Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 4193 ggr
[Thiah]
0

Vi som ska ha barn 2014 #8

Hur många trådar hade vi gissat på att det skulle bli innan året är slut? 🙂

Gamla tråden:

http://gravid.ifokus.se/discussions/5315d321ce12c44a6d000337-vi-som-ska-ha-barn-2014-7

[Thiah]
0

Igår var jag ju igång hela dagen och direkt fick jag mina ryckningar i benen och hysteriskt varma fötter när jag skulle sova. 

Bobfloyd hjälpte inte till heller. Han tryckte någonting in i min  ljumske att det kändes som om ljumsken slets av från benet. Ondaste jag haft någonsin.

vevve89
0

Vaknat med ont i huvudet, igen. Har gjort 4 av 5 dagar den här veckan. Får se om det går över annars blir det alvedon! Men det är fredag å ledig helg. =D Bebis for runt igår kväll å även om hen är så liten än så går det alldeles utmärkt att trycka utåt så magen ser rolig ut. Undra hur det kommer bli om några veckor. =p

CelsiusT
0

#285 Thiah från förra tråden: Jag har inga problem med att prata med min BM, känner att jag kan berätta allt för henne. Hon är jättebra. MEN att berätta om funktionshinder har jag blivit varnad för, har varit med om personer i min närhet där BM varit tvungen att ta upp det här med funktionshindret med övriga personal och en utredning har startat för huruvida personen med funktionshinder verkligen är lämpad som förälder. Jag vägrar berätta om mina funktionshinder i tidigt stadium, ingen annan ska bedöma huruvida jag är lämplig som mamma eller ej. Jag vet att jag fixar det, och det har ingen annan rätt att bedöma.

Dock kanske man kan ta upp det fram mot slutet av graviditeten, så det kommer med i journalen innan jag kommer in till förlossningen iaf.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
0

#3 oj är det så? Hade aldrig tänkt att det kunde gå till så. Då förstår jag verkligen varför du inte vill ta upp det nu.

CelsiusT
0

#4 Nej, känns inte kul att råka bli utsatt för något sånt. Hade planerat att inte ta upp det alls, känner liksom att det egentligen inte hör hit. Men har insett att det kanske är värt att ta upp ändå, eftersom jag verkligen inte vill hamna på sal.

[Thiah]
0

#5 Det är ju helt sjukt att man ska behöva vara rädd för att få en utredning bara för att man har funktionshinder. Man borde få stöd och hjälp istället. 

Men du har ju tid ännu att fundera på det där och det borde ju räcka att du säger till i slutet och då just poängterar att det är salen och andra människor som är problemet just då inte bebis.

fridaas
0

Det är så surt att man ska bli "dömd" bara för att man har en diagnos, diagnosen säger ju ingenting om hur man blir som förälder..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
0

Nä och det finns många människor utan diagnos som inte ska ha barn. 

Sambons syster och man har båda ADD, hon har även svår reumatism och lite annat smått i bagaget. Hon går redan på rehab och har olika stödtjänster och när hon blev gravid var de underbara mot henne. Hon fick allt stöd och ingen funderade på om hon var lämplig som mamma utan tog hennes oro på allvar (hon är själv väl medveten om sina problem) och stödde henne därefter. Hon var väldigt orolig över första spädbarnstiden så tillsammans med sin terapeut gjorde de en anmälan till barnskyddet så att de skulle kunna bo på ett stödboende i början. (enda sättet att få komma dit är via en anmälan och hon tog själv beslutet att de skulle göra den.) Alla oro rann av henne och dom har trivts ypperligt på det där stödboendet och fått precis all den hjälp som hon önskade.

[WickedAlly]
0

Åh, älskade lilla bråkbebis. Är på sjukhuset nu, ul tog en halv minut. Ingen tvekan om sätesbjudning..

JeFo
0

Jag har fött två gÅnger och då fått eget rum. Var kvar två nätter med första. Med nr två som kom ut runt 21 fick vi vara kvar till kvällen efter då hon bajsat i fostervattnet. Man får åka hem timmarna efter här om man vill. Vi får se vilken dag vår kommer på. Har inte bråttom hem direkt men blir det mitt i veckan så måste ju någon av våra päron skippa jobbet och det känns ju lite fel…. Går allt vägen och bebisen kommer dagtid så man får en läkarundersökning så är vi nog hemma ganska fort. Skulle vi få grupprum skulle jag vilja hem direkt, tror dock bara det finns egna rum här. Första tiden är sååå speciell, skulle inte vilja ha okända med då. Nu med nr 3 skulle det inte göra så mycket men med första hade det känt fel. Hoppas ni alla får som ni vill ha det!

[Thiah]
0

#9 så vad händer?Blir det vändning?

[WickedAlly]
1

#11 Ja, på tisdag. Egentligen är det lite tidigt sa läkaren, men lilleman är tydligen ganska stor så de vill göra det nu innan han hinner växa till sig ännu mer. Han provade att puffa honom lite i rumpan och den var i alla fall lätt att rucka på som tur är. 

Skulle de inte lyckas vända honom ser de helst att man är inställd på vaginal förlossning ändå men han lade också till att de inte kan tvinga någon. Det var en hel hög med saker som spelade in, förhoppningsvis klarar jag inte alla kriterier så slipper vi bråka med dem i alla fall.

Ska ställa mig på alla fyra och glo på teve nu.

[Thiah]
0

Haha sista meningen fick mig att skratta. Att de ska vara bökiga redan i magen. Jag och sonen har just nu en ensidig diskussion om hur man inte borde sparka sin mamma i sidan eller ljumsken. ;). Jag ska nämligen ta min dagliga powernap innan svärmor hämtsar upp mig.

[WickedAlly]
0

Kan ju undra hur de kommer vara på utsidan sedan om de redan ska bråka såpass nu ;o

Lyssnar han? ;)

Powernap är jag också inställd på, är helt slut.

Eveline
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En flicka blir det tydlgen =) känt det på mig ända sedan jag plussade =)

[Thiah]
0

#14 han lyssnade inte sådär värst bra men jag fick sovet en timme i alla fall. Och hur de kommer var på utsidan vågar jag inte ens tänka på. Sambon var som sagt aldrig stilla…..

[WickedAlly]
0

#16 Skönt det i alla fall.

Hemma hos svärföräldrarna nu? :)

Har iFokus varit oåtkomligt för er andra också nu under eftermiddagen?
För en som sitter hemma med förvärkar är det smått frustrerande, har varit tvungen att snoka runt på fb istället för att lyckas fördriva tiden :P

JeFo
0

Jag sitter alltid med mob och det har inte fungerat för mig iaf. Förvärkar? El sammandragningar? Gör det ont?!

[WickedAlly]
0

#18 Då kanske de grejat med sidan då.

Förvärkar gissar jag på efter att ha läst på sjukvårdsupplysningens hemsida, men det kan ju lika gärna vara onda sammandragningar iofs. Blir inte riktigt klok på det där. Ont och ont, det känns inte som vanliga sammandragningar men det är inte så att jag vill gråta heller direkt. Lite sådär molande halvont som kommer och går. Magen blir inte sådär hård som under sd.

Ska ta en varm dusch och lägga mig en stund tänkte jag, då borde det gå över :)

JeFo
0

Jag hade ju nå liknande i söndags. Höll på hela dagen trots bad och vila. Visste inte heller vad det var riktigt så jag gjorde sambon reda att det kanske var något på g… Gick och la mig tidigt för jag blev lite rädd. Och sedan försvann det till morgonen. Har haft lite konstiga känningar idag. Känns som mensen är på g typ. Är ju dock inte många som kommer så mycket tidigare så jag vill inte tro att det är något som tänker starta än. Ta det lugnt och hoppas det ger med sig!

[WickedAlly]
0

Det var det jag blev också först, lite småskraj. Var lite nervös för att den onda skulle tillta men det håller sig på samma nivå hela tiden. Han är ju färdig nästan men han får allt vänta lite till där inne. 

Nä, de flesta stannar väl tills de ska som tur är. Vill inte ha en prematur om jag slipper. Fast för din del kan det inte vara många dagar kvar tills du kommit förbi den tiden? Det är väl bara fram till 36+6 som de räknas som det?

Har krupit ned under täcket, har några avsnitt Greys anatomy jag inte sett. Perfekt :)

JeFo
0

Grey's äger!! 36+3 här… Olika hur det ser det hela. Men innan 36+6 räknas som tidigt. Har lite med vikt och längd och göra också. Under 2500 tror jag det är som det ses som prematur. Men jag skulle inte bli orolig om mitt startade nu. Just när det kändes som det var på g så var jag sååå trött 😁😳 Ville verkligen inte föda då och allt bubblade upp till ytan oxh gjorde sig påmint…. Har du blivit nå bättre?

[Thiah]
0

Jag ska just bli bjuden på mat hos svärmor. Sen kanske jag orkar vara vaken en timme till,vi får se. Jag har börjat få mensvärks sd. Lite annorlunda mot förut men helt normalt ändå. Bara störande för niht.

JeFo
0

Önskar jag kunde bli bjuden på mat fram tills detta var över… Noll motivation och inspiration 😁

CelsiusT
2

RUL idag =) Allt gick jättebra, en sån känsla att få se den, hur den rör sig osv. Hjärtat tickade fint och allt såg bra ut, kunde räkna till alla fingrar och tår. Och det bästa av allt var att den vände sig mot oss och vinkade tydligt. Supergulligt, och sån känslosvall när man ser sin bäbis titta rakt mot en och vinka, som om den såg oss.

[Thiah]
0

#25 visst är det magiskt?! Va skönt att allt såg bra ut. Jag är också less på det här. Bobfloyd bökar i magen, vet inte om han försöker sig på ett vänd försök själv. Han ligger så långt ner med rumpan att jag inte vet hur det ska lyckas. Har även en rejäl värk, känns som träningsvärk, i rumpa och underliv och musklerna precis runt. Irriterande och ömt så fort jag ska göra nått.

CelsiusT
0

#26 Trodde inte att jag skulle reagera så, man ser föräldrar på film som reagerar när dom får se sin bäbis på UL och jag tänker alltid att det är så dramatiskt. Men jag kunde inte hålla mig från att fälla en tår. Redan bara att hon satte UL mot magen så reagerade jag direkt, som om jag inte hade trott att man skulle se nån bäbis.. Haha.

CelsiusT
0

Sitter vaken och kan inte sova, spyr som en gris (hur dom nu spyr?). Har varit vaken några timmar nu, börjar bli riktigt jobbigt och utmattande det här. Längtar till den tid som är bortom spyorna. Att få slippa ligga med huvudet i toan, få slippa ond mage och vara ständigt illamående.

[Thiah]
0

#26 Ja det är svårt att förstå hur starkt man reagerar. Minns att sambon på första ul (då hadejag sett den lilla räkan 2 gånger redan) bara satt och stirrade på skärmen och mumlade om det lilla hjärtat han såg.

[WickedAlly]
0

#22 Jaså, trodde att under 2500 bara räknades som litet barn och inte prematurt. Man lär sig något nytt hela tiden :) 

Jodå, det gav sig lite igen. Nu trycker det mest åt alla håll och kanter. Har hans huvud väldigt hårt uppkört i revbenen så jag kan inte sitta normalt. Hade några onda sammandragningar i morse men de gav sig fort igen, nu är det bara lite molvärk. 

Är förövrigt en hormonhagga idag, maken försöker så gott han kan att få undan saker och ting på jobbet innan lilleman kommer. Dessutom har han tagit på sig lite extrajobb för en kompis som börjat importera amerikanska bilar. Började lipa för att han är borta så ofta, jag som inte ens tänkt säga något. 

Nu äter jag glass till frukost/lunch framför en halvkass film. Tur att det bara är en månad, högst sex veckor kvar av detta, haha. 

Funderar på att åka till Ikea, fick presentkort där i bröllopsgåva som vi inte använt. Man hittar ju alltid något :)

fridaas
0

#30 ska vi bilda klubb?! Hormonerna sprutar här idag, men försöker dölja det då jag vet att.det bara är hormonerna som djävlas..

[MyCassie]
0

Åh alltså piss!!

Jag missa tiden för besöket med läkare där vi skulle samtala kejsarsnitt så nu måste jag få tag på min barnmorska igen som endast har telefontid tisdagar och torsdagar under 1 tim, så jaga henne är stressmoment. 

Har säkert också missat tid till barnmorskan, jag brukar få påminnelse sms dagen innan tiden men har inte fått något nu och vart lappen med tiden är har jag ingen aning om. 

Kaos XXXXL!!

Jag springer så mycket på sjukhuset och vårdcentralen att jag aldrig vet när, vad, hur, vart… För många tider!

Är i vecka 29 nu i alla fall.

Hoppas jag får ny tid till läkare (de har kösystem på skiten) ganska snart för prat om kejsarsnitt annars måste jag föda vaginalt och…. det var min rygg och höft det…

[WickedAlly]
1

#31 Gärna!

Samma här, försökte dölja det så gott det gick men sen brast det. Vet ju att han gör det för vår skull dessutom så jag känner mig som världens skurk. Blä. 

Nä, nu åker jag till ikea och tröstshoppar. Tänker mig utemöbler och lite blommor till uteplatserna.

fridaas
0

#33 Här har det inte brutit ut än med det är nära, speciellt nu när hunden ligger och piper (skendräktig så det skriker om det) och har stängt av öronen totalt.. Åka och tröstshoppa låter inte helt fel ;) nästan bud på att göra det samma bara för att komma bort från allt en stund..

JeFo
0

Jag ligger utslagen! Har sååå ont i ryggen 😞 Min snälla mor var här och tvättade fönster. Jag och sambon skulle ta uterumspartierna så hon slapp det. Om ni kollar bilden så fattar ni kanske varför jag ligger. Klarar verkligen inget allt just nu! Sååå less! Vill ha min bebis och mitt liv. Skulle inte ens greja och shoppa för jag kan inte gå så långt… Hemsk dag!!

[Thiah]
0

Själv mår man ganska hyffsat. Att vara borta hela helgen har gjort mig gott. Svärmor lagar god mat som ett extra plus s. Idag är sambons syster här med sin 4 mån son. Gullegrisen… Märker redan nu hur olika sätt vi kommer uppfostra/hantera våra bebisar. Tur att alla är olika.. hehe Bobfloyd är igång precis hela tiden. Stackarn är väl ovan med allt prat runt honom ;)

[WickedAlly]
0

Mitt inne på Ikea ångrade jag mig, insåg att jag hade lika långt ut igen. Utan strumpor i nya skor dessutom, fick skavsår på skavsåren känns det som. Snillet briljerar kan man väl säga. :P

Blev nya möbler till ena uteplatsen och blommor till båda. Tjuvstartade med påskliljor, något som fick mig att inse att det är galet nära bebis nu, han är ju beräknad på skärtorsdagen :)

Annars hade Ikea inget påskpynt alls, det tycker jag var konstigt med tanke på hur tidigt de brukar julpynta. Får åka en sväng till senare antar jag. 

#35 Åh, satan vad fint ni bor. Fast jag förstår att du är utslagen efter alla de där, är inte avundsjuk direkt.
Hoppas ryggen är bättre nu efter lite vila :)

#36 Härligt :) 
Just det tänker jag på när vi är hos makens ena kusin, så som de uppfostrar skulle jag aldrig göra, inte en chans.

JeFo
0

#37 Tack :) Är ganska bra å ha en snickare i huset! Ryggen är bättre men nu har jag svårt å andas. Känner mig jätte varm 😁 så som jag brukar bli på natten. Varit svimfärdig iaf en gång om dagen nu ett bra tag. #36 & 37 Vad gör dom med sina kids? Är jätte nyfiken när ni båda skriver så där 😛 Trodde inte det gick å göra allt för stora missar med bebisar 😁 Ja snart är det påsk och då har vi kanske våra bebisar! Ska bli spännande och se hur allt går för oss. Kommer vi hålla turordningen som den är beräknad?

JossanH
0

Det är så stor skillnad mellan första och andra graviditeten. Förra gången fick jag foglossningar redan runt v14, kissade flera ggr per natt, gick upp som en flodhäst och hade svårt att röra mig.. Den här gången är det inte mycket som är lika. Mådde sämre i början den här gången men har hittills (v23) inte haft ont av fogarna (!!!) och kan därför röra mig ganska obehindrat. Har hittills gått upp 5kg vilket var 11kg i v25 förra gången (men låg ju lite plus den här gången redan från start). Så skönt just nu då man ju har en 1,5 åring som också kräver sitt :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[WickedAlly]
0

#38 En snickare i huset låter inte alls dumt, fast jag är rätt nöjd med min mekaniker. Spar en väldans massa pengar :p Deras sätt att hantera bebisen är det egentligen inget fel på, han sköter sig nästan själv så snäll som han är. Deras stora pojk på tre år däremot.. Slappare föräldrar får man leta efter. Väldigt spännande :) Tror att du får först som "planerat", men att thiah hinner innan mig. Håller tummarna för att hennes snitt beviljas och att min bebis skärper till sig och snurrar runt :)

JeFo
0

#40 Ja jag håller tummarna för Er båda! Själv har jag ju fått för mig att det blir för tidigt el över tiden då denna graviditet inte varit som de andra 😁😛 Tycker nätterna är jobbiga. Är upp å kissar minst 4 ggr… Jag känner mig inte utvilad alls 😣

[Thiah]
0

De gör väl egentligen inget fel i sin uppfostran då pojken bara är 4 månade rmen det är hela inställningen. "jag vet bäst för att jag har en 4 månaders son"… Men jag tror mycket av min sambos systers attityd är att hon är osäker pga funktionsnedsättning som leder till att hon får väldigt mycket stöd av ett socialt nätverk. Själv har jag en lite mer "laid back" attityd till det mesta. #39 va skönt. Håller tummarna för att det håller i sig. Appropå turordningen så tror jag absolut Jefo är först. Sen vet jag inte, får jag beviljat snitt så kan jag smita före WickedAlly, det är ju ändå bara en vecka mellan oss. Vi får helt enkelt se. Bobfloyd har varit superaktiv hela helgen men inte ett tecken på att han skulle ens försöka ändra position. Huvudet och fötterna är precis på samma stället hela tiden.

JeFo
0

Ally och Thiah, vad heter ni? Pratat i snart ett år och vet inte det…. 😁

[Thiah]
0

Kattis heter jag =) Vad heter du?

JeFo
0

Jenny heter jag :)

[Thiah]
0

#45 jag hade fundera på jennifer så ganska nära =)

[WickedAlly]
0

#42 Samma här, han ligger precis likadant som han gjort i flera veckor.. Sketungen :) Mikaela heter jag :)

[WickedAlly]
0

#39 låter skönt :) Tänk att det kan vara så olika.

vevve89
1

Helgens sysselsättning har varit kreativitet till max. =) har ritat en teckning som jag är nöjd med! Varit på vernissage där en kompis ställde ut massor ochh varit på medelhavsmuseumet, påvägen hem hittade jag en kanonbra tecknarbok om anatomi! Dock trött i kroppen och ligamenten bråkar lite. Men bebis kör ett gympapass just nu, så mys=) Bilden jag knåpade ihop i helgen:

[Thiah]
0

#49 som jag knåpade ihop skriver du. Wow! Den e ju jättefin. Skulle jag knåpa ihop nått blir det streckgubbar!

fridaas
0

#49 va fin! Du är ju jätteduktig! Jag kan knappt rita en streckgubbe :/ Idag var jag och dottern i lekparken i 1,5timme och sen tog vi långpromenad på vägen hem, den där långpromenaden borde vi nog hoppat över. Man lär sig aldrig!

[Thiah]
0

Vi var ju hos sambons mamma och styvpappa i helgen. De har skaffat en del babysaker dit eftersom det i nuläget är 2 just födda (4 mån) en som just kommer (Bobfloyd) och en på kommande i höst och vi alla bor långt bort. De har bland annat skaffat en vagn och ett babskydd så vi alla ska slippa dra med oss sådant om vi kommer antingen med tåg eller med bil. Jag blir bara lite nervös inför babyskyddet då det kommer från en återvinningsstation. Vi har ett begagnat skydd men vi vet dens historia samt att själva skyddet bara är 1½ år gammalt. Har läst runt på nätet en del och där står det att skydden blir gamla och att de absolut inte får vara krockade, inte ens en liten krock. Hur vet man det med ett skydd som är köpt på en återvinningsstation för cirka 20kr (2e)? För saker kan ju se hela ut men ändå inte vara det…. Pratade med sambons mamma om det här med bilbarnsstol och nämde då att en ny sådan håller ju länge så länge den inte är krockad och så nämnde jag att även en liten krock påverkar stolen. Fick in det väldigt smidigt då min mamma hade händerna på en begagnad stol men jag vågar inte använda den då jag inte vet vart den kommer ifrån (och min mamma höll med). Sambons mamma och man är fiffiga men jag blir ändå lite orolig för han är en väldigt händig och fixande typ så vem vet liksom. När det gällde vagnen så var det egentligen en sittvagn men den kan fällas ner i fullt läge så det går att ha en liten bebis i den kortare stunder. Men för oss kommer det nog ändå bli lättare att ta med vår egen vagn och det märkte sambons mamma att jag tyckte. Snällt av dem att skaffa allt så vi med småbarn slipper dra med oss alla våra grejer (speciellt vi som inte har bil) så jag känner mig nästan dålig som kommer undvika att ha vår son i deras bilskydd. De har stor erfarenhet av barn så jag är väl inte orolig på det sättet men säkerheten blir ju nyare och modernare med tiden. Sen ansåg styvpappan att vi egentligen kanske borde skaffa en såndär ställning som man kan sätta fast barnskyddet i vagnens chssi så skulle det bli smidigare för oss när vi ska åka buss och så (långdistansbuss) men jag försökte förklara att jag inte är trygg med att gå runt på ojämn mark och i trafiken med bilskyddet balanserande på vagnchassit. Har ju köpt en fjädrande vagn för att jag ska kunna komma upp och ner för trapporna i tågen själv, om jag inte får hjälp, samt att den ska vara lätt för mig att själv lossa delarna på så att jag ska klara mig ensam så långt som möjligt. Ville bara få lite gnälla av mig. De menar ju väl i grunden och skulle aldrig "tvinga" på sin åsikt eller sitt sätt på oss vilket känns skönt. De är väldigt bra på att låta alla deras barn leva sina egna liv så det kunde vara ärre. ;)

CelsiusT
0

#52 Jag känner igen det där. Min svärmor är likadan, köper grejer utan att fråga "hur det ligger till nuförtiden" och ibland blir det väldigt tokigt. Vi kommer ju dessutom att ge henne första barnbarnet och inget mer är planerat. Så det är ju bara till oss sakerna köps. Så det känns ibland lite jobbigt. Vissa saker har hon pratat om och då har jag kunnat förklara hur jag tänker och då blir det jättebra, men ibland så hoppar hon liksom över steget att kommunicera och då blir det mer ofta galet. Och det är svårt att veta hur man ska göra då, hur säger man det liksom när dom redan gått och köpt?

[Thiah]
0

#53 ja hur säger man till om saker de redan skaffat? Vi har ändå tur som så att det är 2 barn före vårt som allt testas på . Positiv sak med att få ett missfall för ett år sen liksom… Vet inte hur jag hade känt om vi varit första barnbarnet i storfamiljen. Blir ju även lite konstigt när det inte är ens egen mamma för henne kan jag ju diskutera med på ett helt annat sätt.

vevve89
0

#50 tack. Jo jag knåpade mycket för att få ihop den. Några timmar tog det. #51 mkt övning. Vill bli mycket bättre så jag kan ta beställningar sen…

[Thiah]
0

#55 Knåpa för mig är liksom att lite sådär snabbt fixa ihop något. Den där bilden är ju mer än så, det jag menade. =)

CelsiusT
0

#54 Jo men precis. Känner också så. Har ju också råkat hamna i en "storfamilj" och kommer från en liten familj. Nu blir vi ju först med att skaffa barn av alla syskonen på sambons sida, så jaa. Och som sagt, svårt att prata med svärmor, det blir ju inte samma sak som med mamma. Försöker ibland säga till sambon, men han verkar inte heller kunna prata med henne, inte så som jag pratar med min mamma.

[Thiah]
1

Jag tror inte ens sambon har tänkt på vad som hänt i helgen alls. Han har nog inte ens reflekterat över att bilskyddet ska användas till vår son. haha Svärmor är den som troligtvis kommer hämta oss från BB men då vill jag använda vårt eget bilskydd och packa ner honom redan på avdelningen. Det kan ju också bli så att det kommer vara bökigt att ha 3-4 olika ungar i samma sorts bilbarnsstol (alla har ju olika kroppsform och sittsätt) men det har dom nog inte funderat på. Just nu känns det som om förlossningen är det lättaste i att skaffa barn. =D

PogoPedagog
0

Thiah: Jag tycker du ska berätta hur dte ligger till med Babyskydd. Att en liten krock kan påverka säkertheten osv. Just för att de lagt en s¨å liten summa blir det ju ingen förlust om de inte kan använda det. Man kan ju lägga fram det smidigt och tacka men ändå förklara. Just från en återvinningsstation ( som jag inte vet vad det är, slänger man saker där, men vissa säljs?) låter ju hemskt osäkert. Någon kanske villa slänga det just för att det var krockat.

Hade de lagt stora summor pengar på det hade det ju varit känsligare men nu tycke rjag du bara ska ta mot till dig o förklara läget.

[WickedAlly]
0

Det med babyskyddet borde ju vara lätt att komma runt. Kommer man med bil har man ju redan sitt eget med sig och det kan man ju ha på tåget också. Sen när man är där så är det väl inget konstigt att man använder sitt egna :) Vi är först med barnbarn på både min och makens sida, men det är tack gode gud ingen som har köpt massa grejer. Kommer vi dit så är det ingen bil och då är det ju inga problem för oss att ta med det vi behöver. Tacksam för att vi har bil minst sagt :)

[Thiah]
0

Återvinningen är väl typ som en stor uff. Heter säkert nått annat på riktigt ;). Men jo, får ta mod till mig om det blir så att den används i bilen. Undrar om Bobfloyd försöker vända sig ikväll. Spänner o drar och jag är rastlös och har svårt att få magen i bekväm ställning i sängen. Det spänner ut längre ner mot blygdbenet än någonsin förut. Hoppas bara att om han nu prompt ska vända sig så gör han det ordentligt på en gång :p

vevve89
0

Va hos bm idag. Allt såg bra ut förutom att järnvärdet är lågt… Så blir järntabletter nu. Men bebisens hjärta lät kanonbra! =) fick även moderskapsintyget.

[Thiah]
0

#62 va skönt. Jag har en såndär neråt dag idag. Inte lust med nått alls. Är så trött på att vara gravid trots att jag egentligen haft det jättebra. Sen är jag absolut superdålig på att vänta och att inte veta/ ha kontroll. Vill att saker ska ske direkt och helst igår och nu måste jag vänta till den 25 och efter det några veckor till på bebis.

vevve89
0

#63 jo det är det. Skönt med förklaring på varför jag är konstant trött och vaknat med huvudvärk flera dagar. =) Längtar dock redan på att bli ledig från jobbet. Å det dröjer flera veckor… Usch, såna dagar är inge skoj!

JeFo
0

Har haft en slappar dag! Vaknade till en decimeter snö 😔 Skottade av lite ute och sen har det varit lugnt. Gjort en lasagne som nu ska ätas. Bara duschen och ryggläge som väntar lite senare. Har nedräkning… 22dagar till beräknat datum! Äntligen känner jag av slutet! Längtar efter en bebis :)

[Thiah]
0

Tog ett bad och belönades med ett rejält blodtrycksfall som var ganska obehagligt. Har en muskel under mitt bröst(har ärr där efter 2 skolios op) som börjat gå sönder. Vet inte om det är magens tyngd eller bröstet som vuxit som gör det. Härligt härligt…

fridaas
0

#66 usch det låter läskigt och riktigt obekvämt att ha en trasig muskel där när man är gravid :S Den här skitdagen blev bra nu på kvällen! Systeryster plingade nyss på dörren! Hon åkte till gran canaria i september och skulle egentligen inte ha kommit hem fören i maj men kom tydligen hem i natt :D

JeFo
0

Hur var det med den dagliga incheckningen…. Hmm….. *harkel*…. Ally….*host*

[WickedAlly]
0

F'låt :( Har ägnat hela dagen åt att ligga med rumpan i vädret och läsa på om ks och sätesbjudning. Vändningsförsök i morgon, ser inte jättemycket framemot det direkt. Usch, det låter läskigt Thiah :o Hur gick det med bobfloyds gympa förresten? Vände han sig? Vet hur du känner, har ju också haft det lätt men nu räcker det tycker jag. Vill bara ha ut honom. Idag, den 17:e, är det exakt en månad kvar till bf. JeFo: Oj, 22 dagar bara. Galet ju. Minns när vi alla längtade till vecka 12 skulle ha passerat, haha. Fridaas: vilken mysig överraskning :)

JeFo
0

Lycka till imorgon Ally! Hoppas det går vägen å är någorlunda smärtfritt! Ja kändes som det var igår jag bodde på toaletten typ. Och nu har jag snart en liten här. Vi har varit duktiga och snart har vi fått vår belöning! 😀😃

[Thiah]
0

#69 Lycka till idag. Hoppas det går vägen. 

#67 Nä det är inte sådär superkul. Det är högersida och det drar i den så fort bröstet ändrar ställning, typ när jag sätter mig upp eller böjer mig ner. Märker även att musklerna runt revbenen börjat bråka, lite som när jag är förkyld och hostat mycket. Kanske är bebis som blivit stor. 

Bobfloyd verkar ligga precis som alltid, på tvären men det spänner på ett helt annat sätt på kvällarna. Har inte sovit många timmar i natt för all värk. 

