Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 1153 ggr
jackiejohn
0

Namn på släktingar?

Hejsan!

Sitter här hemma och klurar lite, det är som så att jag har en gammelmormor (Det är min pappas mormor) men vad blir hon till vårt barn? Vi blir ju fem generationer….

Har gjort lite google sökningar och det jag lyckades få fram var gammelgammelmormor och/eller fränka men vet inte om det är rätt eller vilket som är rätt??

Är bara nyfiken och tänkte att någon här kanske kunde hjälpa mig att klura ut vad hon blir till vårat barn, tänkte det kunde vara kul att säga "Du ska bli '''''''…" när vi ska berätta för henne :)

Tack på förhand!

Praefatio
0

Finns tyvärr inte namn för alla typer av släktskap. Gammel-gammelmormor skulle jag nog kalla det. Great great grandmother säger man på engelska. Fränka är ju egentligen den gamla feminina formen av frände, och betyder alltså väninna i mina öron. Blir lite tokigt.

tlover
0

ev skulle man kanske kunna kalla det morfars mormor?

Gammelmormor kan ju också kallas mormors mor el liknande ibland.

edit: sen behöver det ju inte finnas "riktiga" namn, tex min gammelmormors lillasyster brukade jag kalla gammelmoster även om jag inte hört det sägas av nån annan.

l'm back

SaraC
0

Vi säger mormors mormor och så vidare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ChristineL
0

Vi gör som #3 :)

Aleya
0

Morfars mormor blir väl bra? Gammelmormor blir ju mer som din mammas mormor.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

jackiejohn
0

Tack för era svar!

Vi svänger till nåt i stil med morfars mormor eller nåt tror jag :)

På min sida kommer bebis ha gammelfarmor, gammelfarfar, gammelmormor, gammelmorfar och Gammel-Gammelmormor/morfars mormor och självklart mormor och morfar

och på makens sidan gammelfarmor, farmor och farfar så det blir väldigt många gammel-släktingar ;)

Praefatio
0

#6 För oss blir det mormor x 2, morfar, farmor, farfar och sedan gammelmormor x3 (mormors mor, bonusmormors mor, morfars mor) och gammelfarmor (farmors mor). Inga femtegenerationer tyvärr, min fästmans gammelföräldrar är borta sedan länge och mina dog för bara ett par år sedan.

Theres
0

För oss blir det mormor, morfar, gammelmormor, gammelfarmor och gammelfarfar, och sen farmor och farfar :)

golf.ifokus.se

Theres
0

Alltså min mamma pappa mormor farmor farfar och hans mamma och pappa :)

golf.ifokus.se