STOR bebis-mage redan i vecka 14
Är gravid i v.14 med mitt första barn och min mage är redan lika stor som om jag vore i vecka 25 ungefär.
Mäter redan 104 cm i magmått, och har gått upp 9 kilo….
Misstänker nu att jag kanske är längre gången än jag tror, och blir lite oroad…
Någon som känner igen sig ?
Super-tacksam för svar :)
As Above, so Below.....
Har du fler anledningar till att misstänka att du är längre gången, tex att mensen krånglar i några månader innan plusset?
En del blir suuupersvullna i början, det är så himla olika. Andra är rätt platta hela vägen igenom medan andra sväller upp som en ballong redan i början! En del får större mage också om de väntar tvillingar, medan andra har en mage som liknar en enlinggraviditet trots att man väntar två så det är ju svårt att säga.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Min mage håller sig i den nedre regionen men jag ser nog lite tjockare ut t.o.m. Är dock i vecka 16.
golf.ifokus.se

Det kanske är två?
#0 Hur smal om magen var du innan? Tex på lite mer runda kvinnor syns inte gravidteten. Personligen tycker jag inte att din mage är så stor.
Nedan ser du min mage som följde översta kurvan perfekt på MVC, tills den gjorde hopp rakt upp och till slut gick knappt att mäta med deras magband. På mitt kejsarsnitt berättade läkarna att det var bland de största magarna de sett, och då har de sett en hel del tvillingmagar. Min egna viktuppgång uppskattas vara 35 kg, extremt mycket fostervatten + stor bebis på 5.270 gram och 57 cm lång. Idag är sonen 7 månader och väger 12.600 gram till dryga 76 cm längd.
Just det, i vecka 14 är bilden spegelvänd därför saknas min panter ifall någon undrar.
Jag tycker inte du ser så stor ut faktiskt. Alla är vi olika, kolla bara alla bildtrådar vi har med magarna så får du se.
/Christine
#5 Velinga1984; Jag var smal som ett streck, eller inte ett streck kanske. Kurvig har jag alltid varit, men hade ingen mage…
Tack för dina bilder, din mage ser ju tom. större ut än min :P
Skönt att se att jag inte är ensam. Enligt alla Konstens regler så ska det ju BÖRJA synas först i vecka 14, och på alla andra magbilder jag tittat på så har ju de flesta mini-mage jämfört med dig och mig :P
Kan skicka en bild på hur jag såg ut innan graviditeten om du vill?
As Above, so Below.....

#8 kortet nedan är taget 10 juni, fick det till att vara i vecka 12 (?). Sonen var beräknad till 19e december. Sen är det som #7 skriver, vi får alla olika magar.
Jag hade aldrig kunnat hålla min gravidtet hemlig. Många diskuterar svullen mage, vilket jag tror efter att ha fått veta på RUL att fram till vecka 18 utvecklas alla foster likadant. Det är därför man kan bestämma beräkningsdatum. Sen påverkar det även om man har mycket fostervatten, stor bebis, hur bebis ligger i magen osv. En stor mage behöver inte betyda stor bebis. Med första barnet växte magen fort, tror jag hade ungefär samma mått från 5e månaden som jag hade i 9e månaden.
Min mage var liten länge då Joel låg sidlänges. Kollegan ,som var beräknad 5v efter mig, såg gigantisk ut direkt. Jag var pinnsmal innan men min mage blev aldrig gigantisk utan vi låg på nedersta strecket tills Joel bytte position.
Moderkakans placering har tydligen väldigt stor betydelse.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Phuu, tack snälla ni för alla bra svar och bilder! Nu känner jag mig lite lugnare.
Det kanske är som ni säger att en del blir större helt enkelt.
Båda mina halvbröder vägde över 5 kilo och mammas mage var helt enorm!
Så det kan ju faktiskt förklara saken :)
Bara att förbereda sig på att klämma ut en 5-6 kilos bebis i Januari då :P
Tack igen alla <3 Gondica
As Above, so Below.....
allt handlar ju om ( som säkert andra tjejor nämnt tidigare ) hur kroppen är byggd, är man smal och fit syns det ju betydligt tidigare.
du får även tänka på att man blir väldigt gasig under graviditeten , så magen kan spöka lite för dig ibland, jag menar, skulle jag dra in min mage så ser jag inte gravid ut alls , men jag är i V. 19 och väntar en liten pojk .
Men slappnar jag av eller ställer mig eller sträcker mig rakt upp med armarna så kommer bebis magen fram , så… det är så varierat, allt kan nog bero på hur bebisen ligger eller hur kroppen känner sig .
det är ett mysterium allt de där med graviditet o kroppar, mystiskt men underbart .
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Alla är olika. 😉

Jag var väldigt svullen i början, något som lade sig sen innan den riktiga gravidmagen kom, men det kunde variera otroligt beroende på om jag precis hade ätit eller inte.
Båda bilderna är på mig i v14.
Hur ligger du på kurvan? Jag frågade MVC då jag denna gången låg på dem övre kurvan. Fick till svar att det nog var moderkakans "fel". Tidigare hade båda graviditeterna legat på medelkurvan. De vägde båda runt 3800 när det kom, båda tjejer. Och nu när nr3 kom, också en tjej, så vägde hon 4680! Jag har fått upp nästan lika mycket med alla tre, ca 30kg. Har innan varit smal och haft sexpack. Så varför nr3 blev så mycket större har jag inte fått nå svar på. Kan tillägga att för min del kändes det ingen större skillnad på att "klämma" ut 4680 el 3800.
#17 Man mäter väl inte kurvan så tidigt? Vi började inte med det förrän v. 20. TS: Ser inte enormt ut i mina ögon, svullet bara :) Inga konstigheter alls. Det kommer säkert lägga sig, och sedan börjar bebismagen växa istället.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#18 Med första sonen mätte vi tidigt, men enbart pga enorm mage så tidigt. Han växte ikapp magen till slut och vägde 3880 gram.Så stor mage tidigt (inte för att jag tycker nån i tråden har stormage i v.14) behöver inte betyda stor bebis.
Tror också mycket på gaser så tidigt. Jag var som en ballong till en början sen "pang" så var ballongen borta. Och jag helt platt.
Här börjar dem mäta magen runt vecka 24. Jag får dock komma först vecka 26 då det är semester och grejs nu.
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
#17 #18 #19 Här tror jag kurvan börjar efter v 23, så före det hjälper det inte att BM mäter, måttet går inte att se på någon "kurva" innan dess.
#21 Kollade precis mitt magmått med äldsta sonen, den blev mätt innan kurvan börjar fr om v.24. Så visst går det att mäta innan eftersom bm skriver in siffrorna ändå. Med yngsta sonen så fick inte sista måttet plats på kurvan men siffertalet står ändå.
#22 Okej, för min BM sa att det inte hjälper så mycket om hon mäter innan kurvan början, för det kommer inte med på kurvan ändå så det säger inte så mycket. Så tänker att är man i v14 så är det väl inte så intressant att mäta SF-mått, eftersom det är så långt ifrån kurvans start. Skillnad kanske om man börjar mäta någon vecka eller två innan den börjar, men 9-10v innan känns rätt meningslöst.
Vi mätte första gången i vecka 27 :o
#23 Nej, så tidigt är onödigt. Oftast är det ju svullna tarmar och annat som tar plats, det är ju först efter v.20 som det är en bebis som tar plats.
#25 Ja och så tidigt har ju livmodern inte hunnit så högt upp än, den har ju inte mer än precis hunnit upp ovanför kanten då. Och det är ju inte magen man mäter utan just livmodern/bäbisen.
Sorry sorry… Tänkte inte alls på vilken vecka du skrev att du var i. Här mäter man också efter vecka 20. Då får helt enkelt vänta och se….
Väldigt så olika det ändå är med hur magen växer. Då min dotter var i vecka 16 såg hon ut så här….
…och hon var i rätt bra form då och inte alls nå tjock innan graviditeten.
Å andra sidan blev hon aldrig riktigt tjock. Så här såg magen ut 4 timmar innan förlossningen.

Så ser min mage typ ut nu ^^
golf.ifokus.se