Gravid iFokus

Gravid

Etikett: hälsa
Läst 6455 ggr
somjagvillvara
0

Slutat med pmedel, avbrutet samlag?

Jag kan inte ta några hormonella pmedel längre. Hade först p-piller men eftersom min mamma har haft blodpropp fick jag sluta med dem. Fick sedan rätt enligt dem men blödde bara med det märket och blödde konstant i 7 månader. Skulle stoppa in en p-stav så hade dem samma sorts halter i sig som dem tabletterna jag åt. Så blev inget med det.

Min barnmorska och jag veeelade väldigt länge, vad ska jag ta? Var livrädd för spiral och ville absolut inte ha en sådan. Minipiller ville hon inte alls ge mig för att jag var för ung och hon tyckte att om jag var över 40 och då minskad chans att bli gravid skulle jag äta dem. Men inte annars. Tillslut så blev det spiral och jag skulle ha lyssnat på min kropp, på mina första tankar om den. Jag tålde den inte. Hade mens nästan hela tiden, sedan så enorma smärtor (smärta i livmoder, livmoderhalsen, äggstockarna. m.m.) som kom plötsligt nästan hela tiden, låg dubbelvikt och skrek av smärta. Den var ett H*lvete att få in och det gjorde så ont och ja kroppen tålde den helt enkelt inte. Jag är tydligen 1 fall av 100 som drabbas så av spiral. Och innan vi tog ut den så sa hon ja jag ser i din journal att det var svårt att få dit den. (En ny framtagen spiral för tjejer som ej haft barn tidigare!)

När de skulle ta ut den så hittade de inte snöret, som var till. Med 3 barnmorskor senare var den ute, dem fick turas om att försöka hitta den. Dom sa får vi inte ut den snart så skickar vi dig till sjukhuset så får dem ta ut den. Men hur som haver i 3 månader hade jag mina hemskaste månader med hormoner att göra. Nu är jag mer hormonfri och varit det sedan 30 april. -  Mår mycket bättre.

Min fråga när kom eran ägglossningen igång ordentligt? Har för mig att de kan ta tid…. jag och min pojkvän kör metoden " avbrutet " samlag. Har någon här inne blivit gravid på den metoden?

Först körde vi med kondom men tja med tiden tog dem slut och nu kör vi utan. Vi båda är fullt medvetna om vad det kan leda till. - Ett barn. Ville mest veta om någon här inne blivit med barn på den metoden. Är noga att kolla när ägglossningen kommer osv. trots att det kan ta tid för vissa men min verkade komma igång efter 2 månader efter jag slutade med hormoner. Ätit hormoner till och från, tills det inte gick nu något mer.

lil-sis
0

Varför inte kondom?

Avbrutet samlag är en bra metod om det inte gör något om man blir gravid…

ChristineL
0

Vet flera, både här inne och andra som blivit gravida med obrutet samlag.

Det är normalt att det tar upp till ett år innan kroppen ställt in sig rätt efter att man ätit hormoner. Min egen kropp har dock aldrig varit "normal".

Edit: Haft tankar på pessar? Vad är det för spiral du haft? Finns ju kopparspiral.

[TanatosNyx]
1

Efter över 12 år med hormonella p-medel så blev jag gravid direkt, och som nämns så försatsar många killar utan att de märker det, vilket kan göra dig gravid.

Simuala
0

Hej! 

Vi körde med avbrutet samlag fram till att vi ville skaffa barn, ca 2 ½ år. Det funkade för oss, men då är inte vårt sexliv så inriktat på sådant sex man blir med barn av heller. Så visst kan det funka, men då är det som sagt ovan, i ett förhållande det inte gör något om kvinnan blir gravid.

em.nord
1

Förstår inte varför hon tyckte du var för ung för minipiller? Fick jag själv då vi har propp i släkten…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Praefatio
1

Blev gravid efter mindre än ett år, vi kombinerade avbrutet samlag och säkra perioder. Jag mådde också dåligt av p-medel och vi fattade beslutet att sluta gemensamt och var då helt införstådda med att det förr eller senare skulle bli barn eftersom båda metoderna är otillförlitliga.

Är ni inte beredda på och villiga att få barn tycker jag att du ska leta vidare. P-dator kanske kunde vara något? Det kommer vi troligen köra på när bebisen kommit ut. Vi vill ha fler barn men vi vet ju numera precis hur osäkert det är med avbrutet samlag och vill att syskonet ska vara planerat.

CelsiusT
0

Efter några månader bestämde vi oss att vi kör med avbrutet då vi inte gillade kondom och jag fungerade inte på hormonella preventivmedel. Vi ville båda ha barn så det gjorde inget om det blev något, även om vi kanske ännu inte kände oss redo att börja försöka. Efter två åt tillsammans beslöt vi oss att börja försöka, fast vi planerade in att låta det gå 2 ägglossningar till innan vi skulle börja (mest för att det passade bra så med fester och annat i livet). Men första ägglossningen efter att vi bestämt oss så blev jag gravid. Men jag tror att sambon jinxade det undermedvetet, eller kanske till o med medvetet ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Theres
0

Jag körde på säker period denna gången eftersom jag inte ville få missfall i Spanien. Men tji fick jag. Hade visst ägglossning 5 dagar innan jag skulle ^^ Hade annars planerat att göra barn när jag kom hem från Spanien. Men det behövs ju inte nu.

golf.ifokus.se

Karmatarerskanise
1

Avbrutet samlag är inte en preventiv metod. Så vill ni inte ha barn får ni använda hjälpmedel.

Hannashusdjur
0

Jag har blivit gravid 2 ggr på avbrutet o det inom 6-7 månader efter att jag fått barn

Hemulen
0

Vi har kört avbrutet i kombination med säkra perioder till och från i fyra år och det har funkat för oss. När vi bestämde att vi ville börja försöka bli gravida 2011 tog det direkt, på det första icke avbrutna samlaget.

PogoPedagog
0

Blev gravid efter sammanlagt 1,5 års avbrutet/säkra perioder. MEN om man inte är livrädd för att bli gravid är det ju en ganska bra metod. Vi visste ju att vi ville ha fler barn, vi hade bara tänkt vänta lite längre egentligen.

CelsiusT
0

Kanske ska tillägga till #7 att anledningen till att vi blev gravida första ägglossningen efter berodde på bristande kommunikation. Vi har aldrig tidigare haft problem med det där med att avbryta i tid, men den gången var sambon extremt otydlig. Liksom som om han inte riktigt var säker på att han ville avsluta, utan han var lite velande, och jag var helt upp i att få orgasm och att avbryta är ju hans uppgift. Så väldigt stor skillnad mot annars då han alltid är väldigt tydlig med att dra ut den what so ever. Han visste mycket väl att det var ägglossning och alltså krävdes ett avbrutet samlag, därför tror jag att han halvt medvetet eller undermedvetet faktiskt inte ville dra ut den, vi hade ju ändå redan bestämt oss ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

JossanH
0

Vi körde avbrutet i kanske 2,5 år eller något och blev inte gravida. Bör nämnas att jag inte hade en aning om såkra perioder osv utan vi har kört på när som under cykeln. När vi blev med barn körde vi för första gången utan avbrutet och råkade pricka in ägglossning och blev med barn på ett enda ligg.

Sajtvärd på Iller.ifokus

somjagvillvara
0

#1 Kondom har det helt enkelt inte blivit, vi är fullt medvetna om vad som kan bli, ett barn. Och vi har förutsättningarna för det. Båda har fast jobb. 

#2 Jag hade hormonspiral jaydess . Pessar tror jag ej riktigt skulle vara min grej. 

#3 Jo har läst lite om försats och ja det kan också skapa graviditet.

#4 Vi har inte heller "sex så man kan bli gravid". Mest förspel, hetsar och lite sådant, får komma in 1-2 juck om vi säger så, men inte mer än det. Han har aldrig fått stoppa in den i slutet av allt utan bara i början. Visst det kan komma försats då också.

#5 hon tyckte att 22 år var för ungt och hon ville inte ge mig det.

Karmatarerskanise
2

Tycker du ska gå till en ny gyn. Inkompetent att vägra ge minipiller för att du är ungoch lämna dig helt utan skydd.

somjagvillvara
0

Ja skyddet är och var kondom sa hon om jag vill skydda mig.

Karmatarerskanise
1

Som sagt, gå till en annan.  Många unga äter minipiller.

em.nord
0

Fick det när jag var 22år! Inte ungt alls. Gå till en annan.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg