Hur vet man att man är redo?
Vet inte om det här är rätt forum att ta det på? Men jag provar.
Vi är ett par som längtar så otroligt efter barn. Jag pluggar ännu, men blir klar med gymnasiet nu till sommaren och är då 20 år. Min sambo (fyller 22 år nästa år.) har fast jobb och vi bor tillsammans i egen lägenhet och är förlovade.
I många år har jag längtat efter barn, när jag var 13 började nog tankarna komma. När jag var 16 år var jag tillsammans med en annan kille och råkade då bli gravid. Det var de tyngsta beslutet i mitt liv då jag bestämde mig för att göra en abort. Det kändes inte som att jag kunde ge de barnet ett rättvist liv och jag visste att jag och pappan inte skulle klara av att hålla ihop då hela förhållandet bara var skit från första början.
Nu pratar jag och min sambo om att sluta skydda oss helt enkelt. Vi har möjligheterna till att ha ett barn. Vi båda har även sparkonton där det finns pengar så det räcker och blir över till barnvagn m.m.
Direkt kom tankarna "tänk om jag blir en dålig mamma?" "tänk om vi gör slut?" "tänk om vi inte alls är så redo som vi tror?" "man är inte förälder bara de kommande 18 åren utan FÖR ALLTID."
Jag tror inte att det finns någon perfekt tidpunkt i livet för att skaffa barn, det kommer alltid finnas något som krockar med det. Jag tycker att vi har ett stabilt förhållande och vi vet vart vi har varandra men ändå tänker jag dom här tankarna..
Finns det någon annan här som är i en liknande situation som vill snacka av sig? Känner mig livrädd just nu.. samtidigt som jag inte vill vänta en dag till.
Det där med när man känner sig redo, det tror jag aldrig att man gör ;) Ni är fortfarande väldigt unga och hinner göra massa saker innan ni verkligen tycker att det är dags att "rota sig". Han har fast jobb, men du då? Vill inte du också ha det innan ni bildar familj? Jag tycker att du ändå verkar tänka på ett moget sätt, men ni överlever att vänta ett tag till :)
/Christine