Svårt att vara nyttig
Jag ljuger om jag säger att jag är ett fitnessfreak men jag tycker om nyttig mat och motion.
Därför börjar det bli lite av ett bekymmer då jag märker att jag har väldigt svårt att inte äta väldigt fet mat (är i v13).
Oavsett vad jag äter så är det endast när jag äter något väldigt fettigt som jag inte mår riktigt dåligt. Hur kan man lösa det på bästa sätt? Vill ju inte rulla fram till slut bara för att slippa må så himla illa.
😮
Fett är inte farligt. Det mättar bra. Dra hellre ner på kolhydrater om du inte vill öka för mycket i vikt
Kanske skulle varit mer specifik, tyvärr menar jag ju mer kolhydratsrika saker som pommes frites, pasta och potatisgratäng - med mycket salt och grädde/olja etc.
Filmjölk, yoghurt, sallad, kyckling etc. får det att vända sig i magen på mig, saker jag annars älskar.
Din bebis BEHÖVER massor av fett, lika så din hjärna. Hjärnan består av 75% fett.. Och bebis hjärna växer fort. Ät bra fett, naturliga fetter, inte så mycket fröoljor. Men gärna kokosolja, riktigt smör och olivolja. Det mår både du och bebis bra av. Och för att inte gå upp sånmycket säger jag som ovan, minska på kolhydrater som socker och sånt med mycket raffinerat mjöl etc. Det behöver inte bli LCHF, men annat fokus, om du så vill. Var inte rädd för fett.. Det ger fettbrist som inte är bra för våra hjärnor.. Akara sämst för hjärnor som växer ❤️
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Oftast är det ju också en väldigt kort period som du har det där stora behover av fett för att inte må illa. Så ät det som känns gott och som du känner att du vill ha så kan du sen försöka äta lite nyttigare.
Som sagt, fettet i sig är ingen bov. Dra ner på antingen fett eller kolhydrater så är det rätt lugnt. I övrigt handlar det nog bara om att hitta just din bästa motivation. För mig personligen är det min vikt, rent utseendemässigt, jag vägrar helt enkelt gå upp mer än jag behöver under min graviditet och för mig är det en tillräckligt stor motivation för att hitta mat att äta som är hälsosam och sund. Upprepa din motivation som ett mantra varje gång du är på väg att äta dina pommes, och väg fördelarna mot nackdelarna. Är din motivation tillräckligt viktig för dig så kommer du troligen strunta i pommesarna och hitta ett bättre alternativ. Sedan kan man fuska ibland, det är ingen panik, men man får lyssna på sitt eget samvete. Får man dåligt samvete har man troligen fuskat lite för mycket det senaste :) Skittrist svar, jag vet! Men det finns liksom inget magiskt trollspö. Ända sättet att inte äta onyttigt, är att inte stoppa det onyttiga munnen. Sedan kan det där förändras med graviditeten också, jag är i v 16 och det var bara en vecka sedan mitt illamående släppte och jag kunde börja äta det mesta igen. Innan dess hade jag också svårt att hitta saker jag kunde få i mig. Så ja, försök se över dina matvanor men försök också hålla ut. Förhoppningsvis ger det med sig snart.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det är bara att acceptera tror jag. När jag var i första trimestern hade jag en period då det enda som stannade kvar i magen och lugnade mitt illamående var McD hamburgare och pommes. Snacka om att jag mådde dåligt över vad jag stoppade i mig. Men det var inte mycket att göra, kroppen behövde den feta äckliga maten. Du behöver ju egentligen inte bli orolig förän det går så långt att du faktiskt börjar gå upp i vikt, för själv rasade jag i vikt trots min något konstiga diet med hamburgare och pommes från McD.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ät det du tycker om! Du behöver fett, kalorier och energi för att orka hela graviditeten så det är bara att frossa ;) Sista veckorna bör man ladda som inför ett vasalopp dessutom ;)
/Christine
Gå en extra promenad då och då när du orkar, och ät det som din kropp vill ha. Det är inte värt att gå och neka sig själv sånt man är sugen på konstant, att vara gravid kan vara tungt nog ändå.
Om man är orolig för onödig viktuppgång så tror jag mer på att äta lagom mängd, snarare än att undvika det som kroppen vill ha.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Andas ut! Jag varit lika dan! Min favorit mat under graviditeten var hamburgare med pommes!:p åt de ett par gånger i veckan i 9 månader! Gick upp 12 kilo och fick en fin LITEN bebis som fick 10 av 10 på alla punkter. Han va inte ens lite blå när han föddes. Så är och njut. De finns större problem! Som typ vad ska bebisen heta :p
Du kanske ska satsa på varm mat också. Gröt går kanske bättre än fil och yoghurt t ex. Kall mat kan bli ganska jobbigt för magen när man är känslig.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag kan inte sluta äta surt och sött godis! har börjat tänka efter nu om det finns nått man kan äta istället för, men usch, verkar ha fått dille för just tre godis sorter. Hoppas det går över!
Jag hade en period när det bara var fanta, choklad och glass som gällde. Sa till sambon att vår unge kommer ju få sockerabstinens när han kommer ut. 🤪 Nu är det morötter och iskallt vatten/isbitar som gäller.
Själv göder jag en liten skumtomte ;) jag har ett godis- och coca colaberoende sedan tidigare och det har ju inte direkt blivit bättre under graviditeten :S