idag. Ska mysa lite med sambon och sen kolla lite film….
Läste mitt inlägg igen och insåg att jag nog tyckte lite väl synd om mig själv, haha. Har det ju himla bra egentligen. Lite jobbigt det där med att han alltid vill vara i famnen men jag får väl vända på det och vara tacksam för att han vill vara hos mig istället. Men idag har han roat sig ganska mycket själv faktiskt. Inga jättelånga stunder men tillräckligt för att jag ska vara nöjd. Annars tröstar jag mig med att han hy faktiskt sover himla bra på nätterna. Grisar gärna tio-tolv timmar, med en kort matpaus på 5-6 minuter. In med tutten och så somnar han om, behöver inte ens resa mig :-) Vad skönt att bada Jefo, jag har inte ens varit på stranden denna sommaren :-S måste ändra på det känner jag. Hemma i Dalsland har vi många fina badställen. Kanske åker och svalkar av oss efter flytten imorgon. Föredrar sjö framför hav alla gånger. Kul med sverigeresa thiah, var det längesedan ni var här? Innan Joel va? Nä, nu ska jag försöka sova lite i värmen. I morgon förmiddag kommer mina föräldrar och agerar flytthjälp. Och innan det ska vi till bvc för vaccin och för att säga hej då till vår fina Anna. Har köpt choklad. Tycker att det är viktigt att visa uppskattning när någon är bra på sitt jobb :-)
just nu är livet som 2 barns förälder lätt. Äldsta sonen badar med sambon, medan yngsta sonen sover i vagnen bredvid mig på stranden. När man befinner sig på semester 30 mil hemifrån, på Öland rättare sagt så hoppar vi lite rutiner. Eller ja, liten har följt sina rutiner som en klocka ca 2 timmar före hela dagen då han klev upp 05.30 istället för vanliga 7.00. Stackarn hade svårt att acceptera lunch vid 12 när det enligt hans klocka är mellanmål det 3e målet på dagen.
Ally: Det är ett år sedan jag var i sverige ordentligt. Jag var där över dagen i feb när vi hämtade hem massa möbler. Mina föräldrar har varit här en gång sedan dess, just efter Joels födelse. Jag längtar efter dom, fast vi pratar varannan dag på telefon!
Tycker absolut man ska visa uppskattning när någon gör ett bra jobb. Vår "bvc tant" frågade om vi ville byta nu när vi flyttat längre bort. Det tar oss kanske 20 min längre tid att komma till henne nu (när inte kristian kan köra) och det är absolut värt tiden. Sa åt henne att vi fanimej inte kommer byta, nånsin! Både jag och sambon och Joel gillar henne stort så flyttar hon kanske vi måste flytta efter 😂
Då var första vaccinet avklarat! Gick galant, pep till å så var det bra. Har haft turen å inte fått någon som blivit hysterisk. En pappa sa en gång: här har vi härdade barn Kan inte glömma dom orden. Tonen han använde, anklagande liksom. Bumlingen hade ökat bra också. 7155 och 62,5 lång. Hade precis ammat så typ 7 kg kanske om man drar bort lite. Får se om hon reagerar något till kvällen.
#121 åh, då längtar väl mormor och morfar efter att få se Joel. Tänk vad han har förändrat sig för dem, först en liten bebis och nu börjar våra små ju bli mer som små barn. Tycker JAG ser förändring hos Wilmer varje dag och jag ser honom ju hela tiden. Haha. Så sa jag till min bm när jag var där för cellprov. Tyckte hon gott kunde flytta efter :-D #122 första vaccinet avklarat här också, var där i tisdags. Lite surläpp men annars gick det fint. Efteråt har han varit lite varm och ganska trött. Har sovit flera timmar på dagarna. Händer aldrig annars. Stor flicka ju :-) Skönt när de ökar som de ska. 5750 gram och 59 cm här. Från -3,5 till -0,5 på viktkurvan, och han verkar bara forsätta öka. Man blir ju himla stolt :-) Nu har vi kommit in i huset, körde upp i förrgår natt. Var framme hos mamma halv fem, sen vid halv sju fick jag köra Rasmus för att hämta en firmabil. Blev bara två timmars sömn, så igår kväll somnade jag vid nio när jag nattade Wilmer. Gick upp vid tio idag. Och nu sover han igen. Värmen tar hårt på honom. Det är kaos här. Nästan alla möbler är på plats men jag har bara lyckats tömma typ tre av 40 kartonger. Men men, det får ta den tid det tar :-)
Snacka om snabb flytt. Lite imponerad! Har ni fått upp allt? Era killar har växt på sig massor ju 😀 Väntar med spänning på när de ska gå om. Har ni någon app som räcker ut i % vad de ökat? Vi lämnade stranden. Blev oväder….
#124 Åh finns det en sån app? vore skoj att se eftersom han hade +63 procents vikt när han föddes :)
Jag har babyappen. Holly har i vikt ökat 52,8% och i längd 20,2%.
#126 Åh tack, ska kika. De små knattarna ökar fort :O
Japp, allt är uppe. Hade skåpbil med släp och vår 70 upp, behövdes inte mer. Peppade hade hämtat en omgång kartonger innan också. Hittar inte appen, kanske bara finns till iPhone :-( Får googla lite kanske :-) Fin ökning det Jefo :-)
#128 Finns bara till Apples produkter, iphone och Ipad :( Jag har googlat och letat. Får räkna lite matte sen istället :S
iPhone is the shit 😛 Jag gillar siffror så jag tycker det är skoj. Skönt att ni klarade allt direkt!
Idag blir Svante hela 5månader! Tiden går verkligen sjukt snabbt. Det känns som att det var nyss låg på bb med mitt lilla namnlösa knyte och nu har man en stor pojke som har lärt sig massa roliga saker. :) Själv väntar jag på operationstid för att skära upp såret och sy ihop på nytt. Hoppas jag får göra bort det snart och att det läker fint då! Jag var till Gällivare för 2 1/2 vecka sedan och då sa läkaren att det skulle göras inom en månad så jag hoppas det blir av nu snart!
#133 Åååååh, Villemo är så vackert! Är det från sagan om isfolket så har jag hennes man här hemma ;) Grattis!
Stort grattis Jespersen! Här har värmen äntligen avtagit. Kom en rejäl skur och det har mullrat lite. Men innan det var det fint. Lillfis är med far sin hos farfar så jag har lite egentid i flyttkaoset. Syr gardiner :-)
Ally jag är supernyfiken på hur du ser ut! Man gör ju alltid en bild i huvudet… Så kort på dig och Rasmus önskas än 😉😉
Nu har Holly också vänta sig, synd jag missade 😔 La henne på rygg i sin säng för att sova middag. När hon skrek efter 1h så låg hon på mage… Får se när nästa kommer. Har era vänt sig fler gånger? Brukar vara att när de väl kommer på hur så är det det enda som gäller sen.
#140 Naaw, vilken goding.
Ja, usch vad tiden går för fort. Om exakt 6 månader är jag tillbaka på jobbet. Här hemma kör vi plockmat på mellanmålet. Sonens favorit är majskolv, helt underbart att kunna köpa småbitar med majskolv.
Igår var det crusing i stan så vi packade in båda barnen i jänkaren, och jo tusan då dör den för första gången på andra sidan stan och vägrade starta. Jag och sambon turades om att bära herr tung hem för att hämta personbilen , känns i ryggen idag att ha burit 13 kg bebis!
Tack för alla grattisönskningar! :) Ja, Villemo är ifrån Sagan om Isfolket, men jag har nog bara läst en bok själv.. :) Nu har mjölken runnit till här, lagom spända bröst! Hur hade ni det i dom nedre regionerna veckan efter förlossningen? Jag har fortfarande riktigt ont, och det känns inte som det är på bättringsvägen :( gör ont att sitta och gå och kan värka lite även om jag ligger också.. Sydde litegrann, mest invändigt. Hoppas det går över snart, vill ju ut och gå med hundarna och så!
#142 Inte skoj att ha ont. Mitt har gått över väldigt fort. Efter en vecka har jag varit ute och gått. Dock tog det nog 1 mån innan ömheten försvann. Fogarna kändes av snabbt om jag rörde mig för mycket. Men efter 1 mån var det lugnt och nu 3 mån efter så lönns det som förlossningen var betydligt längre bort än så. Bara blivit sydd men en av tre och då gör det ondare. Bara kissa är ju värsta grejen då, svider som f*n. Skönt att mjölken kommit igång. Hade lite smått panik nu med sista. De andra två kom mjölken direkt med. Trodde givetvis att så är det. Panik när så inte var fallet med nr3. Tur vi var kvar på BB så de kunde lugna mig. Kom 5 dagar efter förlossningen vilket tydligen är vanligast också. Har äntligen fått ner mina bröst lite. Från Dolly Parton till typ Pamela Andersson 😛
Jag hade ont i cirka 2 veckor men korta lättare promenader hjälpte.