Svärmor konstaterade i helgen att när Bobfloyd kommer så är det nästan på prickan 1 år efter att vi fick missfall. Så tiden har verkligen gått fort!

[WickedAlly]
0

Tack till er båda :)

Ska vara där vid ett. Jag äter väldigt sällan frukost, men just idag när jag måste fasta så är jag jättehungrig 😕 

Förresten, på tal om något helt annat. Vad använder ni för tvättmedel till alla bebiskläder? Jag köpte ett sånt där parfymfritt och allergivänligt, men jag tycker att kläderna blir ganska stela. Vill inte torktumla heller, de är ju redan pyttesmå och tänk om de krymper :o

[Thiah]
0

Jag har använt vårat vanliga tvättmedel faktiskt och i vissa omgångar har jag haft sköljmedel för jag har tvättat t.ex. lakanen med andra lakan. Reagerar han på det får vi såklart byta direkt men annars kommer jag nog använda samma tvättmedel som vi har till hans kläder.

JeFo
0

Jag använder samma som till oss. Fungerade till de andra två så jag hoppas det gör det till denna också. Via och comfort. Har ingen i släkten som är direkt överkänslig, sånt brukar ju gå i arv. Mer rädd att om man börjar vara försiktig så blir det känsligare. Här har det precis snöat :( Det är plus men det ligger kvar ändå! Sover illa om nätterna än. Kissar som en tok å hittar ingen ställning! V 38 idag…. Snart kommer den lilla!

[WickedAlly]
0

Jag reagerade på nästan allt tvättmedel och sånt när jag var liten, så jag vågar inte chansa. Det har blivit bättre med åren, men sköljmedel är fortfarande uteslutet. Fast det borde ju finnas allergivänliga sköljmedel också som är tillräckligt milda, det är ju bara mjukheten jag vill åt och inte lukten. Fast å andra sidan har jag reagerat på sköljmedel som ska vara milda och allergivänliga tidigare så jag vet inte om jag tror så mycket på det där. 

När vårt vanliga tog slut nu så struntade jag i att köpa nytt så nu kör jag allt i samma som bebiskläderna. Tycker att jag själv blivit lite mindre torr, men jag vet inte om jag inbillar mig. 

Usch för snö, här har jag precis satt upp altandörren. Solen skiner och det är elva grader tror jag :)

Skönt att det snart är över, "bara" slutspurten kvar nu. Vi har precis 30 dagar kvar idag, nytt tiotal i morgon, det känns alltid lite extra skönt av någon anledning.

[Thiah]
0

Har du själv reagerat som liten kanske det är bra att inte chansa? Jag tror jag reagerade lite som liten men det var först när jag var runt 4 år eller äldre. Fick nickelallergi samtidigt så det påverkade säkert. 

Sambon är hemma och förkyld med feber. Jag har blodtrycksfall/svettattacker som gör allt lite jobbigt men var ändå tvungen att gå i snöstormen till affären. Sambon är helt slut så svårt att tvinga upp honom. Vänstersidas rumpmuskel är i konstant träningsvärk och muskeln under bröstet blir inte bättre alls. Muskeln under bröstet går säkert sönder för att kroppen börjar bli så framtung. På ett sätt är det väl bra att jag går sönder så kan jag visa läkaren att jag lätt går sönder. Bara jobbigt för sambon för går muskeln helt sönder så blir min högra arm obrukbar och det är lite bökigt. Som om det inte räcker med att nattsömnen inte finns mera eller att man rör sig som en pensionär.. Nåååå, slutrakan är i sikte!

PogoPedagog
0

#72 Vi har stenhårt vatten så alla kläder blir väldigt stela. Jag brukar helt enkelt gnugga dem lite i händerna innan de sätts på. Men det är trist med plysh som blir rivjärn istället för mysigt. Jag har hört att man kan använda ättika som som sköljmedel för att få mjukare kläder men unte provat själv.

fridaas
0

Vi använder bara naturells tvättmedel och sköljmedel här hemma, det är det enda tvättmedel jag tål, så det får resten av familjen med använda. Det är helt parfymfritt.

JeFo
0

Är man själv känslig så ska man nog vara lite försiktig! Vi fick åka in en julafton till akuten när äldsta var typ 1 år. Hon blev helt knottrig på hela kroppen. De visste inte vad hon reagerat på… Obehagligt var det. De trodde på klänningen och att den innehöll något. Alla kläder, i stort sett, innehåller ju massa malmedel. Därför räcker viktigt och tvätta allt innan man använder det. Brukar säga till folk på jobbet när barnen vill sätta på sig kläderna direkt de kommer hem. Många är inte ens medvetna om det!

CelsiusT
0

Uttråkad uttråkad uttråkad idag. Funderar på att åka till vårt alltiallo-varuhus (typ ullared fast lite dyrare och såklart mycket mindre), men vet inte riktigt vad jag ska göra där eller vad jag ska titta efter. Men känner bara att jag vill ut och göra något, tristess. Har dock väldigt dåligt med ork och när man kikar ut och ser regnet ösa ner så känns det ju inte precis mer lockande att gå ut heller.

Varit en jobbig morgon idag, med mycket ont och bök i magen. Kanske ska försöka ta mig utanför dörren en stund iaf så jag får se något annat idag. Kanske blir lite piggare då.

[Thiah]
0

#79 Jag har själv lite svårt att ta på mig kläder direkt när jag köpt dem, försöker att alltid tvätta dem innan. Om inte annat för att de luktar malmedel om dem (och speciellt lakan och sådant)

[WickedAlly]
0

Svarar på resten ni skrivit när jag har datorn tillgänglig igen. Ligger på sjukhuset nu, har en fruktansvärt envis son tydligen. Allt han gjorde när läkaren bände och nästan låg på magen var att böja lite lojt på nacken. Skitungen :p Var förresten ganska obehagligt, är lite darrig nu, men det kunde vart mycket värre känner jag. Nu gjorde han bara ett försök istället för två visserligen. Rumpan är fixerad mer eller mindre. Ska argumentera stenhårt för ett snitt nu, väntar bara på läkaren.

[WickedAlly]
0

Smörgåsarna och kaffet man fick efteråt var gudomligt gott, anar varför folk brukar tycka det efter en förlossning. 

Väntar nu på att få papper hem med tider för UL och bäckenröntgen. Var så inställd på snitt men efter att vi pratat med läkaren så blev jag smått förvirrad, nu vet jag inte alls vad jag vill.. Det är lite så att jag hoppas på att det inte ska gå med vaginal förlossning, för då slipper jag åtminstone ta ställning till det hela. 

#78 Ska kanske prova deras sköljmedel då, förlorar ju inget på att testa :) 

#79 Har en likadan historia som din dotter, fast jag var några år äldre när det hände. Vill gärna slippa det med pojken. 

Ska testa ättika också #77, nu när du skrev det så minns jag att jag hört det tidigare :)

[Thiah]
0

#83 då får vi vänta på svar om dig med. Spännande och hoppas du får slutgiltigt svar snabbt. Och va skönt att det inte var för jobbigt att göra ett vändningsförsök. Jag är just för tillfället helt super less. Ont och illamående och trötthet fast jag inte får sovet nånting. Sambon e sjuk så han orkar knappt någonting och det irriterar mig när jag själv skulle vilja ha en assistent. Humöret blir inte bättre av att jag vet att det snart är natt och att magen o ryggen då bråkar som mest. Urk

[WickedAlly]
0

#84 Hoppas också på snabbt svar, att det löser sig snabbt för oss båda. 
Jag var så inställd på att det skulle vara fruktansvärt så det nog därför jag inte upplevde det så, även om det kändes som att han försökte plocka av mig magen. 

Usch, stackare :( 
Hoppas du får snitt, då blir det åtminstone lite kortare tid kvar.

[Thiah]
0

Jag är inte van att vara så grinig så det är lite jobbigt. Man har så mycket tid att fundera på allt möjligt när man inte jobbar. Märker hur jah funderar på saker som jag aldrig förut skulle lagt energi på varje dag ( som att få vår ena teve att funka) utan bara gjort det.

JeFo
0

Thiah, tänk mig som gått hemma sedan oktober! 😣😞 Det är skoj en vecka el två men sen är det inte kul. Man behöver jobba! Kan också bli sur och arg för struntsaker! Synd att inte bebisen ville ändra sig Ally! Verkar vara en envis liten krabat 😉 Hoppas iaf på det bästa för er! Själv är jag slut! Haft som värkar men nu har det lugnat sig. Kände inte för BB idag. Tycker bebisen kan komma på förmiddagen då kroppen inte är helt slut 😁 Tänk om man själv fick bestämma! Imorgon väntar MVC. Näst sista gången om allt går som det är tänkt!

[Thiah]
0

Jag lider med dig jefo! Jag funderade t.o.m på att vi borde skaffa den där hunden vi pratat om med sambon. Allt för att få nått att hända. En knasboll har jag blivit.

fridaas
0

Skitnatt! I natt var jag beredd på att betala vad som helst för att få bort värken i ryggslutet som blir värre för varje dag. Vet inte hur det ska gå om det fortsätter så här. Känns som jag har testat det mesta men ingenting hjälper i längden, gördel funkar inte för den sitter åt mot magen och då gör det ont där istället, försöker resa mig med båda fötterna i golvet samtidigt, inga vridrörelser osv. Gå i trappor måste jag, annars kommer jag inte in i lägenheten :/ Nu måste jag sätta mig i skolbänken i 7timmar på obekväma stolar :( och fy va gnällig jag känner mig..

JeFo
0

Nu har jag och magen varit på koll. Järnvärdet hade gått upp, magen växt till SF-mått 36 och hjärtljudet låg på 150. Bebisen är även fixerad nu. Därför det trycker på och jag domnar i låren ibland 😛 Bara gnälla på Frida! Är väl delvis därför sidor som denna finns. Klagar man till nära och kära blir man lätt jobbig. Här ska man klaga! 😁😛 Ryggen på mig är också hemsk. Hittar ingen ställning alls på nätterna.

[WickedAlly]
0

#87 Fruktansvärt envis, brås på sin far :P 
Idag är jag jätteöm under brösten och precis över blygdbenet, bra dag för lillkillen att leva loppan där inne. Han väljer verkligen sina tillfällen noga. Men jag är glad att han rör sig såklart :)

Skulle också vilja få bestämma när det är dags, jag har fått för mig att jag vill föda på natten. Är verkligen en nattuggla och det är maken med så det hade känts naturligt tror jag. Jag är född 02.46 och han 03.18 så nu är det upp till bebis att hålla traditionen, haha. 

#89 Att få gnälla är typ halva anledningen till att jag hänger här, att gnälla till vänner som inte är gravida ger liksom inte samma respons och känns rätt menlöst. Så att få beklaga sig lite till andra i samma sits är ju guld värt :) 

#90 Då var ju verkligen allting jättebra, minus att du domnar i låren men jag anar att det är värt det ändå. Kan inte släppa att det är så himla kort tid kvar, känns ju som att man känner er nästan nu och nu ska vi allihop snart få våra små.

[Thiah]
0

Ja att få gnälla av sig till folk som förstår är ju underbart och absolut en stor orsak till att jag hänger här en massa. Mina kompisar (och sambon) försöker förstå men det är svårt när ingen av dem upplever det själv.

Jag har fått gjort en massa idag, torkat sopskåpet och rensat bland våra kuddat (vi hade 12st och det känns kanske lite överdrivet) samt fått ut soporna från min omplantering igår. 

Ryggen kommer hata mig i natt men hjärnan är glad. Viktigt att försöka kombinera de två. Fick även beställt en elektronikgrej som jag kan leka med. En såndär platta med windows. 

Jag tycker att Bobfloyd rör sig mer och mer men det är väl för att jag känner honom tydligare. Han ligger så nära skinnet det bara går och nuförtiden kanske han inte har plats att vända sig inåt som han kunde förut. V. 35 idag och jag är +11kg. 😃

[WickedAlly]
0

Fler som boar alltså :) 
Här har badrumsskåpet och linneskåpet fått sig en omgång, (vi har väldigt mycket sängkläder insåg jag). Märker att jag städar på ställen där jag sällan brukar titta ens, antar att det hör ihop med bebis :)

Haha, hade ni alla 12 i sängen? Hoppas ni har en stor säng :P 

Samma här, han rör sig mer och mer. Tycker att jag känt honom ganska lite och blivit lite fundersam när många berättar om hur mycket och hur hårt deras små sparkar. Nu ligger han ju som han gör visserligen men ja, fundersam minst sagt. Men det behöver jag inte vara längre i alla fall :) 

Lite mer än halvvägs genom vecka 36 här och +13 kg, det är okej om det stannar där men det lär det ju inte göra, haha.

[Thiah]
0

Har 6-7 stycken i sängen. Sambon gillar att bygga fort när han ska sova 😉.  Kom på att jag ju har en såndär lång kudde nere i källaren också och att jag just slängt en likadan som blivit sliten. 

Jag rensade plastpåsarna idag….Så jag boar absolut och har väl gjort det ganska länge. ALLT rensas och gås igenom. Tänk att man måste vara gravid för att fixa sånt. Gett 2 sopsäckar med textiler till UFF. Det där med att spara är livsfarligt. 

Bobfloyda rörelser har de senaste veckorna börjat göra ont. Speciellt hans fot/fötter i högra sidan. Men oftast är det bara som att ha en fisk i magen, det bubblar och skakar om där inne men gör inte ont.

[WickedAlly]
0

Ah, som oss då. Vi har sex stycken men gubben brukar roffa åt sig fyra-fem av dem, morr. 

Haha 😃 
Samma här och det är så skönt att få det gjort, borde har gjort det tidigare men det är väl så, det krävs en bebis helt enkelt :P 

Skönt att fler har samma upplevelser, känner igen det där med fiskrörelserna. Han verkar mest bubbla lite eller glida fram och tillbaka.

JeFo
0

Idag är jag allmänt nere! Känner inte för något! Skull bara vilja ligga ner och inte göra något alls. Vill vara själv! Grrr… Jag blundade idag när jag fick väga mig. Hon skrattade bara åt mig 😛 Sa att jag brukar landa på +20-25kg och det behöver jag inte ha bevis på. Går bara och tänker på det då! Magen har inte alls samma fart längre. Dock tror jag bebisen sträcker på sig för det gör såå ont ibland. Känner jag med handen är hen där direkt i knuffar tillbaka 😀 Tänkte på en sak… Thiah och Ally ni har kollat att ni får killar. Vi hoppas också på kille då vi har två tjejer redan. Men att alla tre skulle vänta killar?! Hmm…. Ska bli spännande att se om det blir 3 april killar! Varje gång på förlossningen garde frågat vad man tror det blir. Var säker på att nr 2 var en kille! Men oj vad fel. Denna gången har det gått i vågor! Thiah: en elektronikgrej att leka med? 😜😛 Haha…. Kunde inte låta bli! 😉 Ska försöka ta mig en trappa ner och fixa maten. Men just nu trycker det på så jag vet inte vad, aj!

[WickedAlly]
0

#96 Det syns i alla fall inte på dina magbilder om siffran skulle vara samma denna gång, men du kanske var väldigt liten från början? :) 

Jag tycker att alla får pojkar nu nästan, är med i en BF i april-tråd på familjeliv och typ 80 % är killar. Blir spännande att se :) 

Jag har lagat chili con carne, missade att det var gubbens megastarka chipotle-chili jag fått tag i och inte den vanliga så jag öste på.. Blir intressant.

[Thiah]
0

#95  Jag får berätta innan vi lägger oss vilka kuddar som jag SKA ha. Nuförtiden slipper jag tjafsa om det. 

Jag kan ju inte vara gravid för evigt så att jag slipper tjafsa om kuddar eller skaffa barn hela tiden så att jag rensar bland allt skit. Hur ska detta gå! 🤔

#96 haha ahhh… undrar vad sambon skulle säga om jag skaffar en elektroniksak att leka med när han väntat på mig i flera månader. 😉

Appropå pojke. Jo vi har kollat upp det och det är tydlgit en pojke. 3 april killar skulle väl sitta fint? Vi har ju följts åt så bra med allt annat.  😎

[WickedAlly]
0

Undrar förresten hur sant det är det där med hjärtljuden, om det stämmer att flickor har högre. Min lille brukar ligga på max 135 så just för min del stämmer det, antingen det eller så är han bara väldigt avslappnad typ jämt.

RoxannaS
0

Lite smått sugen på att hänga på här i tråden, men det är så tidigt ännu (v. 5+5 idag). 😐

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[WickedAlly]
0

#100 Jag var inte längre gången själv när jag hoppade in, välkommen :)

ChristineL
0

#99 - Åh, blev tvungen att putta upp en gammal tråd nu om sånna skrönor :D För mig stämde hjärtljuden, dom låg strax över 150 och det blev en flicka.

[Thiah]
0

Bobfloyds hjärtljud låg på över 145 ända tills ul i vecka 21. Efter det har han legat på cirka 130 (förutom en gång när han blev arg på dopplern) så för oss har det inte alls stämt. 

Men jag har en "typisk pojkmage". Bara en mage som står rakt ut. 😉

#100 Jag var här tidigt jag med. Det var ett skönt stöd när jag fick mitt fösta MA och sen när jag har haft problem i denna graviditets början.

RoxannaS
0

#101 Okej, ser så mysigt ut med alla diskussioner här, har följt tråden ett tag. Hoppas dock inte att någon kommer på mitt nick på det här kontot. För det är endast 3 som vet om mitt plus ännu. 

Hoppas på lite stöd från BM på tisdag. (Första barnet, första besöket hos bm) har tidigare haft i alla fall 1 missfall. Misstänkt nr 2 också. Men det var jag inte säker på.

#103 Låter tufft. Har själv svårt å sova ordentligt, vaknar tidigt som attans, typ kl.6 på morgonen är van att sova till minst 10 på dagen. Kissar ständigt. Känner mig väldigt uppblåst och gasig i magen än så länge. Och stundoms lite molande värk i magen, och spänd.

[Thiah]
0

#104 ahh välkommen till den underbara gravida perioden (lite sarkastisk). Att inte sova. Att bo på toaletten - med huvudet i den eller rumpan på den. 🤪 Det är tur att slutpriset är så bra som det är! 🌺

RoxannaS
0

#105 Haha ja, jag bor i alla fall med stjärten på den. Än så länge. Har känt av illamåendet en gång. Men då hade jag glömt bort att äta på flera timmar så jag vet inte om det hade något med saken att göra egentligen. 😛

Men annars har det gått bra på den fronten i alla fall. Har dock haft en fruktansvärd växtvärk i livmodern.

fridaas
2

7timmar i skolan avklarat! Sista 2timmarna var jobbigast, hoppade upp och ner som en jojo mellan sittande och stående, tur de andra kurserna och läraren är förstående. Dock fick jag veta att vi ska ha praktik igen och denna gången kan jag nog inte validera bort den som jag kunde med den förra :( så det blir till att bråka med lärare igen.. Extra jobbigt nu när jag har bytt mentor till en som inte alls är förstående, aldrig har varit gravid och vars filosofi är bit ihop och gilla läget..

RoxannaS
0

#107 Är det en tung praktik?

[Thiah]
0

#107 va skönt att dagen ändå gick hyffsat bra. Va trist att du återigen ska kämpa. Tycker flera av er inte får göra annat än kämpa mot puckon.

CelsiusT
0

Idag har magen varit relativt lugn. Men det känns ibland som om bäbisen griper tag i livmodern inifrån och drar den inåt, som ett sug eller drag inåt.

Höll på att dö av tristess idag med. Så lurade sambon att vi skulle åka iväg till köpcentret och shoppa. Blev en ny hundsäng (välbehövligt), massa fönstershopping (och drömmar om akvarium bla) och såklart foglossning som drog igång efter första affären. Stannade och käkade lunch för att få vila lite. Efter några affärer till så fick vi pausa igen och fika lite kaka för att få en vilostund. Sista biten (när vi passade på att handla lite mat) så trodde jag att jag skulle dö. Nu ligger jag utslagen på soffan, lite mer stimulerad än innan iaf ;P Tråkigt det här att gå hemma. Funderar på om man kanske kan få ut kryckor hos sjukgymnasten på måndag, vore inte fel när jag behöver ut och röra på mig eftersom det helt uppenbart inte fungerar att röra sig normalt. Gick och hängde på allt möjligt jag kunde hänga på, så hade varit skönt att haft ett par kryckor att hänga på. Fast det kanske är jobbigt att släpa på?

fridaas
0

108 ja det är inom vården, demensvård tror jag det skulle vara denna gången. 109 känner så med, börjar bli riktigt trött på det. Förhoppningsvis kanske jag kan skjuta på det till senare i höst, om jag har tur.

[Thiah]
0

Demensvården är inte lätt vare sig psykiskt eller fysiskt i början. Själv fick jag vara i hemvården istället för demensvården unde rmin praktik. Hoppas det löser sig för det Frida.

JeFo
0

Hjärtljudet på mina flickor låg på 140 och runtomkring. Tror aldrig de var över 145. Denna har 150, 155, 140…. Så ja inte vet jag. Var normal innan graviditeten. 65kg, 175 lång. Stora lår och stor rumpa resten har varit normalt. Väldigt liten midje dock som jag saknar enormt just nu 😛 Kunde nästan ta med både händerna å nå runt. Coolt hur kroppen kan bli!

vevve89
0

V22 idag. Vaknade faktiskt pigg imorse men är helt slut nu. Har lite ont i huvudet oxå… Längtar till helgen nu när jag kan ha sovmorgon…

soundtrack
0

Gick in i v 20 i måndags, kan inte fatta att tiden gått så fort och att jag snart är halvvägs! Imorgon kommer sambon äntligen hem från Australiien och på fredag är det RUL :) sen börjar det nog bli dags att börja ta tag i en del praktiska saker och lite inköp. Har iaf fyllt i ansökan för GP idag samt fått intyget av chefen så jag kan skicka in det nästa vecka när jag får moderskapsintyget. Sista dagarna har magen haft en växtperiod igen, jag riktigt känner hur skinnet tänjs :S men den som gömmer sig där inne gör fortfarande inga väsen av sig (förutom att hen verkar börja flytta på mina organ, känns som att mon tarmar får sig en match för tillfället, är så galet uppsvälld och gasig…) Gjorde två mindre roliga upptäckter idag; 1. Navelpiercingen måste väck vilken dag som helst :( har redan separationsångest så sambon får nog ta på sig att avlägsna den… 2. Min navel har börjat vandra utåt! Gaaaah! Jag tycker att utåtputande gravidnavlar ser så läskigt ut, är inte alls sugen på att få en sån redan :( I övrigt mår jag oförskämt bra och känner mig (bortsett från magen) väldigt ogravid :S

RoxannaS
0

#115, åh jaag har också navelpiercing, får se hur ledsen i ögat jag blir innan det är klart. 😕

[Thiah]
0

Jag trodde att min navel skulle poppa ut för flera veckor sen men den har hållt sig "grund" i säkert 10veckor och nu är jag i vecka 35. Så den behöver inte poppa ut. Men någon navelpiercing hade inte kunnat få plats, de gamla hålen är tänjda rejält. Har en piercing kvar men den tror jag kommer kunna sitta tills sista stund då den måste ut.

soundtrack
0

#117 Hoppas min beslutar sig för att stanna där den är, blev bara så paff förut när jag insåg att det börjat ändra på sig så pass mycket. Jag har ju vetat hela tiden att piercingen kommer ryka tids nog, men jag känner mig inte redo än.. Men den övre kulan har börjat ge ifrån sig ett tryckmärke (eller liten grop i huden snarare) så har inte mkt val snart :/

[Thiah]
0

Ta hellre ut den för tidigt så du inte har sönder hålet och staven trycks ut. Det blir inget fint ärr. Mitt stora problem är att piercingen jag har borde sättas tillbaka ganska fort och jag vet inte om jag kommer klara det själv. Vill ju ha den kvar… ;)

soundtrack
0

Jag har redan ett fult ärr. Läkningen tog tid och den vandrade ut rejält under tiden så jag har ett ärr på ett par mm ovanför hålet. Staven är dessutom några mm för lång så det finns lite utrymme kvar, men kulan trycker som sagt så den ryker nu i dagarna ändå.

fridaas
0

Åh jag saknar verkligen min navelpiercing, fick ta ur den när jag väntade dottern och sen har det inte blivit av att sätta i den. Min navel har börjat putat ut, jättefult! Kom tidigare denna gången än förra, förra gången kom det i v.35 nu kom det i v.23 :( Men än så länge peppar peppar har jag inte fått några nya bristningar iaf! Hoppas det räcker med de 4 jag har.

soundtrack
0

Jag har inte räknat med att kunna sätta i den igen, men det kanske går? Apropå det här med bristningar - Smörjer/smörjde ni era magar? Jag tror nog egentligen inte på att det ska gå att förebygga på det sättet, men har ändå smörjt dagligen sedan v 12, mest för att det är skönt när det stramar :)

RoxannaS
0

Undrar om hålet håller sig kvar då?

fridaas
0

#122 jag har bara smörjt när jag känt att det kliat och stramat. Och efter dusch, men då smörjer jag hela kroppen för jag blir så torr annars. Jag tror inte det har någon betydelse om man smörjer eller ej.

RoxannaS
1

Här, visste att jag sett dem någonstans, en sån ska jag köpa! gravidpiercing 😃

[Thiah]
0

Jag hoppas att min går att sätta tillbaka men den klarar sig inte utan stav i flera veckor. Men som sagt, min piercing kommer jag inte behöva ta ut förrän vi åker till sjukhuset så bara jag sätter in den 1-3 dagar efteråt så går det säkert bra. Smörjer gör jag mest för att det klir och stramar, hjälper det ens minsta lilla mot bristningar ser jag det som ett plus i kanten.

RoxannaS
0

#126 såg du min länk i inlägget ovanför ditt? 😃

[Thiah]
0

Jag har ingen navelpiercing mera, tog ut min för säkert 4 år sen. :-)

RoxannaS
0

Aha 😮

Jag vill ha min kvar jag! 🙂

fridaas
0

Då höll det på att bli en tur till förlossningen i natt, har haft riktigt onda sd sen jag gick och la mig, men har kunnat sova lite mellan varje. Men nu verkar det äntligen som det har lugnat ner sig. Rådgivningen tyckte att jag skulle ta det lugnt och ta två Alvedon, vilket vi givetvis inte hade hemma, men komma in om det höll i sig längre in på morgonen osv. Ska ringa "min" bm när telefonfontiderna öppnar så får vi se vad hon har att säga om saken Förhoppningsvis håller det sig borta nu och förhoppningsvis sover dottern länge idag för jag är jättetrött! Sambon skulle ha telefonen på och är beredd att åka från jobbet direkt om det skulle behövas. Men det hoppas jag han slipper. Går tydligen in i v.28 (27+0) idag med enligt appen.

Jespersen
1

Jag fick ta ur min navelpiercing redan i vecka 8 för att jag hade så svullen mage.. Hålet blev helt rött och ömt. Min navel har också börjar krypa utåt, men än så länge är det bara det där "puffiga" som ska sitta längs kanterna inne i naveln som har börjat puta ut. Misstänker att resten kommer att puta ut sen, men det verkar inte gå så fort. Jag har haft som jag har det flera veckor nu.

Har förresten gått in i vecka 23 nu. Var hos läkaren igår och hon tyckte att jag skulle fundera på att sjukskriva mig en vecka (sen har jag semester i två) för att jag får sammandragningar av stress och lyft på jobbet.. Usch, jag vill inte vara den som är hemma jämt och gör det jobbigt för alla andra. Men jag vill ju inte heller trigga igång en förlossning nu, då har ju inte bebisen en chans att klara sig ens.

Det är väl bara att försöka tänka på att det inte bara är jag längre och att bebisen går före allt.

JeFo
0

#131 Klart du ska ta det lugnt om du får sammandragningar. Kroppens sätt och säga "ta det lugnt!" Hade en klasskompis som fick barn i v 23. Ingen dröm men han överlevde! Idag är vården så otroligt bra i Sverige. Jag brukade också tänka att jag ställde till det för alla på jobbet. Men var det någon som tackade för att jag kämpade? Var ego, ibland både får man och måste vara det!

vevve89
0

Jag är ruskigt omotiverad idag. Vaknade ganska pigg, får på mig mina gamla byxor utan att det gör ont och blir glad för det. Men sen försvann allt=/ vill bara hem å dra täcket över huvudet. Humörsvängningar a la max?

soundtrack
2

Jag misstänker att vår ena katt börjar förstå att det är något som inte är som det brukar med mig.. Han har aldrig varit någon knäkatt, men senaste månaden har han börjat bli jättemysig och vill gärna ligga i knät i när man sitter i soffan. Och allt oftare har han börjat kura ihop sig på min mage

RoxannaS
0

#133 Jag har fruktansvärda humörsvängningar, är bara i vecka 5+6 idag. (V. 6) 

Ena sekunden kan jag sitta och skratta, andra sekunden gråter jag, tredje blir jag skogstokigt arg. 😕

[Thiah]
0

Jag har en bra dag idag. Sovit 2 nätter ordentligt. Tror att det har att göra med att jag faktiskt hållt igång till lite senare på kvällen och därmed är rejält trött. Min kropp verkar inte klara av att ta det för lugnt hela dagen. 

Är lite modigare nu med att göra saker eftersom det är närmare och närmare till slutet. 35+1 idag så lilleman är ju så gott som färdigbakad. Inte alls lika rädd för sd och förvärkar nu fast jag inte vet nått om förlossningsättet ännu.

vevve89
0

#135 det är riktigt drygt. Känner av foglossning idag oxå. Gör inte jätteont men obehagligt och inte trevligt alls. ckenet hänger liksom inte med…

RoxannaS
0

#137 Obehagligt 😕

JeFo
0

På tal om katt… Vår ena låg på soffryggen och sov igår. Jag låg och kollade tv och när han skulle ner så vad tror ni han gör? Jo han hoppar givetvis ner på min mage! Typ 8-9kg katt, kändes som magpumpning! Antar att det var som hämnd då han fått maskmedicin tidigare under dagen. Och ja dom känner nog av att det är något med magen. Vi har en katt på 1 år som alltid ska ligga uppepå magen. Har strykit klart precis. Väntar alltid för länge med det 😞 Skönt när det är gjort dock. Nu är det ryggläge och sedan hämta barn och handla. Kom massa snö i natt, 1dm till 😁😣 Vill ha vår å sol nu ju!!!!

PogoPedagog
1

Vår katt ville oxå mest ligga på magen när jag blev större men jag tolkade det mest som att han tyckte att jag äntligen fått en praktiskt "katthylla" monterad på min kropp. Han ville gärna ligga så nära ansiktet som möjligt nämligen.

soundtrack
0

#139 Charlie är också duktig på att hoppa på magen, han väger dock "bara" knappt 5kg som tur är ;)

RoxannaS
0

Får väl se när våran tjockis till katt börjar reagera då 😃

[Thiah]
0

Vår ena lillfis rör inte själva magen. Hon ligger ovanför eller nedanför men aldrig på. Hon kan ligga nära och ibland har Bobfloyd puttat på henne :D

RoxannaS
0

Haha häftigt 😃

CelsiusT
0

Har sovit illa nu flera nätter i rad. Är så trött på kvällen att jag slocknar och har ibland svårt att hålla mig vaken till efter kl22, men sen vaknar jag sådär vid 2-3-4-tiden och ligger vaken några timmar med illamående innan jag åter somnar om. Ofta vaknar jag och är väldigt kissenödig, och blir illamående av att vara vaken. Riktigt segt.

CelsiusT
0

Vet inte egentligen varför som jag blir så jäkla arg och irriterad. Men jag är så trött på alla människor runt om mig som tror att jag inte vet något om att skaffa barn.

När jag träffat en gravid människa tidigare så har jag utgått från att personen ifråga är den som läser på allt om graviditet och barn och är uppdaterad med alla nyheter osv. Som att det är den personen som är som mest insatt i detta. Även om man som förstföderska såklart inte vet hur livet med barn kommer att se ut så utgår jag ändå från att man funderat över det och förbereder sig så gott man kan.

Jag kan absolut förstå om man vill tipsa om saker och ting, om ifall att jag inte tänkt på det redan. Men när folk pratar med mig om mitt barnaskaffande så gör dom det som om jag är totalt blåst, totalt pantad och inte har läst någonting. Som att jag står helt handfallen och inte vet något. Och jag blir så ledsen och arg på detta, känner mig så förminskad och så överkörd. Och vet inte hur jag ska bemöta det. Jag läser ju massor, sitter ju hemma hela dagarna så jag har liksom inte mycket annat för mig än att förbereda mig. Varför tror folk att jag inte vet att det finns något som heter babynest, eller att man kan ha barnet sovande i sängen, eller att det kan vara praktiskt att ha en barnvagn.

Sen handlar det inte om att folk inte får ge mig tips eller prata med mig om saker och ting, men det är just hur folk gör det. Att dom kommer och förklarar för mig med tonen "lilla gumman du förstår det finns något som heter babynest och det är en bla bla….". Ja såklart att jag vet, såklart att jag funderat igenom redan hur barnet ska sova, hur vi ska göra med barnvagn, osv osv, vi har en plan. Men jag har inte köpt någon spjälsäng eller barnvagn än för jag är i v19 och ska snart flytta och vill inte ha massa extra saker ännu. Men tro inte att jag inte tänkt… Blir så jäkla ledsen, tänk om folk istället kom och frågade mig hur jag tänkt och sedan kunnat ge mig tips utifrån vad dom själva tycker är bra, utan att först dumförklara mig som första mening. Känns som om folk ser mig som ett barn som ska bli förälder, som någon som behöver bli omhändertagen och inte vet något som livet… Men jag är faktiskt vuxen och varit i flera år och jag går väl inte och blir planerat gravid utan att fundera över hur det ska bli att skaffa barn, det är ju knappast en impulsgrej.

JeFo
0

#146 Inte kul å bli dumförklarad! Hur gammal är du? Tänkte att om man pratar med folk som är runt 60 och själv är runt 20 så är man ju i deras ögon ett barn än 😛 Min mormor är 75 och jag snart 30. Där är det lite så att man blir dumförklarad stundtals, men inte medvetet tror jag. Gäller å lägga fram saker rätt, speciellt för en gravid kvinna med hormonrubbningar 😜 Kollade skatten igår och den var till min fördel! Äntligen nå bra! Kan jag kanske unna mig en shoppingtur när magen är borta! Sambon ska dessutom få gå hemma med lön, inte full men nästan i ca3-4v innan alla jobb sätter igång. Detta gör att om inte bebisen kommer nästa vecka i v 39 så är han hemma när det sker! Känns tryggt! Kunde ju inte blivit mer rätt att få vara hemma. Ligger i badet… Ryggen höll på att knäcka mig! Imorgon blir det städning direkt på morgonen och sen bara lugn resten av dagen 😀

CelsiusT
0

#147 Jag är 24 år (blir 25 strax efter bäbisen kommer) och idag var det min mamma (som ju liksom hade barn på stenåldern i jämförelse med all ny utrustning och råd och rön som finns idag). För några veckor sedan var det min något äldre syster (som redan fått sitt första barn) och sen har det varit någon jämnårig kompis, någon lite äldre (ca 35 år) bekant osv. 

Dom flesta av mina vänner, som också har barn, pratar normalt med mig och då känns det inte konstigt alls. Men det är vissa som lägger kommentarer som bli så jäkla elaka. Jag fixar inte riktigt det just nu. Vet inte hur jag ska bemöta det. Och mamma, hon som fick höra hur ledsen jag blev när min syster gjorde så mot mig, men idag fattade hon inte nåt. 

Som sagt jag är 24 och den här graviditeten är helt planerat. Men känner mig som om jag blir behandlad som en 14 åring som råkat bli på smällen och inte bryr sig.

[Thiah]
0

Jag hade fräst till och sagt att jag har nog koll… Jag orkar inte alls med folk som behandlar mig som om jag inte fattar nått om detta med barn. Som tur är har jag få i min omgivning som gör det. 

De har istället ifrågasatt mitt val att inte amma men jag har lärt mig att säga vad som krävs för att de ska vara nöjda.

CelsiusT
0

#149 Jo, jag önskar att jag hade fräst ifrån. Jag har blivit så mesig dom sista åren. Orkar inte stå på mig som jag gjorde förr (med tonårshormonerna). Men hade vi suttit inne i lugn och ro och pratat så hade jag nog fått ett litet miniutbrott på henne och fräst ifrån rejält och låtit henne veta vad hon heter. Men nu var vi ute i blåsten och hon skulle precis till att åka när hon häver ur sig så dumma kommentarer som tyvärr fick mer eller mindre avsluta konversationen (jag och mamma, eller rättare sagt mamma, har svårt att sluta prata så hon brukar ofta fortsätta våra djupa konversationer hela vägen tills man stänger bildörren om henne).

Men känner verkligen som jobbigt att jag blivit så mesig, att jag inte vågar ryta ifrån. Förr hade jag alltid skinn på näsan. Men nu blir jag oftast bara ledsen och så kommer ilskan senare. Måste försöka träna på att ryta ifrån.

[Thiah]
0

Legat vaken mellan cirka 02.30-05.30 idag. Orolig i kroppen, bråkade bebis och smått illamående. Muskeln i bröstet klarar inte av alla sorters liggställningar och näsan har varit supertäppt. 

Sen när jag ligger vaken på natten så kommer alla tankarna smygande så då ligger man och oroar sig för allt möjligt både nyttigt och onyttigt. Blir inte lättare att somna om då.

Tur att jag var till biblioteket igår för idag blir det bara en snabbis till affären sen ska jag sitta i soffan och uggla.

soundtrack
3

Inlett dagen med RUL :) var härligt att få se den lilla krabaten igen och allt så bra ut

[Thiah]
0

#152 va härligt!

soundtrack
0

Men gah, varför försvann typ allt jag skrev >< och inte fick jag hantera det heller. Så vi gör väl ett nytt försök..

Allt såg iaf bra ut och krabaten var minst sagt livlig. Att jag inte känner av allt det där sprattlandet och sparkandet känns lite knepigt!? Har varit lite nojig över det sista veckan men nu kan jag andas ut iallafall. Och det är nog först nu som det verkligen gått in i mig att vi faktiskt blir föräldrar i sommar, det är ju helt galet!

[Thiah]
0

#154 ibland är iFokus bråkigt, speciellt om du skriver från mobilen. 

Ni som börjar närma er slutet, har ni funderat på BB väskan ännu? Låg i natt och funderade ut kaos scenarion när vattnet helt plötsligt går och Bobfloyd ligger i tvärläge och inget är packat och paniken kommer…. 🤪 Så jag funderar på att kanske packa nån väska med lite smått i fall att.

soundtrack
0

#155 Ja, jag skriver oftast från paddan, men hittills har det gått bra att hantera inläggen i efterahand men inte ens gick nu. Fick masa mig till datorn, jobbigt värre ;)

RoxannaS
0

Längtar till mitt första ultraljud. 😐

Går in på vecka 7 idag. (6+0)

[WickedAlly]
0

#155 Vår väska har varit packad länge, den står färdig i bilen ifall vi är på vift när det är dags. Det är bara mobilladdare, kamera och något att tugga på som saknas.

Jag vill inte stå där den dagen och inte ha något förberett, även om vi inte har så långt till sjukhuset. Anar nämligen att maken kommer vara rätt nervös och spattig, vill inte ha honom i trafiken mer än jag behöver just då. 

Nu ska jag knata iväg till min bm. Dags för andra stora blodprovet (är Rh neg) så att vi förhoppningsvis kan utesluta att jag utvecklat antikroppar mot bebisen. Fick en sån där spruta vid vändningsförsöket och då ska man tydligen kolla ett par dagar senare. 

Är alldeles blåsvart i armvecket efter nålen vid vändningen, blir spännande när hon ska ta fler prov. Andra armvecket är tatuerat och därmed uteslutet, går inte att se något alls, så jag antar att hon måste sticka rakt i blåmärket. 

Idag går vi in i vecka 37, 27 dagar kvar till bf :o

JeFo
0

Vart är Ally? Ryggläge här. Städat hela huset. Såna stunder man önskar att man inte hade så stort 😛 Men nu är det gjort! Är såå skönt när allt är fräscht! Kan njuta av helgen nu 😀 Jag har packat BB-väskan. Kläder till mig och bebisen och t-shirt till sambon. Har inte räknat med att stanna så länge. Man får åka hem 6h efter förlossningen här sa MCV sist jag var dit. Sen har jag plockat ner shampoo, deo, tandkräm, tandborste, hudlotion, lypsyl och filt till bebisen. Smink och kamera åker i innan vi åker. Shampo och sånt finns ju där men tycker det är skönt med eget och att man kan smörja in sig efteråt. Har aldrig haft med mer och aldrig behövt mer heller.

soundtrack
0

#158 Man behöver inte se blodkärlet, räcker med att känna det ;) jag har stuckit flera tatuerade personer och det behöver inte vara några problem alls så länge kärlen känns tydligt :) armen med blåmärket är värre då för det blodkärlet är troligen trasigt nu och går då inte att sticka i.

JeFo
0

#158 Där var du! Hoppas de hittar något att sticka i. Wida lär ju fått bebis nu? Hon har inte varit in på länge. Vill också ha ut min nu!

[WickedAlly]
0

#160 De vill aldrig testa på den armen, har nog för mycket fett helt enkelt. Går inte alls att känna kärlen.
Händerna är uteslutna av samma orsak (fett alltså, inte tatuering), så då återstår blåmärkesarmen. Fast blåmärket sitter lite nedanför armvecket så hon får testa att sticka över. Men armen lär ju vara vacker i morgon :P

#159 Haha, jag hann nog posta medan du skrev ;) 
Skrev ett långt inlägg igår men det försvann, ska aldrig mer skriva från mobilen för vips slinter jag och trycker på tillbakaknappen..

Jag har packat ungefär samma, plus handduk till oss båda. Sen ska jag lägga ner toalettpapper tänkte jag. 
På något papper från förlossningen här stod det att man ska ha med egna blöjor, bindor och eventuella våtservetter dessutom. Kändes lite snålt faktiskt.

soundtrack
0

#162 Aha, ja då kan det ju bli lite mer problematiskt. Håller tummarna för att kärlet inte är helt pajj då, ibland ser det betydligt värre ut än vad det är :)

[WickedAlly]
1

#161 Ja, hon hade väl snitt planerad förra veckan? :)

Samma här, nuuu!

Var förresten på cirkus igår jag och maken, bebis verkade dansa omkring till musiken, haha. 

#163 Jag hoppas att det är så :)
Lät förresten som att jag är jättefet, haha. Inte för att det spelar någon större roll men det är jag inte, verkar bara ha begåvats med ett jämnt och tjockt lager underhudsfett :P

JeFo
0

#164 Hoppas hon kickar in snart då! Måste ju säga att jag är nyfiken av mig… Lite för mycket ibland! Och så blir man lite orolig när DU inte skriver på en dag. Är ju van att alla skriver dagligen! Ska lugna ner mig! 😛😝 Ska ta mig till jobbet och äta lite glass. Är värd det efter allt städande 😀

[Thiah]
0

#156 ibland har jag samma problem. Ska få en ny windowsplatta idag (har android nu) så då khoppas jag slippa masa mig till stordatorn. 

Blåmärken har aldrig hindrat dem från att sticka mig flera gånger i samma armveck trots att jag har har fler supertydliga ställen att sticka på. Jag brukar bara sticka fram armen och sen glo på annat (tänk så fort man blir van med att stickas…)

Blir att packa väskan då och ha den i beredskap. Åtminstone blir det lättare för sambon att bara hämta en väska istället för att packa mitt i all yra. 

Här måste man stanna 3-4 dagar på bb och jag är duktig på att packa för mycket. Kommer säkert se ut som om vi ska på långresa fast det  mesta finns på avdelningen. 😃

#159 Jag borde också få helstädat men jag orkar bara ett rum i veckan känns det som. Ska försöka få dammsuget idag i alla fall. Verkar som om jag har energi i 2 dagar och sen måste jag sova i 3…

Ally: När har du bäckenröntgen och sådant inbokat?

[WickedAlly]
0

#165 Haha, jag är likadan. Undrar om det hänt er något när ni inte skrivit på ett tag :P

#166 Hon stack i samma armveck och lyckades fylla sitt rör på första försöket, tror inte att det kommer bli fler blåmärken faktiskt, inte när det gick så lätt :) 
Hb låg på 142, ligger runt där och pendlar hela tiden förutom en gång då det var nere på 130. Perfekta hjärtljud och sf-mått på 35 vilket gör att vi nu ligger lite över kurvan igen. Så allt är så bra det kan vara förutom det viktigaste av allt, han sitter tvärfast med rumpan.. 

Hon var förvånansvärt positivt inställd till snitt, och verkade tycka att de försöker få genom sätesförlossningar lite väl hårt. Hon tyckte att vi skulle diskutera saken här hemma i helgen och känner vi att snitt är bäst för oss så skulle jag ringa kk och säga det. Då tyckte hon inte att det var någon idé att utsätta lilleman för strålningen på bäckenröntgen heller. 

Lutar åt att jag vill ha snitt just nu, känner bara NEJ när jag tänker på att föda vaginalt. Men jag känner väl tvärtom i morgon om jag känner mig själv rätt..

RoxannaS
0

Och som vanligt känner jag mig inte välkommen på såna här grejer 😕

[WickedAlly]
0

#168 I tråden? :/

RoxannaS
0

#168 Ja 😕

Känner mig nästan aldrig välkommen, nästan aldrig någon som bryr sig om mina inlägg. 😕

Känns så surt, med tanke på att jag inte varit gravid så länge, är så pass ung och första barnet. Man hade hoppats på lite stöd eller i alla fall tips och idéer, svar på saker man undrar osv.

[WickedAlly]
0

#170 Tråkigt :(

Du får utveckla mundiarré som resten av oss :P
Vi skriver så himla mycket så ibland missar man tyvärr inlägg *skärper till mig* 
Har i vissa trådar undrat själv om det bara är jag som ser mina inlägg, så jag vet hur det känns. 

Spännande med ny vecka, går själv in i vecka 36+0 idag. Verkar vara ganska många som byter vecka på fredagar, eller så lägger jag bara märke till dessa lite extra för att jag själv gör det. 

Har du fått någon tid för inskrivning än? :)

RoxannaS
0

#171 Ja, på tisdag kl 8.00 ska jag träffa barnmorskan i Gävle, inskrivning och lite matvanor prat så vitt jag förstod det. Men eftersom jag haft 1 missfall och något som liknat ett missfall en annan gång, så tänkte jag fråga om dem kan göra något typ av ultraljud för att kolla att allt går bra denna gång, vill inte ha ett mf till 😕

Så jag är lite nervös. Men de ska vara en bm som är speciellt för oss upp till och med 20 år. Så vi får väl se 😐

[WickedAlly]
0

#172 Spännande, jag tyckte att det började kännas lite mer verkligt när vi väl hade varit på hälsosamtalet (hade inskrivningen separat senare). Fast jag har fortfarande inte riktigt fått in i det i skallen tror jag, börjar ju bli dags när det är 27 dagar kvar till bf kan man tycka :P 

Det förstår jag, hoppas att din bm kan lösa det. Annars går det att boka privat, kostar ju lite men är nog absolut värt pengarna om man är orolig. 

Aha, det har jag aldrig hört om tidigare att det finns. Har visserligen inte haft behov av en bm innan heller iofs så det kanske inte är så konstigt. Undra om det är vanligt att mottagningarna har det, låter ju som en bra grej i alla fall :)

RoxannaS
0

#173 Ja, jag kan ju inte påstå att jag känner mig speciellt gravid, mer de att jag sover kortare tider, vaknar tidigare, kissar oftare och är mer spänd i magen, samt bröstvårtorna är väldigt känsliga.

Men de är väl typ mina symptom, samt humörsvängningar så de sjunger om det. De är nog de som kommer avslöja mig först, för jag brukar ha ett ganska stabilt humör annars. 

Vet inte vad som innebär med en inskrivning heller, så jag har ingen aning, kan ingenting om sånt här. Vill ju gärna ha en bekräftelse på vilken vecka jag är i också.

JeFo
0

#168 Ledsen men blir, iaf för mig, att jag svarar på dom som ligger nära mig och ska ha ungefär samtidigt. Men ställer du frågor så svarar jag. Dock inte sett någon? Allmän info och beklagningar kör vi alla med och då svarar man inte så ofta utan läser bara. Bara ryta till om vi är loja! 😛 Min mage är stenhård! Springer mer på toa än vanligt. Lite rädd att det betyder att jag ska ha snart. Dubbla budskap, jag vet. Kan föda i helgen el efter nästa vecka, när sambon är nära. Men annars väntar jag gärna, trotts att jag vill ha ut bebisen NU! Vet att när magen börjar tömma sig så kan det vara på g! Jag hade SF-mått 36 så du närmar dig mig Ally! Tycker det ser ut som vi alla tre har ganska jämnstora magar, el?

[WickedAlly]
0

#174 Låter som mig i början, förutom att jag sov som en liten gris. Gärna 12 timmar om dygnet om jag kunde, vilket inte riktigt funkade ihop med att jobba tolvtimmarspass sex dar i veckan. Varje söndag var jag halvdöd och låg bara och glodde i taket. 

Du får bita dig i läppen om du börjar bli arg :P

Att fastställa vecka brukar ju vara en anledning till att man får ett vaginalt ultraljud. På inskrivningen brukar man få ta första blodprovet, kissprov och svara på lite frågor om hälsan. Det skiljer sig nog lite men det är väl grunden. Har man hälsosamtalet samtidigt så får man också hela ät detta/ät inte detta/dricker du?/röker du?-samtalet. 
Skönt att ha både hälsosamtalet och inskrivningen avklarat samtidigt :)

#175 Ja, nu spurtar vi i kapp ;)
Vi verkar följas åt ganska bra ja.

Iiih, tänk om det är på G. Nästan lika spännande som om det vore det för en själv ju, haha. 
Vart har sambon tagit vägen?

RoxannaS
0

#176 Åh men fy vad jobbigt. Ja jag går väl å lägger mig mellan 21 och 00 och vaknar mellan 6 och 9. Och jag är van vid att sova vid 00 och vakna typ 10. Tidigast.  

Veet inte hur tidigt folk börjar känna av såna där saker som kan tyda på att det är en hon eller han. Misstänker nästan att jag får en pojke. Men jag vet inte. Känns som att jag har väldigt lätt för att gråta för ingenting, men samtidigt så arg hela tiden. Så de blir nog en tvestjärt för mig.

Åh jag hatar blodprov! Så rädd för sprutor! Vad gör dem med kissprovet då?

[WickedAlly]
0

Går förresten runt och önskar i hemlighet att det ska starta för oss typ nu, då gör man tydligen snitt direkt utan att hålla på att masa. 
Jag känner mig färdig med det här nu. Att vara gravid är inte speciellt jobbigt, har ju haft en jädrans tur men att behöva gå och vänta på både svar kring förlossning OCH på bebis är frustrerande.

JeFo
0

#176 Sambon jobbar några timmar ifrån hemmet. Han tar buss, tåg och så buss igen… Så det kan ta en stund att komma hem. Efter nästa vecka blir han hemma runt 3-5v så då tycker jag bebisen kan komma då! 😝 Min har ju äntligen fixerat sig så magen lär inte växa så mycket mer. Har sjunkit ner ganska mycket nu tycker jag. Just nu har någon hicka. Känns som man har puls i underlivet 😛 Kan hålla på ett bra tag också… Svårt att tänka på att man snart inte har någon kvar i magen. Då det är sista barnet, man ska aldrig säga aldrig, så borde jag njuta och klappa extra mycket.

RoxannaS
0

#179 Åh vad de måste kittlas när den har hicka. 

Joobbigt att ha karln din så långt bort. Skulle inte vilja vara själv när min bebis kommer 😐

JeFo
0

Jag kom på en sak som jag är nyfiken på! Hur ska ni vara hemma med bebisen? Alltså när är det tänkt att ni ska börja jobba igen? När ska sambon vara hemma? Såna saker….

JeFo
1

#180 Ja det är en konstig känsla när någon hickar i en 😀 Känns som musen bubblar 😁 Jag har ju tur så jag jobbar 2min hemifrån. Så jag har en jobbarkompis som har BB-jour. Så in dit kommer jag. Hör jag bara av mig i tid till sambon så lär allt gå vägen. Känns ju dock lugnare och skönare efter nästa vecka! Ally, ska du ha snitt så brukar väl det bli runt v38? De vill ju inte riskera att det sätter igång innan då. Så det kanske snart är dags?

[WickedAlly]
0

#177 Låter ju som en bra förändring då, lite längre dagar i alla fall :) 

Ingen aning, jag har varit gråtmild hela tiden men hur mycket man ska tolka in i detta vet jag inte. Vissa blir ju både och, och andra inte det minsta påverkade. Men jag blev en lipsill i alla fall, fast jag har alltid varit ganska känslig av mig. 
Haha, en tvestjärt väntar ingen annan i tråden i alla fall så vitt jag vet, hade ju vart spännande ;) 

Berätta för din bm att du är spruträdd. Jag och min bm diskuterade det lite förut idag, att det måste vara hemskt att att vara nålrädd. Hon sa att man gärna försöker minimera blodprov så gott man kan om någon har ont av det, det är ju inte så roligt för dem heller att behöva plåga sina patienter.

Med kisseprovet kollar de proteinhalten så att de kan hålla koll på att man inte utvecklar havandeskapsförgiftning. Och så kollar de efter infektioner också tror jag.

#178 Då får du knipa! 

Skönt att den lille/a är fixerad, måste kännas bra trots tryck och bortdomnade ben. 

Det kommer verkligen kännas skitskumt när magen är tom igen. Nu har man ju vant sig vid att bära omkring på en boxande basketboll. 

Jag ska vara mammaledig från till slutet av augusti då skolan drar igång igen. Men jag läser på distans och är ju hemma ändå visserligen. Maken ska vara pappaledig varje fredag första året åtminstone. Kan hända att han plockar ut några hela månader framåt nästa vinter. 

#182 Ja, börjar känna mig lite stressad med tanke på att jag inte ens fått någon tid för bäckenmätning och tul än :s 27 dagar kvar som sagt, och snitt brukar tydligen ske i början av vecka 39 här. Så någon vecka innan bf typ. Känns som att de får lägga på ett kol där inne på sjukhuset :O

vevve89
0

Hemma å vabbar med dottern idag. Skönt att få vila bäckenet och ryggen också… Blev en promenad imorse så att vi skulle få lite frisk luft. Riktigt varmt ute!!

Just nu håller jag på att göra Halloncheescake för första gången. Hoppas d blir bra.

Igår kväll hade pojkvännen handen på magen när vi hade gått å lagt oss och efter en stund säger han "Jag tror att det är någon som är nattaktiv". Bebis snurrade som en galning men inte direkt några jättebuffar, bara en. Blev så förvånad när han kände att bebisen snurrade runt!=)

JeFo
0

#183 Tar ett tag innan man kopplar att magen är borta. Jag har aldrig saknat den direkt utan det har tagit ett tag. Denna gången tror jag inte jag kommer sakna den då jag mått så himla kast! Har nog inte fattat än att vi ska ha en liten här hemma snart! Känns lite mysko. Ena tjejen blir ju 5 i april och i augusti blir största 8 år. Denna kommer ju liksom lite efter 😛 Nu har vi ju fått in vanor och så på allt. Ska bli spännande att se hur det går med allt.

RoxannaS
0

#183 Okej låter lite läskigt men 😐

[Thiah]
2

Säg hej till Lenni allihopa. Han och jag har spenderat 2 timmar i soffan och bekantat oss. Vi ska säkert ha roligt ihop om han bara fattar att göra som jag säger! 😂 (sambon kommer snart hem och fixar allt, som trolleri)

Jag smygväntar också på att saker ska sätta igång fast jag har läkartid redan på tisdag. Men är samtidigt jätteorolig för vad jag ska göra om vattnet helt plötsligt går, han verkar ju ännu ligga i tvärläge. På nätterna, om jag ligger på sidan, känns det som om han skvalpar på till vänstra sidan men sedan vänder han sig inte upp eller ner utan liksom skvalpar tillbaka. Så jag undrar om det är så att min smala bröstkorg (efter skoliosen) gör att han faktiskt inte kan vända sig. 🤔

Jag ska vara hemma i cirka 10-11 månader beroende på semestrar, pappadagar och sådant. Sen tar sambon över i cirka 4 månader innan det är dags för dagis. Jag har allt planerat för de närmaste 2 åren. hahahaha 😃

[WickedAlly]
0

#184 Åh, vad mysigt. Måste vara speciellt för partnern när denne kan känna att det faktiskt är någon där inne :) 

#185 Jag tror att jag kommer sakna min mage, men nu har jag ju haft det lätt. Brukar ligga och klappa på magen, undrar hur länge jag kommer fortsätta med det efteråt 😃

Blir ju lite nytt då ja. Kul ändå att tjejerna hunnit bli ganska stora, då kan de ju vara med på ett helt annat sätt med bebisen. Vad tycker de om att det ska komma en liten snart? 

#186 Var öppen med vad du känner så tar bm hänsyn till det och försöker anpassa, skulle hon inte det så byt! Man har all rätt i världen att byta om man inte känner sig trygg. 

#187 Tja Lenni! 

Det är så min lille håller på också, glider lite fram och tillbaka men kommer liksom ingen vart. Men om det skulle starta för dig nu så måste de väl snitta? Det kan de väl inte stå och dividera om i ett sånt läge? Att föda i säte javisst, det går. Men på tvären liksom, det ska man nog vara rejält bred över höfterna för att lyckas med :P

[Thiah]
0

#188 Jo då måste det snittas. Är jag väl på sjukhuset oroar jag mig inte det är att komma dit. Läst på nätet att ligger bebis i tvärläge när vattnet går är det bara att lägga sig ner och ringa ambulansen typ…

Var nästan rädd för att han skulle vända sig idag men bara skakade han på huvudet mellan revbenen och ljumsken. Stackarn hade nästan helt glidit över på vänster sida men skvalpa direkt tillbaka. Kanske får veta på tisdag om livmodern är knasigt formad. 

Dom kanske kan göra ett litet snitt på vänster sida och bara putta ut honom. 😛

#185 Jefo, du kommer sakna magen men inte illamåendet. Jag kommer sakna magen när den var sådär halvstor. Nu är den bara ful och spänd. 🤪

JeFo
0

#188 Minsta är ju bebistokig! Kan klappa och gulla hur mycket som helst! Hon är väldigt noga med att pussa och säga godnatt till magen. Hon frågar varje morgon: kommer bebisen idag?! Äldsta är inte alls så intresserad. Så ska bli spännande och se hur det blir. Äldsta är jätte duktig på att hjälpa till om man ber om det. Har försökt gått igenom lite. Tex att det måste vara lugnt när bebisen äter och att de inte kan ha småsaker överallt… De var med och valde kläder till bebisen som sedan hamnade i BB-väskan. Så har försökt gjort dom lite delaktiga 😀 Största sa: vi kan väl ta en med snopp så får vi se hur den ser ut! Och sen: Stackars pappa om det blir en tjej till, då blir han verkligen ensam kille!

RoxannaS
0

#188 Ja får göra det. 😃

[WickedAlly]
0

#189 Oj, är det så alltså? :o 

Jag har läst lite om hjärtformad livmoder och sånt där, började fundera på om det var något "fel" på min nämligen. Men de har inte sagt något på mina UL så. Sånt ska de tydligen kunna se. Våra små gillar nog helt enkelt att ligga såhär :P 
Men nu är det ju inte lång tid till den 25:e i alla fall, förhoppningsvis så ligger Bobfloyd kvar som han gör. Har han legat på samma sätt såhär länge så är nog chansen att han fortsätter med det rätt stor. 

Haha, hade ju varit himla praktiskt. Hade väl blivit ett litet snitt under ena bröstet för mig då, haha.

[WickedAlly]
0

#190 Haha, gulliga tjejer :) 

Låter fint att de får vara delaktiga, så vill jag också ha det om vi får fler barn (maken har beställt två till :P). Jag blev väldigt svartsjuk när min lillasyster kom och mamma löste det då genom att låta mig vara med på det som gick. Funkade tydligen bra för jag slutade vara elak mot mamma i alla fall :P

soundtrack
0

Jag blir så avundsjuk på er som snart är framme vid dagen D. Just nu känns 5 månader så avlägset långt bort (även om jag inser att det kommer gå jättefort, det har det ju gjort hitills). Jag vill också planera BB-väska och noja över ev sätesbjudning (hur sjukt låter inte det egentligen…) UL verkar ha gjort något med min mage för under dagen idag har jag klart och tydligt känt att det rör sig där inne. Mysigt värre :) Ang förledigheten: Jag kommer att vara hemma i ett år. Har ju BF i augusti och räknar med att gå tillbaka till jobbet efter semesterperioderna nästa år vilket blir mitten av augusti. Ev kommer jag jobba lite extra under våren. Sambon kommer sedan vara hemma från augusti och ca ett halvår. Han kommer dock vara hemma stor del av sommaren också.

RoxannaS
0

En sak jag funderar på. De är om vattnet går på tex lördag eller söndag eller röd dag. Åker man bara in till bb ändå då?

ChristineL
0

#195 - Förlossningen har alltid öppet, men dom brukar vilja att man ringer in först.

CelsiusT
0

#195 Ja förlossningen har alltid öppet, egen ingång brukar det ju också vara. Man kan ju liksom inte bestämma vilken dag eller tid på dygnet man ska föda barn. Det kan ju ske när som helst. 

Men förlossningen brukar alltid vilja att man ringer in när man känner att det börjar dra igång, så dom kan förbereda sig på att det kommer en till som ska föda.

JeFo
0

På gott och ont att man ska ringa! Med första ringde jag tre gånger… Men det var lugnt sa dom. Jag behövde inte komma in! Sen tvingade mamma iväg mig och när jag kom in var jag helt öppen! Bara börja krysta! Jag hade aldrig 3-4min mellan värkarna därför antar jag att de inte ville ha in mig. Andra gången sket jag i att ringa! Ville inte riskera samma sak igen… Hade inte täta värkar då heller men var öppen 7cm. Nu med tredje kommer jag ringa! Är inte rädd för Att stå på mig om det vore så.

fridaas
0

Idag är det 3år sedan man låg på förlossningen och svor för att det kändes som bebis aldrig skulle komma, även att det bara tog 7timmar från första tecken (vattnet gick) tills hon var ute. Fy va tiden går snabbt! "bara" 12v kvar till nästa beräknas komma..

[WickedAlly]
0

#199 Åh, grattis till lilla damen :) 

#198 Oj, jag hade inte tvekat på att ringa om jag haft det så tidigare. Dessutom hade jag överdrivit lite.

[Thiah]
0

#192 min livmoder är säkert på snedden så han tror att han är rätt. hahaha

#194 tiden går superfort. Känns som igår när jag o ally kom på att vi bara hade en vecka mellan oss och det var väl runt v. 12. Tror att vi båda önskade då att tiden skulle gå snabbare. 😃

RoxannaS
0

Okej då vet jag :)

[WickedAlly]
0

#201 Hahaha

Gud ja, då önskade man verkligen att tiden skulle rusa iväg. Och egentligen så har den ju gjort det också :)

[Thiah]
0

Natten var hemsk. Sidan har praktiskt taget gett upp. Känns nästan som efter revbensoperationen. Bajs. Ska ta ett bad för att lindra musklerna lite och eventuellt stoppa kramperna i musklerna. Får hoppas det hjälper för just nu har jag lite svårt att använda höger arm o att vara i de flesta ställningar ä. Så värdelöst. Är glad att sambon är hemma idag i alla fall för det blir inte mycket gjort.

RoxannaS
2

Fick hålla i en 4 månader gammal bebis igår. 😍

fridaas
0

#204 usch håller tummarna för att badet hjälpte! Jag orkar inte gå upp idag, fast jag borde. Har massor att göra innan svärföräldrarna och min pappa med fru kommer. Behöver göra steken vi ska äta, tårtan, lägga om bandagen på hundens tass osv. Men jag vill bara stanna i sängen idag..

[Thiah]
0

#205 visst är dom små? #206 nåja, lite hjälpte det kanske. Tror det mest hjälpe min hjärna att slappna av. Blir lätt spänd när jag har ont och bli immobiliserad och då blir allt värre. Men jag måste verkligen ta det lugnt idag. Skönt att ha läkartid på tisdag, då kan jag visa upp hur lätt jag blir förstörd i ryggen och hur handikappad jag blir då.

CelsiusT
0

På morgonen blir magen stenhård och putar utåt, håller i sig någon till några minuter och släpper sedan. Efter en stund kan det komma igen. Ibland är det bara en gång precis när jag vaknar, ibland är det flera gånger efter varandra. Kan det vara SD? Gör inte alls ont, är bara lite obekvämt. Eller vad kan det vara som gör så? Varför får jag det just på morgonen? Är i v19 (18+6).

Wida
3

Nu är hon här!

Efter ett misslyckat vändningsförsök då lillpluttan låg fixerad i säte, med för lite fostervatten och misstänkt tillväxtsrubbning fick vi tid ganska snabbt för ett snitt.

Den 13/3 plockades vår dotter ut, helt ihopvikt med fötterna uppe i pannan, 2790 gram och 48 cm lång

CelsiusT
0

#209 Grattis =) Så söt, längtar ju bara ännu mer nu ;P

[Thiah]
0

#209 när man talar om trollen så dyker de upp :D vi har undrat över er. Vilken liten goding ni fått. Stort grattis

soundtrack
0

#209 Stort grattis! Nu värker det ju ännu mer i livmodern av längtan :')

JeFo
0

#209 Ja äntligen hör du av dig! Stort grattis till en söt tjej 😀 Nu vill jag ha ut min också!!! Lycka till med allt nu!

RoxannaS
0

#207 Haha ja mini mini 😍

#209 Åh grattis! Så söt hon är 😃

fridaas
0

#209 grattis! Va söt! Nu börjar man längta ännu mer efter sin egna bebis :P

[MyCassie]
0

Är i vecka 29+5 så inte långt kvar nu. 

Det värsta av allt är att man kan typ inte äta någonting just nu utan att spy. Pasta går inte, ris går inte, lasagne går inte… illamående titt som tätt och kan kräkas för minsta lilla vilket är skitjobbigt.

Är också något less nu, sitter och grinar från dag till dag och vill helt enkelt inte vara gravid längre. Min kropp orkar inte, mina leder orkar inte, jag orkar inte… allt är bara piss just nu.

RoxannaS
0

#216 Åh vad tufft. Men skönt att det inte är så långt kvar nu då 🙂

[Thiah]
0

#216 jag förstår det där med att vara trött och inte orka. Jag skulle nästan önska att jag på tisdag får höra att ryggen skulle må bäst av att Bobfloyd kommer ganska snart. Nu när jag väl börjat gå sönder har jag nämligen svårt att tro att det kommer läka innan han föds och de där extra kilona är borta från ryggen. Då har jag ändå bara 4-5 veckor kvar… 

Säkert sitter en del oro inför tisdagen i också som gör att jag spänner mig och det bildar en ond cirkel med trasiga muskler och taskig sömn. 

Känns nästan lite egoistiskt att tänka att jag vill ha tillbaka min kropp och att ungen faktiskt kan komma nu. Är inte alls glad i att vara gravid och när han sparkar på ömma punkter kan jag nästan bli sur. Stackarn i magen har ju inte gjort nått för att förtjäna att morsan redan nu är grinig på honom. 

Sambon har i alla fall varit gullig idag. Förutom när han, efter att ha tittat på mig en lång stund säger ; du har påsar under ögonen. Du brukar inte ha det….

Ah men tack för det liksom 🤪

[MyCassie]
0

#218 Jag har också flera ledsjukdomar som verkligen låter mig minnas dem under graviditeten. Mitt högra Ben tex har känselborfall pga min diskbråck och ischias. Den är nästan förlamad och vill inte funka som jag vill den ska.

RoxannaS
0

Men usch vad tufft ni har det. Får väl se hur jag mår i slutet sen då. Har 10% skolios jag. 😐

[Thiah]
0

#219 Mina leder håller ju så jag har det absolut inte så hemskt som du. Din kropp kanske även är trött från första graviditeten? Ischias har jag bara lite men det är så svårt att veta vad som är ryggont för att jag måste ta det lugnt och vad som är ryggont för att jag har en megamage. 

#220 Jag har opererats 2 gånger pga min svåra skolios och min graviditet har ända till för en vecka sedan gått helt bra. Blev sjukskriven för 6 veckor sedan för att ryggen bråkade men så fort jag tog det rejält lugnt (jobbade på förskola med minstingarna) så var det lugnt igen. Så du kommer säkert klara det fint 🙂, jag gissar dessutom att du är yngre än mig och yngre kroppar brukar hålla bättre.

RoxannaS
0

#221 Ja, jag är nyss fyllda 20 😃

revbenen på höger sida är de som tar mest stryk. För det är ditåt jag är sne. Så jag hänger väldigt mycket på dem.

[Thiah]
0

#222 jag har själva utbuktningen på högersida så de har opererat revbenen där. Hela min bröstkorg känns helt spetsig när den borde vara rund.

[MyCassie]
0

#221 jo det var första graviditeten som gav mig disk råck och ischias. Sen har jag ju EDS också och allt vad det innebär och den kroniska smärtan i lederna är ibland så enorm så jag grinar. Tur är har jag smärtstillande medicin men får endast ta det när det är som värst och jag inte står ut längre.

[MyCassie]
0

Förhindrar dock inte lederna att subluxera kontinuerligt ska tilläggas.

RoxannaS
0

#223 Åh usch lät ju inte speciellt skönt 😕

CelsiusT
0

Ingen som har någon kommentar på mitt inlägg i #208?

vevve89
0

#208 jag har oxå så till och från. Så skulle oxå vilja ha svar på det.. =) Blä. Mår piss ikväll. Ont i ryggen, drar i sidorna och mår illa. Bebis trycker åt sidan oc har sparkat massor nu under kvällen… Mys med rörelse men ikväll känns allt bara jobbigt…

CelsiusT
0

#228 Ja här bufflar det runt som sjutton. Har allt en liten vildbase i min mage. Hen är alltid i full fart tycker jag, inte många lugna stunder under dagarna och än mindre på kvällarna. Ska bli spännande att få ut den här krabaten, kommer säkert bli riktigt jobbig.. hehe.. Tyckte det var gulligt med allt sparkande i början, men nu har det hållit på ett tag och nu är jag rätt trött på det faktiskt. Speciellt eftersom det spär på mitt illamående =(

vevve89
0

#229 jag älskar sparkarna för det mesta, då man verkligen.känner att det är någon där inne och att hen lever.;) Jag mådde bara illa i början av grav… Inget på flera veckor nu men ikväll säger hela kroppen ifrån å däribland illamående.

CelsiusT
0

#230 Tyckte det i början också, speciellt då efter att magen inte vuxit på flera veckor och jag inte kände något annat av graviditeten än illamående och spyor (trodde nog man skulle börja märka graviditeten runt 13-14) så nog var det mysigt när sparkarna kom (i v17 vill jag minnas). Men nu tycker jag mest det är irriterande. Gillar inte alls det här med att vara gravid. Känner mig jättedum, trodde att det skulle vara mysigt och trevligt, men mår bara illa och inte blir det bättre av att magen studsar runt och trycker på alla inälvor. Känns ju som om man är extremt körig i magen, men det blir inget resultat av det utan det bara fortsätter att köra på. Önskar att magen skulle börja växa utåt snart, känns som om det inte riktigt finns plats i magen längre. Och lite tråkigt att se att det syns så mycket på andra som är lika långt gångna när ingen märker något på mig och jag ser bara pyttelite på magen när jag är naken (men undrar ibland om det är inbillning). Får hela tiden kommentarer om att allt blir bättre när jag går in i andra trimestern, folk tappar hakan när jag säger att jag går in i v20 imorn. Det syns liksom inte. Och så känner jag mig dum för det med, för egentligen borde jag ju vara glad att inte ha en mage i vägen. Men som sagt, det börjar kännas trångt där inne, blir liksom jobbigt när jag inte får plats med mat och har nu börjat må illa efter måltid (full magsäck och kickande unge, ingen bra kombination).

RoxannaS
0

#227 Hade jag kunnat hade jag gärna svarat. 😕

#231 Och här sitter jag och ser fram emot bebismagen som mest, och så kommer ni med såna här skräckhistorier 😐

Men du ska ju absolut inte känna dig dum, alla blir inte lika stor, vissa syns det inte alls på fast de är höggravida. Så skäms inte för det!

vevve89
0

#231 kan ju iaf vara glad att jag inte fått sånt illamående. Inte spytt en enda gång. Kroppen är inte som den.borde dock. =/ jag började känna rörelser i v 15 om jag minns rätt och är i v 22 nu. Har en liten mage men den syns iaf… ;) (förlåt att ja skriver så kort osv men jobbigt att skriva långt på mobilen)

[WickedAlly]
0

#208 låter som SD/braxton hicks ja. Hade också det på morgonen runt de veckorna :) #209 åh så fin, skönt att allt gick bra. Har nämligen också en dubbelvikt bebis som vägrar vända sig. *** Idag är jag trött, vi har varit i Tyskland över dagen och bilresan tog hårt på kroppen. Kan inte sitta rakt längre, blir skallad i revbenen hela tiden. Fick halvligga hela vägen och mitt i det hela fick jag en gråtattack. Stackars pappa blev helt förskräckt. Har för övrigt bestämt mig nu, vill bli snittad. Har pratat med farmor som jobbat inom vården i många år, min bm samt en som gått genom samma sak och alla rekommenderar snitt. Ska ringa på måndag och försöka reda ut allt. Ska avboka bäckenmätning och tul tänkte jag. Onödigt att utsätta lilleman för den extra strålningen.

[Thiah]
0

#234 kan tänka mig att det är skönt at beslutet är taget? Du får sträcka ut dig i sängen i natt och låta ryggen vila ordentligt. #231 min chef var dubbelt så stor som mig hela tiden fast hon var 4v efter mig i tid. Jag fick(får) hela tiden försvara min lilla mage för folk verkar tro att man ska vara en viss storlek. Har nästan blivit paranoid och tror att Bobfloyd är för liten… Men när vi var på besök på förlossningen så hade jag helt plötsligt störst mage av de par som var där och då hade vi gått minst veckor. Rätt var det är så är magen där fast jag vet att det känns motigt nu.

[WickedAlly]
0

#235 riktigt skönt, hoppas bara att jag slipper bråka med dem om det. Har legat platt i sängen sedan vi kom hem vid åtta :-D Tyckte också att jag hade pyttemage, sen en dag var det plötsligt mage överallt.

CelsiusT
0

#232 Skäms inte för att magen är liten. Skäms för att jag önskar att den vore större. Är så tråkigt att vara gravid så pass långt gången och få sådana kommentarer som jag får. Känns som om folk inte tar mig på allvar. Känns som om folk inte fattar att jag är gravid och märker ju ständigt att folk inte fattar att jag är så långt gången som jag är. Så önskar att jag hade fått min mage. Men som sagt, alla säger ju att det är så jobbigt när magen kommer så skäms lite över att önska det, jag borde ju vara glad att jag inte har fått någon mage än.

#233 Lyllos dig som sluppit spy. Det här ständiga illamåendet är inte kul. Åt nog lite för mycket middag, för kickarna gjorde att jag började spy nu ikväll igen. Är ju så van att äta middag på kvällen så känns så konstigt att inte kunna äta kvällstid som vanligt.

#234 Aha, då är det ju det som jag haft egentligen hela graviditeten enligt BM, men bara att det märks så mycket mer nu när livmodern är större. Är ju bra antar jag? För det är väl livmodern som tränar upp musklerna inför förlossningen vad jag förstått?

[WickedAlly]
0

#237 Japp, stämmer bra :)

RoxannaS
0

Dum fråga igen. Men är de farligt att ha sex i början av graviditeten ? Eller någon gång under den? Vågar inte alls nu för att jag inte vet.

CelsiusT
0

#239 Ingen som helst fara att ha sex. Sexa på så mycket du bara kan så länge ni båda fortfarande vill ;P

Jespersen
0

Jag får också mycket sammandragningar på morgonen, och även på kvällen. Nu har jag ju börjat få även när jag lyfter/stressar så jag är sjukskriven nästa vecka. 

Hoppas att vilan gör att det lugnar ner sig så att jag kan fortsätta jobba som vanligt sen :) I alla fall ett tag till!

Jag är så himla nervös över att inte få gravidpenningen beviljad.. Chefen lär ju snart vilja ha besked på när jag ska gå hem, men om jag inte får GP så vill jag ju inte gå hem två månader innan, utan kanske försöker jobba en månad till då för att inte ta så mycket av föräldradagarna.. Det är en himla stress det här. 

Och hur ska man göra med föräldradagarna? Hur länge ska man vara hemma? Just nu lutar det åt att jag kommer ta ut bara fem dagar/vecka och istället vara hemma lite längre. Jag har en känsla av att det inte kommer att kännas så roligt att lämna sin ettåring på dagis :/ 

Sen ovanpå alla tankar på sjukskrivning och föräldraledighet så är vi mitt uppe i lånekrångel med ett husköp som sambon blivit helt besatt i.. Känner lite att jag nog går och lägger mig i ide nu och vaknar när allt är löst.

[Thiah]
0

Ryggen är bättre idag. Hjälpte att äta lite tabletter och ta det lugnt igår. Märker av det en del så får ännu ta det lugnt men absolut bättre. Drömde i natt att jag fick ul gel på handen och kunde därmed se Bobfloyd. Han låg med fötterna upp huvudet ner och tittade upp på mig. Sköterskan skrev 3,6 på min mage, hans beräknade vikt just nu o att han skullr väga 6kg när han föddes.. eek ;) Det där med föräldra o gravidpenning är jag glad över att jag helt slipper. Här måste man bli ledig 30 vardagar innan födseln.

vevve89
0

#237 det är skönt att jag sluppit det… =) men är drygt ibland när dom frågar på jobbet "du mår väldigt bra va? Inget illamående eller så? Va härligt!" När jag mår vissa dagar dåligt på annat sätt. Ryggen börjar säga ifrånoch har växtvärk… Inatt har det varit en jobbig natt. Ont i ryggen och inget bekvämt sätt att ligga. Pallade upp medkudde men fick ändra flera gånger och var uppe 4 ggr n kudde men

CelsiusT
0

#243 Jo men precis, illamåendet är ju inte allt. Här är det ju både illamående, foglossning, trötthet, växtvärk osv som tar på en. Så det är ju inte bara illamåendet som påverkar. Fast jag tycker nog att illamåendet är värst av allt, alla gånger. Det där andra är sådant som jag kan hantera, jag kan se vad det är och hantera det, även om jag ibland både skriker och grinar för fogarna. Men illamåendet är tufft, går inte att hantera.

soundtrack
0

#241 Jag o sambon räknar med att vara hemma i 1,5 år sammanlagt (jag första året o sedan han). Som jag räknat på hittills så kommer jag ta ut 4 d dagar/v o han 5 dagar/v och då lite dagar kvar för senare behov (kommer inte ihåg hur många riktigt). Skulle jag också ta 5 dagar/v skulle dagarna typ ta slut på 1,5 år…

RoxannaS
0

#240 Jo men jag tänkte eftersom jag haft mf förut. Om man bör vara extra försiktig då?

CelsiusT
0

#246 Sex påverkar inte missfall. Det påverkar ingenting vad gäller graviditeten ;P Så sexa på!

RoxannaS
0

#247 Okej, för någon skrev på ett annat ställe att dennes bm rekommenderat att vänta ett par veckor om man haft missfall tidigare. 😐

[Thiah]
0

#248 hon menade säkert att man ska vänta medan man blöder och läker efter missfallet.

Har man en normal graviditet är sex inget problem så länge set är skönt.

CelsiusT
0

#248 Okej, det är med största sannolikhet som Thiah skriver. Man ska nämligen vänta lite med sex direkt efter själva missfallet, tills man fått ut allt och slutat blöda. Det handlar främst om bakterier. Men nu är du ju gravid, så nu har du inget missfall. Och sex och graviditet är ingen fara!

RoxannaS
0

#249 #250 Okej, tack så mycket 🙂

Jespersen
0

#145 Okej, ja lite vill man ju ha sparat också.. Men mindre än 5 dagar/vecka kommer nog bli knapert ekonomiskt. Jag kanske får nöja mig med att vara hemma lite mer än ett år då.

[Thiah]
0

Låg på rygg i sängen imorse och det var som om magen helt försvunnit. Man såg nästan konturerna av Bobfloyd där han låg på tvären. Någon som vet varför det blir så? Sitter jag upp känns magen som vanligt. Han kan väl inte sjunka ner och därmed minska magen om han ligger på tvären?

soundtrack
0

#252 Jag har en förhållandevis bra lön och min sambo tjänar bra så vi ska klara oss på att jag tar 4 dagar/v utan problem (vi hoppas på att köpa hus snart vilket kommer höja våra nuvarande månadskostnader en del, annars hade jag kanske tom testat med 3 dagar/v) och det är jag så tacksam för.. Som du säger, man vill ju inte behöva sätta en 1åring på dagis..

soundtrack
0

I natt drömde jag min första förlossningsdröm och den var inte det minsta rolig :S Av någon oklar anledning befann jag mig på förlossningsavdelningen. Jag hade fortfarande några veckor kvar till BF och det var inte alls så att jag på G att föda på något vis så jag vet inte riktigt varför jag var där.. Hur som helst så beslutar barnmorskorna helt plötsligt sig för att det är dags för mig att föda barn! För att få igång förlossningen så ger vi oss ut på en promenad i sjukhuskorridorer med enda syftet att jag ska bli kissnödig för när jag blir det så betyder det att jag är redo att föda!? Själva förlossningen ska sedan ske i ett badkar (modell sånt man har hemma i badrummet) som är fyllt med vatten upp till en nivå på typ 10 cm… Jag blir nedtvingad i det badkaret och uppmuntrad att börja krysta trots att varken vattnet gått eller att jag har värkar, haha. Så bissart! Och mit ti allt det så dyker min stackars sambo upp som jag uppjagat ringt efter. Han har med sig lite vänner och dom slår upp ett gäng campingstolar bredivd som dom slår sig ner på. Och jag ligger i badkaret och stortjuter och har panik. Ungefär där vaknade jag, tack gode gud… Och till saken hör att barnmorskorna var två fd arbetskamrater till mig som jag aldrig skulle vilja ha ens i närheten av ett förlossningsrum IRL. Hua. Känns som att förlossningsskräcken börjar komma smygande nu…

RoxannaS
0

#255 Nej men gud vad hemskt! Vilken vidrig dröm! Uscha! Tur att det bara var en dröm då!

CelsiusT
0

#255 Vad jobbigt =(

Jag har massa förlossningsdrömmar till och från, och det går så jäkla bra varenda gång. Olika ställen varje gång, ofta hemma i sängen eller i badkaret på förlossningen (en gång på toalettstolen på förlossningen?). Och jag fixar det galant varenda gång, allt är perfekt även om det är tufft. Börjar tro att allt kommer gå käpp rätt å h*****e bara för att alla drömmar är så fina.

(till o med sambon har haft förlossningsdrömmar, fast hans är mer läskiga)

soundtrack
0

#257 Vi får hoppas att du drömmer sanndrömmar ;) Jag tror också att min förlossning kommer bli överjävlig, men det är mest för att graviditeten varit så pass enkel och "smärtfri" hittills..

CelsiusT
0

#258 Ja så sett så borde min förlossning gå smidigt ;P Tycker det är en h*****e att vara gravid =S

JeFo
2

15 dagar kvar…. Kan alltså vara dags närsomhelst! Känns ändå så långt ifrån 😣😁 Mysko värre!

Jespersen
0

#260 Spännande! :)

JeFo
0

Det är spännande med första…. Då vet man inte vad som väntar 😛 Nu med nr3 vet jag inte hur jag känner 😁 Klart jag vill ha ut den lille/lilla, längtar så… Men för att komma dit… Hmm… Min första förlossning var kanon, andra mindre bra ( vet inte varför!) så jag är lite nervös inför detta, tror jag. Mysko inlägg, men jag vet inte vad jag känner! Kanske därför jag är nervös?

RoxannaS
0

#262 Antagligen därför. Men det kommer säkert gå jätte bra. 3:e gången gillt 🙂

[Thiah]
0

#262 kanske är helt sunt att vara lite nervös? Är sambon ledig nu?

Jag tycker det ser ut som min mage sjunkit ner men jag förstår inte hur den kan ha gjort det när bobfloyd ligger på tvären. Magen har ju inte direkt varit hög innan. Bobfloyd är super pigg och jag är bara trött. Nojjar lite över slemproppen och den annorlunda värken jag haft i ryggen idag också så det är tur att jag har läkare på tisdag. Magen är så spänd när jag ätit att det knappt gick att stå rakt. Huden skulle säkert brustit om jag sträckt på mig. 😉

JeFo
0

#264 nej han jobbar troligtvis hela veckan ut 😁 sen är han hemma. Har slemproppen gått? Jag har ryggont som bara den och mensvärk varje kväll. El ja det liksom svider i magen… Rädd att det ska sätta igång i veckan bara för att det vore bättre med veckan efter. Min kropp klarar inte mycket mer! Hade gått under om det varit ytterligare en månad kvar. Nu vill jag ha livet tillbaka. Att vara gravid är inte min grej!

[Thiah]
0

#265 Tror inte den gått men är inte säker, därför jag e lite nojjig. Den skulle helst få stanna kvar! Magen har ändrat form och han trycker ut huden mycket mer. Irriterande för det spänner och drar. Sen bränner det lite i höfterna om jag försöker stå rakt.

Jag har en månad kvar o jag e så less. Du har ju haft det ännu värre så förstår att du är det också. Att vara gravid är verkligen inte mim grej heller!!

fridaas
0

na.g har vi firat dottern och mig och hon fick en kanonbok av min mamma som beskriver hur en bebis blir till, "spermie till ägg är lika med bebis" heter den, skriven av Jenny wik. Rekommenderar den verkligen till de som ska bli föräldrar på nytt eller har frågevisa barn :) Sambon masserade min rygg, ett tag gjorde han det regelbundet (innan graviditeten) för att jag lätt får muskelknutor i ländryggen och axlarna. Men sen blev jag gravid och har inte tyckt om det, men ikväll var det dags och vilka muskelknutor man får! Hade glömt bort det sen sist :P

[WickedAlly]
1

Haft besök av familjen idag, är helt slut. Men bebis är kvar i magen och nu ska vi sova. I morgon ska jag ringa om snitt. Usch. Så, det var min rapportering idag. Är duktig och följer regeln :p

[Thiah]
0

Klockan är lite efter 2 här. Var nyss på toa och fick helt plötsligt mega ont i magen. Det drog och spände till och jag kunde inte ens hålla handen på huden för allt var så ömt. Bobfloyd verkade inte heller uppskatta upplevelsen för han sparka mig i sidan. Härligt värre… Nu ligger jag i sängen och har lite mensvärk men hellre det än det där mega onda just. #268 trevligt med besök :)

JeFo
0

#268 Bra att du håller dig till reglerna 😀 Skönt att man kan bli lugnad! Jag trodde det var dags för BB i natt. Började 22 och slutade efter 1. Antar att det var förvärkar. Klockade 10 min mellan varje. Vaknade och är super trött! Ska försöka sova en timme nu…

[Thiah]
0

#270 Nära nära alltså 🙂

Jag somnade om lite efter 4, sambons klocka ringde 5 + 6 + 06.50….. Jag är som en halvdöd, jäkla grinig, padda. Magen verkar träna sammandragningar hela tiden och mitt humör är verkligen inte bra. Ska äta och sen se om det blir bättre…

CelsiusT
0

Har haft sd sen kl 3 inatt, ungefär en gång i timmen. Vaknat varje gång och stört mig på obehaget. Och varje gång jag vaknat så har jag även haft sånt där kapraltunnelsyndrom eller vad det heter (när fingrarna domnar). Känner mig lite seg i huvudet nu.

Men jag måste få fråga, mina sd hänger i ganska länge. Är det ungefär lika länge som värkarna hänger i sen? För jag trodde nog att värkarna var "kortare" än såhär =(

JeFo
0

#272 Mina värkar håller på som mina sammandragningar. Ca 30sek skulle jag gissa på… Tror det är trångt i magen. Bebisen tycks inte hitta någon skön ställning utan flyttar sig hela tiden. Jag är mör!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer