Sätta igång med bebis verkstad!
Hejsan!
Jag har en dotter född 2/9 2013, min sambo vill så gärna att vi ska sätta igång med ett syskon. Men jag vet verkligen inte om jag orkar en till graviditet.
Jag hade hyperemesis gravidarum under graviditeten med dottern och eftersom att jag börjar uska utbildning nu i september så vill jag ju klara den. Men jag vet ju inte om jag drabbas av HG igen, det var så illa att jag kräktes av vatten och har fått kronisk brist av Folsyra, b12, kalcium, Dvitamin och järn.
Dessutom har vi ju precis köpt en valp, men mycket händer på 9 månader och jag kanske mår prima denna graviditet?!
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Eran lilla tjej är ännu väldigt liten + att ni har en liten valp så blir du väldigt dålig igen har du 2 stycken som är beroende av dig och det kommer du inte orka. Lyssnar sambon när du säger att du är osäker?
Väntar ni ett år till så har ni en mera självständig tös + en hund som är äldre. Då kanske det är lättare för dig OM du blir så dålig igen.
Känner du att utbildningen är viktig så kanske du ska göra klart den helt och sen sätta igång verkstaden? Ni har ju inte bråttom =)
Jo men det är precis så jag känner, men skulle jag inte bli dålig om jag blir gravid om typ ett år så kommer jag känna mig så dum att vi inte körde på tidigare!
Ja han lyssnar väl, men saken är den att han vill ha många barn. Jag med och han känner väl kanske att han börjar bli lite gammal eftersom att jag sagt att vi stoppar verkstaden vid 35 och han är 26. Så han har "tappat bort" mina p-piller ett par gånger haha!
Jag ska bli barnmorska men har långt dit så skulle jag vänta tills efter studierna så är det inte förns om ca 7år =/ Då hinner vi ju bara få en liten knoddis till!
/Josefin
Jag fick HG (tar din förkortning) med första barnet. Läste på om det och överallt står det att man har stor risk att få det igen om man haft det. Jag tex har fått den varje gång, så nej nu sist chansade jag inte utan vi räknade med att det skulle komma. Och det gjorde det. Detta kommer vi ta i beräkning även vid fler barn, så mina högskole-studier får bli innan eller efter en graviditet. Och vi tänker inte skaffa fler förrän vår yngsta går på förskola. Jag kommer inte vara i skick att sköta honom och sambon jobbar.
Ni har ju gott om tid! Hans ålder spelar dessutom knappt någon roll då hans spermier håller sig igång länge.
Visst kan du må bra nästa graviditet men är det värt att chansa just nu? Du kan ju gå klart uska utbildningen och sen ha paus för barn för att sen bli barnmorska. För OM du mår dåligt så kommer det bli jäkligt tufft både för dig, sambon och lilltjejen.
Sen tycker jag inte det är okej att han tappar bort dina piller, hur välmenat det än är. Att bli gravid är en sådan påfrestning, speciellt om man blir så dålig som du blev.
#3 Jo men vissa får bara HG första graviditeten, 50% får det fler än en graviditet. Så jag skulle nästan vilja, är det så att jag mår för illa så studerar jag på distans och jag vet ju att jag har perioder då jag mår bra och kan studera.
#4 Jo åldern spelar stor roll, jag vill inte att de ska behöva mista sin far innan de hunnit blivit gamla.
Min mamma fick mig när hon var 35, hon lever ju ännu men varje dag tänker jag på att hon skulle vart smart att skaffa mig tidigare så att jag fick längre tid med henne än vad jag kommer att få. Sen kan det vara kul att vara med under barnbarns uppväxt osv så jag sätter stopp när han har nått 35års ålder! =)
Kan lägga till att min sambo har AS och är sjukskriven på heltid, han klarar sig bra i hemmet men utanför så fungerar han inte direkt och hans läkare anser att han inte kommer att klara av ett arbete. Han har växt jätte mycket i sig själv nu när dottern kom och han ska be om arbetsrehabilitering så att han kanske en dag kan ha ett arbete. Men han kommer ju iaf att vara hemma när jag är gravid och barnets första år får han ta pappa ledigt och jag fortsätta att studera på distans som i nuläget!
/Josefin