Grattis! Hoppas allt gått ba :)
#146 Allt har gått toppen! Hon hade bråttom ut!! ;-)
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
Grattis grattis 😀
#148 Tack!
Grattis :) Hur går det för er i värmen? Här håller vi på att smälta bort, att gå på marknad i 34gradig värme var väldigt dumt idag. Alwa blev gnällig och Noel också, så fick gå in i matbutiken och ställa oss vid kyldiskarna för att svalka ner oss innan vi åkte hem. När vi kom "hem" (är hos svärföräldrarna denna veckan) hoppade alwa ner i poolen på en gång. Så här glad ser man ut när man får vara med och stycka tre vildsvin
Grattis Kiwikatt till den lilla sötnosen! :)
Det onda känns faktiskt en liten smula bättre idag, jag har inte ens tagit alvedon än ;) Istället har jag fått STENHÅRDA värkande bröst. BVC-tanten sa att det bara känns som att man har mycket mjölk såhär i början men att det inte är så mycket, men när jag ammar så får jag ha mjölkuppsamlare på det andra bröstet och den blir full.. Vad jag är glad att jag köpte såna redan innan!
Hon på BVC ville att jag skulle försöka amma på båda brösten vid varje amningstillfälle, men alltså, Villemo tömmer ju inte ens ett :/ Och nu sen mjölken börjat forsa så kräker hon massor.
Hon fick ha napp igår och inatt och då blev kräkningarna bättre tyckte jag, hon kanske inte ligger kvar för länge och snuttar för snuttandets skull när hon får ha napp lite emellan. Sovit riktigt bra har hon gjort med nappen också.
Amningen är inte alltid lätt. Först nu med nr3 jag tycker det är bra. Jag ammar ett bröst i taget med 3h mellan. Har alltid haft massa mjölk och uppsamlaren har blivit full. Men när jag kör med 3h mellan så har det snabbt stabiliserat sig. Hon har inte kräkts, hon skriker aldrig och magen mår bra. Sen fungerar ju allt olika för alla! Har tryckt ut mjölk en gång pga sprängande bröst annars har jag försökt undvika det så gått det går. Har jag fått stockning har jag fortsatt amma som vanligt dock med mycket massage och värme. Med första fick jag rådet att amma när hon vill och tömma vid stockning. Detta blev i mitt fall katastrof! Hon små snuttade lite och åt aldrig ordentligt. Tryckte jag ut som producerades mera… Nu med tredje vet jag vad som fungerar och inte. Tycker inte amningen är hemsk vilket jag tyckte tidigare. Jag ligger och ammar om vi är hemma. Holly tycker det är bättre. Hon äter, tar en paus och "pratar" lite och så äter hon igen. Hoppas du hittAr ditt sätt snart!
#151 Tusen tack! :-)
Äntligen hemma! Ikväll bestämde sig lilla fröken för att bråka med mmma och pappa. Hon har hittills bara ätit och sovit, ätit och sovit (har till och med fått väcka henne på nätterna för matning. Men ikväll var INGENTING bra…hon skrek så hon blev helt blå i ansiktet och nu 2 timmar senare sover hon som en stock :-)
Igår blev Noel en månad gammal, Jisses va tiden går snabbt! Kollade på bilder på honom som nyfödd och nu och insåg hur mycket han har ändrat sig. Storasyster verkar äntligen ha accepterat förändringen fullt ut och går hela tiden och klappar på honom samtidigt som hon berättar hur mkt hon älskar honom ♥
Hur är era små på nätterna? (Jag menar efter första dagarna/veckan när de börjar återfå energin efter förlossningen)
Noel har sovit större delen av nätterna sen han kom, äter vid 12, 4, 7, 11. Fast nu de senaste nätterna har han hoppat över 4målet. Ta hand om era små och partner. Vi fick känna på igår hur snabbt livet kan riskeras.. Jag, Noel och hunden skulle hem från svärföräldrarna, Alwa och sambon var kvar. Krockade med en älgko 2min från dem. Som tur är klarade vi oss utan några större skador, bara min nacke som är öm. Är oerhört glad över att vi har som vana att ha suffletten på Noels babyskydd uppe, hade vi inte haft det hade han duschat i ännu mer glas. Fin en månadsdag han fick.. Han charmade alla på akuten och på barnavdelningen som hjälpte till med bad för att få bort glasdammet och blöjor. Imorgon ska vi köpa nytt babyskydd och försöka få tag på en ny vagn då hans är fylld med päls, splitter och fukt då vädergudarna fick för sig att det skulle börja regna fem minuter efter smällen.. Allt har fått en till att vakna till lite och saker man tagit som självklart är inte lika självklart längre.
#158 joel vaknade varannan timme första 6 veckorna. Han fick inte sova mera heller då han tappade för mycket vikt första dagarna. #159 oj nej! Vilken tur att det gick såpass bra ändå. Krock med älg är nått jag är verkligt rädd för då man ofta får in dem i bilen och de sparkar himla hårt. Hoppas ni nu kan slappna av och vila ut.
Holly har sedan hon kom sovit hela nätterna. Jag lägger henne vid bröstet 1-2ggr/natt beroende på när hon åt sista kvällsmålet. Oj och aj. Vilket hemsk grej att vara med om. Skönt att det gick så pass bra ändå. Livet kan vändas upp och ner snabbt! Gäller att ta vara på tiden och varandra. Här har man mjölkstockning på båda brösten. Tredje dagen 😣😞😔 Misstänker starkt AC:n i bilen. Holly har ätit bra så hon är oskyldig. Hela kroppen är liksom öm 😔
Att flytta mitt i värmeböljan är inget jag tänker göra om. Då hyr jag flyttfirma i sådana fall.. Det mesta är på plats. Men det ligger lite smågrejer här och var. Har dessutom påbörjat flera projekt. Bland annat att måla och klä om matsalsmöblerna. Allt är halvfärdigt, med lillfis på armen är det inte så lätt att få något gjort. Men luften på landet gör honom gott, han somnar utan bråk, sover nio-nio och nu sover han dessutom även ett par gånger på dagen. Sovit bra på natten har han gjort länge men tupplurarna på dagen är något nytt :-) Misstänker växtspurt, han har blivit galet lång de senaste veckorna. Och det tar väl på krafterna. Var på Ikea igår och där passade han på att testa sina lungor. Har börjat låta som en gammal telefon, riiing-riiing. Megahögt. Sen fnissar han halvt ihjäl sig efteråt, haha. Tror alla på Ikea hörde honom. Men bättre det än skrik och gråt :-) Håller på att inreda hans rum, äntligen har han ett eget. Ska till Ikea på söndag igen, ska köpa det som behövs för att bygga ett minikök till honom. Sen behövs massa grejer. Gästsäng, soffbord, bokhylla, tvbänk, utemöbler osv. Kommer få hyra ett jättesläp.. Att flytta från 32 kvadrat till 102 kräver ju lite nytt :-)
Ja vi är väldigt glada över att det gick som det gick. Har fått besked från eftersöksjägaren nu med att älgkon är avlivad, skönt att den slipper lida mer. Någon som har förslag på en bra vagn? En med fyra hjul, inga såna hjul som det är på sulkys utan "fasta", helst en kombivagn. Vår cresentvagn har gjort sitt nu, får aldrig bort allt glasdamm och troligtvis har chassit på den vikt sig lite, ser ut så iaf. Tråkigt då jag verkligen gillade den vagnen och att den har utgått ur sortimentet då den är 7år gammal :(
Joel har inte sovit på hela dagen. Pipunge ;). Maken är på jobbet så jag har fått släpa vagnen själv upp och ner för trapporna. Blivit så van vid att hissen går ända ner. Nu är det bara bökigt att släpa. Har joel på armen och släpper vagnen när vi ska ner. Och upp.. ja idag gick jag ända upp med joel + matkassen och hämtade sen vagnen. Men jag får säkert göra så att jag lyfter in liggdelen till hissen och aen hämtar resten. Eller så får helt enkelt halva eller hela vagnen bli i förrådet. Att det ska vara bökigt ;)
Va skoj och få köpa nytt 😀 Förstår att det var tungt att flytta i värmen. Är ju jobbigt och ligga vid badet nästan 😛 Vår lilla tjej har blivit mer och mer vaken på dagarna. Dock är hon alltid väääldigt glad. Alla frågor om hon jämt är sån. Som tur är så stämmer det oftast. Vänder era på sig nu? Här håller vi på för fullt. Inte riktigt så det går problemfritt riktigt än. Tre gånger har hon lyckats, annars övas det ständigt. Armen är i vägen 😁
#164 vet hur det är, man hinner inte mycket direkt :-P #165 vad mysigt med en så glad tjej :-) Wilmer är oftast glad han också, men otroligt viljestark. En kopia av maken som liten enligt svärmor. Vända sig har han bara lyckats med två gånger. Verkar lagom intresserad. Däremot försöker han hela tiden att sätta sig upp :-o Man ser tydligt hur han spänner magmusklerna och försöker dra sig upp. Han kommer halvvägs och sen orkar han inte mer. Frustrationen är enorm.
Joel vänder sig från mage om inte armen är i vägen. Han försöker med nån sorts yoga ställning när han ligger på mage. Han blir som en hästsko nästan och alltid super frustrerad. Hade gärna hjälpt honom om jag bara vetat vart han vill… Ligger han i babygymmet så glider han runt ett varv med hjälp av ben och rumpa. Juli har varit rejält intensiv,speciellt sista två veckorna, för oss alla så jag förstår att han nu är lite knasig. Joel har också lite halvt slutat jollra. Gissar att han övar motorik istället. Idag lekte vi med ansiktet när vi gick till bahaus. En lastbilschaufför tittade på mig som om jag var tokig. Förstod då att jag faktiskt gjorde rejäla grimaser där på trottoaren. Hahaha
Haha härligt Thiah 😀 Det kunde du väl bjuda chauffören på 😉 Holly jollrar inte heller, hon gör illvrål 😁 Låter riktigt högt och avslutas som en tupp som sätter tungan i halsen. Men sött är det. Hon har även värsta stilen i vagnen. Ska lägga upp ett kort! Pråmt så hon ska ligga också för att vara nöjd. Ska in i duschen och duscha hett och sen lägga på värmekudden inför natten. Offrat tillräckligt med dagar på brösten nu. Man blir så sjukt läskig i hela kroppen 😔😁
Nu har Holly kommit på hur man vänder sig! 311 ggr idag har hon hållt på 😛 Tycker det är lite tidigt. De andra var nog runt 5 mån när det började. Kanske var dom som var tröga 😁 Är iaf mer pass när de kan vända sig. Det enda hon ska är att vända så även fastän hon gång nr 8 inte alls vill ligga på mage.
Haha, Holly är så söt! Vilka söta skrattgropar hon har.
Joel vet ju hur han vänder sig, han bara gör det inte. Men man vägar ändå inte lämna en sekund eftersom det går fort om han bestämmer sig. Idag har vi en gnällig dag. Joel verkar lite slö, trött och gnällig med perioder av skrikprat(vi har slutat jollra..haha) och nöjdhet. Han har ätit som han ska så jag är inte egentligen orolig. Det är varmt och svettigt och han sov praktiskt taget mellan 20-9.30 i natt. Nått utveckling grejs kanske? Eller bara trött på värmen :)
Här tar värmen hårt, lite slö och äter dåligt. Magen krånglar lite också. Helst vill han stå upp hela tiden, han är riktigt stark i benen och försöker ta steg framåt hela tiden. Och så har han upptäckt att bitringen är rätt kul :-)
Jag tror Joel har bestämt sig för att strunta i att utvecklas de senaste veckorna… haha tror helt enkelt han tog en paus ;)
Tack Jespersen 😀 Hon har två rejäla gropar som syns när hon är riktigt glad. Igår var första dagen som Holly var påverkad av värmen. Var äckligt varmt. 30 i skuggan och noll luft. Blev duschen och det hjälpte för stunden. Idag ska det bli rekordvärme…
Vi har satt upp gardiner på balkongen och använder fläktar, det går hyffsat. Enda är att jag blir knäpp av att sitta inne hela dagen och maken är på jobb…
Här har vi också problem med värmen, 34grader igår. Noel är gnällig och vill inte alls vara med, försöker amma så mycket som möjligt, men han blir irriterad över kroppskontakten. Vi håller oss också mest inomhus och går ut sen på kvällarna. Har alltid en blöt handduk i närheten som jag blöter ner hans ben, armar och huvud med, har hjälpt en del och sen dusch förståss. Alwa däremot älskar värmen, men så bor hon i sin pool också.
Idag är det hett! Vi ligger och ammar. Är kallt i sovrummet då det rummet ligger i skuggan. Blir sjöblöt om vi sitter. Behövs inte mycket för att det ska rinna! Får ta igen all kroppskontakt på kvällen när det blivit svalare.
Här har vi också spenderat dagen i sovrummet där det är svalare. Känner mig som en taskig mamma när vi är i ett mörkt rum hela dagen men annars skulle vi inte orka. Joel svettas ändå som en gris. Tur att han ännu är så liten att han inte saknar utevistelse på samma sätt. Just nu matar jag max var tredje timme och joel sover varannan typ. Men mellan det är han super glad vilket är skönt. Maken började jobba ordentligt idag. Trist tristare tristast för oss vuxna.
Jag har själv noll energi, aldrig ätit så dåligt som under juli månads värme. Försöker skärpa mig men jösses. .. jag önskar nästan lite rusk och kyla, etr par dagar räcker ;)
Dumma idiotiska skitdag?! När ska allt sluta?! Räcker det inte med att jag och Noel körde på en älg? Nu är sambon inlagd på sjukhus efter ambulansfärd och kraftigt ryggskott. Ingen vet när han kommer hem . Samtidigt är jag så Himla trött då jag inte sovit något knappt sen i onsdags och smällen.. Ser allt om och om igen så fort jag slappnar av. Känner mig elak mot dottern när jag lämnar henne hos morfar.. Men orkar inte..
#184 Jobbigt :( det sägs ju att en olycka kommer sällan ensam…tyvärr käns det som att det stämmer ganska ofta. Hoppas han blir bättre snart
#184 din dotter trivs säkert hos morfar? Och är glad över att få en vuxen helt till sig själv? Tycker inte att du ska känna dig elak mot henne utan tänka på vad som är bäst för er alla. ❤️
Ja inte kommer hon komma igång när hon är 18 att hon blev lämnad hos morfar. Vila upp dig utan dåligt samvete du. Och hoppas sambon blir frisk snart! Här är det kass luft idag 😁 Bor skapligt nära branden om ni läst om den el sett på tv? Obehaglig! Inte sovit i natt alls. Äckligt varmt! 😔
#188 Så fin hon är!
#188 hahah Joel vägrar ligga på mage just nu. Han gnällrr direkt. Tror att det har att göra med värmen bara. Nå, innan han flyttar hemifrån lär han sig att rulla och krypa ;). Jefo: läskigt med branden. Kan ni behöva evakuera?
Ja superläskigt! Nej vi bor en bit bort som tur är. Branden har tagit det första husen nu. Är helt sjuk stor yta. 3 dagar efter att det startade var det 115 fotbollsplaner som brann, lika stor yta. Nu är det lätt några gånger till 😔 Kommer askflaggor och luktar och så röken så klart…. Mamma bor närmre och där har de idag utegångsförbud. Holly är grinig. Hon har aldrig varit sån så det är lätt värmen. Inget är bra! Hon vill sitta i knä men då blir vi både sjöblöta. Hon vänder på sig men ingen sida tycks fungera. Hon sover korta stunder efter amning annars är hon vaken. Glad att nätterna fungerar än iaf. Det är tungt att vara vuxen just nu så att vara bebis är nog inte heller lätt. Dåligt väder idag men ack så hett än.
#192 så fina de är!
#192 Vad fin hon är!
Räknade att födelsevikten x 2 blir 100 procent. Delade födelsevikten på 100 för att veta vad 1 procent blir , dvs 38,8 och 52,7.
Delade sedan viktuppgången på födelsevikten för att få ett procenttal. Tex 9745/5270 = 1,849. Tog sedan 1 procenttal av födelsevikten x 84.9 = 4474, 23 gram blev viktuppgången. 4474,23 + 5270 (födelsevikt) = 9744,23 (exakt vikt är 9745 gram).
Någon duktig på matematik som vet om man ska räkna på detta sätt eller födelsevikt genom viktuppgång? På omvänd räkning blir det en viktuppgång på 54 procent för yngsta sonen vid 3 månader. Vilket skulle innebära en vikt på 7905 gram. Vilket inte stämmer då han vägde 9745 gram (100 procents viktuppgång är 10540 gram) Alltså verkar första räknesättet mer rimligt? Någon med en app som räknar vikt, som kan lägga ut hur appen räknar? Kan vara intressant för fler, kanske?
Första räknesättet står först, andra inom parentes. Deras vikter kommer efter. Ja, ni ser ju själva skillnaden. Procentmässigt har de gått upp nästan lika mycket oavsett räknesätt.
Äldsta sonen. 3880 gram vid födseln
3 månader - 82, 9 procent (54,6 procent) vikt 7100 gram
6 månader - 123 procent (44,7 procent) vikt 8680 gram
Yngsta sonen. 5270 gram vid födseln
3 månader - 84,9 procent (54 procent) vikt 9745 gram
6 månader - 125 procent (44,4 procent) vikt 11860 gram
Om jag förstått rätt vill du räkna ut den procentuella förändringen (hur mycket ditt barn ökat i vikt). Detta gör du genom att dividera viktuppgången med födelsevikten. Ex. äldsta son:
födelsevikt: 3880
vikt vid 3 mån: 7100
vikt ökning :3200
ökning i procent: 3200/3880 = 82,9 %
Du räknar alltså som du gjort. Hänger dock inte riktigt med på din uträkning men vi får samma procent så what the heck!
När du tar födelsevikten genom viktuppgången räknar du ut hur mycket första värdet är i procent av andra värdet. Dvs. hur många procent födelsevikten motsvarar av den "nuvarande vikten", detta säger alltså inte något om den procentuella ökningen.
Hälsningar Emma! :)
#197 Åh, det var ju mycket lättare räknesätt. Tack! Precis, jag ville ha fram procenten på viktuppgång.
Jag vägde mig lite på kul idag. Sist jag vägde mig innan bebis kom så vägde jag 96,5 och idag stod vågen på 90,0. Hade kvar från min förra grav men har 10 kvar av denna. Kommer inte stressa med nedgången men min målvikt senare kommer vara 62-65 (vägde det innan första dottern föddes). Men lite skoj att kolla iaf.:-D
#199 Skoj, otroligt vad man tappar direkt :O Hur tätt har du mellan dina barn? Innan första barnet låg jag på 58 kg, på inskrivningen med andra barnet var det 62 kg. Slutade väga mig i 8e månaden då sa vågen 93,5(!). Räknar med att jag slutade på 35 kg plus plus. 7,5 mån efter kejsarsnitt vägde jag 68,9 kg. Målet är 60 kg, får se. Har 9 år mellan mina barn.
Ja just det, tappade 15 kg efter 1 vecka. otroligt.
#200 det är otroligt. Är 8 år mellan:-P gick upp 30kg förra gången, vilket jag gick ner för fort efter. Så gick upp ca20 igen när jag slutade amma. Låg på ca80 kg innan den här graviditeten å gick upp ca 16. Trivs inte alls att väga över 80.
Ligger i sängen och njuter av ljudet utav Alma som ligger i vaggan bredvid mig och snuttar. (Hon snuttar som om hon sög på en napp, men munnen är tom) :) underbara älskade unge!
Jag gick upp ca 11 kg under graviditeten, när jag vägde mig två dagar efter förlossningen hade jag gått ner ca 4-5 kg.
Sen bara rann det av, Villemo blir två veckor idag och jag är tillbaka på startvikten.
Känner att jag kanske måste vara lite nogrannare med att äta, annars kommer jag ju tyna bort..
Vi var hos BVC igår och vägde och mätte. Hon har gått upp som hon ska och hade växt en hel cm på längden ;) Och oj vad hon var vaken och låg och tittade när vi var där!
Nu ska bara det sista i naveln läka. Stumpen har trillat av, men det blev en bit navelsträng kvar i botten av naveln. Hoppas det går fort, så att vi kan prova att bada sen :) Jag tror att hon skulle gilla det, hon verkar tycka mycket om när man sköljer hennes rumpa i handfatet.
Brandlukten gör mig tokig!!! Pallar inte mer!
Hade en mindre nöjd bebis som absolut inte ville sova mellan halv 3 å 5. Inga skrik men gnydde och vred sig. Magen var i olag, en fontänspya och lite bajs senare somnade man gott. Sen var det bara att pallra sig upp kl 7 för det är dax för semester!
Hallååå….. Vart är alla?
#208 Jag är här 😊
#208 hur går det med branden och röken??
Härligt 😀 många som tycks försvunnit! Vi åkte bort i två dagar. Jag behövde få sova. De säger att röken inte är farlig. Dock känner jag ju av att halsen är påverkad så hur är det inte för någon på 3 mån då kan man ju undra. Är som om grannen eldar ur pannan, konstant… Hur går det med eran lilla tjej då? Hon ser så söt ut! 😀
#211 hon är en liten ängel än så länge, är så snäll mot oss, sover på nätterna! Äter mellan 22-23 sedan mellan 01.30-02.30 ungefär och sen igen mellan 04.30-06.00 Hon är så fin, min skatt! Idag har storasyster vart här och hälsat på ❤️
Fy vad tradigt!! Brandrök luktar ju så illa med! Min man är deltidsbrandman…är alltid lika orolig när han är ute på bränder
Hon ser så liten ut…. 😀 Antar att stora syster inte är så gammal och ändå ser hon såå liten ut. Mysig bild!
Storasyster är 13 år (halvsystrar) hon är nog ganska liten väger 3240gram nu och är 51,5cm lång. Hur gammal är Holly nu?
Holly blir 4 mån på lördag 😊 Tiden har gått sjuuuukt fort. Jag var rädd för 30-års kris då det närmar sig med bara någon månad men ack så fel. Är mer nojjig för att min bebis blir stor alldeles för fort 😣 Skulle inte greja att min sambo vore brandman. Är för oroligt lagd för det! Hur gammal är du?
#217 Jag är 81:a så fyller 33 på onsdag :-) Nä…det där med brandman är knepigt…tack och lov är han insatsledare nu så han ska ju inte vara i elden/olyckorna utan styra upp hela räddningsinsatsen och ha övergripande ansvar. Ja tiden går alldeles för fort! Våran Alma är redan 2 veckor gammal imorgon… Hur gammal är du? Gissar på 29?
Jupps…. 29 i några månader till 😛 Men ska väl inte klaga. Är en ganska nöjd, snart 30-årig, 3-barns mamma. Nu ska tant sova så hon orkar med morgondagen. Sambon börjar jobba så jag blir själv. Snart dags å amma så måste blunda till ett tag innan. Har fått en ful ovana å tagit lite egen tid på tok för sent 😁😁
Inte dåligt att ha hunnit med 3 barn! Alma är mitt första :-) Samma här…egentiden hamnar på fel sida dygnet :-P hihi Måste med försöka sova lite…matning här med om nån timme eller två ;-)
Jag är 31 och Joel blir 4 månader den 18. Han börjar få trångt i vagnen. Han har smala långa ben så 56 är på bredden bra men inte på längden. Och jag tror han,i vissa klädesplagg, redan studsat upp till 68(bodysar mest) . Va sjutton gubbar händer liksom….Joel är en ängel som sover mellan 19-21 till 06-07. Alltså hela nätterna utan matning. :)
#221 Stora killen nu då :-) skönt att han sover på nätterna! Vi är så tacksamma att Alma är så snäll mot oss än så länge :-)
#221 Stora killen nu då :-) skönt att han sover på nätterna! Vi är så tacksamma att Alma är så snäll mot oss än så länge :-)
Jag är här, läser allt ni skriver men orkar inte skriva från mobilen. Har fortfarande inget internet här hemma. Irriterande men det ska slås på på söndag iaf. Här växer Wilmer så det knakar. Lång och smal fortfarande men han har goa lår och armar :-) 68 i vissa bodys här också, han har ärvt min långa överkropp och rätt korta ben. 56 i byxor passar nästan fortfarande, saknas vara några få cm. Men nu är allt i 56 undangömt till nästa bebis :-) Och nu har han upptäckt sin snopp, ska alltid dra i den när vi byter blöja, haha. Och häromdagen satt han en stund utan stöd till min stora förvåning. Men det vågar jag inte låta honom göra så mycket, kan knappast vara bra för hans rygg så tidigt :-S Han kämpar sig upp, blir helt illröd i ansiktet. Men jag börjar busa med honom då istället så att han glömmer bort vad han försöker göra.
wow va tidig han känns wilmer. Joel har ingen aning om att han har snopp gissar jag :P Men han har börjat visa att han vill sitta upp så han får sitta med min hand som stöd och det går fint. Roligt att märka skillnaderna på dem.
joel har förresten slutat jollra sött, nu förtider skriksjunger han istället. Jag får be honom vara tyst så han inte väcker hela huset kl.5 på morgonen. Idag sjöng han en serenad åt taklampan 😂
Jag tycker det är så roligt att läsa om era bebisars utveckling, längtar tills Villemo blir lite större och mer "med" :)
Igår eftermiddag/kväll gjorde hon inte annat än att kräkas, kräkas och kräkas.. Men efter några småsnuttar mjölk och lite gos så somnade hon tillslut och har sovit riktigt gott inatt. Två matningar och inte allt för mycket kräkande, så nu känner jag mig riktigt utvilad :)
Slänger med en bild från vagnpromenaden häromdagen :)
Wow…. Hej Ally! 😉 Jaså han har hittat snoppen! Då lär han väl aldrig glömma den igen 😛😉 Här har vi hittat tungan! Den är väldigt skoj just nu. Annars ligger Holly mest på mage och tittar och tittar och tittar. Storasystrarna är väldigt intressanta 😛 Att jag har hunnit med tre barn innan jag fyllt 30 är bara ren tur. Jag hittade Richard när vi var runt 11 år gamla. Att den sen blev vi gjorde att hus, bil, barn och så kom tidigt. Hade jag inte hittat honom så hade det nog tagit längre tid. Vi har bestämt oss för att gifta oss. Ska ringa kyrkan imorgon och kolla tider. Blir slutet av september el början av oktober i samband med Hollys dop. Litet, snabbt och överraskning för de som blir bjudna. Känns mysigt 😊 Vad menar ni med sitter utan stöd? Bara att man håller längre ner typ? Här har vi en envis tjej som suttit ett tag. Hon blir arg om man håller. I knät går det bra. Bär man henne har hon dock inte lika bra koll på huvudet.
Nellie är en vecka idag och grymt snäll. Somnar ca 00-03 å sen 04-07 för att fortsätta sova till halv 10 när mamma å pappa ändå vill upp å äta frukost. Känns lyxigt ändå… Hon har de längsta vakentiderna på förmiddagen och kvällen. Hade en lite jobbig dag igår med ont i magen. Men annars verkar hon väldigt nöjd! Jag har dock en sargad bröstvårta. (har känslig hud) så fick köpa amningsnapp eller va d heter och känns lite bättre iaf. Amningen har blivit bättre på mitt svåra bröst oxå, har inåtvänd bröstvårta så hon har svårt att få tag. Hoppas det går att ge ett par mål på den sidan oxå till slut.
Idag blir Noel 6veckor och idag får pappan i familjen äntligen komma hem från sjukhuset! Allt blir så mkt lättare när han är hemma även om det blir som att ha ett tredje barn. Slippa åka till sjukhuset varje dag! Noel sover sen två veckor tillbaks hela nätter, somnar vid 22-23 och sover till 7, skönt! Tänk om en annan kunde ha pli nog på sig själv att gå och lägga sig i tid med :P
När ska man hinna göra allt man vill göra då? Jag sitter ofta uppe till 24 fast jag tänker att jag ska sova tidigare…så skönt att få vara helt ensam lite.
#230 Samma här! Jag behöver en stund själv, blir galen annars. Och den tiden finns typ från tidigast 22 här hemma. Slipper gärna sambon en stund också 😛 Svårt att hinna annars… Alltid något på g!
#230 Samma här! Jag behöver en stund själv, blir galen annars. Och den tiden finns typ från tidigast 22 här hemma. Slipper gärna sambon en stund också 😛 Svårt att hinna annars… Alltid något på g!
Ja sambon vill jag också slippa ibland.
Hur är eran sexlust? Min är obefintlig 😔 Hoppas det är amningen som gör att det är så. Blir lite orolig…
Min är tyvärr inte heller där. Ärret bråkar lite, livmodern har bråkat en del den med (den vägrar flytta upp sig igen typ) och sen den här pip värmen… jag tänker som så att det är snart svalt och kroppen blir mer normal ju längre tid som går.

Lusten är hyfsad men amningshormonerna sabbar slemhinnorna, aj!
Jag får ont efter sex, el fick…. Riktigt ont i magen i ca 3 dagar 😔 Vem vill ha sex då? Köpte iaf glidmedel på apoteket. Funkade kanon! Var speciellt för torra slemhinnor. Tyvärr ökade inte lusten men nu slipper jag iaf ha ont!
alltså jag känner mig som om livmodern är precis innanför fast sambon anser att det känns som vanligt. Nu hoppas jag att det snart känns som vanligt + att lusten börjar komma tillbaka men det är svårt i hettan. Maken (när ska jag lära mig det då!) är så svettig att honom kan man inte röra. Blir inget sex om man inte får nått kel i min värld.
Hoppar in lite för att säga att allt är bra med oss. Vi är på semester och hälsar på svärföräldrarna. Det är fullt ös med att lära sig gå och Birk utnyttjar definitivt det faktum att vi är "på landet". Jäklar vad den gossen badar när det är fint väder! På onsdag åker vi upp till en camping i Mora och är där till tisdagen veckan efter. Birks pappa ska delta i cykelvasan. Sen stundar Birks födelsedag.. Så det är fullt upp nu!
#239 låter bra! och vem skulle inte bada hela tiden om man hade chansen =)
Värmen gör inte så att lusten kommer. Då gör jag hellre som Birk och badar 😀 Sambon tycks alltid sugen. Försöker gömma mig ibland 😁😛 Är väl jätte bra att han efter alla år ännu känner så för mig. Men just nu vill jag verkligen ha space. Är någon på mig hela tiden känns det som.
Jag saknar sex jättemycket redan, speciellt nu när jag är själv i min kropp igen och känner mig nästan som vanligt.. Men det dröjer väl många veckor innan det blir något med det, när man har det här äckliga avslaget :( Vill bara att det ska ge sig nu! Och jag har bara haft det i knappt tre veckor. Är säkert en av dom som har tolv veckors avslag bara för det.. ;)
Ååh, idag blir det sjukhuset för äldsta barnet istället. Vi ska prata igenom hans behov av utredning för neuropsykiatriska sjukdomar. Otroligt att man behöver ha diagnos för att få hjälp i skolan!
Har inte heller någon lust. Har precis slutat med p-pillerna igen så jag hoppas att lusten kommer tillbaka snart. P-medel har alltid dödat min lust. Har berättat för maken och sagt att antingen får han använda kondom eller så kör vi på och blir det en liten till så blir det. Tänker inte göra abort, inte när det finns längtan efter fler (även om planerna kanske mer realistiskt ligger ett år framåt i tiden). Då får vi ha dem tätt helt enkelt.
Fast det är rätt dött på sexfronten ändå, så det blir väl inga barn gjorda :P
Vad kul med bröllop JeFo!
Vårt dop är bokat 21 september, han hinner bli fem månader men det får va. Ville egentligen ha 5 oktober, på vår bröllopsdag men då ska min kusin döpa sin lilla (Morr)
Postade inbjudningarna igår, 101 personer bjudna. Ibland gillar jag inte att ha stor släkt.
Wilmer sitter helt själv, men om han gör några hastiga rörelser så välter han såklart. Men jag brukar lura honom lite så att han åtminstone sitter lutad mot något.
Snoppen verkar mycket intressant, han är där och pillar hela tiden. Ibland får han ett ordentligt tag och drar, blir helt nollställd i ansiktet, haha. Rasmus skrattar halvt ihjäl sig.
Igår knäckte han snurra runt-koden, äntligen kommer han sig runt. Fast när han väl tagit sig runt på mage ligger han där som en fisk på torra land, han kommer inte tillbaka alls.
Tycker han är tidig med vissa saker och sen med andra Thiah :)
Antar att det är så det ska vara.
Haha, taklampan ska ju också visas uppskattning. Heja Joel!
Det där med egentid är trixigt, jag nattar Wilmer mellan åtta och nio så då får jag några timmar för mig själv/med maken. Men det är ju alltid något som ska göras, disken ska fixas, det ska vikas tvätt osv. Men men, det är ju tyst iaf :P
Igår var vi uppe till halv ett och vek dopservetter och målade hyllplan.
Härligt att han gör framsteg Ally. Joel verkar som sagt ha tagit paus i motoriken och övar sin operaröst istället.
Hade en unge på dagis som drog sin snopp så långt att jag var tvungen att fråga kristian om det inte gör ont och hur sjutton det är möjligt att den stretchar så långt.. .hahaha
Piller är, förutom minskad sexlust, det smidigaste skyddet för oss. Vi planerar inget mera barn och vi är slarviga med kondom. Nu i värmen blir det ändå inget sexande 🤪
Joel hade en gnällig natt. Tidigt på morgonen började han gnälla i sömnen/halvvaken och det hjälpte inte att jag tog honom bredvid mig. Han gnällde t.o.m när han låg på mig vilket han inte brukar göra. Nu på morgonen har han varit sig själv i alla fall.
Ja, nu händer absolut allting på samma gång. Han skjuter i längd, börjar kunna massa saker och är så otroligt med på allt som händer.
Vi hade också en sån period nyligen. En flyktig men återkommande tanke var om han skulle förbli så resten av livet, haha. Men vips så var ju utvecklandet igång igen.
Joel har ju legat rätt långt fram i utvecklingen hela tiden tycker jag så han återhämtar sig väl lite :)
Haha, ja man börjar ju undra om det inte gör ont. Ser ju inte skönt ut direkt :P
Lite orolig kanske? Så himla svårt att förstå ibland vad det är som är tokigt, man vill ju bara ta bort det som är dåligt men det är verkligen inte lätt alltid.
Skönt att han blev sig själv igen. Kanske var en ledsam dröm bara :)
Härligt att du är tillbaka Ally! 😉 Bokade kyrkan idag, 4 okt blev det. Hade velat haft 21 sep men det känns för tidigt. Är jag som ska fixa allt så jag behöver lite tid. Holly får vara stor tjej på dopet 😛 Oj vad med gäster. Tycker mina 40 räcker! Men det är ju å andra sidan skoj och bli bjuden på såna kalas. Sällan man träffar alla annars. Vad ska ni bjuda på? Har idétorka 😣 Vi ska ha mat och bröllopstårta. Han kanske ska bli operasångare Thiah! Några vet ju redan i unga år vad det ska bli 😛 Och Wilmer satsar väl på snopprekord 😉 Haha… Vi har en jobbig period, el dagar två iaf. Jag vet inte vad Holly vill. Bli buren hela tiden, gissar jag. Med två andra så fungerar inte det 😔 Tror hon blivit mammig. Jag har inte ork till sex. När klockan är 21 och äldsta lagt sig är jag färdig. Läste att så länge man amma var sexlusten dålig. Så jag hoppas det är så 😁 Idag har Holly varit hungrig. Hon kanske växer. Men det känns direkt i kroppen när det blir mer. Önskar jag hade energi som barnen 😛 Dra saker över huvudet är Hollys grek just nu. Blir tokig på henne. Hon använder allt som går som snuttefilt. Obehagligt när hon får tag i täcken och filtar 😣 En stor bakelse vore sååå gott just nu! Men jag behöver komma i mina vanliga kläder.

#243 En kurator jag känner är oxå galen på detta. Vissa barn behöver bara lite annat/mer av skolan, det ska inte behövas en diagnos för att få det!
På tal om tidig el inte… Runt 5-7 mån är normalt och vända på sig säger papprena vi fått. Att vända tillbaka igen tar ytterligare nån månad efter att man kommit på hur man vänder sig. Kan han sitta helt själv? Holly är rund i rumpan och skulle aldrig greja det 😛 Jag blev ju helt nojjig när Holly inte kunde ligga på mage och lyfta huvudet. Mamma sa då: har du någonsin sett ett friskt barn som inte kan lyfta huvudet. Allt kommer… Tids nog 😉 Ska ni börja med lite smakprov nu vid 4mån el ska ni vänta? Några har bråttom och andra väntar. Tycker det känns tidigt än. Holly är inte intresserad än. Men äter vi nå lämpligt kanske hon får testa.
#248 så där ligger joel jämt så vi har slutat oroa oss. Tar bort det från mestadels av ansiktet när han somnat. Joel ska börja äta vid 4 månader. Alltså såklart börja med smakisar men sen sätta igång eftersom han flaskas. Så nästa vecka ska vi koka en potatis. :) Jag är inte orolig för joels utveckling. Framåt går det ju. Nu har han börjat greppa i allt, även mammas bröstvårtor och farmors hänghaka. :D Är vi ute i affärer är han helst vaken och sitter upp. Jättenyfiken. Skrattade åt en karl i kassakön idag. Jag hoppas killen hade lett åt honom så att Joel inte bara skrattar hej vilt åt okända. 18okt blir det fest här. Jag/vi har fått ärva vitgulds ringar av min mamma. I den ena står mamma o pappas namn. Guldsmeden skulle försöka minska dom utan att ta bort namnet. :)
Vi ska bara ha fika, en stor tårta i form av ett tåg och sen smått och gott som cake pops och minicupcakes. Varken ork, lust eller ekonomi räcker för att jag ska stå med mat till 100 stycken. Det där med att dra täcket över huvudet pysslar Wilmer också med. Får fortfarande hjärtat i halsgropen när jag ser det. Ja, i mitt knä, sängen och soffan sitter han själv. Ska knäppa en bild :-) Han halvlåg i mitt knä häromdagen och vips på något sätt hade han dragit sig upp med hjälp av min arm. Blev bara sittandes och stirra på honom. Vart tog min bebis vägen? :-o Oj, 5-7 månader. Trodde att det var normalt kring 2-3, får nog läsa på lite. Blev lite svettig när han inte verkade greja det alls först. Jag kanske bör slappna av lite.. Vi har faktiskt tjuvstartat lite med smakisar. Sitter han i knät när man äter så glor han storögt varje gång man stoppar något i munnen och häromdagen stirrade han på min smörgås. (ska se om mobilen vill ladda upp en bild) Så han har fått smaka på banan och pyttelite turkisk yoghurt. Båda gick hem och han smackade efter mer. Men nu har jag avvaktat lite. Tänkte också koka potatis nästa vecka. Så får vi se om hans intresse håller i sig, annars så väntar vi lite :-) Haha, thiah. Såg framför mig hur Joel fnissar åt folk ute. Tur han är så liten och det bara är gulligt i sådana fall :-D Vad mysigt att få ärva ringar, känns så mycket per personligt. Jag älskar min ring men den har ju ingen historia.
Har du bytt till sittdelen förresten thiah? :-)
Enligt mina papper ska man inte ge mjölprodukter förrän ett års ålder och då börja med sånt där surt. Härligt att han ändå gillade att äta, kommer säkert underlätta sen när det blir mera seriöst ätande. Joel har noll intresse för mat, är mer intresserad av att försöka fånga sin tunga med sina händer. Så vi ska se hur det går med potatis nästa vecka… 🤪
Nä, inte bytt till sittdelen ännu men jag borde för han har inte många cm kvar. Kanske ska göra det idag när vi ska åka och överraska maken på jobbet. Liggdelen går ju att sätta ner, fast han vill helst se sig omkring.
#255 här säger de att fet yoghurt funkar jättebra som smakis. Pratade med vår bvc-tjej och hon nämnde lite olika som går att testa med. Men de kan ju aldrig vara överens de där inom vården :-P Men sen skulle jag ju aldrig ge en hel portion yoghurt, då blir det nog inte så bra. Men som smakis är det tydligen helt okej :-) Antingen det eller så tvärdör intresset helt. Skulle inte förvåna mig. Lång kille :-) Här har han över en dm kvar så han får snällt ligga kvar, även om det är så tråååkigt så man nästan dör.
#256 skulle vara finemang om man kan ge lite sådan youghurt då jag själv gärna äter den till frukost.
Sträcker joel på sig , som han älskar att göra, så har han kanske 5cm kvar om jag inte trycker upp hans huvud längst in i vagnen. Vill gärna att han ska ha lite luft mellan sig och vagnskanterna. Vi kan har en liten ryggplatta som jag fäller upp för det mesta och då kan han sitta, men där glider han lätt ner då det bara blir en planka med en kudde på liksom. Sittdelen går ju att fälla ner så att han kan ligga och sova ordentligt.
Sitter han i babysittern så håller han gärna upp huvudet lite extra just för att se nått.
Det är väl det där med järnupptaget som är anledningen till att man inte ska ge mjölkprodukter egentligen, men en droppe på tungan gör knappast att järnvärdet sjunker tänker jag. På vår bvc verkar de ju som sagt inte bekymrade över det iaf, hon sa bara att bebisar oftast gillar sån yogurt :)
Undra om vår vagn är extra lång eller om Wilmer är extra liten, haha.
Men det låter ju, med tanke på att ni har fullt liggläge i sittdelen, som att ni är redo att byta :)
Det finns ju oftast bälte i sittdelen också, då sitter de ju lite bättre de korta stunder de vill se sig omkring.
Den 21 ska vi till läkare för 4 månaders granskning så då vet vi hur mycket längre han blivit sen 17 juli. 62cm var han då iaf
Vi börjar också få ont om plats i liggdelen. Vill av säkerhetsskäl ha kvar Holly så länge som möjligt i "lådan". Får se hur länge det varar… 😛 Du får vara först med att skappa historia med era ringar Ally! Gillar bilden med Wilmer och mackan. Han ser verkligen sugen ut! Riktigt söt kille. Och nu vill jag verkligen se hur du ser ut! 😁 Ser inte alla ut som tjejen på gravidbilderna! Vi har 4mån-koll 28e om jag minns rätt. Är nyfiken på längden jag också. Känns som de rusar iväg våra små. Nej dop för 100st lär ju kosta bara med tårta. Tur vår släkt inte är allt för stor.
Spännande :)
Och tack för påminnelsen, nu fick jag ringt och lämnat meddelande om att vi ska boka in fyramånaderskontrollen. Ska ju byta bvc och har inte kommit i ordning med tider också sådant än.
Tror att Wilmer vuxit en del på längden, sist var han 59,5 så över gissar på 62 eller 63 denna gången.
Dom har vuxit på bra ju. Skillnaden var ju enorm i början 😛
#253 haha den hade jag missat! Jag tror att jag hellre har joel i sittvagn med sele än att han sitter i liggvagnen och hasar åt olika håll. Ska se om jag faktiskt orkar ändra idag ;)
Ja vill han se så ska han väl få se 😀 Holly är dock bara intresserad av att vända sig. Sånt blir bara bök om man byter till sittdel. Hon får härda ett tag till! 😛 Ska bli skönt att skolan börjar nästa vecka. De äldre har gjort allr nu och är skapligt uttråkade. Behövs lite skola nu 😉 och jag kan behöva andas. Ser fram emot Hollys och mina dagar ihop, hela två halvdagar i veckan. Då är det kvalitetstid 😃
#264 ja joel vill bara titta inte böka runt som tur är. Förstår att du vill ha bökfia i "lådan" ett tag till.
jag har på 2 dagars tid lyckats förstöra 2 tvättningar med maskinen. Första gången krympte jag två av mina nyinköpta fluffiga tunna sommarbyxor, de går ännu att använda men haar blivit capri byxor. Bättre än inget får jag väl tycka.
Sen lyckades jag igår färga hela PIP maskinen rosa. Mina nya mintgröna sommarbyxor, använda hela 3 gånger är nu alltså nån mix av mintgrön och rosa. Joel har fått 2 nya pyjamaser som jag lyckats färga rosa och sen hans trasor. Trasorna är väl struntsamma och egentligen pyjamaserna också men det känns bara så pissigt. Har bestämt mig för att försöka bleka ner den rosa färgen nu en tvätt och sen färga allt mörkgrönt… Har inget emot rosa men det är ingen snygg rosa vare sig på trasor, handduk eller byxor.
#260 Oj, nu postade vi visst våra inlägg precis samtidigt så jag missade ditt.
Han var verkligen riktigt intresserad av smörgåsen, mamma skrattade åt honom och var tvungen av fota.
Ska se om jag hittar en bild på mig där jag inte har mat i munnen :P
Har blivit ganska smal i ansiktet nu efter graviditeten, första gången i mitt liv som jag är det. Och så har jag blivit väldigt lik min mamma :o
Mhm, och så vill jag har lite annat smått och gott att bjuda på så det kommer dra iväg som det är. Dock har jag himla tur för min svägerska är konditor så vi betalar bara för materialet :)
Jag måste kolla om vi har fullt liggläge på vår sittdel, men jag kan inte tänka mig att de gjort en utan det. Vore ju korkat. Speciellt till den summan..
Wilmer tittar också mest omkring, fram tills några veckor sedan funkade det att bara fälla ned suffletten så att han kunde titta uppåt men sen blev det också tråkigt.
#262 Haha, ja. Holly vägde ju nästan 2 kg mer än Wilmer. Nästan en Wilmer till :P
#265 Oj, vad tråkigt :/
Testa att lägga allt i en balja med vatten och vanligt salt över natten och kör sen i maskinen igen. Färgade lakan blir iaf som nya då.
Kul att läsa om och se bilder på era små, det händer så mycket hela tiden och alla har sina små egenheter och olika utveckling :) Här händer det också mycket. Svante är 5 1/2 månad och har börjat få lite smakisar, han är lite skeptisk till konsistensen men verkar gilla både potatis, palsternacka och gröt. Han kan också sitta själv nu, det händer att han tippar men han sitter långa stunder själv. Stora killen! Vi har dock inte bytt till sittdel än, tycker han är så liten så jag drar ut på det så länge det går ;) Brukar dock ta med en kudde som han får sitta mot när han är vaken och nyfiken men det börjar väl snart bli dags att byta… Han är fortfarande en väldigt nöjd och glad liten kille och det är jag såå glad och tacksam för! Och tisdag nästa vecka är det dags att operera snittet. Ska bli såå skönt att få det gjort och jag hoppas att det läker ihop snabbt och bra efter det! Börjar dock bli lite nervös nu, lite för själva op men mest för att lämna Svante under tiden! Men jag hoppas det går fort! Har börjat träna lite med flaska så moster ska kunna ge han lite mat om han blir hungrig under tiden. ♡
#267 ja just det, du och ditt bråkiga sår/ärr. Va skönt att äntligen få det fixat!
Nu är Joels vagndel bytt. Passade på att byta efter att vi gått cirka 20 minuter i ÖSregn utan skydd så liggdelen var ändå dyblöt…. Sittdelen går bra att fälla ända ner. Kommer han ligga bara i blöja eller body vill jag ha ett lakan under och blir det kallare väder så sätter vi dit åkpåsen, annars så kommer han klara sig fint. =)
Hoppas du blir bra nu Malin! Hoppas han blir nöjd med sittdelen Thiah. Tycker det gått så fort redan för våra små. De är verkligen inte bebisar länge 😁
#273 inte undra på att ungarna är snygga!
Haha Thiah…. Du är alltid rolig du 😉😛 Nu vill jag se Ally!! Känns skoj att ha ett face på er. Bara Thiah som varit duktig och visat innan ju.
Idag har jag fixat barnvakt så jag kan klippa mig… Var typ 1 år sedan! 😁 Min egentid är som sagt snudd på obefintlig. Ska försöka ändra på det och inte sätta mig själv sist, iaf inte jämt. Ska lägga barnen i tid ikväll och mysa med sambon. Var hos syster och planerade för bröllop igår. Drar iväg fort vill jag lova 😞 Vi ska ju bara ha nå litet när Holly döper sig men det är svårt värre.
Skönt med egentid! Jag fick en 30min egentid igår när jag var ute med hunden, fick passa på medan Noel sov och Alwa kollade på film. Sambon kan inte hjälpa till så mkt med barnen just nu, ryggen måste läka först.
Jag är bortskämd med egen tid. Maken har ofta Joel inne med sig i pojkrummet på kvällarna. Så jag får sitta 1-2 timmar i lugn och ro och eftet det har joel oftast somnat. :)
Idag trotsade vi regnet, så alla tre (mamma, pappa, barn) drog på¨sina regnkläder och gick till lekplatsen. Sonen på 8 månader älskar att gunga, som så många andra barn så var det bara gungan som gällde. Gnäll på rutchkanan, gräset, sandlådan osv tills han hamnade i gungan igen. Mitt lilla sladdbarn blir bortskämt ;) Hur man nu kan ha en sladdis när man bara är 30 år (!?)
Jag är glad att jag sparat alla kläder efter äldsta sonen. Storlek 90 i regnkläder passar visst bra även till en rund 8 månaders kille :S
När är det barnen räknas som sladdis? Jag är 25 å stora tjejen är 8 år å lilla är 2 veckor. Vi är påväg hem från landet idag. Åkte 8 imorse. Bilen är perfekt att sova i så länge den rullar tycker Nellie. Å Cornelia (stora) kollar på film. När Nellie somnar igen nu efter matpausen ska mamma oxå sova lite!
Här har vi ätit potatismos 3 gånger nu. Lite gnäll men jag vet inte om det är potatisen eller bara "jag växer" gnäll. Han har börjat äta mera i allmänhet så det kan vara det också. Får se :)
Håhå jaja, 1-årsdagen närmar sig med stormsteg nu ju! 5 dagar kvar… ❤️
#280 Det är en rätt indivduell fråga, och det finns inget direkt svar. Vissa anser att man måste vara över 40 år för att kunna säga sladdbarn. Jag brukar inte kalla min son för sladdis, men med 9 års mellanrum så får han nångång heta sladdbarn 😉
på tryggabarn säger de 6 år, min BM säger 7 år.
Jag har hört att är det emr än 10 år mellan så är det en sladdis.
#283 jag har oxå hört olika bud så undrade där :-P En gammal kompis kallades sladdis å där va det 9 år mellan. Mellan min mamma å hennes syster är det 12 år. Usch va ont det gör i hjärtat när liten skriker så hon nästan blir blå för att hon vill ha närhet. Vilket är svårt när man sitter i bilen på motorvägen. Varade bara i max en minut men låg typ över bilstolen för att va så nära det gick och fingret fick vara napp. Nu sover bebis igen.
Vi har oxå testat potatismos. Holly såg bra dum ut när vi stoppade skeden i munnen. Det gick iaf bra, inga sura miner el antydan till att det var äckligt. Plockat undan alla små kläder idag och tagit fram nya. Blev massa nytt. Kunde inte sluta så det blev riktigt städat i hela garderoben. Skönt att ha det gjort!
Potatisen går riktigt bra här. Han äter snällt två teskedar mos(med lite mjölk i) och det mesta går ner. Sen äter han 180ml mjölk efteråt, som efterätt liksom ;) ska se om han blir gnällig ikväll då potatisen nu var lite fastare än igår.
Det känns som att Villemo aldrig sover. Och när hon väl sover så är det i vagnen, bilen eller när man lagar mat eller något, så att man själv inte kan sova..
På natten ligger hon och gnyr/knorrar nästan hela tiden, och jag vaknar ju vid minsta lilla ljud hon gör! Jag hoppas att hennes mage blir bättre snart.
Måste lägga upp en bild (trots att den är i superdålig kvalitet) från häromkvällen när jag hade tänkt att hon skulle sova. Hon var jäääättetrött, tills vi bytte till pyjamas :D
I'm back!
Äntligen har vi internet, har ju bara bott här en månad liksom :P Relacomkillen var här i morse och fixade, så nu funkar det :)
Ni skriver så himla mycket, har använt era inlägg som kvällsläsning på mobilen. Men att svara på den.. Nä, det orkar jag inte så ofta. Brukar bli att jag skrivit ett långt inlägg och så försvinner alltihop.
JeFo: Säger som Thiah, inte konstigt att ni har vackra barn :D
Min första tanke var att ni ser sjukt trevliga ut, och det är du ju också :)
Ska se om jag kan lyckas knäppa ett kort. Lägger upp en bild från vår vigsel så länge men jag ser inte riktigt så ut längre, har blivit smalare i ansiktet iaf. Var i vecka 13 då tror jag, men det syntes ju knappast, haha.
Ignorera min illasittande bh, hade lite bråttom på morgonen..
På matfronten intet nytt här. Hade också tänkt testa med mos nu i dagarna men man ska visst orka att åka och handla också. Potatisen är slut sedan länge. Får skicka in maken efter jobbet idag tror jag, så att vi kan prova ikväll :)
Men igår lyckades han slicka på en muffins, tittade bort i en halv sekund när vi satt och fikade.
(Wilmer ska sitta i mitt knä vid bordet då så att han också kan vara med och snacka, annars kommer surläppen, haha)
Den lilla armen kom snabbt som attan och plötsligt hade han norpat en muffins, och som allt annat så försvann den ju in i munnen.
Det där med egentid ja.. Det är en gåta för min del och jag lyckas inte riktigt knäcka den tycker jag. Nu när vi fått in riktigt bra kvällsrutiner och Wilmer lägger sig vid halv nio så finns det ju några timmar till övers för mig/oss. Men då är det ju som sagt disk, städ och tvätt att ta hand om.. Men men, lite hinner jag iaf.
Nu har han börjat sova längre stunder på dagen, igår sov han nästan hela dagen tom, så då passar jag på att läsa lite och sånt. Riktigt skönt :)
JeFo: Klippa sig vore något. Ska försöka hinna det innan dopet nu. Klippte mig i mars förra året senast. Börjar bli lite risbuske, tur det är långt så att det går att sätta upp iaf.. Då syns det inte lika mycket :P
Skrev en uppsats som försvann 😞 Kul att du är tillbaka Ally, hinner ju sakna dig mellan inläggen 😉 Skönt att Ni har internet igen. Hur är det annars, har Ni boat in Er och trivs Ni? Blir inte klok på bilderna på dig. Får inte ihop att det är samma tjej! Ta en selfie!!!! 😛 Tack för snälla ord om oss 😊 Här har vi andra kört potatis och så är det muffins som är grejen! Haha… Han är inte dum den där Wilmer heller. Gäller att ha bra smak från start 😉 Holly testade lite limpa igår, hon såg så sugen ut. Egen tiden är svår… Jag skaffade barn för att jag ville vara med dom. Och jag har dom hela tiden också. Ric spelade fotboll i högre divisioner när vi skaffade första. Är van att klara allt själv. Då var det efter jobbet träning 5 dagar i veckan och match en. Nu är han hemma mera och ska få ta mera 😛 Är ju inte direkt så att jag ska ut och festa utan ta en promenad el bara vara på toa själv 😛 Ligger sjuk. Har såååå ont i halsen 😣 Denna vecka måste jag tok baka och städa. Tyra fyller i helgen. Sen är det dop och bröllop och efter det fyller jag 20, tror jag bestämt det var 😁😉 Massa på kort tid! Håller tummarna för att Holly slipper bli sjuk nu!
Jag verkar ha en superlätt unge för han ligger gärna själv i sitt babygym och fiffilurar (skriker på nalle puh) så jag hinner göra väldigt mycket fast han är vaken. Men hade jag inte kunnat det hade jag blivit knäpp, har för mycket adhd i kroppen för att vara stilla en längre tid om det finns saker som måste göras!
Ally, jag håller med jefo ;). Och wilmer är ju inte dum…hahs
Jefo hoppas du snart blir frisk. Vi börjar bli förkylda för helt plötsligt är det kallt och fuktigt och Kristian drar hem dagisbakterier…

#288 Precis sådan har våra två barn varit oxå. Tänk på att bebisar sover mycket mer aktivt än vuxna. De kan låta och röra sig ganska mycket och ändå sova. Vet man om detta är det mycket lättare att sova själv :) Man vaknar ju ändå när bebisen vaknar till på riktigt för då låter hen på ett helt annat sätt. Efetersom våra barn sov så högljutt fick de ligga i egen säng i rummet bredvid. Då hamnade deras säng ca fyra meter från våran och vi störde inte varndra lika mycket utan kunde äntligen sova lite.
#292 Jo, ofta sover hon ju eller är bara lite halvvaken och somnar om stunder emellan knorrandet och sprattlandet, men jag vaknar ändå.. Eller så piper/gnyr hon på varje utandning och då är det också omöjligt för mig att sova.
Men man vänjer sig säkert :) Dom andra rummen ligger så långt ifrån vårt sovrum, och i köket vill vi inte ha henne. Däremot har jag funderat på om jag ska ta någon natt och sova på soffan, så får sambon väcka mig när det är dags att ge henne mat. Han vaknar inte lika lätt av "småljuden" :)
Lillan har haft en jobbig dag med massa ont i magen. Knappt sovit sen 7 imorse. (kanske 3-4 timmar väldigt utspritt, max en halvtimme åt gången). Börjar äntligen släppa nu tror jag..
Majs är en höjdare tycker Joel, morot var det inte. 🤪
En sak jag och maken fått frågor/funderingar om är att vi inte ger vatten åt Joel. Jag har förstått att ersättning räcker men att man på varmare dagar kan behöva ge mera (precis som att barnen får amma mer). Jag förstår att man ska ge vatten tillsammans med en portion mat men nu äter han ju lite t.ex majs och vanliga portionen mjölk. Borde man ändå ge extra vatten (eller borde man gett när det var så varmt?).
#295 vi gav alltid ersättning till maten från vi började med smakportioner till dottern var 7-8mån kanske, då testade vi vatten till maten, vissa gånger dög det och ibland var det ersättning som gällde enligt henne.
#296 gav ni extra vatten innan dess?