Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 5763 ggr
soundtrack
0

Vi som ska ha barn 2014 #15

Dags för ny tråd va! :) (den gamla; http://gravid.ifokus.se/discussions/53763b4a8e0e7453b30026c7-vi-som-ska-ha-barn-2014-14?discussions-1)

Har inlett dagen hos tortyrkammaren (dvs tandläkaren…). Jag har ju, som jag nämt tidigare, en släng av tandläkarfobi. Nu för tiden är den hanterbar, dvs jag gråter inte när jag är där, men jag får hjärtklappning redan innan jag kommit in i väntrummet och jag spänner mig och glömmer bort att andas ordentligt under tiden jag är där. Utgångsläget är ju alltså inte tiptop. Och att då ligga på rygg, lätt bakåtlutad i ca 20 min när man har en stor mage som trycker gör ju inte saken bättre..

Till en början gick det väldigt bra, men efter ca 10 min kom den där välbekanta, obehagliga tryckkänslan över bröstkorgen som jag brukar få när jag ligger på rygg numera. Försökte andas lugnt och bita ihop men efter ett par minuter var det kört. Jag lyckades signalera att vi behövde ta en paus och vid det laget hade jag hjärtklappning, kallsvettades ut av h-e, hela rummet snurrade och hade domningar i armar och ben - rejält blodtrycksfall med andra ord :/ Fick komma upp och sätta mig ett tag och efter bara några minuter så släppte det som tur var och efter ca 10 min kunde vi fortsätta lagandet, men i en mer upprätt ställning.
Jag har haft många blodtrycksfall genom åren, men då har det bara varit ortostatiska (dvs sånna man får när man reser sig upp för fort) och det har var något helt annorlunda och så mycket mer obehagligt. Fy fan rent ut sagt!
Hade som tur var en väldigt omtänksam och förstående tandläkare, och övriga inplanerade ingrepp är nu uppskjuta nu till hösten…

Så, dagens tips; gå inte till tandläkaren när ni är i 8:e månaden om ni inte måste ;)

Nu blir det att ta några djupa andetag och ladda om inför en kväll på jobbet.

vevve89
0

Jag har kommit in i en väldigt känslomässig period igen. :-/ verkar det som iaf. Igår var en toppendag förutom att tårtan jag gjorde blev katastrof enligt mig. Dottern märkte till och med och kom.å sa "den var.inte vacker mamma men den smakade jättegott!!". Sen åkte vi på restaurang å där hade dom inte genomstekt mitt kött och då skickade pojkvännen såklart tillbaka.det. Vi hade redan väntat länge på maten så tänkte att det skulle ta lång tid. Men ja, gick ganska.fort men.köttet va hårt istället. :-/ tur att min favorit på planka är moset :-P Sen har det kommit förslag på att dottern ska åka till Grekland utan oss vilket jag inte är bekväm med. Dessutom är hemfärd därifrån 3 dagar innan.bf! Jag är hönsig av mig och det vet jag men vill inte släppa iväg min 8-åring till Grekland och speciellt inte just då! Nu tror jag inte bebis kommer tidigt men.man vet aldrig… Och hur fan skulle jag kunna ta mig till Grekland om något skulle hända? Man får inte direkt flyga då!

CelsiusT
0

Soundtrack: vi skulle bara tagit urinprov och blodtryck men eftersom jag hade så lågt hb förra gången så ville hon göra en extra koll på det. Ligger hemma med tuff förkylning och ögoninfektion medan sambo är bortrest för studentfirandet (och passa på att träffa dom vännerna nu innan bäbisen kommer). Vi skulle åka idag på morgonen, allt var klart, men jag mådde sämre än sämst så jag fick inte följa med.

Medarbetare på westernridning.ifokus

fridaas
0

#2 usch stackare, hoppas du blir frisk snabbt! Jag har haft ont i magen i tre dagar nu efter hlr-utbildningen, att ha en vecka kvar till bf och göra hjärtkompressioner i 15min är inte att rekommendera! Ett prov kvar nu bara sen "sommarlov", fast jag hoppas bebis kommer innan, helst idag eller i morgon, men det lär väl inte hända :P 23/6 har jag fått tid för hinnsvepning om det inte blivit bebis innan dess, förhoppningsvis ger det resultat iaf. Fast sambon tyckte att jag skulle tvätta fönster, gå i trappor, åka på gripits vägar och ha sex massa idag, vet inte vad jag tycker om det dock, låter jobbigt ;)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

vevve89
0

Ännu en.sak jag och andra noterar är att jag har kortare stubin än vanligt! Jag har temperament i vanliga fall men just nu är det extremt, visar sig som aggression för andra men är samtidigt väldigt känslomässigt på så sätt att jag skulle vilja sätta mig å gråta någonstans. Men har svårt för att gråta inför andra… Och speciellt när jag inte har.någon förklaring varför jag gör.det.ens.

soundtrack
0

#2 jaja, då är jag med. Jag var lite fundersam över att dom inte kollad Hb den här gången, trodde nog att man gjorde det varje gång nu på slutet, men dom kanske tänker som så att var värdet bra för 3v sen och jag fortfarande äter tabletterna som jag ska så kanske det inte ska kunna rasa så mycket? Förkylning är ju verkligen ingen höjdare, jag drogs med en för några veckor sen :/ jag brukar annars har bra immunförsvar och inte drabbas så hårt av förkylningar osv men det märks att graviditeten tar lite på immunförsvaret, vårens förkylningar har inte varit att leka med :/ #3 Jösses, jag hade aldrig utsatt mig för HLR-utbildning i nu-läget! Tyckte det var tufft nog att göra det tidigare i våras när jag bara var i v 15 eller nått liknande :P Min stora skräck just nu är att vi faktiskt skulle få ett hjärtstopp på jobbet där man måste vara delaktig, vettihundan hur jag skulle reda ut det..

fridaas
0

#5 hade inte så mycket annat val, gör utbildningen och bli godkänd i medicinkursen eller låt bli och bli återbetalningsskyldig till csn :/

CelsiusT
0

#5 Och jag som upplever att jag fått ett så mycket bättre immunförsvar sedan jag blev gravid. Jag är sån där som drar på mig allt annars, och är sjuk flera dagar varje månad annars. Men sen jag blev gravid har jag inte varit sjuk en enda gång fram tills nu, så det är ju rekordlänge för mig.

fridaas
0

Jag som trodde det där morgonillamåendet skulle vara slut på riktigt nu, tji fick jag, tredje dagen i rad man sitter med huvudet i toastolen.. Jag har tröttnat, tur det bara är få dagar kvar.

vevve89
0

Jag mår känslomässigt bättre idag. Men är ngt som tynger… Annars är jag öm.i magen och har ont i ryggen.

soundtrack
0

Jahopp, nu verkar mitt blodtryck ha tackat för sig. Började känna mig lite vimsig under ronden nyss, kollade trycket och det låg på 93/56. Inte så kaxigt med andra ord.. Bara 5 timmar kvar till ledighet!

RoxannaS
0

Sätter en tass

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Praefatio
0

Vad härligt det är med gulliga bekanta :) En tjej hörde av sig och tipsade om en spjälsäng till salu för bara 300 kr i en FB-grupp, av den typ vi vill ha. Så snällt att tänka på oss! Så på onsdag ska vi köpa spjälsäng, trots att vi tänkt vänta till efter flytten den 1/8. Ska dessutom köpa en begagnad bärsjal och babymonitor, samt en del smågrejer på IKEA och skötväska. Efter det är det bara skötbord kvar, sedan är vi redo! Såå skönt! #10 Vi kan bilda klubb. Jag har lågt blodtryck som det är redan, och nu under graviditeten har jag fått såna fall ibland att jag nästan svimmat. Grymt otäckt.

Praefatio
0

Har för övrigt en trött dag idag. Vaknade pigg men kroppen vill inte riktigt. Är hemma och storstäder men får städa 20 minuter och vila 20 minuter, blir yr och jäklig annars. Igår var det precis tvärtom, vaknade och hade ont och mådde jättedåligt men fick en kanondag i slutändan! Jaja, humöret är på topp i alla fall. Man får vara glad för det lilla! :)

soundtrack
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jahopp, då har man stämplat ut från jobbet för sista gången på ett tag framöver. Känns helknepigt men väldigt skönt. Nu ska jag bara njuta av sommaren och det faktum att vi snart blir föräldrar :) Idag kom vårat fina babynest också :) För er som är sugna på babynest så kan jag varmt rekommendera www.milooo.se Billigare än originalet (350-450 kr + frakt på typ 60kr) och dom finns i massor av jättefina tyger :) snabb leverans också, 4 dagar tog det för mig :)

CelsiusT
0

Har också lågt blodtryck, men lite mer konstant lågt verkar det som. Men min kropp har börjat vänja sig vid det nu. Så mår inte längre lika dåligt av det.

#14 Är ditt babynest styvt? Alltså att det är väldigt stabilt? Jag beställde ett av min svärmor som snällt inhandlade material och sydde upp efter beskrivningar på nätet, och det känns så sladdrigt på något sätt. Trodde nog att det skulle bli lite mer rejält.

Är värre i förkylningen idag =( Igår kväll kände jag mig nästan frisk igen. Vet inte vad so hände under natten men vaknade med hopklibbade ögon och näsblod. Hostat var hela morgonen och sen har jag bara sovit hela dagen. Försöker laga mig lite middag just nu. Sen ska jag nog fortsätta sova, eller kanske sätta på en film i sovrummet så jag kan sova sen till kvällen.

Praefatio
0

#15 Stackare :( När man väl blir sjuk som gravid kan det ta låååång tid innan man blir frisk, eftersom kroppen har fullt upp på annat håll istället. Hade också en sån där dunderförkylning för några veckor sedan.

soundtrack
0

#15 Får se om mitt tryck också kommer vara konstant lågt nu eller om det återhämtar sig lite. Kommer det fortsätta att vara lågt så känns det iaf skönt att inte behöva jobba nått mer nu. Jag tycker att det känns ganska så "stabilt". Det var typ ihoprullat nu och man fick kämpa lite för att få det plana ut sig. Själva botten är inte jättetjock men den verkar vara gjord av nån skumgummimadrass typ och har ju helt klart lite stadga iaf och kanterna känns rejäla.

RoxannaS
0

Min bebis gillar fredagar hihi. Något nytt har hänt nästan varje fredag. Byter vecka då också.

Idag 18+0 kom första sparken utifrån 😃

JossanH
1

Idag är det fredagen den 13e och det betyder 1 mån kvar till BF! Det närmar sig, det närmar sig. Sambon arbetar sista veckan nu (torsdag till torsdag på annan ort) och är sedan hemma i nästan 4 mån. Vilket ska bli fantastiskt skönt! Det är inte alltid lätt att vara ensam, stor och tung med knakande fogar när man har en liten tjej på snart 2 år som kräver sitt och dessutom precis gått in i en ny utvecklingsperiod med mycket gråt och utbrott vilket inte alls är likt henne då hon i vanliga fall är en mycket glad, lugn och harmonisk tjej. Så det som i vanliga fall tar 5 min tar idag 3 timmar pga detta och ibland brister tålamodet för mig men mest tycker jag synd om henne under hennes extrema känslostormar. Måste vara så jobbigt! Idag går jag iaf som en anka värre än vanligt och vaggar fram.

Sajtvärd på Iller.ifokus

vevve89
0

Haft en underbar dag! Var på tivoli med.dottern under eftermiddagen, sen åkte vi å handlade till hennes kalas som är imorgon när killen hade slutat jobbet. Och nu på kvällen åkte jag å killen å kollade på hästarna som släpptes på bete. Vad jag saknar ridningen och såklart att pussa på hästarna! Ryggen är dock mindre glad, samt fogarna och revbenen. Trycka ut morsans revben är superkul! Men efter en så bra dag kan jag stå ut:-D

fridaas
0

Här har det varit sammandragningar hela dagen, vid lunchtid gjorde de även ont och kändes vad jag har för mig att riktiga värkar känns som, men nu är det lugnt igen. Systers student gick hyfsat smidigt den med, men det ska bli väldigt skönt att gå och lägga sig om en stund.

CelsiusT
0

Nu är det full rulle i magen.

Praefatio
0

Usch, magen trycker så att det är lite jobbigt att andas. Blir alldeles flåsig när jag står eller sitter för länge och nu, såhär på kvällen när kroppen liksom har gett upp för dagen, så är det till och med jobbigt att ligga på rygg. Dags att gå och lägga sig, kanske… Imorgon ska jag på brunch och "stuff my face" på äkta gravidmanér :P

vevve89
0

Haft ont i magen och mått illa hela natten. Känns väldigt skumt att jag mått så konstigt dom senaste dagarna. Idag är d Kalas för dottern. :-D

CelsiusT
0

Magen känns liten och ogravid idag. Sängliggandes ännu pga förkylningen. Inser att det inte varit så mkt fosterrörelser idag, har det varit några alls tro? Hmm. Försöker knuffa på magen men får inget svar. Vad löjligt nervös man blir, minns ju inte ens om jag haft rörelser eller inte idag, vet bara att jag känt mig ogravid. Inom vilken tid bör man känna rörelser? När ska man bli orolig?

JossanH
0

#25 hade samma förra graviditeten och väntade under halva dagen. Kände lite smått och dagen efter var det full fart igen. Jag känner mig asgravid hela tiden. Vaggar…

Sajtvärd på Iller.ifokus

soundtrack
0

#25 Har samma noja som dig, ibland känns det oroväckande lugnt i magen :S idag kände jag lite buffar när jag gick upp vid åtta sen var det stiltje fram till nu på eftermiddagen o nu börjar det bli full fart i magen igen! När jag tänker efter lite så börjar jag ana ett varannandagsmönster. Ena dagen full fart konstant, nästa dag lite lugnare (framförallt på förmiddagen). Så svårt det där, när ska man börja bli orolig liksom? :/ sen antar jag att rörelserna blir lite mindre nu när det börjar bli trångt där inne..

CelsiusT
0

Ja här har det inte tidigare varit några mindre rörelser direkt. Full rulle mer eller mindre hela tiden. Kommer bli tröttsamt om hen fortsätter i samma tempo när hen kommer ut. Men just idag har det varit väldigt lugnt. Kan inte påminna mig om att det varit några direkta rörelser alls, och magen har känts väldigt liten och intetsägande. Känner mig väldigt ogravid vilket var väldigt längesedan. Och hen svarar inte heller när jag trycker på magen, vilket hen brukar göra. Men men, kommer det inte igång snart så får jag väl ringa och höra. Dom säger ju att man inte ska vänta för länge med att kolla upp det, men vad är för länge? Finns det någon tumregel på hur ofta man ska kunna känna någon aktivitet tro?

[WickedAlly]
0

#28 varje dag ska man känna i alla fall. Prova att dricka ett stort glas med kallt vatten. Gå sedan och lägg dig, ligg på rygg. Har du inte fått respons inom 30 minuter så ring förlossningen.

vevve89
0

Dottern var nöjd efter kalaset igår fast.dom.fick sköta sig.själva en hel del. Och idag ska hon på kalas hos en klasskompis :-) Har annars mått illa i 2 (?) dagar. Haft en hel del sammandragningar och haft lite ont i magen. Sova fick jag iaf göra någorlunda inatt ändå:-)

soundtrack
0

Hur har det gått CelsiusT? För min del verkar det verkligen vara varannan dag för idag är det full rulle i magen igen. Hen verkar ha parkerat rumpan precis under mina högra revben för jag börjar bli riktigt öm där :( Idag är 8v till BF, det är ju ingenting såhär mitt i sommaren när dagarna bara rusar förbi! *börjarfålitepanik*

CelsiusT
0

#31 jo det sparkade till sen en liten stund på kvällen. Men är rätt lugnt nu idag igen. Undrar om det har något samband med att jag är sjuk. har idag väldiga problem med blodtrycket känns det som, matt, yr, illamående, andfådd trots att jag ligger i sängen och ett tryck över bröstet. Har slarvar lite med både hjärntabletterna och vätskan nu när jag bara ligger o sover hela dagarna.

CelsiusT
0

#31 jag börjar också få panik, tiden rusar iväg. Jösses, snart ska man få vara med om att föda barn och så får man en liten som man ska ta hand om och sen är man förälder för alltid

JossanH
0

#32 det kan ju vara så att bebisen har ändrat position så att du inte alls känner rörelserna på samma sätt längre. När man ligger helt på rygg kan det vara så att man får ett tryck över kroppspulsådern vilket kan bidra till att man mår illa, känner sig yr osv. Själv kan jag knappt ligga på vänster sida då jag blir smått illamående och får halsbränna. Slarva inte med järntabletterna och vätska, det brukar ta ett par dagar att komma igen efter en dipp- egen erfarenhet. Och det är bara så onödigt :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Praefatio
0

#31 och #33 Vi fick hem kallelse från Auroramottagningen här om dagen och nu börjar jag också bli lite panikslagen, trots att jag har 13 veckor kvar till BF… Frågeformuläret som ska fyllas i innan gjorde det så oerhört verkligt. Jag ska liksom föda barn. Inte om två år, inte om fem år, utan om tre månader.

Frågan "Hur långt är det kvar?" följs numera alltid av "Oj, bara drygt tre månader, den tiden går jääättefort!" och det kombinerat med att jag faktiskt börjar känna mig höggravid gör att… ja, det är läskigt.

Som du säger CelsiusT, nu är det inte långt kvar tills vi ska föda och sedan är vi föräldrar för alltid. Livet kommer aldrig mer bli sig likt. Vi kommer aldrig mer vara bara vi två, det kommer alltid vara vi tre. En alldeles underbar tanke, såklart, och alldeles chockartat vettskrämmande.

Kroppen känns som sagt mer svårmanövrerad nu. Är stel, har ont och känner mig tyngre och tyngre. Kan inte längre ta mig upp från golvsittande utan hjälp eller något att hålla i, får ibland försöka ett par gånger för att lyckas ta mig upp ur soffan själv. Kan inte sitta på huk, magen är i vägen. Blir trött av att gå och får hålla upp magen för att orka, att gå fort gör ont. Har börjat vagga. Det är tungt att andas på kvällarna, magen trycker på underifrån.

Det har också slagit mig att jag inte kommer orka saker i sommar som jag brukar:
Fick acceptera igår att jag inte kommer kunna hänga med min familj till Nordens ark eftersom jag inte kommer orka gå och stå en hel dag. Att det nog inte blir några femtimmars skogsvandringar med hunden. Att jag kanske kommer behöva vila bort en del av sommaren på soffan.
Fick också acceptera idag att det nog är bäst som min flytthjälp bestämt, att jag varken ska packa, städa eller bära grejer när vi flyttar om 1,5 månad utan att mitt jobb nog får vara att koka kaffe, hämta öl, peka på var allt ska stå, vika kläder och annat enkelt. Har insett hur lyckligt lottad jag är som har människor som vill hjälpa mig.

Främmande känsla, att inte klara allt själv. Att behöva begränsa sig. Det har jag aldrig behövt göra innan.

vevve89
0

Är det normalt att få en.ordentlig sammandragning när man ställer sig upp efter att ha legat eller suttit i.fåtölj? Har fått det i stort sätt varje gång jag rest mig idag. Till och med när jag klivit ur bilen… Sammandragningarna gör inte ont men känns lite mer i svanken som jag redan har ont i ibland när dom kommer… Hur länge dom varar har jag inte helt koll på.

Praefatio
0

#36 Helt normalt.

vevve89
0

#37 :-) men sååååå irriterande kan.jag säga. Hade inget sånt här när jag väntade dottern. Hade bara växtvärk då så det drog i sidorna. Men.ingen grav är den andra lik. :-/

JossanH
0

Med första barnet var det verkligen sjukt att tänka att man snart skulle bli 3 i familjen. Nu är det 1 mån till BF och vi har inte tvättat bebiskläder, förberett packning till dottern då hon ska till mormor och morfar och inte packat BB-väska. Har inte köpt några blöjor eller något alls till bebisen egentligen och veckor à bara tickar på! Man hinner inte med :S

Sajtvärd på Iller.ifokus

RoxannaS
0

Ligger i soffan och känner liten där inne som sparkar. <3 Nu känns det utifrån också. ^^

Ska på RUL på tisdag. Nu börjar det bli spännande. Upp till bevis. Får vi veta hon eller han? Vet redan att allt ser bra ut efter vul i vecka 13. Så nu ska det mer bli roligt och se om bebis växt som den ska eller om vi blir flyttade på. 🙂

fridaas
0

Trött, jag är så sjukt trött hela tiden även att järnvärdet ligger hyfsat bra och att jag äter järntillskott. 3 dagar kvar till bf nu men tror jag kommer gå över tiden. Sovkorgen är fixad, kläder tvättade och treåringen har valt vilka bebos ska åka hem i. Behöver packa saker till henne med, hon åker till farmor och farfar på torsdag senast tillsammans med hunden. Om två timmar ska vi skriva på faderskapspapprerna och sen hem och fortsätta plugga, sista provet i morgon, sen kanske jag kan börja slappna av lite?

CelsiusT
0

#39 Här är det 2 mån kvar till BF och jag packade precis i ordning "baby-avdelningen" efter flytten. Inser att det är inte så mycket saker vi har, och har inte tvättat några babykläder och börjar känna mig osäker på om vi har allt. Inser tex att vi inte har någon mössa som kan tänkas passa nyfödd.. Hmm.. Hur stor (eller liten) ska en sådan vara?

Fick precis i ordning skötbädden och skötbordet. Men inte med alla sådana där saker som krävs som tillbehör, inser att jag knappt ens vet vad jag behöver därpå. 

Vet också att vi inte köpt allt än som vi tänkt oss (saknar säng, bärsjal, kudde, sängtillbehör, en filt att ha med till bb osv). Känns lite jobbigt att inte ha allt under kontroll. Och veckorna bara rasar iväg.

vevve89
0

Har varit å fiskat strömming idag. :-) lagom mör nu efter att ha stått ett par timmar men fisk fick vi. Jag tror bebis har klor oxå, det river till ibland inne i magen. Annars är vagnen fixad, bara lakan, filt å d.som ska fixas men blir om någon vecka. Sängkläder tvättade å ska börja på kläderna i veckan. :-) Förra gången va allt fixat typ 2 månader innan å nu är det en hel del kvar.

Praefatio
0

#42 Vill du att jag ska PM:a min inköpslista till dig, som inspiration?

fridaas
0

#42 vi köpte en Hjälmmössa i stl 38-42cm, den var lite för stor till dottern när hon föddes så hon kunde ha den länge. Förhoppningsvis kan bebis också ha den nu.

soundtrack
0

#42 Jag drabbades av en släng av panik idag när jag insåg att jag inte heller har riktigt koll på läget o dagarna rullar på ett i hiskeligt tempo nu! Måste sätta mig och göra en lista över vad som saknas i veckan och sen blir det att ta en shoppingtur rätt snart. Just nu känner jag att jag vill ha allt klart så fort som möjligt så jag kan njuta av sommar och ledighet sen. Vi har iaf alla stora grejer klara (vagn, säng, skötbord o babyskydd + de flesta tillbehör) så det är mest småplock som ska inhandlas.

CelsiusT
0

#44 Får du gärna göra, alltid kul att läsa. Dock tycker jag att jag läser inköpslista efter inköpslista på nätet och tycker det mesta är sånt som jag absolut inte tycker mig behöva från start. Jag har ju bestämt redan innan att jag inte ska shoppa massor och det har jag heller inte gjort, så det är väl helt i sin ordning egentligen. Känner att jag inte riktigt har koll på vad jag har i klädesväg (och än mer stör det mig att jag inte vet hur stor bäbisen kommer vara så vet inte vilka storlekar jag egentligen bör ha) och då hjälper det ju inte egentligen med en inköpslista utan egentligen behöver jag gå igenom vad jag har (har tänkt göra det när jag ändå tvättar upp) och sortera så jag får en överblick. Kanske jag ska skriva ner så jag vet vad jag har och ser om jag missat något. Känns som om jag har tusen bodys men ingen mössa tex, hehe..

soundtrack
0

#47 Jag tycker också att det är jobbigt att inte veta hur stor pyret tänker vara när hen tittar ut. Har knappt köpa några kläder alls än pga att jag inte vet hur jag ska göra med storlekarna :/ visst att man kan köpa sen när bebisen väl är född men jag känner på mig att shopping inte är så högprioriterat första tiden så det kan ju vara trevligt att ha kläder så man klarar sig ett tag. Och det känns ju rätt dumt att köpa flera uppsättningar kläder i 2-3 olika storlekar bara för att "vara på den säkra sidan". (Mössor köpte jag dock ett par stycken på Ullared så där är vi nog safe…) Snacka om i-landsproblem!

Praefatio
0

#47 Vi hade varit jättemycket mer selektiva i våra inköp om det inte vore för att vi fick tag på så mycket grejer jättebilligt på Gekås och Blocket. Allt som allt får jag dock ändå intrycket av att vi handlat "ovanligt lite", speciellt för at vara förstagångsföräldrar… Hemmet kommer ju inte krylla av bebisprylar direkt. Det mesta är bäddtextilier känns det som… Har tagit med i beräkningen att det kan bli en kräkbebis.

#48 Det tycker jag också är skitsvårt. Vi har bara köpt två set i strl. 50, och 4-5 set i strl. 56. Kommer ta med ett vardera till BB. Misstänker starkt att vi kommer få en hel del kläder i present så vi vill inte köpa mer, plus att man inte vill köpa hur mycket som helst i strl. 50 - och så kan bebisen inte ha det… Har lagt undan 1000 kr som "nödpengar" just till inköp av kläder efter födseln.
Jag nojjade över det där med kläder och storlekar och allt här om dagen, men då hyssjade fästmannen på mig och lovade att om det krisar så åker han till stan första veckan och köper det vi behöver. Får försöka komma ihåg att det egentligen är en ganska världslig sak, lätt att lösa liksom, vi är ju två om bebisen trots allt.

Hjälmmössor och vanliga mössor har jag dock köpt, tre av varje.

Blöjor hade vi för övrigt tänkt köpa upp ett rejält lager av redan innan bebisen kommer. Skönt att slippa släpa hem sånt första veckorna.

[WickedAlly]
0

Tänk på att alla blöjor inte passar alla bebisar bara, så köp ett lagom lager är mitt tips. Vi kan t ex inte använda libero. Samma med våtservetter, det är i mitt tycke bättre att prova sig fram ett paket i taget :)

Praefatio
0

#50 Hmmm, det är var ju iofs en vettig tanke… Har bara hört gott om att köpa på sig ett lager men det du säger låter ju helt logiskt. Lyssnar nog på dig 😛

Varför skulle olika våtservetter passa olika bra? Allt jag vet är att jag vill ha parfymfria.

fridaas
0

#51 för oss har inte lidls våtservetter funkat alls trots att de är parfym- och lotionfria, medan citygross budget-våtservetter har funkat kanon, dottern fick en illröd rumpa av lidls, likadant av något annat märke som jag inte kommer ihåg just nu. Vi använder oss numer enbart av budget, Coops egna och Ica basic..

soundtrack
0

Jag tänkte köpa ett lager med blöjor av olika märken (typ ett paket av varje) och så får vi testa oss fram vilket som passar oss bäst

CelsiusT
0

#49 Har bara köpt på blocket och gekås, förutom skötbädd från Ikea och nytt babyskydd till bilen från Lekia. Är väl uppe i ungefär 2500:- spenderade hittills. Och har verkligen inte mycket saker och inte heller så mycket kläder (eller ja, jo vi har nog egentligen en del). Men jag tror nog ändå att vi har vad vi behöver för att klara första tiden. Men kontrollfreaket i mig tycker det är jobbigt att inte veta hur mitt liv kommer bli, vad vi får för behov osv. Att inte veta hur stor bäbisen är stör mig något grymt.

Blöjor har jag ett "startpaket" vikisar, så jag kommer överleva ;P Planerar att köpa hem så det finns ett paket vanliga blöjor också, sen finns det ju att börja med på bb och det är ju lätt att stanna och handla blöjor i mataffären för dit lär vi ju åka även första tiden liksom. Annars bor vi ju på landet så är lite omständigt för oss att bara sticka iväg och köpa ditten och datten. Men tänker ändå lite sådär att varför köpa innan man vet vad man har för behov. Vi har ju trots allt bil och vi är två så det går egentligen utmärkt att åka iväg och handla om något krisar sig.

[WickedAlly]
0

#51 lägg undan pengar i ett kuvert eller något och när du hittat ett märke ni gillar så skicka ut sambon för att bara köpa blöjor för hela summan. Då har ni ju ett lager med blöjor som ni vet passar :) För oss har väl egentligen alla våtservetter funkat, men vissa är helt klart bättre. Nu använder vi bara libero, de luktar godast och är lagom våta. Natusans parfymfria t ex luktar skitskumt, fränt nästan tycker jag. Huggies gula gillar jag också, det är ett bra budgetalternativ helt klart. Liberos är ju tyvärr rätt dyra (klart man ska gilla dem bäst då, haha). Men gå med i pampers och Liberos klubbar så får man rabattkuponger hemskickade då och då, varför betala mer än man behöver liksom? :)

JossanH
1

Anledningen till att vissa våtservetter och blöjor inte funkar för alla barn är pga alla kemikalier som är i som barnet kan reagera på. Våtservetter är ju bombarderade med olika kemikalier och ämnen och vill man inte använda det så funkar vanliga pappers eller tyg-tvättlappar med vanligt vatten att tvätta med och något som har varit guld för en liten röd rumpa är vanlig kallpressad, ekologisk olivolja. Använder det varje morgontvätt för då vet man att efter-frukost-bajset glider av lätt ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

CelsiusT
0

Är också lite anti det här med våtservetter. Känns inte jättebra, tycker förövrigt att dom ofta luktar konstigt och ser bara framför mig en servett med kemikalier, aldrig gillat sådana. Men har inte riktigt bestämt vad vi ska ha istället.

Praefatio
0

Ja just det, allergier och sådär…

Jag har köpt 20 tvättlappar i frotté som jag nog använda i första hand, men det är ju alltid smidigt att hitta ett våtservettsmärke som fungerar som man kan ha med sig i skötväskan. Är inte så sugen på att slabba med frottélappar hemma hos andra eller på stan 🙂 Samma med blöjor, planen är att prova att ha tygblöjor hemma och engångsblöjor när vi åker bort.

JeFo
0

Jag kan hjälpa er lite med klädproblemet. Holly vägde ju 4680 när hon kom. Var inga problem att få på henne strl 50. Så även fastän hon var stor så passade det. Sen växte hon ur det på typ tre veckor ist 5-6. Mina andra vägde ca3800 och hade också strl 50. Våtservetter är kanon. Har testat med tvättlappar och liknande. Är tyvärr bekväm av mig så vi kör våtservetter. Willys har för 10kr och nu hittade jag på dollar store, huggies för 10kr som luktade kanon 😀

[WickedAlly]
0

Jag som tyckte jag hittat billiga Huggies, får 2 för 25 :p Synd att de är så svåra att få upp ur förpackningen bara. 
Undrar om vi har en dollarstore här i Malmö.

Är också bekväm, hade som plan att använda tyglappar och vatten men det där rann snabbt ut i sanden.. :P

Wilmer har 56 nu, väger runt 4700 skulle jag tro. På sjukhuset för några veckor sedan fick de på honom en tröja i strl 40, haha. Så jag tycker allt att storlekarna passar ett ganska stort viktspann.  

Jag har gjort så att jag köpt billigare kläder i de mindre storlekarna och lite dyrare i 62/68 som de oftast kan ha lite längre. Både för att kvalitén ska vara något bättre i de större men också för att det känns surt att betala dyrt för något som kanske inte används så länge. 
Och man får ju så otroligt mycket, hade inte behövt köpa något alls egentligen :)

Jespersen
0

Går in i vecka 36 idag, helt galet! Jag börjar bli lite stressad över allt som ska bli färdigt innan bebisen kommer, det är ju bara tre veckor kvar och sen kan hon komma när som helst. Vardagsrummet står helt renrivet och ska gipsas och ha nytt tak och golv, tapeter osv.. Byggröran känns sådär rolig nu när man bara vill få iordning. Och lägenheten vi flyttade ifrån är fortfarande  inte helt tömd.. Men vi har åtminstone beställt flyttstäd så att jag slipper tänka på det.
Jag åker iväg två dagar nu så får sambon fixa med det där.. ;)

Vi har köpt mycket redan, men har babyskydd, skötbord, madrass till vagnen (den som ligger i är tunn som ett löv), babynest, skötväska och lite annat kvar att köpa.. Kläder har vi fått mycket från mina syskon som har barn och så har vi köpt en del på Ullared. Men jag måste kolla över vad vi har, kommer nog köpa något till.. Och lakan behöver vi fler uppsättningar för det köpte vi bara en uppsättning. 
Sen lite hygienartiklar, även om det nog inte blir så mycket. Våtservetter har vi köpt, och jag tänkte använda raps- eller olivolja till bad/tvätt. 
Om någon vecka känns det om att det börjar bli dags att tvätta upp dom minsta kläderna och montera själsäng och sånt! Gud vad tiden har sprungit iväg nu sista veckorna.

CelsiusT
0

Hittade att jag har en mössa i storlek 38-40, men den ser ju jättestor ut tycker jag. Fast det beror ju på hur stor bäbisen tänkt sig att bli. Som sagt, lite jobbigt att inte veta. Men såg att jag faktiskt ar några mössor i lite olika storlekar (frågan är bara vilka?) som jag fått.

Har nu gått igenom klädförrådet till lill*n. Tror jag har vad vi behöver till en början, speciellt med tanke på att vi kommer att få mer sen när bäbisen kommer för jag vet att släkt och vänner har köpt presenter.

RoxannaS
0

Sitter och väntar på att få göra RUL nu. Usch vad nervöst och pirrigt.

[WickedAlly]
0

#62 Wille hade 35 i möss-strl när han kom :P 
Men vi fick en väska med lite smått och gott från Libero på BB, tror man får de på de flesta sjukhus, och däri fanns en pyttemössa. Den funkade fint att använda, vi hade nämligen bara för stora mössor med oss.

PogoPedagog
0

#62 Båda mina har fått ha prematur-mössor trotsd att de hade medelstora huvuden. De flesta mössorna var annars kanonstora de första veckorna.

RoxannaS
1

Blev flyttad från vecka 18+4 till 16+6 istället. Så mycket för mitt firande av att komma halvvägs. 😐

Bebis mår i alla fall bra. Men ville inte visa stjärten. Så kön fick vi inte veta, trots att vi försökte flytta lite på liten. Hade fullt upp med å suga på tummen.

fridaas
0

All ork tog slut, sista provet tog den sista energin samt allt annat som hänt idag. Tårarna bara rinner och jag orkar inte. Efter provet när jag skulle hem hade någon idiot parkerat alldeles för nära så jag fick bara upp förardörren 5-6cm, lätt att ta sig in då.. Fick klättra genom passargerarsidan och sträcker axeln på köpet så det gör svinont att lyfta.. Underbart.. Sen hem till ett stycke sambo som surar ihop för att jag inte känner för sex, utan bara vill vara nära utan att det behöver leda till något. Hämta hem treåringen som är på sitt mest upproriska humör på länge, det ska sparkas och slåss för glatta livet när jag ska få in henne i bilen, ut är samma visa. In och göra mellanmål, ingenting duger, plockar undan igen, hon vill rita, plockar fram pennor och papper, när jag kommer tillbaka från toan så har hon ritat sig själv i ansiktet, gosedjurslammet som var till bebisen egentligen men som hon kidnappade när den var nyinköpt är även den grönmålad, samt golv, soffa och bord. Allt utan papprena med andra ord. Plockar undan allt och lilla fröken får ett raseriutbrott och sätter sig och kissar på golvet som hon brukar göra när hon är arg. Nu är den lilla orken och tålamodet som fanns helt slut, har torkat golvet tre gånger nu pga "olyckor" eller ja två gånger har varit olyckor, har äntligen fått i henne mellanmål och väntar nu på att sambon ska komma hem, igentligen jobbar han till 23 ikväll, men det här går inte. På ett sätt ska det bli skönt att hon och hunden åker till farmor och farfar på torsdag (samma dag som bf) så att man kanske kan få andas en liten stund innan nästa plutt kommer. Samtidigt har jag dåligt samvete som känner så och känner mig just nu som världens sämsta mamma..

JossanH
0

#67 det där lät riktigt kämpigt! Ibland måste man få andas och inse att man inte orkar- utan att känna sig dålig! Jag vet, lättare sagt än gjort.. Själv har jag haft ganska ont idag och varit iväg 3 timmar för att ta mina illrar till veterinären.. 1600:- för ett blodprov och undersökning av öron, samt recept.. Fick dessutom veta att ena illern måste tillbaka om ett par veckor för nytt blodprov då hans värden var lite låga vilket kan innebära insulinom som kräver daglig medicinering i resten av hans liv… Har redan varit där med mina 3 första illrar och vill inte dit igen!! Hatar sjukdomar!! Och eftersom jag inte vill förlora min SGI så är jag nu inskriven på AMS och är aktivt arbetssökande (BF 13 juli!!) vilket innebär att min à-kassa inte kommit igång ännu så mina sista pengar fick gå till veterinären.. :/ För att göra saker mer intressant så vill min bror, som äger huset vi hyr, sälja det och vi vill absolut inte köpa, så just nu letar vi även hus att köpa/hyra.. Känner jag mig taggad på flytt med BF om 3,5 v? Inte mycket!! Min älskade unge som blir 2 år i aug har precis gått igenom en väldigt jobbig fas för henne med mycket gråt, utbrott och beslutsångest. Som tur är verkar den sjunga på sitt slut nu. Det bra som väntar är att sambon har varit borta en vecka på jobb och återkommer i övermogrgon för att vara hemma med oss i nästan 4 mån

Sajtvärd på Iller.ifokus

CelsiusT
0

#67 Jösses, och detta sker två dagar innan BF. Stackare. Att dottern beter sig som hon gör är ju tyvärr inte mycket att göra åt, det är ju som det är med barn, dom har sina dagar och sina faser. Men att sambon surar för att han inte får sex 2 dagar innan BF, ja där hade man ju kunnat räkna med mycket större stöd.

CelsiusT
0

Åt för stor middag idag. Inge roligt alls. Och sitter hemma och irriterar mig lite på att sambon inte är hemma och gör det han ska här hemma. Vi har massor med saker som behöver fixas både nu akut och sen inför bäbis ankomst. Själv sitter jag med inventering av bäbis-grejerna nu för att stilla min oro lite (och hoppas på att få kontroll på mitt humör mot sambon innan han kommer hem så han slipper sig en utskällning). Känner att tiden rasar iväg och jag vill ha koll på allt nu.

Det här med amningskopp, är det något man bör ha och isf, bör man köpa det redan nu innan bäbisen kommer? Hur gör ni andra? Finns det något negativt med amningskopp?

soundtrack
0

Efter att ha läst era inlägg #67 o 68 så känner jag att jag inte ska klaga på min tillvaro.. Har nu varit hemma i 4 dagar o mår så mycket bättre! Ryggen gör inte ont längre o blodtrycket verkar bättrat sig. Bara sömnen som är katastrofal men det kan jag leva med.. Har också funderat på det där amningskopp.. Men det känns som att man borde kunna överleva utan den en dag eller två o köpa sen om det behövs??

Praefatio
0

#67 Vilken jävla stil av din sambo 🤔 Konstigt att du inte vill ha sex två dagar före BF… not… Otur att dottern dummar sig, men det är kanske inte så jättekonstigt egentligen, ett syskon som snart ska komma påverkar förstås henne också och när man är en liten tjej kan det kanske vara svårt att hantera alla känslor. Det låter som att du hanterar situationen jättebra i alla fall, det är helt okej att bli irriterad och sur. Man får reagera. Du är inte alls någon dålig mamma, tvärtom! Kämpa på, du klarar det här.

Praefatio
0

Själv har jag ingenting att klaga på alls idag. Sov alldeles för länge men har liksom slutat klanka ner på mig själv. Sover jag 12 timmar så är det bevisligen så att jag behöver det just nu, ingen idé att känna sig som en lat klump för det.

Min mor och jag var över till hennes bästa vän och vännens man. De hade köpt bebiskläder till oss från Irland, 12 (!) bodys och tre pyjamasar! De har dessutom kanonbra smak så alla kläder var precis i min smak. Pratade en hel del med mannen, som talade sig varm om tygblöjor och hemlagad barnmat. Blev så jäkla glad! Äntligen en till som helt och fullt backar upp och stöttar mig i min vilja att köra på sånt själv. Som inte bara stönar och säger "Åååhhh, guuuud vad jobbigt!" utan säger "Men för sjutton, testa och se! Det kan bli hur bra som helst, och om inte så är det ju bara att strunta i det!" Härligt! :)

Imorgon ska jag åka och hämta en spjälsäng och en bärsjal, och på torsdag ska mamma och jag åka till IKEA och köpa lite smått och gott, ta en heldag och bara mysa runt i varuhuset i vår egen takt. Guld!

soundtrack
1

Vet inte vart jag fått all energi ifrån idag!? Har betat av en hel del stök här hemma som jag inte ens orkat titta på senaste tiden (massa stryktvätt, plockat iordning och städat etc), nu tänkte jag sätta en bröddeg och sen ge mig i kast med att göra en lista över vad det är för bebis-saker kvar att inhandla. Heja heja! Livet om "hemmafru" är kanske inte fy skam ändå.. (Sen ska jag väl erkänna att en förklaring till detta nog är att vi just nu befinner oss mitt i en nervpirrande budgivning på ett hus. Så jag försöker hålla mig sysselsatt för att få tiden att gå och för att tänka på annat…) Jag har för övrigt de senaste nätterna börjat drömma dessa omtalade obehagliga gravid-drömmar. Har klarat mig rätt bra hittills (drömmer ofta och livligt och konstigt även i vanliga fall) men nu börjar det spåra ur. Nattens drömmar får mig att må illa :(

CelsiusT
0

Trött och ont. Bäbisen trycker åt alla håll. Inte fått sova ordentligt. Ont i huvudet eftersom jag inte kan ha linserna i då jag ännu har ögoninfektion, glasögonen används men dom är inte lika bra (+ att dom åker av hela tiden för att jag inte trivs med glasögon, bilden blir så konstig då jag inte är van att hålla ögonen rakt som man ju måste med glasögon). Bäbisen känns stor nu.

Har haft sambon hemma så vi har varit igång idag, lite jobbigt för jag behöver egentligen sova för att bli frisk. Men har fått gjort en del och det är ju alltid skönt. Men blir illamående av att ha jobbat.

soundtrack
0

Och där försvann min energi.. Det sket sig med huset (det börjar kännas som att vi aldrig kommer hitta något..) och dessutom verkar min cykel ha blivit stulen igen :( (finns en liten liten liten möjlighet att jag faktiskt inte fick med mig den hem från jobbet i fredags, men jag är typ 100 på att jag sett den stå i cykelstället under helgen och nu är den borta). Vår hyresvärd kan inte erbjuda något cykelförråd så cyklar stjäls på löpande band här :/ jag jag blivit av med 2 nu, sambon 2 eller 3. Bläh säger jag bara!

RoxannaS
1

Och som vanligt blir mina inlägg bara ignorerade 😕

[TanatosNyx]
0

#77 Då vågar jag kliva fram trots att jag inte hör hemma i 2014 tråden 🙂 Lite segt att bli tillbakaflyttad en liten bit och inte lyckas få veta könet, men vad skoj att pyret verkar må bra 👍

RoxannaS
0

#78 Du får säkert vara med här ändå. Tror inte det är sån fart i den andra tråden ännu. Var med jätte tidigt i den här fast jag skrev inget heller. 

Ja det var väldigt tråkigt. Jag hade hoppats på vecka 20 nu på fredag. istället blev de vecka 18 igen idag.. Men bebis mår bra i alla fall. 😍

soundtrack
0

#77 Tror inte att du blir ignorerad, ibland försvinner inlägg i mängden. Vet att jag själv kollar tråden rätt ofta men det är inte alltid jag hinner skriva något och när man sen har tid att skriva kan det ha trillat in mängder av inlägg vilket gör att tänker på att kommentera de som ligger längre bak. Vi är fler som skriver inlägg som ingen kommenterar ;) själv skriver jag mest för att få ur mig saker (istället för att plåga folk i min omgivning med massa bebis-snack :P) och förväntar mig inte att andra ska bry sig speciellt mycket alla gånger. Men ja det låter segt ett ha blivit flyttad så pass långt! Det tillhör inte vanligheterna tror jag?

[TanatosNyx]
0

#79 Men tur ändå att du blev bakflyttad, så ungen inte är tillväxthämmad och  mår dåligt 🙂 och passa på att njuta av 2 veckors extra sömn 😃 (ursäkta galghumorn).

Jag tror också som #80 att inlägget försvann lite i mängden, men förstår att det känns lite visset när du visade UL bild och allt liksom.

Kanske någon kan se på skallformen och gissa lite på könet? 🙂 jag kan ingenting om sånt där, men jag har sett några trådar på familjeliv där det gissas på de som inte velat visa rumpestumpen.

vevve89
0

Jag har grymt ont i ryggen idag igen. Har varit ute på shoppingrunda med mormor å hennes gubbe. Nu blir d hämta dottern i skolan å sen bänka sig i fåtöljen! Hade ont i magen inatt oxå…

fridaas
0

Idag har allt löst sig, sambon är på bättre humör (utan sex :P), dottern håller sig i skinnet än så länge och jag har fått sova! Somnade vid 23.30 igår, vaknade vid 10.30 idag förutom ett toabesök vid halv 7 men då var jag som en zombie. Verkligen välbehövlig sömn efter att ha vaknat en gång i timmen den senaste 1,5v. Däremot känns det som all fysisk kraft har försvunnit istället. Att bli svimfärdig av att öppna en burk med minimajs trots att jag satt ner tillhör inte det vanliga, så antar att mitt blodtryck är lågt igen, har inte druckit tillräckligt idag tror jag.. Ang amningskopp köpte jag en häromdagen, med dottern rann det floder från det bröstet som det inte ammades på och jag räknar med att det kommer göra likadant denna gången. Hade en förra gången med, sparade mjölken som blev över och frös in eller så fick sambon mata med flaska så att han också fick känna sig delaktig i matningen, kommer köra på samma sätt denna gången. Fick även pumpa ut mjölk i början när den hade runnit till, annars fick dottern inget tag då brösten var sprängfyllda.

CelsiusT
0

#81 Intressant, googlade lite snabbt på och FL så verkar dom skriva att runt huvud är flicka och lite mer ovalt huvud är pojke. Aldrig hört det innan. Dock verkar det vara som med det mesta annat som man ska titta på för att gissa kön att det inte stämmer sådär jättebra.

soundtrack
0

#83 Det fungerade bra för er att kombinera amning med flaska alltså? När började ni med det? Jag har också en tanke på detta men har läst att det kan leda till att amningen inte funkar längre och det skulle ju vara tråkigt :/ men skulle vara så smidigt om det gick att kombinera så att sambon kan mata ibland också (så kan jag tex åka till stallet utan att planera det efter matningen)…

soundtrack
0

#84 Hm, utifrån det så verkar det bo en liten tjej i mage då, men i stort sett alla andra skrönor säger pojke. Spännande!

CelsiusT
0

#83 Ja jag undrar samma som #85. För som jag förstått så handlar det väl ofta om att flaskan ger maten så mycket snabbare och det gör att barnen sedan blir gnälliga när dom ska ta bröstet istället. Men dom kanske inte reagerar så mycket om det bara är någon enstaka gång ibland? Eller finns det nappar som gör att mjölken kommer långsammare genom pipen kanske? Finns det några andra orsaker till att amningen inte fungerar då man ibland kör med flaska? Jag känner att jag inte vågar riskera amningen för att sambon ska få mata nån gång ibland. Då slänger jag hellre mjölken. 

Var köper man billigast/bäst en sån amningskopp?

soundtrack
0

#87 Vad jag kunnat läsa mig till så verkar det vara just det att det rinner till fortare i flaska som gör att barnen sedan kan föredra flaskan. Frågan är ju om det spelar roll hur ofta man gör det och när man börjar.. MAM skriver ju på sina flaskor att deras nappar gör det lätt att växla mellan amning och flaska men det får man kanske ta med en nypa salt? Jag vill verkligen inte ge upp amningen, men det finns ju tillfällen det helt klart skulle underlätta om sambon också kan ta matningen.

fridaas
0

#85 #87 hon var ungefär en vecka när vi började med flaska, testade några olika och de som funkade bäst för oss var från bambino och esska (har jag för mig), blandade tills hon var tre månader, då näringen i mjölken tog slut och hon slutade gå upp i vikt och växa, då blev det ersättning och bara flaskmatning. Det finns eller fanns åtminstone pipar med olika stora hål så de får "kämpa" olika mycket, om jag inte minns fel hade vi stl 1 och 2 på hål i början, de minsta hålen. Jag köpte amningskoppen på kronans droghandel för 197:- på det apoteket vi brukar handla (kommer inte ihåg vad det heter) skulle de ha 230:- och det kändes lite väl dyrt.

vevve89
0

Jag ammade dottern men hon fick flaska när jag var i stallet. Blev ändå att jag fick amma när jag kom hem då hon föredrog bröstet.

soundtrack
0

Är det mjölkuppsamlingskupor som avses när man pratar om amningskopp eller är det nått helt annat? Jäkla djungel det här..

fridaas
0

#91 jag menar en sån här

soundtrack
0

#92 Ja men då är det sånna jag får upp når jag googlar (i massor av olika varianter/tillverkare såklart bara för att göra en ännu mer vilsen).

[Thiah]
0

Alla flaskor är olika men de har alla en napp i strl 1 och det är den som små bebisar ska ha för den har minst hål. :). Sen är det viktigt att amningen kommer igång innan ni växlar till flaska då det kräver olika sugsätt för bebisen. Apporpå blöjor så funkar alla för Joel men inte för hans mamma ;). Vi använder coops/änglamarks våtservetter och de funkar fint. Men jag verkar ha en unge som inte är kinkig på nått sätt.

vevve89
0

Jag fattar inte varför jag har så ont idag. :-/ har varit väldigt upp och ner dom senaste dagarna men mest med humöret och öm. Men idag har humöret varit bra men har riktigt ont i ryggen och bäckenet. Och det har suttit i sen imorse. Blev en liten shoppingrunda men annars inte gjort så mycket mer än att jag gick för att lämna dottern i skolan. Vi hämtade henne med bil. Jag har även mått väldigt illa och kallsvettats till och från…

RoxannaS
0

#80 #81 Ja lite tråkigt. Ja de kändes konstigt att bli flyttad så långt. Men är i alla fall glad att bebis mår bra. Tack för era kommentarer kändes bra att någon reagerat i alla fall. :)

Theres
0

Jag hoppar in lite i denna tråden också, för jag kan ha åkt på oturen att ha BF den 31 december :/ Det sa iallafall min BM när hon satt och räknade med sin ring i förrgår. Hoppas det blir annorlunda datum efter ultraljudet på onsdag. Enligt mina beräkningar så blir det 2 januari, vilket inte vore helt otänkbart med tanke på att min pojkvän fyller år då. Jag är född på mormors födelsedag, och dagen efter farmors. Min pojkväns bror och pappa fyller år på samma dag. Så det går liksom i släkten :)

golf.ifokus.se

Erika89
0

#66 Det är min "fasa" när vi ska på RUL att bebis är envis och inte vill visa. Jag är ju så fruktansvärt nyfiken :P

RoxannaS
0

#98 Ja jag vet vad du menar. Tur jag är så kär i bebis ändå 😍

Erika89
0

#97 Åh den 31 december är kanske inte den roligaste dagen, men du kanske går över tiden så då är det ju lugnt ;)

Jespersen
0

Hemkommen efter besök hos barnmorskan, allt såg fint ut! Två veckor till, sen får hon komma när hon vill!

Vi har stora hallonbuskar på vår tomt har jag sett, så jag tänkte att jag skulle börja dricka hallonbladsthé nu :) Ska ju tydligen vara bra!

fridaas
0

Bf idag, började dagen med huvudet i toastolen igen, tycker det räcker nu! Dottern och hunden är lämnade hos svärföräldrarna nu och ska vara där tills bebis behagar att titta ut, blir väl inte idag så som det känns nu iaf, lite sd till och från men det får jag jämt nu för tiden när jag åker bil..

soundtrack
0

#97 Många blir ju flyttade så du hamnar säkert på rätt sida linjen då. Sen om bebis vill hålla sig inne så länge, det är ju en annan femma ;) #102 Ojoj, spännande. Då får vi hålla tummarna för att det inte drar ut allt för mycket på tiden! :)

Theres
0

#100 & #103 Hoppas jag tar efter mamma. Jag är hennes första och jag är född 3 veckor för sent ;) Kanske inte behöver överdriva så mycket som 3 veckor, men hellre det än 31 december.

golf.ifokus.se

CelsiusT
0

#102 Spännande. Jobbigt bara att behöva spy. Hoppas det drar igång snart nu då =)

JeFo
2

#102 Spännande värre! Hoppas det sätter igång snart. Finns inget värre än att vänta!! ( finns det ju men just då känns det ju så!) Hoppas du uppdaterar flitigt. Du är välkommen till "vår" tråd sen 😀 Inte lika full fart på oss där, men nästan 😉 Lycka till!

soundtrack
0

Ajajaj, idag är jag och min rygg inte kompisar :(

fridaas
0

#104 annars får du knipa om hen får för sig att komma på fel sida året ;) håller tummarna för att den kommer när du vill. Sd har lagt sig och jag har precis vaknat igen, undra hur jag ska lyckas somna ikväll nu, jaja det löser sig. Känns väldigt tomt här hemma utan en hund som vandrar fram och tillbaka och en frågevis treåring, men skönt på ett sätt.

Theres
0

#108 Ja då får jag knipa till April för jag har alltid drömt om att få första barnet i April :-o Vad är SD? Jag är inte så haj på förkortningar som gäller graviditet :/

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
0

SD = sammandragningar tror jag

soundtrack
0

Ja SD är sammandragnigar. Finns en tråd/artikel med alla förkortningar. Kan tyvärr inte länka den för jag sitter på mobilen men den ska ligga ganska högt upp inläggsflödet tror jag.

CelsiusT
0

#107 Då är vi två =( Min rygg brakade här under eftermiddagen och inte har det blivit bättre nu fram på kvällen. 

#109 Här är länken till artikeln "Lista över förkortningar"

fridaas
0

#109 haha det kanske blir lite väl jobbigt iofs. Precis som de andra skriver är sd sammandragningar :)

soundtrack
1

#112 Min rygg krascha efter lunchen på stan med mamma. Åt så mycket att jag blev precis proppmätt - det kändes som att magen växte flera cm och jag vaggade fram helt framtung, haha. Sen kom ryggvärken som ett brev på posten. Livet som gravid är så härligt ibland!

CelsiusT
0

#114 Jag känner igen mig efter middagen, åt nog mer än vad som fanns plats till. Fast min rygg var redan kraschad då, känns som om jag suttit för mycket idag.

JossanH
0

Är i v 37 och gravid med andra barnet och det är redan fixerat! Kändes plötsligt som ett steg i rätt riktning :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Praefatio
0

Fridaas, hoppas bebis tittar ut snart! Lycka till, om ni ligger inne idag! Känner igen mig vad gäller värk, tjejer… Igår var jag ute på Ikea, Jysk och lite andra ställe och det blev en hel del promenerande och bärande. Vi var borta hela dagen. Idag har jag mer ont än jag haft på hela graviditeten. Känns som att någon tagit ett gäng knivar och stuckit in i bäckenet… Nu förstår jag varför jag inte "får" följa med familjen på årets djurparksbesök. "Du kommer inte fixa att gå och stå så mycket om en månad," sa de. "Johooo då!" sa jag. En stor lögn alltsammans. :P

vevve89
0

Här får jag följa med på legoland och får se hur det kommer kännas efter det. Ska dit på tisdag tror jag. Jag skulle bli jättearg om dom sa att jag inte fick följa med. Åkte dessutom en miniberg-och-dal-bana för en vecka sen med dottern. Va askul! Men så ont som jag haft dom senaste dagarna blir det att ta det lite lugnt ändå. Är lite så att har jag inte ont idag så känner jag att jag vill göra saker. Men sen är det ju så att man får igen redan på kvällen eller dagen efter. Lär mig aldrig. Idag har jag inte speciellt ont alls. Å är bilåkande hela dagen. Börjar bli spännande med flytten om en vecka oxå. Jag vill hjälpa till med saker men finns bara tråkiga saker jag kommer kunna göra typ. :-)

soundtrack
0

Jag ska på festival på torsdag. Kan hända att ryggen blir lite trött efter det men det får det vara värt. Jag kan ju inte bara sitta på en stol o glo resten av graviditeten!

soundtrack
0

Jag ska på festival på torsdag. Kan hända att ryggen blir lite trött efter det men det får det vara värt. Jag kan ju inte bara sitta på en stol o glo resten av graviditeten!

vevve89
0

#119 så sant. :-) Vad är det för festival? Jag var på sthlm fields i slutet på maj. Så värt det.:-) Förutom en smärre panikattack då väktarna var dumma i huvudet så var det grymt.

fridaas
0

Än så länge är vi hemma, var på väg att ringa förlossningen innan för en extra kontroll då bebis kändes ovanligt lugn igen, men sen kom jag på att hen har levt rövare större delen av natten, bebis måste ju sova någongång och nu gör den sitt bästa för att massokera mina revben så mkt som möjligt. #117 du får tvinga dem att köra runt dig i rullstol annars, det hade nog jag gjort då jag är barnsligt förtjust i allt vad djur- och nöjesparker heter ;) #118 jag är likadan ang att aldrig lära sig. Efter hlr-utbildningen fick jag ett ryck att dammsuga, städa och göra i ordning skötbordet och sen på kvällen undrade jag varför jag hade så grymt ont i hela kroppen..

Praefatio
0

#118 Jag FÅR självklart följa med! 🙂 Det är mer en omtänksamhetsgrej. Är fortfarande i stadiet då jag inte riktigt fattat att jag behöver ta det lite lugnt i sommar och inte kan tack ja till precis allt utan måste ta hänsyn till min kropp. Nu sa min karl dock att "Äh, vill du verkligen åka så får jag väl putta runt dig i en rullstol eller något!" Vi får se hur det blir. Gör också gärna saker de dagar jag mår bra, hellre än att sitta hemma.

Åh, ska ni också flytta! Vi flyttar 1:a augusti, 1,5 mån innan BF. Har turen att ha en flyttgubbe och packmästare (riktig titel för övrigt :P) till man och en mamma med bästa väninna som båda arbetat med flyttstäd, så jag har blivit tillsagd att jag inte får göra något i samband med flytten annat än att koka kaffe, laga flyttmiddag, vika in kläder i skåpen och annat småpyssel. Tog ett tag innan jag accepterade det men nu känns det väldigt skönt. Från att ha stressat inför flytten så är jag hellugn. Var flyttar ni?

#119 Vilken festival? 🙂

vevve89
0

#123 ja vi får nyckeln 1a juli, om allt går som det ska (samma dag fyller dottern år och jag och killen firar 7 år ihop)… Och har bf 29e juli. :-)) mkt på en gång. Dessutom kommer 2 veckor minst gå till att bara renovera. För mig blir det nog mest packa ner och packa upp småsaker. Vill måla i garderoberna oxå. Men får se lite… Annars är jag arbetsledare å bossar runt dom andra. :-) pga flytten hoppas jag att bebis stannar där den är till bf. Tror ja kommer gå över ändå så… Snäll kille du har iaf som erbjuder sig att köra runt dig i rullstol. ;-)

soundtrack
0

Bråvalla i Norrköping :) blir dock bara endags, skulle gärna gå alla 3 dagarna o återuppliva gamla minnen (var en riktig festivalräv i unga år) men det kostar lite för mycket o jag skulle nog inte palla 3 dagar med så mkt folk…

vevve89
0

Nice. :-) Jo 3-dagars skulle nog vara jobbigt.

fridaas
0

Sitter just nu och klockar värkar. Får se om det lägger sig eller om det verkligen är på gång nu, när jag väntade dottern höll det på i tre kvällar i rad innan hon kom.

Just nu är de väldigt oregelbunda går mellan 3-11min mellan varje och de är 45sek-1,5min långa, hade varit skönt om det var på riktigt nu, så man slipper vänta längre.

[WickedAlly]
0

Så spännande! Håller tummarna för att liten kommer i natt :-)

vevve89
0

#127 håller tummarna! Idag fyller man år… Ett år äldre. 25 för att va exakt. Eller ja, vi kan säga 24. :-D Natten har varit hemsk, vaknade 3 och hittade ingenstans där man kunde reglerna värmen på hotellet så har sovit i en bastu. :-/ höll killen vaken oxå…

JossanH
0

#123 sist jag var gravid så gjorde jag och en vän Kolmården 2 v innan BF. Men det var för att jag arbetat där 3 säsonger och ville hälsa på innan kläckning. Inte världens bästa miljö att flåsa runt i men vi tog det lugnt. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

fridaas
0

Ingen bebis, vid 3tiden i natt var det som någon tryckte på en knapp och alla värkar försvann, surt då de hann bli väldigt regelbundna med 3min i mellan, men men bättre lycka nästa gång..

fridaas
0

Just nu har jag inget tålamod med folk för fem öre.. Så fort någon ringer eller vi ringer till npgon kan de inte ens säga hej först utan frågar har den kommit än. Säger nej och alla säger jaha men då får du ju trycka ut den nu då, den skulle ju ha kommit i förrgår. Och sen min syster som håller på hela tiden, tur hon är på gran canaria annars hade jag nog strypt henne för längesen, "när bebisen kommer blir det min studentpresent" "bebisen väntar bara på att världens bästa moster ska komma hem" osv och sen "så fort bebis har kommit ska jag komma och hälsa på", sa att nej det ska du inte alls, vi vill hinna landa först och Alwa ska få komma hem först och vara den första som träffar bebis (alwa är våran treåring) och då surade hon ut och skulle gå till mamma och prata med henne, omogna unge, blivande mormor har ingenting att säga till om! Kommer bli ett väldans liv när de får veta att bebis är född sen utan att de har fått veta att det är på gång innan, sambon och jag har kommit överrens om att bara säga till min pappa och hans föräldrar när det är på gång och sen vänta ett tag innan vi säger att bebis är här till resten, så att Alwa hinner kommer hem och vi har hunnit landa. Men innan det händer kommer jag nog ha exploderat x-antal gånger..

CelsiusT
0

#132 Du det där låter precis som min svärmor!! Fy bövelen säger jag bara. Som om det är nån liten kattunge man pratar om. Som om dom har rätt att komma och hälsa på bara för att bäbisen har kommit. Nej, först och främst ska vi komma hem och ta det lugnt. Och jag har sagt till sambon att hon kommer inte in i vårt hem utan att jag sagt okej, spelar ingen roll om hon så står utanför och knackar på (och alltså fått åka en bra bit), gör hon det innan jag sagt att det är okej så får hon faktiskt vackert ta och vända och åka hem.

I början pratade hon om att hon minsann skulle komma till BB direkt bäbisen kommit ut (jag fick panik och grät när hon hade gått). Nån av dom nästkommande gångerna hon sa det så skrattade sambon och sa att "ja det kan du ju göra" och förklarade sen att på vårt BB får man inte komma in som utomstående och att hon alltså skulle bli stående på parkeringen "men där kan du ju få stå hur mycket du vill" sa han och log. Hon har nu slutat tjata om BB, men så fort vi kommer hem så kommer hon. Urs, jag tycker det är så oförskämt att vara så påträngande.

[TanatosNyx]
0

Men gud, har folk ingen respekt alls?! 😮 hallå i lingonskogen, klart man vill hem och landa först i lugn och ro! Det är ingen nalle man åkt och köpt!

fridaas
0

#133 usch jag hade blivit tokig och vägrat säga något till henne med om att det var på g eller att bebis hade kommit. Förstår inte varför det ska vara så svårt att respektera att man vill landa lite först. När dottern föddes tog folk mkt mer hänsyn än vad de gör nu, men det är nog för att vi bodde 14mil bort från min mammas familj, nu är det bara 5km i mellan. Då var det för långt att åka, var bara sambons morbror och föräldrar som kom dagen efter att hon föddes, men det var för att vi bad om det, de fick komma med ätbar mat till BB :P

[TanatosNyx]
1

Nu känner jag mig väldigt tacksam över att min mor har jobbat x antal år på förlossning etc och är väldigt noga med att lyssna på vad jag säger, och det är det som gäller punkt och slut. 🙂 så jag får nog hjälp att mota nyfikna släktningar när det blir dags tror jag. Det där verkar ju som rena rama mardrömmen!

CelsiusT
0

På min sida finns ingen påtryckning alls, väldigt skönt. Känner att bollen ligger helt hos mig att bjuda in min sidas släktingar när jag själv har lust. Så på min sida finns inga konstigheter med att berätta. Dock är det värre med sambons sida. Där är jag orolig för både min svärmor och min svärfar. Min svärmor är väldigt påträngande och förstår det inte alls, hon verkar anse sig ha rätt till det. Men samtidigt är hon mån om att bli omtyckt och jag tror ändå att hon kommer ringa och fråga innan hon kommer, även om det inte alltid låter så på henne. Svärfar är inte alls lika påtryckande, men han kan plötsligt bara komma förbi och tycker det är roligt att han gör det men han tänker inte alls på att vi kanske har annat för oss i livet. Som om man självklart vill ha besök av honom, lite sådär "titta, nu är jag här". 

Så jag är trots allt lite orolig inför att berätta för svärföräldrarna. När bäbisen har kommit kan vi väl berätta tänker jag. Man behöver ju inte berätta hur länge man blir på BB, bara vi är tydliga med att dom ändå inte kan komma dit och hälsa på. Så får vi helt enkelt vara tydliga med att vi vill ha lugn och ro till en början. För ärligt talat så kommer dom tjata om det här så mycket så det hjälper inte vad vi säger, svärföräldrarna är inte sådana som avvaktar tills vi säger något, dom ringer 20 ggr om dagen och kontrollerar.

JossanH
0

Man är ju lagom känslig för dessa frågor när man själv bara går och väntar. Kan vara jättejobbigt. Ang besökare så åkte vi raka vägen från BB hem till mina föräldrar så dom skulle hinna se vår lilla tjej innan de for till sommarstugan på stort kalas där de skulle sova över natten. För mig var det viktigast att mamma o pappa fick vara bland de allra första. Resten kom efter inbjudan :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

vevve89
0

Jag har inga problem med att familjen kommer å hälsar på på BB om vi blir kvar där. Förutom ett par personer som jag tycker kan vänta! Å helst ska jag inte vara hemma då heller:-))

CelsiusT
0

#139 På vårt BB får inte besökare komma. Jag har heller inte problem med att familjen kommer och hälsar på, men det är just när dom har inställningen att dom har rätt till det och kör över en. Dvs säger sånts om att dom ska komma då och då, istället för att ha inställningen; när får jag komma? Att det inte är jag som har kontrollen. Kan ju dessutom bli ganska mycket folk och är man då lite trött och sliten så orkar jag inte med det utan då vill jag själv bestämma när och hur.

Nu börjar det bli tungt. Ryggen känns kraschad mest hela tiden, magen är tung och det är tungt att vända sig i sängen och svårt över lag att hitta bekväma ställningar vare sig det är i sängen, soffan eller vid matbordet. Gör ont mest hela tiden från magen då bäbisen rör sig, förstår inte varför den ska trassla ihop armar och ben så mycket så att den inte får plats.

vevve89
0

Jo man vill ju ha respekt. Jag börjar semestern med nackspärr… Inte alls kul. Har problem med nacken men har inte haft nackspärr sen förra året. Dumma nacke!

soundtrack
0

Hos oss tillåts heller inga besökare på BB, men jag tror inte att det hade varit något problem ändå. Svärföräldrarna bor ju 20 mil bort så det kan säkert dröja innan dom får till det med ledighet från jobb osv då då kan komma och hälsa på (när dom väl kommer så blir det ju dock troligtvis att dom sover över av praktiska skäl och det känner jag väl lite "oro" inför). Vad gäller min familj sö vet jag att dom kommer vilja komma så fort som möjligt men jag är övertygad om att ingen kommer dyka upp innan jag säger till. Så det blir nog bra :) Dock lät det väl bli så som #132 beskriver om jag går över tiden :/ det är ju så att man ångrar lite att man berättat vilket datum man har BF.. #140 Känner precis som du (även om ryggen är rätt ok). Känner mig så otymplig och kan inte sitta eller ligga bekvämt alls längre :( och ja, nu gör det verkligen ont med jämna mellanrum när bebis ska stöka runt inne i magen. Förstår inte varför hen ska ägna sig åt yoga och gymnastik dagarna i ända när det är så trångt :P sista tiden får gärna gå fort nu…

CelsiusT
0

#142 Jag berätta första veckorna, men så insåg jag snabbt att det inte skulle vara kul att höra på det där tjatet om man nu går över. Så jag har helt slutat med det och säger bara augusti. Frågar någon vilket datum så säger jag "det återstår att se". För den kan ju komma i början likväl som i slutet. Ingen ska lägga mitt Beräknade datum på huvudet, det viktiga datumet är ju faktiskt den faktiska ankomst dagen (tänk om någon skulle blanda ihop det sen dessutom), lika bra att inget datum säga.

Säger detsamma, måtte den sista tiden gå fort nu. Tycker att bäbisen kan faktiskt ta och vila sig lite inför ankomst. Så mamma också får vila inför ankomsten. Så fort jag lägger mig och vilar så sätter hen ju fart, och det gör ju så ont. Så det är svårt att få till någon vila, och jag märker nu att jag behöver mycket mer av den varan.

soundtrack
0

#143 Jag har också slutat säga datumet nu när folk frågar, men familjen har ju dessvärre redan lagt det på minnet ;) men å andra sidan tror jag inte dom kommer tjata så mycket om det, det är nog mer vänner och arbetskamrater som tjata sen.. Jag hoppas innerligt att jag slipper gå över, kommer vara rätt less på att vara gravid när 40 v gått… Jag och mina syskon är alla födda för tidigt så jag hoppas att den genen gått i arv… Haha, jag sa faktiskt åt min lilla ligist förut att hen får ta och lugna ner sig lite ju för mamma är trött. Ingen respons på det dock.. Fast jag lider inte lika mycket av bökandet i magen som jag gör av att jag inte kan andas ordentligt när jag sitter och ligger ner.. Är bara vänster sida som funkar nu så det är jobbigt att få till nån vila pga det :/ kan liksom inte ens ligga/halvsitta o sängen och läsa en bok utan att känna min svimfärdig efter 15 min.

Praefatio
0

Smart att sluta säga BF, det ska jag nog också göra. Och stänga av telefonen när det börjar bli dags 😛

Vad gäller besök så hoppas jag innerligt att folk förstår att vi kommer vilja ha tid hemma innan vi (läs: jag) orkar ta emot besök. Mamma tror nog att hon ska få komma redan på BB, hon kommer att bli besviken men hon får acceptera det. De andra kommer det nog inte vara några problem med, möjligen att svärfar blir lite het på gröten men då får min man ta hand om det. Det är jag väldigt glad för, att jag vet att min kille kommer att prioritera mig och hur jag vill. Han kommer fatta att det kan vara en lång återhämtningsperiod efter en förlossning, att jag inte kommer att orka och att eventuella besök kommer att bestå av en timmes kaffedrickande, inga fyra timmars-middagar.

CelsiusT
0

#144 Jag börjar känna mig redo för bäbisankomst redan nu.. Hehe.. Går runt och känner lite sådär att egentligen är den ju typ klar nu, så den kan väl lika gärna komma ut nu. Fast såklart vill jag att den ska vara helt klar, så det inte blir några konstigheter.

Känner mig lite lätt svimfärdig hela tiden, men tror det har med blodtrycket att göra och inte med andningen. Dock sa min sjukgymnast att mitt onda i ryggen troligtvis är spänningar av att jag inte andas så att diafragman får jobba och att den är allmänt orörlig pga bäbisen. Så jag jobbar på att ta djupa andetag lite då och då. Annars är det samma här, bara vänstersidan som fungerar hyfsat att ligga på, alla andra sällningar är ryggen åt h*****e.

soundtrack
0

#147 Känner lite likadant, det räcker nu liksom… Men samtidigt så är det ju först nu jag känner att jag har tid att verkligen börja förbereda mig mentalt för allt, så ett par veckor till är nog bra om den håller sig där inne ;)

JossanH
0

Jag skulle gärna föda nu, samtidigt som det är så mycket vi inte fixat med ännu. Äntligen tvättat lite bebiskläder och idag köpte vi miniblöjor och jag skickade efter naturligt k-vitamin ifrån USA om vi ska ge något k-vitamin alls. Känns lite bättre iaf ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

fridaas
0

Jag ger upp, den där bebisen kommer aldrig komma ut känns det som, 4dagar över nu. Kvällarna är allt annat än roliga, fyllda med smärtsamma sd samtidigt som det trycker neråt en massa, igår började det vid 16 och höll i sig till 23, sen tyckte kroppen att det räckte, hade hellre sett att det fortsatte så bebis kommer snart. Bmbesök idag vid 10, hon pratade om hinnsvepning, förhoppningsvis kan det hjälpa för nu är jag väldigt trött på det här.

Jespersen
0

#149 Hoppas det sätter igång snart! 

Ni andra som är i slutet nu, har ni börjat förbereda det sista?

Jag går in i vecka 37 imorgon och börjar känna att det kanske är dags att tvätta bebiskläder, montera spjälsäng och handla blöjor och amningsinlägg och sånt snart.. Hon KAN ju komma om någon vecka, men sen när man tänker på att det kan vara 6 veckor kvar så känns det nästan lite tidigt att fixa iordning allt nu.

Fast det är klart, det gör ju ingenting om det står färdigt sista veckorna.

soundtrack
0

#149 Förstår att det är segt :/ Jag har en fd arbetskamrat som är inne på BF +9 idag.. Hon blev igångsatt med sin första, känns ju som att det blir så den här gången oxå. Henne är jag inte avundsjuk på vill jag lova.. #15 Jag har 7v kvar nu och inser att jag nog är rätt bra förberedd.. Säng och skötbord har stått monterat i typ 1,5 månad :S haha. Det enda som ju kan vara bra för oss att ha köpt innan det är dags är blöjor, i övrigt skulle vi nog klara en bebisankomst nu. (Även om det är lite smågrejjer kvar utöver blöjorna). Tänkte ta ett ryck och beta av det mesta nu när lönen kommer så allt är klart och vi kan ha semester i lugn och ro sen :)

CelsiusT
0

#149 Urs vad jobbigt. Låter inte alls kul. Ut kommer den ju alltid, förr eller senare. Men låter ju inte kul att ha så mycket SD utan att det händer något. Kämpa på och håll oss uppdaterade!

#150 Tänker lite som du, det kan ju sätta igång i v38 men kan ju lika gärna vänta till v 42, och det är ju en hel månads mellanrum. Jag och sambon diskuterade lite sånt där som installation av babyskydd i bilen, han vill gärna göra det i god tid men jag tycker det känns lite löjligt att åka runt med ett babyskydd i bilen (själva skyddet behöver man ju kanske inte ha på plats, men han vill åtminstone ha basen på plats fast helst allt). Och jag har ju tänkt att ha spjälsängen precis intill min säng, så den kommer ju vara lite i vägen när man ska gå i och ur. Men jag tänker att man kan ställa den i andra rummet och bära in den när vi kommer hem, för inte kul sista biten på graviditeten att ha det onödigt bökigt i och ur sängen och likaså under värkarna sen. 

Tvätt och kläder, inhandla det sista och så det spelar ju ingen roll egentligen, det kan ju lika gärna stå färdigt. Det är ju inte sånt som är i vägen tänker jag. Jag känner nog att jag kommer satsa på att ha allt så färdigt som möjligt till jag är 38 gångna veckor. Det är ju då väntan börjar känner jag.

soundtrack
1

Såhär ser det ut i vårat extrrum just nu, det svämmar över av bebisgrejer ;) (byrån är inköpt för förvaring av bebissaker).

PogoPedagog
0

Fixa kläder, blöjor, febertermometer, amningsnapp o nässug innan skulle jag säga. Allt annat kan man fixa i efterhand eller samma dag man kommer hem. Men det är inte roligt att vara i stort behov av saker som bara finns på apoteket kl 8 en fredagskväll med en nyfödd bebis!

JossanH
0

Går in i v38 idag och igår inhandlades faktiskt ett paket blöjor och kläder är tvättade. Fick lite bråttom då SD har ökat och jag tom vaknade av en sådan i natt, jag som vanligtvis sover igenom det mesta ;) Vaknade också av att vår dotter började gråta och hade en mardröm som vi förstod handlade om att hon inte fick några jordgubbar på en tallrik på sitt rum ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

fridaas
0

Hemma från bm igen, hon tyckte magen hade sjunkit lite och att jag såg mogen ut att föda barn inom de närmaste dagarna, bad det nu betyder.. Hinnsvepning blev det med, får väl se om det gör någon nytta, enligt henne så är tappen 1,5-2cm istället för 3 och kanterna väldigt mjuka och huvudet väldigt långt ner, så vi får väl se. Lite mensliknande smärta är det nu och blodiga flytningar, dock sa hon att bruna var normalt, men nu är de röda..

Praefatio
0

Vi kommer nog montera säng och sådär ganska direkt i samband med att vi flyttar 1,5 mån innan bebisen kommer. Sedan vill jag ha klart allt småplock senast v. 38, det går i släkten att föda tidigt så jag vill vara redo och bara kunna fokusera på förlossningen från och med då.

#153 Vad är det för skötbord? Det var fint, ganska precis ett sådant jag tänkt mig!

#156 Åh, vad frustrerande att det inte kommer igång! Klart du är "mogen att föda barn", bebisen är ju färdig? 😛 Hoppas, hoppas att du inte går över tiden alltför länge utan att de sätter igång nu. Har du vaknat av SD så känns det ju ändå som att kroppen börjar förbereda sig…

soundtrack
0

#157 Det är från babyproffsen. Det blev så att vi köpte både säng och skötbord där (till nått paketpris). Kollade bord på ikea först för att försöka komma undan lite billigare men jag gillade inte alls deras.

Praefatio
0

#158 Vad kostade det? Jag var lite inne på Gulliver-skötbordet från IKEA men nu tror jag att jag vill ha en smal modell istället, som går in jämte handfatet…

soundtrack
0

#159 Jag tror att vi betalade typ 1800 för bordet och sängen ihop och då var det ett par 100-lappar "rabatt" för att vi köpte det just ihop. Och jag tror att sängen kostade lite mer än bordet, så antagligen kostar bordet ungefär lika mkt som ikeas (dvs, ikea hade inte blviit billigare ;)) Det var var Gulliver vi kikade på också men valde bort just pga att det är för brett/långt (beroende på hur man ser det…) och sen att det är kanter hela vägen om vilket jag tycker känns lite "opraktiskt" och obekvämt att stå och hänga sig över..

Praefatio
0

#160 Det lät ju som att det kan vara ett alternativ då, helt klart. Jag gillar inte heller kanterna hela vägen på Gulliver, vill också ha öppet fram, även för att det blir lite lättare att torka av med trasa. Tack för infon :)

CelsiusT
0

#156 Jag trodde inte man gjorde hinnsvepning så tidigt? Kanske beror på att du haft verkar då. Hoppas det tar fart nu då iaf. Lycka till.

Här är en lugn dag idag, väldigt jobbigt att inte ha så mycket att göra. Blir mest att jag går omkring och halvsover känns det som. Sovit fruktansvärt dåligt inatt. Hunden har fått tratt på sig pga att han tydligen haft en fästing (märke kvar bara men gissar på det) och att han inte kan låta det vara, så han har ju brötat runt en del inatt för att han inte är bekväm med tratten och det låter när den tar i möbler och väggar. Har blivit väckt flera gånger (inte bara av hunden) och haft svårt att somna om. Upplever väldigt ofta och mycket att det känns som om magen ska spricka mitt fram på. Väldigt obehaglig upplevelse tycker jag.

soundtrack
0

699kr kostade det visst enligt deras hemsida :)

Praefatio
0

#163 Det var ju verkligen inte farligt 🙂 Tack igen, gulligt av dig att kolla upp!

Apropå #162 Är jätteglad att jag åtminstone får sova bra än så länge. Just nu är det bara jobbigt för att bebisen börja trycka mot lungorna och jag hela tiden konstant känner att jag har lite, lite svårt att andas. Blir värre på kvällen.

Igår tog jag en promenad med hunden, puuuhh vad jobbigt det var för kroppen. Ländryggen värkte, bäckenet värkte, magen var tung och jag fick gå lååångsamt. Hunden kunde tack och lov springa lös så han galopperade omkring och roade sig själv medan jag stånkade fram. Är bara i v. 28, ska det vara så här jobbigt redan? 😃

Erika89
0

Åj, har RUL om 9 dagar och min magkänsla säger mig att nåt är fel… Så detta kommer bli låååååååånga 9 dagar. 

Angående barnrum så behöver inte ni känna att ni är tidigt ute, jag som är i vecka 17+3 har redan börjat fixa. Mest för att augusti,september,oktober och halva november så jobbar sambon som ett as (dräng) och kan därmed inte hjälpa till här hemma. Så alla tunga lyft måste göras nu. Så har börjat möblera om här hemma så vi ska få plats med bebisens möbler :P

soundtrack
0

#164 Njut så länge det varar ;) Jag minns inte när jag sov en hel natt längre… Men det kan nog ha varit där runt v 28 nånstans. Nu vaknar jag varje gång jag ska vända mig :/ 

Helgen har varit riktigt tung och jag har känt mig så less och låg. Det tråkiga vädret har gjort att vi hållt oss inomhus och häckat i soffan och kollat på serier, vilket ju är trevligt, men det är ju den där lilla detaljen att jag inte kan sitta i soffan mer än typ 15 min innan jag får svårt att andas… Nu vill jag att sambons semester ska börja och att det ska bli lite sommarväder så vi kan åka iväg på utflykter och sysselsätta oss istället, jag mår mycket bättre av att vara igång lite just nu än att bara sitta och ligga stilla (thank god att jag inte har problem med foglossning säger jag bara…)

soundtrack
0

#165 Tänk inte så! Jag hade en dålig magkänsla både inför KUB och RUL, helt obefogat bägge gångerna. Allt kommer se jättebra ut ska du se :)

CelsiusT
0

#164 Ja, så tycker jag mina hundpromenader har varit sedan v14 ungefär, och värre blev det från v18, det löjligaste då var att det var tungt och jäkligt jobbigt trots att jag inte ens hade nån mage som syntes. Nu har det dock börjat lätta lite, magen känns tung men på ett helt annat sätt än den gjorde där runt mitten. Nu är det mer problematiskt att det putar ut kroppsdelar hitan och ditan som jag får trycka tillbaka för att det gör så jäkla ont. Men jag upplever verkligen att måendet och känslan är föränderlig, bara för att ett problem har uppstått så innebär det inte att det måste vara så hela tiden.

Precis runt mitten (18-22 ungefär) hade jag sådana otroliga trängningar och jag undrade hur jag skulle orka gå med detta i 4-5 mån till. Men så vips så slutade det tränga på, antagligen var det då när bäbisen vände sig och huvudet hamnade ner istället och det blev ett mer konstant tryck istället för kickar mot blåsan. 

Så bara för att det är tungt betyder det inte att det kommer vara lika jobbigt hela vägen, eller så ändras det och blir jobbigt fast på ett annat sätt. Jag tycker nog det är ganska skönt ändå, att man får variation i problem en ändå.

Praefatio
0

#166 Jag njuter, jag njuter 😃 Skönt (?) att höra att det är fler som får andnöd av att sitta i soffan. Jag får numera halvligga för att orka titta på en hel film.
#165 Det kommer att gå kanonbra! Det värsta som kan hända är att de märker att något är tokigt, och får möjlighet att planera för er så att det åtgärdas när bebisen titta ut :) De allra flesta fel går ju att åtgärda idag. Sedan är själva risken för att något faktiskt ska vara fel väldigt liten i sig, så med största sannolikhet får ni bara ett nytt BF-datum, ett "Det ser jättefint ut!" och en bild att hänga på kylskåpet! Försök att stänga av magkänslan, det är inte lätt för magen att få korrekta känslor när det ligger en bebis där inne och stör 😂

soundtrack
0

#169 Halvligga går inte alls, då svimmar jag ;) Det enda som funkar är att sitta precis spikrak i ryggen (vilket ju inte är helt lätt, eller bekvämt för den delen, i en soffa…) eller ligga ner på höger sida (vilket inte är bekvämt i vår soffa, den är gjord för att man ska ligga på vänster sidan ;)) Snacka om i-landsproblem!

Praefatio
0

#170 Ni får byta soffa helt enkelt. Det verkar väl rimligt? 😃

Erika89
0

#167 #169 Tack för de stöttande orden :) Ska försöka ha lite is i magen och bara njuta ;)

soundtrack
0

#171 Såklart! Ska genast föreslå det för sambon ;)

fridaas
0

Jag blir så less, nu vill jag inte vara med längre! Skolan skickade precis mail om att jag inte är godkänd i sista kursen, så ska in och göra komplettering imorgon, vill ju bara ha allt sånt bakom mig nu. Så ett prov som inte är godkänt, en bebis som inte vill komma ut, skulle dock inte förvåna mig om den vill ut imorgon bara för det.. förhoppningsvis blir jag godkänd på kompletteringen iaf, förstår inte hur jag kan ha skrivit så många fel som jag gjorde på det delområdet, när jag gör självtesterna hemma har jag alla rätt på det, men bara 7/20 i skolan tydligen.

Jaja, gilla läget var det någon som sa va?! 🤪

Praefatio
0

#174 Ingenting ska visst vara enkelt för dig just nu, det måste väl vara ett tecken på att bebisen är jäääättesnäll när den kommer ut? Eller? Omvänd karma, tänker jag…

CelsiusT
0

Hemkommen från shoppingtur med sambon. Fått tag i spjälsäng som uppfyller mina önskningar och "inredning" till den för totalt 400:-, plötsligt händer det. Känns bra, nu är allt stort klart. Nu är det bärsjal och småplock (sånt som olja, tvättlappar, amningskopp osv) kvar.

Praefatio
1

#176 Oj! Det var verkligen inte dåligt :) Bild?

Själv har jag hämtat ut min skötväska (länk) idag, är såå nöjd med att jag unnade mig den jag verkligen ville ha ❤️ Är alldeles glad. Fick dessutom ett rejält gäng fina bebiskläder av min mammas väninna, tre lådor i strl 50-68! Har varit så nojig med kläderna, känns jättebra att ha full uppsättning nu.

CelsiusT
0

#177 Tyvärr ingen bild på det, det står isärskruvat och nedpackat i barn/gästrummet än så länge. Får se när det kan tänkas komma sig ihop. 

Härligt att få så mycket barnkläder, var det fräscht? Upplever ofta att barnkläder verkar bli väldigt urtvättade fort. Fick faktiskt med lite på köpet när vi köpte sängen, och det var riktigt fina kläder. Och plastad frotté och 2st set med fräscha fina påslakan/örngott och massa underlakan, utöver madrass, spjälskydd, täcke o kudde (fast vi ska köpa en annan kudde). Så det kändes som ett väldigt bra pris tycker jag.

fridaas
0

#175 Det hoppas jag verkligen! Men med tanke på att det blir en 25% finne så lär den väl precis som sin far och syster bli envis som synden!

vevve89
0

Legoland idag. Trevligt men fy va tråkigt det är att inte få åka någonting av det roliga :-( jag som tycker att det är roligast av alla oss som är med… Vissa saker kändes till och med bara idiotiskt att man inte får åka som gravid. Tex där man bara skulle stå på en båt å spruta vatten. Men fick iaf ett stort gosedjur när jag tog lite lotter. Och dottern hade kul :-)

Praefatio
0

#178 Jag har ett tag kvar till BF så det duger med en bild när ni väl skruvat ihop den 😉

Ja, det mesta var jättefint. En del av de vita grejerna hade kräkfläckar men det sa hon också, att hon bara tvättat allt och stoppat ner det utan att rensa ut det får jag göra själv. Ingenting kändes däremot noppigt eller urtvättat!

Oj, jisses vad ni fick grejer till, då var det ju ett oerhört generöst pris! Vi köpte vår för 300 kr, då fick vi madrass med överdrag och ett lakan och själva sängen var i jättefint skick, bara det kändes billigt… i jämförelse med er betalade vi ju rena ockerpriset! (skämt åsido… :))

#179 Jamen den kanske blir envist snäll…? Haha!

#180 Jag surar lite för att jag inte kan åka med min 12-åriga lillasyster på Liseberg i år. Det är ju så kuuul att åka, men det får vi ju inte…

vevve89
0

#181 jag var riktigt bitter ett tag. Är inte alls kul att stå och vänta näst intill hela tiden. Det är en sak om man inte vill åka sakerna… Men jag ville verkligen! Nästa år ska det bli Liseberg eller gröna lund. Då får killen stå med vagnen å lill* så ska jag åka massa med stora. Sen massa gravidhormoner på allt gör inte saken bättre:-/ iaf inte när man står där! Och kommentarerna "men du får ju åka annars ju"… Jo men vi har inte varit på något nöjesfält så på 10 år!

CelsiusT
0

#181 Och då glömde jag nämna att det inte bara var en utan två madrasser och en bäddmadrass som ingick ;P Men sängen är ganska gammal om man säger så, lite sliten. Jag går lite i fundering på om jag skulle måla om den. För den träfärgen som är passar ju ändå inte ihop med träfärgen på vår säng och vitt hade passat väldigt bra in i inredningen i övrigt i vårt rum, dessutom känns det fräscht med vitt (+ att jag har vit färg hemma). 

Varit hos BM idag, det såg bra ut, magen har vuxit. Nu börjar föräldraträffarna snart, spännande.

Theres
0

Jag mådde lite illa i början på maj i ca 10 dagar. Minns inte vilken vecka jag var i då riktigt. Men det gick iallafall över helt. Men nu har jag mått illa varje gång jag har ätit både igår och idag så jag har fått äta upp fort så jag kan gå och lägga mig i soffan. Inte jättemycket illamående, men ändå så det är obehagligt. Är det vanligt att man får illamående när det enligt alla faktasidor ska upphöra ungefär förra veckan?

golf.ifokus.se

CelsiusT
0

#184 Man kan må illa lite när som helst. Det mest vanliga är att man mår illa fram till v12 och att det sedan avtar. Men det behöver inte vara så. Alla graviditeter är unika. Själv mådde jag illa och spydde fram till v22. Nu mår jag illa ibland igen men det är pga/i samband med halsbränna numera .

Praefatio
0

#183 Lite färg förbättrar det mesta :)

#184 Jag mådde konstant illa och spydde i 16 veckor, sedan avtog det. Har fortfarande dagar nu då jag ligger och spyr som en döende häst en dag eller två. Är i v. 28. En bekant till mig mådde illa konstant och spydde hela graviditeten. Det är jätteolika.

fridaas
0

Provet gick bra idag, känns så där bara att behövt åka in till stan för ett prov som tog två minuter, men nu är jag godkänd iaf. Och ingen bebis i sikte än, bara massa pinvärkar som inte gör någon som helst nytta. Och nu har jag nog testat alla metoder som finns förutom att tvätta fönster och äta ricinolja och ananas. 5 dagar över nu.. Behöver jag säga att jag är väldigt trött på det här nu?! Speciellt när jag inte trivs med att vara gravid i vanliga fall så gör det ju inte saken bättre att gå över en massa.. Längtar efter treåringen och hunden med som fortfarande är hos sin farmor och farfar 14mil bort :/

Theres
0

Men det känns bara så avigt att BÖRJA må illa i vecka 13 när man knappt kännt något innan :( fridaas, du får hitta på en ny metod om inget av husmorsknepen fungerar :)

golf.ifokus.se

fridaas
0

#188 ja jag får väl göra det. Idag känner jag mig helt mörbultad dock, alla pinvärkar igår blev för mycket, inte ens Alvedon, vetekudde och varm dusch hjälpte när det var som värst, funderade på att åka in, men som vanligt är det som om någon trycker på avstängningsknappen då, samtidigt som jag inte vill ringa med rädsla av att de kommer be mig avvakta och få höra att det inte är på g än. 6dagar över tiden nu, lika många som jag gick över med dottern, men den här envisa bebisen vill väl inte komma ut än.. Vad kan man göra mer än att försöka städa ut den? Har testat städning, vila, vika tvätt, färdknäpp, långpromenad, klippa gräs, gå i trappor. Äta ananas vet jag men är allergisk så det är nog dumt att testa.

Theres
0

Ha du testat sex? Inte för att du är så sugen på det kanske, men det sägs ju att spermierna mjukar upp och sätter igång det.

golf.ifokus.se

fridaas
2

#190 Japp det är testat (även kallat färdknäpp) men det ger inget mer än en nöjd sambo och pinvärkar hos mig (pinvärkar= sammandragningar som gör väldigt ont utan att göra nytta)

Theres
0

Gör något oväntat då. Stå på huvudet :)

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

Åka bil på guppa vägar ;-) Men det gör mer ont än nytta.

[WickedAlly]
0

Guppiga* Ogillar att man inte kan redigera inlägg på mobilen..

vevve89
1

Hunden har iaf en bra sittplats på magen. Han brukar dock sitta med ett ben utsträckt på vardera sida om magen.. :-D ngt är magen är bra till, inte bara i vägen.

Praefatio
0

Blä, är så sjukt uttråkad idag, samtidigt som jag är helt orkeslös. Hatar de här trååååkdagarna… Det enda som gör mig riktigt glad är att jag misstog mig och trodde att bröllopsfesten för tre veckor sedan var förra helgen - tiden går med andra ord extremt snabbt just nu, så snabbt att jag blir förvirrad. Kommer inte ta lång tid förrän det gått 37 dagar och vi flyttar. Därefter är det bara 50 dagar kvar till BF. Och däremellan ska vi hinna gifta oss. Längtar hett till augusti/september nu, känns som att hela livet liksom går ut på att leda fram dit nu… fridaas: Usch, vad frustrerande det måste kännas! Extra jobbigt för dig som ju redan har en familj och därmed har "lånat ut" dottern och hunden och liksom pausat livet. Kan tänka mig att du bara vill att det ska vara över så att du får samlat ihop familjen igen och kan trycka på play-knappen igen…

Praefatio
0

#195 Min hund älskar mina "nya" tuttar :P Han ligger gäääärna i soffan med mig med hakan på brösten och sover. Luktar säkert gott också, i en känslig hundnäsa… Vänta bara tills det kommer smaskig mjölk därur också, brukar jag säga :P

fridaas
0

#195 Min hund bara blängde på mig sist hon låg på magen, var någon som sparkade på henne, sen dess har hon inte kommit i närheten av magen.

#193 Japp det ska vi göra så fort sambon slutat jobba och sen ska vi tydligen till folkets park där det är raggarbilsträff, får försöka locka ut bebis på så sätt när inget annat funkar!

#196 Det är väldigt frustrerande, men samtidigt är det skönt att hon inte är hemma nu, då hon tydligen är väldigt förkyld just nu och med tanke på hur lätt jag blir förkyld så är jag glad att hon inte är hemma. Men samtidigt saknar man dem massvis, speciellt nu när hon inte ens vill prata med oss i telefon längre. "Awa måste leka med fafa, inte prata mamma och pappa" hör man i bakgrunden när de frågar om hon vill prata 😮

RoxannaS
0

#187 prata med bm innan du avlider ricinolja. De kan vara farligt. Bara så du är försiktig. Man vill inte att förlossningen ska gå för fort.

soundtrack
1

#195 Haha! Min ena kisse är också nöjd med den nya "hyllan" matte helt plötsligt odlat fram. Sen att det gör ont och är väldigt obekvämt att ha honom trampandes där, det är ju inte hans problem…! Fridaas: du och sambon kanske skulle ta och planera in en campingtripp mitt ute i skogen, lååångt från BB.. Då kanske lillpyret känner sig manad bara för att jävlas lite ;) Idag känner jag mig väldigt gravid.. Varit iväg och storhandlat (själv) och nu värker såväl ben som rygg :( har inte gått några längre sträckor på ett tag insåg jag så jag har liksom missat att kroppen inte riktigt vill hänga med längre.. Känns som att morgondagens festivalbesök kan bli liiiite jobbigare än jag tänkt mig.

vevve89
0

#197 #198 & #200 Han brukar använda magen som huvudkudde oxå men sparkas det så flyttar han till sin säng efter att ha blängt en stund.

fridaas
0

#199 har inga planer på att testa ricinolja, då jag inte tror att laxermedel är bra någonstans när man inte behöver :) när jag skrev inlägget om ricinolja och ananas så var det två exempel jag vet folk "rekommenderar" för att få igång en förlossning, men sätt jag inte tänker testa, var nog väldigt otydlig där.. Hm camping låter som en bra idé, kanske borde låna pappas husvagn till helgen :P

CelsiusT
0

Min hund lägger sig gärna lutandes mot magen sådär halvt om halvt på magen vilket han är lite för tung för, den går även att använda som huvudkudde och det är mer okej för mig. Att det sparkas så att hans huvud åker upp och ner bryr han sig inte heller om. Bara han får vara nära så är han nöjd =)

Var in till stan idag och skulle handla en grej, men det fanns inte riktigt någon sån och jag var inte nöjd med alternativet så jag blev utan. Fick dock slängt skräp och handlat lite mat. Tyvärr hann det börja åska innan jag kom hem så hunden var ett nervvrak när jag kom innanför dörren. Och på vägen hem hann jag bli riktigt illamående och yr när jag kom ur bilen här hemma insåg jag att jag hade rejält ont i fogen mitt frampå, blä. Affärerna inne i stan är så stora, blir så mycket gående för så lite. Gick och la mig direkt, med ett hundhuvud flåsande på bröstet. Somnade och sov i två timmar. Var tvungen att gå ut med hunden och oj vad ont fogen framtill gör. Svårt att gå.

RoxannaS
0

#202 Okej vad bra 😃

Theres
1

Jomensåatt… ska tydligen fortfarande ha barn 31 december.

golf.ifokus.se

JeFo
0

#202 Känner med dig! Jag gick 8 dagar över. Längsta 8 dagarna i mitt liv. Har dock fått världens nöjdaste och snällaste bebis. Inbillar mig själv att hon är sån för att hon stannade kvar extra länge 😛 Gissar på att du "bara" behöver gå 7 dagar över!

vevve89
0

Jag är trött på nätterna. Inte en enda natt får man sova ordentligt! Inatt har jag haft extremont i fogar, rygg och så ton med sammandragningar på det. Eller ja, bäckenet har det gått elefanter på så det smulats sönder. Kan ju ha massor att göra med att vi gick på stranden i väldigt fin och mjuk sand… Att gå å sova igen är dessutom helt onödigt då vi ändå ska upp om lite mer än en halvtimme. Och dom frågar varför jag är på dåligt humör

Jespersen
0

#205 Vad härligt! Fin bild :)

25 dagar kvar här och jag börjar känna mig ganska höggravid. Igår skulle jag bara ut med hundarna en sväng i skogen och sen sticka iväg och göra annat, men tji fick jag. Ena hunden rullade sig i koskit så det var bara att ta tag i att bada hundar när jag kom hem, och efter allt det hukandet i duschen hade jag så ont i höfterna och skinkorna att det nästan bara blev vila resten av dagen. 

Börjar känna mig tung och otymplig nu. Och jag längtar efter att kunna ligga bekvämt igen!

Jag har i alla fall börjat tvätta upp bebiskläder, och nu nästa vecka får jag ta tag i att få upp spjälsäng och inhandla skötbord. Sen ska väl det mesta vara färdigt :)

fridaas
0

#206 idag är det en vecka över tiden så ja idag känns som en bra dag, fast tror inte kroppen håller med, känner mig inte ens gravid idag, bara tjock och börjar bli förkyld. #207 usch stackare! Hoppas fogarna håller sig någorlunda i schack idag för dig! Nu ska jag försöka fortsätta städa ut den där bebisen, bara vårat sovrum kvar att dammsuga nu och ta tag i tvätten med.

vevve89
0

#209 semester är mer ansträngande än man tror. Idag har det mest varit att sitta i bil. Håller tummarna för att bebis kommer för dig snart.

Theres
0

Eftersom jag inte kan skapa en ny tråd så får jag skriva av mig här istället. Hur har ni gjort angående Facebook? Jag har 4 kompisar som ska ha barn i december som har lagt ut bilder på magen eller ultraljudet, en som ska ha i oktober och en som ska ha en januari. Själv har jag inte sagt något så rakt ut på Facebook utan jag har talat om det för vissa personer bara. En gammal klasskompis till mig fick barn för några veckor sedan, och knappt någon hade hängt med på att hon var gravid, och riktigt så hemlig vill jag kanske inte vara. Det lär ju dyka upp en del tjockisbilder på mig i bikini i sommar. Men samtidigt blir jag avundsjuk på alla gratulationer som alla får när de lägger ut dendär ultraljudsbilden. Diskuterade det idag med min jobbarkompis och han tyckte absolut inte att jag skulle offentliggöra det på Facebook. Är lite kluven. Vill också få massa grattis, men vill samtidigt inte att min pojkväns brorsa ska se det så han säger det till deras föräldrar. De vet inget än. Hur gjorde ni? Är förresten i vecka 14 (13+0) idag. Kanske känns lite tidigt iallafall?

golf.ifokus.se

Praefatio
0

#211 Jag gick ut med det på FB när vi fick veta, i v. 6.  Vi hade väntat till v. 12 om det inte vore för att jag mådde så fruktansvärt dåligt och hälften av människorna i vår närhet hade gissat på graviditet och andra halvan behövde förstå varför jag var så sjuk.

Har lagt ut magbilder sedan magen började synas i v. 12 någon gång. Även ultraljudet. För mig, som inte har några tokiga familjerelationer att ta hänsyn till, finns det ingen anledning att inte dela med mig. Är jätteglad att jag gjort det för jag har fått mängder av stöd, peppning och hjälp av människor jag knappt haft kontakt med innan. Mannens vänner, släktingar jag annars inte pratar med mm.

Theres
0

Jag har väl inga knepiga familjerelationer att ta hänsyn till heller direkt. Men han hat bara inte sagt något än. De vet inte om att jag har varit gravid 6 ggr innan heller vad jag vet. Men det vet min chef, som då var min kollega. Senast jag hade MF så sa han att jag inte skulle säga det så tidigt till folk, så har planerat att inte säga något till honom alls förrän han ser det själv. Inte för att vi är kompisar på Facebook längre, men vi har massa gemensamma vänner, så han skulle nog få veta då. Har alltid sagt till alla förut precis när jag fått veta, dock inte på Facebook då heller, men ville inte jinxa det denna gången genom att berätta för folk. Så nu har det liksom hållit i sig att jag typ inte berättar. Bara för kompisar som har barn eller är gravida typ :-o

golf.ifokus.se

Praefatio
0

Har du haft sena MF? Annars har du ju tagit dig igenom första trimestern nu, så risken för MF har minskat. Förstår att du inte vill gå ut med det om du är osäker efter sena MF, men frågan är då när man faktiskt går ut med det… Lurigt.

Theres
0

Njae, vecka 8 var väl senast men då dog det långt innan. Hjärtat hat börjat slå en gång innan, men då var det redan massa blod en vecka innan, så nu kommer det ju stanna. Så pass säker är jag :) Gjorde en fuling precis och la ut det på Instagram istället ^^

golf.ifokus.se

CelsiusT
0

#211 vi gick ut med det på Facebook efter rutin-UL i v18. Då hade vi redan hunnit berätta det för alla dom vi ville sägs det till i person. Om ni inte berättat det för föräldrarna än hade jag personligen väntat med fb till dess att alla som jag vill berätta för själv vet.

JossanH
0

Vi har aldrig gått ut med det på Facebook, inte förra gången, inte den här gången. Visst kom det upp lite bilder där man ser att jag var stor som ett hus och jag har skrivit om det till de som vet om men inget offentligt. Denna gången gick jag ut med det på instagram i v 18. Men där är det ju bara ett litet antal som ser.

Sajtvärd på Iller.ifokus

vevve89
0

#211 vi gick inte ut med det på fb förrän v23 då det var de som vi ville skulle veta innan. Bland annat jobben. Och killens jobb fick veta sist pga flera anledningar. :-)

Jespersen
0

Jag gick inte ut med det på FB förrän nu i vecka 35 när jag bytte profilbild till en där magen syns. Däremot la jag ut på Instagram tidigare, i vecka 20 kanske, men den är låst och jag har bara närmsta vännerna och familjen som följare där.

soundtrack
1

Jag lade ut bilden från KUB samma dag som vi gjorde det (v 12+0 var jag i då.). Då visste redan våra familjer samt närmsta vänner om det och jag hade dagarna innan blivit tvungen attavslöja det för 2 arbetskamrater. Så jag visste att det nog bara var en tidsfråga innan det kom ut ändå. Sen var jag så glad över att äntligen vara gravid så jag ville verkligen dela med mig av den lyckan :) Idag är jag bra mör i kroppen efter gårdagens festivalbesök. Men det är det värt! Var så härligt att få insupa lite festivalatmosfär igen, har saknat det! Bebis verkar ha uppskattat musiken (iaf Dropkick murphys och Lana del Ray) för hen var ovanligt snäll också tillsam i magen :) Lite protestsparkar under Iron Maiden, men det förstår jag - skitmusik! ;) Igår blev också en av mina närmsta vänner mamma till en liten flicka. Tyvärr bor hon 30 mil bort så det kommer dröja innan vi kan ses :( men nu längtar jag ännu mer efter mitt lilla pyre.

CelsiusT
0

Magen är inte kul idag stort jobbigt tryck nedåt. Fogen mitt frampå gör riktigt ont och magen känns väldigt tung. Känns molande ont i nedre delen av magen. Blä idag önskar jag verkligen att jag inte var gravid.

fridaas
0

#221 Stackare! Hoppas det går över eller blir lite bättre åtminstone, du får ta en vilodag.

#211 Vi höll allt hemligt för alla till julafton (eller svärföräldrarna fick veta dagen innan då vi firade jul hos dem då). Gjorde pepparkakor till svärföräldrarna där det stod bebis juni 2014.
På julafton fick pappa och hans fru ett paket med chokladpraliner och en omskriven version av en sockerbagare. Mamma, mormor och mina systrar fick bara den omskrivna versionen. La även ut den på fb på kvällen sen med en bild från KUB-testet. Om jag inte minns helt fel var jag i v.15 då.

Med första barnen fick alla veta i v.8 då jag blev inlagd på sjukhus första gången pga svält och uttorkning då jag itne fick behålla något. Sambon hade dock väldigt svårt att låta bli att berätta för sina vänner så de fick veta så fort vi hade bestämt oss för att behålla, vilket var veckan efter jag plussade har jag för mig.

fridaas
0

Jag gjorde en ny tråd, här kan du hitta den!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer