Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 6457 ggr
fridaas
1

Vi som ska ha barn 2014 #16

Den förra tråden börjar bli så lång nu tycker jag, så startar en ny!

Här kan du hitta den gamla!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

vevve89
1

Hemsk foglossning idag igen. Kände inget alls i förmiddags och sov ganska bra men nu gör det fruktansvärt ont igen. :-( Hur ska jag stå ut med det här i 5 veckor till? Krävs inte mycket alls för att jag ska få ont nu… Nästa vecka är det dessutom mycket på schemat… Tillträde till lägenheten, skälla på chefen å fixa massa

[WickedAlly]
0

#1 Många tycker att det blir bättre när bebisen fixerar sig. Det stabiliserar bäckenet lite :-)

vevve89
0

#2 då får jag hoppas att den här bebisen fixerar sig snart.:-) dottern gjorde inte förrän bara någon vecka innan om jag minns rätt. Men då hade jag inte ont i fogarna heller på samma sätt heller. Värsta är nog ändå att jag inte kan/orkar vara med å leka mkt alls med dottern och pojkvännen. Har blivit att jag lagt mig på soffan eller gått å satt mig efter en liten stund bara. Blir riktigt ledsen över det. Jag är ingen "lekmamma" som kan leka hur länge som helst annars heller men nu funkar det bara några minuter typ… Tror jag börjar bli less på att vara gravid just nu. Eller så kanske det bara är nu när det är semester och man vill göra och hinna med så mycket! Smärtan har lindrats för stunden iaf efter bad i en varm bubbelpool vi har i huset vi hyr. Synd att vi inte kan ta med den hem imorgon!

Theres
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min app på telefonen säger att jag ska få en pojke tydligen, och jag som.absolut inte vill veta :( Nej, men seriöst. Har ni tagit reda på könet? Vad blir det? Eller vill ni också få en överraskning?

golf.ifokus.se

RoxannaS
0

#4 Jag ville veta men vi lyckades inte vända upp rumpan så vi kunde kolla. Så vi får vänta och se =) vecka 19 idag för andra gången. 4 dagar kvar till halvvägs =)

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
fridaas
0

#4 haha min har aldrig visat något kön på den appen. Vi har valt att inte veta vad det är för kön, lite överraskning vill vi ha :) Idag har det gått 9dagar över tiden och jag tror bebis har fått för sig att stanna där inne för alltid, det finns inga som helst tecken på att den tänker komma ut. Så nu vill jag att det ska bli tisdag på en gång så jag kan få veta vilken tid jag ska infinna mig på förlossningen på fredag för igångsättning.

soundtrack
0

#4 Vi (eller snarare jag, för sambon kvittade det) ville inte veta, roligare med en överraskning :) men jag har nästan hela graviditeten haft på känn att det är en kille. Så vi får väl se :) #6 Men åh vad segt!

Theres
0

Min pojkvän vill veta, men det blir bara så fel om han vet och inte jag. Han kommer säkert avslöja på något sätt vad det blir det, så kommer jag bli skitarg. Jag är t.o.m arg i förväg för jag tänker ut scenarios på hur det kommer bli när han går runt och vet och råkar avslöja, utan att tänka på det. Jag kommer ju försöka tolka varenda grej han säger på något sätt som avslöjar vad det blir. #6 Oj, blir det inte förrän på fredag om inget händer av sig själv? :-o

golf.ifokus.se

fridaas
0

#8 nej man måste ha gått över 15dagar först innan de gör något tyvärr :( hade jag fått bestämma hade de satt igång det för längesen. Men ska se om jag inte kan få det någon dag tidigare, typ onsdagen eller något. Sen är ju bara frågan hur de startar igång det här, står ingenstans :(

CelsiusT
0

Vaknar med fruktansvärd molvärk och känns som en spricka i bäckenet framtill. Ish, inge kul med foglossning. Reser mig upp och känns som om bäckenet ska spricka totalt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
1

Vi vet inte kön, det var ett medvetet val och delvis ett politiskt statement eftersom alla runt omkring var så jävla fixerade vid den där förbannade snoppen/snippan… Här är allt lugnt. Stel och har ont i fogarna men ingenting jag inte klarar av. Var hos BM i torsdags och fick veta att alla blodvärden äntligen var kanonfina, att bebis ligger med huvudet neråt och att jag måste börja förbereda mig mentalt på förlossningen istället för att förtränga att det ska hända. Det är nog klokt egentligen men jag vill inte tänka på det…

vevve89
0

#9 när jag väntade första åkte jag in för att jag hade ont i magen men blev hemskickad. Däremot hade sköterskan troligtvis irriterat lite när det kollades om jag var öppen så vattnet gick direkt när vi kom hem. Var bara att åka in igen, men fick sedan komma tillbaka morgonen efter då det inte fanns något rum… Kanske kan funka?

Praefatio
0

Hur är det, visst är det vanligt att foglossningssmärtan strålar ner i baksidan av låren?

PogoPedagog
0

#13 Jag hade mkt sådant. Det är tydligen inte det klassiska symptomen men min sjukgymnast sa att det antagligen ändå stammade från foglossningen. För mig gjord edet stor skillnad att linda runt höfterna med en bred elastisk linda.

Praefatio
0

#14 Ska boka tid hos sjukgymnast i veckan och be om ett sånt där bälte tänkte jag :)

fridaas
0

#12 har fått en hinnsvepning och den funkade inte, allt som hände var blodiga flytningar :( ska få en ny på tisdag om jag ville..

vevve89
0

#16 aha, inge kul. Gå över är hemskt!

fridaas
0

#17 det är ju det, tyckte det räckte med de 6dagarna jag gick över med dottern, men den här ska tydligen jävlas ännu mer än sin syster.

vevve89
0

#18 jag gick över 8 dagar med dottern och det är inte alls kul. Låg på soffan hela tiden i stort sätt, vägrade gå ut för jag kunde ju se bebisar då.

fridaas
0

#19 känner igen det där, vill inte alls gå ut nu, speciellt inte när grannen fick en dotter i natt 2,5v för tidigt :(, och de andra grannarna är på en som hökar om det är på gång nu bara för att vi ska i väg någonstans. Tur det finns jordgubbar att trösta sig med, och för en gångsskull har jag tid med korsstygnstavlan jag hade lågt på med i två år.

vevve89
0

#20 det är inte alls kul. Och värsta är när folk säger "ska du inte titta på deras bebis?". Lider med dig. Och hökarna kan väl va snälla å ge lite space tycker man. Man blir ju inte mindre känslig och/eller irriterad… Det är tungt och jobbigt som det är, inte minst när man går över. Jordgubbar är bra:-)

CelsiusT
0

#13 iaf inte ovanligt, när jag får min akupunktur så kollar hon alltid av om det strålar nedåt i benen också och ger isf behandling för det med. Ganska ofta som det strålar ner för mig.

vevve89
0

Äntligen hemma efter en bra semestervecka. Hade sammandragningar till å från sista timmen och hittade inget bekvämt sätt att sitta men lugnade sig sen.

Kiwikatt
0

Var inne akut på förlossningen i Fredags eftersom jag kräktes massor på natten och det var väldigt lite aktivitet i magen sedan under dagen. Trodde jag hade fått havandeskapsförgiftning, men det visade sig som väl var att det inte var det. De trodde att det är sura uppstötningar så nu har vi vart på apoteket och köpt galvison 😣 jätte jätte äckligt eftersom det blir som ett skum när man tuggar dom så jag får nog köpa nuvalucol istället….vi fick i alla fall bekräftat att det inte var nåt fel efter 4 timmars väntan. Dessutom fick vi bekräftat att det antagligen är en liten tjej dom bor där inne 😍 Är det någon annan som upplever det svårt och tungt att andas? Jag får som tryck i mellangärdet och upplever det svårt och ansträngande att andas emellanåt. Sover alltid med bordsfläkten på då det lättar lite då (vilket resulterat i att maken blivit förkyld 😜)

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

soundtrack
0

#24 Skönt att det inte var något allvarligt! Jag har haft det tungt att andas i ca en månad nu ;) när jag står upp, sitter väldigt rakt i ryggen eller ligger på vänster sida så går det bra, men alla andra sitt- och liggställningar ger mig tryck över bröstet direkt :/ + halsbränna..

Kiwikatt
0

#25 det är skitjobbigt! För det mesta kommer det på kvällen lagom till vi ska gå och lägga oss…

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Praefatio
0

#24 Kan tipsa om Losec, det tar jag nu mot sura uppstötningar och halsbränna och det fungerar kanon för mig! Älskar de där små rosa pillren, vet inte vad jag skulle göra utan! :) Skönt att det inte var något allvarligt där inne. Jag har också jobbigt att andas om kvällarna. Liggande position är det som gäller då, höger eller vänster sida spelar ingen roll. När det börjar bli riktigt tungt vet jag att det är dags att lägga sig! Kan inte heller sitta hopsjunken i vår mjuka soffa längre, då får jag också andnöd efter en stund, måste ligga i soffan. Stå och gå går tack och lov bra än så länge.

Praefatio
0

Vecka 29 idag, och första dagen av sista trimestern! Nu börjar allt närma sig, mindre än tre månader kvar till BF! Bebisen har 90% chans att överleva utanför livmodern och har underhudsfett "som en superdeffad body builder", som min karl uttryckte det :P Hade en helvetesjobbig första trimester och en överlag jättebra andra trimester. Nu känner jag mig tung sedan en vecka tillbaka och orkar inte riktigt. Fogarna krånglar mer idag än de gjort någonsin men jag lutar mig tillbaka och konstatera att jag ändå inte behöver anstränga mig så fasligt framöver så det är ganska okej. Hoppas på att fortsätta vara hyfsat rörlig under sista delen av graviditeten så att jag orkar ta mig ut och njuta av sommaren :) Sista sommaren utan barn, känns heltokigt.

fridaas
0

#28 håller tummarna för att du får en bra sista trimester! Bf+10 idag.. Har börjar samla på mig massa vätska, kör massa i benen, fötterna är svullna och idag åkte förlovningsringen av då fingret började ändra färg, känns jättetomt där nu. Morgonillamåendet har kommit tillbaka med, så nu får den lill* komma snabbare än kvickt. Dottern hade vaknat i natt och satt sig upp och sagt att bebis kommer snart, kan ju hoppas hon har rätt så hon kan komma hem snart.

Praefatio
0

#29 Men det var så själva fasiken vad din bebis är seg… Hoppas verkligen inte att du behöver gå ända till fredag din stackare. Med lite tur är dottern synsk 😃

fridaas
0

#30 tror den brås på sin farfar, han kom 6v efter bf, är väldigt glad över att man sätter igång förlossningar nu för tiden! Hoppas med hon har rätt

Praefatio
0

#31 Sex veckor 😮 Tack gud för att vården går framåt!

fridaas
0

#32 6v, så man kanske inte borde klaga på tio dagar egentligen. Nej det är verkligen tur att läkarkonsten går framåt!!

Theres
0

Hur tidigt började ni köpa saker till bebisen? Det kliar i shopping-nerven redan :/ Klickade faktiskt precis hem en bola. Men det dröjer ju flera veckor innan det är någon vits med den ^^ Suget på att gå in i dendär bebis-shoppen på väg hem från jobbet är enorm.

golf.ifokus.se

soundtrack
0

#34 Vi beställde barnvagnen i v 20, det var det första vi köpte. Jag ville börja handla tidigare men var fram till efter RUL:et orolig att nått skulle gå fel och ville därför inte köpa på mig massa saker för tidigt.

vevve89
0

#34 det enda vi köpt är ett set (body och byxor) och ett par tossor. :-P vi har grymt mycket efter dottern så inget behövs typ. Ska köpa filt till vagnen och en snuttefilt. (lovade dottern att hon skulle få välja snuttefilt till bebisen). När dottern låg i magen köptes vagn runt v 20 tror jag och lite annat som behövdes…

fridaas
0

Med dottern köptes de första grejerna i v.25 har jag för mig, eller de flrsta kläderna rättare sagt. Vi fick väldigt mycket gratis, vagn, säng, babyskydd, badbalja, skötbord fick vi, tror vi hämtade hem det mesta av sånt i v.30.

