Gravid iFokus

Gravid

Etikett: barnlängtan
Läst 20223 ggr
mini2
17

Vi som satsar på bebis 2014!

Hej!
Jag vet att jag lite tidig med tråden och att de flesta antagligen försöker med ett 2013-barn innan det blir 2014-försök.
Men jag och min sambo ska börja försöka skapa bebis nummer 2 i Maj/Juni (Antagligen Maj) och det vore så kul att prata bebis-snack med andra mothers-to-be!

Hängde här mycket under min första graviditet :)

ChristineL
0

Bra initiativ tycker jag, hoppas fler hoppar in :)

mini2
0

Tack :) Hoppas jag med! Kommer ihåg vilket fint stöd man fick här ^^

mini2
1

Ingen mer som tänkt starta strax? :) 
Här har vi bestämt att vi börjar på torsdag! Alltså, blir bebisen till på första försöket, första samlaget, blir BF den 1:a Januari 2014 :)

[Thiah]
0

Vi håller på fast vi har ett uppehåll efter en MA för 2 veckor sen. Ska snart satsa 🙂

mini2
0

Oj, ledsen för erat MA :( Men kul att ni ändå snart är på't igen då! 
Hoppas fler och fler hakar på! :)

Tina-A
0

Japp, här är vi ett år senare. Vi satsade på ett januaribarn 2013 men som det ser ut nu satsar vi på ett januaribarn 2014.

Att det skulle ta 1 försök att göra första barnet och att den sen skulle ta minst 12 månader (vet inte hur lång tid ytterligare vi måste vänta, kan ju bli huur länge som helst…) kunde jag aldrig tro!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

mini2
0

Tina-A, vi försökte med sonen i februari 2012 och blev gravida i februari på första försöket, helt otroligt tycker jag. Men jag hängde här mycket då och kommer ihåg att ni också nyss börjat försöka… Hoppas verkligen ni får till ett syskon snart! <3
Men som du skriver så vet man ju aldrig hur snabbt det tar sig. Som sagt blev ju första till på första försöket, men jag tar inget för givet och hoppas vi har den turen och lyckan att få ett barn till. (Och 1-2 till i framtiden ;))

Nedräkningen har börjat nu för min del iaf, på torsdag (Morgon, garanterat ;)) smäller det! Då börjar vi och BF blir tidigast den 1:a januari. Naturen gör ju som den vill, jag menar, skulle BF bli 1/1-14 kan bebisen ju bestämma sig för att komma tidigt också. Egentligen spelar det inte såå stor roll. Jag blir glad bara det blir ett barn! <3

fridaas
0

Här funderar vi om det börjar bli dags för ett syskon till, dock är sambon tveksam om han vill ha en nu till nästa år då våran blir tre år.. Han är rädd för trotsen sen när syskonen blir tre för då har vi isf en 3åring och en 6åring samtidigt. Men jag vill ha ett syskon nu så det inte blir så stor ålderskillnad på dem. Så vi får väl se.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

PogoPedagog
0

Jag har en lite plutt som fyller 4 mån i morgon:) Skulle vilja att han fick ett syskon nära inpå, gärna 2014. På tisdag ska jag till antenatal och försöka få till en bäckenröntgen för att vara säker på att jag kan föda vaginalt då den första aldrig kom förbi spinetaggarna och min syster oxå haft svårt att klämma ut sina. Egentligen vill jag helst ha snitt igen då jag är jätterädd att spricka men om det inte går får dte väl bli besök hos aurora nästa gång vi lyckats bli gravida.

Ska även fråga dem hur snart vi får börja försöka igen, får så många olika bud om vad som är lämpligt efter snitt.

mini2
0

#8, Ja det är ju risk att trotsen kommer samtidigt, men är det inte lite trots varje år i princip? (Vet ju att det finns 2-års trots och så också..?) :) Kanske är önsketänkande, men jag tror allt man fixar det :) 
Kul att du vill iaf :)

#9 Åh då är våra små nästan lika gamla, min pojke är 4 månader och snart två veckor :) Okej okej, jag är livrädd för snitt jag xD Sen blev jag förlöst med sugklocka och hade en lååång och utdragen fl. Hoppas nästa blir lättare!
Jag har hört ett år, men det finns ju garanterat undantag tror jag :)

fridaas
0

#10 Jodå jag tycker nog det är trots lite då och då, kvittar vilken ålder det än är. Fast kollar man på hur jag och mina syskon har varit så har det varit extremt mycket trots just i 3- och 6årsåldern. Men det går ju över förr eller senare får man hoppas 🤪

mini2
0

#11 Haha ja det är nog så ^^ Själv undrar jag hur f-n det ska gå att ta hand om två små samtidigt, men jag menar, det finns ju tvillings-föräldrar som klarar det, så varför skulle inte jag kunna klara en ettåring och en nyfödd samtidigt? ;) (Blir jag gravid direkt kommer sonen vara runt 1 år och 2-3 månader när nästa kommer) 
Det blir nog vad man gör det till? ^^

[Thiah]
0

#5 man kan ju inte göra annat än vara positiv trots alla nya farhågoe jag fått. Men när maj kommer så är det bara att satsa, sen får vi se hur lång tid det tar. Tur att det är så kul att försöka ;)

mini2
0

#13 Håller tummarna för att det går fort för er! :) Ja tur är väll det ;)

jackiejohn
0

Får börja skriva här då ett 2013 barn inte kommer bli tillför oss så vi kämpar fortfarande på!! Tar de sig denna månad blir det bf 10 januari! :) Hoppas hoppas…i juni har vi försökt i 1år så längtar verkligen efter ett plus nu!

[Thiah]
0

#14 tackar. 

Hoppas det går bra för er andra också.

PogoPedagog
1

Har varit på samtal hos antenatal idag och det känns jättebra. Så det blir försök med vaginal födsel nästa gång men om värkarna inte har god fart ända från början avbryter de tidigare än sist för ett snitt. Fick prata igenom allt och få svar på alla mina funderingar med en riktigt bra doktor, skönt! Enda tråkiga var att vi måste vänta minst ett år helst 1,5 innan vi börjar jobba på ett till barn.

Rutan_
0

#9 Minst ett år ska man vänta efter ett snitt.

Rutan_
0

Åh såg nu att du redan fått svar.

mini2
0

#15 Håller tummarna! :)

#16 Tack :)

#17 Skönt att du fått svar på dina funderinger! Men vad trist att ni måste vänta :( Kan tänka mig att det måste kännas skönt att veta om ifall ni skulle planera in ett kejsarsnitt eller föda vaginalt. Och att de förmodlingen kommer vara extra uppmärksamma om det inte går som det "ska", så du slipper ha ont mer än nödvändigt menar jag ;)

mini2
2

Imorgon kör vi igång!
Blir någon gravid imorgon blir BF den 01-01-14! :) 

Vem tror ni vaknar lycklig imorgon? ;)

Amtherese
2

Vilken rolig tråd!! Jag och sambon ska försöka till hösten, pga högskolestudier vill vi inte ha förrän tidigast juli så jag kan läsa klart hela det året. Någon annan som försöker/ska försöka med första barnet? Någon annan i samma situation med studier? Någon som har erfarenhet av p-piller och när det är dags att sluta, har läst en massa olika.. Åh så många tankar som snurrar, spännande!!! Räknar dagarna tills det är dags att försöka!! :) Kommer följa tråden slaviskt, hoppas på många inlägg :)

[Thiah]
0

vi försöker med första. Slutade med piller i november pga problem med själva pillren.   Jag blev gravid redan i januari men tyvärr så dog fostret.  Men om 2 veckor får vi pröva på nytt 😉

läste någonstans på nätet att det visst ska vara "lättare" att bli gravid de 3 första månaderna efter att man slutat med pillret.

Amtherese
0

Ja jag har med läst att det är lättare direkt. Ska testa det, för oss är det bättre om det blir senare än "för tidigt"… Hoppas det går bra för er så det kan bli en 2014 bebis :)

Tina-A
0

ÄL på ingång antagligen, i mitten på veckan som kommer tror jag att det är dags. Igen. Så vi håller tummarna som vanligt! :)

fridaas
0

Nu kom mensen, bättre lycka nästa månad kanske. Fast än gör det mig inte så mycket, det blir om det, annars får det va.

Betsybetty
0

Hej! Kul att hitta fler i samma situation. Vi vill satsa på bebis så fort som möjligt under 2014. Första barnet och är så nyfiken! :)) Jag har ÄL den 26/4, blir det på första försöket blir det BF 19 januari. Nu till min fundering. Självklart är jag glad bara jag kan få barn och att det i så fall blir ett friskt sådant. MEN nu när man ändå kan planera lite skulle jag så klart vilja vara ganska säker på att det blir 2014 så att det inte kommer i sent 2013. Vad tror ni? Ska man hoppa över en ÄL-period och vänta till nästa eller känns det ganska säkert att det blir ett 2014-barn ändå med tanke på BF den 19 januari? Jag vill ju så fort som möjligt. :)) Kram till alla blivande mammor! /Betty

Tina-A
3

#27: Du kan eventuellt bli flyttad vid ultraljudet även fast du vet när du haft ägglossning, så eventuellt kan du bli tillbakaflyttad någon vecka. Sen är det ju inte omöjligt att föda 3 veckor (eller ännu tidigare) innan BF heller så säker kan du ju aldrig vara, det finns inga garantier. Jag har 2 vänner som fött 3 veckor och 3½ veckor för tidigt.

Betsybetty
0

Hej Tina! Tack för svar. Jo du har helt rätt. Det är detta jag hela tiden haft i bakhuvudet. Inte för att man jan vara säker att det blir på första försöket men jag tror ändå jag hoppar över denna ÄL så satsar jag på nästa. Då hinner jag äta lite ned folstra också! :)) Planerar du bebis till 2014 nu?

Tina-A
0

#29: Japp. Vi har kört i ett år nu och tänker inte pausa oavsett när det blir.. :) Det är nog klokt att äta lite folsyra innan också! Och februari är en fin månad att föda i, min dotter är född då ;)

Amtherese
0

Har ni några tips på vad man kan göra för att "öka chanserna att bli gravid"? Vad bör man tänka på? Lagom vikt, lagom motion, lagom mat och alla andra lagom… Men finns det några knep, skriv allt ni kommer på :)

ChristineL
1

#31 - En säger att LCHF-kost hjälper, börja äta folsyra redan nu, EPA-glandin finns på hälsokostbutiker, du börjar äta en tablett första mensdagen och äter i 14 dagar (dvs till när du borde ha äl), sen är det bara att vänta, kommer mensen så börjar du om. En kollega blev gravid andra månaden med den hjälpen.

Sen är det ju en fördel att pricka in ÄL, sex varannan dag är det som gäller.

Tina-A
1

#32: En del forskning visar att sex varje dag är bättre än varannan dag :) Så jag skulle säga kör när ni vill, hur ofta ni vill. Jag tror på varje dag!

Det finns ytterligare lite hälsokostgrejer utöver de som #32 skrev och det är rosenrot (från mensens första dag till äl), apriforce (från mensens första dag till äl) och en del använder bisolvon som de tar typ en vecka innan ÄL och fram till ÄL.

[Thiah]
1

Jösses, tar folk verkligen allt det där?

Folsyra är det enda jag egentligen förstår. Jag tänker mera satsa på att äta bra, försöka att inte stressa, njuta av sambon och se vad som händer. 

Just nu väntar jag bara på att blödningarna (efter mitt ma) ska sluta och allt bli normalt igen så man kan försöka på nytt. 🙂

[Zorita]
1

En del äter en massa anannas också har jag hört, men jag vet inte varför. Sen är det bra att dra ner på koffein både för tjejen och killen, samt att killen ska undvika varma bad, cykling och tighta kalsonger. Det är inte bara tjejen som ska kämpa ;)

[Thiah]
1

Tur att sambon hatar tighta kalsonger och har ingen förkärlek för varken cykling, rökning eller massor av kaffe.. Så han slipper lindrigt undan igen, fast iof får han ju lyssna på mitt gnällande så det kanske går jämnt ut ändå 😉

doki
3

vi satsar inte så mycket men fick iaf trillingar 14 januri.

[Thiah]
0

#37 grattis, hoppas det går bra för er! För mig verkar det lite skrämmande med trillingar 🙂

Jag hoppas att blödningen slutat nu, den verkar ha gett upp… *håller tummarna*

mini2
0

Oj vad många som hakat på :) Kul!!

Nu har vi "kört" i lite över en vecka. Känns dock lite jobbigt att jag inte fått mens än (efter förlossningen i november), jag har ju inget att gå efter! Ingen aning om ägglossning osv… Test känns ju onödigt ibörjan tycker jag.

Men men, det blir när det blir, vi kör på ;)

Amtherese
0

En massa bra tips, tack! :) asså jag bara älskar denna tråden! :)

[Thiah]
1

Yey, blödningen äntligen slutat. Tog bara 4 veckor…. Ska ta ett grav.test imorgon och är det negativt så är det bara att tuta o köra ;)

fridaas
0

#41 Va skönt att äntligen sluta blöda!

Vi har börjat fundera hit och dit nu igen om hur vi ska göra. Jag vill ha ett syskon till dottern nu, men samtidigt inte. Jag har precis blivit timvikarie inom äldrevården och förra graviditeten var extrem jobbig, dels med rejäla foglossning som kom väldigt tidigt och illamående som gjorde att jag blev inlagd på sjukhus pga svält och uttorkning då jag inte fick behålla någonting. Blir det likadant nästa gång blir det jobbigt att jobba, men förhoppningsvis kommer nästa graviditet gå mycket bättre än förra.

Sen blir sambon arbetslös nu i maj, och då börjar vi självklart fundera på ekonomin. Visst vi var arbetslösa båda två när jag väntade dottern och det löste sig, sambon fick jobb när hon var 12dar gammal. Men nu har vi ju redan en som kostar pengar, innan var det bara han och jag.
Men eftersom vi har dottern så har vi redan spjälsäng, vagn, skötbord och babyskydd (eventuellt behövs det bytas, vet inte vad "bäst föredatumet" är på sånna).

+ att vi behöver flytta om vi ska ha ett barn till, vi bor bara i en trea.. visst första halvåret går det bra, då sover bebis i vårat rum ändå, men sen. Dotterns rum är för litet för att de ska kunna dela.

Men jag vill ändå ha en liten till 😐 Sambon säger att det kvittar, men helst vill han vänta ett år till för att vi inte ska ha en treåring och en 6åring samtidigt iom den befarade trotsåldern..
Men känns som att 4år mellan dem är lite för mycket, det är det mellan mig och min syster och som barn hade vi inget gemensamt, men det har vi tagit igen nu som vuxna iofs.

PogoPedagog
0

#42Men måste ni verkligen flytta då? Är rummet så litet att två barnsängar inte går in? Jag tänker att så länge bara sängarna går in får väl barnen leka i resten av lägenheten. Utrymme inomhus är väl egentligen inte nödvändigt. Man kan ju alltid gå ut och leka vilda fysiska lekar någon timme så de får utlopp för energin så kan man leka stillsammare inne sedan. Eget rum är väl inget de själva önskar för än efter flera år.

Ekonomiun är det ju klart värre med, jag skulle nog om det var jag faktuiskt köra på ändå och hoppas på det bästa. Vill man ha barnen tätt kan man ju inte vänta så är det ju bara. Sedan finns det ju massor av exempel med syskon med mer än fyra år mellan som är bästisar, det är ju helt individuellt. Jag lekte t.ex alltid jättebra med min 4,5 år äldre syster redan från låg ålder.

Vad gäller ditt dåliga mående under grav. så verkar det ju vara så av alla jag pratat med att varje grav. är unik så det finns inget som säger att nästa grav blir lik en tidigare. Man kan ju alltid hoppas på det bästa där med.

mini2
1

#42, vi bor i en stad där det i princip aldrig går att få tag i lägenheter. I Juli flyttar vi in i en tvåa, och sålänge kärleken finns där så löser det sig. När vår son blir så stor att vi känner att vi behöver eget rum till honom så flyttar vi helt enkelt ut i vardagsrummet. Sen får ju barnen dela rum, det fick jag och min syster göra tills jag blev 15-16 år. 

Jag tror absolut man klarar sig bra på liten yta, bara man har kärleken :) Finns viljan finns lösningen <3

Btw, min lillasyster är 4 år yngre än mig och vi har alltid varit super-tighta! Som barn och som vuxen :)

SaraC
1

#17 Vad konstigt, jag har inte fått höra något om att jag borde vänta si eller så länge. Bör man alltid det efter snitt eller var det något särskilt för dig?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

fridaas
0

Vi får inte in en säng till i hennes rum, eller får får vi, men då har vi ungefär 5cm att röra oss på mellan sängarna och det funkar inte. Och att flytta vår säng ut i vardagsrummet går inte heller, jag är smått allergisk mot övermöblerade rum så nej. Och byta rum kan vi inte heller, då vår säng inte ens får plats i dotterns rum, och då är det ite ens en fullstor dubbelsäng vi har. Men men vi får se hur det blir. Blir det så blir det.

PogoPedagog
1

#45 Jag frågade ju särskilt om detta så det var inget de sa självmant för de antog väl att ingen ville ha barnen tätare än ett år haha. Så det kan ju vara så att samma gäller för dig bara att ingen brytt sig om att nämna det.

Men om man läser lite på vårdguiden och liknande verkar det vara minst ett år som gäller, helst 1,5 för alla för att livmoderns ska läka och minska risken att spricka samt att moiderkakan fäster för djupt in i ärret. Sedan beror det även på hur snittet gick till hur länge man bör vänta. Om det var ett planerat eller om livmodern först fått jobba sig trött med ett förlossningsarbete t.ex. Vissa kan få rekommendationer att vänta 2-3 år men då antar jag att de får information om det.

SaraC
0

#47 Aha ok, tack för förklaringen :) Kag tolkade din förra kommentar som att ni borde vänta ett år från och med då, men det menades alltså ett år från förlossningen?

PogoPedagog
0

#49 Ja, minst ett år från förlossningen tills man blir gravid på nytt.

doki
0

#38 haha.. ja,vi sitter här hemma och inväntar tråtsåldern 😭

Barnen leker på , vi var igår till england. Min mans familj bor där. Herre gud vilket liv det var på flygplatsen . Men det lugna ner sig sen. Pojkarna (vi har 2 pojkar) Kan bråka om vissa saker ibland. Men tjejen har liksom sina egna "rosa" prylar. 😃

mini2
0

Okej, jag är inte den som ropar hej… Men molvärken känns exakt som när jag var gravid med sonen! Tänk om det redan tagit sig? :D
Jag ska testa imorgon bitti och se, det är ju 2 veckor sedan vi började försöka… Så säg att jag hade ägglossning för 2 veckor sedan borde jag vara i vecka 4 nu om jag blev gravid första samlaget. 
Då borde man ju kanske kunna se det på testet… 
(Har inte fått mensen efter fl ännu, så ingen koll på ÄL eller BIM)

jackiejohn
0

Här har det inte tagit sig än vad vi vet.. Inväntar mensen nu men hoppas att den håller sig borta!! Blir det en kotte nu så blir det en fin bröllopspresent för oss! :) Man kan ju alltid drömma.. Börjar känns jobbigt nu, vi har som sagt försökt sen juni 2012 och inget + än :( På detta har jag en svärmor som är på mig i smyg för mannen och frågar/tjatar om det blivit någon bebis än?!! Hon vill ju faktiskt bli farmor nu då hon är 56 år gammal! Nu känns det som ett STOR misstag att tala om för våra närmaste att vi skulle försöka bli med barn iaf med tanke på hur svärmor är. Nu har jag fått gnälla av mig lite ber om ursäkt för det men hade ett stor behov av det då mannen min inte tycker hon tjatar så mycket…MEN så är hon ju noga med att han inte hör vad hon säger så hans uppfattning är nog inte så konstig..? Hoppas på + till er andra som försöker!! :)

[Thiah]
0

Jag tror jag fått första mensen efter vårt MA. Känns bra att den är igång. Jag har som tur är underbara släktingar runt oss. Inget tjat eller ifrågasättande. Två av sambons systrar är dessutom gravida i ungefär samma veckor som vi skullr varit och vi har alla en otroligt öppen och ärlig, omtänksam atmosfär.när vi träffas. Så lycklig över det

Hannashusdjur
1

Måste bara lämna en kommentar till dig som skulle vänta mellan snitten.

Jag tolkade det som 1 år mellan förlossningarna och väntar nu vårt andra barn. Gjorde akut ks med första och fick sen var under huden och livmoderinflammation så var riktigt dåligt. Men ingen sa något negativit sen efter att jag hade blivit gravid igen.

Det kommer vara 17 månader mellan första och andra. (planerat)

Har inte haft några problem alls under denna graviditeten och har nu 9 dagar kvar till planerat ks då jag har förtrångt bäckene!

moderkakan kan ju fästa sig i bakväggen och då ligger den ju inte i närheten av ärret.

Dock satte sig min moderkaka i framväggen och ligger precis med nederkanten vid snittet så får se hur det "går" under operationen. Men självklart hoppas jag på det bästa och att jag kan få fler barn i framtiden.

Rutan_
0

#54 Blir man gravid innan ett år har gått är det ju inget att göra åt det,  men det är ju större risk för komplikationer om man inte låtit ärren läka ordentligt. Livmodern är skörare och kan spricka. Det är därför man bör vänta ett år innan man blir gravid igen.

PogoPedagog
0

#54 Läkaren var mycket tydlig med att det var ett år från förlossningen tills man blev gravid igen som gällde. Han påpekade nämligen att vi INTE borde börja försöka efter tio månader eller så eftersom man lätt tänker att det oftast tar några försök innan man lyckas. Att få mindre än ett år mellan förlossningarna är det ju i princip ingen som lyckas med efetrsom de flesta dels inte får tillbaka mensen omedelbart efter förlossingen och dels inte blir gravida på första försöket.

Däremot sa han ju att om man råkade bli gravid av misstag var det inte  så stora risker att man behövde göra abort. Men det berodde som sagt var lite på hur kejsarsnittet gått till. Just att moderkakan fäster i ärret är ju inte en slump utan den fastnar där lättare och oftare eftersom vävnaden är förändrad. 

Jag missstänker att om man blir gravid tidigt efter ett snitt blir det antagligen snitt igen eftersom risken att spricka i ärret är större. Jag ska försöka föda vaginalt nästa gång men vi får se hur det blir.

Hoppas det går bra för dig iaf, och kul med barnen tätt:)

Hannashusdjur
0

menar bara att det var ingen som verkligen tryckte på att vi skulle vänta när jag frågade:P utan att det skulle gå 1 år mellan förlossningarna!:)

Tack så mkt!:) Ja det ska bli skoj:D

[Thiah]
0

Jag känner just nu just en stor frustration/ett stort ingenting. Blödningen har ändrat karaktär från en mens  tilll en del av mitt MA. (enligt mig)

Googlar man så kan man visst ha blödningar/uppehåll/smärta/blödning igen under 6-8 veckor. Jag är på min 5 vecka och så jävla (ursäkta språket) ledsen och trött.  Blött nu i 5 veckor utan uppehåll  men  varför måste då  blödningen ha paus  för att sen starta rejält igen?

Jag blir nästan lite orolig för att bli gravid igen just för att  jag kanske hamnar gå igenom detta igen…gah

jackiejohn
0

Nu är jag kanske för nojig men jag läste inne på barnlöshet här på iFokus om tips på hur man lättare kan bli gravid och längst ner står det saker som kan påverka(!) Där står blindtarmsinflammation med..jag är opererad för det för ca. 9 år sen, jag har ju dock enbart gjort gynundersökningar och allt har sett/känts kanon fint! Försökte googla men fick inte fram något som talar för att blindtarmsinflammation skulle ha något med barnlöshet att göra 😁 Någon som har stött på samma fundering som mig? Eller vad ska man göra om det nu skulle vara så illa att en sån grej kan förstöra så mycket? Är det kört då? 😔 Rörigt inlägg men är väldigt förvirrad nu..

[Thiah]
0

#39 Förstår inte hur de två saker har nått med varandra att göra. Tror inte du behöver vara orolig över det.

fridaas
0

Nu har vi bestämt oss för hur vi ska göra, bebisverkstad får vänta tills efter sommaren. Dels vet vi då hur det ser ut med jobb för sambon och jag behöver inte vara rädd för att inte klara arbetsuppgifterna jag har i sommar, till hösten ska jag troligtvis börja plugga så det borde jag klara av.

bohan85
0

Det jag skulle kunna tänkta mig som samband mellan blindtarmsoperation och graviditet är att efter en operation kan det bildas sammanväxningar inne i buken som kanske kan försvåra att bli gravid. Eller om inflammationen eller operationen på något sätt skadat en äggledare.

Innan jag började plugga till barnmorska jobbade jag på kirurgavdelning där vi opererar blindtarmar och detta är vad jag hört av doktorerna där.

jackiejohn
0

62# Okej, tack för ditt svar! Är det vanligast att det blir sammanväxningar om operationen varit svår? (Typ brusten blindtarm)? Vart ska man vända sig för att få veta om man har sammanväxningar, är det till gyn? Eller är det nåt speciellt ställe? "/

bohan85
0

#63. Generellt sett ju mer man "rotar" och gör ingrepp i buken så ökar risken för sammanväxningar. Så är det ett större område som är drabbat så är troligen risken större att det blir mer sammanväxningar.

Jag vet dock inte vart man skall vända sig. Ring gyn och fråga, de har nog fått frågan förr.

Men har du försökt bli gravid? Jag tror inte man vidtar någon åtgärd alls  ang sammanväxningar innan man börjar utreda barnlöshet. Vilket ofta är efter 1 års aktiva försök. Du kan ju ha sammanväxningar som inte kommer spela någon roll alls, eller så kanske du inte har några alls.

jackiejohn
0

64# Vi har försökt sen juni 2012…fortfarande inget plus "/ okej kan ju alltid höra med dom! Tack för ditt svar!!

bohan85
0

Ok, då tycker jag det är värt att kolla upp, ring och förklara läget!

JeFo
0

Hej! Vi ska försöka med nr3 som vi hoppas kommer i början av 2014. Slutade med p-piller förra månaden. 06 föddes med hjärtfel så hela första året försvann för oss, 09 föddes nr2 och då flyttade sambon ut i ca 6 mån. Efter familjerådgivning och många tårar lycksdes vi hitta tillbaka. Vi är idag 28år och har varit ihop sen vi var 12år, tyvärr kom vår kris vääääldigt olägligt! Har alltså inte njutit av någon på det viset jag önskat! Nr3 vill jag toknjuta av! Känns spännande att ha börjat försöka…. Lycka till allihopa!

mini2
0

Hur går det för alla? Någon som fått plus ännu? 

Här känner jag mig redan gravid men testen visar minus. Men så var det med sonen, tog sig direkt, testade neg, 3 veckor senare testade jag plus. Fast det är ju egentligen ingenting som säger att det ska ta sig fort denna gången…

Vi tar det rätt lugnt och stressar inte. Det händer ju när det händer. Nu njuter vi av att vi bara är 3 i familjen ;)

[Thiah]
0

Jag (vi) väntar ännu på att blödningarna ska sluta. Man vill ju inte annat än att det ska sluta (+att leva livet med en binda…).

mini2
0

#69 åh jag förstår det :/ Håller tummarna för att det slutar snart!

[Thiah]
0

#70 jag med. Men jag tror det är på rätt väg nu, känns så men vågar inte ropa hej ännu :)

Tina-A
0

Ännu ett minus denna månad så nu kör vi på igen..

JeFo
0

Vi fegade förra månaden då vi inte ville riskera att få en bebis i dec, i fall "den" skulle komma för tidigt! Så nu börjar vi och blir det något direkt blir det en liten först 8 feb!

Qiwi
0

vi försökte med en 2013-bebis….men nu får vi sikta på en 2014-bebis vilket även blir vår första =)

jackiejohn
5

Minus igen… Mensen är slut nu och vi hoppar upp i sadeln igen och hoppas det tar sig denna månad! Vi gifter oss nu på lördag 18/5-13 så svävar i ett stort lyckorus just nu :) planerat sen augusti 2012 så nu pirrar det i magen och dagarna räknas hihi :) Hoppas det går bra för alla er andra, önskar er lycka till i bebisverkstan!!

[Thiah]
0

#75 Gick bröllopet bra??

Jag har avslutat mitt blödande (får lite flytningar ännu) med att må megailla. Började i går morse och det kommer och går….Choklad verkar trigga igång detp…. Tror inte att jag är gravid utan bara har nån magbobba.

PaaatyPalm
2

Igår fick jag troligen ett plus, vi har inte försökt utan har mer haft inställningen att "händer det så händer det". Har en son tidigare som i aug blir 2. Vad jag har beräknat så blir det BF 1feb 2013. 

Fortfarande i chock, jag är väl extremt glad då jag suktar efter en riktig "svensson" familj. Pojkvännen är väl lite mer chockad men glad & detta blir även hans första. 

Vi är väl relativt unga, 20 & 21 (22 i okt) men har underbar bostad & en fin ekonomi. Vill dock flytta till en lite större bostad :P

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Niini
0

Hemkommen från bm, hon tyckte jag skulle börja torka tak- o golvlister 🤪 Skämt o sido, men hon menade att försöka få till samma böj- o sträckrörelser som när man gör det. Sen gå i bastun, ta varma duschar, promenera, ha sex.. Sånt som retar lite så kanske det börjar ta fart, har ju knappt några känningar alls ännu tycker jag fast jag är i v. 38+3.

mini2
1

Här var det minus igen… Fejk-symptom.. Har inte fått mens ännu efter förlossningen… Och sonen är nu 6 månader. Känner mig smått frustrerad att mensen inte kommer igång, och jag är inte heller gravid (Om inte väldigt väldigt tidigt gravid då… Men det tror jag inte…)
Kom igeeeen kroppen! Ge mig ett plus eller mensen iaf!!

[Thiah]
0

#79 ni satsar tidigt på nästa 🙂

Jag fick nån sorts mellanblödning alternativt första mensen efter Ma igår.  Hjärnspöken är det dock gott om här hemma ;)

villavägen
7

Plussade igår. Vi har inte aktivt satsat på bebis, men det är mycket välkommet! :-)

jackiejohn
0

76# bröllopet gick fantastiskt bra, strålande väder och helt underbart :) Ny väntar vi spänt på att mensen inte ska komma… Hihi vi har varit väldigt flitiga denna månad för att båda längtar så det värker i kroppen nu efter en bebis! Peppar peppar ta i trä hoppas inte mensen dyker upp! Grattis till er som fått ett + och lycka till för er andra som kämpar!

fridaas
0

Ja då får vi se vad det här bär av, har en ljus slemmig blödning just nu och är äckligt illamående, precis som det var förra graviditeten. Däremot tror jag det bara är en mellanblödning, för det påminner ändå lite om 33dagars blödningen jag hade i december-januari. Men det hade varit kul om det vore positivt denna gången. Test avvaktas i minst 3dagar till.

[Thiah]
2

Jag tänker som så, utan sex blir man inte gravid.. Sambon håller  med men tyvärr har jag inte fått tillbaka lusten efter vårt MA. Jag blödde i  8 veckor (en mens inräknad tror jag) och jaa…. man blir j**la less över att blöda en massa.

Men nu är blödningen över(sen några veckor) och vi ska ha en ljuvlig semester med lugn och ro och sånt där barnförbjudet…. 🤪

PogoPedagog
3

Var på apoteket och köpte folsyra härom dagen. Kom på att det nog snart är dags att börja med det igen trots att det är ett halvår kvar innan vi får börja försöka igen. Det kändes svindlande och nevöst att tänka på att vi snart ska försöka skaffa ett barn till. Detr ska bli så kul, jag längtar tills den dagen om några år när jag har två barn som leker med varandra:)

Men efter någon dag kom även insikten att herregud nu ska jag snart vara gravid igen. Nu gäller det att passa på att äta mögelost för hela slanten. Om sonen bara slutar amma så mycket på natten skulle jag även vilja gå ut och festa ett par ggr innan det är dags igen. Det var ju ändå 1,5 år sedan jag drack mer än ett glas vin:)

jackiejohn
0

Jaha…nu blöder man igen då! Har ont i magen och trött som en gnu! Blöder väldigt lite mot vad jag brukar göra, men det är säkert mensen skulle haft den i torsdags och började blöda lite igår förmiddag, klarrött och tunt blod och sparsamt men det kommer nog igång för vad annat än mens kan det va? Ska diskutera med maken i helgen om vi ska ta kontakt med gyn för undersökning då det är 1 år sen vi börja försöka nu eller om vi ska vänta tills efter sommaren (tänker på alla semestrar och sånt som kommer nu) så får vi se vad vi kommer fram till! Grattis till er som plussat och hejja på och lycka till er som försöker få pluss!

johanna9
5

jag plussade för ett par veckor sen efter1.5 års försök. är beräknat ungefär den 15 januari. detta blir mitt andra barn :)

Mabrotnosh
0

Håller tummarna för alla som försöker och säger grattis till alla som fått ett pluss. ;)

mini2
0

#80 Haha ja ganska så. Man vet ju aldrig hur lång tid det tar heller så vi kör :) Vill ha tätt. Med 1:an blev jag gravid direkt, första försöket, men nu har ju inte ens mensen kommit efter förlossningen, så jag har ingen aning om när ägglossning är eller när det kan bli. Lite frustrerande.. :/

Grattis till alla +! :D

Knottet
0

Här är en till som satsar på bebis 2014! Är inne i försök tre. Hoppas att det tar sig denna gång :)

[Thiah]
7

Yey, efter 8 veckor av blödande, uppehåll, mens(tror jag ) och sen uppehåll så har jag äntligen fått nått som liknar en menscykel. Mensen kom på dagen av när jag tyckte mig ha den sist (efter att MA blödningen avtagit). Tänk att man skulle bli glad för sånt 😉

jackiejohn
0

Hej allihopa! Har en liten fråga, det är ju midsommar imorgon och jag funderar på detta med alkohol och ÄL (om jag räknar efter senaste mensen borde jag ha ÄL inom de närmsta dagarna) Mitt "problem" är att jag undrar om jag kan ta någon cider/vin imorgon? Frågorna börjar snurra vilt i släkten om varför det alltid är maken som dricker alkohol nu sen 1 år tillbaka… Vi har bara berättat för närmsta familjen att vi försöker och jag vill inte att alla ska veta i och med att vi har det kämpigt för att få detta lilla + 😔 Så min fråga är om man kan ta lite (ingen dricker sig redlös) eller om man ska skippa helt? Har semester så kan inte skylla på att jag ska jobba dagen efter.. Hoppas ingen tror att alkohol är viktig för mig jag vet bara inte hur jag ska komma "undan" alla frågor längre..

Mabrotnosh
3

Jag slutade dricka för några år sedan bara för att det inte är gott enligt mig och förstod inte varför jag skulle hälla i mig något som inte var gott. Folk tycker att jag är knepig och tråkig. Men vet inte om jag blir mer intressant med alkohol i kroppen. Vad jag vill säga är att man blir i allmänhet även om man försöker blir med barn eller inte lite idiot förklarad när man tackar nej till alkohol för det är ungefär som att strunta i att dricka till maten. Har du inte druckit på ett år borde man ju tycka att de har tröttnat på att fundera på varför du inte gör det. Och dricker du så tror jag äröigt talat inte att det är hela världen att dricka en cider eller något till maten. Vill du inte dricka gör inte det. Men drick inte bara för att folk undrar.

Anterrabae
2

Vi vill gärna ha bebis 2014. Men jag vet inte om jag orkar längta hoppas och önska intensivt längre. Man blir så besviken när det inte blir något. För 5 år sen fick vi vår dotter och i 2,5 år har vi mer eller mindre intensivt försökt oss på ett syskon till henne. Ibland tänker jag att jag ska vara nöjd med den underbara tös jag har.. Och ibland inte.. Nåväl, blir det inget i sommar så blir det nog en tur till doktorn till hösten ;) om livssituationen medger det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

jackiejohn
0

94# Önskar er lycka till i bebisverkstan!! :) Här väntar vi på om tant röd kommer på besök på tisdag 9/7 då den är beräknad, vi har även bestämt att inte söka hjälp nu i sommar utan händer det ingen tar vi nog kontakt med läkare till hösten… Men hoppas ju att vi "slipper" det :)

Theres
0

Jag vill vara med! Ska skaffa barn om 10 dagar ungefär och så det blir ett april-barn :-)

golf.ifokus.se

JossanH
1

Vi kommer satsa på en bebis 2014 :) även om vi satsar på en sen 2014 bebis eller kanske tom en tidig 2015. Men man vet ju aldrig.. Kanske inte kommer vara lika smidigt med 2an :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

rosablomma
0

#96 vad roligt! Jag väntar på min ägglossning som ska infalla ca 12 juli. Blir det ett plus då så blir bf ca 1-3 april :) Lycka till :)

Theres
0

#98 Min ÄL är väl nångång mellan 12-18 juli. Vet inte riktigt när, så bäst att göra barn varje dag :-) Brukar känna att jag har ont nåndag innan den "ska" komma. Sen kan jag ha ägglossningssekret i en vecka eller ända fram till mensen :-/ Lycka till du med :-)

golf.ifokus.se

Sarah
2

Vi har kommit lite längre i våra bebisdiskussioner och är typ överens om att börja försöka mer ordentligt nu. Är lite svårt att pricka in dagar alltid bara då vi fortfarande är särbos :) Men 2014 el tidig 2015 bebis satsar vi på.

JossanH
0

#100 yeah! Hoppas vi prickar in varandra ;P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Yes! Ni får flytta till gotland sen oxå :P

Theres
0

Alla gamla illerfolk har snart barn ^^

golf.ifokus.se

Tina-A
3

Här inväntas BIM om ungefär 1 vecka

rosablomma
0

Jag blir galen!! Fick blödning igår, om det är någon mens eller ÄL blödning det vet jag inte. Om jag räknar från min sista mens 26/6 borde jag ha ÄL! Men det blöder ju :( Jag ångrar verkligen att jag skaffa spiral efter sonen :( Någon som vet vad blödningen kan vara?

Theres
0

Tidig ÄL och nu en nidis?

golf.ifokus.se

rosablomma
0

# 106. Jag har ingen aning. igår fick jag så jäkla ont på dagen, det hög i underlivet när jag satte mig på en stol, det gjorde mest ont när jag satt ner, om jag stod upp var det mer som en molande värk bara. sen sent på kvällen kom det rosa/röd blödning och under nattens gång blev det mörkare röd färg.

det hade ju varit lycka om det är nidblödning. men skulle inte tro det faktiskt.

Mabrotnosh
1

Jag blödde… mörkrött blod med koagel klutt kom ut till slut. Hade magkramper så jag trodde jag skulle bli tokig och ibland låg jag dubbelvikt av smärta. Sitter i vecka 35 med magen i vädret. Vill bara säga att blödning behöver inte innebära att det är helt kört.

rosablomma
0

11 jan tog jag ut min hormonspiral, fick uttagningsblödning 2 dagar senare, nästa blödning kom 7-11/5, nästa 19-27/5 och sedan kom äntligen den riktiga mensen den 26-30/6. De ända dagarna vi haft sex har varit 23-25/6 samt 6/7 och natten 9/7 på kvällen den 10/7 kom denna blödning jag har nu.

Ni som orkar kan nu klura ut vad f*n som händer :)

rosablomma
0

Blödningen börjar avta idag! Får väl göra gravtest på BIM.

rosablomma
0

Blödningen är tillbaka idag med dubbel styrka :'(

jackiejohn
1

Ingen bebis denna gång heller, mensen är snart slut så då får vi på't igen! Precis köpt en lite hästgård nu så livet leker så har vi tur nu så prickar vi in denna månad :)

Tina-A
0

Fan vad allt känns piss ibland.. :/

Theres
0

Jag jobbar på det fortfarande. Hade ÄL i söndags enligt en beräkning och imorgon enligt en annan.

golf.ifokus.se

Anterrabae
0

.. Och igår kom mesen… Igen.

//Ida

Theres
0

Var på toan förut och då kom det sånt ägglossningssekret, fast det var små tunna blodådror i det. Aldrig sett förr. Varför blev det så? :-o

golf.ifokus.se

Theres
0

BIM om 8 dagar…

golf.ifokus.se

[xDAMPBOBPSYKFALL]
5

Det var inget planerat men jag väntar en bebis i mars. Håller tummarna i att alla försökande över också lyckas få till 2014 bebis. :)

Beate
2

Hej alla! Jag är gravid i vecka 10 (9+3) och har bf 24/2-2014. I måndags var jag och gjorde ett tidigt ultraljud för att kolla att allt var ok eftersom jag var gravid i vintras och drabbades av uteblivet missfall i februari. Också ett jäkla blödande som kändes evighetslångt.. men men, nu känns det jättekul och spännande och skrämmande och allt på samma gång. I aug ska jag på kub-ul så det ska bli skönt att se ännu en gång att allt förhoppningsvis är ok då också!

Graden91
0

försöker för fullt här hemma, ÄL på torsdag enligt en tabell, spännande ;)

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

ChristineL
0

Grattis till er som blivit gravida! HÄR får ni en egen tråd att samlas i :)

mini2
0

Hur går det för alla nu? Grattis till alla som blivit gravida!

Nu har mensen äntligen kommit igång efter förlossningen, det tog ju bara 8 månader ;) Så nu jädrar kör vi så det ryker. 
Har lite känningar idag och tror det är ÄL på gång. Hoppas vi prickar in den nu! :)

Theres
0

Trodde att jag fick mens igår en dag försent, men det är visst missfall. Igen. Fjärde gången. Men har aldrig haft det SÅ tidigt innan. Gick på toa på jobbet idag och när jag drog ut tampongen så kom det blod överallt och klump efter klump och så har der hållit på hela dagen nu.

golf.ifokus.se

Mabrotnosh
1

Terese någon jäkla gång måste det väl ta sig. Blir nästan arg och irriterad å dina vägnar.

Theres
0

Denna gången visste jag ju inte knappt att jag var gravid. Fy fan vad det blöder. Måste nog till doktorn imon innan jobbet.

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

Jag fick 2 menser efter mitt MA men nu är mensen borta igen. Har småkramp emellanåt , typ mensvärk, men 1 gravtest har jag gjort som var neg… hjärnspöken månne… om sista två cyklarna stämmer borde jag jag vara 2 veckor sen… att det ska vara bökigt :p

mini2
0

#123 Åh nä fy vad tråkigt :( hoppas du slutar blöda snabbt och att det tar sig nästa gång ♥

jackiejohn
0

Och där kom mensen med dunder och brak en mensvärk från helvetet och illamående pga smärtan… Alvedon och vetekudden blir min anhängare inatt! Bara att köra på igen så fort mensen är slut..

[Thiah]
0

min mens kom inte alls förra månaden men grav.test var negativt.Får se om den kommer denna månad…

[Thiah]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vaknade under natten med megakramper, tänkte att nu kommer mensen. Hade otroligt ont men istället för mens så kom det bara flytningar. Tänkte att jag måste testa igen då mensen var sen återigen.

Och vi har ju pratat om detta med spökstreck, hur dom inte finns. Uan är det två streck, hur svagt det ena än är så är det positivt. Så  jag får hoppas att jag inte bara hittar på det där svaga strecket . Tyvärr blir det inte  lika tydligt på bild (fast det är ju svagt på riktigt med).

villavägen
1

Jag skulle säga grattis! Så såg mitt ut första gången jag testade och är nu gravid. Ta ett nytt test om några dagar om du vill vara säker!

[Thiah]
1

#131 tack! man blir ju paranoid när man ensam stirrar på den där stickan :p

[WickedAlly]
1

#130 Så såg mina två första test ut också och visst fanns det en liten skatt där inne :)

[Thiah]
0

#133 skönt att höra =). Magvärg,ryggvärk och illamående har de senaste dagarna krypit på mig så jag hade mina aningar. 

Nu måste jag bara fundera hur långt det gått.  Sista mensens började den 11 juni men i juli testa jag neg och nu, 2 månader senarer plus. Men tänkte ändå gå på tidigt UL så då kanske man får klarhet.

mini2
0

#130 Jag säger också grattis!! :D

mini2
0

Hur går det för alla nu? :)

rosablomma
0

# 136, Det går inte så bra! Har fått ett underligt blödningsmönster. Har 2-3 blödningar i månaden som varar 8-13 dagar :( konstant nedre ryggvärk, trötthet som aldrig tar slut. Smärta vid äggstockarna. Har försökt få hjälp sedan juni, men pga semestrar och semesterstängt har jag inte fått hjälp än. 29 aug har jag fått tid till Gyn! Just nu hoppas jag att det är något som går att fixa!

mini2
0

#137 Åh vad jobbigt :( hoppas du får hjälp snart! :/

Theres
1

Jag har slutat bry mig. Blir det så blir det. Orkar inte försöka mer…

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

#139 skulle ni vara med i en studie eller minns jag fel person? Och jag förstår att det måste vara jättejobbigt för er. Styrkekramar

Theres
0

#140 Japp, men de hör ju aldrig av sig så vet inte hur det blir med det. Hon har väl fortfarande ssemester eller har hon glömde mig :-o

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

#141 hon har inte glömt dig det går bara segt. Semestertider är alltid bökiga när man är den som väntar

fridaas
0

Missfall här, ett väldigt tidigt sådant. Någon som vet om man måste på läkarkontroll när det är ett tidigt sådant? Va bara i v5

Tina-A
0

Här går det fortfarande dåligt, 1½ år utan lycka än så länge..

Theres
3

Lalala jag har ägglossning nu och jag gör inget åt saken. Tji fick den ägglossningen!

golf.ifokus.se

mini2
0

Åh vad tråkigt för er alla :( hur mår ni?

mini2
0

Fick just ett fett neg på stickorna trots att jag fått svaaaagt streck tidigare.. Blir så jävla besviken…

[Thiah]
0

#147 Vad trist.  Jag sa till sambon att jag tycker vi tjejer  borde ha en liten knapp som börjar lysa när man är gravid så slipper man oja sig och  nojja sig över stickor/test. 

Jag ska till doktor på tisdag för att få bekräftat attt jag är gravid och om allt är som det ska. Är jättenervös över att det går som sist när jag fick ett MA. Eller att jag helt enkelt inbillar mig.

mini2
0

#148 Haha ja det vore underbart om det fanns! Men det känns så sjukt jobbigt när man fått streck, oavsett hur tunnt det var, och sen får man ju minus… Blir så ledsen…

Hoppas det ser ut som det ska då! :)

exitingsvillemo
0

Jag hoppar in här också =) Senaste mens 19juli så har gått 3 dgr över nu. Är livrädd och samtidigt jätte hoppfull =) test ska inhandlas i veckan, återkommer med resultat.

[Thiah]
0

#149 min kompis tyckte jag var knäpp när jag sa att jag säkert kommer ta flera test innan ul…men man är ju så orolig.

Anterrabae
0

Inget vidare här heller. Pga mediciner verkar jag för tillfället vara helt steril.. :( så det där med bebis får vänta, om det ens kan bli..

//Ida

exitingsvillemo
9

Jag har plussat idag ❤️

SaraC
2

#144 :( Får man ingen hjälp när man redan har barn ihop?

isafisa
3

Vi har försökt sedan januari, och idag är jag på BIM+1. Min mens har varit superregelbunden hittills, det har aldrig gått över 25 dagar emellan, och det kortaste är 24 dagar. Och jag har inga tecken som jag brukar ha på att den ska komma, ingen strulande mage och inga "tomma" bröst. Däremot en hel del halsbränna, stickningar i nedre delen av magen och tunga svullna bröst. Överväger att testa idag men vågar inte ;) Vet inte ens varför men jag kanske väntar någon dag till innan jag testar. :)

Tina-A
0

#154: Jag vet inte hur många gånger jag varit hos gynekologen, jag har tagit blodprov, fått tabletter, spolat äggledarna.. Det är inget fel på mig. Sambon har inte kollat sig än. Oavsett får vi iaf ingen insemination eller nåt så det enda vi kan göra är att köra på och det kan väl ta hur många år som helst….. :/ Bara förbereda sig på att bita ihop.

mini2
0

#150 Då har vi samma BIM ;) Ingen mens här ännu och jag anade ett otroligt svagt streck på Stickan. Jag vet att man inte ska redigera bilderna, men det är så svårt att få på bild så att det syns! Vad tror ni?

mini2
0

Orginalet

[Thiah]
0

Min kropp Verkar gladeligen bli gravid men sen slutar den fungera. Andra Ma på 6 månader. Blir att vänta på att klinikwn ringer och ger mig en tid för att få medicin. Suck

exitingsvillemo
0

Mitt plus slutade med ett tidigt missfall, så jag blir kvar i denna tråd ett tag till då vi inte gett upp hoppet om en 2014-bäbis

[Thiah]
1

#160 jag beklagar. Det är så trist när det inte går vägen.

exitingsvillemo
0

#161 tack. Vi försöker igen, så snart vi kan, bättre att det hände så pass tidigt än längre fram i graviditeten 🙂men roligt är det ju aldrig, hade verkligen satt fram emot en April-bebis

mini2
4

Menar inte att "rub it in" för någon nu, men igår fick jag svar på min undran, jag är gravid 🙂

exitingsvillemo
0

#163 Grattis 🙂

[Thiah]
0

#162 jag skulle hellre få blödning och missfall än att gå igenom Ma "varje" gång. Gått 2gånger där jag väntat minst 11 veckor innan dom konstaterat att fostret dött innan vecka 7 men kroppen har inget fattat….Sist blödde jag 8 veckor, hoppas på mindre denna gång. (måste dessutom vänta på tid till sjukhuset så jag får cytotec pillren…urk)

Beate
2

# 165 Beklagar verkligen, gick igenom MA i vintras. Kom dit i v 12 och fick reda på att fostret dött i vecka 7. Nu är jag gravid igen och fick komma på ett tidigt ultraljud i v 9 och då var allt ok. Hade nog kunnat få komma ytterligare tidigare också om det inte var semestertider och svårt att få tid för ul.

Kan du inte få tid för skrapning istället för tabletter? Jag fick tabletter som satte igång blödning och trodde allt var klart men två veckor senare satte det "riktiga" missfallet igång, som en liten förlossning, fy fan. Och så blödning som kändes som den aldrig tog slut.. råkar jag ut för MA fler gånger så kommer jag definitivt att välja skrapning istället.

[Thiah]
0

#166 jag har inte alls pratat med  kliniken som sköter själva medicineringen. När dom kontaktar mig (min läkare har skickat remiss) så kommer jag fråga om skrapning. Orkr inte riktigt med 8 veckors blödning igen, 7 månader efter sista gången.

rosablomma
8

Har varit hos Gyn idag pga mina blödningar! Blödningarna beror på onormalt tjock slemhinna i livmodern, såg via vul att det var ca1,5 cm tjock. Har nu fått primoluta nor som jag ska ta i 10 dagar och sedan kommer jag att få en KRAFTIG mens. Annars såg allt bra ut. Hade många stora fina äggblåsor, men ingen ägglossning pga slemhinnan. Gjorde även ett cellprov, svar på det väntas om ca 1 månad. Har gått ny tid till återbesök den 23/9. Läkaren tyckte även att jag skulle sluta röka och gå ner i vikt innan jag försöker bli gravid. Så har inhandlat nikotinplåster och nikotin "cigarett". Och har börjat med lchf diet idag! Så nu j*vlar ska jag ta tillbaka mitt liv!! :D

PogoPedagog
1

#168 Bra tänkt att sluta röka innan! Det är ju säkrast att sluta redan innan så kroppen är fri från alla gifter så fort du blir gravid. De allra första veckrona är ju egentligen de allra viktigaste eftersom det är då alla organ bildas och då vill man ju verkligen ge barnet en så god chans som möjligt. Lycka till!

Theres
0

Skulle skriva "Tada!" och ladda upp en bild på ett test, men bilden vill inte laddas upp :/

golf.ifokus.se

PogoPedagog
4

Lite personligt kanske men :

Jag är glad idag! Jag måste använda östrogen-kräm för att kunna ha sex nu eftersom amningshormonerna gör mig torr och jag trodde inte man kunde ha den längre när man blir gravid nästa gång. Men min BM tog reda på idag att det ska gå bra att använda den när jag blir gravid igen nästa gång. Tjoho! och jag som hade fasat för 40 veckor utan skönt sex :)

[Thiah]
0

#170 tada är nått positivt hoppas jag 🙂

Jag har fått tid den 11 september till polikliniken som ska sköta mitt MA. Har en del mensvärk och mår allmänt helt skit (förkylning och spökande hormoner) så man kan ju hoppas att saker  sätter igång av sig själv. Skulle vara skönt.

Theres
3

#172 Japp ;) Jag har BIM på söndag men jag fattade galoppen innan och testade. Jag som hade gett upp :)

golf.ifokus.se

SaraC
0

#156 Vad jobbigt :/ Hoppas att det löser sig!!

[Thiah]
0

#173 ibland lönar det sig att sluta tänka på det 😉

Theres
0

Måste bara sluta snusa helt oväntat nu också. Blir knepigt :)

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

#176 haha ja inte är det lätt 😉

Theres
1

Jag tog sista igår, sen tog jag sista igår igen och så tog jag sista i morse och sista för en timme sen… Sen tänker jag att jag egentligen inte borde veta om något förrän efter imorgon eftersom jag har BIM då, så hade jag inte tagit ett test så hade jag ju ändå snusat nu. Men ska ta sista ikväll. Eller imon. Åh :-/

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

Ta det lugnt.  Stressen är värre än lite snus

Theres
0

Jag tar två starka i princip varje gång så det är nog rätt illa. Dagens dos var 2 st 1,4% på morgonen, 1 vanlig på jobbet, sen en vanlig till på jobbet. Sen har jag snusat 2 st 1,4% TRE gånger sen jag kom hem vid 17 :-(

golf.ifokus.se

JossanH
2

#180 det är bara att bestämma sig! Det är ju inte för din skull du slutar utan för någon annans.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
2

Okej. Nu ska jag ta sista! Vore ju schyrre om min kära pojkvän kunde sluta också… Inte lätt att sova bredvid snusdosor. Men nu ska jag försöka ta sista!

golf.ifokus.se

JossanH
1

#182 tycker jag gott att du kan begära då han ju faktiskt borde stötta dig i det här och allt du måste gå igenom som han, som kille, slipper.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

Å andra sidan är det jag som fick honom att börja snusa :-/

golf.ifokus.se

JossanH
5

#184 tvingade du honom? ;) Å andra sidan var det han som fick dig gravid :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

Ja faktiskt ^^ Inte att börja på heltid, men tvingade honom att testa, mest för jag tyckte det var kul att bli lite snurrig, och sen blev båda fast för lite drygt ett år sedan. Men det har du rätt i :-) Jag har nog slutat nu iallafall. Tog ju sista förut ;-)

golf.ifokus.se

Mariiia
0

Lämnar ett avtryck här då vi hoppas på en bebis 2014:)

Theres
0

Jag har börjat snusa igen… Ska in på kontroll den 16:e och hoppas hon sätter mig på trombyl.

golf.ifokus.se

SE*Geishas
3

Hej! Jag är 25 och har längtat efter barn sen jag var 19! Nu ÄNTLIGEN är det första gången ever som allt är fritt fram att försöka! Killen har jobb och vi har en bra och stabil relation. Jag har en neurologisk sjukdom som heter ME som gör mig väldigt trött. Så vi kommer inte leva ett vanligt familjeliv där man gör massa saker hela tiden. Men jag tror ändå jag kan bli en bra mamma som ger mina barn uppmärksamhet och känslomässig trygghet och kärlek, trots att jag inte orkar tex spela fotboll med dom. I värsta fall får de räcka med ett barn. Har beräknad ägglossning tis-onsdag om 1,5 vecka, så nästa helg börjar vi försöka! Galet spännande!

fridaas
0

Jaha denna väntan på mensen igen då, den skulle ha kommit igår egentligen om man ska gå på hur det varit innan. Magen är spänd, varit uppe på toa mycket på nätterna den senaste tiden och det kör i benen, precis som förra graviditeten.
Dock vet jag inte hur jag ställer mig inför en ev. graviditet just nu, det passar inte i min planering 😉
Men vi får väl se vad som händer och sker. Har inte råd med något test nu iaf.

[Thiah]
9

erm.. jag tog ju ett gravtest den 14 augusti som visade svagt +. Senaste mensen var i juni. Sen var jag hos doktorn den 27 aug. och läkaren där sa att det var ett MA igen och skickade remiss till "min" gyn. Första läkaren hade bara sett hinnsäcken och sa att det ser ut som en MA (eftersom jag enligt mensen borde varit i vecka 13+1). Han skickade ul bilden med remissen.  

Så idag var jag på gyn. Förberett jobbet om att jag troligtvis kommer först på måndag då jag borde få cytotec igen. Hade förberett mig själv på att prata med doktorn och att blöda igen. Funderade t.o.m på att gå och köpa bindor i går. 

Läkare nr2 (+sjuksköterska för här är dom alltid 2 vid medicinskt missfall / abort) gjorde rutin undersökning, allt kändes bra, sen gjorde hon vaginalt UL.  Hon ser fundersam ut, frågar om sista mensen, nmär jag gjorde gravtest osv..Jag i min stress svarade juli och hon blev lite mer fundersam. 

Hon trycker på en knapp och ett dunkande ljud hörs… Jag känner hur jag håller andan och undrar va fan är det där min puls och varför ska vi lyssna på den. Men nej, det är ett litet, starkt tickande hjärta på ett foster i storlek 7 veckor.  Hinnsäcken hade sett lite konstig ut men annars var det ett tydligt foster och ett tydligt hjärta samt gulsäck. 

Jag ska tillbaka om 2 veckor och kontrollera att fostret växer som det ska eftersom min mens uppenbarligen inte går att lita på eller så är nått allvarligt fel och då måste vi bestämma hur vi gör. Men läkaren sa att om man ser på första UL bilden och nu två veckor senare så har fostret växt ungefär som det ska. Så nu blir det två veckors väntande och jag är nog ännu i chock. Att gå ifrån att ha haft ett MA i två veckor till att höra fostrets hjärtljud känns helt sjukt. 

SE*Geishas
0

Men GRATTIS!! :D förstår att de måste ha kännts riktigt sjukt! Ja du kanske blev gravid en månad senare än du trodde bara och att allt är normalt :D lycka till!

[Thiah]
0

#192 tack och jag hoppas ju på att det är så. Kommer ju vara helt nojjig nu i två veckor men känns helt sjukt att jag fått höra hjärtljuden och sett det där lilla hjärtat picka på.

jackiejohn
1

Här kom mensen i tisdags så jag gjorde slag i saken och ringde gyn för nu har vi försökt i snart 1,5år utan framgång så vi fick tid 23/10 för provtagning för oss båda gynundersökningar och VUL av äggstockarna samt att maken ska lämna ett spermaprov så ni vill jag att dessa veckor ska gå fort!! Grattis till er som blivit gravida och hejja på för er andra som oxå försöker!

[Thiah]
0

#194Va skönt att ni ändå fick tid relativt snabbt. Hoppas det går bra!

[Thiah]
0

Började just blöda, kom ut något och sen sluta det…Får se hur dagen fortlöper men känns på ett sätt bra att kroppen denna gång kanske klarar av att ta hand om saker själv i alla fall.

[Thiah]
1

Förresten,  ni som fått "vanligt" missfall hur länge blödde ni? För jag har blött sammanlagt kanske 5 minuter idag, kommer lite om jag går på toaletten men inte mera. Känns lite konstigt att allt skulle kommit ut bums och bara sådär utan smärta eller nått annat.

Akinna89
1

Mitt allra första inlägg här :) Testade imorse på BIM +4 o tyckte att jag fick ett +, men känns så overkligt så skulle gärna vilja höra vad ni tror :) Hade gärna velat att strecket skulle vart starkare, just för att man ska känna sig helt 100 :) Får väl köpa ett dom visar gravid/inte gravid om mensen fortfarande håller sig borta om nån vecka :)

villavägen
3

#198 Grattis! Mitt var inge starkare och då väntar jag två! ;-)

Akinna89
0

Tack :)! Åh vad roligt med två!!

[Catteklina]
1

#198 Stort grattis! Ett väldigt starkt positivt det där :)

villavägen
0

#200 Ja det är jätteroligt, men hjälp vad mycket krämpor jag haft/ har! Just nu är halva kinden uppsvullna efter operation av visdomstand. Ont som bara den! Är i v23+4 och har en bra bit kvar. Känns som man vill tiden ska gå fort, speciellt när man mår dåligt under graviditeten…..

Akinna89
1

#201 Tack så mkt! Det var förstå gången jag gjorde ett test, så vakna ja kl.3 inatt o kände mig kissnödig, o tänkte att om jag kissar i toaletten nu så kanske det inte räknas som morgonurin när jag ska gå upp, så var jag alldeles spänd o ville ju testa direkt. Så upp o leta efter en plastburk, för det där med att kissa på stickan med morgonurin då strålen oftast e stark då man e kissnödig, utan att nudda hela testet, det litar jag inte på min träffsäkerhet så jag gjorde på andra sättet. Kändes väldigt konstigt o stå mitt i natten o doppa en sticka i urin måste jag ju säga :) O lite svårt o somna om sen när jag såg vad det visade :) #202 Det kan inte va lätt med krämpor, jag har inget att relatera till så jag har inte några kloka råd att ge tyvärr :) Det kommer säkert kännas som tiden går jättelångsamt tills på slutet då man undrar vart tiden tog vägen :) Lycka till o hoppas du mår bättre snart!!

[WickedAlly]
5

#198 Stort grattis!

#203 Vågade inte heller chansa med att kissa rakt på stickan på morgonen, misstänker att jag hade kissat ner hela stickan och även mina fingrar då :P

Det är en väldigt speciellt känsla, jag började darra när jag såg mitt plus. Fick ur mig ett ynkligt Hej pappa! Sen började han darra också, haha. Sen stod vi i köket och höll om varandra jättelänge. 

Mäktig känsla att veta att vi skapat något så litet och fint tillsammans :)

rosablomma
0

Var på ett Lekland med min son idag. Vi gick på toa och någon hade lagt en banan på skötbordet som börjat lukta unket. Gissa vem som börja må illa direkt och klökas. Har mått illa hela dagen efter de! BIM idag, men har mensvärk så jag hoppas inte för mycket. Fortsätter mensen att utebli så kommer jag göra ett test i nästa vecka.

rosablomma
2

Bim+7 idag och fortfarande ingen mens i sikte. Har fortfarande mensvärk från och till. Ska köpa gravtest imorgon :)

Nikita78
0

Spännande !!! Själv är jag i första missade mensdagen och hoppas verkligen att jag är gravid, har testat men visar negativt:( Är det någon mer som har testat och visat negativt för att sedan testa igen tex dagen efter och då har det blivit positivt????

rosablomma
0

Har testa negativt 2ggr. Men har fortfarande inte fått mens och har fortfarande molande mensvärk. Är på bim+11 idag.

Svarttusch
0

Vill också hoppa in här. Vi satsar också på en 2014 bebis. Mensen ska komma om ca en vecka, men självklart hoppas jag att den uteblir ;) Har två barn sedan innan.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[Karollina]
0

Hoppar in här :)

Mensen ska komma denna vecka, inga känningar ännu! Spydde dock i måndags, mått illa hela veckan på tom mage. Kan absolut inte äta lingonsylt som jag i vanliga fall ÄLSKAR!! Och andra små symptom. Min dotter fråga mig igår om jag hade en bebis i magen då min mage svullnar på kvällen. 

Ska testa mig nästa vecka om inte mensen kommer :)

[Friton]
0

Hoppar in här jag också :)

Vi har just bestämt oss för att strunta i att skydda oss. Händer det så händer det, men skulle så klart vara kul om det tar sig tidigt 2014. Tror inte att vi hinner under 2013 längre ;)

Önskar er alla andra lycka till också!

Tusen
0

#211 Vill du ha barn sent på året?

[Friton]
1

Spelar ingen roll direkt, helst inte att de är födda i dec men då hoppar vi ju bara över den/dem månaderna. Beror ju på hur snabbt det tar sig, annars blir det en 2015 bebis :)

Tusen
0
Erika89
0

Hoppar in här också. 

Här har vi precis slutat med p-piller så det är nog ett tag kvar tills det blir någon knodd, men hoppas kan man ju alltid göra. 

Härligt och läsa alla som får plus, samtidigt lider jag med er som kämpar och får missfall. 

Ge inte upp! 

Massa kramar!

SE*Geishas
0

Fick en blödning ca 8 dagar efter ägglossning som bara varade under dagen. Hoppas att de var nidblödning. Det var i torsdags. Har köpt clearblue grav test som man kan testa 4 dagar innan BIM. Men min mens är oregelbunden så jag vet ej när de är. Vet ni hur lång tid efter nidblödning som det kan visa sig i grav test? Tänkte testa imorn då är det 5 dagar efter nidblödning. Borde väl inte vara för tidigt? :)

em.nord
0

Vi satsar på bebis nu =) har haft ägglossning i dagarna/typ nu. så håller tummarna! =)

och håller tummarna för alla er också!

#216. Lite tidigt kanske, precis på gränsen, men tycker du ska ta ändå. Är det negativ är det bara att vänta några dagar och ta igen =)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

SE*Geishas
0

Tack för svar! Fick negativt! Får se om mensen uteblir! All lycka till dig nu emma!!

Jn92
1

Vi satsar på ett + innan året är slut… OM allt går som det ska :) ÄL nu i dagarna så kanske gör ett test på nyår så ser vi om det är positivt! :)

Erika89
0

Här blev det inget plus år 2013, men bara första månader vi försöker, så vi tar nya tag igen :)

God jul på er allihopa <3

felzena
0

Jag satsar på 2014 bebis eller 2015 beroende på när det tar sig! Har haft vårt första försök den här månaden men tror att vi missade min ÄL som var kring den 22, men vi håller tummarna.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Denna kommentar har tagits bort.
Allumania
1

Satsar på bebis 2014-2015 :) Första barnet :D Slängde preventive. För en tid sen :) Nu inväntas ägglossning :D

Denna kommentar har tagits bort.
em.nord
1

Har slutat tänka tid. Vi satsar på bebis helt enkelt 😛vi slutade med piller den siste oktober och inget än så vi får la se när  den bestämmer sig  att komma 🙂

emmans blogg

Erika89
2

#225 Sund inställning!

Själv försöker jag jobba med mitt tålamod. Har absolut inget och då är ju inte en sådan här sak så lätt :P 

Men men, vi tar en dag i taget ;) Vårat sexliv är iaf bättre än nånsin, så det är ju alltid ett plus ;)

em.nord
3

Jag har plussat nu :D är i vecka 5+5. Så håller alla fingrar och tår på att slippa missfall. Man brukar ju hålla det för sig själv i början men ni får veta ;)

emmans blogg

Erika89
0

#227 Åh grattis :D

em.nord
1

#228 Tack :) blev precis när jag tänkte att "ah det får komma när de kommer"

emmans blogg

Erika89
0

Alltså, jag gjorde ju en tråd om hjärnspöken, men jag börjar faktiskt tro att det inte är hjärnspöken utan att det är sant! 

Tänkte testa mig imorgon, då är det BIM+4 :)

pernillaa
0

Tar upp denna tråden. Vi började försöka november förra året. Ingenting första månaden. Andra månaden, alltså december, tidigt missfall. januari tidigt missfall. Februari försökte vi liksom inte för jag behövde låta kroppen återhämta sig och allt har varit så konstigt sen missfallen.
Nu har vi bestämt oss för att liksom leva som vanligt och händer det så händer det. Men jag har svårt att inte tänka på det. Det smyger sig på ibland och jag längtar så väldigt. Hade ägglosnsing antingen 11e eller 12e så det är bara att vänta och se. Tänker inte köpa nåt gravtest förrän jag verkligen har fog för att misstänka graviditet p.g.a. utebliven mens eller annat, inte förr(även om det kliar i fingrarna). Blir det ett tidigt missfall igen vill jag kunna inbilla mig att det bara är mens, trots klumpar. Orkar inte med glädjen över ett plus och sen blöda.
Är nervös inför en eventuell nidblödning för jag har haft det alla graviditeter men de senare gångerna har det liksom inte slutat blöda utan övergått i missfallsblödning…..

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
0

Ja, då har jag haft en liten blödning idag….
Känner mig väldigt stinn över magen. Haft väldigt rinniga flytningar också.

Svårt att tänka bort det här nu. Men det hjälper ju som ingenting att jag tänker på det dygnet runt. Försöker hålla mig sysselsatt på dagarna. 

Problemet är bara att vi ska på fest imorgon och jag tänkte dricka alkohol. Tror ni man törs några vinglas om det här nu var en nidblödning?

Ha en bra dag! // Pernilla

PogoPedagog
0

Det lär ju knappast skada ett evetuellt foster men jag vet inte om det kan försämra chanserna att ägget fäster t.ex.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.