Gravid iFokus

Gravid

Etikett: tredje-trimestern
Läst 6890 ggr
CelsiusT
0

Äta under sista delen av graviditeten

Jag har stora problem med det här med mat. Jag skulle behöva äta mer, men redan nu har jag problem med att det är för trångt (jisses hur ska det bli framöver nu då?).

Dels blir jag inte hungrig, alls. När jag äter så har jag svårt att hålla mig till lagom stora portioner vilket leder till att jag får ont i magen varje gång jag ätit vilket gör det lite obehagligt att äta. Jag har svårt att komma ihåg att äta. Igår tex så åt jag frukost (två mackor) vid 9, sen åt jag 3 rutor choklad vid 14-tiden och sen när det var dags för middag var jag inte hungrig men vi gjorde en sallad med pasta och kyckling till kvällen som vi åt vid 20-tiden.

Jag har svårt att komma ihåg att äta och när jag äter så får jag ont i magen, blir lätt svullen + att det finns dåligt med plats redan från början. Tappat matlusten totalt känner jag, är inte sugen på att äta och dålig på att hitta på mat. På nåt sätt så känns det lättare när jag inte äter, då känns inte magen lika jobbig. 

Någon som känner igen sig? Hur gör ni?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
0

Jag kände likadant i slutet. Eftersom jag är underviktig så fick jag tvinga i mig mat. Såg till att små äta hela tiden för rejäl mat klarade jag knappt av. Mycket youghurt och mackor blev det.

CelsiusT
0

#1 Jo BM vill gärna att jag går upp i vikt. Men jag vet inte hur jag ska få i mig mat. Dels så blir jag ju svullen av att äta så det gör ju ont även när jag småäter. Sen har jag svårt att komma ihåg att äta. Och speciellt när man har någon aktivitet på g under dagen.

Praefatio
0

Nu är ju jag fortfarande i mitten av graviditeten, v 25, men har haft problem med ätstörningar i tio år så jag vet hur det är att inte vilja äta. Mitt tips är att småäta. Låter kanske konstigt för småätande är ju normalt sett dåligt men det gäller ju bara 10 veckor i ditt fall. Se till att det finns bra plockmat hemma. Jag har påminnelser för att äta på mobilen, den ringer varannan timme och då är det dags. Har makrill i tomatsås, nötter, gott pålägg och bra bröd, frukt och annat som bara är att äta. Man får tvinga sig och det suger men det är tusen gånger bättre än att inte äta alls.

CelsiusT
0

#3 Men det gör ju så ont. Alltså jag står inte ut. Jag mår fortfarande dåligt efter frukosten och nu är det egentligen hög tid att tänka på lunchen men nu börjar jag må dåligt över att veta att jag måste äta något snart. Magen är tung och svullen och jag vill verkligen inte böka till det än mer med att proppa i mat just nu, men måste…. Alltså det är verkligen olidligt, och jag får nästan panik när jag fått i mig mat, vet inte vart jag ska ta vägen för det gör så ont. 

Har inget emot att äta i vanliga fall, älskar mat, men nu när det gör ont att äta så är det inte kul längre =(

Praefatio
0

Vänta tills magsäcken är tom igen och ät sedan liiiite, liiiite åt gången. Tänk magsjuka. Fyra-fem tuggor, tugga ordentligt så att maten lämnar magen snabbare och sedan kan du äts lite till. Ät varje halvtimme om du så behöver, pyttelite åt gången! Tycker synd om dig :(

CelsiusT
0

#5 Men jag har liksom annat att göra på dagen med förutom att äta.. Sen tror jag egentligen magsäcken är tom nu, men när man har fötter som trycker ihop den så gör den ont och känns knökad ändå. Sen när bäbisen vänder sig och håller på så blir jag ju mest bara illamående och inte alls sugen på att stoppa i mig mat. Känns jättesvårt det här.

Har jättesvårt för det där att äta lite. Det retas ju bara och jag känner inte av maten. Tappar lusten totalt.

Praefatio
0

Då har jag inga tips.

CelsiusT
0

#7 Jo du har väl rätt i det du skriver, men svårt att applicera det till verkligheten bara =(

[TanatosNyx]
0

Sikta på flytande, näringstätt, väga slappna av och lita på kroppen! Den är trots allt mästare på att vara gravid, med låg vikt eller ej. Det viktigaste är att du får i dig innan förlossningen så du har energi att föda. 

Nu har jag aldrig varit gravid själv, men jag inbillar mig att man får försöka välja det som är minst pest och försöka göra det så äringstätt som det bara går, och försöka få det åt "skonkost" hållet om magen bråkar (vilket den garanterat kommer att göra på mig, är född med krångelmage).

Är det nånting som lockar dig lite extra? Försök hitta det så du har en utgångpunkta att jobba från. Att äta mat som känns fel eller t.om. äcklar dig lär inte bli bra nånstans.

Jespersen
0

Jag har känslig mage redan innan och lätt blir svullen och får magkatarr och det enda som faktiskt hjälper är att äta regelbundet. Annars får jag jätteont. Nu när det är så lite plats får jag gärna ont i magen ändå, speciellt om jag äter mycket, men att äta i alla fall var tredje timme är ett måste annars blir jag ännu mer uppsvullen och öm i magen.. 

Du kanske kan göra iordning ett par mellanmål så att du bara kan ta fram och äta när det är dags? Det kanske känns lättare än att "lägga tid" på att fixa mat hela tiden. 

Yoghurt och keso och sånt som går snabbt att hälla upp och inte fyller så mycket kan kanske funka bra! Eller smoothies, dom går ju att komponera ihop så att dom blir näringsrika. Dom går ju också att göra iordning i förväg.

JossanH
0

Låter ju inte bra om du inte äter och hoppar över måltider nu när det är en till som behöver din näring. Vad är det dom gör ont? Är det i magsäcken? Du kanske borde diskutera detta med en läkare så att du kan få hjälp för det låter inte alls kul. Jag får ofta ont i magen efter måltid i vanliga fall, men nu klarar jag mig nästan alltid utan ont i magen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

CelsiusT
0

#9 Finns ingen mat som känns fel eller äcklar mig. Älskar all mat, normalt sett har jag aldrig problem att äta. Men nu när jag får mat i magen så gör den ont. Magen blir tung, svullen och det gör ont när bäbisen rör sig. Går inte att ta vägen nånvart utan att magen gör ont.

Flytande föda…hmm… Vet inte vad det skulle vara. Tål ju inte mjölk så allt sånt som fil o yoghurt går ju bort. Sen kan jag ju inte bara slappna av och lita på kroppen. Då får jag inte i mig någon mat och det är farligt både för mig och bäbisen (fast mest för mig, bäbisen äter ju av mig om den behöver).

#10 Svårt det där med färdiga mellanmål tycker jag. Har svårt att hitta något som fungerar. Tål inte mjölk så allt sånt går ju bort, och då är det inte mycket kvar. Är fruktansvärt dålig på att planera mat och förbereda, försöker jag skulle jag kanske lyckas en dag eller max två dagar, sen är det kört.

#11 Jag skulle säga att det är magsäcken. Men även tarmarna. Känner mig svullen i magen och känns som om det inte finns något utrymme för mage/tarmar att svälla på, det drar i huden över hela magen. Efter måltid sätter gärna bäbisen igång med aktivitet dessutom vilket gör att det stramar och drar än mer.

[Thiah]
0

Jag gjorde inte mycket annat än åt under vissa dagar så det kommer du nog få vänja dig vid. Jag åt och sov typ.

Jespersen
0

Fast det finns ju mycket ersättningsvaror som man kan äta som mjölkallergiker. Smörgåsar kan du ju också förbereda. 

Nej, en liten ansträngning krävs det förstås för att det ska funka, men det kan kanske vara värt det om du slipper magvärken? :)

Några sätt att få i sig mat och gå upp i vikt utan att äta något är nog svåra att hitta. Att äta lite och ofta är nog tyvärr det enda sättet! Jag tror ju som sagt att du får ännu ondare i magen för att den står tom för länge, så är det för mig. Du får försöka spåna lite mer på vad du kan köpa hem för små-ätar-vänlig mat!

Du kanske till och med fått magkatarr? Isåfall så kommer du inte märka att det gör mindre ont förrän efter några dagar, när irritationen lagt sig.

[Thiah]
0

Det finns även energi/protein dricka på apoteket som man kan dricka om det går trögt med ätandet. Jag drack sådana som mellanmål då och så under hela graviditeten

CelsiusT
0

#13 Men det är ju så svårt. Har alltid fullt upp.

#14 Njä, är inte kräsen normalt sett. Men soyghurt och hagreyoghurt smakar inte yoghurt för fem öre. Så nej, ersättningsprodukter fungerar inte jättebra i detta sammanhanget. När man lagar mat, javisst. Men inte att äta rent. Och smörgås att förbereda, njae, då gör jag det hellre när det är dags.

Det handlar inte om att göra en liten ansträngning för mig. Har funktionshinder som gör att jag klarar inte av det här med planering och förberedning. Det låter så lätt men för viss är det inte så lätt.

Faktum är att när jag inte äter så gör det inte ont, mer än när bäbisen sparkar. Men när jag stoppar i mig mat så gör det ont. Mage och tarmar blir svullna och irriterade.

Jespersen
0

#16 Jag visste inte att du hade funktionshinder som gör att du inte kan planera. Din sambo kanske kan hjälpa dig?

Nej, jag brukar inte heller direkt ha ont när jag inte äter, men om jag inte har ätit på länge och sen gör det så brukar jag få riktigt ont. Brukar också bli mer uppblåst när jag inte äter regelbundet.

[TanatosNyx]
0

Jag tänkte mest på soppa och sånt, som du kan "koka sönder" lite extra för att göra det så lätt för magen som möjligt att arbeta med maten. 🙂 Är lätt att ploppa ner lite kött, reda av med t.ex. cremé fraiche eller matyoghurt (eller allergivänliga diton) för lite extra fett/energi och pasta för kolhydrater.

CelsiusT
0

#15 Ja det vet jag en kompis som fick order från BM om att äta. Kanske något att prova faktiskt. Finns det receptfritt på apoteket?

#18 Jag upplever just soppa som mycket vätska i förhållande till kcal/energi, och att det blir mycket utfyllnad i magen, dvs något som tar mycket plats vilket jag vill undvika. 

Någon mer än Thiah och jag som upplever att det är trångt och bökigt att äta under sista trimestern? Hur gör ni? Vill gärna höra lite egna erfarenheter och upplevelser och gnäll från någon annan i samma sits ;P

fridaas
0

#19 nej ni är inte ensamma, här är en till, men jag tvingar mig att äta ändå, annars går det ut över sambon och dottern då jag blir allt annat än trevlig att umgås med om min blodsockernivå är låg. Vissa gånger har det hjälpt lite att stå upp och äta, bebis sjunker väl lite från magsäcken just då kanske. Håller på att bli tokig på dessa fötter, rygg och rumpa som ska vara i vägen hela tiden. De dagar det är som värst lever jag på jordgubbar i princip, inte det nyttigaste i längden kanske, men det får duga. Tar 2-3st i stöten tills det känns som det får plats med mat igen, då kan jag försöka stoppa i mig lite lagad mat eller en macka. Har dock lätt för att glömma äta vissa dagar och förstår inte alls varför allt går emot mig och varför sambon frågar om jag glömt äta :P Än så länge idag har jag bara ätit en macka, vid 10, och det börjar kännas nu, är på dåligt humör, sur för att hela kroppen gör ont precis överallt, halsbränna och fötter på obekväma ställen, men det är väl bara att gilla läget och försöka få i sig något.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JossanH
0

Min magsäck ligger mer eller mindre utanför kroppen när jag ätit nu när jag är i v 35. Ligger jag ned efter måltid har jag en knöl (magsäcken) som sticker upp under revbenen och lite längre ned kommer nästa stora bula som är bebisen. Kan vara svårt att sitta upp efter måltid, men äter ändå som en häst! Jag tror på att få magen undersökt av läkare. Du kanske faktiskt har någon form av inflammation eller liknande som gör ont?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Praefatio
0

#20 Jordgubbar är kanonmat :) De är näringsrika och fiberrika så ät du det om det är det du får i dig. Ger inte så mycket energi dock, men bara du får i dig energi på annat vis så är det lugnt.

soundtrack
0

Det är trångt i min mage också, det har det varit i många veckor nu.. Jag har inte problem med att jag får ont i magen på det sättet du beskriver, men jag blir mätt väldigt fort och känner mig sällan hungrig vilket gör att jag också äter för lite :/ det här med att få i sig frukost, lunch, middag + "2 matiga mellanmål" varje dag som det står rekommenderat överallt förstår jag inte - det får ju inte plats! :S såvida jag inte äter miniportioner.. Jag har tyvärr ingen bra lösning på problemet, jag äter så mycket jag kan och känner att det får räcka.. Försöker äta mycket frukt för jag upplever att det inte ger samma mättnadskänsla.

CelsiusT
0

Jag glömmer hela tiden att köpa frukt när jag är i affären. Åt det mycket i början av graviditeten men nu glöms det bort. Men ska försöka mig på att köpa lite jordgubbar och ha i kylskåpet. Bara stor risk att sambon blir svartsjuk så dom tar slut (är ju lite dyrt att hålla hemma). Ska försöka köpa hem lite glass också, det är ju ganska lätt att äta lite av nu i värmen. Tror att även värmen gör det lättare att glömma bort att äta. Men jag har problem med att när jag väl äter så vill ja ha mängder, jag kan verkligen inte begränsa mig trots att jag vet att det kommer göra ont.

soundtrack
0

#24 Ja det kommer bli tufft ni i sommar, jag äter alltid dåligt när det är varmt ute :/ jag får leva på sallad och frukt helt enkelt :S Näringsdrycker som Thiah nämnde kan ju vara värt att prova som sagt, ska dock förvarna om att dom inte brukar vara supergoda. Misstänker att du kanske inte tål dom mjölkbaserade (kan ju dock finnas allergivänliga..) annars är ju ett tips att göra smoothies eller milkshakes med dom som grund, då brukar dom bli mer lättdruckna.

CelsiusT
0

#25 Problemet är ju lite att sallad och frukt inte innehåller så mycket kcal, så det ger ju mycket fylle men inte så mkt energi som man kanske egentligen hade behövt (iaf för min del). Men håller med om att det är enklare att äta sånt i värmen så det lär ju bli sånt ändå.

Nej jag är lite rädd för att sådana drycker inte brukar vara jättegoda, och vet att många är baserade på mjölk (oftast dom få som faktiskt är goda nog att dricka) och jag tror inte dom gör mjölkbaserade som är allergivänliga utan då får man nog hålla sig till fruktbaserade. Men kan ju vara värt att testa.

Praefatio
0

Finns näringsdrycker som är som saft? Inga mjölkprodukter.

CelsiusT
0

#27 Ja det finns det, dom är fruktbaserade. Sambon fick sådana näringsdrycker när han låg på sjukhus, fanns både mjölkbaserade och fruktbaserade. Men fanns inte så mycket att välja på bland mjölkfria alternativ och han tyckte att dom fruktbaserade var inte alls lika goda.

Praefatio
0

#28 Nej, håller med om att de mjölkbaserade är godare.

soundtrack
0

#26 Nej jag vet, det är ju just det att näringen i det inte räcker, men vad fasen ska man göra.. Just nu önskar jag faktiskt att det vore höst/vinter nu, har alltid mer aptit under den tiden på året.. Våra patienter brukar också föredra dom dom mjölkbaserade, dom fruktbaserade smakar tydligen mer konstgjort och dom är ju svårare att "piffa" till. Det finns näringspuddingar också, några är möjligen mjölkbaserade men det finns fruktpuddingar också som ska vara rätt goda (jag har inte testat dom själv dock).

fulifuli
0

Wow, jag känner lite (eller rätt mycket) igen mig här. Men jag kan tillägga att jag inte är i tredje trimestern utan haft detta problem sedan i början av graviditeten. Började visso grav med inte få behålla något de första fyra och en halv månaderna vilket gjorde att jag helt tränade bort hungerkänslorna (eller hur man ska förklara det) så när jag började må bättre och faktiskt kunde få behålla det jag åt hade jag inga hungerkänslor och kände mig mätt på väldigt lite. Idag (v. 29+4) och sedan ungefär en månad tillbaka så har jag mer problem med att jag känner mig proppmätt efter en liten portion, ungefär två frukter eller nåt, samt att jag fortfarande inte har några hungerkänslor så jag har matklocka på när jag ska äta för att inte glömma bort det. (lite illa, jag vet, men det funkar)

Eftersom jag började graviditeten lite dumt så gick jag ner en massa så nu äter jag det jag kan och orkar äta. Kan inte precis ge några tips på mat som är lättare än annan precis. Själv äter jag mycket frukt, speciellt "mjuk" frukt såsom mango, banan (även om banan är rätt mättande)och mycket grönsaker för jag tycker det lättare att få i mig än en hel måltid ungefär även om jag såklart försöker äta hela måltider också som sambon lagar till mig och tvingar mig att äta.

VildaVittra
0

Något som både är gott, näringstätt och nyttigt är chokladmousse gjord på avokado. Kanske det skulle passa? http://www.ica.se/recept/ra-chokladmousse-713466/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus