Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 3866 ggr
em.nord
2

Jobbigt att bli "tjock"

Hej. Jag måste skriva av mig och det sista jag vill är att trampa någon på tårna. Det jag skriver är enbart hur jag känner. Jag är inne i en fas där min kropp gör mig väldigt ledsen. Inte magen, där är ju min älskade unge :) men resten. Känner mig fet. Mår dåligt av detta. Jag har alltid varit större än normalt, stor men "men inte tjock nog för att få gnälla" på ett ungefär. När jag var 21 år började jag jogga och tänka på kosten. Jag mådde super bra, efter några veckor av att vänja mig. Jag gick ner till en fin och hälsosam vikt och framför allt mådde jag psykist bra. Jag träffade min sambo på hösten, slutade jogga då jag jobbade mycket och la tiden över på honom. Vi var ju kära och jag kände mig så snygg. Vi hade myskvällar osv. Tiden gick och av någon anledning kom inte löpningen igång igen och jag gick upp i vikt igen. Ca 10kg Sen blev jag gravid och själva graviditeten har väl inte orsakat någon större, men ändå en del, viktuppgång än, är i v21, men med den utgångspunkt jag hade så känner jag mig inte alls särskilt glad åt min kropp. Provade kläder i stan idag, ska på bröllop och 50års kalas om 2 veckor och hade gråten i halsen efter några plagg och gick hem. Orkade inte se mig själv längre, som en stoppad korv eller knubbsäl! Förlåt, blev en uppsats men var tvungen att berätta för någon. Jag trivs absolut inte med min kropp, något som verkar vara tabu att säga som gravid…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

fulifuli
1

Enligt min mening tycker jag inte alls det är tabu eller konstigt alls. Många av mina bekanta har upplevt det liknande och såvitt har de pratar med sina barnmorskor samt några har fått träffa terapeut eller psykolog vilket har hjälpt upp det. Själv har jag samma problem fast tvärtom, gått ner mig alldeles för mycket, pga av att jag inte fick behålla varken föda eller vätska de fyra och halv första månaderna. Och nu har jag egentligen bara mage och tyvärr lyckas jag inte gå upp något heller så jag är lite rädd att jag ska gå ner ytterligare en massa efter förlossningen och bli "äckligt" smal, så jag förstår vad du menar med att inte vara nöjd med sin kropp. Jag hoppas det löser sig för dig.

JossanH
1

Själv har jag alltid varit relativt smal/normalbyggd.. Träffade min sambo, gick upp lite mer än jag någonsin gjort innan, gick ner igen (ett par ggr). Inget stort utan här pratar vi 5-8 kg. Blev gravid. Hela jag svällde upp som en ballong! Gick upp 30 kg så när jag vägde som mest vägde jag 40kg MER än min sambo! För mig har det varit svårt att ta och kroppen jag hade innan graviditeten kommer aldrig igen. Är nu gravid igen men mår inte alls lika dåligt den här gången då det känns som att jag nu har en snyggare kropp som gravid än efter graviditeten. Jag förstår dina känslor. Det är skitsvårt när kroppen ändrar sig under så kort tid. Man känner inte igen sig själv liksom.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JeFo
1

Jag tyckte inte heller om min kropp som gravid. En före, en under och en efterbild skulle säga massor. Jag gick nästan upp 30kg, gjort med alla tre. Diverse krämpor gjorde att jag från oktober tills dess att bebisen kom i april inte kunde röra mig alls. Kände mig som en valros! Kroppen får utstå massor, är ganska otroligt vad den klarar av. Jag tittade mig inte så ofta i spegeln då jag inte mådde bra av det. Hade en riktigt tung graviditet då jag inte alls njöt av att vara gravid. Tror den biten spelar en stor roll. Har dock turen att det mesta försvinner ganska fort efter förlossningen. Hoppas du kan njuta lite av att vara gravid. Ta tag i din vikt efter förlossningen. Amma och långa promenader gör massor. Våra kroppar är otroliga och såå olika. Gäller att hitta en vikt som man själv gillar. Media trycker ju tyvärr på lite då kändisar har normalvikt veckan efter förlossningen.

em.nord
0

Jag njuter av att vara gravid men tror det blir bättre när jag faktiskt ser gravid ut. Min mage just nu är mer som för mycket choklad och det är det som är jobbigt. När den väl får den runda fina gravidformen, hoppas jag, blir det nog bättre. tänker mest på det när jag ska ta på mig kläder o inget sitter bra… :/ Vet inte hur mycket jag gått upp än men ska till mvc om 4 v så ska väga mig då. #1 ja det måste vara jobbigt åt andra hållet med! Att bli för smal istället… :/

emmans blogg

ChristineL
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns jättefina gravidkläder på http://mamalicious.se/ jag köpte min vanliga storlek där och gifte mig i vecka 26 i en klänning därifrån :)

Marvel-lous
0

Tycker inte det är tabu att säga som man känner. 
Jag var inte smal innan jag blev gravid men nu när jag börjat samlat på mig vätska och i och med det gått upp i klädstorlek så känner jag mig som en vandrande badboll. 

Det vore mer tabu om någon annan skulle säga till en att man ser tjock/svullen ut, även om man gör det.

CelsiusT
0

Jag känner igen mig i den känslan i den tid du är i nu. När magen började svälla lite men ännu inte syntes att man var gravid. Man kände sig lite småfet, mer än innan.

Jag har liksom du gått upp ca 10kg då jag träffade min sambo eftersom man då slutade träna, hade myskvällar i soffan och åt mycket och gott. Jag gick ner 2-3kg innan graviditeten (började springa) och sen när jag blev gravid rasade jag i vikt och förlorade 5-6kg under första 3 mån. Wow, mina kärlekshandtag försvann nästan helt och jag fick tillbaka min snygga tonårskropp. Den höll i sig fram till 4,5-5 mån, då började magen att bulla sig och jösses vad jag började må dåligt då över att känna mig fet. Ingenting gick att ha på sig. Jag kunde ju knappast ha gravidkläder för där fanns ingen gravidmage. Det syntes inte att jag var gravid, men alla kläder satt helt fel och magen såg ut som om jag ätet på tok för mycket.

Kände mig fet ända fram tills för ett litet tag sen, kanske v25-26-27 där nånstans tror jag, det kom sakta smygandes en rundare mage. Nu är jag i v30 och nu syns det ju att jag är gravid, så nu sista veckorna känner jag inte alls den där fetkänslan längre. Men å andra sidan har jag ju för lite vikt då jag sista två månaderna bara gått upp 1kg/mån och alltså ännu ligger under min startvikt. Men som sagt, vikten har för mig inte känts som någon grej, utan det är just det här med kroppens form som varit lite jobbig. Nu när jag ser mig i spegeln så ser jag ju att jag är gravid och då känns det lite lättare för nu är det ju häftigt med den där kulan på magen. Och nu får jag ju även kommentarer av andra vilket gör att det känns lättare då jag får bekräftat att jag ser gravid ut. Men ändå kommer tankarna ibland om att jag troligtvis ser tjock ut i andras ögon.

Medarbetare på westernridning.ifokus

em.nord
0

#5 fin!!! #6 sant… #7 precis :)

emmans blogg