läst krönika och funderar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/ronniesandahl/article18517762.ab Läste den här krönikan häromdagen. Fick lite sådär panik känsla i kroppen (precis som han som skrev. Pysventil? Ergonomisk kudde? Inte använda babysitter? Blir det inte ganska sjukt egentligen med alla dessa råd och måsten som man får höra överallt? Vad har hänt med förnuftet? Att t.ex. använda babysitter då och då? Att känna efter om ditt barn när varmt eller kallt i vagnen under tiden den ligger där? Klarar sig folk inte utan exakta listor och råd mera?
Jag tror många behöver listor och känner sig trygga med det. Första bebisen var jag extra nojjig med och tror nog andra också är det. Babysittern tex ska man inte använda i början blev vi tillsagda då det är väl ställning för ryggen… Finns så mycket och olika råd. Precis som med allt annat gäller det att använda den egna hjärnan och tänka till… För dom som inte klarar det så är väl listorna bra! 😉
Jag blir mer förvirrad för varje lista jag läser så jag har lagt det där på hyllan. Är det något särskilt jag undrar sedan tänker jag fråga mamma eller bvc. Fast först kommer jag lita på min instinkt hoppas jag.
Jag tycker mest det är kul med listor och artiklar, och man kommer att tänka på saker som man inte tänkt på innan. Man får tips och idéer och också får man hjälp att börja ifrågasätta saker och ting och inte bara göra för att min mamma har gjort så eller vad det nu kan vara. Men sen i slutänden så känner jag att jag skapar min egna syn på det hela och väljer utifrån mina egna värderingar. Jag tycker det är kul att ha något att läsa och fundera över när jag nu går hemma och väntar på bäbisen. Men det gäller ju att ta råd och rön med en nya salt och lita på sig själv. Kanske är många som inte gör det idag? Då är det klart att man kanske istället bara blir förvirrad. Det kan vara svårt med all den information som man får idag, dels för att det är så lätt att dela information men även för att man faktiskt vet så mycket idag och har hittat på så mycket lösningar på saker och ting.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#2 jag är lite som du, jag blir mest förvirrad. Jag är glad att jag är utbildad inom vård, jobbar med yngre barn samt har en mamma och en svärmor som båda är vårdutbildade samt vettiga i skallen. :)

Jag älskar att läsa listor, men jag använder dom sällan. Kör mycket på sunt förnuft.
Vissa saker man "skulle" skaffa innan har jag inte skaffat och aldrig behövt heller så allt är inte nödvändigt.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#5 Nä men precis. Mycket som inte är nödvändigt, men har samtidigt fått många tips och idéer på lösningar som jag annars inte tänkt på. Men som sagt, det är mycket som inte är nödvändigt ;P
Det är ju risk för att nya föräldrar även blir smått hysteriska med alla måsten och alla saker som borde införskaffas (och tänk då på alla som tror att det måste vara nya och fina märken).
#7 Ja det är tråkigt för folk att dom inte klarar av att hantera information, speciellt eftersom information sprids så lätt i dagens samhälle oavsett vad det gäller.
Sånt ändras ju hela tiden. Vi syskon är födda 85, 87 och år 90. Alla dessa fick mamma olika info om ALLT! Amma, inte amma, babysitter inte babysitter, mat tider osv. Vi är alla friska och krya ;) tror mkt på magkänsla och förnuft. Vi kvinnor vet nog innerst inne vad som är bra för våra barn. Liksom i ryggraden som det alltid har varit :) Ska man lyssna på alla, experter eller omgivning, så kan man inte göra något med sitt barn utan att riskera dess liv :P
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Har klarat oss 9, 5 månad utan pysventil :) Läs mycket men gör det du själv tycker känns rätt. Babysittern var guld värd för oss, annars hade jag inte fått tid till att göra nånting hemma, dottern älskade att sitta i den!
/Christine
Har aldrig använt en pysventil…. På vår babysitter stod det btw att den ska användas först när barnet är 1-2mån. När första kom fick man inte bada förens navelnbiten trillat av, hon är 7 år. Och idag står det att man får bada även om den är kvar. Saker ändras. Man måste tänka lite själv :)
#10-11 precis. Sunt förnuft helt enkelt :)