Vad behövs till vagnen?
Ja, vad är lämpligt att skaffa till liggvagnen?
Vi har tänkt ha fårskinn på madrassen, en sån här kudde (rekommenderades av någon forskare eller läkare) med örngott samt ett gäng filtar som man kan använda efter behov, både för värme och för att lägga över vagnen i stökiga miljöer eller solsken. En mobil tänkte jag virka. Vad mer?
Regnskydd tänkte vi köpa, det känns vettigt. Insektsnät verkar smart om man har vår- eller sommarbebis men vår lille kommer ju på hösten. Ett lås känns vettigt, typ cykellås, om man ska lämna vagnen utanför en affär någon gång. Skötväska förstås. Sedan då?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Ett enormt antal handdukar om du som jag får en bebis som kräks konstant i nio månader.
Haha, bra tips! Tack för påminnelsen! Hoppas verkligen att jag slipper kräkbebis. Verkar sjukt opraktiskt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Parasoll, men det kanske inte är så akut med en septemberbebis? Åkpåse kanske? Det tipsade mamma oss om i alla fall även om det också är "lock" på hårdliften…jag tyckte det kunde räckt med filtar, men hon har ju haft två bebisar så hon vet nog bättre… Dessutom kom ju jag bara en vecka senare än vad vårt pyre är beräknat, så hon hade ju mig samma tid som vi får vår lilla.
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
Regnskydd och parasoll var med till vår vagn. Aldrig använt. Jag är inte ute i regn och därför aldrig vagnen heller. Myggnätet har jag använt flitigt. En är född i april och en i augusti. Aldrig använt åkpåse utan bara haft filtar och fårskinn. Köpte madrasskydd på ikea och hade i vagnen. Sånt där plastat, vad det nu heter… Beror helt på vad man tänkt göra och så.
Bra tips här tycker jag, filtar och något gosedjur så det blir mysigt i vagnen, ser ingen som helst användning för parasoll, man kan ju köpa paraplysulkys senare om man skulle vilja ha det. Plastad frotté är kanon!
/Christine
Såg att någon avrådde från just plastad frotté/madrassskydd i vagnen, för att det lätt bli lite varmt, det är inget som ni har märkt av? Det verkar ju väldigt smidigt, så fungerar det är det helt klart något att satsa på!
Parasoll känns inte så aktuellt till liggdelen i alla fall :) Kanske sedan, när vi börjar använda sittdelen. Åkpåse tror jag vi köper först om vi märker att det behövs.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Man ska inte ha plastad frotté under huvudet men nedtill fall blöjan inte håller tätt är det kanon. Aldrig märkt att det blivit varmt av det. Har plast i både spjällsäng och vår säng. Ammar man i sängen och bebis ligger på sidan är det lätt hänt att det läcker. Skönt och slippa kiss på madrasser i den mån det går!
Vi kommer ha madrassskydd både i säng och vagn men de sätts så att de täcker nedre kroppen. Kräks han får jag torka… Kommer annars köpa regnskydd och insektsskydd till vagnen. Regnskydd för de gånger vi måste ut med vagnen trots skitväder.
Plastad frotté/madrass-skydd hjälpte oss främst mot kaskadbajsningar som rann över på röda ;) Kiss har bara läckt i tygblöjan nån gång och kräkunge slapp vi :D
/Christine
Då litar jag helt klart på er och sätter upp madrasskydd på barnvagnstillbehörsinköpslistan (långt ord, only in pregnancy land! :)). Känns betydligt jobbigare att tvätta en hel vagn som blivit nerbajsad, än att skölja av ett fårskinn och tvätta ett madrasskydd.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#11 Reflexer var en väldigt bra påminnelse.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ja, reflextejp tipsar jag om! brukar vara rätt billigt och så sätter man det på chassit.
/Christine

Vad vi har till vagnen är madrass, fårskinn, regnskydd, insektsnät, samt min älskade lilla väska som rymmer det lilla viktiga som nyckel, vattenflaska, tilltugg, hundbajspåsar o hundgotta.
Vinterhalvåret har vi haft åkpåse, vilket jag tycker är överlägset filtar när det är riktigt kallt.
En organiser kommer jag köpa, en sån man sätter på handtaget för tex vattenflaska och mobil. Tex: http://www.syskonhuset.se/barnvagnstillbehor/1043-skip-hop-stroller-organizer.html Sen finns det muff man knäpper på handtaget, kommer jag garanterat köpa till vintern då jag hatar vantar. http://www.barnnet.se/guider/varma-hander-med-barnvagnsmuff-barnvagnsvantar-1312
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

#16 De testde en sådan muff i ViFöräldrar och den fick inte så lysande recensioner. Kommer bara ihåg nu att den inte passade för större händer men det var fler saker de inte gillade med den.
#16 Organisern kändes ju sjukt smidig! Muffarna ger jag inte mycket för, men så gillar ju jag vantar också 🙂
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jg hade en sådan muff, inte exakt den jag länkade till första barnet och den var guld värd båda vintrarna jag använde den.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
#16 jag beställde denna idag =)
Mvh Jenny
Jag är lite orolig för ficktjuvar om man har en sådan där organiser. Har hellre en liten väska i vagnen eller hängande på mig och sen bebisens saker i skötväskan. Mugghållare skulle vara trevligt iof men får se. Man kanske gör en pimp my vagn sen ;)
En mugghållare är jag sugen på, men då blir man ju en sån där "lattemorsa" 😂
Fast, det struntar jag faktiskt i. Att ha kaffemuggen med sig när man går promenader i vinter vore verkligen inte fel. *Kaffeberoende*
#22 jag kan inte promenera och dricka kaffe. Måste stanna och dricka för annars har jag det överallt :)
#23 Har jag kaffe med mig när jag går någonstans så brukar jag stoppa och låtsas titta på något medans jag dricker. Spiller inte men har en tendens att snubbla på mina egna fötter pinsamt nog.. Men när man väntar vid övergångsställen och sånt så kan man ju passa på ;)
Jag bara dumstannar och dricker. Kanske borde försöka se ut som om mitt stopp har en orsak ;p