Sparkar/rörelser i magen
När började ni känna rörelser respektive sparkar i magen? :) Jag tyckte mig känna en liten rörelse förra natten, typ som ett litet fladder av att en fisk simmar under ytan typ :)
Låter som tidiga rörelser :) Såna har jag känt i veckan, är i v. 16, och det är tydligen inte speciellt ovanligt. Det beror tydligen mycket på hur fostret ligger. Sparkar brukar man väl som jag förstår det börja känna runt vecka 20 någon gång!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Rörelser kände jag nog inte förrän i typ v 20, det var iaf först då som jag var säker på att det faktiskt var barnet jag kände. Men sen tog det bara nån vecka innan det blev tydliga sparkar istället, i slutet av v 21. Nu känner jag tydligt bebisen sparka dagligen och ibland kan man känna det utanpå också (går in i v 23 imorgon). Om livmodern ligger i fram- eller bakvägg kan också påverka hur tydligt man känner nått, min ligger i framvägg så det har nog dämpat en hel del.
Första små buffarna och sprattlet i vecka 16 ungefär, sen första riktiga sparken i vecka 20. Sen dröjde det ytterligare någon vecka innan jag såg det på utsidan :)
vecka 16-17 nån gång visste jag att det var bebisen, tidigare hade jag känt tarmarna som rörde sig men där nån gång var jag säker.
/Christine
I vecka 16 kände jag första rörelserna och i vecka 18 kände jag sparkar.
I v16 så kände jag fladdret för första gången, bara några dagar senare så var det tydliga rörelser och man kunde känna buffar när man la handen mot magen.
I v18 så var det hårdare buffar och mycket bök och i fredags (v21 20+5) hade jag första rejäla sparken. Sådär så jag liksom hoppade till av att det faktiskt gjorde ont.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#8 Oj, kunde man känna utifrån redan så tidigt? Det måste vara ett starkt pyre du har därinne! 😂
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Vad roligt det är när något börjar att hända :) Längtar till sparkarna, då kanske karln börjar "förstå" att det är ett litet gryn där inne 🤔
Med första barnet kände jag rätt tidigt , innan RUL iaf. Sen var det rejäla sparkar varje dag under hela graviditeten. Med andra barnet hade jag inget känt när RUL var, så himla orolig fast vi sett bebis i v.6. Kände bebis väldigt lite under gravidtet, knappt märkbart ens när jag var höggravid. Detta trots att bebis vägde drygt 5,3 kg vid födseln. Jag undrar om övervikt kan spela in, med äldsta sonen gick jag upp 15-20 kg kanske. Med yngsta sonen hade jag redan i 8e månaden gått upp 31 kg. Sen slutade jag väga mig.
v. 18+0 kände jag första rörelserna, som om nån petade mig i magen fast från insidan.
Såg på en videoblogg där det var en tjej sm beskrev hur det kändes utifrån. Hon sa att det kändes ungefär som att peta med tungan på insidan av kinden och ha fingrarna på utsidan. :)
Absolut första lilla fjärilsfladdret kom i vecka 14. Därefter blev det lite mer "tydliga" rörelser (skulle väl kunna liknas med att hålla i en påse med en akvariefisk) i vecka 16, för att gå över till mer regelrätta rörelser och sparkar i vecka 19 då även maken lyckades känna en. 🙂