Denna gången köpte jag ingenting fören v.36

Kiwikatt
3

Pappa med familj var och hälsade på idag, vi fick den här fina babysittern utav dom. Kombinerad sitter och dagbädd :) är suupernöjd!

Praefatio
0

Jag började titta efter saker efter vecka 12. Är jätteglad att jag började handla så smått så tidigt! Har nämligen gjort riktiga, riktiga fynd på begagnade grejer just för att jag haft framförhållning och koll på marknaden, och därmed kunnat slå till när jag kommit över billiga grejer. Nu har vi kommit undan med 4500 kr allt som allt, vilket är väldigt lite med tanke på att det inkluderar vagn, säng, kläder upp till strl. 62 och allt annat smått samt en dyr skötväska. Jag hade räknat med minst 7000 kr från början.

Det är dessutom jätteskönt att lägga lite pengar i månaden istället för att behöva köpa alltsammans på en gång. Att lägga ut 4500 kr på ett bräde hade känts tungt, men nu har det blivit en hundralapp här och där, en femhundring ibland… över flera månaders tid. Knappt kännbara pengar om man jämför.

Plus att jag älskar att hamstra. Det hade säkert haft sin charm att ta en heldag och köpa allt - gå till babybutiken och köpa allt där, till klädbutiken och köpa allt där osv. - men för mig har det varit en mysig grej att liksom bära hem och lägga en ny grej i mitt förråd, samtidigt som jag bockat av min lista sak för sak. Gå igenom förrådet och titta på grejerna, njuta.

För mig har det varit en del av den mentala förberedelsen att ta tid på mig och köpa grejer allt eftersom tror jag.

Marvel-lous
0

#34 Är i v25 och har inte köpt en enda sak. Än. 😉

Marvel-lous
0

#4 Jag ville veta och det är en liten kille som ligger därinne och sparkar. 🙂

Marvel-lous
1

Märkte igår hur det börjar bli svårt att raka benen, det börjar bli ett helt träningspass att få det gjort. 😂

fridaas
7

Woho vattnet gick precis, det var verkligen på tiden!! Så nu väntar jag bara på regelbundna värkar, ska vara på förlossningen senast 9 imorgonbitti :)

CelsiusT
0

Vi shoppade lite kläder, badbalja. Och lite annat smått veckan innan RUL. Någon vecka eller mer efter RUL (gjordes i v18) shoppade vi vagn. Men första vi gjorde var nog att klicka hem babyboxar gratis och det gjordes nångång runt v12 och framåt vill jag minnas, inte helt säker.

RoxannaS
0

#43 men gud vad härligt!!! Stort lycka till och hör av dig sen när du orkar och berätta hur det gått :D kram på dig!

soundtrack
0

#43 Äntligen! Lycka till nu! :)

Jespersen
0

#43 Härligt! Lycka till :)

Jag har också det där trycket över bröstet och kan tycka att det känns riktigt läskigt.. 

Vi började nog handla runt RUL där, men jag går in i vecka 38 imorgon och vi är fortfarande inte färdiga. Börjar bli lite stressad, även om jag vet att det likagärna kan vara 5 veckor kvar!

JossanH
4

V.39 idag! Och jag saknar…. Mitt kön!!!! Var ett tag sedan jag såg det nu…

Sajtvärd på Iller.ifokus

soundtrack
0

V 35, jäklar vad dagarna rullar på! Den här veckan är det nog dags att börja ta tag i saker, såsom att börja ansöka om FP och skriva förlossningsbrev.. Nästa vecka börjar sambons semester och kommer dagarna börja fyllas med så mycket annat.. Tänkte börja med att försöka rycka upp mig lite dock. Haft en riktigt eländig helg, mest legat på soffan och varit trött och orkeslös och allmänt gnällig. Jag börjar bli så rastlös och så länge vädret är skit finns det inte så mycket att sysselsätta sig med :( idag åker regnkläderna på iallafall så får det bli en sväng ner på stan. Shopping är ju alltid en humörhöjare :)

Praefatio
0

#43 Skänker er en tanke :) Förhoppningsvis har ni fullt upp med värkarbete nu, lycka till!

fridaas
3

8.48 kom han, en Noel så storasyster blir nog nöjd när hon får se honom. Allt gick bra förutom att jag förlorade all kontroll när huvudet stod i genimskärning och fick panik, men det löste sig tillslut. Nu vill jag bara hem, får dela sal med 3 andra för tillfället och de smäller och har sig i dörren så jag håller på att bli tokig! D Får se vad de säger på läkarkontrollen, han var snabbandad innan så de vill ha extra koll

RoxannaS
0

#51 Åh vad underbart! Grattis! Bild vill vi se sen också 😇

Praefatio
0

#51 Härligt, stort grattis och välkommen Noel! Då gick det ju ganska fort för er trots allt :)

vevve89
0

#51 grattis! :-)

JeFo
0

Grattis till sonen! Skönt att han kom ut till slut 😀

Jespersen
0

#51 Grattis! :)

fridaas
3

Tidigast i morgon vid 11 får vi åka hem pga andningen.. Bit ihop och gilla läget?! Trött är jag som vet inte vad, 25timmar vaken nu då jag precis skulle gå och lägga mig när vattnet gick, sambon tyckte jag skulle dra den om rödluvan med när jag väckte honom.. Karlar..

fridaas
0

Och tack för alla gratulationer förresten :)

JossanH
0

#57 grattis till bebis!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[TanatosNyx]
0

Grattis!

soundtrack
0

Massor av grattis!

vevve89
0

Va hos Bm i förmiddags och allt såg kanon ut. Bebis ligger med huvudet nedåt vilket hen gjort länge. :-D följer ain kurva perfekt! Sen blev det en sväng till jobbet då min lön inte stämde… Får det retro nästa månad. Inte kul alls.

Marvel-lous
0

Blir nojig som 17 nu då jag inte känt av lillen på ett par dagar - kan man vända sig någonstans akut för att få lugna nerverna?

Alla BM-mottagningar är ju stängda…

Kiwikatt
0

#63 Vilken vecka är du i?

Marvel-lous
0

#64 Är i v25

vevve89
0

#63 ring förlossningen. Jag åkte in min förra grav pga lite rörelser och noja.

soundtrack
0

Efter att ha vaggat runt på stan i ca 4 timmar så är jag helt slut i benen och har väldigt otrevliga sammandragningar :( soffläge resten av dagen med andra ord.. Dagens uppdrag var att hitta en klänning till bröllopet vi ska på om 3v - mission failed.. Blir att beställa från nätet vilket känns lite vanskligt både tidsmässigt plus att det är svårt att föreställa sig om magen får plats eller ej utifrån en bild på ned datorskärm :/ Fick med mig lite bebiskläder hem iaf, så nu tror jag att klädförrådet är gott som komplett tills vidare :) imorgon tänkte jag roa mig med att tvätta allt.

fridaas
0

#63 det är bättre att ringa en gång för mkt än en gång för lite, så ring förlossningen!

RoxannaS
0

Grattis fridaas :D

fridaas
4

Tack så mkt :) Just nu känns det bättre med delad sal än vad det gjorde för en stund sen, hon som höll på att smälla som attan i dörrarna åkte hem precis och den andra är jättetrevlig! Så kommer nog överleva tills imorgon nu ;)

Praefatio
0

#70 Delad sal och övernattning är en av alla mina mardrömmar inför förlossningen. Verkar hemskt. Hoppas ni får åka hem imorgon!

Theres
0

Grattis till bebis fridaas :)

golf.ifokus.se

malinroth
0

#57 Grattis! Vilken fin liten gosse som kom ut till slut!

JossanH
0

#71 samma här! Förra gången fick jag och sambon eget rum som tur var för jag fick akuta "fis-attacker" som gjorde så satans ont och var tvungen att komma ut på en gång! Lagom kul att dela sal då :/

Sajtvärd på Iller.ifokus

Kiwikatt
0

#67 Jag har en klänning som jag använde vid våra vänners bröllop…magen ryms i den ;) Pm:a mig om du är intresserad

Erika89
0

#57 Grattis till den supersöta pojken! 😃

Själv går jag runt och väntar på att morgondagen ska komma, RUL! Hoppas också på att bebisen inte är lika envis som förra ultraljudet och vill visa om det är en tjej eller kille ;) Inte hela världen, men är så sjukt nyfiken ;)

Inatt har jag känt av höfterna konstant, helt värdelöst. Kan inte ligga bekvämt åt någe håll pga krämpor. Hur ska det bli sen? Är ju bara i vecka 19 :P 

Kul att följa er alla, även fast det verkar som om en hel del har krämpor just nu. Men tänk vad det är värt det i slutändan :)

CelsiusT
0

Grattis fridaas =)

Konstant tryck nedåt, molvärk till o från, ilningar i bäckenet och fogen fram till gör redigt ont och dom där bak börjar kännas av dom med.

Jespersen
0

Idag går jag vi in i vecka 38 så nu är hon färdigbakad! Det känns helt overkligt att hon snart är här!

Men hon får gärna vänta någon vecka till, så vi hinner fixa skötbord och det sista som är kvar ;)

vevve89
0

Fick inte alls sova inatt. Haft ont i magen… Men blir en dag med endast spring hemma som det ser ut nu. Så kan sitta ner när jag vill. Fogarna och ryggen bråkade igår efter massa spring hit och dit. Dottern fyller 8 år idag så det blir kalas :-D Harry Potters trollstav var mycket populär!

vevve89
0

Bilden ville inte följa med…

Praefatio
0

Fy fasiken vilken jobbig kväll/natt. Hela kroppen bara bestämde sig för att haverera. Foglossning från helvetet, ont i ryggen, tungt att andas, sparkar i revbenen, dålig i magen…hela köret. Har vaknat till och från hela natten av att min man har vyssjat på mig, alltså måste jag ha legat och gnällt och haft ont i sömnen. Just nu känns det bättre, har fortfarande skitont i fogarna men resten har lagt sig. Blä. Ska se om jag kan cykla, det är perfekt väder för att ta ut hunden på en cykeltur.

[WickedAlly]
0

Åh, hoppas du inte hunnit cykla iväg än. Jag hade bara lätt foglossning men efter att vi cyklat en sväng blev jag sängliggandes i ett par dagar. Och jag som trodde att cykel var mer skonsamt.. Rekommenderas inte i alla fall.

soundtrack
0

#75 Jag drog iväg en beställning på en klänning som förhoppningsvis kan funka igår kväll. Men skulle det bli pannkaka av det så hör jag av mig, jättesnällt :) (om inte annat har bruden lovat att det är ok att komma dit i en sopsäck om jag bara pimpar den med lite blommor ;))

CelsiusT
0

#82 Min sjukgymnast rekommenderar att testa att cykla. Hon säger att många som får ont tex när dom går klarar att cykla utan problem. Men jag tycker det låter läskigt. Känns som väldig påfrestning på bäckenet.

Theres
0

Jag var precis ute och gick 1,1 mil med vovven. Med lite stopp för kiss- och (2!) bajs-pauser, några fotosessioner i det konstiga vädret med solblandat regn och en skymt av åska i fjärran, lite sms-pauser och lukta på alla buskar-pauser så tog det hela 2 h och 40 min ^^ BM rekommenderade att röra på sig 30 min om dagen, så jag har ju mitt på det torra i några dagar nu då ^^

golf.ifokus.se

Erika89
0

Ni som kämpar med ömma kroppar, har ni något tips hur man kan stödja upp kroppen på nätterna? 
Blir tokig för jag hittar ingen ställning som inte gör ont just nu. Kan inte ligga på rygg för det är så fruktansvärt obehagligt för det blir ett väldigt tryck på blåsan och om jag ligger på sidorna så får jag jätteont i höfterna och på mage går ju inte :P 

Tänkte innan jag knölar runt allt för mycket i sängen så kanske någon hade en idé om vart jag behöver stöd :P 

Idag är det äntligen dags för RUL, om ett par timmar får jag se gullungen <3

CelsiusT
0

#86 Ligga på sidan med en kudde mellan benen. Kan även fungera bra att palla upp med kuddar bakom ryggen och/eller runt magen.

Vaknade 4 i morse, med en liten bebbe som studsade runt som bara den i magen. Till slut kunde jag inte ligga kvar längre så gick upp. Halv nio somnade bäbis om och tröttheten kom över mig så jag totalkraschade i sängen och sov i två timmar till. Skönt att jag inte behövde iväg nånstans idag.

Praefatio
0

#86 Jag sover också på sidan med kudde mellan knäna. När karln har gått till jobbet på morgonen snor jag in mig i hans täcke plus mitt eget, så har jag visserligen alltid gjort men nu är det skönt att kunna bulla upp täcket i ryggen. Har även köpt en ny, bra huvudkudde också eftersom min gamla plötsligt gav mig nackvärk. På mage har jag inte kunnat ligga sedan vecka 10, då var jag svullen och öm och numera är magen för stor. På rygg hade varit skönt för ryggens skull men då får jag svårt att andas istället. Hoppas du hittar ett sätt. Börja med kudde mellan knäna, det avlastar grymt skönt i höfterna.

soundtrack
0

Jag har ju inga problem med smärtor men sover ändå katastrofalt dåligt :/ jag måste ligga på vänster sida för att inte få svårt att andas vilket leder till att jag vaknar titt som tätt av att jag vänt mig till höger och därmed inte kan andas. Och ibland vaknar jag av att jag får kramp i vänster höft typ pga att jag legat för länge den sidan. Så min sömn är verkligen kass just ju. Vaknar runt 10 ggr per natt och har jättesvårt att somna om. Är rätt less på att vara ständigt trött :( Idag har sommaren äntligt hittat hit! Så nu ska jag äta lite lunch och sen dra igång ett avsnitt av P3-dokumentär och tar en promenad och njuta av solen. Som jag längtat! :)

Marvel-lous
0

Jag kan ju säga att jag skulle bli galen utan min gravidkudde, den funkar på så många sätt och utan den skulle det nog vara omöjligt för mig att få någon sömn alls.

MolnBlomman
0

Tips: Det är rea på gravidkuddar på babyhuset. :) Jag köpte en igår. Kommer nog förbättra min sömn en hel del.

http://www.babyhuset.se/till-mamma

fridaas
0

Jag hade en kudde mellan knäna, ett ihoprullad täcke bakom ryggen och ett täcke att ligga på och ett över mig. Fast i slutet var det inte mycket som hjälpte ändå, allt gjorde ont iaf, men hade ondare de nätterna jag inte hade massa täcken och kuddar

Simuala
1

Jag använder sambon som gravidkudde :D funkar faktiskt bra, när han inte snarkar….

vevve89
1

Vi har äntligen fått tillträde till lägenheten. Så nu börjar renoveringen. Har även köpt det som vi behövde till bebisen som inte fanns innan. Filt till vagnen, skötbädd, blöjor och ett par nappar om det skulle behövas… Dottern fick välja snuttefilt och ett litet gosedjur! :-) så nu är det bara att tvätta det sista och packa.

Theres
0

Försöker desperat känna min livmoder genom magen som det sägs att man kan göra. Känner inget :( Hur ska det kännas och lite mer var exakt känner man den i vecka 14?

golf.ifokus.se

soundtrack
0

#95 Kan trösta dig med att jag aldrig fick kläm på att känna var livmodern var nånstans förrän i v 25 eller nått (när dom började möta magen) ;)

[TanatosNyx]
0

i Vecka 14 kan du leta runt naveltrakten, men du får nog eventuellt trycka rätt hårt med fingrarna på magen då den kanske ligger djupt. 

Det känns som en hård kant ungefär.

Theres
0

Va fasen. Vill ju känna ^^ Mamma sa att det känns mer som en kant än som en boll som det beskrivs på internet. Känner varken boll eller kant. Känner bara mina magmuskler :-o

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
0

Tålamod 😃 (vet hur det känns, har gjort hopplösa försök att leta min pytteboll redan hehehe, mission impossible)

Erika89
1

Åh tack för alla tips, ska testas ikväll !! Det var en livlig pojke vi fick se idag, helt underbart :-D :-D

Theres
0

Hjälp. Maya (min siberian husky på 18 kg) hoppade just upp i sängen där jag ligger, och satte tassen mitt i magen med hela sin tyngd på, exakt på livmodern. Det tjongade till och gjorde liksom ont runt hela livmodern. Behöver jag vara orolig? :/

golf.ifokus.se

JeFo
0

Jag fick två djur på mig som höggravid. Katten hoppade på magen en gång. Jag låg i soffan och han ovanför på ryggstödet. Han väger typ 10kg. Kändes rejält. Gång nr2 hämtade jag dottern hos en kompis och var inte uppmärksam. Deras hund hälsade och sen brydde jag mig inte mer, gjorde dock han för han hoppade upp på magen med båda tassarna. Var också en stor ras. Var öm några dagar efter men höll koll på att bebis rörde sig som den skulle. Får du ont i magen skulle jag kolla upp det. Man blir ju orolig men magen klarar mycket och bebisen är väldigt skyddad.

soundtrack
0

Idag är ingen rolig dag alls. Sambon är hemma och är "dödssjuk" (dvs förkyld..) så han sitter i soffan och spelar tv-spel och tycker synd om sig själv. Själv kan jag varken sitta eller ligga ner mer än 5 min innan jag får andnöd och hjärtklappning så jag vandrar runt i lägenheten som en osalig ande. Och ute regnar det som vanligt så lämna lägenheten känns inte heller så lockande :/ Ska till BM om några timmar, så nått meningsfullt händer iaf under dagen men klockan går väääldigt långsamt…

[TanatosNyx]
0

#101 Antagligen inte. Smärtan den fick nog bara du, bebis ligger så skyddad. 🙂 Självklart kan en sån sak göra vrålont och jag skulle nog få panik, men ser man logiskt så brukar barnen klara det mesta i magen. Fostret flyter ju undan när trycket kommer. Ring 1177 och rådfråga om du är orolig, eller om du får symptom på att något är fel så åk in på gynakuten. Det är dumt att vara orolig i onödan. 🙂

det som tjongade till kan ju t.ex. vara något ligament som håller upp livmodern?

Jag har dock ingen utbildning utan svarar bara utefter vad jag tror.

Praefatio
0

Halsbränna idag, blä… Mår dock lite bättre psykiskt än jag gjort på ett par dagar. Kan bero på att vi fick veta att vi får in lite extrapengar i samband med flytten i månadsskiftet och plötsligt har råd att färdigställa nya hemmet helt och hållet innan bebisen kommer ❤️ Ska köpa ny säng, lite lampor och mattor och sådär. Underbart.

Erika89
0

Jaha, testade kudde mellan knäna, funkade ett tag, men sen fick jag ont. Jäkla skit. men men, ska prata med min barnmorska nästa vecka och ska då passa på att fråga om ett sånt där bälte. :)

#105 Ogilla halsbrännan, men det andra lät ju härligt! :D

soundtrack
0

Dagens BM-besök var snabbt avklarat. Kollade bara blodtrycket (som var normalt igen, vilket jag också själv anat då jag inte får yrselattacker längre) och magmätning (ligger fortfarande lite under medel, hoppas att det tyder på att det inte kommer bli nån jättebebis jag ska klämma ut sen :P). Bebis låg för övrigt med huvudet så gott som fixerat neråt! Känns lite tidigt? Men rätt skönt, då känns det ju som att det inte kommer bli nån sätesförlossning iaf.. Hade en annan BM idag och kommer träffa ytterligare en annan nästa gång.. Nackdelen med att föda barn i semestertider :/ är tacksam att graviditeten är problemfri, annars hade jag nog tyckt att det hade känts lite jobbigt att byta såhär på sluttampen.

CelsiusT
0

#107 Ja det är lite dumt det här med att skaffa barn i semestertider, får också byta BM. Dock blir det förhoppningsvis bara ett besök med annan för min skulle ha en "lucka" i sin semester då hon ska jobba så vi skulle försöka tajma in så jag kan komma då. Men nu nästa besök blir hos annan BM.

Vaknade med fruktansvärd värk i fogarna, kunde knappt röra mig. TENSen på och visst det är ju skönt men blir ju inte direkt bra av det. Så ringde till sjukgymnasten (min ordinarie har ju semester nu) och jag hade sådan tur att dom kunde klämma in mig hos en annan som också ger akupunktur. Så nu har jag turligt nog fått behandling och det börjar redan släppa så smått.

Praefatio
1

#107 Min BM skulle ta ut semester i kortare perioder i år så jag slipper byta, är grymt glad för det faktiskt. Det är väldigt skönt att få ha samma hela tiden, tryggt på något vis. Är så himla trygg med min BM också. Extra jobbigt för dig som får byta precis i slutet 😐

#108 Åh, vad skönt med akupunktur! Ska till sjukgymnast för första gången imorgon, ska bli spännande.

Har insett att jag börjat göra den graciösa sidrullningen för att ta mig upp ur soffan när jag legat ner nu, kommer inte upp bara genom att sätta mig. Känner mig såååå smidig… not 😃 Som en strandad säl.

Jespersen
0

Jag var hos BM igår och allt såg bra ut. Hon går på semester nu, så sista inbokade besöket får jag någon annan.. Men det känns rätt okej ändå, förhoppningsvis så blir det bara ett besök till!

Nu sitter jag och funderar över om jag ska skriva förlossningsbrev eller inte. Att prata ihop sig med sambon om hur jag vill ha det är inte ett alternativ för han glömmer bort varenda grej jag säger till honom, annars hade ju det räckt. 
Ni som skrivit förlossningsbrev, vad har ni skrivit? Jag känner mig jättelöjlig när jag ska skriva, som om jag inkräktar på barnmorskornas jobb på något vis.

soundtrack
0

#109 Mitt sista besök blir med min ordinarie BM iaf (om inte bebis tittar ut mer än 1 v för tidigt) och det känns skönt. #110 Hos oss uppmuntrar dom att vi ska skriva förlossningsbrev :) har fått hem ett "frågeformulär" att fylla i/använda som mall så jag ska sätta mig ner nån dag snart tillsammans med sambon och skriva lite. Jag är rädd att mitt kontrollbehov och ångestproblematik kommer göra mig väldigt stressad så det känns viktigt att få ner vissa saker på pränt utifall att jag inte riktigt kan förmedla mig adekvat på plats (och jag vill inte läggs det ansvaret på sambon, han kommer säkert inte vara ko-lugn han heller)

vevve89
0

Vi har börjat med renovering av lägenheten. Mycket att göra. Idag ska jag måla garderob i dotterns rum och riva tapet. Killen sliter som ett djur och en kompis hjälper honom med det tyngsta. Å dottern hjälper såklart till! Igår hade jag lite ont i höften men annars gick det bra! Nu blir det en tripp till veterinären med min mormors systers hund som varit sjuk i veckan. Hon ville ha sällskap. Förlossningsbrev skrev jag inte förra gången och kommer inte göra nu. Tar det som det kommer… Kommer dock säga till om att jag inte vill ha lustgas. Mådde riktigt illa av det förra gången å kastade den på mamma:-P

Praefatio
0

Jag kommer att skriva förlossningsbrev med hjälp av Auroramottagningen, dvs mottagningen för förlossningsrädda kvinnor. Min BM sa att i och med att jag går genom dem så måste barnmorskor/läkare på förlossningen läsa brevet och i så lång utsträckning som möjligt göra vad som står där. Det känns jättebra faktiskt. Skönt att gå igenom alla möjliga scenarion och kunna resonera sig fram till olika beslut tillsammans med en kunnig förlossnings-BM innan själva förlossningen, när jag kan tänka rationellt…

Ska på fösta Auroramötet den 17:e. Känns lite jobbigt faktiskt, har förträngt hela förlossningsgrejen lite grann men nu har jag ett frågeformulär att fylla i inför mötet så jag måste börja fundera.

Erika89
0

#113 Skönt att dom lovat det iaf.
Hoppas att du får ett bra bemötande så du känner dig trygg direkt.

Praefatio
0

#114 Ja, jag håller tummarna för det. Känns jättebra att min rädsla togs på allvar från första början i alla fall.

Nu har jag varit hos sjukgymnasten! Det gick kanonbra, hon var väldigt kunnig och sådär trevlig att man nästan ville föreslå en kopp kaffe någon dag 😛 Fick mitt foglossningsbälte, halleluja, och en massa övningar som jag kan göra.

