Gravid iFokus

Gravid

Etikett: lilla-barnet
Läst 10746 ggr
Klinxa
0

6 veckors bebis sover inte!

Hej alla! :-) min fina dotter är 6 veckor gammal. Vi har en mycket kämpig tid just nu då hon vägrar att sova. Igår sov hon max 2 timmar sammanlagt på hela dagen! Hon får ersättning så jag vet att hon får i sig tillräckligt med mat. När hon väl sluter ögonen så viftar hon med armar, sparkar med ben, med mera. Hon kommer aldrig in i en avslappnande sömn. Skriker, skriker och skriker hela dagarna förutom om hon får gunga i babysittern tills hon somnar. Jag slutar gunga henne efter några minuter när hon somnat men hon vaknar så fort jag slutar. Vad är detta? Vad gör jag för fel? Någon som har varit med om något liknande med sina spädbarn?

[Thiah]
3

Ni kanske kan pröva att ha henne i vagnen och köra henne i den tills hon sommar? Jag vet flera barn som inte kan sova annat än på mammas bröst eller i en rullande vagn eller i bilen.

Kan hon ha ont i magen? Barn som äter ersättning får lättare magproblem har jag förstått.

Klinxa
0

Kan nog absolut vara magen. Ska kontakta bvc idag också. Hoppas dom kan hjälpa oss. Är ju jobbigt både för mig och henne :/

ChristineL
0

Jag tänker kolik. Hoppas bvc kommer med bra tips!

Ria74
1

Vi hade det ungefär likadant vid den åldern. Molly fick kolik och skrek mer eller mindre konstant hela kvällarna.

Bärsele var en räddare i nöden för oss. Hon ville bli buren hela tiden och jag var ju tvungen att göra något också. Eftersom jag var ensam hemma i veckorna, sambon jobbar borta så kunde jag få saker gjorda samtidigt som jag bar henne i selen.

Sen var samsovning bra för vår del. Jag vet att råden har ändrats angående samsovning innan 3 månaders ålder, men när Molly var liten var det okej att sova ihop.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

PogoPedagog
2

Bebisar sover på ett helt annat sätt än vuxna. När vi fick reda på detta med vårt första barn som sov precis som erat kunde vi ätnligen slappna av! Troligtvis sover erat barn precis så mycket det ska men en väldigt aktiv sömn. Bebisar kan sparka, titta upp snabbt o tom låta och ändå sova. Läs på om bebisars sömn så hittar du mer om detta.

Så du kan låta bebisen ligga och vifta och ta och sova en stund själv, du är ingen dålig förälder för det utan har bara fått en med mer aktiv sömn:)

Klinxa
0

Tack för alla svar! :-) Idag har hon sovit lite bättre. Vagn var bara att glömma. Har även provat bärselen, funkar en liten stund. Nu vyssa jag henne i min famn i ca 1 timme och nu sover hon gott i sin säng där jag har gjort ett " babynest" med hjälp av täcket :-) Hoppas att hon ska sova bättre och mer avslappnat!

JossanH
0

Vissa barn behöver mycket närhet och rörelse. Kanske sjal kan vara värt att testa också så gungas hon konstant men ligger mer "fast" än i en sele?

Sajtvärd på Iller.ifokus

smurfan-13
0

Du har fått många bra tips. Vill bara lägga till att det är ganska så vanligt m oroliga bebisar kring 6 veckors åldern. Läste nån gång att "överlever" man den tiden så blir man en bra förälder, för där skerdet ultimata testet typ ;) Så lita på dig själv o gör det bästa av läget. Bvc kan säkert ge bra tips om ni misstänker magont (vilket e vanligt i den åldern m)

Hemulen
2

Usch, känner igen det där…

Min dotter hade kolik i en månad pga att jag åt antibiotika som slog ut magen på henne när hon fick i sig det via min mjölk.I en månads tid skrek hon konstant från ca 14 på eftermiddagen till 02-03 på natten.
Det som funkade för oss tillslut var;

Jag lånade svärfars hörselskydd och höll bebisen nära hela tiden. På nätterna stoppade jag in henne innanför min morgonrock så att det blev ungefär som en sån där bärsjal. Mysigt och tryggt för henne och tyget dolde ljusintryck osv (jag hade på tv'n så att jag skulle få ngt annat att fokusera på). Jag tror att det känns bättre för dem att bli burna och vaggade och "buffade" i rumpan när de har ont i magen eftersom det hjälper gaser osv att passera ut.

En kombinaton av semperdroppar och minifom varje dag. 

Magmassage (finns filmer på youtube)

När min dotter hade perioder när hon "flaxade" mycket sov hon ännu sämre eftersom hon väckte sig själv. Då lindade jag in henne i en filt och då sov hon jättebra. I magen är det ju trångt och att ha filten omkring sig kan verka lugnande för vissa barn, troligtvis för att det påminner om tiden i magen.

Detta var mina tankar om det hela, hoppas du hittar något som hjälper!

Tina-A
0

Om hon sover bättra när hon blir vyssad och gungad skulle jag också som någon tidigare i tråden rekommendera sjal. Då sitter hon stadigt och kan också sova i sjalen bekvämt med huvudet i ett stadigt läge och följa med dig när du guppar runt där hemma eller ute på en långpromenad!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Klinxa
0

Tack för fler svar! :-) Allt är mycket bättre nu. Vi har funnit våra knep :P ibland är babysittern bäst, då blir hon helt tyst så fort man sätter ner henne ^^ men ibland vill hon ha närhet och då trycker jag hennes mage mot min mage samtidigt som jag sjunger och guppar och vaggar. Haha, jobbigt tillslut. Men vad gör man inte för sitt barn

[TanatosNyx]
0

Måste bara få berömma, vilken uthärdig kämpe du är! 😃