Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 3813 ggr
mollyt
0

Göra ultraljud eller inte?

Jag känner mig väldigt kluven angående ultraljud. Min sambo har fått lära sig att det är dumt att göra ultraljud om man inte behöver - då det påverkar fostret. (Min sambo pluggar utvecklingspsykologi.) Han är ganska inställd på att vi inte ska göra ultraljud om vi inte behöver.

Jag har försökt att hitta forskning om ultraljudets påverkan på fostret men det har inte varit så lätt. I stort kan man väl snarare slå fast att man inte riktigt vet hur det påverkar barnet eller ej. 

Men att man sett i studier att tidiga ultraljud (v10-16) gav en större del vänsterhänta pojkar framförallt jämfört med dem som inte gjort ultraljud då. Så att forskarna till dessa artiklar mest slår fast att man påverkar barnet i sin utveckling - men sedan behöver det inte vara dåligt. Alltså vänsterhänt eller ej spelar ju ingen roll, men om ultraljudet nu ger påverkan på sådana saker i hjärnans utveckling - vad påverkas mer?

Jag läste att det är ca 5% av kvinnorna i Sverige som inte gör ultraljud. Är det någon av er här inne som valt att inte göra det? Ångrade ni er efteråt eller kändes det rätt för er?

Såklart vill jag "se mitt blivande barn" och få en liten UL-bild att sätta på kylskåpet och så… Men jag känner mig också osäker.

Jag är inte gravid ännu, bara tänker i förväg.

Fridaaaa
0

Hade jag blivit gravid hade jag velat göra ultraljud. Se ifall barnet verkar frisk, växa som den ska, och ja massa olika anledningar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lexie82
7

Jag tänker väl framförallt att ultaljudet ju är bra till mer än att få en bild att sätta på kylskåpet. Genom ultraljudet kan du tidigt få reda på om något är fel, vilket jag ser som viktigare än att det "kanske" påverkar barnet litegrann.

CelsiusT
4

Jag upplevde att man var väldigt oroligt just innan UL och när BM som gjorde UL sa att allt såg bra ut så lättade ett helt berg från mitt hjärta. Självklart kan man inte se allt, men man kan ändå se en del. Tex så ser man om det är en eller två bäbisar och det kan ju vara en väldig fördel att veta. Man kan även se om det är något som är missbildat eller inte utvecklat som det ska. Sen får man ju även veta på ett ungefär när bäbisen ska komma, och det kan väl kännas mindre viktigt men kan ju vara bra om man har väldigt oregelbunden mens och inte vet vilken dag bäbisen blev till.

Men själv upplevde jag inte att bilden till kylskåpet var anledningen till att göra RUL utan det var för att stilla oron för att något skulle vara fel (eller ja nu blev det ju att stilla oron, hade man sett något avvikande så hade det ju varit bra att man fått reda på det). Att det eventuellt skulle påverka (kanske inte ens negativt) känns inte som en vettig anledning att avstå RUL i mina ögon. Dock så känner jag också lite så att det är onödigt att göra UL i onödan, som många som går och betalar för att få reda på kön för att det inte gick att se vid RUL eller går och gör ett extra i början på andra trimestern pga oro (det kan ju vara befogat för vissa, men inte för mig trots min starka oro).

Medarbetare på westernridning.ifokus

PogoPedagog
4

Läs på mer om vilka sjukdomar o skador man kan hitta på RUL så ver du mer vad du tar ställning till. Det är en hel del de kan se nuförtiden. Vissa saker är ju viktiga att upptäcka innan födseln. T.ex om barnet har tarmarna utanför magen, har för mig att man helst ska föda med snitt då.

Praefatio
7

RUL ser jag ingen anledning att skippa bara för att det eventuellt, kanske, möjligen kan påverka på något diffust sätt i framtiden. Bilden på kylskåpet/att ta reda på könet/få mer exakt BF är totalt oviktigt för mig, men att få en första koll på att hjärtat har utvecklats som det ska, att barnet lever och att det inte finns några större komplikationer känns extremt viktigt. Är barnet jättemissbildat, såpass att det kommer lida enormt för det om det föds, så vill jag veta det och kunna besluta vad som är bäst. Är det fel på hjärtat eller liknande så känns det oerhört viktigt att få veta det så snart som möjligt.

Vi utsätts för så mycket i våra liv som inte är 100% bra för oss - röntgen, vaccin, besprutad mat och annat - att det känns konstigt att oroa sig för ett ultraljud när det inte finns bevisat stora, konkreta risker med det. Ska man oroa sig för allt som kanske eventuellt kan påverka, så kommer man få gå runt och oroa sig oerhört mycket.

Så tänker jag i alla fall :)

RoxannaS
1

Är också anti lite det där att göra ultraljud i onödan. Dock kommer jag få göra ett till, då jag fick ett vul i vecka 13, för att dem ville fastställa om de var tvillingar eller inte, samt att allt såg bra ut, samt lugna mig som precis innan var 99% säker på att jag ville ge upp hela graviditeten för att jag mådde så dåligt.

Det kom som en redig smäll på truten när man väl fick se det lilla livet där inne. När jag såg hjärtat som slog så bröt jag ut i tårar och satt chockad hur länge som helst. Kunde inte riktigt fatta det. 

Men kommer även göra RUL nu i vecka 18 (17 Juni) för att se att allt fortfarande ser bra ut och att liten växer som det ska. Desto mer info jag får utöver att bebis lever och mår bra, desto gladare blir jag ju såklart. Så allt jag får veta utöver är ju bara ett stort pluss. Men största anledningen är att jag vill kolla att bebis fortfarande lever och ser frisk ut. 🙂

Men sen får dem gärna tala om ifall de ser kön osv.

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Tina-A
4

Jag känner också att RUL är superviktigt! Det är så mycket man kan behöva veta innan födseln som minskar riskerna med förlossningen massor och som kan hjälpa en att förbereda sig.

T.ex. om man väntar tvillingar eller kanske trillingar, det är ju trevligt att veta innan man föder. Då kan man förbereda sig och ta ställning till om man behöver snitt eller inte. Inte jättekul att ovetande börja föda tvillingar eller trilling som dessutom i större utsträckning kommer rätt långt före BF.
Massa sjukdomar kan upptäckas, som någon sa t.ex. om tarmarna är utanför magen och man behöver göra kejsarsnitt istället är ju bra att veta innan så man inte riskerar barnets liv vid förlossningen för att man inte kollade upp det innan. En del andra saker kanske man också vill veta innan för att kunna förbereda sig själv, tex om man väntar ett missbildat eller väldigt sjukt barn så kan det ju vara bra att få veta det så snart som möjligt, eller om barnet tex har en dödlig sjukdom som gör att barnet kommer dö direkt strax efter födseln (t.ex. trisomi 18 som är en kromosomavvikelse där de flesta barn dör som nyfödda eller i ett sent missfall). Osv, osv, osv.
Jag skulle inte vilja bli "överraskad" med ett sjukt barn vid förlossningen eller börja föda vaginalt trots att det medför att mitt barn dör pga någon anledning man hade upptäckt vid ultraljud och därför kunnat rädda.

Det finns inga bevis på att UL är skadligt och trots att 95% gör UL så har man inte hittat några negativa effekter av det. Det finns SÅ mycet vinster med UL, långt mycket mer än bara en bild på kylskåpet.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JossanH
2

Jag tycker att det där är något man får avgöra själv. Man kan gå igenom en hel graviditet och förlossning utan några som helst "hjälpmedel" utifrån. Förr funkade det så. Varje gång. Vissa skräms av att inte få en kontroll på att allt är okej och vissa skräms av att de ser (eller inte ser) något på ultraljudet som kanske inte verkar normalt men som sedan är det. Jag har tex en gammal klasskompis till mig där bebisen hade extremt mycket tarm utanför kroppen och fick snittas. Barnet är idag över 2 år gammalt men lever med svåra handikapp då nästan hela tarmen fick tas bort. Kanske dropp resten av livet. Sådant får en förstås att tänka till och jag skulle välja RUL. Men å andra sidan har jag andra bekanta som fick ett barn med ett stort ryggmärgsbrock där de inte sett något på ultraljudet. Som sagt, jag dömer verkligen inte någon som väljer annorlunda, det är ett val man själv gör och jag gillar när folk vågar tänka till och fatta beslut efter egna värderingar istället för att blint följa strömmen :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

ChristineL
0

Rutinultraljudet tycker jag är viktigt att man gör, men det avgör man ju själv, det är ju frivilligt. Det kan ju vara skönt att veta om fostret är friskt, som de andra redan påpekat. Känns det fel att göra ul så ska man naturligtvis låta bli. Jag själv hade inte en tanke på att inte göra det, höll på att längta ihjäl på att få se min lilla bebis där inne ;)

em.nord
3

Ul har lättat min oro enormt! Skulle inte valt bort det alls. Som tidigare talar sagt för det så mycket positivt med sig :) Jag är mer nojjig när jag stoppar mobilen i fickan isf med all jäkla strålning! :/

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

CelsiusT
1

#10 Det är jag med. Försöker undvika det men ibland har man ju mobilen i fickan och kan inte hjälpa att jag grunnar mycket på hur skadligt det är för bäbisen. Speciellt när jag har den i tröj/jackfickan, då ligger den ju dessutom precis över magen. Känns mycket mer oroande än ett UL på 5 min.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Velinga1984
5

Att göra ett fåtal ultraljud i medicinskt syfte är något jag rekommenderar. Vi fick ett papper från mvc om att det kan påverka fostret och att man bör undvika att göra ul bars för "nöjets skull". Jag är oerhört tacksam att vi fick TUL i vecka 53 , för den viktuppskattning de gjorde visade sig stämma. Att föda ut en bebis på nästan 5,3 kg när man är snittad sen innan har en hög riskfaktor. Förr dog många i barnsäng, dålig hygien och förlossningskomplikationer var storafaktorer.

[Thiah]
1

Jag och sambon valde att göra kub och RUL för att kolla att allt var bra med den lilla krabaten. För oss var det självklart att göra alla tester som gick. Men alla måste välja efter eget tycke och jag anser inte att ett sätt är bättre än nått annat.

Velinga1984
1

#Ska ju vara vecka 35, mobil-elände 😡

Erika89
0

Vi valde att göra kub och det vi ska även göra RUL. Det är jag glad för, för jag har nästan inte haft några symtom så tvivlade lite på att det faktiskt var en krabat där inne. Och då var det skönt att göra ett kub och slippa vänta tills senare.
Men alla är ju olika, min storasyster vill alltid göra så få ultraljud som möjligt.

Så det är upp till var och en, vad man känner sig bekväm med. Visst kanske man inte ska göra massa ultraljud för nöjes skull, men det är ju inte riktigt därför vi gör dom. Vi vill ju se att allt står rätt till osv. :)

[Regnfru]
0

RUL är ganska bra att göra, då de kollar så att allt är bra med barnet. Det är väl ändå ganska viktigt, eller?

mollyt
1

Tack för alla era svar! Det här med mobiltelefonerna och andra saker (besprutad mat och så vidare) är som fler av er säger kanske någonting att oroa sig mer för… Att göra ett eller två ultraljud som är några minuter var kanske inte är så farligt trotts allt!