Något som förundrar mig är hur mycket vi bara vet, instinktivt. "Mot det här besväret kan det här vara skönt" - ja, så gör jag redan! "De här sovställningarna/sittställningarna är bra" - ja, så sover/sitter jag redan! "Undvik det här" - jadå, det har jag gjort ett tag nu! Kroppen vet liksom vad som gäller. Vad vi är häftiga vi är!

Erika89
0

#115 Härligt!
Lämna precis meddelande hos min BM och ska prata om foglossning och se vad hon säger. Blir nog sjukgymnast om jag får bestämma :P

Annars så sparkar lillprinsen lite titt som tätt. Det var mer igår än idag, men igår var det konstant hela dagen, så han har nog en lite vilodag idag ;)

Hoppas ni njuter i det fina vädret att fina mammor!

Praefatio
1

#116 För mig så fungerade det som så att man själv ringde sjukgymnasten och bokade tid. Jag fick en tid på fyra dagar, hoppas att det går lika smidigt för dig.

Theres
0

Idag firar jag 100 dagar som gravid (i sträck… har säkert varit gravid 100 dagar innan detta sammanlagt), så 180 dagar kvar! :) Satt nyss och beklagade mig för jag inte kände något alls idag, men poff sa det, så nu sitter jag här med molvärk i högersidan. Känner mig inte lika orolig idag angående att hunden hoppade på magen igår. Idag är jag mer orolig för min illers hälsa. Ska snart till veterinären, men med hunden dock. Ska fråga lite om illern då, för hon var där förra måndagen, och då fick hunden komma in på besök med :) Alltid ska man oroa sig för något ;)

golf.ifokus.se

CelsiusT
0

#116 Här är BM inte ens intresserad av om jag har foglossning eller ej (jo, såklart lyssnar hon när jag gnäller och hon tipsade om namn på sjukgymnasten och berättade att det finns foglossningsbälte), utan man får kontakta sjukgymnasten själv eller hitta på någon annan lösning (finns ju så man kan köpa hjälpmedel och sånt också om man vill det). Här fick vi ett infoblad vid inskrivningen och där står det att smärta och problem (tex illamående, foglossning och annat) i samband med graviditeten så fick man vända sig till VC (och där finns ju bla sjukgymnast). 

Här spänner det och drar. Kickar rejält mot revbenen, svårt att andas och allmänt tungt. Svårt att äta men konstant sugen *suck*

Kiwikatt
2

Vi kommer inte att skriva något förlossningsbrev. Jag förlitar mig på barnmorskans kunskap när det är dags…ingen ide att lägga en massa tid på att skriva hur man vill ha det när man ändå inte vet vad som kommer hända. Vet ju hur det normala förlossningsförloppet ser ut men alla förlossningar är ju individuella och man kan ju ändå inte förutspå vad som kommer hända och hur smärtan kommer se upplevas när det väl är dags. Vi har istället valt att den sista tiden lägga fokus på att träna andning och mindfulness eftersom vi upplever att det verkligen är ett verktyg vi kommer få användning för under hela förlossningsförloppet oavsett vad som händer. Dessutom fick vi information utav BM som håller i vår föräldragrupp (och som för övrigt har rotationstjänst på förlossningen) att det inte alls är säkert att de hinner gå igenom alla förlossningsbrev nu i semestertider. Hon sa att de självklart gör allt de kan för att hinna med, men att om man verkligen vill försäkra sig om att något blir läst så ska man be sin BM skriva in det i den sammanställning om graviditeten som skrivs i journalen. Normalt går man igenom den med sin BM någon gång mellan v35-37. Den sammanställningen läser dom ALLTID på förlossningen!

Praefatio
0

#120 Vad är det för sammanställning?

fridaas
0

Jag skrev förlossninhsbrev förra graviditeten, då från auroramottagningen, där stod det var jag ville ha för smärtlindring, att jag ville att de skulle berätta några minuter innan de skulle kolla hur öppen jag var så jag hann förbereda mig och att jag inte ville ha studenter hos mig. Denna gången skrev jag inget brev utan tyckte det räckte med sammanfattningen som skrevs på mvc, nu i efterhand ångrar jag det djupt, då jag kände att jag inte blev lyssnad på (det kanske de inte hade gjort om jag haft ett brev heller iofs).

Kiwikatt
1

#121 Det skrivs tydligen en kort summering om graviditeten i din journal utav din barnmorska. Där är det bra om det framgår ifall man har specifika önskemål om tex smärtlindring eller ngt annat rörande förlossningen. Så fungerar det åtminstone i vårt landsting enligt den BM och hon jobbar som sagt på förlossningen. Fråga din BM så vet hon säkert…men inte säkert att det är lika överallt

[WickedAlly]
1

Jag skrev ett förlossningsbrev, kort i punktform. Blev väldigt nöjd och kände att jag fått fram det jag tyckte var viktigast. Blev knappt en halv a4, och skulle ju därför gå väldigt snabbt att läsa genom för dem på förlossningen tänkte jag. Slänger de en snabb blick på brevet och ser att det är tät text sida upp och sida ner så kanske de struntar i det. Så mycket luft, tydliga rubriker i fetstil och inga noveller skulle jag nog säga är bra tips :)
Hade med kort om hur jag upplevt graviditeten, vad jag ville testa för smärtlindring och att jag själv ville säga till när jag var redo att testa andra metoder samt förlossningsställningar. Och lite om Rasmus roll, att han fick prata för mig om jag själv inte kunde bland annat. 

..sen fick jag planerat snitt. Haha. Förlossningsbrevet hänger kvar på kylskåpet såhär snart 3 månader efteråt.

Kiwikatt
1

#122 Hade du framfört några önskemål i sammanfattningen i journalen? För enl. den BM som leder vår föräldragrupp så följs de önskemål som står där och som hon sa till oss så hinner de inte gå igenom alla förlossningsbrev nu under semestertiderna så då är det bättre att man säger till sin BM om man har särsklida önskemål inför förlossningen så hon skriver in det i sammanställningen i journalen

Kiwikatt
2

Lillan i magen gillar INTE när mamma äter slush 😝 hahaha trodde nästan hon skulle sparka sig ut här nyss!!

Praefatio
0

#126 Haha, så har min bebis också reagerat när jag druckit kallt. "USCH!"

soundtrack
0

#125 Rutinerna varierar säkert beroende på vart du bor. Jag fick som sagt ett frågeformulär av min BM att fylla i/utgå ifrån om jag ville skriva förlossningsberättelse, och hon uppmuntrade mig att göra detta så här läser dom nog dom även om det är semestertider. Min BM har skrivit en sammanfattning (enligt min "vikarie" som jag hade igår) nu innan hon gick på semester, men den har inte jag varit involverad i så jag vet hur mkt det står om förlossningen i den (vi har inte pratat så mycket om förlossningen för jag har hittills inte tänkt på och oroat mig så mkt för den).

fridaas
0

#125 ja jag hade tydliga önskemål, samma som förra graviditeten och bm skrev in dem, men de lyssnade ändå inte på de önskemålen. Ville att de skulle säga till innan de gjorde något detta gjordes inte bl.a.

vevve89
0

Kvällen avslutas med sammandragningar, dock inte allt för hemska. Ont i ryggen och fötterna. Fötterna för att dom är som ballonger… Härligt svullna. Satt 5 timmar på djurarter, sen måla garderoben å sen damsuga. Krävs inte mycket innan kroppen är slut. Men har inte så ont i fogarna som förra veckan iaf. :-D Går verkligen upp och ner med vad man klarar

CelsiusT
0

Planerar att skriva ett förlossningsbrev som jag både kommer ha med mig själv och som min BM lägger in i journalen. Även om jag inte vet hur det kommer att bli så vet jag ändå hur jag fungerar i stressade situationer, jag vet att jag vill ha tid på mig och jag vet hur jag blir peppad på bästa sätt (tex vill jag bli sedd men inte ömkad oavsett hur ont jag har). Så även om jag inte vet hur förlossningen kommer löpa så vet jag ändå vem jag själv är och det är inte fel att informera om det tänker jag, dom där känner ju inte mig.

Hur är det här med föräldradagar, det ska ju anmälas i förväg innan man ansöker, någon som vet hur det går till och när det ska/kan göras?

soundtrack
0

#131 När man är gravid så skickar man in moderskapsintyget till FK, det fungerar som anmälan. När det sen är registrerat så kan man ansöka. Se till att göra det snarast! Vet inte hur lång tid det tar för dom att regga moderskapsintyget, men det går nog rätt fort. Men det är 30 dagars handläggningstid på FP-ansökan. Jag gjorde min ansökan häromdagen så jag inte står utan pengar sen…

soundtrack
0

(Jag skickade in mitt intyg direkt när jag fick det eftersom att jag sökte om GP)

CelsiusT
0

#132 Gäller moderskapsintyget som anmälan för pappa-pengar också? Eller måste han göra en separat anmälan?  Och får man någon info om att dom mottagit moderskapsintyget och att det är registrerat? 

Behöver man inte barnets personnummer för att ansöka om föräldradagar?

soundtrack
0

#134 Jag skickade ju in mitt med min GP-ansökan så jag fick det ju bekräftat den vägen, men jag tror att man ska få en bekräftelse (hm…nu när jag tänker efter så kan jag ev ha fått en bekräftelse i form av ett infoblad + inkomstblankett innan jag fick hem att GP var beviljat…). När dom registrerat moderskapsintyget så är det meningen att man ska kunna ansöka om FP via hemsidan, ens "planerade" barn ska då finnas infört där med ett BF-datum (som sen byts ut mot personnummer efter födseln). Det verkar dock krångla lite med det där, när jag skulle ansöka häromdagen så gick det inte för mitt planerade barn fanns inte med som val, så jag kunde bara planers och inte ansöka. Men jag mejlade dom och frågade hur man då skulle gå tillväga, för man ska ju kunna söka innan födsel, och fick till svar att systemet krånglat ibland så det inte reggas som det ska. Men fixade dom till det direkt då och jag kunde göra min ansökan. Vad gäller pappadagarna (antar att du syftar på dom 10 dom får ta i samband med födseln?) så måste dom anmälas separat. Sambon gjorde det via appen - det vara bara att klicka på "10 första dagarna" och typ anmäl eller tt. Behövs inget personnummer eller så till det, utan man ansöker ju dom pengarna först efter att man varit hemma och då anger man väl personnumret då istället antar jag. Det behöver ju inte vara just pappan som tar ut dom dagarna så det behövs ju inget "bevis" när dom gör sin anmälan.

CelsiusT
0

#135 Nej med pappadagar så syftar jag på att sambon tar ut FP istället för mig. Alltså hela min fråga handlar egentligen om min sambo och inte om mig. Jag ska inte ta ut några FP dagar alls till en början, men min sambo ska.

Dom 10 dagarna fick jag info om att man inte söker i efterhand utan att man smsar till ett nummer när man är på bb så registreras det. Men det är inte intressant för oss alls. Då vi inte har någon som ska ta ut dom 10 dagarna.

Men vi får nog ringa och prata med försäkringskassan för vi lyckas inte alls ansöka om några FP-dagar för sambon. Och jag vet inte att jag fått någon bekräftelse på att jag lämnat in moderskapsintyget.

[WickedAlly]
0

Men varför inte ta ut de tio dagarna som sambon ska vara hemma? Då slipper ni ju ta av hans vanliga fp direkt.

soundtrack
0

#136 Aha, ja då vettifan. Pappan kan ju inte ta ut dagar innan barnet är fött om jag fattat rätt så han kanske inte kan söka i förväg helt enkelt. Men som Ally säger, varför inte ta ut dom 10 dagarna…? (Och sms:et är inte ansökan! Utan bara anmälan. Man kan antingen anmäla i förväg eller via sms senast samma dag barnet föds. Men måste fortfarande göra en ansökan i efterhand där man meddelar vilka dagar man varit hemma för att för att få ut dom pengarna, om ni nu väljer att göra så sen..)

[WickedAlly]
0

Och ni har 60 dagar på er efter barnet är fött att plocka ut de tio dessutom.

CelsiusT
0

#137 För att ingen av oss jobbar utan har annan ersättning när barnet föds och en tid till därefter så ingen av oss behöver några föräldradagar till en början men sambon behöver efter några veckor (och då tänkte vi att det var praktiskt att söka dom redan nu så vi dels slipper det sen och att det dels inte blir något glapp i utbetalning pga handläggningstid). Fast nu när jag läser så inser jag att han antagligen kan ta dom 10 dagarna även om han har annan ersättning samtidigt och att dom annars försvinner. Hmm.. Snurrigt det här. Men dom 10 dagarna är utöver hans 240 FP-dagar? För dom 10 dagarna försvinner om han inte tar ut dom? 

Vi ska ta och ringa och prata med FK istället. Så man får riktiga svar som gäller just vår situation. Den är ju lite speciell så det är svårt att tolka reglerna eftersom dom inte är skrivna efter vår situation.

[WickedAlly]
0

Ja, de tio är utöver hans 240 och försvinner efter 60 dagar. Tror att det går fortare  att få ut dem än annan fp eftersom de inte är bundna till hans personnummer och faderskap på samma sätt. 

Så som jag har förstått det så kan pappan först ansöka efter att barnet är fött och har fått sitt personnummer. För oss som är gifta gick ju faderskapet automatiskt, misstänker att det också spelar roll i detta så det är nog viktigt att ha gjort fort. Men ni har skrivit på det va? Eller minns jag fel?

Ja, att ringa är ju verkligen enklast. Lägg inte på innan allt är ordnat :)

CelsiusT
0

#141 Ja vi har redan skrivit papper på faderskapet så det är fixat för längesen. Ja ja, men då får vi väl vänta med ansökan helt enkelt. Men vi ska ringa och prata med FK så vi får rett ut precis vad det är som gäller för oss.

[WickedAlly]
0

Lycka till, man får ju vara lite "på" och inte ge sig ibland när man har med dem att göra :)

vevve89
0

Jobbat hårt i lägenheten idag igen. Bebis har inte rört sig idag vad jag minns men hoppas på rörelser nu under kvällen när det blir lugnt.

PogoPedagog
0

Tänk på att de tio dagarna enbart baseras på SGI och därmed kan bli lägre än tom lägstanivån på de vanliga FP-dagarna. Min sambo som studerade fick 18 kr/ dag eller något i den stilen:P

vevve89
0

När ska man bli orolig för att bebis rör sig lite? Igår satte det igång ordentligt när jag väl satte mig och tog det lugnt. Men idag har hen rört sig lite nu under kvällen men inte som vanligt. Fått håll i ena sidan flera ggr oxå och har till och från ett riktigt tryck neråt. Eller ja, tryck vet jag inte men svårt att förklara!

Kiwikatt
0

#146 Ring till förlossningen om du är orolig! :-)

vevve89
0

#147 tänkte avvakta till imorgon. Är inte så orolig än då det rört sig lite och bebis har försökt på något sätt trycka sönder revbenen på mig. Men saknar sparkarna som jag brukar få på kvällarna som gör att hela magen (jag) hoppar. Men fortsätter det vara lugnt inatt (vaknar ofta och sover väldigt lite just nu) och det fortsätter vara ömt i magen ringer jag. :-)

Kiwikatt
0

#148 Gör det! Vi var inne för en vecka sen när jag tyckte det rörde sig mindre, men det visade sig inte vara någon fara…men hellre kolla en gång för mycket än en för lite…vilken vecka är du i? :-)

Kiwikatt
0

#148 Jag sover nästan ingenting just nu heller…vaknar av att lillan sparkar mej ibland och har så sjukt svårt att hitta nåt bekvämt sätt att ligga på…har även svårt att andas emellanåt när jag ligger ner

vevve89
0

Min förra grav var extremlugn och då blev jag stressad. Denna är vildare… Men jag har varit lugnare. Är i vecka 37, så är ju trångt där inne nu oxå.

Kiwikatt
0

#151 Verkligen! Jag är i v36 så det börjar blu trångt här med ;-) Vaken nu för vad jag tror är 4de gången inatt redan…på 2 timmar!!! Lovs

vevve89
0

Det är ju inte det roligaste när man inte får sova. Fick en spark innan ja somna för 3 timmar sen men annars lugnt fortfarande…

Kiwikatt
0

#153 Hur går det?

vevve89
0

#154 fått ett par sparkar nu på förmiddagen. :-)

Kiwikatt
0

#155 Skönt :-) Min lilla sparkar karate i magen när jag äter slush :-P Vi har bensinstation där vi säljer både mjukglass och slush vilket har vart min räddning i sommar ;-)

Praefatio
0

Vecka 30 idag! Tänk, vad sjukt. Haft en himla mysig helg, hittat på massor med min fästman. Tiden går härligt snabbt, bara 26 dagar kvar tills vi flyttar. Haft problem med att det stramar i ljumskarna, det är obehagligt som fasiken. I övrigt rullar det på, kroppen blir tyngre så obehag/smärta i ryggen och svårt att andas är vardagsmat nu, men jag vill inte klaga, är ju ledig och har bara fantastiska saker framför mig :))

vevve89
0

#156 jag får prova slush då å se om bebis kommer igång. Dock vet jag inget ställe i närheten. Just nu står jag i en garderob å målar, för 4e gången den här veckan. Är som en bastu.

Kiwikatt
0

#158 i en garderob? :-P

vevve89
1

#159 ja, vi renoverar vår nya lägenhet och i dotterns rum är det som en Walking in closet. Liten men ja, å den va målad äckelbrun innan så min uppgift å måla den vit:-D

Jespersen
5

Igår skulle vi till syrran och hämta lite grejer som hon fixat till oss, och när vi kommer dit så har hon ordnat en babyshower och mina vänner sitter där och allt <3 
Blev så himla glad! Jag har knappt kunnat träffa mina vänner nu på sistone för jag bor inte kvar i samma stad, så det var sååå roligt att träffa dom och att dom fick känna lite på magen och sånt som dom missat!

Vi fick ett skötbord med skötbädd och lite hygiengrejer och blöjor och sånt, så nu är vi helt färdiga med allt! Sen fick vi biobiljetter och godis också, så att vi skulle hitta på något tillsammans nu innan bebis kommer. Och min tioåriga systerson hade virkat ett par blöjbyxor till lillan också, han är så söt och omtänksam! 

Jag hade verkligen ingen aning om att dom hade planerat ihop det här, blev helt rörd <3

Kiwikatt
0

#160 Ja äckelbrunt kan man klara sig utan :-P

vevve89
0

#162 hehe ja det kan man verkligen. Målat klart en omgång idag iaf. Kan bli en gång till. Men skulle vara skönt med en viloeftermiddag. Men samtidigt vill man få så mkt som möjligt gjort innan bebis kommer.

vevve89
1

Nu vaknade bebis och snurrade en hel del iaf. :-)

CelsiusT
0

Känner mig rätt bra idag. Varit ute i skogen på en långpromenad med hunden och sambon. Fick med oss lite kantareller hem och jösses vad blåbär där är, måste försöka komma mig ut och plocka lite imorn eller så. Trångt i magen är det, trycker neråt och kliar så jag blir tokig på benen, men annars är det rätt okej. Nu ska jag göra älgstek med kantarellsås är tanken.

Praefatio
0

#165 Hur fungerar det med långpromenader för dig? Min kropp ger upp efter bara en timmes låååångsam promenad, och en timme förutsätter att jag är helt fräsch innan, annars fungerar inte ens det. Efter en timme har jag rejält ont resten av dagen. Är ju en sådan som helst går 2-3 timmar om dagen i vanliga fall så det är rätt tufft psykiskt faltiskt!

CelsiusT
0

#166 Hur menar du? Jag går i ett lugnt tempo, måste liksom hitta ett avslappnat tempo (jag som annars går rätt fort) och ta det med ro liksom, att plocka svamp är perfekt för då stannar man naturligt då och då. Sen går det såååå mycket bättre att gå i skogen än att gå på grus/asfalt, det är värdelöst. Sen är det lite olika från dag till dag. Idag var vi ute och gick lugnt i 2,5h utan problem. Känner inte av någonting. Häromdagen gick jag totalt 15-20 min på grusvägen (dvs fram till skogen och sen vände jag) och hade ont så jag höll på att dö efteråt. Så det är lite olika olika dagar, men nu har jag ju fått akupunktur igen och då är livet väldigt mycket lättare =)

soundtrack
0

#167 Det där med att gå i ett avslappnat och lugnt tempo är typ omöjligt :P jG brukar pinna på i ett ganska friskt tempo i vanliga fall och det gör jag fortfarande av ren vana. I typ 15 min, sen kommer jag ihåg att jag är gravid då kroppen börjar protestera (får så vansinnigt ont i magen typ. Som en håll-känsla i hela nedre delarna av magen, stramar och spänner som satan) och så blir det "pensionärstakt" resten av promenaden.. Tycker ju att jag borde lära mig detta snart men det är tydligen svårt att få benen att ändra grundtempo.. #161 Vilken rolig överaskning! Nu har sommaren äntligen kommit till Linköping och det med råge. 30 grader och strålande sol idag. Dessvärre har sambons förkylning hoppat över till mig nu så jag känner mig helt däckad :/

CelsiusT
0

#168 Känner igen det där, men numera har jag ett konstant ganska stort tryck neråt, så jag hinner inte glömma bort att jag är gravid. Utan jag är väl införstådd redan från det att jag reser mig från stolen/soffan att varje steg räknas. Så nu sista tiden har det gått mycket bättre eftersom jag oftare lyckas hålla ett jämnt lugnt tempo.

vevve89
0

Sova får man ju inte. Det är klart iaf… En jävla massa sammandragningar, ryck i benen och tryck neråt till och från. Kan inte vända mig utan att det hugger till typ. Känner mig extremt gnällig just nu men har knappt fått sova på en vecka känns det som…

Kiwikatt
0

#170 Då är vi två som inte får nån sömn (eller fyra?!) ;-P

vevve89
0

#171 4 säkert då iaf min bebis lekt rövare sen 22 till och från… :-P

Kiwikatt
0

Min med :-P trodde nästan hon skulle pressa sig ut genom magen tidigare idag och mina revben har hon nog använt som slagpåsar idag tror jag….

vevve89
0

Revbenen är inte sköna att bli sparkad på.

Kiwikatt
0

Verkligen inte! Dom vill man gääärna ha ifred :-P

JossanH
0

Värsta natten på länge.. Idag går jag in i V40.. Det är alltså endast 6 dagar kvar till BF. I förrgår fick jag en riktig illamående attack vid lunchen hos svärmor och kunde inte äta ordentligt. Inte normalt för mig. Igår tog sambon en lång cykeltur och när han kom hem var han helt slut. Dels pga värmen men han mådde verkligen inte bra. På kvällen mådde han sämre och sämre och det började komma tillbaka på mig också i form av grova magsmärtor som ibland var svåra att skilja från onda sammandragningar. Båda är riktigt dåliga i magen och jag har hört att han har varit uppe och spytt då vi sovit i olika rum inatt. Jag har legat bredvid dottern som inte visat några symptom alls förutom lite dålig mage, men det har hon emellanåt. Varje gång jag svalt har jag fått en släng av värsta sortens halsbränna som gör att det känns som att jag ska kräkas. Varje gång jag ändrat ställning har jag fått halsbränna/ont som satan i fogar/ magsmärtor som heter duga i magsäck/tarm och ibland även en sammandragning på det. I fredags åt vi hos svärfar. Hans fru hade lite ont i magen men inget allvarligt verkade det som. Hennes dotter var också där och hade visst blivit risig i magen i går. Vi åt inte samma mat mer än potatis och sallad. Jag känner liksom inte riktigt igen det här sjukdomsförloppet. Och så blev jag förstås livrädd för att det ska vara listeria då det kan skada barnet i magen i sen graviditet. Någon som varit med om liknande sjukdom?

Sajtvärd på Iller.ifokus

vevve89
0

#175 precis

soundtrack
0

Sova, vad är det? Jag vaknar minst en gång i timman varje natt av diverse anledningar, jag håller på att bli galen! Längtar efter att få känna mig utvilad :( #176 Nu kan jag inte förloppet för just listeria men i vanliga fall när man blir marförgiftad så kommer symtomen inom några timmar. Så jag tror inte att er måltid o fredags är orsaken till det hela iaf. Däremot kan det ju ha varit något magvirus nån av er dragit på er och sen smittat resten med. Även om magsjukan a la vinterkräksjukan är ovanligt sommartid så förekommer det. (Min syster + sambo låg sjuka med så an symtom du beskriver för ett veckor sen tex)

vevve89
0

#178 börjar oxå undra vad sova är. Fick sova lite men det var inte mycket. Å drömde massa när jag väl sov, riktiga vakendrömmar…

Jespersen
0

#176 Vad jobbigt! Krya på er och hoppas lilla slipper bli kräkig!

Jag sover också dåligt.. Mardrömmar, ingen bra sovställning och kisspauser, och nu värmen.
Jag går och lägger mig jättesent för att slippa gå upp så många gånger, det känns som att jag sover mindre oroligt då.

RoxannaS
0

Jag får väl klaga på sömnen jag å då. Haha fast mina problem är inte som era. Antingen är det någon av hundarna eller någon av katterna och är de inte de nä då ska tjockisen till kille komma och bråka istället. Aldrig får man sova ifred.

Theres
0

Jag passar på att vara så aktiv jag kan nu innan jag blir för tjock (så bra jag kan med muskelfästesinflammation i benen och ischias, men med lite panodil brukar det gå bra). Så i lördags var jag på 25årsfest och körde hinderbana med armgång och massa skoj. Men shit vad trött jag blev. Var massa tjejer som avstod från att köra hinderbanan, varav en annan som också är gravid (dock inte lika långt gången som mig), men va fasen. Kan man så gör man :) Igår körde jag gokart och sen var jag ute och dansade hela natten lång, och på torsdag ska jag rida. Sen blir det nog en sväng till Ölands djurpark snart innan jag blir för tjock så de hindrar mig från att åka vattenruschbana :-o Sen High Chaparall och kanske Kolmården, men där finns ju inte direkt något man inte får göra som gravid, så det är inte lika bråttom med dem :) Har blivit så fasligt pigg senaste veckan så det är helt sjukt :) Ringde precis gynmottagningen också och bad om ett nytt recept på Trombyl, men de säger att min BM ska sköta det. Men de har alltid fullt i telefon-kön när jag ringer så det är liksom omöjligt att få tag på henne. Så jag lyckades få gynmottagningen att fixa recept, för det är ju ändå därifrån jag har fått det från början. Tycker det är så konstigt att de inte skulle kunna skriva ut i fortsättningen också? Varför ska man behöva krångla genom någon annan som inte ens har koll på om man ska fortsätta med Trombyl eller inte? Aja, nu lyckades jag ju övertala dem iaf :)

golf.ifokus.se

JossanH
0

Det är garanterat magsjuka vi åkt på.. 2 till som var där i fredags åkte på samma skit.. Anledningen till att jag blev orolig för listeria var för att det verkar kunna ta lång tid innan det bryter ut (tom veckor) när man får infektionen. Men nu blev alla sjuka vid ungefär samma tidpunkt och det verkar vara vanligt att normala friska människor inte utvecklar några symptom. Har en kompis som ligger nerbäddad hemma hos sig i en ännu värre magsjuka! Henne har vi dock inte träffat men konstigt att det verkar gå magsjuka så här års.

Sajtvärd på Iller.ifokus

soundtrack
0

#183 Nej just listeria tror jag nog inte råkat ut för, som du säger så brukar ju friska personer inte få så mycket symtom av det. Det händer då och då att det kommer calici(vinterkräksjuka)utbrott sommartid (vi hade ett på mitt jobb för några år sedan bland annat) och är det så många i er omgivning som är sjuka så är det säkert det :/ det "positiva" är att det brukar gå över fort.

Erika89
0

#183 Usch men fy, hoppas det går över snabbt så du får tillbaka energin!

Jag själv fick tid hos sjukgymnast på fredag. Skönt att de tar min smärta på allvar och att de vill hjälpa mig. Kommer ju inte funka att ha det såhär när man jobbar och sen har jag ju två hundar som måste tas hand om! Så vi håller tummarna för att vi kan hitta några bra grejer att förebygga med!

vevve89
0

Jag funderar på att maila BM angående alla dom här sammandragningarna (vissa stramar så det känns mer i ryggen än annars), illamåendet och att det hugger till neråt till och från. Inatt kunde jag knappt vända mig utan att det hugger till… Mkt gnäll från mig just nu märker jag.

Kiwikatt
0

Drömt fruktansvärda mardrömmar mellan toabesöken inatt…och kombinationen av värme, onda fogar och andningssvårigheter gör ju inte att sömnen blir bättre :-(

vevve89
0

#187 drömmar suger, speciellt mardrömmar!

Kiwikatt
0

#188 Jag håller med!! De är ju så jäkla verkliga med!!

vevve89
0

#189 ja även helt orealistiska kan vara verkliga och obehagliga…

Erika89
0

#186 Det är helt okej att "gnälla". Vi måste ju få prata av oss någonstans om våra krämpor och det är ju skönt att göra det med människor som kan förstå hur det är. :)

vevve89
0

#191 va bra. Heh Hemma låter det mer "men ska det inte vara så" när jag berättar om sammandragningarna… Jag hade inte så förra graviditeten så jag vet inte. :-S sa att ja tänker maila BM.

Kiwikatt
0

Sitter i bilen i spöregn och åska och vaktar crossbanan… :-P

vevve89
0

Jag har mailet bm men tror inte d blir nå svar förrän imorgon…

CelsiusT
0

Varit hos BM idag, ungen har fixerat sig och den växer som den ska. Dock ska jag in imornbitti och ta prover för levern (skulle tas på fastande mage) pga min klåda.

Kiwikatt
0

Blir mer och mer övertygad om att det är en liten judo- eller karatemästare som gömmer sig där inne i magen så som det sparkar och far runt just nu :-P Kan ju i och för sig även vara en blivande fotbollsspelare :-P Hihihi På onsdag ska maken på magnetröntgen med sitt trasiga knä…hoppas verkligen inte det är nåt allvarligt. De misstänker att det är nåt med ledbanden och i så fall kan det ju ta en tid att läka…

vevve89
0

Fick svar från bm å hon tyckte ja skulle ringa förlossningen om det fortsatte/blev tätare sammandragningar.

Erika89
0

#197 Skönt att hon svara så pass snabbt iaf. Hoppas det avtar så du inte behöver fundera på det..

vevve89
0

#198 jo även om jag är trött just nu på allt å känner mig som ett otympligt kylskåp så får bebis ta å stanna inne ett par veckor till!

Kiwikatt
0

#199 Hur har det gått?

vevve89
0

#200 lugnt än så länge:-) fick sova inatt men vaknade ett par ggr. Vände mig inatt i sömnen och vaknade av att det gjorde asont och högg till men det var nog det enda typ. Gick över efter en stund:-D

Kiwikatt
0

#201 Skönt! Jag har också fått sova hyfsat inatt :-P vaknat ett par gånger bara. Behövdes verkligen! Har drömt inatt med, men inte så hemska drömmar som igår

vevve89
0

#202 jo det är det. Hellre drömma bra än dåligt men helst inte alls:-P dock är det stress runt om då vi renoverar… Pojkvännen vill såklart göra så mycket som möjligt innan han börjar jobba om en vecka och innan bebis kommer. Jag vill hjälpa så gott det går men med konstant illamående och massa sammandragningar dom senaste dagarna går det inte så bra. Imorgon är det iaf vilodag.

Kiwikatt
0

#203 Viktigt att vila mycket nu på sluttampen…särskilt med den underbara nattsömn vi båda tycks vara drabbade av just nu :-P

CelsiusT
0

Vaknade vid 3 inatt, åskade som bara den. Sen halvsov jag fram till 8 då jag skulle upp och åka till BM för att lämna blodprov. Hem och käka frukost och regnet öste ner så sambon och jag satte på en film i soffan, halvvägs in somnade jag och sov resterande del av filmen. Upp och käka lunch och iväg till sjukgymnasten för akupunktur. Somnade nästan där också, så underbart avkopplande det är. Fick några nålar högre upp i ryggen på mitt onda jag har där, känns väldigt skönt just nu och ska bli spännande att se om det blir bättre i den delen av ryggen också.

vevve89
0

#204 jo är ju det men idag har dagen bestått av att riva tapeter. Stundtals sittandes på golvet och åkt runt för att fixa lite saker, bland annat födelsedagspresenter. :-D Sammandragningarna har iaf hållt sig runt magen än så länge å inte ut i ryggen eller nå tryck neråt. Svårt å vila, kroppen är rastlös samtidigt som den är väldigt trött.

Marvel-lous
0

Just nu i denna värme är det sådär lagom kul att vara gravid. Vaderna krampar, svetten rinner och man flåsar som en maratonlöpare. Sen ska vi inte tala om nätterna, min stackars kille bli dränkt av att sova bredvid mig. 
Funderar seriöst på att införskaffa en gästsäng…åt honom.  😂

vevve89
0

Haha jag fick just uppenbarelsen att det är sjukt svårt att kissa när man har en sammandragning.

Praefatio
1

Ringde och frågade min familj om de ville hitta på något, ville ut på utflykt. De skulle diskutera saken och komma på något trevligt som inte involverade en massa promenerande, vilket är svårt för oss alla eftersom vi är promenerande människor som gärna går på upptäcktsfärd på våra utflykter. Min bonusmamma ringde upp efter en stund: "Det är ju omöjligt! Som att försöka planera en utflykt med en säl!" Hahahaha, skrattade gott och konstaterade att ja, jag känner mig lite som en strandad säl faktiskt. Blev en utflykt neråt kusten, superlyxig räkmacka vid havet och en kväll hemma hos dem med Alfapet och härligt sällskap. Extremt mysigt, precis vad jag behövde! De fick dessutom se ett träningspass i magen. "Jäklar, vad den far runt!"

Kiwikatt
0

Hnb

Theres
2

Oj! Jag hade gett upp tanken på att känna livmodern, men igår har jag t.o.m kännt något som rör sig. Det liksom knäpper till lite, som om någon petar på en trumma med bara fingertopparna. Så jag kände efter och nu känner man livmodern klart och tydligt genom magen. Både coolt och lite läskigt :)

golf.ifokus.se

soundtrack
0

Den här j-a värmen får mig att gå under snart! Gassande sol och 30 grader varmt (i skuggan…) är alltid mer eller mindre plågsamt men just nu är det ren tortyr! Har inte sovit många minuter i natt eftersom att vårat sovrum verkligen är bastu (är väldigt glad att jag inte har en bebis som ska sova där just nu…) :( Nu packar vi iallafall ihop oss och flyr stan för ett par dagar. Ska hem till svärföräldrarna (som bor mitt ute i de västgötska skogarna) några dagar, förhoppningsvis är det lite svalare där.

Jespersen
0

#209 Vad mysigt det lät!

#211 Roligt att du känner av bebisen nu, det är så häfigt! Jag tycker fortfarande att det är lika mysigt och brukar ligga med händerna på magen för att känna sparkarna extra tydligt, och jag är i vecka 39 nu :)

#212 Hoppas du får det lite svalare där! Jag lider också om nätterna.. Men på dagarna tycker jag att det är skönt att det äntligen är lite sommarvärme!

12 dagar kvar till BF idag, helt galet!

CelsiusT
0

Sovit dåligt inatt, vaknat flera gånger. Men när kallaste temperatur under natten är +20 grader (ute), då kanske det inte är så konstigt att man sover lite dåligt? Fick springa upp igår kväll och gräva fram vår bordsfläkt från vinden och placera på byrån i sovrummet, blev riktigt god fläkt ut över sängen, till o med så man ville ha täcket lite över axeln faktiskt. Var väldans tur att jag hittade den. Öppet fönster hjälpte ju inget, eftersom temperaturen var samma ute som inne. Nu har jag lagt ett stort badlakan i frysen, för det ska tydligen var samma väder inatt igen enligt väderleksprognosen.

Fick precis en sammandragning och det är första gången det kommer smärta i samband, drog som sjutton ner i ljumskarna. Annars tycker jag livet som gravid börjar arta sig, visst är det tungt att vända sig i sängen och svårt att hitta bekväma ställningar i både soffa och säng. Visst kan det göra ont när bäbisen kickar rejält. Men börjar känna mig mer rörlig och är mycket piggare nu, kan nog bero på att blodvärdet börjar arta sig och att ffa blodtrycket har rättat till sig och är mer normalt nu. Känns positivt inför sluttampen nu =)

vevve89
0

Sov hyfsat inatt igen. Men har lite amåont i magen… Blir utflykt idag å bara mys! :-)

Marvel-lous
1

Har så nedrans ont på högra sidan, samtidigt som känseln domnat bort i huden. Inget att oroa sig för sa BM men det gör det inte mindre obekvämt.

Fick sympatier från tjejen på caféet där jag bor, hon menade att det kan inte vara skönt att vara så stor under sommarhettan. Sen såg hon förskräckt ut när jag sa att jag inte ska ha förrän i oktober. Hjälpte inte kroppsbilden om vi säger så. 😕

JossanH
1

#216 under förra graviditeten när jag skulle köpa en body i strl 50 (ifall den skulle komma tidigt) så var det en expedit som sa till mig: "Oj, när ska du ha?" "Om 2 månader" (eller något liknande) "Tror du verkligen bebisen kommer kunna ha den där storleken?" "Man vet aldrig…." "Min syster var så där stor, men där inne var det 2!" Tack för den kände jag!

Sajtvärd på Iller.ifokus

vevve89
0

Pojkvännen tror ja får sammandragningar för att ja petar och masserar på magen hela tiden:-P Måste ju peta tillbaka när en fot hamnar galet och massera är skönt när det stramar i magen. Äckligt varmt är det idag oxå…

Praefatio
0

Sällar mig till skaran som sov riktigt, riktigt dåligt i natt. Ont i ryggen, svårt att andas, varmt och svettigt…plus det lilla faktum att vår säng är dålig från första början. Till slut, framåt åtta på morgonen, kröp jag upp i soffan istället och hittade äntligen en sovställning som fungerade: bullade upp med filtar och kuddar så att jag satt nästan lodrätt med ryggen, stoppade en kudde under knäna och lutade mig mot soffans ryggstöd med en tröja som huvudkudde. Haha! Bra att veta att sittande är en bra sovställning. Längtar till flytten om tre veckor, då ska vi köpa ny säng. Slipper den hemska, billiga Ikea-sängen som pajar även den bästa rygg…

Marvel-lous
0

#217 Haha japp den har man fått ett par gånger "Är du säker på att det inte är två därinne?"
Men det säger inget ändå, hade en syster som blev väldigt stor med sitt första barn och han var pytteliten när han kom ut. Men tungt är det, undrar själv hur jag ska orka ta mig någonstans längre fram i graviditeten när det bär emot så mycket redan.

JossanH
0

Jag är gigantisk! Samma sak förra gången. BF på söndag och samsover med sambo och 2 åring- på resormadrasser på golvet >_

Sajtvärd på Iller.ifokus

[WickedAlly]
0

Jag låg en bit över kurvan, var inte enorm men inte långt ifrån. Ut kom Wille på 2720 gram. Nästa gång lär jag ju inte bry mig det minsta om mitt SF-mått :-)

Praefatio
0

Jag låg högst på SF-kurvan för en månad sedan, nu låg jag lägst. Får inga kommentarer om att jag är stor/liten, bara att jag är smal. Känner mig väldigt "normalstor" med tanke på hur långt gången jag är.

Praefatio
0

Blä. Känslan när man är trött men inte vill gå och lägga sig för att man vet att det inte kommer att vara skönt utan bara bökigt och jobbigt… Fun fact: Det är JÄTTEsvårt att ansa bikinilinjen när man inte ser den :P Fick raka lite på måfå. Blir nog bra. I värsta fall får jag väl ha badbyxor på stranden imorgon. Frågan är iofs hur mycket folk tittar på en gravid kvinnas bikinilinje…

Marvel-lous
0

#224 Hahahaha dit har jag kommit nu! Stod och kollade ner och insåg att jag inte kan se något, försökte i min fåfänga lyfta på magen men det hjälpte ju föga.

soundtrack
0

#224 haha, japp, dagens i-landsproblem för gravida ;) Jag har svurit många gånger över det nu (benen är också en utmaning). Det är inte lätt att vara gravid och fåfäng…

Jespersen
0

#224 Haha, ja man får gissa lite och ta på måfå :D Jag brukar också försöka "lyfta" magen, trots att jag vet att det inte går, den är alldeles för hård :)

Folk brukar säga att jag är liten, men jag tycker faktiskt inte att jag är så liten längre.. Jag ligger lite under medelkurvan, men enligt TUL så ligger bebis precis på kurvan :) Men sen har jag ju förstått att varken SF-mått eller TUL är särskilt exakta för att förutspå hur stor bebis man får.

Praefatio
0

Jag försökte också lyfta/trycka magen åt sidan men då blev bebisen sur och började sparka :P Benen är helt okej för min del, jag sätter bara upp foten på en pall så kommer jag åt, men så rakar jag iofs bara vaderna också…

fridaas
0

#224 känner igen det där, den sista gången jag rtyckte det behövde rakas tvingade jag sambon efter att jag råkat skära mig :/ SF-måttet säger inte alls mycket om storleken på bebisen, jag låg lite över medelkurvan med dottern hon vägde bara 3328g när hon föddes, med sonen låg jag lite under medel och han vägde 3990g när han kom.

vevve89
0

Någon som har något tips på hur man kan få ner svullnaden i fötterna och benen? Är som vattenballonger…

CelsiusT
0

Jag rakar mig med apparat, så det är bara att köra på. Gör inte så mycket om man inte ser allt, jag känner ju med handen ;P

Idag försökte vi tillbringa dagen på stranden. Det var inte jättebra. Kunde bara sitta i en ställning för fogarna höll inte för att ligga på rygg och mage går inte att ligga på när det är så hårt underlag. Kunde inte ligga på sidan heller. Så det blev till att sitta, och det var inte jättebekvämt med stor mage. Men men, nu har vi provat det iaf, och bada upp till låren fick jag gjort också (jag badar knappt alls annars, riktig badkruka).

#230 Drick mycket vatten iaf.

fridaas
0

#230 högläge med benen/fötterna, stödstrumpor/lindor, kalla/svala omslag (antingen fotbad eller blöta handdukar) kan hjälpa. Kalla omslag och ha fötterna högt var det som hjälpte för mig när det var som värst. Ta upp det med din barnmorska också så det inte beror på havandeskapsförgiftning eller annan sjukdom.

soundtrack
0

#230 Stödstrumpor och högläge.

[TanatosNyx]
0

#230 vada ut i kallt vattendrag/ en sjö om du kan. Vattentrycket är högre än trycket i benen så det blir som stödstrumpor med kylning på samma gång. Men då ska det ju vara lätt att ta sig dit också 🥵

vevve89
0

#231 vatten pimplar jag rätt bra iaf. Men kan nog bli bättre. #232 ska testa kallt omslag. :-) Högläge funkar sådär. Kan svullna fötter tyda på havandeskapsförgiftning? Får fråga henne isf… #233 stödstrumpor ska jag se om ja hittar. Borde ha ridstrumpor någonstans. #234 gick ut i havet igår när vi va vid en strand, sen dopp i poolen hemma. Skönt var det för stunden men svullnaden va kvar. Tack för tipsen.

Kiwikatt
0

#235 Sätt fötterna i ett svalt fotbad, det funkar för mig 😊

vevve89
0

#236 det är kvällens plan:-) ska iväg på ett sista ärende innan å sen göra popcorn å se på Harry Potter med dottern och då blir det kallt fotbad. Ser fram mot det då fötterna gör redigt ont nu…

vevve89
0

Läst massa om svullna fötter å lite orolig blir man ju om d här med havandeskapsförgiftning. Har haft svullna fötter i flera dagar och går inte ner under nätterna… Sitter just nu med fötterna i kallvatten iaf.

[TanatosNyx]
0

Det är vid långt gången havandeskapsförgiftning man blir svullen på så sätt, dvs man hinner nog högst troligt fångas upp på MVCs rutinkontroller innan dess 🙂 har man koll på ditt blodtryck och proteintestar urinen då och då kan du vara lugn. (Min mor var svårt sjuk i preeklampsi och hade ett blodtryck på över 200 och då svullnade hon).

Värme + gravid är ett utmärkt recept på envis svullnad i sig självt. Ta det lugnt du. 🙂

vevve89
0

Även om jag är långt gången går jag bara varannan vecka till mvc. Sist såg iofs alla värden bra ut:-) Jo värmen är hemsk, lyckas inte få ner svullnaden alls och det gör ont i fötterna…

[TanatosNyx]
0

Havandeskapsförgiftning kommer inte som en blixt och tar dig 😃 visst kan det gå lite fort, men det brukar börja smygande så man hinner nästan alltid upptäcka det tidigt. (Och man ska vara mycket dålig innan behandling sätts in, ofta får man ligga inne på övervakning i stället).

vevve89
0

Jo, det är sant. Är troligen mest irriterad på att det gör ont än att jag är orolig. Är väldigt lättirriterad denna grav:-D

[TanatosNyx]
0

😃 hellre irritation än oro enligt mig

vevve89
0

Jo jag va inte rolig när jag fick fel lön senast och idag fick jag påminnelse från stallet fast jag pratat med dom om det och har ersättare som ska betala + att det är 3 påminnelseavgifter fast jag bara fått en tidigare som skulle makuleras. Och dom säger att jag inte har betalat anmälan för nästa termin fast jag gjorde det i maj. :-P gissa vem som ska ringa å skälla imorgon? Har överenskommelse på hur betalningen ska ske där. Och svarar när man ringer gör dom inte…

[TanatosNyx]
0

vi kan bilda klubb.. här grälas det på CSN, sambons gamla jobb (löneindrivning), arbetsförnedringen som råkat kasta ut honom ur registrena 2 gånger så han blev utan pengar mm… alltså när nåt går snett så rasar ju allt! Och han lägger sig platt som en toffla! Ok djupa andetag nu 😂 ja du kan nog gissa mitt humör pga det här + gravidhormoner (jag har i normala fall ett jävla temprament..) 😇

vevve89
0

Har oxå ett jäv*a humör i vanliga fall. Men nu känns det som att ingen kan sköta sitt jobb där det gäller pengar. Blir till å med lack när jag går i butiker och man frågar om hjälp och dom inte gör det. Eller när vi va med hunden till veterinären å dom sa "vi har sett värre" hela tiden. Hade det inte varit fel på honom då hade vi inte åkt dit utan väntat tills vi kunde åka till vår hemmaklinik. Vi får bilda klubb;-)

[TanatosNyx]
0

men vadå sett värre!? 😮 vaf*n har det med saken att göra? klart de har sett värre, de ser väl djur dö stup i ett.. Jösses!

Jaa folk och pengar/jobb = hopplöst!!! 🤪 garanterat största blodtryckshöjaren här hemma! morr..

vevve89
0

Kan säga att vi inte var speciellt glada. Höll mig i skinnet dock. Är en släktings hund å jag va med som sällskap. Men den respektlösheten. Pengar är känsligt. Man måste kunna betala räkningar ju…

[TanatosNyx]
0

Förstår dig! Jag hade väl fått gräva ut naglarna ur handflatorna typ om jag skulle ha behärskat mig 😇 

Ja pengar är liksom en smula livsviktigt sisådär! Vi har haft ett helvete med pengastrul hit och dit, från det jag plussade och än är det inte riktigt utrett. Vilken jäkla timing liksom! skulle jag skriva allt så skulle det bli en hel roman, men tro mig när jag säger att vi har fått kämpa som djur på grund av folks ignoranta nonchalanta lathet och "ojdå jag glömde"… 😡 visst att "glömma".. men 1-2  4+ jävla gånger? det är våra liv det handlar om, det är våran framtid som grusas… För dom är det bara en miss i mängden på jobbet 😮

Marvel-lous
0

Man blir lätt lite otålig när man känner sig otymplig och det är varmt ute och inte blir det bättre av att man suttit med systers nyfödda idag.
Killen är värre dock, han vill att vår lille ska vara här nu men än är det några månader kvar. 😴

Kiwikatt
0

Jag höll på att bli galen på våran nya granne igår…de håller på att bygga om huset och kl 7 startade han upp alla jä*la grävmaskiner och började lasta sten i en container!!! Då hade inte jag sovit mer än ett par timmar på natten som vart. Sen höll han på HELA dan, ända till klockan var 7-8 på kvällen :-S Jag var arg som ett bi när mannen kom hem från jobbet och svor över vår jä*la lata granne! Enligt min mening hade han mått bättre av att bära alla stenar och all sand, så kanske hsn hade gått ner ett par kilo på kuppen med (han är fet!) Så det där med graviditetshumör, det finns här med :-P

Theres
0

Fick precis en bild på min chefs 5 dagar gamla dotter. Tänk att om ett halvår har jag en jag med :) Tänkte ligga och mysa innan jag somnar med händerna på magen för att se om något rör sig ikväll också, men är så jädrans kissnödig. Det står att det värsta skulle gå över nu, men jag blir bara kissnödigare och kissnödigare. Kanske dricker mer iofs.

golf.ifokus.se

Marvel-lous
0

#252 Dricker mer gör man ju definitivt i den här hettan men jag tyckte det här med att kissa hela tiden gick över efter ett tag. Är nu i v26 och jag går på toa mer sällan än många andra icke-gravida i min närhet. ;)

Theres
0

#253 Jag hade en period för typ 2 veckor sen när jag inte behövde gå på toan på natten på flera dagar, men nu är jag så kissnödig så jag vet inte vad. Idag på golfbanan fick jag t.o.m gå och kissa i skogen innan jag kunde spela sista hålet, för jag kunde bara inte hålla mig. Var på toa precis innan jag gick och la mig nu, men måste gå igen innan jag kan somna. Ligger och håller mig nu, dels för jag inte orkar gå ner från vinden och ut till toan (är i sommarstugan, bor lite halv-primitivt) och dels för jag vill samla på mig så mycket kiss som möjligt så jag slipper vakna inatt igen ^^ Är i V16 förresten.

golf.ifokus.se

vevve89
0

#249 det va inte lätt hela tiden kan ja säga. Pengastrul är aldrig kul. Har hänt flera ggr tidigare på det jobb jag har nu men det är aldrig någons fel… Det är konstigt tycker jag.

vevve89
1

Höggravid va det man va ja….

CelsiusT
1

Det här med att kissa "hela tiden" upplevde jag inte i början alls, Däremot så kom det runt halvvägs, men sen försvann det igen efter några veckor. Då sa BM att det berodde på hur hen låg där inne för det påverkar hur blåsans form blir och hur mycket som får plats och därmed när den känns full. 

Sovit riktigt gott inatt. Dock har vi problem med kvällsaktiviteter så vi kommer alltid i säng för sent och sover därför länge på mornarna. Inte så bra egentligen, men å andra sidan så gör det väl inte så mycket just nu, så länge jag får sovit.

vevve89
0

Jag hade problem med att kissa hela tiden runt v 13-20 men det va för att jag va törstig konstant och drack överdrivet mycket. Sen va det lugnt å nu öl det så till och från.

Praefatio
0

Kissade inte hela tiden i början heller. Det är först nu den senaste veckan som jag får springa på toa oftare. Fick sova gott i natt, lyxigt!! Vaknade bara en enda gång och kunde sova hela natten i sängen. Nu ligger jag dock med smärtsamma förvärkar och känner mig ynklig :( Blä. Det är inte kul att ha ont.

Kiwikatt
1

24 dagar kvar! Det lär säkert bli mer, men känns ändå härligt att det är mindre än en månad kvar!! :-P

vevve89
0

Jag roade mig inatt med att rita och måla i en timme… Fick inte sova inatt igen. Ont i magen, en sammandragning som gjorde ont och varmt som satan. Men fick iaf en del gjort på teckningen.

JossanH
1

Dåså! Idag är det BF. Inte en tillstymmelse till födsel än iaf ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Praefatio
0

#262 Hoppas att bebisen behagar titta ut snart! :)

Jespersen
0

#262 Spännande! :) Håller tummarna för att det är dags snart!

Själv har jag en vecka kvar imorgon :)

soundtrack
1

Jag har idag 4 veckor kvar till BF (Max 6 veckor kvar med andra ord). Tiden går väääldigt fort just nu! Kastas mellan förväntan och panik… Hälsat på ett par kompisar idag som fick barn i slutet av april så just nu är bebislängtan större än rädslan i alla fall. Min förkylning börjar äntligen ge med sig så jag börjar känna mig som en människa igen också. Varit en tuff vecka - värme, graviditet och förkylning är verkligen ingen bra kombo…

vevve89
0

Idag är en sån dag när jag har ont i magen igen och orolig i kroppen. Mått illa till och från oxå. Någon kombination av värmen och sömnbrist tippar jag på. Haft en någorlunda vilodag idag iaf… Får hoppas på att jag får sova inatt.

[Thiah]
0

Jag kissade konstant från början till slut och även efteråt. Tror att det är nu, 13 veckor senare , som jag känner att blåsan är någorlunda normal :P

Theres
0

Nu kan man faktiskt se på mig att jag är gravid, så jag ser inte längre ut som att jag bara lagt på mig fett på magen :) Ska jobba imorgon efter en veckas semester. Blir spännande att se om jag måste byta till ett större gummiband i jobb-byxorna eller om det jag hade förra veckan fortfarande räcker :) Är megakissnödig nu, men kissade två gånger innan jag gick upp och la mig, så ska försöka somna ifrån detta så jag slipper gå ner igen.

golf.ifokus.se

Theres
1

…jag bara skojar. Ska gå på toan nu………

golf.ifokus.se

soundtrack
0

Har känt idag att fötterna varit lite svullna, hoppas att det bara är tillfälligt.. :/ blir stödstrumpor på när vi kommer hem imorgon. Min urinblåsa har inte påverkats alls av att jag är gravid. Går i vanliga fall på toa 2-3 ggr/dag, aldrig nattetid, och så har det varit hela graviditeten oxå. Däremot så har jag senaste veckorna känt att bebis ibland verkligen trycker till över blåsan så jag får som en "ilande", obehaglig känsla som känns lite som "akut kissnödighet" men det går över på ett par sekunder.

Theres
0

Här sitter jag nu vaken mitt o natten p.g.a ryggsmärtor så jag inte kan hitta någon bekväm sovställning alls. Fick gå upp och kissa (!) och trycka i mig två panodil, så nu funderar jag på att bara sitta här tills väckarklockan ringer och det är dags för jobb. Har alltså seriöst varit och kissat två gånger till sedan jag senast skrev…

golf.ifokus.se

CelsiusT
0

Ligger vaken sen 4, att det ska vara så svårt att sova ibland då.

CelsiusT
0

Sitter och kikar på gravidbilder på mig själv, nytagna. Kan inte fatta att den där magen sitter på mig och att den innehåller en liten bäbis som snart kommer att komma ut och vara här och då är min och sambons ansvar. Jösses, att det ska vara så svårt att förstå, men det är det på något vis ändå.

soundtrack
0

Att det ska vara så omöjligt att få sova ordentligt :( blir bara mer o mer zombie-lik för varje dag som går.. Haft hemska vadkramper i natt också då jag slarvat med magnesium-tabletterna. #274 Känner som dig - att det ska vara så svårt att förstå! ju närmre man kommer desto mer overkligt känns det konstigt nog..

vevve89
0

Vad är sova? :-o

Praefatio
0

#273 Det är helt omöjligt att begripa. Intellektuellt så fattar man ju, men sedan tar det stopp. Som min Karl uttryckte sig: "Jag har verkligen fattat nu att du är gravid. Däremot kan jag fortfarande inte förstå att det ska komma en bebis." Precis så är det för mig med. Ibland blir jag helt livrädd bara av att tänka på det. Jag går för övrigt fortfarande runt och tror att det inte syns att jag är gravid. Får en liten chock när jag går förbi en spegel, känner mig inte så stor som jag är.

UtanStrumpor
3

Varit på RUL idag.. Allt ser fint ut! <3 Hen växer som den ska. 

Helt otroligt att de redan är vecka 20.. Att Knottet blivit så stor redan. 14cm från huvud till rumpa. <3 14cm kärlek!

Denna kommentar har tagits bort.
JossanH
3

Jag blir fortfarande förvånad när jag ska gå förbi någon och håller in magen för att slinka förbi men tar med mig allt i min väg med magen ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Jespersen
0

Jag kan inte heller greppa att vi snart har ett litet barn här. Och jag känner ändå av henne hela tiden, det måste vara ännu svårare för sambon!

Jag kollade på dom första bilderna jag tog på magen, där jag tyckte att det syntes, och satt där och undrade hur jag såg ut innan jag blev gravid. För när jag kollar på dom nu ser jag ju helt platt ut där! Men jag blir också förvånad över hur pass "höggravid" man är nu, folk tittar och man tänker att "jaha, syns det nu!" fortfarande :)

CelsiusT
0

#280 Ja verkligen ofta som jag tänker "undra om det syns" när folk kollar eller som jag blir förvånad när folk som jag inte känner helt självklart kommenterar det kommande barnet, "hur kan dom veta?" tänker jag men kommer snabbt på mig själv med att det antagligen syns nu. Speciellt som jag går runt med tajta linnen så magen putar ju som bara den (märker jag när jag går förbi en spegel eller som förut när jag kollade på nytagna gravidkort på mig).

[Thiah]
4

#279 haha jag och kollegan trodde båda att vi kunde mötas i dörröppningar långt efter vecka 25… vår tredje kollega skratta och sa att hon ringer brandkåre sen när vi fastnat…

Jag trodde att om jag bara drar in magen lite så går det br 😆

[WickedAlly]
1

Vad jag känner igen mig i era tankar. Minns att jag dagen innan mitt planerade snitt skrev att jag nog inte fattat att det är en bebis där innan. Visste ju att jag var rund och rätt stor, det hade huvudet fattat. Men att det berodde på att det var en bebis där inne gick nog aldrig in. När de hade öppnat mig och höll upp honom minns jag att min första tanke var; Det var som f*n är, en bebis.

RoxannaS
1

#282 Hahah där blev min kväll gjord. Dog totalt här 😛

Jespersen
3

Vecka 40 idag och 6 dagar kvar till BF! Max tre veckor till, sen är man mamma på riktigt. Det känns helt overkligt!

vevve89
2

14 dagar kvar till bf… Hoppas på att inte behöva vänta 4 veckor till. Imorgon är det besök hos BM iaf.

JossanH
1

40+ 2 idag.. Sist gick jag över 7 dagar..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Praefatio
0

Åh, vad spännande förmer alla tre! Jag fick frågan igår om jag längtade tills bebisen kom ut, underförstått om jag ville att det skulle komma nu på en gång. Kändes jätteskönt att ärligt kunna sägs att ja, visst längtar jag, men bebisen får jättegärna ligga kvar i sina 8-12 veckor till och får allra helst komma punktligt om tio. Har så mycket kvar att förbereda, både praktiskt med flytt och sånt men framför allt mentalt. Känner mer än någonsin att jag behöver den här tiden. Sedan längtar jag såklart som en tok tills bebisen kommer! Men ändå skönt att det är ett tag kvar.

Erika89
0

#277 Åh mysigt! :D 

Själv har man varit uppe i Malung hos mina föräldrar och kikat lite på dansbandsveckan. Och gud vad jag är ovan vid att min kropp inte håller… Foglossning deluxe… :( 

Men men.. 

Härligt att det snart är dags för flera att föda, hoppas allt kommer gå superbra för er!!

vevve89
0

Va på bio med dottern idag. Det var lite jobbigt att sitta efter ett tag men stod ut. Började rycka i benen som bara den och så började jag kallsvettas men glad dotter å helt klart värt det. Ett biobesök till ska det bli i veckan men med pojkvännen!

Erika89
0

Denna tråden tar nu slut. Har startat en ny, ni hittar den här :)
http://gravid.ifokus.se/discussions/53c57ca48e0e7432fd000f40-vi-som-ska-ha-barn-2014-17

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer