Gravid iFokus

Gravid

Etikett: hälsa
Läst 2933 ggr
Greizy
0

Att tänka på när man tränar

Som ni säkert vet så är det bra för oss att träna under graviditeten. Just för att kanske slappna av och känna oss lite piggare i vardagen. Jag hittade 10 mycket värdefulla tips på vad man bör tänka på när man tränar under dessa månader.

1. Se till att du dricker ordentligt under träningen.

2. Om du har lätt för att bli illamående i början av graviditeten kan det hjälpa att äta en bit frukt före träningen. Tänk på att träning minskar besvär som illamående innan du ger upp! En promenad i friska luften kan vara ett alternativ om du behöver en paus från din vanliga träning.

3. Träning ska inte göra ont: gör ett uppehåll om du upplever att en rörelse är smärtsam, att du är yr eller känner dig överhettad.

4. Om du får ont i bäckenet eller korsryggen, rådgör med din barnmorska om du kan fortsätta träna. Ofta räcker det med att modifiera programmet. Övningar med benen brett isär känns ofta obekväma under senare delen av graviditeten när trycket mot bäckenet ökar. Du kan göra till exempel knäböjningar med benen ihop i stället om du upplever obehag. Vissa kvinnor blir hjälpta av en graviditetsgördel som stöder magen och därmed avlastar ryggen.

5. Det är normalt att bli trött av träning, men du ska inte bli utmattad, det kan betyda att du anstränger dig för mycket. Träningen ska öka ditt välbefinnande.

6. Vila ordentligt efter träningen.

7. Ät regelbundet och nyttigt. Ta gärna en frukt efter träningen.

8. Stäm av med din barnmorska att både du och barnet mår bra under graviditeten. Träning anses hälsosam för både mor och barn och kommer att stärka er båda, men det kan kännas skönt att kunna tala om för släkt och vänner att allt är som det ska.

9. Se över ditt träningsprogram efter tredje, sjätte och sjunde månaden. Många kvinnor kan fortsätta med sin vanliga träning hela graviditeten, andra behöver anpassa träningsformer och övningar efter hur de mår.

10. För gärna träningsdagbok där du noterar framsteg eller när du kände att det var dags att modifiera en övning.

Linda
0

Otroligt viktigt kan jag inte påstå, därimot kan det vara fördel att vara vältränad redan innan.

När man är gravid finns det flera skäl till att få trappa ner och stressa mindre.

Det är naturligt att lägga på sig fettreserver till förlossning, ammning och den kommande stressen.

Därimot kan man lägga ner mer energi att äta bra mat och försöka tänka näringsrikt för att inte gå upp 40kg som jag gjorde första graviditeten.

Andra barnet kom prematur, många anser att den bidragande faktorn att han kom tidigt var att jag var jätte rädd att å upp för mkt och tog hand om våra 9 hästar precis som vanligt och promenerade för mkt.

Många barn har vid studier där mödrarna tränat blivit underviktiga vid födseln.

Men visst ska man vara fit för att klara maraton löpningen(Förlossningen).

Vänligen/Linda 2 barnsmamma

Greizy
0

Livsviktigt är det väl inte, men det är för de flesta viktigt för att känna sig i balans och inte behöva känna att man bara sitter som en säck potatis Skrattande 

Alltså mer psykiskt viktigt än fysiskt.

Sedan så behöver man inte utöva sådan träning som bidrar till stress, jag syftade mer på gravid anpassade träningar som många gym har ny förtiden. Så som simning och yoga för att slappna av och känna sig lite piggare och fräschare.

Tina-A
0

Det här med träning har jag faktiskt funderat på. Jag har inte planerat att bli gravid inom en snar framtid men jag har däremot planer på att fortsätta träna.

Nu är det så att jag hört lite rykten inom danskretsen (jag dansar) att vi som dansar kan spräcka vissa muskler?? Som sitter på sidan av höften så att säga. Om ni förstår vart jag menar. Är det sant? För det verkar inte som om det skulle vara något trevligt sätt att göra illa musklerna på. Då kanske man i så fall skulle försöka bryta ner dessa muskler genom att inte träna när man blir gravid. Men nu vet jag ju inte heller om detta stämmer! *Undrar*

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Pomperipossa
0

Ta det lugnt med hästarna… Ett tips bara.. Harva på ute i skogen funkar bra men man ska inte köra ordentliga dressyrpass flera gånger i veckan. Eftersom att man då använder så mycket magmuskler så finns en liten risk att bebisen blir klämd….Gråter

johan
0

Jag tror också på att träna lite extra speciellt i början. Det är ju en rätt stor omställning för kroppen att kånka runt på 10-30 extra kilo, så det lär väl knappast bli lättare om man är soffpotatis redan från början.

Sedan tror jag det är ännu viktigare att man fortsätter vara en egen individ, trots att man plötsligt är två personer. Man kommer ju vara förälder resten av sitt liv, så varför bara gå över i att vara "mamma" istället för "jag" innan barnet ens har kommit?

// Johan

Mvh // Johan