Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 12709 ggr
ChristineL
0

Vi som ska ha barn 2014 #9

[Thiah]
0

Jag tror att mina sd är ganska milda och korta. Max 20sek om jag ens känner av dem. Oftast är det bara om dov mensvärk och det är man ju van vid så tänker knappt på det. Först i natt fick jag rejält ont. V.35+5 idag.

Solen skiner ute och jag har tagit en längre promenad till affären. Skönt väder och jag är nästan lite ledsen över att vara ledig. Vet att sambon spelar fotboll i solen med ungarna på sitt jobb. Han kommer komma hem glad och energisk, som i ett vårrus. Jag är väldigt avis 😠

JeFo
0

#1 Men vi är ju tjocka å gooooa! 😛😜😝 Skulle också vilja vara ute och springa i solen. Har knappt gått runt kvarteret sedan oktober. Ska bli såååå skönt när man kan röra sig igen!! Mulet väder här idag. Bättrar inte på energin direkt! Sitter med minstingen å målar med vattenfärger. Är visst en kyckling vi fått ihop (även om jag gissade på en glad potatis!) Vill sova!! Men sover jag på dagen så är det kört på natten 😔

[Thiah]
0

#2 Tror min kropp har missat det där goooooa som du talar om. 🤪

Kyckling/potatis same same liksom. 😂

Jag tänkte packa den där väskan idag men jag får inte ner väskan med väskor i förrän sambon kommer hem och flexar musklerna så det är kört. 

Fick brev idag som berättar hur mycket pengar jag kommer få per månad tills sista januari 2015 och jag blev glatt överraskad. Det har beräknats på ett år då jag tjänade mycket mera så jag får inte så mycket mindre vilket glädjer mig.

RoxannaS
0

Vilken full rulle de var på er då. Själv har man precis blivit av med ballongmagen och är lycklig över det, då man helt plötsligt får sova igen 😃

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Thiah]
0

Jag har inte sovit ordentlige, mer än enstaka nätter, sen jag var i vecka 14 typ så passa på. 🙂

CelsiusT
0

JeFo: Du skrev i förra tråden att dina värkar håller på i ca 30 sek. Och Thiah skriver att dina SD pågår ca 20sek. Jag skulle säga att mina SD håller på i flera minuter (nu är det väl kanske skillnad på sådana där baxton hicks och SD senare i graviditeten?). Jag hinner med massor innan det släpper (vända mig massor med gånger och stånka och stöna över obehaget ett bra stund). Och ibland släpper den inte fören jag går upp och rör mig lite. Nästa SD så ska jag försöka räkna lite för att få ett hum, kanske bara tycker att det pågår så lång tid för att det är jobbigt. Ibland är det ju så. Men kände lite panik nu på morgontimmarna när jag vaknade med SD ungefär en gång i timmen, det höll ju i sig så länge och kände att herregud om värkarbetet ska vara så länge och dessutom göra ont, kommer få panik. Men tycker mina SD har blivit längre nu än dom var när dom började.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
1

Var hos sjukgymnasten idag. Hon kollade mitt bäcken eftersom jag har så ont av foglossningen. Men hon tyckte det såg fint ut men att jag behövde stöd när jag rör mig. Hon märkte också att fogarna var rejält irriterade, så hon gav mig akupunktur. Nu efteråt så känner jag mig helt mörbultad (antagligen efter undersökningen).

[Thiah]
0

Oj, flera minuter har jag aldrig upplevt. Jag kan väldigt lite om braxton hicks, sd och förvärkar då jag mest läser om sådant jag upplever. Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Men de brukar ju förvärras av stress så de få jag hade i början av grav. försvann när jag slutade springa till bussen (och sånt).

CelsiusT
0

#8 Okej, ja alltså magen blir stenhård och putar ut och spänner och det håller i sig länge tycker jag. I början (minns inte när jag upplevde det så tydligt första gången, men för några veckor sedan) så skulle jag också tippat på sådär 30 sekunder. Dom jag hade igår på eftermiddagen var också ca 30sek-1min, men det jag vaknade med i natt ungefär en gång i timmen upplevde jag höll i bra mycket längre än så. Tankarna hann snurra många varv och jag hann snurra många varv i sängen och det släppte först när jag gick upp och rörde lite på mig. Hann faktiskt bli lite orolig, för ganska mycket. Ska träffa BM imorn så ska ta upp det med henne då så får vi se vad hon säger.

JeFo
1

#6 Är väl säkert som med allt annat, olika för alla. Jag ringde förlossningen runt v 33 för mina sammandragningar var då hemska. Fick en, varade i 30sek. Sen var det lugnt 30sek och så kom nästa. Detta höll på från typ kl 13 till 21 då jag la mig. Aldrig haft sammandragningar med mina två tidigare barn. Iaf var det lugnt sa förlossningen så länge det inte gjorde ont. Mina värkar är också runt 30 sek upp till minuten. Värsta styrkan är ju inte hela tiden… Igår hade jag ont så jag trodde det var dags men icke! Thiah: Klart vi är goooooa! 😝 el? Nej känner mig inte direkt go. Känner mig hemsk! Skulle kunna skrika rakt ut. Känner mig ilsken dygnet runt! Ska hämta stora tjejen från skolan snart. Dagens uppgift är att få in ett påskris. Så vi får köra ut i skogen och försöka få ihop ett sådant. Gör inte allt för mycket just nu. En uppgift om dagen räcker 😛

[Thiah]
0

#9 jag kanske inte känner mina mer än som dov mensvärk då min mage alltid är spänd som en sprängfylld ballong. Nu när han sjönk ner i helgen så har jag kanske känt nått lite tydligare (förutom den gången i natt när jag fick panikont) men mest är det nog Bobfloyd som gör sin mamma illa och inga sd. 

Förstår att tankarna hann snurra, det är extra värdelöst att ha ont på natten tycker jag. Jag ligger ofta vaken i 2-3 timmar på nätterna och har jag inte saker för mig, typ läser bok eller tittar på nått, så snurrar tankarna ännu mer vilket gör att jag inte somnar om alls.

CelsiusT
0

#10 Jo det är väl kanske så. Ska ta upp det med BM imorn så får vi se vad hon säger om det.

#11 Ja visst är det jobbigt nattetid när man blir väckt, tankarna tar av någon anledning sån himla fart den tiden på dygnet. Men nu under graviditeten är jag så otroligt trött så jag somnar ganska omgående jag lägger mig tack och lov, och så fort sd släppte så kunde jag somna om iaf. Väldigt skönt, i vanliga fall har jag annars stora problem med sömnen.

JeFo
0

Jag tycker inte om nätterna! Känns lugnare om det sätter igång på dagen. Är mörkrädd så det har väl med det att göra. Dagen och ljuset gör mig lugnare 😳 Börjar jag tänka på att det kan sätta igång blir jag lite nojjig. I natt var jag dock inställd på att nu händer det. Blev inte alla orolig vilket känns skönt.

RoxannaS
0

#5 Haha ja jag tänkte passa på faktiskt. Har inte räknat med att detta kommer bli lätt. :) Har första BM besöket imorgon. Ganska nervös så vi får se hur de går. Mest nervös inför blodprov. Dem får gärna sticka i fingret. Men armen kan dem ju få låta bli. Men men. Måste man så får jag väl stå it då helt enkelt. Hoppas på att få göra ett ultraljud i alla fall och kolla att allt ser bra ut.

PogoPedagog
0

CelsiusT: Jag hade oxå problem med karpaltunnels. förra grav. men sedan jag vande mig med att alltid ligga med raka handleder när jag sover har jag inte haft besvär. Jag låg alltid med händerna jätteböjda och knutna nävar innan. Kanske något för dig att försöka med?

CelsiusT
0

#14 Du är ganska tidigt än va? v 5-6-7 nånting? Jag fick komma på första inskrivningen i v6, då gjorde dom en sån där alkoholscreening och pratade om levnadsvanor och hälsa osv. Skrev in mig och skapade en journal. Fick även väga mig för att få en startvikt. Först i v11 fick jag komma på första "kontrollen" och då togs blodprov i armen och i fingret. Första människan som inte måste gräva för att komma in i min åder, och då hade hon ändå vanlig vuxen-nål, superduktig BM!

soundtrack
0

20+0 idag, dvs halvtid! :D Det är ju helt galet, känns som om det var igår jag kissade på stickan. Första halvan av graviditeten har ju gått som en dans, håller tummarna för att det håller i sig. Igår insåg jag dock att det kommer bli tufft på jobbet nu framöver. Vände en lite för tung patient i sängen igår och hade sedan ont i ryggen hela kvällen :/ att undvika att vända och förflytta patienter i 3 månader kommer aldrig gå (det finns ju en anledning till att alla hos oss beviljas GP) så vi får väl se hur det här slutar… Imorgon ska jag till BM igen, mest för att kolla av min psykiska hälsa men jag ska nog få lyssna på hjärtljud också :) Nu ska jag bege mig till stallet och fira med en ridtur i skogen.

CelsiusT
0

#15 Jo jag märker ju att det inte blir lika illa om jag ser till att alltid ha händerna raka och inte råkar lägga armarna i kors eller lägga sig på någon arm eller så. Men svårt att styra när man sover.

RoxannaS
0

#16 vecka 7. (6+3) Men jag har mf i bakgrunden senaste för bara 6 månader sedan. Så jag är extremt orolig för det igen. Därför tänker jag kräva hjälp nu. Om inte annat söker jag mig till en gynekolog och ber om hjälp. Jag fixar inte å vänta fler veckor till utan vetskap att allt ser bra ut.

soundtrack
0

#14 Du kommer nog få vänta ett tag till på ditt UL tyvärr. I dom första landstinget gör man inget UL förrän o vecka 17-20 ungefär. En del landsting, inkl. mitt, erbjuder Kub-test vilket gör att man får göra ett redan i v 11-13. Men det är bara några få landsting som erbjuder detta till alla oavsett ålder, och ännu färre erbjuder det gratis.

soundtrack
0

Tillägg: tidigare MF verkar inte vara en anledning till att få extra UL så du får nog göra ett privat i sånna fall. Vad jag förstått från folk här på sajten så är det svårt att få till Ul tom om man själv misstänker missfall…

CelsiusT
0

#19 Ja du kan ju säkert boka tid hos en privat BM och få ett UL för att se hur det ser ut, men det får du ju betala för i sådana fall. Men det kan nog vara svårt att få ett UL från landstinget, även om du haft missfall, men man kan ju alltid fråga. Och som sagt, blodprov och sånt tror jag inte det är någon vinst i att ta redan nu. Så jag skulle tippa på att ditt besök bara blir ett vanligt inskrivningsbesök

[Thiah]
0

#19 tyvärr kan det gå fel, speciellt innan v12, trots att man kollat på .tex. vul. Men jag vet hur skönt det är att i alla fall få någon sorts bekräftelse på att allt är bra.

#13 jag är också mörkrädd så nätterna funderande är extra trist.

Börjar bli riktigt nervös inför imorgon. Hoppas på en trevlig svenskspråkig läkare. Eller åtminstone en som pratar bra engelska. Bobfloyd har i alla fall gjort sitt jobb och stannat i överläge….

[WickedAlly]
0

Thiah: nu är vi två som får reda på i morgon om det blir snitt eller inte. Fick tid 9.20 för samtal. (galet att tänka på att vi kommer få barn om två veckor om det blir snitt) Mina SD brukar vara 30-60 sekunder, men nu har jag inte haft någon på länge. Har lite lätt "mensvärk" några gånger om dagen bara. Har insett att jag sörjer det faktum att jag mest troligt inte får uppleva riktigt värkarbete. Inte denna gången i alla fall.

soundtrack
0

Håller tummarna för er båda två Thiah och Ally

[Thiah]
0

#34 ååhh så spännande! Jag har tid kl. 9 svensk  tid. Snacka om att vi följs åt!! För mig får Bobfloyd gärna komma redan nästa vecka, jag är redo och sambon kommer aldrig bli mer redo den livrädda stackaren. ;)

Ska fundera ut vad jag vill ha sagt imorgon. Brukar glömma hälften av sådant jag repeterar men det hjälper min oro.

#25 tack :)

[WickedAlly]
0

#26 verkligen! Haha, här är det lite tvärtom. Maken är superredo och vill helst att han skulle kommit igår medan jag tänker att han gott kan stanna där inne lite till. Fast hade vi mot all förmodan fått en tid nästa vecka så hade jag blivit glad såklart :) Ska också göra det, och så ska jag försöka peppa mig själv att stå på mig. Har en tendens att vika mig alldeles för lätt. #25 tack!

CelsiusT
0

#26 Jag skriver alltid en lapp med stödord så jag kommer ihåg vad det är jag ska ta upp. Ofta gör jag det under flera dagar/veckor, för ofta är det ju sådär att det är väntetid så man får vänta ett tag innan man får sin läkartid.

[Thiah]
0

Jag har väntat i 3 veckor. Minns hur jag tyckte det var såååå länge och nu är tiden imorgon.

Jag viker mig inte direkt men blir väldigt känslosam om det inte går som jag vill. Det jag försöker komma ihåg är att ALLA jag mött på sjukhuset som jag ska till imorgon har varit underbara och förstående och velat mitt och bobfloyds bästa.

#28 jag gör mentala anteckningarna och repeterar meningarna jag vill ha sagt. Säger dom både på svenska o engelska så jag är beredd vilket språk läkaren än talar.

vevve89
1

Nu har jag äntligen nya Jobbyxor! =) får ingen mosad mage längre. Jobbat längre idag och nu är ryggen.trött. blir att bänka sig i soffan fram till ridlektionen ikväll.

fridaas
0

Hoppas det blir bra besked hos era lärare imorgon :) Har precis sovit 1,5timme men är lika trött ändå, men nu ville dottern spela memory så är väl bara till att vakna. Mina höfter har äntligen börjat samarbeta, tog bara 2v denna gången att få dem till att sluta göra ont hela tiden efter jobb.. Ska in i morgon och lämna mina jobbarkläder och skriva på sista närvarolappen.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JeFo
2

Ally och Thiah: Ni tänker alltså fuska och försöka gå om mig?! 😜 Håller alla tummar för er, så ni båda får som ni vill! Stå på er! Vi var ut i skogen. Sååå skönt! 😀 Barnen fick leka vid en porlande bäck, älskar det ljudet. Jag behövde bara stå och så fick de springa av sig. Efter blev det glass 😀 Behövs inte så mycket för att ha nöjda barn och för att känna att man gjort något som orörlig. Fick med ett fint påskris hem också. Solen dök upp här också så det var riktigt skönt. Ska nog sätta mig på trappen en stund och njuta innan matlagningen.

[WickedAlly]
0

#29 Det ska jag också försöka komma ihåg, jag känner ändå att vi blivit bra behandlade på kk hittills. Den enda som verkat lite vrång var läkaren som gjorde vändningen men å andra sidan var jag känslig och hade ont just då så det kan ju varit jag som missbedömde honom. 

#31 Tack :) 

#32 Höhö, japp :P Lär få snitt dagarna runt ditt BF skulle jag tro, om det nu blir snitt då. 

Låter jätteskönt, funderar också på att knata iväg och jaga påskris. Tänkte först att det kanske var lite tidigt men å andra sidan så blir jag ju inte lättare direkt. 

En glass lät verkligen inte dumt förresten, en promenad bort till affären kanske det får bli :)

[Thiah]
1

#31 tack. Skönt att det var memory och inte kurragömma 😄

#32 tyvärr får jag svårt att gå om dig men man kan ju alltid försöka 😉

JeFo
0

Jag kände också att det var lite tidigt. Men kommer det en bebis blir vi nog utan… Kanske skulle kunna övertala sambon men är inte säker! Ris måste man ju liksom ha, speciellt när man har kids! 😀 Ska bli spännande och höra vad ni får för datum! För jag antar att ni båda lär få det. Thiah får du snitt blir det ju tidigare och går jag över 14 dagar så hann du före 😛 Hoppas verkligen inte att jag behöver gå över 😁 Har ju nedräkning till 8e nu och vill inte gå en dag över!

JeFo
0

Glass btw Ally… GB har ju kommit med en ny jätte strut! Gravidglass!! Det är bara choklad och den är STOR 😀 Tycker man som jag om choklad och dessutom är höggravid så är den att rekommendera, trots priset! Man kan nästan hoppa över lunchen, men bara nästan 😛

[Thiah]
0

#35 zoo men jag tror inte att du går över.

Glass glass glass glass jag älskar glass, speciellt nu. Ibland blir munnen så varm och jag så törstig att bara glass eller isbitar hjälper. 😝

JeFo
0

Jag har tyckt glass varit ok men efter att jag blev gravid så skulle jag kunna leva på glass! 😁😛😀 Testade nya lakritsglassen idag och det var ok. Har ju varit sugen på lakrits sen början av graviditeten och det sitter i än. Nej över vill väl ingen gå… 14 dagar kvar idag! 😀😣 Snart är 280 dagar avklarade!

Jespersen
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lite förmiddagsgympa innan idag!

JeFo
0

#39 Ja visst är det coolt!

rabbitlove
0

http://www.nattstad.se/Bebislycka Ska ha i början av september, följ gärna min resa på bloggen! http://www.nattstad.se/Bebislycka

Jespersen
0

#40 Ja, verkligen! Det börjar bli riktigt hårda sparkar nu :) Nästan så man hoppar till ibland när man inte är beredd.

[Thiah]
0

#38 lakrits o bruna bönor är det värsta jag vet. Urk!!

#39 försökte filma min lilla alien igår men han märkte det o låg stilla… fick filmat en liten snutt åt en kompis. Hon är så nyfiken på hur det såg ut.

[WickedAlly]
0

#35 Samma här, känns bäst att bara göra det själv. Man kan ju vänta med att sätta dem i vatten om man tänkt göra det :) 

Megastor chokladglass låter som vad jag behöver just nu. Blir nog en promenad till bensinmacken istället då, känns troligare att de har den än lilla lokala butiken. 

#39 Häftigt :) 

Sådär tydligt har aldrig min lille sparkat. Har i smyg vart lite avundsjuk på alla som kunnat få så tydliga sparkar på film. Min mini ligger oftast med benen mot min rygg och dessutom har jag moderkakan i framvägg så det syns knappt alls när han grejar. Det är först nu efter vecka 35 som jag har kunnat se han rörelser skapligt tydligt, men det är knappt några sparkar, bara lite vändningar.

[Thiah]
0

#44 jag kan tycka att det är jobbigt när han töjer mycket på huden. Är väldigt öm där hans fötter brukar vara.

[WickedAlly]
0

#45 Ja, det har jag också börjat känna av lite nu. Speciellt där han har huvudet, är nästan alltid öm precis under revbenen nu. Skönt att det inte är så lång tid kvar, för nu har jag snart ingen mer hud att ställa till hans förfogande tror jag.

[Thiah]
0

#46 jag tror man bara stretchar mera hud…

Men nu när han sjunkit ner så har jag mera löst ovanför naveln. Kan grabbar tag i huden där nu…. haha

Hoppas det försvinner snabbt 😉

[WickedAlly]
0

#47 Jo, tur det. Känns som att man ska spricka ibland dock. 

Haha :P

Min bm kommenterade min mage i fredags, vi pratade lite snabbt om bristningar och jag sa att jag åtminstone hade tur på den fronten (pratade om sätesbjudning i samma veva) eftersom jag inte fått några ännu. Då sa hon att om jag skulle få det överhuvudtaget så hade det synts redan nu, åtminstone att huden var på väg att brista. Så enligt henne kommer jag inte att få några alls :o

Jespersen
0

#44 Det har synts på utsidan tidigt på mig, men jag har moderkakan bak längs ryggen. Jag vet inte riktigt vilka delar det är som far runt, det känns som att hon gör volter därinne :) Men nu kan man känna henne både längst upp jämte naveln samtidigt som längst ner vid blygdbenet, så hon har börjar växa till sig!

RoxannaS
0

#39 Åh vad läckert! 😃

[Thiah]
0

#48 är det så? För jag har inte heller några bristningar eller ens en antydan till det. Skulle vara skönt att slippa.

JeFo
0

Jag har två på varje långsida, en efter varje barn. Finns ju dom som spricker på hela magarna. De brukar dock komma mycket tidigare! Glad att jag inte fått det… Min midja är jätte liten så det vore inte konstigt. Glad jag har snäll hud!

[WickedAlly]
0

#51 Enligt henne och jag väljer att lita på det, haha :P Men jag tänker att hon antagligen sett hundratals magar och borde veta vid detta laget :) 

Jag har några gamla bristningar sen jag var fet, lite på låren och höfterna så jag är jätteglad om jag slipper ytterligare. Dock tycker jag att de gamla blivit lite rödare men det är kanske inte så konstigt med tanke på att det är så spänt och huden där är ju redan skadad. 

#52 Min kusin fick över hela magen och jag vet att hon lider av de, men det var först vid andra barnet de kom. Vet inte hur mycket det påverkar att hon fick sina barn väldigt tätt, elva månader mellan ettan och tvåan samt 18 månader mellan tvåan och trean.

JeFo
0

Jag var rädd att jag denna gången skulle få då det är nr 3 och jag är "äldre" men icke 😃 Något positivt med denna graviditet, inte kunnat hitta något innan! Får man fråga, Thiah, vad du kommer få ut? Vet att många inte vill berätta om sin ekonomi. Med barn ett och två kunde jag snåla med föräldrapenningsdagar. Men nu måste jag nog ta 30 i månaden 😔 Man lär sig ju leva efter inkomst och den har ju ökat med åren. Kommer få rent 449kr/dag och då är det lite extra skatt på det draget. Hjälper mycket att jag under året kommer få 28 dagar semester utbetald i pengar, varje dag värd 1000kr rent. Suttit och räknat 4 år framåt i tiden på hur jag ska ta dagar och så för att få vara hemma så länge som möjligt. Sambon tycker jag är sjuk som behöver ha koll. Dock har jag ju två andra barn med dagar kvar så måste plocka dom först.

fridaas
0

Än så länge har jag inte fått några nya bristningar, har tre från dottern dock, de kom i v.38 så får väl se hur det blir denna gången, tycker det räcker med dem :P

RoxannaS
0

Jag är full i dem redan nu, så jag kommer nog antagligen inte se någon skillnad. På höfterna och brösten. Vägde nämligen 58 kg som 14-16 åring, sen gick jag upp 10 kilo på kort tid. Sen 2 kilo till. Sen var jag upp på 80 kg och ner igen, nu på 69,7 kg 😃

Är för övrigt 172 cm lång och har varit sen 12 års åldern typ.

RoxannaS
0

Vad är KUB för något? 😐

[Thiah]
0

#54 jag kommer få lite olika beroende på om jag är moderskapsledig eller tar ut föräldrapenning. Men som minst kommer jag få 63e per dag före skatt. Så jag kommer väl få ut cirka 1200 euro i månaden efter skatt. Är helt nöjd med det då min vanliga lön ger mig cirka 1500e efter skatt. 😊

Jag har väntat på bristningarna då jag var så smal från början (är ju ännu smal på allt utom magen…) men inget har kommit. Kan inte minnas att syrran eller mamma haft några synliga på magen och de har båda fött två barn. De har på brösten en massa men jag har så små bröst så jag har sluppit.

[WickedAlly]
0

Nu har jag ätit en glass, affären hade inte den nya jätteglassen. Får kika efter den nästa gång. Borde dock ha ätit glass tidigare istället för nu var det jättekallt helt plötsligt. Vi som ska grilla :o 

Läser på inför samtalet i morgon, vet inte om jag blir så mycket klokare men jag ska nog följa tipset om stödord.

[Thiah]
0

#60 jag ignorerar det så gott det går. Men mitt är ju mer medicinskt från början i och med min skolios och den kan de ju inte prata bort. Den syns ganska tydligt…

Jag har ätit erm typ kanske 5 hallon isglassar på en halvtimme…

[WickedAlly]
0

#61 Nej, det är ju sant. Jag vet inte riktigt vad mitt går under, för humanitärt är det ju inte tror jag. Det är ju inte pga förlossningsrädsla. Men medicinskt skulle jag ju inte heller vilja kalla det direkt. 

Åh, hallon är ju så gott. 
Maken har tänt grillen och efter vi ätit tänkte jag slänga på ananas, har vaniljglass som jag tänkte att vi skulle ha till. Mycket glass idag, men det är ju gott så 😃

JeFo
0

Svårt att hålla upp ögonen här 🌙 Efter natten som var hoppas jag få sova! Man blir ju lite lätt koko utan sömn! Lycka till imorgon tjejer! Hör av er och berätta sen 😀

RoxannaS
0

#57 Åh aha. Men att jag aldrig tänker på 11-77 😐

[WickedAlly]
0

#63 Du är inte ensam, sitter och småsover i väntan på middag. 
Sov gott!

Absolut, hoppas på att kunna dela med mig av goda nyheter :)

fridaas
0

Jag fick ett par mammabyxor i födelsedagspresent igår och va väl lite så där inför dem. Förra graviditeten tyckte jag inte alls om mudden eller vad man ska kalla det som man kunde ha över magen, det var bara obehagligt, men gav de nya byxorna en chans och va skönt det var denna gången! Jag älskar mudden! Så kanske borde leta reda på mina gamla byxor och se om jag kan ha dem med.

JeFo
3

#66 Jag har inte haft gravidbyxor de två tidigare gångerna. Denna gång köpte jag och jag förstör inte hur jag ska kunna överge dom och sätta på mig vanliga! Älskar att det liksom inte spänner och sitter åt även fastän modellen är tight!

fridaas
0

#67 så känner jag med! Samtidigt är jag lite sur på mig själv som inte testade tidigare.

Jespersen
0

#66 Älskar också mina gravidbyxor! Det känns så obehagligt med linning som sitter över livmodern nu tycker jag.. Speciellt när man sitter ner.

[Thiah]
0

#67 jag tror att jag kommer ha mina så länge det bara går efteråt. Ärr o ömhet o svullnad och vad mer jag kommer på ska jag skylla på. 😃

Såklart att jag idag känner Bobfloyd ovanför naveln för första gången någonsin… bag bråkunge ;)

CelsiusT
0

#39 Vilken vecka är du i? Kan också se rörelser på min mage väldigt tydligt och kunnat några veckor redan (v20, 19+2 idag), jag har också moderkakan längst bak så rörelserna är väldigt ytliga och tydliga.

Jespersen
0

#71 Jag går in i vecka 24 idag, men har kunnat se flera veckor redan. Tror att vi är rätt lika i våra graviditeter på det viset, jag har också kunnat känna sparkarna på utsidan nästan lika tidigt som jag kände dom inifrån :) Det skulle säkerligen ha gått att se redan då, men eftersom att livmodern låg så lågt då så är det ju svårt att se själv. 

Nu har ju min livmoder också legat direkt mot skinnet, och jag har dessutom nästan inget fett alls där längst ner på magen (det sitter runt naveln istället ;) ) vilket säkert också gör att det känns och syns mer. 

Jag blev ju så himla osäker på om det verkligen var bebisen jag kände i början, eftersom att man läste överallt att man som förstagångsgravid inte skulle känna såpass tidigt..

CelsiusT
0

#72 Samma här. Kände dom utifrån redan någon/några dagar efter att jag kände det från insidan (kanske för att jag först då kom att tänka på att lägga handen på magen?). Sambon kände ungefär en vecka efter att jag kände.

Du som också har moderkakan baktill, hur har din mage varit? Fick du mage sent? Är ju i v20 nu och har fortfarande inte fått mage som syns även om jag själv tycker att det börjat plufsa till sig lite nu. Märker att livmodern börjar trycka ut mitt lilla fett nu iaf, men ingen i min närhet ser någon mage än.

Jespersen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#73 Jag har vart så himla svullen och uppblåst så jag har haft ganska rund mage hela tiden.. Men tittar jag på bilder från vecka 14 nu, när jag själv tyckte det syntes, så syns det ju nästan ingenting. 

Men sen har jag aldrig haft sådär platt mage heller, utan den har alltid vart lite putig även om jag vart jättesmal :) 
Nu när uppblåstheten börjar ge sig så har jag inte särskilt stor mage för vara i vecka 24. 

Bilden är från vecka 21, om jag har räknat rätt ;)

[Thiah]
0

Bobfloyd ligger nerborrad i med huvudet i bäckenet så det vsr säkert hans vändning som gjorde så ont häromnatten. Det finns gott om plats och han ligger långt ner. Läkaren pratade om att det kanske går snabbt om jag fär värkar just för att han ligger långt ner. Ska träffa anestesi läkare imorgon och en ortoped ska antingen titta på mig eller mina papper och om 2 veckor blir det tillbaks till dagens läkare för att prata om hur vi gör. Livmodertappen har minskat och öppnat sig ett finger om jag fattade det rätt. Bobfloyd väger cirka 2500gram. Så nu får jag vänta lite till. Men läkaren var noga med att påpeka att det är bra att vi konsulterar oliks läkare och går igenom mina papper så att det inte blir problem sen.

JeFo
0

Men om det skulle sätta igång nu då? Vad händer då? Klart han skulle lägga sig rätt… Såna är ju barn 😛 Vad känner du om allt nu då?

[Thiah]
0

Sätter det igång nu så kör vi på vaginalt. Kändes bra när hon sa att jag har gott om plats och att området där man sätter epiduralen såg fint ut enligt henne. Så jag är mindre nervös nu. Kändes skönt att få en orsak till varför jag känt det som om nått varit annorlunda sen lördag natt. Sen att hennes största oro var att det kunde gå snabbt gjorde mig på nått sätt glad.

JeFo
0

Ja inte klagar man på att det kan gå snabbt! Man tackar och tar emot 😀 Så vaginalt känns fint? Tänkte att har man varit inställd på annat så kanske det känns mysko. Men det lät ju som ett bra möte och det räcker ju långt. Så länge man känner sig trygg 😀 Jag fick sova ganska bra i natt! Var väl helt färdig 😛 Har massa sammandragningar på kvällarna. Det är hopplöst! Tycker inte alls om det. V39 idag!!!!

[Thiah]
0

Det kändes bra när hon sa att han har gott om plats och att han ligger långt ner redan. Det är ett bra sjukhus jag har ch jag har alltid känt mig trygg där. Nu har jag mer förståelse för att ryggslutet bråkat och underlivet känts lustigt….

[WickedAlly]
3

Varför är det bara min bebis som inte fattar att det är dags att vända sig? :( 

Skönt att det känns okej med vaginalt Thiah. Låter ju som att förutsättningarna för det är väldigt bra :) 

Själv ska jag snittas. Hade förberett mig och taggat till för att inte ge upp. Sen kom läkaren in, jag berättade att tanken på vaginalt känns alldeles för obehaglig och hon sa: Okej, då bokar vi en tid för ks"
Uhm, misstänker att jag satt och gapade. Var inte beredd på att det skulle vara så lätt direkt.

Dock finns det väldigt ont om tider tydligen så vi fick en tid för snitt den 17:e. På själva BF :s 
Känns inte jättebra men sätter det igång tidigare så blir jag ju ändå snittad. 

Vet inte hur det blir om han mot all förmodan skulle vända sig ändå, chansen är väl minimal men jag har inte gett upp hoppet helt ändå.

soundtrack
1

Precis varit hos BM för lite avstämning kring min psykiska hälsa (som är på topp just nu :)). Fick även höra hjärtslagen vilket var så mysigt :) plus lite sparkar, dopplern var tydligen lite irriterande för den lille ;) Fick moderskapsintyget också så idag ska jag skicka in min ansökan om GP. Håller tummar och tår för att den går igenom som planerat…

Jespersen
0

#81 Min sparkade också massa på dopplern :D 

Håller tummarna för att du får igenom din GP! Jag går också och oroar mig över min..

[Thiah]
0

#80 va skönt att läkaren förstod. Förstår att det blir nervös väntan nu. Jag smyghoppas på att det skulle starta tidigare och gå snabbt… men han kan få lite mera vikt först..

Sambon får ett nytt spel i helgen så i mitten av nästa vecka skulle passa oss båda.. kan man säga åt ungen att komma då? ;)

soundtrack
0

#82 ingen har blivit nekad hos oss innan så det vore ju knäckande om jag skulle bli den första :S men jag har skrivit ett utförligt brev o även min arbetsgivare har skrivit ett så det ska nog inte vara något problem :)

[WickedAlly]
0

#83 Väldigt skönt. Går också och hoppas på det, fast ja, man ska väl vara glad så länge de stannar kvar där inne och tjockar till sig. 

Haha, upprepa det ofta och tydligt så kanske ;)

Jespersen
0

Vad spännande med er som ska ha snart! :) Ni måste vart någonstans i den vecka jag är nu när jag hoppade in i tråden. Det går fort!

CelsiusT
0

#74 Jag la precis upp en bild i tråden Magbilder 8 ;P

#80 Vad skönt att det gick bra iaf.

Thiah: Skönt att det ändå känns bra.

[Thiah]
0

#85 jag ska upprepa det och gå mycket i trappor. #86 jag var nog i vecka 12 när jag hoppa in här. Eller då jag trodde jag var i vecka 12 men jag var i vecka 5…men tiden går supersnabbt. Var bara ett år sedan vi fick et ma. :) tjoffs har det sagt

[WickedAlly]
0

Sitter i telefonkö hos försäkringskassan, plats 286. Galet.

PogoPedagog
0

Till er som ska snittas vill jag tipsa om att tänka på vilka trosor o byxor som åker med i BB-väskan. Det är inte kul att få linningen rakt i såret nämligen. Jag hade bara vanliga hipsters med mig sist som hamnade i såret o fick spendera bb-tiden i sambons kalsonger. De var däremot perfekta haha. 

Så ta med någon byxa som sitter högt på magen eller med riktigt mjuk och bred mudd. Jag hade med mig hängselbyxor men det var inte heller någon höjdare när man skulle bära runt på en nyfödd som bara hamnade på de obekväma spännena på bröstet.

RoxannaS
0

#90 Haha de gav mig ett gott skratt. Såg det framför mig. Bra att tänka på dock 😛

JeFo
0

Ja 17e känns ju lite mysko. Man vill ju gärna ha det gjort innan värkarna sätter igång. Kan han vända sig? Tänkte om rumpan är fixerad så är det så… Alltid tänkt när det sagt att huvudet är fixerat så är det iaf klart. Trodde inte de kunde ta sig där ifrån då?! Varit och lunchat med jobbet. Går inte i mycket längre. Tyvärr ska jag ju iaf nästan ha i mig allt! Dum som jag är 😛

[Thiah]
0

#89 jag fick inte ens sitta i telefonkö hos huddinge sjukhus. Behöver få mina röntgenbilder skickade till mig så snart som möjligt men får försöka ringa imorgon bitti. Komiskt att jag väntat i 3 veckor på att komma till läkaren och nu är allt bråttom. 

#90 Jag kan förstå det. Har redan planerat ett par mjukisar som är lösa och sköna med bra mudd. Tror att det kan vara lämpligt annars också att ha det.

[WickedAlly]
0

#90 Tack för tipsen, har jättestora trosor med mig. Granny-style :P 

#92 Ja, precis, tycker också det. Känns ju onödigt att först behöva ha värkar och sedan snittas.. 
Jag blir inte riktigt klok på om han har fixerat sig eller inte faktiskt, har han det så är det väl kört antar jag. För läkaren som gjorde vändningsförsöket sa till oss på plats att han satt fast, medan på pappret som bm fått från honom så hade han skrivit att bebis gick att röra lite på men att han inte fick upp honom tillräckligt. Vet inte hur jag ska tolka det. 

#93 Så känner jag också, först hände ingenting och nu är det full fart typ :o

[Thiah]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste bara berätta om min läkare idag. För att slippa fundera på sånt som irriterar mig. 

Först hade hon inga strumpor utan satt glatt och vickade på sina bara fötter i sandaler modell flipflops. Fräknig överallt och slingar, lockigt hår (sådär hej jag är alltid i solen fräsch liksom). Sen så hade hon nog glömt glasögonen och hörappareten hemma. Varje gång hon skulle läsa nått på ultraljudskärmen så fick hon kisa och flytta sig jättenära. Sen när hennes studerande som satt vid datorn ville fråga något så hörde hon inte ordentligt. När hon sen skulle läsa på datorn + moderskapskortet om vad som skett under undersökningen så fick hon sätta näsan nästan på pappret för att se. Så näsan i pappret och bandspelaren framför munnen. Bandspelaren fick hon sen spola tillbaka och lyssna på emellanåt för att vara säker på att den funka. Supergulligt egentligen.😎

#94 Ja verkligen.. Imorgon ska jag träffa en läkare och ringa Huddingesjukhus i stockholm. Känns litesådär som att om jag nu stressar om allt detta och han bara plupps bestämmer sig för att komma vet jag inte om jag ska bli arg eller glad. 🤪

Och han är väl antingen fixerad eller inte? Eller? Känns ju konstigt att läkaren säger olika saker. Kan tänka mig att du gärna vill veta om chansen finns att han vänder sig eller om han faktiskt sitter fast med rumpan, som en badkarspropp i hålet. 🙂

Eftersom det var lön idag och jag tyckte att jag borde få något nytt så var jag i lite affären. Hittade en söt liten väska som jag blev kär i och köpte. Finn fem fel på den om ni kan (eller ett stort…)

[WickedAlly]
1

#95 Hahah, vilken läkare :P
Hade tyckt att det var sjukt frustrerande, (men rätt kul samtidigt)

Ja, tänk om han bestämmer sig för att han är klar nu, hade varit lite förvirrande men jag tror att man hade blivit rätt glad. Då hade man ju sluppit kuta till flera läkare :P

Tycker också att det är antingen eller, sitter han fast så gör han ju. Med tanke på hur mycket läkaren svettades när han försökte vända honom så skulle jag tolka det som att han är fixerad. Han rör sig ju inte mer än att huvud och ben svävar lite fram och tillbaka heller. Men sen det där på pappret.. Men jag tippar på badkarspropp 🙂

Haha, pep det inte när du gick ut? :O

[WickedAlly]
0

Undrar förresten om han inte vill försöka vända på sig där inne. Huvudet ligger längre ned idag och jag har två fötter uppkörda i revbenen, magen är helt skev. Tycker jag känt detta några gånger tidigare också så dessvärre fungerar det nog inte, men han är ju duktig om han försöker i alla fall :)

CelsiusT
0

Varit hos BM idag, fick lyssna på hjärtat, 152 slag/minut. Så ska man se till att sambon blir pappa också, tid på socialkontoret bokat, och fick moderskapsintyget som ska in till FK.

[Thiah]
0

#96 ingen aning om det pep, jag hade musik i hörlurarna. Hahaha. Kommer kanske pipa imorgon när jag ska tillbaka. #98 här får vi inte göra sambon till pappa på pappret innan barnet w fött :(

JeFo
1

#95 Antar att lönen inte var så bra? 😝 Mina inlägg försvinner! Grr Orkar inte skriva om! Jag är jätte varm! Känner mig svimfärdig. Skulle vilja ha en isglass i munnen hela tiden. Hemsk känsla, kokar!

soundtrack
0

#98 Tack för påminnelsen! Måste komma ihåg att ringa medborgarkontoret i veckan.

JeFo
0

Här får man också skriva på faderskapsintyg när barnet är fött. Undantagsfall att man gör det innan, beror ofta på sjukdom och man måste passerat v 30. När barnet är fött anmäls det till kommunen via Skatteverket som sedan skickar ut brev till mamman. Tänk vad olika det tycks vara överallt!

[WickedAlly]
0

Glad att vi slipper skriva på papper om faderskapet, jag är så glömsk och maken så disträ så ungen hade väl blivit faderlös stackarn.

soundtrack
0

Enligt kommunens hemsida ska man kunna göra faderskapsbekräftelse innan barnets födelse här, får ringa dom i veckan som sagt och se vad dom säger :) Men om man inte kan göra det innan så känns det ju som att kan bli knas när pappan ska ansöka om pengar från FK sen? (10 dagarna tänker jag på).

CelsiusT
0

#102 Här måste man passerat v24, men bokat tid redan nu. Så man inte glömmer det. Men BM sa att man gärna kan göra det innan barnet kommer, då har man inte lika mycket att tänka på så det är skönt att få det gjort. Och om det händer något med pappan så blir barnet arvslös om man inte skrivit mannen som pappa, och det kan ju hända innan barnet är fött så känns bra att göra det så tidigt som möjligt. 

#104 Har också funderat på hur det fungerar med pappans FP. Frågade BM idag men hon visste inte hur det fungerar. Så jag tänker att vi ringer nog FK och frågar, så det blir rätt.

JeFo
0

Nej det har inte varit nå knas med att ansöka om pengar för vår del. Tror vi blivit kallade när barnen varit runt 1-2 mån. Även om man skriver på nu så läggs det inte in förens barnet är fött i systemet… Men som sagt, tycks ju vara olika över allt!

Jespersen
0

#104 Jag pratade med FK om det häromdagen, och dom sa att man kan göra faderskapsbekräftelse innan, men det är precis innan isåfall. Jag frågade då om dom där tio dagarna, men dom får han tydligen ta ut utan faderskapsbeviset.

CelsiusT
0

#106 Jo BM sa det att man blir kontaktad när barnet är fött om man inte gör det innan. Men skönt att ha det klart känner jag, så slipper man tänka på det då. Och även om det inte blir reggat i systemet innan barnet är fött så är det ändå klart till den dag det föds. Och skulle sambon tex dö innan barnet föds så blir barnet ändå arvsberättigat från pappan om man skrivit papprena innan.

soundtrack
0

#105 som jag förstått det ska pappan göra nån anmälan till FK innan födseln och sen begär man ut pengar i efterhand typ. (Det står rätt tydligt på hemsidan). Funderar bara hur man ska kunna göra det om man inte skrivit på ett faderskapsintyg?

JeFo
0

För 10-pappadagar behöver man ju bara skicka ett sms. Om det var det du menade? Så inge intyg på att pappan är pappa behövs då.

[WickedAlly]
0

Det där tio dagarna kan väl dessutom andra anhöriga ta ut i vissa fall? Vet en tjej vars mamma tog dessa istället för barnets pappa. Tänker att de kanske inte är så kinkiga med just dessa.

soundtrack
0

#110 Så kanske det var ja, att du skickar sms:et när barnet är fött och sen skickar in ansökan efteråt. Fick för mig att man var tvungen att göra nån anmälan innan.

[WickedAlly]
0

Fick för mig att baka frallor och vaniljsnurror, för att börja fylla på i frysen. Korkat var det. Fogarna jävlas sjukt mycket idag, att det bara kan komma sådär plötsligt. Vissa dagar känner jag inte av det alls och ibland är det katastrof. Får sitta på en kudde på en köksstol framför köksbänken och baka, haha.

fridaas
0

#113 vet precis hur det känns, urjobbigt! Hoppas det gick bra ändå! Förra veckan var katastrof när det kom till läggning av dottern här hemma, massa spring och det tog tid, ingen läggning gick under 1,5timme. Igår tog det 3,5timme -.- men idag tog det bara 10min, så skönt! Då hinner man få någon/några timmar för sig själv.

JeFo
0

#112 Haha… Lät precis som det var jag! Skam den som ger sig! Fick du till något?

[WickedAlly]
0

Det blev en omgång frallor och 34 vaniljsnurror som just nu jäser (skulle bli 36 men hur jag än drog i degen så blev den inte längre :o). Får se om någon hinner så långt som till frysen :P

#114 Skönt att det gick fort idag :)
Ser inte riktigt fram emot dessa delar av föräldraskapet faktiskt :P

[Thiah]
0

Hur gör ni mes papporna när bebisen föds? Får de vara hemma några dagar och får betalt eller är det semester som gäller?? Min sambo, som är så långsam ibland, har först igår pratat om pappaledigt. Han får vara 2 veckor hemma med oss när han är nyfödd men detta borde anmälas senast en månad innan. Så han får först vara hemma den 26 april och Bobfloyd är beräknad 23…innan dess vet jag inte hur man gör, sambon får väl ta obetald ledighet men det blir ju lite surt om Bobfloyd kommer tidigare. Få barn kommer ju på bf… suck Ibland skulle nått få gå av bara farten och jag skulle gärna slippa all byråkrati runt. Dagen började inte särskilt bra. Bah

soundtrack
0

Här får ju partnern 10 "pappa-dagar" att ta ut inom en viss tid efter födseln, detta behöver tydligen anmälas senast den dagen man tänkt ta ut dom (så i princip räcker det med att skicka ett sms när bebis tittat ut). Man begär sedan ut ersättningen i efterhand. Min sambo kommer vara hemma dom 10 dagarna + att han nog kommer ta ut lite semester också.

[Thiah]
0

Problemet för oss är väl att det ska anmälas till arbetsgivaren en månad innan. Det ska sen anmälas till vår försäkringskassa. Ska se om sambon får svar på hur man gör om Bbofloyd väljer att komma t.ex. redan nästa vecka.

JeFo
0

Här har vi lite tur i oturen. Sambon får från nästa vecka gå hemma med lön i ca 4v. Detta gör att han är hemma när bebisen kommer. De 10 pappa dagarna måste man ta inom två månader efter att bebisen kommit. Så dom tar han troligtvis efter men bara halvdagar så han får 20 korta arbetsdagar ist. Efter det tar han semester 7v varav 2v är föräldrapenning för en av de äldre barnen. Så det blir mycket ledigt! 😀

[Thiah]
0

#120 va skönt! I värsta fall får ju sambon bara vara hemma utan lön de första dagarna (tänker mig då vi är på sjukhus). Men samtidigt tänker jag att det måste ju vara vanligt att barnen föds lite sådär hipp som happ +-2 veckor och då måste ju arbetsgivarna vara beredda på det. Dumt att t.ex. ta pappeldigt om bebisen ändå inte tittar ut förrän två veckor senare(och då är dagarna slut). Men sambon är lite dålig på att kolla sånt trots att hans chef är en vänlig en och det irriterar mig. Jag vill ha koll och jag börjar bli less.  

Jag börjar nog bli less i allmänhet. Mentala orken tryter och idag är första dagen jag känner mig urvattnad och riktigt gråtfärdig. urk.

soundtrack
0

#119 Jag förstår inte att allt ska vara så krångligt jämt! Det är ju ett elände att hålla koll på allt som behöver göras innan bebis tittar ut :/ Har en liten checklista hemma men har säkert glömt att skriva dit massa saker på den. #120 Lyxigt! Min sambo har som sagt tänkt att spara lite semesterdagar tills bebis tittar ut och sen kan han arbeta en del hemma också så förhoppningsvis får jag sällskap i några veckor iaf :)

[Thiah]
0

Började just gråta för att en automatisk telefonsvarare var elak mot mig. Den här dagen kommer bli grejt! Ska se hur mycket jag kommer böla idag, jag som aldrig annars gråter. Trist att man faktiskt måste ut bland folk. 

Att det ska vara så förbannat svårt att få lite röntgen bilder beställda. Ska se om de ens klarar av att ringa upp mig när jag har ett 358 nummer. 😈

JeFo
0

Ja visst blir det lite extra lyxigt när de nu inte har startat upp nya jobb än. Har haft den turen till varje barn! 😊 Är alltid skönt att vara två i början, speciellt om det är första. Här ska man också säga till i tid, två månader innan är det väl som gäller. Men ger man beräknad dag så är de schyssta och låter en ta från det bebisen kommer, även om det blir tidigare el senare. Aldrig hört att någon blivit nekad (även om det tyvärr finns!) Stackare Thiah… Håll ut! Det är inte långt kvar nu. Se till att gråta ut ordentligt. Brukar vara skönare och så är det gjort. Blir lätt att det kommer lite då och då annars. Kolla på ultraljudbilderna och tänk att han snart är här!

soundtrack
0

#119 Missade ditt inlägg där. Då är jag med. Som JeFo säger, här är det som sagt 2 månader (eller i mitt fall tom 3! Landstinget har tydligen lite egna regler kring föräldrapenning..) som gäller. Vet att sambon redan förvarnat sin chef, men jag antar att han behöver göra det lite mer formellt sen..

JeFo
0

Ett tips är att anmäla pappadagarna i förväg! Det går att göra två månader innan bebisen är beräknad. Det är bara en anmälan. Sedan finns det klart på mina sidor. Bara gå in och ansöka om pengar senare när man kommit hem från BB. Lätt att man glömmer anmäla på BB. Finns ju lite annat att tänka på där. Annars kan man ju lägga in nr: Sms:a TIODAGAR och ditt personnummer till 71020.

Jespersen
0

#125 Men gäller det även dom där 10 första pappadagarna? Det är ju som sagt väldigt svårt att veta innan när bebis kommer.

Jag vet inte hur jag ska göra ifall inte GPn går igenom för mig. Jobbet vill ju säkert veta snart när jag tänkt gå hem, men får jag inte igenom den så går jag nog bara hem en månad innan istället för två, för att spara på mina föräldradagar.. Hoppas att jag får besked i god tid :/ Högst 30 dagar sa han på FK att det skulle ta, men menar dom då arbetsdagar så är det ju ganska lång tid.

JeFo
0

#127 Gäller 10 dagarna också. Men säger man till i tid å på ett ungefär så brukar jobben vara snälla. När det kommer till GP. Vilken vecka är du i? Samma där. Har du förvarnat jobbet så kan man ju inte göra så mycket mer sen. Antar att du skickat in papper och så i tid? Tog nog 4-5v för mig att få svar. Hoppas du får ett bra svar!

[Thiah]
0

Varenda vettiga människa måste ju förstå att bebisar inte kommer på utsatt klockslag av sig själva. Och att man säkert vill ha sin respektive med sig när det är dags. Hoppas att sambon idag får klarhet om hur de gör på hans jobb om bobfloyd bestämmer sig för att komma innan den 23 april. Jag ska snart försöka masa mig ut med min larmade väska och mitt trevliga humör. Satte på mig myströjan så det känns lite bättre iaf. Så länge alla och allt gör som jag vill så ska säkert detta gå riktigt bra =)

Jespersen
0

#128 Jag skickade in papprena i vecka 22. Hoppas att det var tidigt nog! 

Nej, det går ju inte att göra så mycket, jag började prata med jobb om hur jag har tänkt redan i vecka 18.

JeFo
0

#130 Då har du ju varit ute i tid och gjort det du kan. Svaret lär ju komma runt v26-27 då. Tur man inte behöva möta dig idag då Thiah 😁😛 Haha… Hade en hemsk dag förra veckan när vi var och handlade. Om någon sagt el gjort något dumt då hade jag exploderat. Allt startade av att vi skulle handla och de hade inte kundtoaletten upplåst utan man behövde säga till i spelbutiken. Kön där var enorm! Har man små barn vet man att det är akut när de är kissnödiga. Sen var den dagen förstörd! 😛 Behövs inte mycket för att hormonerna ska reagera! 😁😣

soundtrack
0

#130 Jag skickade mina idag (början av v 21) och jag räknar med att hinna få svar i god tid innan. Kruxet är ju om man mot all förmodan får avslag och ska överklaga och grejer.. Mitt jobb är inställda på att jag går 16/6. Skulle jag får avslag så räknar jag med att jobba i en månad och sen ta semester sista månaden. Men jag är rätt säker på att få GP. Vad arbetar du med? #129 Men är det först nu han berättat för sin chef att han ska bli pappa?Annars borde dom ju ändå vara lite förvarnade och då borde det ju inte vara något problem?

JeFo
0

Jag jobbar i butik. Säljer kläder, smycken, heminredning, verktyg, maskiner, färg, leksaker, böcker, godis och mycket mer. Dock blev jag sjukskriven vilket väger tyngre men fick även beviljad GP.

Jespersen
0

#132 Jag jobbar som kock i storkök. Jag vet dock inte hur det ligger till med om andra kollegor fått GP beviljad innan mig, då både jag och chefen är relativt nyanställda. Det är bara att hålla tummarna! 

Eftersom att jag redan nu tycker att det är tungt och fått sjukskriva mig en vecka pga sammandragningarna, och det redan är snack om en deltidssjukskrivning efter det så får vi väl se om det blir så mycket jobb sista tiden ändå..

soundtrack
0

#134 Om du redan nu har besvär så borde dom ju godkänna det!

[Thiah]
0

Bussen till läkaren var 15 min sen vid sjukhuset. Fick springa till läkaren och som tack fick jag så ont i magen att jag knappt kunde stå rakt. Sd är härligt att få…Men fick veta att epidural går att sätta och att jag e vacker. :) Det är tur att de som jobbar på mitt sjukhus är så otroligt göra.

Huddinge sjukhus däremot kan inte ens ringa upp fast de sagt att de ska. Suck!

Nu ska jag och min onda mage och rygg ligga i soffan och läsa skvallerblaskor :)

[WickedAlly]
0

#136 Känner verkligen igen det där. Kom iväg lite sent till kk igår och när jag väl kom dit fanns det inga lediga parkeringsplatser, fick parkera jättelångt bort. Fick småspringa (efter förmåga, haha) och kom nästan tio minuter för sent. Sammandragningen from hell i väntrummet sen, fick halvligga i stolen. Måste sett ganska roligt ut. Var så tacksam när jag sedan fick komma in och ligga med ctg ett tag, var nära att jag somnade. 

Låter skönt, jag har intagit sängläge framför lite skolarbete. Är sådär lagom engagerad dock, ska byta bana till hösten tänkte jag. Men poängen måste ju tas ändå tyvärr.

litenvovve
0

Vad gör ni för att lindra er smärta av fog lossning? Det är ju hemskt!

[Thiah]
0

#137 mina verkar jag klara bäst framåtlutad. Sträcker jag upp mig det minsta så känns det som magen slits itu.

#138 vete kudde och varmt bad. Annars försöker jag mest förebygga.

[WickedAlly]
0

Sova på sidan med en kudde bak ryggen har jag upptäckt fungerar, men nu har jag inte haft så hemskt foglossning visserligen. 

Att knyta en sjal eller liknande hårt kring höfterna funkar också helt okej. Om man inte hyr ett bälte gjort för ändamålet då. 

Och så ska man ju röra sig på vissa sätt, se till att hålla ryggen rak tex.

[WickedAlly]
0

#139 Usch, det har jag sluppit i alla fall. 
Än så länge, bör man väl tillägga :P

I morgon är det max tre veckor kvar till vi får träffa vår son. Känns skönt att veta att jag inte kommer gå över tiden i alla fall.

[Thiah]
0

#141 ja det förstår jag. Och tre veckor går ju snabbt. Själv önskar man ju att tappen skulle fortsätta och försvinna och öppna sig… ;)

CelsiusT
0

#138 Förebygga, förebygga, förebygga. Gör alla rörelser symmetriskt, dvs ska du resa dig så res dig med båda benen och när du lyfter saker så lyft med båda händerna. Gör inte vridmoment, utan trampa då hellre runt så du får med dig fötterna. När du går i/ur bilen så gå inte med ena benet före utan sätt dig, vrid in båda benen samtidigt och likadant när du ska ur igen. Häng aldrig på ena höften, sitt inte snett i soffan. Gör symmetriska rörelser så undvik tex att sopa, dammsuga (inte lika farligt kanske?) och andra vridrörelser som man gör snett. Gör aldrig något som gör ont, och kommer du på att något gör ont efteråt, gör det inte igen.

När du ska promenera långt eller anstränga dig så linda höften (eller skaffa dig foglossningsbälte), lindan ska inte sitta i ryggslutet utan snarare över rumpans övre del. Lindan ska inte sitta hårt åt, utan den ska sitta bekvämt, som om någon håller dig om höfterna (och så det inte blir obekvämt för magen, även om du har livmodern långt ner). En vanlig elastisk linda, typ bandage fungerar jättebra (jag kör på kombi-häst-ben-lindor, alltså sådana hästlindor som är med fleece innerst och elastiska ytterst).

Håll dig varm, värmekudde eller värmefilt är bra. När du ligger i sängen så ligg gärna på sidan, och ha gärna en kudde mellan benen. Försök hitta vad som är bekvämt för dig, alla är olika.

Jag har ganska stora problem, så jag har nu idag fått ut kryckor som jag kan komplettera med när jag ska gå mycket. Och jag har även börjat få akupunktur och det finns även en TENS-apparat som man kan få ut hos sjukgymnasten (vilket även går att använda som smärtlindring på förlossningen).

[WickedAlly]
0

#142 Det är ju på G i alla fall, är ganska spännande att tänka att man när som helst kan bli förälder nu :)

[Thiah]
0

#143 va trist att redan har så stora problem. Hoppas akupunktur och tens hjälper.

#144 Hela min kropp känns mysko sen helgen. Ryggen och bäckenet gör ondare, jag e tröttare och mår ofta illa när jag äter. Mera humörsvängningar..så nått händer ju i kroppen, hoppas bara att jag inte ska må så här i 4-5v till.

JeFo
0

Här är det också skillnad! Jag är konstant varm och alltid törstig. Har ett himla tryck neråt och låren domnar ofta. 12 dagar…. Men ska detta fortsätta lär det bli tidigare. Måste typ hålla ihop benen så ingen ska trilla ut typ 😣 Vill sova om nätterna! Gillar inte att vakna trött 😞

[Thiah]
0

Alltid törstig känner jag igen. Äter isbitar för att lindra…

Men jefo du behöver väl egentligen inte hålla ihop? Min rumpa är kroniskt öm. Haha

CelsiusT
0

#145 Ja jag hoppas akupunkturen ska hjälpa (har bara varit där två gånger än). Har inte fått någon TENS än, men planerar att be om det längre fram, om inte annat så kan det vara bra att ha inför förlossningen tänker jag. Och kryckor är jätteskön avlastning!

[WickedAlly]
0

JeFo och Thiah: Spännande när känslan i kroppen förändras. Här händer ingenting, har lite molvärk ibland men det är allt. Blir skallad i revbenen lite då och då och han hickar på i vanlig ordning. Känns som det gjort de senaste fem veckorna, förutom att han blivit större då.

[Thiah]
0

#149 jag vet inte om jag gillar denna spänning. Får ju hjärnspöken av mindre… men allt kan ju inte vara spöken. :P

#148 jag har fått akupunktur mot min mensvärk och det hjälpte så det kan absolut funka.

[WickedAlly]
1

#150 Nej, det kan det ju verkligen inte vara :) 
Precis efter att jag skrev förra inlägget fick jag molvärk igen, starkare denna gången, yey! Tänker tolka detta som att kroppen jobbar åtminstone, vägrar tro något annat :P

CelsiusT
0

#150 Jodå, att det funkar för många betvivlar jag inte ;P Sen om det hjälper mig så som jag önskar återstår att se =) Tycker vissa av nålarna gör gräsligt ont att sätta, vissa får hon inte sätta alls för kroppen min. Bäbisen studsar mycket iaf när jag ligger där med nålarna i, undrar om hen gillar det eller inte. Sjukgymnasten säger att det är vanligt att det börjar studsa lite extra i magen när man ligger med nålar, men hon säger att bäbisarna blir ofta väldigt lugna när dom väl kommer ut sen. Tydligen något bra ämne som utsöndras i kroppen som ska ha bra effekt på bäbisen.

Är så rastlös och sugen på något och dessutom ensam hemma så nu provar jag att baka chocolate chip cookies för första gången. Ligger i frysen nu innan det ska in i ugnen om en stund. Ska bli spännande att se hur det blir. Väldigt lätt so far.

JeFo
0

Jag har tänkt hålla ut i två dagar till sen får bebisen komma! Orkar inte mycket längre nu. Ryggen är hemsk och det är tungt å andas 😣😔 Har en fot under revbenet hela tiden, aj.

[Thiah]
0

#150 jag fick mina nålar i öronen :P

#153 sista två dagarna alltså. Sen är det bara att låta det koma =D

Jag har rejäla sd ikväll. Tji fick jag för att jag skjutit om hur lite jag känt dem innan :p

CelsiusT
0

#154 Jag får några runt bäckenet/rumpan och i huvudet.

[WickedAlly]
0

#154 Iiih, så spännande ju (Ja, mitt liv är rätt händelselöst just nu :P). Tänk om du får före oss båda andra, haha.

fridaas
0

Just nu hatar jag min rygg! Skulle ta ur dottern ur bilen och tänkte mig inte för utan vred kroppen som jag brukade göra tidigare, smack sa det och nu gör det apont! Jättekul när man är ensam hemma med en treåring som lägger sig ner och vill att man ska lyfta upp henne och sen börjar illskrika för att man inte gör det eller att man inte lägger sig på hennes madrass och pussar på henne -.-

[Thiah]
0

#156 haha jaa idag har jag en öm obehaglig spänd mage. Bobfloyd rör sig i alla fall. Jag tror ni kommer få innan och jag ska plågas i 3 veckor till :P

#157 :( det är så trist att ryggen ska vara så känslig. Hoppas du mår bättre idag.

JeFo
0

Jag tycker vi bestämmer ett gemensamt datum 😀 haha Börjat må illa på morgonen igen 😣 Trodde det var nå tillfälligt men är uppe i fjärde dagen nu. Tur iaf att det ger sig ju längre dagen går. Idag är båda flickorna iväg. En i skolan och en hos dagmamman. Minsta har under tiden jag varit hemma gått halvdag tis och tors hos dagmamman och kommer fortsätta fastän bebisen kommer. Detta stör vääääldigt många. Dock anser jag att hon behöver det och hon trivs ju kanon. Hon får leka av sig. Hon går 8-13.30. Var en annan sak om hon var 2 år, då finns inte samma lekbehov. Äh, folk får helt enkelt störa sig! Ska sova en timme till nu innan jag masar mig upp!

[Thiah]
0

#159 haha ja, det kan vi göra. Min urinblåsa avskyr min son. Känner hur den gör ont så fort han rör sig. Sen blir jag ju akut kissnödig av det också. 

Det där med illamåendet känner jag igen, har det lite smått på mornarna och när jag äter. Men med  så mycket hormoner jag verkar ha fått helt plötsligt så är jag inte förvånad. 

Jag hoppas faktiskt att jag inte ska gå och känna så här i flera veckor. Känns som om magen lossnar från kroppen där vid troskanten. Den svajar när jag går och det ilar och krampar lättare än förut. Men det är säkert helt normalt, jag har bara sluppit det innan.

Jespersen
0

#160 Jag tycker redan att det är obehagligt när bebisen rör sig mot kissblåsan.. Och det är ju oftast inte en spark heller utan hon parkerar sig där och hoppar studsmatta på den. Man behöver inte ens vara kissnödig innan för att det ska kännas som man ska kissa på sig. 

Är det förresten någon annan än jag som får otroligt knip längst ner i magen längs troskanten och upp till höftbenen när ni går? Jag kan inte ens gå långpromenad med hundarna längre :( Det känns som ett starkt håll, sådär så att man MÅSTE sakta ner eller stanna för att det ska gå över. Promenaderna slutar nästan alltid med att jag får masa mig hem i snigeltakt numer pga det här. 

Jag funderar över om det kan vara så att det är tarmarna som kniper nu när det är mindre plats/mer tyngd på. Eller kanske ligamenten som drar, för trycker jag på det samtidigt som jag går så lindras det lite.

soundtrack
0

Senaste veckan har jag börjat sova dåligt. Jag vaknar flera gånger per natt utan någon egentlig orsak, dvs jag är inte kissnödig, har inte ont och drömmer inte konstigt :/ jag vet ju att man kan sova dåligt men det hade känts mer logiskt om det fanns en orsak (ja, annan än att jag är gravid då såklart ;)). Trött på att vakna outvilad och med huvudvärk.. Extra jobbigt är det när man ska klivs ur sängen 05:30 för att jobba :(

CelsiusT
0

#161 Känner igen det där med någon som hoppar studsmatta på blåsan. Kan ha varit och kissat och en minut senare så måste jag springa igen, fast då kommer inget. 

Kan också få som håll, fast nere vid byxlinningen ungefär. Men inte så ofta och inte så farligt att jag inte kan gå, eller jo ibland så viker jag mig dubbel. Men det lättar ju ganska snart. Och jag märker det aldrig när jag går med hunden, kommer mer när jag är och handlar eller grejar inne. Tror jag är lugn och avslappnad när jag går med hunden, för då känns faktiskt det mesta rätt bra =)

[Thiah]
0

#161 Knip i magen och håll fick jag mycket i början. Man fick gå i lugn takt. 

Hur tjocka kläder behöver bebisen ha när man ska åka hem från bb? Försöker packa bb-väskan lite och vi har liksom inga tjockare kläder i små storlekar. Tänker ju ha honom i åkpåsen i vagnen för det mesta men just hem från BB åker vi med bil. Räcker det med vanliga kläder och sen en fleecefilt för den lilla vägen mellan hus och bil? Eller borde jag leta efter nån sorts vadderad dräkt i storlek 56-60?

JeFo
0

#164 Räcker med filt… Läste att nu i slutet är urinblåsan platt som en pannkaka. Förklarar varför jag inte klarar något. Har toaletten uppe och när jag gått trappen ner är jag kissnödig igen 😛

[Thiah]
0

#165 bra, då packar jag bara filten :) Jag skulle fundera på blöja om jag hade trappor till toan ;)

[WickedAlly]
0

Igår fick min kusin och hans sambo en dotter, de var beräknade 9 maj. 2185 gr och 42 cm, snacka om pytteliten :) Känner igen det där med kissandet, springer på toa jätteofta. Låter ju mysigt att blåsan är platt, haha. Har haft mensvärk hela morgonen, kommer med jämna mellanrum och nu har jag inbillat mig att det ökar i styrka. Vill verkligen ha ut honom nu :p

[Thiah]
0

Herregud sånt gäng kacklande hönor vi skulle vara om vi träffades på riktigt. Med alla våra krämpor och längtan efter smärta. 😂

Vilken liten skrutt hon var. Blir det några dagar på neo?

[WickedAlly]
0

#168 Haha Antar det, de var bara i vecka 34 tror jag. Har inte hört något mer än :)

JeFo
0

Haha…. Ja vi är värre än pensionärerna och deras krämpor! 😛 Men det är bra att vi kacklar av oss. Det behövs! Har varit på stan en snabbis. Äldsta ska till badhuset imorgon och behövde ny bikini. Nu är jag slut!

fridaas
0

#158 ja lite bättre är det idag iaf, fast har mest tillbringat dagen i sängen, ska bli intressant att se hur det går ikväll när jag ska på konsert som min syster är med i, kön in brukar vara låååång! Förhoppningsvis går det bra, har snott sambons gördel ;) #159 känner igen det där, många har sett snett på oss också för att dottern går på dagis 15t/v även om jag är ledig eller när folk tror att jag är ledig för att jag pluggar hemma istället för i skolan..

[Thiah]
0

Jag som dagistant i ett land där barnen har rätt till full dagvård fast mamma är hemma tycker 15 timmar per vecka är helt super. Då får de nått av båda världar. Jag har haft hand om barn som är fulla dagar på dagis fast både pappa o mamma är hemma med bebis… Jag har städat balkongen och det var nog dumt. Nu hugger någon mig i ljumske och troskant så fort jag rör mig. Fick även veta att jag ska få glädjen att gå på lungfunktions mätning på måndag. Jag som ogravid har askassa lungor tycker det är lika kul varje gång. Haha

CelsiusT
0

Som jag skrev igår så var jag ensam och bakade chocolate chip cockies, tyvärr blev dom väldigt goda och idag har jag varit ensam hela dagen. Så…nu har jag ätit totalt 6-7 kakor utspritt på hela dagen, alldeles för mycket för mig!! Nu är jag uppblåst, rund och spänd i magen =( Gör ont i magen.

[Thiah]
0

Oj! Hade jag varit nära hade jag gärna hjälpt!jag är en gottegris utan botten =D

PogoPedagog
0

Är det någon mer än jag som har detta som gravid symptom? Både denna o förra graviditeten har jag ått jättemycket inflammerade hårsäckar på benen under andra halvan av grav. Inte alls särskilt vackert:( Det är på hela benen och både på delr jag rakar och delar jag aldrig rakar. Gissar på att det på något vis hänger iohp med sämre blodcirkulation.

fridaas
0

#175 Japp har både på benen, i armhålorna, ena bröstet och en jätteinflamerad vid ena blygdläppen, äckligt!

PogoPedagog
0

#176 :P Tråkigt att du med får det men skönt att höra att jag inte är ensam om detta iaf.

JeFo
0

Jag skaffade barn för att jag ville vara med dom. Inte för att låta andra ha dom. Men nu när de är äldre är det bara inse att de vill lite annat. Leka och busa är ju liksom allt! Hade hon inte tyckt om att vara hos dagmamman hade jag inte haft henne där. Min rygg! Blir snart galen!

RoxannaS
0

Hur tidigt börjar foglossningen? Har typ mensvärks känsla i magen nu undrar om de är växtvärk igen :(

Denna kommentar har tagits bort.
[Thiah]
0

#178 mm man skulle ju tro att föräldrar vill vara med sina barn….

#179det är olika. Min började v. 30 typ och celsiust går redan med kryckor, tror hon är vid vecka 20 nånting. Mensvärk i magen har jag haft hela tiden.

CelsiusT
0

#179 För mig började det i v14. Kan börja när som helst när man är gravid (och även när man inte är gravid, vilket det inte är många som vet). Det är ju gravidhormonet som påverkar foglossningen när man är gravid, så från det att man blir gravid kan det starta. Men min gravid-app började prata om foglossning någonstans runt v14-15-16, minns inte exakt när. Men det kan börja både tidigare och senare och det kan hända att man aldrig får problem av det.

Det är ju egentligen bara problemen av foglossningen som vi benämner som foglossning. Men egentligen är det ju så att alla kvinnors fogar mjukar upp sig (det är inget som lossnar vilket man annars kan tro på namnet), annars hade vi inte kunnat få ut bäbisarna. Men vissa kvinnor får problem av sin foglossning, och det är det man menar när man pratar om foglossning.

RoxannaS
0

#181 Åh fy, jag som hade hoppats på att komma undan mensvärken de närmsta månaderna 😕

CelsiusT
0

#183 Känner nog lite att man kan inte räkna med någonting med vad gäller graviditeten. Bara att ta allt som det kommer ;P Så olika för alla.

RoxannaS
0

#184 Ja de är väl så. Men lycklig är jag för det ändå! 😃

JeFo
0

Foglossning börjar väl vanligtvis runt v12. Olika för alla. Tidigare för visa och senare för andra. Jag hade inget med mina två första. Nu med tredje fick jag i v20.

CelsiusT
0

#186 Vanligt och vanligt.. Det är väl inte lika vanligt att det börjar före v12 som att det börjar efter v12 iaf. Men frågan är om man kan säga att det vanligtvis börjar runt v12. Det är ju väldigt många som inte får problem för än ganska mycket senare. 

Kollade gravid-appen nu och det står från v14 ang foglossning. Men som sagt, olika för alla.

JeFo
0

De jag känner har alla fått senare i graviditeten. Läser man om folk här så tycks de ju ha från v 7 typ. Så ja olika…. Men skulle ändå säga att det är vanligare att åka på det senare.

[Thiah]
0

Nån som brukar få som knivhugg/nålstick i magen? Det verkar komma samtidigt som sd men känns även när jag andas djupt. Kanske var lite väl aktiv idag :(

JeFo
0

Nej enda hugg jag har är typ i rumpan. Känns som någon nerv hamnar i kläm och jag kan nästan inte stå. Lyckligtvis bara kommit hemma på kvällen. Ser nog lagom kul ut i fall någon skulle se mig 😛

RoxannaS
0

Okej, jag går i alla fall in i vecka 8 imorgon 🙂

PogoPedagog
0

#189 Jajemän. Jag har en punkt nedåt ljumsken till där det hugger som ett knivhugg lite då och då:P

[Thiah]
0

Jag har haft hela magen ikväll. Det har huggit överallt… får ta det lugnare imorgon.

[WickedAlly]
0

Börjar fundera på hur stor bebis jag bär på egentligen. Han ligger med rumpan väldigt långt ned i mitt bäcken men lyckas ändå sparka mig i revbenen.. Han måste ju vara jättelång :o

[Thiah]
0

#194 Det där har jag också funderat på. Men 40-50cm är ganska långt. :)

JeFo
0

Jag har också tänkt på det! Hur vet man att det inte är en 5kg bebis man försöker pressa ut?! Tjejerna har varit 52cm långa och vägt runt 3850. Men det är ju ingen garanti att denna vilding behöver vara lika.

[Thiah]
0

Jag vet iaf att Bobfloyd väger runt 2500g i  vecka 35+5 men har förstått att detta kan diffa med så mycket som ett kilo.  Varken jag eller sambon har vägt mer än 3 500 när vi fötts men vi är båda långa. Så jag förväntar mig en lång smal alien.

[WickedAlly]
0

Skönt att jag inte är ensam om att grubbla i alla fall :P

Tänk vad paff man skulle bli om det kommer ut en dunderklump :o 
Maken var en pyttebebis när han kom ut fyra dagar över tiden, 2600 gr och 46 cm. Jag däremot var en tjockis, 4370 gr och 53 cm. 

Förväntar mig egentligen en ganska lagom bebis men man blir lite fundersam, läkaren som kände på magen tyckte att han kändes rätt stor. Just ur den synvinkeln känns väl ks ganska bra :P

[Thiah]
0

#198 Ja jag kan förstå det. 

Konstaterade att jag kommer få en fin räkning av vårat sjukhus nästa månad. Varje besök jag gör är nu till specialkliniker så bara mina besök kommer kosta runt 150 euro och sen kommer det tillkomma en födsel och sjukhusvistelse på det. 

Kan man ha problem med vaginal födsel om lungorna inte är helt okej? Jag kan ju inte gå i trappor utan att flåsa och jag kan inte alls spinna mera för  syret hinner inte ner i låren så de får syrebrist.

[WickedAlly]
0

#199 Usch, låter inte speciellt kul. 
Det enda vi ska betala är bb-vistelsen, om jag inte missförstått helt. För min del är det ju billigt men makens del lär ju dra iväg. 

Det jag kan tänka mig är att kroppen inte klarar att hålla sig tillräckligt syresatt i sådana fall, att orken tar slut fort och man blir vimmelkantig. Hoppas någon annan har svar på det. 

Har förresten haft en äckelnatt, bebisens huvud är så långt uppkört i mina revben att jag känner hur de skaver mot varandra. Han lär ju ha märken i skallen känns det som.. Att ligga ned är jätteobehagligt, det enda som funkar helt är att stå upp men så kan jag ju inte sova. Inte för att jag testat i och för sig. Lyckades somna till slut i alla fall, någon gång mitt i natten. 
Var arg som ett bi när jag vaknade, maken såg smått förskräckt ut men flinade bara sedan. 

Har tröstat mig genom att plantera penséer på uteplatsen fram och sen åt jag glass med jordgubbar. Känns lite bättre nu i alla fall :)

[Thiah]
0

#200 själva födelsen kanske inte kostar, vad vet jag. Så stora pengar är det ju inte egentligen och hellre att de kollar upp det. Sist jag gjorde lungfunktionstest reagerade knappt apparaten på första försöket. jaja

Du får sätta madrassen i garderoben såklart! 😂

[WickedAlly]
0

#201 Ja, det är klart. Känns ju skönt att ha koll och att de kan agera utifrån förutsättningarna :) 

Haha, där sa du något! Stackars gubben dock för vi har dubbelmadrass 😂

[Thiah]
0

#202 Är väl dags att han också får lida lite. Och har ni dubbelmadrass kan han ju rulla in i dig och sen ställa dig upp i ett hörn 😂

[WickedAlly]
0

#203 Du har himla massa bra lösningar ju, rullar han in mig så kvittar det ju åt vilket håll jag lutar när jag somnar, då är det ju mjukt hela vägen runt 😂

Galet hur trött man kan vara. Hade massa planer men jag sitter än så länge bara och glor i sängen. Lilleman verkar vara lika slapp han. 

Tänker masa mig upp och baka pizza om en stund i alla fall, och sen får det vara bra för idag. 

Går förresten in i vecka 38 idag, 20 dagar kvar till bf/snitt.

RoxannaS
1

Haha alltså jag dör! Era konversationer är bara för sköna! 🙂

Måste man stanna på bb över natten? När mamma fick sin senaste åkte dem hem ganska direkt bara de såg så syrran funkade som hon skulle.

[WickedAlly]
0

#205 ;)

Nä, man får åka hem efter sex timmar och läkarundersökning om man vill. Fast jag tror att de gärna ser att förstföderskor stannar längre men tvinga en kan de ju knappast :)
Väljer man att åka hem så får man komma tillbaka dagen efter (två dagar efter kanske) för de där vanliga proverna och sånt som de vanligtvis gör medan man ligger inne bara.

[Thiah]
0

#204 i am awsome! :D

Jag var aktiv mellan 06-12 sen sov jag. Magen e lite upp o ner, blir många toa besök. Men köpt choklad och pommac rose som jag ska njuta av framför en sjukhusdokumentär. (är pommac rose äckligt har jag jordgubbssaft)

#205 haha

[WickedAlly]
0

#207 :D

Åh, en tupplur lät lockande. Kanske får bli en liten sådan innan jag gör middag. 
Vad är det för dokumentär? Älskar sånna om sjukhus och vård. 

Har ätit chokladglass, funderar på att äta lite till. Det är verkligen något magiskt med choklad ibland :P

[WickedAlly]
0

Förresten, brukar man inte säga att det är nära om magen börjar köra och man får springa på dass hela tiden? Det ihop med den annorlunda känslan och sd låter ju som att det skulle kunna vara på G för er :o :D

[Thiah]
0

Det är halvtimmes program om ett sjukhus i Australien. De opererade just ut en stor tumör hos en dam tillsamman med typ allt i hennes bäcken. Så fascinerade att se och de suddar inte ut så man får faktiskt se. Vi har två rejäla fakta kanaler som visar en hel del sjukvård och 112 program.

Jag vågar inte ens fundera i de banorna. Är inte så dålig i magen men den är inte stenhård mera vilket e skönt. Hjärnspöken och förhoppningar är livsfarligt. Vill inte hoppas i flera veckor för då blir jag ju knäpp.

RoxannaS
0

#206 Aha är det så de är. Då är jag med. :)

RoxannaS
0

Själv har man ätit en kexchoklad och sitter nu och väntar på en pizza. Har längtat efter den där pizzan nu :)

[Thiah]
0

Och pizza. Hos mamma o pappa gör  dom världens godaste calzone. Den ska jag äta i sommar!!!

[WickedAlly]
0

#210 Intressant. En sådan kanal eller två skulle jag också vilja ha. 

Nä, det är ju sant. Antar att det vettigaste är att ställa in sig på att man går två veckor över tiden, då är allt tidigare bara en bonus :)

#212 Mums, fler som satsar på choklad och pizza då :D

[Thiah]
0

Jag får nöja mig med gårdagens couscous sallad. Men imorgon blir det rejäl brunch med bacon o ägg o smaskens

soundtrack
0

Jag och bebis ska på afterwork och äta tapas :D

Jespersen
2

Här är en till som ska käka pizza ikväll! Jag har bakat kanelbullar idag så jag har goffat bullar hela dagen.. Blir en riktig svullarfredag :) 

Vi var precis och skrev papper på husköp, så när vi får lillan i sommar så kommer vi bo i hus med altan och tomt och hela kittet! Och dessutom med ett superfint naturreservat en kvarts promenad bort. Helt underbart för mig som har saknat skogen så himla mycket sen jag flyttade från Växjö till Eslöv!

Nej, en promenad med hundarna i den sista solen, så är man redo för pizzakväll sen :)

soundtrack
0

#217 Åååh nu blev jag avis! Vi letar hus för fullt men det finns verkligen inga (passande) just nu :(

[Thiah]
0

#217 grattis!

RoxannaS
0

Åh här satt jag och skämdes för att äta skräpmat men de var jag inte ensam om. De tackar jag för :) Choklad är ju ett självklart drag :)

JeFo
0

Åh bullar!!! Bullar, choklad och pizza… Hmm…. Tycker jag ju att man är värd 😛 Har städat på tomten idag. Runt 1h och jag är helt fääärdig! Har lekstugan kvar imorgon. Någon katt som haft den som toa över vintern. Helt ny stuga 😔 tur jag hade mattor i så det är väl vara slänga allt och så är det bra med det! Har sprungit på toa som en tok. Tog ingen järntablett igår. Blir dålig av dom. Men tömning innan förlossning hör ju ihop. Nej choklad var det vi sa va?! 😀😃😉

Jespersen
0

#218 Tråkigt, hoppas ni hittar något snart!

#219 Tack :)

#221 Jag har sånt dille på kanelbullar nu när jag är gravid, skulle kunna leva på det! Jag har ju alltid gillat kanelbullar, men nu är jag sugen på det jämt.

[Thiah]
0

#221 där är du ju. Du får be katten betala hyra eller åtminstone betala för toasliteriet ;)

#222 jag slukar lätt en påse kanelgifflar om jag handlar dem. Borde baka mera egna kanelbullar men orkar inte. Ska bli granne med jefo istället :D

Jag har dock tänkt laga mat och sätta i frysen. Så man har nått att värma typ lasagne. Vi gillar mexikansksmaksatt lasagne.

JeFo
0

Ja här är jag! 😀 Sambon jobbade sista dagen idag, kort sådan. Så det blev lunch på stan och lite handlande. Har äntligen planterat lite blommor och fått fint på trappen. Blommor gör en glad! Jag är också svag för kanelbullar med ett glas iskall oboy. Sååå gott 😛 Skulle också lätt kunna leva på såna. Känns som mycket är klart inför bebisen. Ändå lyckas jag alltid hitta lite till 😛 Kanske skulle lägga en bajsräkning hos grannen 💩 Haha… Misstänker den katten starkt. Hade en liten glipa in så våra katter skulle kunna komma in i fall det var storm. Tji fick jag för att jag var snäll 😁 Får se hur det går att ha sambon hemma några veckor nu. Lite orolig… Jag vill vara uppe i tid. Sen har vi mellis, utgång, lunch, vila, pyssel och ja… Lite ordning å reda. Han har inte alla tempo och han gillar inte att jag har rutiner på allt 😛 10 dagar till BF!

JeFo
0

En fråga Thiah och Ally: Ni väntar ju båda killar. Hur skulle ni reagera om det var fel och ut kom en tjej? Tänkte att när man vet kön så har man ju liksom redan mycket klart.

[WickedAlly]
0

#217 Grattis!
Sitter också och drömmer om hus men än så länge får jag hålla till godo med vår minilägenhet tills vi vet vart vi hamnar :) 

Bullar, glass, choklad och pizza verkar vara nationalrätterna i de gravidas land ;)  
Ska strax ta ut vår pizza ur ugnen, av lukten och döma överdoserade jag vitlöken en aning men det är ju gott så. 

Sen blir det glass med chokladsås, banan, jordgubbar, ananas och maränger. Dreglar nästan av bara tanken. Är så sjukt sötsugen hela tiden. 

#224 Haha, åh vad jag känner igen det där. Gubben höll på att omkullkasta hela min vardag när han var sjukskriven för ett tag sedan, och vi har inte ens några barn :P
Men med tanke på att du behöver vara utvilad inför förlossningen så tycker jag allt att du kan kräva att han bara får hänga på era vanliga rutiner. Med 10 (!) dagar kvar till BF är det ju inte riktigt läge att börja stressa över sånt.

[WickedAlly]
0

#225 Jag hade blivit helt galet chockad och jag tror ärligt talat att jag hade haft svårt att acceptera det först. Nu är man så väldigt inställd på att det är just en son vi ska få. Det hade nog tagit tid att ställa om sig, trots att skillnaden inte är så megastor direkt. En bebis är ju en bebis. Men hon hade nog fått heta Wilmer ett tag tills vi fick in att det blev en Silje istället :P

[Thiah]
0

Min sambo har noll rutiner men han är i vägen för mina. Sitter vid datorn när jag har den annars osv… jag är en vanemänniska men som tur är även tålmodig. Och sambon är förstående ;)

Hm.. kommer det ut en flicka blir jag chockad. Sett både snopp och testiklar på två olika ul, senaste nu i tisdag. Men jaa vi skulle bli glada hur som och ett namn har vi. Men mormor o farmor har handlat mycket blått. Iofs är det min favoritfärg och jag fick en blå mjukis redan på bb (min mormor och morfar trodde att jag var en pojke).

Hur har ni förresten gjort med mjukisar? Bobfloyd har fått sin första, en liten kanin. Men att ta med den till bb känns ju lite väl, han har ju ingen nytta av den i början. Räcker kanske med fleecefilten som doftar av oss.

JeFo
0

Jag kan bli riktigt tokig på sambon. Vi har varit ihop så länge så vi känns som gubbe och gumma ibland. Dock har han liksom noll koll. Frågade igår om han ens tänkt på förlossningen. "Klart jag har!" Wow tänkte jag. Frågade vad han tänkt. "Att jag måste testa lustgasen!" Hade lust och slå något hårt i huvudet på honom men var för trött. Han säger saker för att reta upp mig och jag anser inte att det är rätt tid just nu. Nu ska jag tända 100 värmeljus och sen hoppa in i duschen. Är fredagsmys här och jag älskar ljus 😀

RoxannaS
0

#229 Både jag och sambon dog av skratt för din sambos kommentar! 😃

[Thiah]
0

Haha här så barnmorskan att en pappa blivit lite gullig av lustgasen och tyckte att de kanske skulle koncentrera sig på mamman o inte fulla pappor. ;)

Sa åt sambon att han varit full för sista gången innan födseln. Han skämtade lite om det så jag vet inte om han fatta allvaret i det jag så. Jag tror det för han brukar tänka längre än näsan räcker. Blir bara grinig på att man ens ska behöva nämna det.

De senaste dagarnas smärta och läkarbesök har i alla fall fått honom att hjälpa till mer och jag anar en liten attitydförändring. Svårt för karlar att veta hur jobbigt vi faktiskt har det. Idag gick han långsamt bredvid mig utan att gnälla :)

JeFo
0

Då detta är nr3 så vet jag ju lite vad som väntar om allt går som det ska. Kära sambon testade lustgasen med nr2. Jag röt i och det hjälpte. Hade dött av skam om någon kommit in… Vet ju att sambon är nyfiken på allt som kan tas för tekniskt så denna gången får jag väl hålla hårt 😝 För er som aldrig testat: det är ett himla rus. Känns som om man på några sekunder tagit några för många drinkar. Fötterna viker sig och man blir yr. Denna effekten är inte långvarig! Kroppen har snart vant sig. Ryggläge i soffan nu med barnfilm. Sen är det min stund. Med choklad och film 😀 Och inget gosedjur följer med oss till BB.

Praefatio
0

Blä. Har varit rejält deppig sedan igår. Idag var det tydligen extra tydligt, fästmannen höll om mig, frågade bekymrat hur det var och sa att jag "verkar ha mycket tankar".

Och ja, det har jag också. Saknar min häst som jag fick avliva i september, har inte saknat honom så mycket på flera månader, håller på att bli tokig. Känner mig halv utan häst. Fick ett lite halvjobbigt besked idag som visserligen inte är världsomvälvande men som ändå tynger. Har börjat känna lite panik inför hela vår lägenhetssituation - att vi kommer få flytta i år är det inget snack om, men tänk om jag blir tvungen att vara höggravid och leva första tiden med bebis i den här helvetesettan som jag hatar så mycket? Saknar en vän som jag avslutade relationen med i höstas. Känner mig ensam och konstigt orkeslös, inte i kroppen (som jag var de första 12 veckorna) utan mer i själen. Ingenting känns riktigt kul eller bra. Allt känns mest deppigt. Så fort jag vaknar vill jag bara att dagen ska gå så att jag får gå och lägga mig igen, går liksom runt och väntar på något men vet inte vad.

Det hjälper en liten aning att veta att det förmodligen är gravidhormonerna som spökar, men det är fasiken inte kul 😕

[Thiah]
0

#233Fast det är helt vanligt så är det ju inga trevliga känslor. Att vara nedstämd och bli ledsen är ju inget man strävar efter. Skönt att du har en förstående sambo som finns där för dig. I natt vaknade jag av kramp i ljumsken. Gissar att Bobfloyd borrar sig neråt. Det följdes av vågor av smått smärtsamma men mest tryckande vågor från lite ovanför svanskotan mot rumpan. Låg väl vaken en timme med lite värk innan jag somnade om. Nu är klockan 7 och jag är pigg och vaken. En kompis jag ska umgås med idag vaknar tidigast 10 så det blir att vänta…

JeFo
0

Jaha så vaknade man trött igen då. Drömde att jag stoppat in en hallonsoda i frysen och att den exploderat. Var klibb på allt! 😁 Ska försöka premiärgrilla ikväll. Något kul med denna dagen. Och solen är framme! Försöker sitta en timme om dagen. Lite färg på näsan behövs 😀 Bebisen har blivit riktigt lugn. Är det något så är det rejäla grejer. Känns som revbenen ska knäckas. Jag kvider till varje gång. Minstingen kollade på mig igår när jag lät och sa: Jaha nu har han sån där gymnastik igen. Hela magen såg ut att bli utkickad! 😣 Undrar vem som gömmer sig där inne!

JeFo
0

Ringarna åkte av för någon dag sedan. Fingrarna ser ut som prinskorvar! 😁😔 Fötterna är också svullna. Ska väl vara glad att det kom först nu, börjar betydligt tidigare förut. Dock har jag aldrig behövt tagit av mig förlovningsringen förut.

Praefatio
0

#235 Åh nej, nu blev jag jättesugen på hallonsoda!! Måste köpa det till ikväll. Gud, vad gott.

PogoPedagog
0

#233 Jag var oxå väldigt nere i andra trimestern. Precis som du beskrv kändes inget kul och ville bara att tiden skulle gå. Jag har ju dessutom en ettåring hemma så då fick jag hela tiden dåligt samvete för att jag inte tyckte att det var roligare att vara hemma med honom. Som tur är började det ordna upp sig så fort våren kom. Mitt humör beror extremt mycket på vädret.

Kanske hjälper det dig med att försöka komma ut en bra stund varje dag och njuta av solen? Ta en promenad eller något i ett riktigt vackert område.

Praefatio
0

#238 Skönt att höra att jag inte är ensam. Det talas ju om att man ska må så himla bra i andra trimestern, har liksom gått och längtat. I första trimestern hade jag jättejobbigt med fysiska problem men mådde väldigt bra psykiskt. Nu är det tvärtom, mår bra fysiskt men kasst psykiskt. Det här är helt klart värre.

Jag försöker komma ut, hunden behöver ju komma ut någon timme om dagen i alla fall, men önskar att jag hade (mänskligt) sällskap. Brukar älska att promenera men även det känns mest ensamt.

Har verkligen svårt att ens tänka mig hur det känns att ha ett litet barn hemma i den här situationen, uppepå alltihop. Förstår verkligen att det kan bli extremt tufft och leda till dåligt samvete.

JeFo
0

Jag har också mått riktigt dåligt denna graviditet! De dagar dom varit bra är få. Barnen har gjort att jag måste orkar även om jag också haft dåligt samvete för att jag inte alls orkat som jag borde. Får ta igen allt när bebisen kommit!

[Thiah]
0

Jag har mått hyffsat hal tiden. Sådär lagom bra/dåligt. Märkte ingen skillad mellan första, andra eller nu tredje trimestern.

[WickedAlly]
0

#236 vilken du haft med just det, min vigselring åkte av för ett par månader sedan redan. Fick ta till våld. Saknar den märkligt mycket. #241 samma här, förutom att jag spontangrät lite oftare under andra trimestern. Vet inte varför jag grät dock. :p Idag ska vi grilla, gubben har dragit upp lax så tänker göra foliepaket med tomat och lök. Längesen jag åt det, ska bli så gott :) Nu tittar jag på när han storstädar bilen, hans sätt att boa inför bebis. Han nojar ofta över att den ska gå sönder lagom tills det är dags. Han är söt han :)

[Thiah]
0

Jag tror att jag skulle kunna ha ringen halva dagen men efter det måste den bort. Har den runt halsen nu i en kedja, annars tappar jag bort den ;)

[WickedAlly]
2

Måste förresten skryta lite om gubben. Vår 12 år gamla v70 gick genom besiktningen helt utan anmärkning i förrgår. Den har bättre broms- och utsläppssvärden än en ny bil har normalt. Det byts oljor, det smörjs, däcken balanseras och allt möjligt. Han är så duktig min fina man :)

CelsiusT
0

Det verkar som om min mage har pluppat ut. Från en dag till en annan. Har klagat lite på att jag tycker livmodern är så stor nu så det är ont om plats i magen, har blivit starkt illamående/kräkfärdig av alla rörelser och känt dessa som obehag (ungefär som när man är riktigt körig/dålig i magen, ingen trevlig känsla alls). Varje gång jag ätit något har hen satt igång och studsat och tryckt så magsäcken känns som om den ska sprängas. Nu har magen poppat fram istället, så nu blir jag inte av med kulan hur jag än står eller drar in magen, och oj en sån frihet det är i tarmarna… Ehm, alltså nu är det ju inte äckligt när hen kickar och hoppar runt där inne. Nu känns det bara rörelser som från bäbis, inte som om mina tarmar är på väg ut. Men oj vad det stramade i skinnet, känns som om det blir en väldigt plötsligt förändring. Ena dagen fotograferade jag mig och man såg knappt magen, dagen efter stramade det i huden och jag hade en bula på magen som jag inte verkar bli av med. Undrar om det verkligen kan gå så fort, känns overkligt.

[Thiah]
0

Visst är det läckert? Och nu har du en liten tid när bebis är liten och har mycket plats. Jag tyckte det var den skönaste tiden, magen syntes men var inte ivägen och bebis rörde sig men inte så det var obehagligt.

RoxannaS
0

Haha sluta, jag längtar ju efter att få se min puta ut lite 🙂

JeFo
0

Skulle också kunna ha ringen halva dagen. Men får lite panik när jag upptäcker att den inte går å få av. Aldrig varit så svullen som jag är nu! Snart kommer sambon hem från fotbollen. Jag är hungrig! Var och kollade på matchen så nu är fötterna i elefantstorlek 😣 Ryggen behöver jag väl inte nämna?

[Thiah]
0

#248 jag får också panik, tänk om den fastnar där. 🤪

fridaas
0

Suck för dessa sammandragningar.. jag har tröttnat nu och tycker bebis kan komma nu även om det är 11v kvar.. Idag har det varit kanonväder! Strålande solsken och klarblå himmel så packade in sambo, dotter och hund i bilen och åkte till hundklubben och pratade skit i två timmar, satt i lä och det var så skönt! Och välbehövligt att komma bort från lägenheten en stund.

CelsiusT
0

#246 Och nu på kvällen putar det inte alls lika mycket som det gjorde igår och förut idag. Så som det spände i skinnet å så som det putat. Har ju gått och önskat att få vara lite halvgravid hela vägen ;P Verkar mysigast, vill se gravid ut men inte ha för mycket. Fast fick höra att det inte alls syntes, även om jag tyckte att magen putade för fullt förut idag. Men som sagt, nu putar den inte lika mycket som förut idag. Men det är väl kanske så, att det rör sig en del. Tänkte köra lite fotografering imorn så får jag se hur det ser ut från sidan på ett annat sätt. Har ju som närmast kunnat kika i speglar och då har det putat rejält igår och idag, men ja som sagt, imorn är ju 20 fulla veckor så då blir det fotografering så jag kan få jämföra bild vid bild.

Men kan ju vara det att jag hade lite övervikt förut, och nu har jag ju gått ner ganska mycket i vikt pga graviditeten så kanske är därför folk inte riktigt ser att det putar nu, för jag känner ju på magen att det är livmodern som putar men tror att det kanske ser ut ungefär som när man är lite mullig. Men jag vet inte.

[WickedAlly]
0

Var övertygad om att bebis skulle komma förut, var beredd på att ringa och sedan åka in. (Antar att jag ska åka in direkt eftersom jag ska snittas) Men sen bara det försvann helt -.- Har hängt i solen hela dagen, underbart och nu är jag helt slut :)

[WickedAlly]
0

Undrar verkligen vad bebis haft för sig i natt, känner mig misshandlad inifrån. Ryggen är helt kaputt :o

[Thiah]
0

#253 här har det istället varit superlugnt. Lästa nånstans att om mamman mår väldigt dåligt kam bevisen vara lugnare den dagen. I så fall stämmer det på oss för jag hade så ont i sidan efter Ikea går…

Nu ska jag vakna till liv och hinna leka på stora datorn innan sambons spel sätter igång

CelsiusT
0

Här är vi just nu i halvtid, v21 (20+0). Helt otroligt vad fort tiden har gått. Magen är lugn, både igår och idag. Mot tidigare då pysen där inne brukat hoppa och fara omkring som sjutton. Varit ute och promenerat med hunden i det underbara vårvädret. Strålande sol och riktigt varmt ute, räckte gott med en vanlig tröja på sig. Önskar att jag hade mer aktiviteter för mig ute idag, men har en del att pyssla med inne. Ska se om jag kan komma iväg och träna lite agility sen om en stund kanske, fast för fogarnas skulle borde jag väl låta bli egentligen.

CelsiusT
0

Och bara för att jag skriver att det är lugnt så sätter världens gympapass igång ;P

soundtrack
0

Idag är en tung dag, inte ens det fantastiska vädret och det faktum att vi beställt barnvagn kan muntra upp mig :( Hade en dålig natt igen så jag vaknade med huvudvärk och gravidhormoner utan dess like. Blev sur på mamma och bölade som ett litet barn i en timma. Stackars sambon blev helt förskräckt, mitt humör har annars varit väldigt bra och stabilt hittills. Men idag rann det över. Och jag har inte riktigt kunna rycka upp mig efter det heller :/ känner mig jättelåg och grinig och är fortfarande sur på mamma. Bläh. Men barnvagn, och även babyskydd då dom hade lite extrapris på det just nu, är som sagt beställt och imorgon kommer jag nog vara superglad för det. Även införskaffat mig ett par ordentligt skor att ha på jobbet. Just nu har jag träskor (med halvmjuk sula) men känner att det inte funkar för ben och rygg längre. Så nu hoppas jag att ben och rygg orkar med till sommaren :)

[WickedAlly]
0

18 dagar max kvar och jag är så klar med det här nu för denna gången. Hade en helvetesnatt, fick sova två timmar sammanlagt. Ryggen har för första gången tagit stryk av lillemans aktiviteter, det har varit full fart de senaste 16 timmarna. Nu har jag parkerat rumpan i solen, gubben röker lax och abborre och jag ser bara på. Tänker inte anstränga mig alls idag, började städa köksskåpen men tillslut lämnade jag allt i en hög på köksbänken i ren frustration. Jag har haft det väldigt lätt under hela graviditeten, och förutom gråtattackerna har jag vart på bra humör. Verkar ta igen allt på en gång nu. /Bitterf*ttan..

[Thiah]
0

Här är vi istället så stilla att jag blir orolig. Rör sig nog men inte alls så mycket som jag vill. Molande, dov mensvärk har jag dock ibland.

Sjukhuset imorgon igen och på tisdag rådgivning. Han får gärna komma nu…

JeFo
0

Då är vi tre om att det räcker nu! 😛 Nu är det liksom vänta och vänta som är kvar. Inte min starkaste sida, har noll tålamod! Ryggen gör ont, svårt att andas och nätterna är hemska. Vill verkligen att bebisen kommer dagtid. Kommer börja gråta om det blir nattetid. Har ingen ork i kroppen då… Sambon är hemma nu. Ger en liten trygghet iaf. Vill åka in i tid och inte vara så envis denna gången.

[Thiah]
0

Det där med andningen har jag också problem med. Ska bli intressant att göra lungfunktions test imorgon när man normalt sett hamnar lågt på skalan. Nu när jag andas som en astmatiker halva tiden lär det väl inte bli bättre…. Sambon har lovat aty göra 3 saker idag, helst innan hans spel släpptes online(vid 2 tiden). Klockan är snart 8 och inget är gjort…. finemang!

rabbitlove
0

Min älskade son- dotter är beräknad i mitten av september! http://www.nattstad.se/Bebislycka Hej här kan ni följa mitt liv som 18 år och blivande mamma. 17/3 fick jag beskedet som skulle förändra mitt liv för alltid. Jag var gravid i 13 veckan, från den stunden då jag fick se ultraljudet var det bestämt… Jag skulle behålla det.

CelsiusT
0

Jag tycker jag har svårt att andas normalt redan nu, och då är jag inte ens stor än. Men har fått så hiskeligt dålig kondition, fattar inte vad som hänt.

[Thiah]
0

#263 CelsiusT jag vet vad som hänt. Du har gjort nått barnförbjudet som resulterar i ökad vätskevolym i kroppen, ökad blodvolym, minskad plats i bröstkorgen som alla gör att man blir andfådd bums. ;)

JeFo
0

#264 Berätta, vad är det vi gjort?! 😛 haha Min sambo har…. Öhh…. Hmm… Kommit ur sängen denna helgen! Kommer detta fortsätta i veckorna lär ni läsa om mig i aftonbladet 😝 Varit på Tingeling-bio idag. Lär vara den sista jag ser på ett bra tag. Skönt iaf och få göra nå skoj med kidsen. Nu väntar soffan och Navy! 😀

CelsiusT
0

#264 Nä? Va? Vad kan det vara!? ;P 

Ja jösses, men inte visste jag att det gick så fort att bli av med kondisen.

[Thiah]
0

Jefo; efter 3 ungar så hoppas jag att jag inte behöver förklara för dig hur det barnförbjudna sker… ;) du kan ju annars fråga barnmorskan på förlossningen sen. :p Jag blir jävligt less på att inget görs här hemma fast han säger att han ska göra det. Känns som om jag blir ensamstående tvåbarnsmor…hahaha

JeFo
0

Det är nog bäst att jag frågar där! Man vill ju inte syssla med något förbjudet 😁😉 Min sambo är hopplös! Kommer aldrig ändra sig heller. Ser ut som min mage skulle kunna gå sönder! Vilka kickar!

[Thiah]
0

#268 det är bara barnförbjudet inte helt förbjudet… ;) Tror inte min heller någonsin kommer ändras. Men kanske om man ger honom en lindrig hjärnskada med stekpannan??

[WickedAlly]
0

Min make är likadan om det är någon tröst. Fast idag var han faktiskt delaktig i hushållsarbetet, han TITTADE på när jag tog disken.. Sa till honom att jag vill att det ska vara helt städat nu framöver innan bebis kommer. Fick TUMMA på det. Du är nog inte ensam om att bli tvåbarnsmamma Thiah :p Överväger att överdriva krämporna nu de sista veckorna så att han får ta över alla sysslor, höhö.

JeFo
0

Jag har varit trebarnsmamma länge 😛 Är ju egentligen nr4 som väntas. Bara inse… Jag är iaf glad att sambon står för att han har det fint. Jag skulle skämmas lite men inte han heller. Tur jag älskar honom 😉

[WickedAlly]
0

Ja, det gör maken också som tur är. Han säger ofta att han är bortskämd. Gillar att skämma bort honom ändå, så lite får jag kanske skylla mig själv som låter honom slippa nästan allt hemma. Men med en bebis att rodda så blir det ju annorlunda :)

CelsiusT
0

Kan inte sova, åt en liten bit kladdkaka innan sängen. Min mage (eller den som är i den kanske?) gillar inte sötsaker nuförtiden. Dels började bäbis hoppa runt som sjutton när jag gick och la mig, slumrade väl till men sen vaknade jag av full aktivitet igen. Dessutom var då tarmen igång och körde med mig så började dessutom rapa och fisa mitt upp i alltihop. Så var blåsan sprängfylld och det ihop med gymnastiserande bäbis är ingen god idé, upp och gå på toa (tyckte jag tömde blåsan när jag gick och la mig?!). Så försöka somna om igen, fortfarande med full fart på bäbisen, och nu dessutom med en "snusande" (inte snarkande men ändock ljudförande) sambo bredvid. *suck* Ingen bra natt. Nu sitter jag och försöker varva ner bäbisen vid datorn lite, men för trött så linserna hänger inte med, tur man kan tangentbordet utantill (hoppas jag får ihop orden läsligt iaf).

[WickedAlly]
0

#237 Antar att det inte funkar att sova i soffan med tanke på foglossningen? Annars är det ju skönt att somna framför en film :)

[WickedAlly]
0

Oj. #273* kanske borde lägga mig ändå, haha.

CelsiusT
0

#274 Nej, men vi har en gästsäng som jag snart kommer inta. Känner bara att det inte är någon idé så länge bäbisen är i full färd med att gymnastisera. Kan ändå inte sova när magen hoppar.

[Thiah]
0

Det är tur att min sambo också erkänner att han har det jäkla bra. Pratar jag bebis blir han ganska avstängd. Tror inte att han vant sig helt ännu så jag försöker att inte trycka på. Alla är vi oroliga och nervösa på våra egna sätt.

Jespersen
1

Igår var vi på Ullared och köpte massa bebisgrejer. Så mysigt att handla till sin egen lilla :) Sambon tyckte väl att det var sådär kul att kolla på bebiskläder och sånt, men han plockade faktiskt till sig en rosa fluffig filt och en liten kaninsnutte helt på eget bevåg ;) Och lakanen skulle vara Hello Kitty, för det är hans brorsdöttrar stormförtjusta i. Haha, han är så söt. 

Det blir nog en tur till innan bebis kommer sen när vi har flyttat till huset :) Dom har ju massor av fin inredning där!

Bebis lever rövare större delen av tiden, och jag känner mig större för var dag känns det som.. Verkar växa på bra nu!

Nu ska jag snart iväg till körskolan, jag börjar min intensivkurs idag och är jättenervös.. Hoppas att det går vägen nu, jag vill verkligen ha mitt körkort innan bebisen kommer!

[Thiah]
0

#278 Ullared verkar vara en rolig plats. 

Jag har kommit hem från läkaren. Fick pröva ventolin som gjorde Bobfloyd galen i magen. Blev ett himla röjj. Fick veta att jag har 40% lungkapacitet vilket jag typ visste. Den är väl lite sämre nu på grund av magen men inte mycket. Men nu har dom det på papper i alla fall så förlossningsläkaren blir glada. 🙂

JeFo
0

Oj 40% lät inte mycket?! Jag har städat hela huset 😀 hoppas det är sista städningen innan bebisen kommer. Har även hunnit kratta ihop några högar ute åt sambon. Han i sin tur har städat garaget. Känns riktigt fint överallt nu 😃 Skulle behöva byta gardiner i två fönster. Får se om jag orkar det… Ryggen gör redan ont. Trycker på neråt så jag knappt kan gå. Obehagligt värre! V 40 imorgon!

[Thiah]
0

#280 Nä det är ju inte mycket men jag är helt van. Varit så sedan 2005. Herregud jag borde också städa lite men jag tror jag ska värma mat, sätta mig i soffan och sen sova lite. Börjar bli dags för min middagslur 😃

CelsiusT
0

Nu först kom jag mig upp efter denna bedrövliga natt. Är helt slut. Mår inte bra alls idag, magen gör ont och fogarna gör ont, huvudet gör ont och fy vad jag är illamående. Fått i mig lite lunch, men det gjorde inte saken bättre =(

Praefatio
2

#278 Åh, Gekås!! Ska försöka komma dit om tre veckor. Hittade ni allt ni sökte? Hur var utbudet? Blä, vad jag är gasig idag, magen mullrar och jag rapar och rapar. Mår ju inte illa längre men gaserna gör magen upprörd så fort jag äter något så nu känner jag mig nästan lite illamående igen. Mår bättre psykiskt i alla fall, enbart tack vare att min man är världens bästa. Han anstränger sig verkligen för att muntra upp mig och tröstar mig när jag är ledsen för ingenting. I natt var jag stressad och kunde inte sova, då sa han: "Försök tänka på något mysigt… Tänk på vår bröllopsresa i sommar!" och så började han måla upp en dag på resan i detalj. Var extra noga med att beskriva hotellfrukosten, som han vet är en av mina märkligare cravings nu under graviditeten. Till slut kunde jag ju inte annat än att fnittra och mysa. Somnade som en sten. Han är bra, min karl.

RoxannaS
0

Mår ständigt illa. Spelar igen roll vad jag äter eller dricker. Hur ofta. Om jag sitter eller ligger eller står eller går. Börjar bli så less på att hela tiden behöva må illa så man inte kan göra ett skit mer än å ligga i soffan och tycka synd om sig själv. 😞

soundtrack
0

Idag känner jag mig verkligen gravid, och det är nog typ första gången :S Igår körde vi riktig storstädning här hemma och avrundade med en promenad i solskenet och det i kombination med att jag återigen sovit skitkasst gör att min rygg och mina höfter inte är sams med mig idag :/ var på maxi och handlade i förmiddags och kom på mig själv med att vagga fram. Men jag ska egentligen inte klaga, känns rätt okej att ha kommit ända fram till till v 22 innan kroppen börjar bråka.. Nu ska jag till stallet - att klättra upp å hästryggen idag är nog egentligen urbota korkat men det skiter jag i, är inte alls sugen på att ge upp ridningen än :P hur jag sen efter det ska klara ett nattpass på jobbet är ett senare problem…

JeFo
0

#284 Du har "tur" ändå om du bara mår illa å inte kräks. Jag bodde på toaletten från v 7 till typ 23. Kräktes jag inte så mådde jag tokilla. Testade allt och fick även mediciner. Inget hjälpte! Sen en dag var det helt plötsligt lugnt. Det är jobbigt, riktigt jobbigt! Håll ut!

RoxannaS
0

Skulle faktiskt hellre kräkas och bli av med illamåendet ett par timmar än att ständigt må illa :/

[WickedAlly]
0

Ännu en natt då lillkillen försökt vända sig tror jag, frustrerande att han inte lyckas när han tydligen gärna vill. Men han har fortfarande 17 dagar på sig, jag har inte gett upp hoppet helt än. Fast han är ju mest troligt fixerad om man ska tro på läkarna, men jag känner inte så mycket tryck nedåt som jag hade väntat mig. Är lite svullen i underlivet (sorry :P) och fogen är inte speciellt mysig att handskas med nu men det är också "allt".. Blir inte riktigt klok på det här, får hoppas att han stannar inne till den 17:e så att de kan snitta och plocka ut honom helt som planerat :)

Somnade först halv fyra och vaknade när maken gick till jobbet vid sju igen så idag är jag trött. Tänker värma rester och kolla på teve. 

Skulle förresten också gärna vilja åka till Ullared, vi var där i november och handlade till bebisen men en sväng till skulle vart kul. Fast jag vet inte vad jag skulle köpt dock, vi har allt vi behöver :)

[Thiah]
0

Jag har inget tryck nedåt alls men mensvärk och en känsla att jag behövt gå på toa för nr2. Men jag är nöjd, orkar inte med nått tjafs idag ;). Somnade lite för länge på soffan så nu är jag grinig och smått förvirrad. Hehehe

Har förresten kommit på en sak jag inte alls tål nu som gravid och det är lukten och smaken av fisk. Stekte lax i förra veckan och hujj va äckligt. Idag luktade det fisk och hujj va äckligt. Jag som annars älskar fisk.

[Thiah]
1
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer