Vi som ska ha barn 2014 #6
Dags för en ny tråd tjejer :) Här är den gamla
/Christine
För att svara på frågan om hormonranden, den börjar vid blygdbenet och går uppåt, över naveln hos en del, under naveln hos andra.
/Christine
Håll tummarna att jag ska kunna sova i natt utan att vakna av foglossningarna.. Idag verkar det äntligen ha löst sig med praktiken! Godkänner skolan bara de timmarna jag har jobbat så slipper jag den och får läsa psykologi så länge som de andra är på praktik. Skulle vara skönt att bli klar med ytterligare en kurs innan bebis kommer.
Jag tycker att min rand går väldigt, väldigt långt ner. Ser ju helkul ut egentligen. Kanske har lågt sittande blygdben, om man nu kan ha det.
Maken upptäckte i morse att randen blivit synlig, har inte haft ens en antydan till rand tidigare. Får se hur den utvecklar sig, nu går den nästan helt nerifrån.. uhm.. där jag är delad så att säga och halvvägs till naveln.
Jag fick min rand tidigt. REdan i v.16 syntes den tydligt. Då gick den från håret (där inne nånstans) fram till naveln. Efter v.23 kanske så började den gå över naveln också. Så nu har jag från blygdbenet upp till kanske 10cm under brösten. Den är tydligast längst ner, inte värst bred och den stör mig inte alls.
#2 va skönt att prakitken löste sig. Hoppas du fick sova i natt?!
Jag fick sova, förutom kissandet då, hela natten. Är först nu när jag vaknat som det obehgaliga och smått smärtsamma börjar. Ska iväg om 3 timmar och kissa i burkar. Tänkte att jag kanske inte behöver vara där bums på morgonen med alla som har jobb…vid 11 tiden brukar det vara några enstaka pensionärer på labbet så det går fort.
Här har vi varit uppe några gånger i natt och torkat kräk. Äldsta dottern som blivit sjuk! Usch och fy för spyor 😁 Är riktigt trött, vaknade helt slut…
#5 hade inte ni ganska nyligen någon som kräktes? Eller har jag blandat ihop dig med någon annan nu? Värdelöst med spysjuka, speciellt på loven!
Jo minsta kräktes förra veckan var väl det… Tur man inte jobbar för de hade blivit tokiga! Alltid samma visa i början av året och de är sällan sjuka samtidigt!
Ja nu var RUL inbokad, fick tid på sambons födelsedag =) Vi längtar så. Det syns ju inget på magen än så känns lite konstigt att det ska gå att se en bäbis där inne redan om 3v (då i v18). Fattar inte hur tiden kan gå såhär fort. Det var ju alldeles nyss som jag plussade ju.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#8 så kul för er :) Jag får väl slänga mig in här :) Förhoppningen är ju ändå att allt kommer gå bra men är bara i v 6+3… växtvärken kommer titt som tätt. Illamåendet kommer (inte så ofta). Brösten ömmar och börjar kännas större. Vilket inte är svårt på mina små a kupor ;) Men jag går fortfarande i en slags dimma och vågar inte bli glad för jag vet hur vanligt missfall är. Men jag äter bra, rör mig och ingen alkohol eller narkotika. :) Dricker bara en kopp kaffe och det på morgonen. Så gör det jag kan men oron finns i bakhuvudet. Vill så gärna att allt ska gå bra… älskar redan den lilla blubben där inne…
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
#9 Grattis =) Det ska nog gå bra, så vanligt är det ju trots allt inte med missfall. Dom flesta graviditeter går ju bra.
4timmars sömn blev det i natt iaf och sen ytterligare 1,5 efter några timmar. Idag har jag kommit på att det är väldigt dumt att ligga på rygg och nysa! Känns som hela magen ska spricka :S Idag får det bli en ta det lugnt dag efter att jag dammsugt köket, en viss liten dotter ville baka och drog ut havregrynspaketet som givetvis hamnade på golvet, så nu ska vi göra chokladbollar och sen sätta oss i soffan och kolla på Nalle Phu som det har tjatats om hela morgonen :)
Är faktiskt lite trött på det här med min BM, hon är skitsvår att få tag i. Hon ska ha telefontid tis och ons, men har hittills inte lyckats få tag i henne en enda gång. Hon är alltid borta när jag ringer. Nu fick jag iaf dom till att lämna en lapp så hon ska ringa upp när hon kommer tillbaka imorgon. Men känns lite jobbigt när man går och tänker och funderar på saker och ting, att man inte kan få tag i henne. Har ju försökt förut också men har inte lyckats få prata med henne en enda gång sedan senaste besöket. Vist finns det ju andra BM där som man kan prata med, men det känns ju inte som om dom känner mig riktigt på samma sätt.
#11 jag har också dammsugit. Bobfloyd protesterade vilt mot det tillsammans med våra katter. Men nu är det dammsugit under diskmaskinen t.o.m 😃 du får gärna skicka över en chokladboll eller två fast jag skippar gärna Nalle Puh 😉
#12 trist att det ska vara så svårt! Jag ringer bara vår rådgivning och där kan dom lämna lapp åt min hälsovårdare eller svara på mina frågor t.ex. igår så fixade dom remiss till labbet där jag var nu på morgonen. De är öppna mellan kl. 8.30-14 om jag minns rätt. Känns bra och tryggt.
Idag när jag var superkissnödig och väntade på min tur till labbet så var det en snäll dam som var färdig och gav mig hennes lapp. Det betydde att jag fick komma in som nästa nummer och hela 6 nummer före min egen lapp. Jag blev otroligt glad över att hon tänkte på att ge bort lappen. Så små saker 😃
Nalle Puh som är så mysig ;P Min önskan är att låta alla bäbissaker gå i Nalle Puh. Får se om sambon går med på det.
Vi har faktiskt köpt en robotdammsugare och jag är redigt glad över det nu när jag börjar känna av vad jag tror är foglossning =S
#13 Här har dom telefontid mellan 11-12. Och min BM ska vara inne på tisdagar och onsdagar, men hittills har jag inte lyckats få tag på henne nån av dom dagarna när jag provat =( Finns ju som sagt alltid någon annan BM att prata med, men det är ju inte samma sak.
#4 Jag tycker att det är jättefint med synlig rand, har gått och smygväntat lite på att min ska titta fram. Började ge upp hoppet men nu så :)
Fast jag hoppas att den åtminstone tar sig upp till naveln.
#9 Grattis! :)
Har är det full rulle idag, han hoppar och joxar hela tiden. Jag älskar när han rör sig men just nu önskar jag lite att han ville sova en stund..
Jag och maken är megaslappa, igår låg vi i sängen och halvsov hela dagen och idag verkar det inte bli så mycket bättre. Han kutar dock till postlådan titt som tätt. Idag borde nämligen hans körkort komma och han är väldigt otålig. Jag tycker mest det hela är komiskt att titta på, det var ju hans fel att han blev av med kortet så han kan gott plågas lite, mohaha 😈
Vet inte om robotdammsugare skulle funka hemma hos oss då vi har katter och mattor. (i alla fall en matta…haha). Jag har en riktigt bra dammsugare med långt skaft som jag skaffade för att den suger katthåren bra samt är skonsam mot min rygg. Men jag kommer säkert få betala för det här sen… Borde ju även få golven torkade innan fredag.
#15 jo jag gillar min rand mer än mina stora bröst. Sambon gillar mina stora bröst mer än nått annat, hahaha.
#16 Jag har hund som fäller kopiöst och matta har vi det med. Inga som helst problem ;P Den är minst lika bra, om inte bättre, än min vanliga dammsugare som jag annars varit väldigt nöjd med.
Det bästa med robotdammsugaren är att den är schemalagd vilket gör att den startar den tid jag ställer in den på. Vi har kl 12 varje dag. Så även om jag inte är hemma så dammsuger den så det är fint när jag kommer hem. Och jag behöver inte ens tänka på att jag måste dammsuga ;P
ohh.. kanske ska fundera på en sån till julklapp. skulle vara himla trevligt att slippa dammsuga.
En sån dammsugare kanske man borde investera i, låter ju rätt skönt att slippa tänka på det, så kul är det ju inte att städa.
#16 Haha, känner igen det där. I duschen i morse tog maken tag om mina bröst och släppte dem sedan, bara för att se att hur huden sträcks ut när tyngdlagen gör sitt. Haha, jag är väldigt glad att de inte är så ömma längre i alla fall.
#19 haha 😂
#18 och #19 Det tycker jag absolut. Och då vill jag rekommendera iRobot Roomba och se till att man får en med schemaläggning, det är guld värt. Tror den kostade 2800kr på elgiganten, väldigt väl investerade pengar. Nu dammsugs det ju här varje dag, dammsuger jag för hand så tycker jag att jag är duktig om jag lyckas dammasuga 2ggr/v. Och jag kände det nu när vi ska ha en liten som kommer ligga och åla runt på golven att jag vill inte ha ett lager med hundhår som ungen ska simma runt i. Är sååå mycket renare här hemma sen vi köpte den (+ att den kommer åt så bra under sängen och under soffan vilket jag har svårt med själv). Det enda man behöver tänka på är att 1-2ggr/v tömma dammasugarens behållare från skräp (också en fördel, den är påslös), glömmer man så säger den till när den är full.
Tappar man havregynspaketet på golvet så kan man ställa dit dammsugaren och trycka på "spot" så dammsuger den intensivt just det området. Den scannar av och ser var det är skit. Och vandrar själv tillbaka till laddstationen när den är färdig.
Har hört av kompisar som köpt billigaste varianterna med andra märken av robotdammsugare att dom inte fungerar lika bra, inte lika bra sugförmåga och inte schemaläggning (vilket var högsta prioritet för mig). Finns tydligen sådana som bara sopar upp smutsen och det fungerar inte lika bra.
Jag är supernöjd med min iRobot Roomba, älskar den, märks det eller? ;P
#19 Hehe.. Känner igen det där, så gör min kille också. Och ibland måste han känna över med handen och konstaterar varje gång att dom inte längre får plats i handen ;P
Bröst 😁😣😁😞 Alltid velat ha lite större men det vill jag inte längre! Tror dom är lite av anledningen till min onda rygg. Blir ju ännu större när mjölken infinner sig! Tur det återgår sen, hoppas verkligen det gör det denna gången också. Ligger i soffan. Har dammsugit och bakat två sorters kakor. Mycket man tål nu för tiden 😛 Inget mer kräk. Återstår å se vad natten bjuder på 😣 Blev återbud till MVC idag då dottern kräkts. Jag som var såå nyfiken! Fick tid på måndag ist. Är teletid 9-10 varje dag och på vårt ställe finns bara en. Hon har svarat varje gång jag ringt vilket känns tryggt. Hela hon är lugnande så det hjälper verkligen att prata med henne.
#21 kanske måste önska mig en i födelsedagspresent. Eller kanske i julklapp sen när man får skatteåterbäring (här i finland får man i december. och jag hoppas jag får nått tillbaka 😛)
#23 jag sa åt sambon att jag hoppas att de går tillbaka sen. Jag har ju inte ens tänkt amma. Men jag vill gärna ha mina små fasta bröst tillbaka. Dessa tunga påsar som ligger på min mage (hur obehagligt är inte det då!?) kan gärna snabbt försvinna.
#14 vi ska köra på Nalle Puh tema i Barnrummet så mysigt ju. Nalle Puh äger ;) :)
#25 Ja visst är det =) Jag vet inte om sambon har något att säga till om, jag planerar att köra på nalle puh ;P
#27 kör på Nalle Puh! :) ingen kan dissa Nalle puh ;)
Jag verkar ha förträngt hur dåligt med pengar man får när man är hemma med bebisen 😬 Satt och kollade på det idag. Vet inte riktigt vad jag trott. Vet ju hur det fungerar så jag får skylla på förträngning 😛 Jag har kvar FP med äldsta dotter som blir 8 år i augusti. Så den ska jag ju tömma först…. Måste nog sätta mig ner och tänka till. Har ju även massa semester som ger lite extra kosing. Hmm…..
#21 Låter ju väl värd pengarna i alla fall, kanske blir det skatteåterbäringen går till här också om jag får något :)
#22 Haha, samma här och så ser han ut som ett barn på julafton. Tur de kan glädja någon i alla fall, för själv är jag rätt trött på dem.
#23 Jag är lite rädd för att jag ska få mycket mjölk, jag vill ju ha det för lillemans skull men samtidigt lär ju ryggen paja helt. Ligger på fyra storlekar plus just nu, utan mjölk. Vettetusan hur det här kommer sluta :s
De ligger på magen och bygelbh är sjukt obehagligt, känns som att bebisen blir klämd när jag sitter ner. Måste nog verkligen investera i en bra amningsbh snart och börja tjuvanvända den, frågan är bara om jag kommer lyckas hitta någon i min storlek som inte har byglar men ändå ger stöd. Har förstått att det inte är det enklaste.. Gah, det är så mycket att tänka på verkligen och det känns som att det mesta just nu rör min egen kropp och inte har något med bebisen att göra alls..
Förresten, makens farmor ringde förut. Hon och hans farfar har planerat en "liten" (om jag känner dem rätt är den inte liten alls) sammankomst den 3 maj för att fira att lilleman kommit till världen. Jag är förstföderska, räknar mer eller mindre med att gå över tiden och går jag de där två veckorna som är max här så kommer han 1 maj.. Lär ju inte riktigt vilja åka från BB till släktträff direkt. Så nu håller jag alla tummar att han faktiskt tar sig ut den 17:e, eller max några dagar efteråt. Fast kommer han en vecka tidigt eller så så är ju det helt okej också :P
#29 jag har redan planerat fram till att bobfloyd fyller 1 år och 5 månader. Vi har ju inte dagar att förfoga över så man blir ganska låst i hur man kan göra. Och sista tiden får den av oss osm är hemma ungefär 500e före skatt och det kan vi inte klara oss länge på. #30 jag hade blivit lite irriterad om någon i min familj bokat en fest sådär. Tänker mig att första 2 veckorna med Bobfloyd är vi hemma och tar det lugnt. Vill folk komma hit så går det bra men jag tror inte att jag vill iväg mer än på promenader. Man kan ju ha så ont och ha problem med både det ena och det andra. Bobflody har varit superlugn i natt så jag har fått sova hela natten utan avbrott. Man blir ju orolig för sånt!
#31 Blev på något sätt både smickrad och irriterad. De är verkligen jättegulliga och mysiga så jag har svårt att säga nej till dem tyvärr. Men det får bli makens jobb.
Sa till maken att tänk om han föds 1 maj med kejsarsnitt, då lär vi ju liksom inte ens hinna lämna bb/patienthotellet tills dess.
Men jag kan förstå dem på något sätt, det är första barnbarnsbarnet men jag känner som dig. Första veckorna vill jag bara gosa ned mig i bebisbubblan, jag, lilleman och maken. Jag vill inte ens att någon ska komma på besök första veckan och det vet gubben, han blev lite irriterad eller vad man ska säga först verkade det som men det lade sig snabbt. Tror inte att det gått upp för honom att jag faktiskt ska trycka ut en bebis och att jag inte kommer vara helt i toppform efteråt även om det visar sig att jag får en väldigt lätt förlossning. Fast man kan väl inte klandra honom, han känner ju inte av hur kroppen förändras och arbetar. Han vill ju bara visa upp vad vi skapat. Men han lyssnar och jag känner att det är hos mig sådana beslut ligger nu, han följer bara med :)
Och på tal om att kroppen arbetar, i natt började mitt ena bröst läcka lite. Känner mig väldigt lättad, då fungerar åtminstone den ena. Har funderat mycket på amning och det är något jag verkligen vill så det har funnit viss rädsla för att jag inte ska kunna. Men nu funkar åtminstone det i alla fall, sen får vi hoppas att tekniken också infinner sig.
Min karl försöker nog leva i sin lilla "jag är inte pappa ännu" bubbla. Han lyssnar med halva örat när jag entusiastiskt pratar om saker som ska handlas och fixas. Jag som är ensam hemma hela dagarna blir ju hysterisk när han kommer hem så jag förstår honom. Skulle gärna vilja att han kanske tog lite mer intresse i det jag berättar / har läst om men för honom är det ännu så abstrakt. Som du säger, de märker ju inte hur kroppen jobbar. Kanske också är helt nyttigt för mig att ha en motpart som tar det lugnt. Att vara hemma i en massa veckor ger mig ganska mycket tid att fundera på saker som ännu inte behöver funderas på.
Ska imorgon klockan 10 iväg till läkaren där jag hoppas få sjukledigt de sista 3 veckorna. Mår helt okej när jag är hemma och jag orkar med en del saker men tror inte jag orkar med att jobba fulltid med de små. Är ändå lite orolig för man vet ju aldrig hur läkare tänker.
Appropå amningen så läste jag en massa på nätet igår om folk som väljer att inte amma. Kändes skönt att få läsa om folk som gjort som jag. Ska till rådgivningen imorgon och berätta mitt beslut…ska se hur det tas emot. Hoppas även att sf måttet ökat eller att nått åtminstone ökat (förutom brösten då 😎) så jag blir lugn på den fronten också.
#33 Det har jag också tänkt på, att det är nog är bra att ens partner inte också är alldeles upptagen med bebistankar. För min del hjälper det nog till så att jag inte försvinner in i gravidbubblan och fastnar där.
Håller tummarna för att du får det beviljat, men med tanke på din rygg så borde det ju verkligen inte vara några bekymmer alls. Visst, du skulle ju kunna gå till jobbet men vad gör man för nytta om man inte kan lyfta eller något liksom och dessutom kanske får gå hem efter halva dagen. Då är det ju bättre att de redan nu kan plocka in en vikarie eller ändra om så att de som finns lyckas täcka allt som ska göras.
Det förstår jag, det är ju annars rätt tabubelagt att inte vilja så jag tycker sällan att man hör någon nämna det högt. Idiotiskt är vad det är. På den punkten ger en trygg och nöjd mamma en trygg och nöjd bebis. Punkt liksom.
Måttet har nog helt säkert ökat, det kanske inte bara märks för att tuttarna drar iväg och får magen att se liten ut ;)
#24 Ja den där gravidbubblan är livsfarlig att hamna i tror jag. Allt jag gör nuförtiden är ju att prata bebis känns det som. Min ena vän ska gifta sig i sommar så hon pratar bara bröllop och jag bara bebis. Nu ska vi på kryssning tillsammans i helgen så det blir lattjo. Tur att våra sambos kan prata musik…
Det jag är mest orolig för i och med amningen är att jag ska få tjata om det hos rådgivning eller hos BB. Att det liksom ska gnatas eftersom man här har amningsvänliga sjukhus. Men vi får se efter imorgon. Tror att det kanske är en student med och då får vi se om vad som tas upp. Har ännu 9 veckor på mig, kanske. 😎
Mitt ena bröst (vänster) har också börjat läcka. Det är bästa amningsbröstet… Så nu börjar vi närma oss slutet! Brukar få mjölk till 6 bebisar så kan ju hoppas på lite mindre. Har sanerat hela huset. Så får se hur jag mår ikväll. Ville ha bort alla bacilluskerna efter Tyras kräkningar. Känns inte rent förens alla rum är städade av någon anledning. Luktade riktigt fräsch ett tag sedan bestämde vi oss för våffla och det luktar ju i hela huset 😬 Min sambo förstår inte heller hur det är att vara gravid. Får sån lust att bara klippa till ibland. Ska sätta mig ner med honom i helgen. Behöver ha lite hjälp i slutet nu vilket han lär bli införståd i. Han har fotboll, hockey och möten varje kväll. Hemmet är min bit! Jag ska vara hemma 8 mån till att börja med. Ev börja jobba lite helg efter det…. Sen får vi ta allt eftersom. Vet att jag brukar vara ganska sugen på att träffa folk och få göra något. Efter förlossningen vill jag gärna ha besök. Har inte mått dåligt efter någon så då är det ok tycker jag. Annat vore om man inte mådde bra. Ringer man och kollar läget så är ju valet mitt. Med första barnet är det kanske en annan femma. Man vill kanske vara själv och komma in i rollen och rutinerna. Man blir ganska ställd när man får den lilla i sina armar för första gången. Man vill ju göra rätt och så 😀 Nu ska jag vila ögonen. Bumlingen är vild och jag är slut!
#35 Haha, ser framför mig hur ni båda pratar om bebis respektive bröllop utan att höra ett ord av vad den andra säger 😂
Håller tummarna för att du träffar vettig vårdpersonal. Tycker att det är ett såpass känsligt ämne att man inte ska behöva tjata om det. Visst att man kan få råd och möjlighet att prata genom sitt beslut men i slutändan ska det ändå vara mammans ord som gäller.
Du får markera det lite extra tydligt på din sådan där förlossningslapp som du skulle få fylla i sen, och informera sambon om att han får vara hård och säga ifrån om de börjar tjata på dig på bb. Tänker att man kanske är lite för sårbar och känslig när man är nyförlöst för att ha orken att stå på sig helt.
#36 Ja, du har väl vanan inne nu när det är 3an? 😉 Jag tar nog gärna emot besök här hemma. De som kan tänkas komma är sådana som jag kan vara skitig och i mjukisar inför utan problem. Men dom får nog ta med egna bullar och bjuda mig på 😃
#37 Alltså lite så är det ju redan, fast vi talar i omgångar. Min hälsovårdare är helt ljuvlig så jag tror att jag ojjar mig i onödan. Innan jag helt blir hysterisk över amningen skulle jag (och sambon) gärna vilja veta om jag ens ska föda naturligt eller om jag blir sövd och genomgår planerat kejsarsnitt. Genomgår jag planerat ks så får nog sambons mamma komma med och stötta sambon medan jag är borta. 😛
#36 Det är vänster bröst för min del också, fick också känslan av att det närmare sig nu. Galet :D
Om jag får mycket mjölk så funderar jag på att donera till sjukhuset här, förutsatt att jag orkar och fortfarande vill när det väl är dags då.
Det där samtalet med gubben har jag också haft, fast det gick mest ut på att jag grät och han var förskräckt. Att ta upp det mitt i en hormonrusning kanske inte var det bästa men det gav effekt i alla fall. Fast sen blev han sjukskriven pga diskbråck så det sket sig ändå.
Tänker också att det är "värst" med första barnet, allt är ju verkligen nytt då :)
#38 Haha, härligt med vänner som det går att göra så med :)
När kommer du få reda på hur det blir med ks?
Jag är lite stressad över det där med besök. Svärmor säger att hon ska komma och hälsa på oss på BB så fort vi ringer och berättar att den kommit. Jag sa nej direkt när hon sa det, men hon skrattade bara åt mig. Hon kommer att vilja komma så fort det går (frågan är om hon ens kommer att fråga först). Men jag har sambon med mig, det vet jag. Säger jag nej så är det nej. Men jag vet också att om jag inte är förutseende och säger till sambon innan så kan han råka säga att det är okej eftersom det är okej för honom (och han glömmer lätt vad jag tycker, så man får tänka på att påminna honom).
Besök på BB kommer jag att tvärvägra. Finns inte ens chans att jag vill ha någon annan än maken där. De första timmarna/dagarna vill jag bara ägna åt att lära känna min son.
Om hon inte ger sig så får ni kanske helt enkelt vänta med att ringa lite, det kanske inte är helt vad man vill men hellre det än att få besök man inte vill ha. Att man väntat kan man ju skylla på läkarundersökningar och lite allt möjligt.
Usch, jag är inne i en sån svacka just nu :( är trött och orkeslös, vilket inte bara beror på graviditeten. Jag brukar alltid ha en liten svacka vid den hör tiden på året, men nu är det lite värre än vanligt - jag längtar efter våren! Jag vill ha sol och värme, inte regn och snöblask. Bläh! Skulle vilja dra iväg på solsemester en vecka, men ekonomin tillåter inte det just nu och dessutom ska sambon till Australien i 3v snart *muttra* Och apropå sambon så har han noll förståelse för mitt tillstånd just nu, det enda han gör är att gnälla på att jag är trött och tråkig. Som om det gör saken bättre? Han verkar inte riktigt förstå vad det innebär att vata gravid. Graviditeten som för övrigt är rätt tråkigt just nu när det inte händer något. 1 mån kvar till RUL och nästa bm-besök och magen verkar avstannat i sin tillväxt för stunden så just nu känns det mest bara "jaha". Dessutom förlorade vi en budgivning på vårat "drömhus", och just nu känns det som att vi aldrig kommer hitta ett passande hus och kunna flytta innan pyret kommer till världen. Idag har jag dessutom, som så ofta nu för tiden, vaknat med sprängande huvudvärk. Som sagt, bläh bläh bläh! Så, slut på gnället för den här gången. Nu ska jag gräva fram lite ork och bege mig mot jobbet.
#39 erm det vet jag inte. Ska ta med en del lappar imorgon som ska skickas till läkaren och sen ska det vidare till sjukhuset och sen kanske dom vill träffa mig och sen får vi se….. I v.36 borde jag ha läkartid igen och då kanske jag får veta nått. Så länge förlossningen är medveten om att jag är en udda patient och är beredda på det så är jag nöjd. Har inget emot att föda vaginalt (mer än alla andra alltså 🤪)
#40/41 Beroende av hur jag mår så får nog min svärmor gärna komma och svärfar men dom skulle aldrig komma om vi ens tvekar när de frågar. Allt beror på hur jag mår.
Sen tycker jag det är otroligt respektlöst att folk ens tar för givet att dom bara kan komma både till BB och hem. Samma respektlöshet som man kan märka när alla "vet bäst" och ska lägga sig i amning och tekniker och sömn och jaddajaddajaddaa😡
#41 Ja vi får se. Kommer hon till sjukhuset så kan hon ju vända utanför, för in till mig och bäbisen kommer hon inte ;P Så den biten är jag inte orolig för, mer att det är ett litet stressmoment att hon är så på hela tiden. Det blir ett stressmoment att behöva fundera över när och hur man ska ringa henne och vad man ska säga.
Men hon är så jäkla på om allting. Jag är nästan så jag ledsnar på att prata om bäbis och graviditet när jag umgås med henne en liten stund. Blir så trött på bäbisar och graviditet att jag bara vill spy åt det. Hon är 1000 ggr värre än mig på att prata om sånt och det är så överdrivet hela tiden. 'Hälsa magen', 'ta hand om magen nu', 'åh jag ska köpa ditten och datten'. Jag känner lite att det är väl JAG som ska köpa ditten och datten? Det är väl JAG (och sambon) som bestämmer vad för saker vi vill ha till bäbisen, inte hon… Det är väl VI som ska få den här spännande tiden till att planera och fixa. Jag kommer inte få ha kläder på ungen som jag själv valt/köpt, för hon kommer hela tiden att köpa allt innan jag ens får en syl i vädret. Och hon skickar hela tiden blocket annonser med barnvagnar och spjälsängar. Jag känner att jag blir så trött på det, jag sitter hemma hela dagarna och kan knappt göra något annat än sitta och planera, men jag vill planera själv. En sak hade varit om hon frågar hur jag vill ha det, och sen kanske kommer med idéer, men hon säger "såhär ska vi göra" och "det här ska jag köpa" osv osv. Känner mig liksom lite överkörd, som om jag inte har något att säga till om vad gäller bäbis. Tur att sambon är med mig iaf (men han är på tok för dålig på att säga ifrån till henne).
#43 Skönt att du ändå har en avslappnad inställning till det hela, det känns som att du har det i alla fall :)
#44 Jag hade blivit galen! Jag kan förstå att det är spännande för blivande mor-och farföräldrar men det är tråkigt när de inte fattar att det finns vissa gränser.
Du får peppa din sambo så att han står på sig, typ daglig påminnelse eller något :P

#44 Oj vad jobbigt med svärmor. Kul såklart att hon engagerar sig men det känns ju nästan som om din sambo måste säga åt henne att lugna sig aningens. Tänker att det kan bli jobbigt när bebisen kommit om hon vill vara delaktig i precis allt. Det är ju trots allt ert barn.
Själv har jag haft en underbar morgon:) Vi vaknade halv 9 utan att sonen var vaken så vi han ligga kvar i sängen o ha vuxenmys;) Sedan när vi kom upp var han vaken men helt nöjd i sin säng. Gud så skönt, annars vaknar han ofta mkt tidigare o börjar gråta nästan på en gång så man får kasta sig upp.
Min svank mår inte alls bra just nu. Den är så trött efter ett par timmar på jobbet att jag inte orkar stå eller gå… =/ men det är bra att bita ihop. Är lite från dag till dag. Så d är ju inte konstant iaf. Känner dock ett riktigt obehag i magen ner på vänster sida. Och magrn har på det varit väldigt uppblåst och spänd de senaste dagarna. Böjer jag mig ner och knyter skorna å sedan reser mig har jag känt hugg i magen. Så är väl ligamenten eller ngt som bråkar. Är inte skönt alls. Även börjat få problem med hur jag kan ligga på nätterna. Inget alls är bekvämt… Eller jo ett sätt är bra men jag rör mig mkt när jag sover så vaknar massor av att jag ligger fel. Ngt positivt i allt är att jag i övrigt mår riktigt bra! Inget illamående eller så. =p Går in i v 18 idag…
#45 Måste ta det med ro, annars funkar det inte. Och jag är inte rädd för smärta eller sjukhus så det löser sig alltid. Ut ska ju ungen hursom.
#47 ja det där med ligamenten är jobbigt. Försiktiga rörelser och varma bad hjälpte mig när det var som värst. Jag använde även vetekudden ganska flitigt.
Vi hade besök på bbhotellet och det är jag väldigt glad för, först kom sambons morbror förbi, dock precis då jag skulle få spruta eftersom jag och dottern har olika blodgrupp, så då blev han utslängd en stund :P Sen på eftermiddagen kom ett par kompisar med mat (sjukhuset försökte få mig att äta fisk, bläää) och efter det kom sambons föräldrar, de kunde inte hålla sig borta och sen.ville de veta vad jag ville ha att äta dagen efter så vi skulle få komma hem (på min födelsedag). Pappa hade tydligen varit på väg att sätta sig i bilen för att åka ner och hälsa på tills hans fru stoppade honom och sa att vi skulle komma hem till dem två dagar senare :P vi bodde 14mil från varandra då. Denna gången vet jag inte alls hur det.kommer bli, den 16onde åker pappa till USA, jag är beräknad till den 19onde. Min syster åker till gran canaria den 18onde, de har planerat.väldigt dåligt.tycker jag ;) Så får se vem som kan ta hand om hunden och dottern, för nu har svärföräldrarna 14mil att köra.. Men det löser sig nog alltid. Idag har jag haft sammandragningar hela morgonen igen, börjar tröttna, är ju bara i v.23. De sista sammandragningarna har dock gått upp i brösten och spänt där med, någon annan som varit.med om det?
#48 jo dom är riktigt dryga. Men än så länge går det än ändå. Vetekudde va bra tips. Den ska plockas fram när/om d blir värre. Kroppen har som ett eget liv just nu, den styr väldigt mycket…
#50 kom ihåg att lyssna på kroppen så att du inte överanstränger dig. Jag t.ex. slutade gå i trappor runt v.25 för att jag fick ont. Nu går jag ytterst få steg i trappor alls.
Jag vet inte om det hjälper att ha klämt fram två stycken redan 😬 Var två helt olika upplevelser. Första var bäst. Skulle kunna föda varje vecka om det var som den. Nr2 satt fast ett bra tag och ville inte ut. Precis i öppning och det sved vill jag lova. Vet inte hur jag ska förklara… Hmm… Visst man vet vad som väntar och så men nr3 känns ändå inte… Hmm…. Som nr 50! Haha Här kommer inte besök ens in på BB. Det ska vara lugnt där. Vill man får man åka ner och hälsa på de som kommer och då väljer man ju själv. Svärmor jobbar på sjukhuset så hon lär nog komma men det gör mig inget. Är ju inte så att de är kvar så länge utan 5-10 min räcker. Och mor jag bra visar jag göra upp underverket! Har lite press på oss att få en kille… Press å press men vet att många vill se en kille. Mina två andra ser ut som sambon. Halvljus, en med blå ögon och en med grön/bruna. Själv är jag mörk. Bruna ögon, mörkbrunt hår och ganska mörk i hyn. Kan ju ta en mörk kille nu! 😛😬
Tänkte mera på själva grejen efteråt. Att du har vanan inne med den nyfödda liksom. Själv är man ju som bambi på hal is och då är jag ändå mycket vanare än sambon :)
#51 jo d gör jag. Tar det lugnt på jobbet å sätter mig en stund om jag behöver. Tänker rida så länge jag orkar men i måndags galopperade jag inte då just den hästen är väldigt stötig å va inte skönt. Men dom får ta på jobbet att jag är långsammare ibland och tar d lugnare vissa dagar=)
#54 bra inställning. =)
2h shopping idag, eller rättare sagt, ärenden som skulle uträttas på stan (i saakta mak). Det gillade inte mina höfter =( Så nu sitter jag i soffan med smääärta.
Kvällsmaten avklarad och ryggen värker! Snart dags för duschning och sen väntar vetekudde 😛 Lägger man sig på den så bränner man bort lite av det onda och mjukar upp. Tror ni jag fått in sängen än då?! Nej! Lär väl inte bli varken idag el imorgon heller. Grr Vill liksom ha in den, NU! BB-väskan ska jag försöka få klar. Köpt lite som ska i som inte skadar att man har dubbelt av. Bättre att ha allt klart i tid. Jag blir lugnare då. Bara bullar kvar att fixa men innan dess måste vi äta upp bullarna med saffran. Varit duktig och gjort 1-2 sorter om dagen nu 😀 Så vi har nog 7 sorter iaf. Jag gillar att baka och blir gärna en bullmamma 😄 Kidsen gillar att hjälpa till vilket varit kanon nu när man är som man är. Önskar bara frysen vore större! Fyller ju 30 i år så man kanske skulle önska sig en till frys att ha i källaren då. Rädd för sova idag… Eftersom jag städade hela huset så lär jag väl få ta straffat för det hela vid sänggång 😣
#7 hur lång tid är det kvar? Jag borde verkligen bo närmare dig om du tänkte bli en bullmamma. Älskar att äta bullar och sådant men har själv precis börjat baka.
Jag fyllde 30 samma helg som eurovision så vi hade ett glittrigt eurovision party här hemma. 😃
Jag fick lida för min dammsugning + att jag bar bort en matta full med pälsängrar igår. Visste att vi hade sådana hemma, har försökt få bort dem en tid, men hade inte kopplat vart de kunde ha ett bo. Ibland är man trög 😟 Försökte sova ganska tidigt men var övertrött och överkänslig i huden. Idag ska jag ju till doktorn så är spänd inför det och ja…somnade 3 timmar senare i alla fall. Men nu är jag väl tämligen pigg och klockan är 6 på morgonen.
Igår fick vi veta att ett par av våra närmsta vänner ska gifta sig i sommar - superkul och efterlängtat! MEN- vigseln kommer ske 2 eller 3 veckor före jag har BF… Mindre kul :/ Dels det att jag verkligen kommer vara höggravid men än värre är att dom ska gifta sig i en sommarstuga som ligger mitt ute i dom småländska skogarna! många mil från närmsta sjukhus.. Inte riktigt ett ställe man vill vara på om pyret bestämmer sig för att titta ut i förtid med andra ord. #57 det här med att vara bullmamma, är det något som kan tänkas komma tillsammans med barnet? :P För jag hatar, till mitt stora förtret, att baka :/ jag vill ju att mina barn ska få njuta av massa hembakt bröd i framtiden….
#59 jag istället ska på bröllop någon månad efter att Bobfloyd borde tittat ut. Ska vara maid of honor och stå framför en massa folk, huvva. Ska välja en klänning som kan dölja allt vad gravidhäng heter. Kom just på att jag nog inte bokat svärmor som barnvakt den dagen, oops.
Ni kanske kan ta bilen och bara vara på bröllopet en liten stund? Jag har redan meddelat att vi (sambon och jag) nog inte blir långvariga. Får se om sambon ens kan komma med eller om han blir hemma med bobfloyd och sen hämtar mig. Festen ska nämligen hållas just ute i ingenstans.
#59 Mitt bullbakande (har ju smått börjat) kom när jag blev sjukskriven. Har ju inget att göra på dagarna så jag kan lika bra glädja sambon med hembakta, nybakta bulla rnär han kommer hem. Men jag är inte i närheten av Jefo 🙂
Jag bakade heller inte mycket innan jag fick barn. Men nu tycker jag om att ha frysen full. Bullar och barn hör ihop 😀 Vi hade alltid kakor och bullar hemma när jag var liten så därför vill jag ha det även nu. Gillar det! Och jag är ett kakmonster! Hellre kakor å bullar än godis. Jag har sovit sjukt dåligt i natt 😔😞😣 Gick verkligen inte att hitta rätt ställning.
Blev sjukskriven resten av tiden så nu ska jag inte jobba mer förrän sambon blir pappaledig. :)
Jag gillar att baka, men känner att jag inte har ork till någonting nuförtiden.. Är ledig idag och ska masa mig iväg till gymmet sen hade jag tänkt men känner redan att det tar emot ;)
Det är lite jobbigt att vara så trött hela tiden, jag trodde att man skulle bli som vanligt efter dom där tolv veckorna.. Och ont trodde jag inte att man skulle få förrän man började bli tung, men jag har dragits med ont i ryggen, rumpan och svanskotan i flera veckor redan :/ Gick in i vecka 19 igår.
Nu känner jag i alla fall den lilla röra sig, och det mycket! Känner lite hela tiden och jag kan redan känna på utsidan med. Sambon har däremot inte lyckats känna än, ofta kommer det bara någon/några buffar och sen dröjer det en stund innan det känns lika tydligt igen.
Men det där med fjärilsfladder som alla snackar om förstår jag inte riktigt, jag tycker att det har känts mycket mer än så ända sen jag började känna av bebisen. Men jag kanske har vart för ouppmärksam för att känna fladdret.
Det går heller inte att blanda ihop bebisens tumlande med tarmarna, men jag kanske har ett "bra" läge på livmoder/moderkaka. Jag känner ju livmodern direkt under skinnet, och när det rör sig så känns det som att det inte är mycket alls mellan bebis och fingrar.
Imorgon är det i alla fall RUL! Är liiite nervös, men försöker att tänka positivt :)
Ni som gjort RUL, fick ni moderskapsintyget direkt då eller ringer man sin BM och ber om det efter?
#64 Jag känner som du. Trodde också att man skulle bli som vanligt efter dom första 12veckorna och att man inte skulle börja få ont fören man blev tung. Hade nog inte riktigt fattat att man får smärtan och problemen av hormonerna och inte fysiskt av kroppens förändring.
Min BM har sagt att jag ska ringa henne och boka ny tid direkt efter RUL och då kommer hon att skriva ett moderskapsintyg.
#66 Ska jag vara ärlig så hade jag nog inte trott att man skulle känna av graviditeten så mycket alls innan man började känna bebisen röra sig och få större mage och så.. Kompisarna som vart gravida har ju klagat över att dom har vart trötta och mått illa och så, men jag har liksom tänkt att "hur trött kan man vara". VÄLDIGT trött visar det sig :D
Jag som alltid tänkt att när jag blir gravid, då ska jag minsann fortsätta träna och gå ut med hundarna som vanligt, och jag ska äta nyttigt och hit och dit. Joorå, eller hur! Jag har inte ens orkat gå dom där långa promenaderna jag brukar ta med hundarna, att gå på träningspass som innan har inte ens funnits på kartan.. Jag blir till och med andfådd av att gå upp för trapporna på tågstationen. Insåg häromdagen att det är med fasa jag upptäcker när dom stängt av rulltrapporna där ibland, haha.
Och HUR lätt är det att äta nyttigt när man inte ens gillar det man brukade äta innan, när det enda man tycker är gott är sånt där inte alls nyttigt? :D Och när man har sånt där konstant PMS-rensa-skåpen-sötsug?
Nej, jag var nog inte riktigt beredd på hur mycket man faktiskt påverkas av alla hormoner. Ibland känns det lite jobbigt att man knappt känner igen sig själv, men det är ju samtidigt spännande med hela den här resan :)
#63 Skönt :)
Nu känner jag mig sådär väldigt ogravid igen. Lilleman sover och jag har en lös, stickad tröja på mig = glömmer bort att det finns en kula där. Känns bara som att jag har blivit fet igen om jag ska vara ärlig. Men det är väl dumt att klaga, hellre ingenting än foglossning och min falska ischias, som verkar ha skärpt till sig.
(Fast man vill ju gärna känna sig lite gravid..)
Bm på tisdag i alla fall, är nyfiken på mitt sf-mått. Studerade magen igår kväll och jag tror att vi kan ha tagit oss över översta kurvan nu. Tänkte för skojs skull försöka mäta själv igen, känner tydligt vart livmodern slutar i alla fall så det borde gå någorlunda.
Fast jag hittar ingen sida där kurvorna finns så jag har ju inget att jämföra med ändå.
Jag har varit trött hela tiden. Gick just in i v.32… ont och obehagligt har det varit till och från hela tiden. Bebisen började buffa tydligt i v.18 och innan dess kanske det kändes några bubblor, ingen aning faktiskt. Har haft väldigt gasig mage så det har vart svårt att märka skillnad. Nu kommer jag ha varit sjukskriven 5v och ledig 5 veckor innan bebis kommer vilket känns så skönt! :)
#67 Hade lika gärna kunnat vara jag som skrev det där inlägget ;P Exakt dom orden kommer ur min mun lite då och då här hemma. Instämmer med heeela inlägget!
Jag hade tänkt jag skulle fortsätta som vanligt, ut och röra på mig, springa mina löprundor (slutade med det i v6), fortsätta rida som vanligt (slutade med det i v14) och såklart hålla igång med hunden som vanligt. Men nej, det är bara att skratta åt.
Jag hade också tänkt att jag absolut inte ska bli en slavdrivare åt min sambo, har sett alla mina vänner bli det och ogillar det skarpt =( Nu sitter jag här själv och får ibland panik för att sambon är så seg med den där jäkla mackan, fattar han inte att jag spyr när som helst om jag inte får den illa kvickt. *suck*
Nu började båda brösten läcka, antar att jag är lite gravid ändå..
#71 Så sjukt underligt att man faktiskt kan längta till dess… Hmm, men det gör jag nog faktiskt. Längtar tills magen syns också, även om jag kanske inte önskar att ha den i vägen. Men nu är jag i v15 och än syns ingenting.
#72 Haha, ja. Jag längtade efter att det skulle börja läcka lite, mest för att jag fått för mig att jag inte skulle få någon mjölk. Men nu tänker jag att det nog kunde väntat lite ändå :P
Men magen älskar jag, där har du verkligen något att se fram emot :)
#73 Ja såklart vill man väl kanske att det ska hålla på sig till det sista. Men jag var lite sånt att jag trodde inte jag kunde bli gravid, men blev det på första. Är nu orolig att jag inte kommer få mjölk tillräckligt, men det kommer säkert lösa sig det med.
När började du få mage (andra får gärna svara när dom fick mage med)? Känns som om dom flesta har fått mage i v15 men här syns verkligen ingenting. Och då är jag ju rätt smal från början, så man tycker ju att det borde synas.
#74 Ja, att slippa blöta fläckar i bh:n låter ju rätt bra just nu. Tur det finns skydd mot sånt också :)
När jag låg ned hade jag en pyttebula i vecka 14, fick dra in magen lite för att se den, haha. Sen började jag bli lite rundare i vecka 17 ungefär, men någon sådan där typisk bebismage blev nog inte riktigt förrän runt RUL i vecka 20. Men då var den ju fortfarande mini verkligen, även om jag då tyckte att den var sååå stor :P Men runt då, 19-20 började det nog i alla fall.
Hittade en bild från veckan innan RUL, lite svårt att jämföra när man inte vet hur jag såg ut innan men magen var platt i alla fall :)
#76 Åh, tack så mycket!
Jag var hos hälsovården idag på eftermiddagen. Bobfloyd ligger på tvären och därför är min mage så liten. Han har nu en månad att självmant flytta sig. Han har legat på tvären hela denna tid så jag är skeptisk. Hon var skeptisk till att de ens prövar en yttre vändning i och med min rygg men det får vi se sen. Hon ska även skicka papper till läkaren om att jag vill ha kejsarsnitt eftersom jag är orolig för min egen hälsa och ork. Jag vill inte kämpa med en vaginal förlossning för att sedan få höra att han inte kan komma ut den vägen och att mina muskler i ryggen är sönder. Jag kan lätt hosta sönder en muskel i ryggen och då får jag ha armen i mitella i en vecka. Som hon sa så borde jag även kunna sköta bebisen efter förlossningen och inte vara helt trasig i ryggen. Hon ansåg att jag borde få planerat ks men det är sist och slutligen läkaren som bestämmer. Känns bra att bollen är i rullning och att hon står på min sida.
#78 Hur var sf-måttet? Hade det ökat?
Förstår dig verkligen, hade gjort precis likadant om jag hade ryggproblem sedan tidigare.
Det där med att du ska kunna ta hand om Bobfloyd efteråt har hon ju verkligen alldeles rätt i, låter som en klok bm (som dessutom tänker ett steg längre än många andra). Det borde ju även det vara ett ganska starkt argument för att få ks beviljat. man återhämtar sig nog betydligt snabbare efter ett ks än en eller flera trasiga muskler.
Det känns ju iaf mycket vettigare att du får det beviljat, slipper vändningsförsök och dessutom slipper överanstränga ryggen i onödan.
Jag är i vecka 12 (11+5) och har för andra gången under graviditeten börjat blöda. Första gången var för lite drygt en månad sedan. Då kom det så lite så jag behövde inte ens ett trosskydd, det kom bara lite blod på toapappret men det pågick i fem dagar. Nu har det börjat igen, blöder för fjärde dagen i rad och den här gången får jag använda bindor. Dock inte mer än kanske två per dygn.
Härliga detaljer ni fick där… I vilket fall, jag ringde barnmorskan idag och fick en läkartid! (Skönt!) Sa som det var, jag har tid för ultraljud i början av april och jag vill inte gå och oroa mig till dess.
Jag vet ju egentligen att ni inte kan säga vad läkaren kommer göra men vill gärna höra era funderingar. (Skulle ha frågat barnmorskan men tänkte inte på det då.) Jag vill ju att h*n ska göra någon form av ultraljud så jag får veta till 100 % om det finns en bebis och hur den mår. Vad tror ni? Kan det vara så att de bara tar ett blodprov och kollar hormonerna? 🤔
Medarbetare på klickerträning.ifokus
#74 Jag har haft svullen mage hela tiden egentligen, så har sett gravid ut från typ vecka 8 även om det egentligen inte har vart "bebismagen" som vart stor. I vecka 14 kunde jag själv känna kanten på livmodern tydligt när jag låg ner, men det är väl egentligen inte förrän nu i vecka 18-19 som den syns när jag ligger ner. Fick någon sammandragning eller något imorse och då blev livmodern som en hård boll och stod rätt upp som en jättebulle när jag låg där, haha. Det såg verkligen skumt ut!
Men rund har magen vart ett bra tag och min arbetskamrat gissar på att jag kommer bli ENORM för han tycker redan att min mage är så stor (men min mage har också alltid vart lite putig) :D Men det beror ju mycket på att jag emellanåt är så uppblåst med. Jag tror inte att du behöver tänka så mycket på att din mage inte syns än, din livmoder har ju precis börjat komma upp ur bäckenet nu och det är ju inte ovanligt att det dröjer ännu ett par veckor innan det syns!
#80 Att ta blodprov känns ju ganska onödigt, för det lär ju ändå visa hcg som matchar veckan du är i skulle jag tro. Hade du blött längre så hade det nog varit mer tillförlitligt, eller?
Skulle gissa på att du får göra ett UL, allt annat vore skumt tycker jag (och dessutom rätt onödigt för UL är väl egentligen det enda som kan ge ett riktigt svar nu)
#79 Det hade ökat frpn 23 till 26 och hon sa att magen såg fin ut. Den blir ju mindre eftersom han ligger på tvären. När hon kände med händerna kändes han inte för liten men som hon sa någon 4kg bebis kommer jag inte få. Tyvärr är hon ingen barnmorska utan en hälsovårdare men här i finland går vi inte till bm utan just till hälsovårdare. Hon är absolut ljuvlig och vettig! Det bästa är att om inget händer så kommer vi ha henne som hälsovårdare tills Bobfloyd går i skolan. =) #80 jag skulle tro att dom gör ett VUL eftersom hormonerna kan finnas kvar fast bebisen inte är där. Jag blödde rejält en dag med klump och nu sitter jag här med en 32 veckors mage och sparkande bebis. Va skönt att du fick en läkartid, hoppas du inte behöve vänta länge.
#83 Låter ju som en fullt normal ökning :)
Är väl bara bra för ryggen att inte få en stor bebis faktiskt.
Jaha, men det låter ju jättebra med en hälsovårdare då. Gud vad skönt att ha någon som följer en hela tiden, och som känner en och den lille väl.
#75 Oj, vilket stor mage. Här syns som sagt ingenting.
#81 Är inte orolig ;P Vill bara få ha min mage snart. Känns jobbigt att kämpa med alla dessa symptom och inte ha något att njuta av. Om jag ändå hade haft en liten mage att gå och klappa på och kika på i spegeln. Men nej, ingenting syns. Bara spyr och mår illa hela dagarna =(
#85 Lär nog hinna hända mycket på den månad som skiljer mellan dig nu och min mage på bilden. Det är nog under de veckorna de börjar hända lite för de allra flesta :)
Har du testat att lägga dig på rygg och dra in magen? :)
#86 Ja och då försvinner ju magen ännu mer ;P
Sen när den väl är där så är den oftast bara i vägen :p
#88 Jo det är väl så.. Men vill ha något så jag kan få känna mig gravid. Och inte bara känna mig magsjuk och bedrövlig =( Känner att jag har svårt att motivera mig, hade velat få en liten kula och sen kan den få va hyfsat liten jättelänge ;P
#74 Jag var precis platt innan jag blev gravid så på mig har det synts i rätt många veckor nu (är i v 15+3 idag). Först mest allmän svullnad men nu är en mer tydlig bebismage. Jag kan inte längre dra in magen när jag står upp, men den försvinner när jag ligger ner. Jag har dock inte alls fått in nån kläm på att känna livmodern…?
Vaknade imorse med en.riktig sammandragning som satt i ett tag. Å har gjort massor idag hemma. Känns i ena höften nu kan.ja säga men blir en lugn kväll! Men fick sån otrolig motivation och rastlöshet. Kan vara för att jag snart har semester… :D Har även känt massa buffar idag, såååå mys. Har känt rörelser sen v 15, en del är säkert bara min svullna mages fel. Men känns annorlunda ändå när det är magrn.som bråkar än när d är buff. Och som bäbis snurrade på ultraljudet så är det inte konstigt att det känns. Väntar mig att få söndersparkade revben i slutet… =p
Jag kan inte heller känna min livmoder. Eller jag märker av kanterna för att Bobfloyd tycker mot dem men hur högt den går vet jag inte för min son jobbar bara med höger o vänster, inte upp o ner ;)
#87 Livmodern har nog bara inte hunnit ta sig så långt upp än då :)
Min lille är ganska klen för det mesta, väntar lite på att de där smärtsamma sparkarna ska komma men hittills har han bara fått in en sådan. Rakt i min blåsa så jag trodde att jag skulle kissa ner mig, tur som attan att jag precis hade kissat ^^
Idag har nog mina tuttar blivit en storlek större. (Aj!)
#81 och #83 Tack för svaren, då räknar jag med ul 🙂
#90 Orättvist ju ;P
#93 finns skönare saker än att känna de där buffar o sparkarna. Bobfloyd verkar trycka med ryggen på min vänstra sidan och med fötterna på höger samtidigt. Känns som om han stretchar hela mig. Sen när han slår…. gah
#96 Iofs, borde nog vara glad istället :p jag har moderkakan både bak och fram tydligen, den ligger runt om högra sidan och där verkar han ha benen för det mesta. Det förklarar nog hans brist på styrka :) Men men, han sprattlar och grejar så allt är nog som det ska iaf.
Min käre sambo som alltid är iväg på något chockade mig idag. Han bara: "killarna tänkte äta och ta några öl till hockeyn imorgon efter jobbet" Grr tänkte jag. Sen kom det: "Men jag sa ifrån. Det är ju snart bebis och man vet ju aldrig när!" Blev imponerad! Är ju bara i v34+2 och har nog tänkte att den lilla kommer ganska nära utsatt datum då de andra gjort det. Men en full sambo på BB vill man ju inte ha 😁 Har har sparkarna börjat göra lite ont. Mest när jag ska försöka somna. Tror bebisen blir arg för att det blir för liten plats. Har lite sammandragningar just nu. Ligger i soffan och pustar lite. Gillar dom verkligen inte!
Min bebis gillar inte fredagar! Tredje fredagen i rad som jag har riktigt mycket sammandragningar 😬 Hoppas han lugnar sig för nu börjar snart hockeyn 😄 Skriver alltid från mobilen och ser att mina inlägg inte alltid är på ren svenska. Dels ändrar mob ord och dels så ser man kast när man skriver längre saker. Ni får ha överseende! 😉
#98 De får allt till de ibland våra gubbar :)
#99 Bebisen kanske kickar igång partyt bara? ;)
Sitter klistrad framför hockeyn, kändes ju sådär med dubbla utvisningar. Jag har aldrig någonsin brytt mig om sport överhuvudtaget förut men nu sitter jag klistrad framför varenda match. Bär jag på en sportkille mån tro? :P
Vi fattar ändå, det är svårt att skriva helt korrekt från mobilen. Jag brukar få punkter mellan varenda ord (Har nog lite för tjocka fingrar för mobilen, haha). Men vi fattar ju vad alla menar så :)
Jag har nog en sportfåne i magen också 😬 Full rulle på magen genom hela matchen. Brås väl på sin far som älskar all sport. Heja Sverige!
Haha, samma här!
Ja, heja! Hoppas de orkar tredje också nu.
Vi var på RUL innan idag och allt såg bara fint ut :) Är en liten flicka därinne! <3
Och hon ville inte alls få huvudet mätt.. Läkaren som gjorde UL försökte skaka igång bebisen med UL-apparaten, men ingen lycka, sen fick jag fick skaka på magen, slå rumpan i britsen och till slut gå och kissa och stå och hoppa på toaletten, och ändå ville bebis bara ligga med ansiktet uppåt.
Det som tillslut hjälpte var när jag själv tryckte lite på magen ;) Som jag misstänkte så låg moderkakan bak längs ryggen, så det är väl därför jag känner sparkar och rörelser så tydligt!
Det känns skönt att allt såg bra ut i alla fall! Nu kan man börja planera och förbereda lite mer :)
Woho! Vinst!
#103 Åh, underbart. Är verkligen en speciell känsla att se bebisen där inne :)
Dagen börjar med att jag vaknar tidigt och är kissnödig, det blir svårare och svårare att hålla sig både dag och natt. Väckte sambon med lite mysigt morgonmys eftersom jag inte kunde somna om. Upp och spy lite och sen iväg med hästen, lyckades få en rejäl smäll i huvudet av hästen och dagens resterande planer blev inställda och nu ligger jag här med hjärnskakning. *suck*
Aj då…. Hjärnskakning kan man ju också spy av. Vila och ta det lugnt. Jag har äntligen fått in min bebissäng. Skurat och gjort den fin. Imorgon ska den bäddas och vi ska möblera om i vårt sovrum för att allt ska få plats. Gillar att fixa! 😃 Mår riktigt illa. Livrädd att jag ska bli magsjuk! Lilltjejen kräktes i natt men tror det berodde på febern som hon tyvärr har ofta. Varit på massa koller med henne. Hon har feber minst en gång i månaden. Hon har vanligen 36 så när hon har 39 är hon borta. Men man har inget hittat utan det bara är så säger dom. Hon är sällan sjuk i annat dock så de tror hennes kropp tar det mesta genom att ge feber ist. Man får ju vara hemma varannan vecka med VAB. Frågade en gång när jag pratade med försäkringskassan och vi varit sjuk massor hur det låg till. 6 mån på ett år får man typ vara hemma! Varannan vecka i stort sett. Känner mer å mer att det börjar nära sig bebis. Och en annan känsla som jag inte alla gillar finns också. Tänk om! Tänk om man gör allt klart och så får man ingen bebis med sig hem. Jag skulle bli knäckt! Har genomlidit de typ 7 hemskaste månaderna i mitt liv. Det som hållt mig från att inte bryta ihop helt (även om jag några gånger brutit ihop!!) är ju längtan efter en liten. Man ska inte tänka dumt. Men jag tror jag växt till mig lite och inte ser allt bara bra längre. De andra två fanns det inget dumt med. Var inte orolig alls! Detta är sista! Tror inte jag skulle palla en gång till. Sambon vet jag inte… Tror han är nöjd men skulle jag vilja ha en fjärde skulle han nog säga ja. Ska ju bli opererad så jag skulle väl förhoppningsvis inte behöva vara så här "inva lid" men ändå… Vågar inte chansa. Så jag är rädd. Rädd att de med sista ska bli något knas och att jag måste gå igenom detta igen. Nu vill jag vara klar och njuta av livet och min familj!
#107 Ja lite svårt att avgöra om jag mår illa av hjärnskakning eller av graviditet just nu. Men fick rekommendationen att ta det lugnt oavsett. Känner mig helt utslagen. Har haft värre hjärnskakningar förr (alltså med värre minnes/medvetandebortfall) men aldrig haft så här starka symptom vad jag kan minnas. Huvudvärken håller på att ta död på mig, borde egentligen inte stirra på telefonen men är rastlös mitt upp i alltihop.
#108 Nej man får väl inte kolla mob el tv alls med hjärnskakning?! Min dotter blev påkörd i pulkabacken så jag fick ringa 1177 och vid misstanke av hjärnskakning så var det 24h vila och inte kolla på något med pixlar. Så håll dig härifrån! 😉 VILA!
#109 Precis, minst 24h, gärna 2-3 dygn. Men… ehm, vad ska man göra då?
#110 Ja du…. Min 7-åring sa samma. Blev måla, saga, baka och sånt. Du får be sambon din om lite sagläsning 😛 Haha Nej jag förstår att det är svårt, vuxen som liten.
#111 Hehe, frågade faktiskt om lite sagostund här förut, men det kommer inte på fråga med min sambo. Det absolut värsta han vet är att läsa. Jag som tänkte att det var bra om han började öva redan nu ;P Men han höll inte med.
Legat i sängen nu hela dagen och har tråkigt. Och förut i dag så såg jag att magen putade lite när jag låg på rygg, tänkte att wow kanske är bäbisen som börjar ta plats äntligen. Men några timmar senare så visade det sig att det bara var gaser i alla fall =( Fy så besviken jag blev. Det syns verkligen ingenting än.
Skitdag! Först massa irritation på jobbet, men det löste sig sen till slut iaf. Men nu när jag kom hem har någon av hundarna (troligtvis min, är hundvakt för tillfället till två samtidigt med) bajsat på köksgolvet och sen började hon spy i soffan. Allt bara för att jag inte kollade ordentligt när dottern åt innan så hunden har säkert fått i sig kyckling som hon är allergisk emot. Alltid lika kul att det händer när jag är ensam hemma med, sambon och dottern åkte till svärföräldrarna innan idag.. Men nu är golvet moppat iaf, hundarna rastade och matade, så nu hoppas jag bara att de kan sluta vandra omkring så att jag lan få sova några timmar iaf, innan lånehundarnas husse kommer och hämtar dem.
F*n med.. Nog för att jag visste att foglossningarna va jobbiga men att jag skulle vakna nu och inte ens kunna stödja på benet hade jag inte räknat med :( Blev nog för mkt på jobbet igår och sen med tre hundar på det.. Suck.
#115 Haha, vad söta! Jag tänkte ju skaffa ett babynest sen, och jag är gaaanska säker på att när den inte är fylld med bebis så kommer den vara fylld med terrier.. ;)
Idag har vi varit och kikat på barnvagnar :) och efter att ha känt och klämt och provkört varv efter varv i butiken så har vi nog enats. Och det blir inte alls en Emmaljunga med fasta hjul som jag på förhand hade bestämt mig för, utan en Brio Smile med rörliga hjul. Så det kan bli! Nu ska vi fundera lite i några veckor för att vara riktig säkra, men det blir nog en sån vi beställer när sambon kommer hem från Australien om en månad :)
Vi har varit i Sverige över helgen. Åkt båten dit, fyllt en lastbil med möbler och saker och hemma. Har gått i trappor och foglossningen lät inte vänt på sig direkt. Urk!! Borde ju nu vila men jag vill få saker på plats och såny. Är jättedålih på att låta saker vänta. Har en massa fina kläder och glassaker att packa upp jue!! Fick i alla fall en rejäl kudde, stil rak amningskudde som kommer bli min nya kärlek. Vi ska aldrig vara långt från varandra ;)

I morgon är det dags för möte på antenatal angående förlossningsrädsla och att jag önskar planerat snitt denna gången. Förra avslutades med akutsnitt. Hoppas verkligen det blir som jag vill! Det skulle vara så underbart att kunna känna sig lugn inför förlossningen istället för en ökade skräck för varje dag som går.
Det blir ingen bebis för oss 😭 Kom precis hem efter ett dygn på sjukhuset. Fick riktigt ont i magen igår kväll (trodde att jag inte kunde röra på mig, tills jag var tvungen och försöka och det gick trots allt) och blodet forsade. Det där om att blöda igenom tre bindor på en timme - jag blödde igenom en binda på tre minuter. Stod i duschen tills ambulansen kom. Efter att jag lugnat ner mig och de undersökt mig fick jag dock skjuts av min moster in.
När det värsta var över sa gynekologen att fostret troligtvis dött ett par veckor tidigare utan att komma ut för det såg yngre ut än 12+1… Det blev en skrapning eftersom jag förlorat alldeles för mycket blod utan att allt kommit ut.
Usch, usch, usch, usch. Vill bara gråta 😕

#121 Beklagar verkligen! Stackare:(
#121 Urs vad tråkigt =( Beklagar verkligen. Vilken jobbig upplevelse.
#121 Fy vad hemskt!
#121 Åh, beklagar verkligen. Kan inte ens föreställa mig hur det måste kännas :/
#121 Nej, vad hemskt :( Beklagar verkligen jag med.
Jahapp… kroppen är trött efter helgens upptåg men själen är rastlös. Vill gärna ut och skaffa det sista som ska köpa men vad ska jag då göra resterande 8 veckor? Gah snacka om i-landsproblem
#121 Jag beklagar :( som nån annan skrev, jag kan inte ens föreställa mig hur det känns…
Jag förstår inte hur magen ska kunna bli större, det spänner så jag håller på att bli galen. Efter att jag ätit blir jag halvt paralyserad, det finns liksom inte mer utrymme nu känns det som. Det är inte huden som spänner heller, utan inuti. Har jag fått för liten livmoder eller något tro? :P
Idag ska jag roa mig med att leta upp laddaren till systemkameran, har tänkt göra det sedan jag blev gravid för den vill man ju gärna ha med sig istället för enbart mobilerna. Får se om jag kommer till skott idag eller om det "får bli en annan dag" igen.
Uhm, det här var ju aningen pinsamt. Öppnade ett skåp i köket och där låg laddaren längst fram..
Aja, hittad och redo att användas i alla fall :)
Tack för alla hälsningar, vi ska nog överleva (är ju inte det första paret som drabbas). 🌺
#128 Förstår att man måste vara grymt rastlöst de sista veckorna! Det borde finnas några spahotell för gravida utspridda över landet där man kan pyssla om sig… Och det ska vara gratis såklart! 😉
#132 Du har en bra attityd, försökte tänka likadant när jag drabbades av MA i vecka 12.
Jag har faktiskt ett presentkort på 20min massage men jag vet inte när jag ska ta det. Jag är inte direkt överförtjust i att gå på massage.
#131 Sambon sa igår (när vi var på båten) att han börjat gå bakom mig. Så kan han ha koll mig om jag helt plötsligt tippar över eller glömmer hur man går. Jag svarade nått spydigt och skratta. 2 timmar senare glömde jag nycklarna när jag skulle ut med sopor bara för att hitta dem i fickan när jag var på väg tillbaka in…. Så han fick vatten på sin kvarn 😂
#133 Hahah 😂
#134 det är ju helt sjukt hur förvirrad man är ibland. Börjat skriva upp när jag ska möta folk bara för att jag är rädd för att glömma. 🤪
Fick förresten babyskydd och babysitter + en massa kläder och textiler till bobfloyd i helgen. Köpte två nappar också som vr för söta för att jag skulle kunna låta bli men han får ha dem först när han är 6 mån. Nu är det väldigt få saker som fattar innan han kommer vilket gör att jag anser att han just kan få komma. Nyfiken och rastlös och otålig som man är!
Jag är magsjuk!!!!!! Klarade av att ta mig till BVC innan allt kom iaf. SF-mått 33 vilket är för lite. Har gått från högsta kurvan till medel. Ska dit om typ 9 dagar igen och kolla läget. AntAr att det blir tillväxtultraljud annars?! Mådde som sagt piss så jag orkade inte fråga. Hann precis hem när allt kom 😣😞
#136 Du har verkligen otur med allt 😕 Hoppas att du bums blir frisk!
#135 Ja, det är galet :s
Maken fick tillbaka körkortet förra veckan och ingen är gladare än jag över det, inte ens han själv tror jag. Jag kommer inte längre ihåg vad som är höger och vänster när jag måstet tänka snabbt, och jag kör fel precis överallt så jag måste alltid ha dubbelt så mycket tid på mig än en normal person..
Ringde till barnmorskecentralen i morse för att avboka en tid hos min bm. Fick knappa in mitt personnr och så medan jag väntade (praktiskt faktiskt). Så när jag väl kom fram berättade jag att jag ville avboka och hon i luren frågade "vilken?".
Jag: Uhm, va? Jag har bara en barnmorska..? (Tänkte att hon verkade lite korkad)
Blev helt tyst i luren. Sen efter att jag stammat lite och försökt fråga vad hon menade utan att egentligen få fram något så insåg jag att hon menade vilken tid jag syftade på, har ju ganska många inbokade.. Kände mig så otroligt dum, skyllde på att jag var nyvaken och la på så fort jag kunde.. Tur att de får så många samtal att risken att hon minns mig är minimal.
#136 Åh, usch :/
#138 Höger och vänster har jag aldrig brytt mig att kunna (aldrig fått grepp på det liksom) så sambon vägrar övningsköra med mig. Men vi bor så centralt att det kvittar.
Jag tror de är vana vid förvirrade gravida, du lär inte vara den enda. 🤪
#189 Haha, skönt att inte vara ensam. Jag hade jätteproblem med just det när jag tog körkortet men lärde mig det rätt snabbt när jag väl körde, men nu verkar problemen kommit tillbaka. Så nu får maken köra överallt, jag åker bara med och det är så himla skönt.
Nä, tur det!
#140 jag tror alla problem kommer när man är gravid. Kanske man har svårt för höger och vänster och annat just för att man ska ta sig tiden och ta det lugnt. Alltså att det är ingen ide att stressa/springa någonstan för du måste ändå ha tid att tänka vad sjutton som är höger och varför du ens ska åt det hållet. 😂
Snyggt att jag skrivit till "#189".. Haha.
Ja, låter faktiskt helt logiskt. Det där med "varför" är också ett problem ja 😂
Det där.med att vara förvirrad känner jag verkligen igen, när vi storhandlade sist köpte vi bacon, sen när vi kom och jag skulle packa upp tog jag upp baconet och något annat som skulle in i kylen, men börjar undra vart baconet har tagit vägen.. Gick runt och letade i halva lägenheten samtidigt som jag höll det i handen, tills sambon frågade vad jag letade efter och brast ut i.gapskratt när jag berättade..
Ja snacka om att vara förvirrad. Är ju måndag idag och jag har ju mitt vanliga möte kl 13, bara det att det kom jag på nu, bara liiite sent 🤔 Det värsta är att jag var på parkeringen utanför där mötet är, och rätt tid var jag där, ändå hängde hjärnan inte med på att jag skulle dit, jag gjorde annat och sen åkte hem.
Märker att har jag något i tankarna så försvinner allt annat, och då menar jag allt annat.
Jag glömmer att jag inte satt på mig glasögonen… kan gå flera timmar innan jag reagerar ( klarar mig fint utan dem bara jag inte ska se långt eller jag håller pappret jag läser på framför näsan) ;)

Tjoho! Får mitt planerade snitt:) Läkjaren sa bara att jag ju verkade mkt påläst om riskerna och trodde ändå bara att det var ca 50% chans att det skulle gå vägen om jag födde vaginalt så hon hade inget emot det. Så skönt!
#146 Grattis! Va skönt att ha en läkare som tänkte till lite innan. Tror jag får veta först runt v. 36 om jag får ks eller inte. Papper ska skickas hit och dit och det går långsamt. Tror att mitt lilla helgäventyr triggat igång foglossningen. Klarat mig hyffsat hittils men nu är det värre, inte ens badkaret hjälpte idag. Skönt att vi fått alla möbler på plats så jag kan sitta vid ett ritkigt matbord och äta, förut var jag tvungen att böja mig ner för att nå tallriken…. Bodfloyd är en bråkig unge idag. Han drar i huden, spänner sig och sträcker på sig. Han kanske förbereder sig på att vända sig rätt. Gissar att jag känner om han går från att ligga på tvären till att ligga "rätt".
Jag vill kunna ligga på mage, det är nästan så att jag börjar gråta för att det inte går. Ligger just nu på knä, det är det närmaste jag kommer. Men inte fasen är det samma sak :(
#148 åh va skönt att kunna ligga på mage kramades en kudde. Det skulle vara väldigt skönt. Jag hittade en bekväm ligga på sidan-ena knät upp-kramades kudde ställning igår. Blev förvånad över att både jag, bäckenet och Bobfloyd gillade det. =)
#148 Jag som alltid har legat på magen och sovit har fått sluta med det nu, det känns jätteobehagligt att ligga på mage nu.. Det kan gå om jag liksom stöttar upp mig med knät så att jag ligger halvt på sidan, men det är inte samma sak. Och jag är inte ens stor än! Tänk sen om jag måste ge upp ryggpositionen med, det kommer att bli omöjligt att sova då.
Jag skulle förövrigt ut och gå en lite längre runda i det fina vädret i söndags, men hade visst en osynlig kniv i skinkan. Jag känner att svanskotan/ryggslutet bråkar mer och mer, och jag är bara halvvägs! Kan det hjälpa att undvika tyngre lyft? Jag får ju mest ont när jag har jobbat, när jag är ledig brukar det vara rätt lugnt.
Frågan är om det ens gör någon skillnad, man vill ju inte springa runt och vara omständig och be andra göra saker på jobbet heller..
Ni med foglossning, blev det något bättre om ni drog ner på fysisk ansträngning eller är det bara att köra på så länge det går?
#150 För mig är foglossningarna bättre de dagar jag kan ta det lugnt och inte har gjort några tunga lyft. Jobbade i fredags på ett äldreboende och hade några halvtunga lyft + att jag var tvungen att springa upp 4 våningar lite då och då (nästa gång tar jag hissen fast det tar en halv evighet innan den kommer) och i lördags kunde jag knappt stödja på ena benet på morgonen. Men nu när jag inte har gjort så mkt i helgen så kunde jag tom dammsuga hela lägenheten, vädra, tvätta golv och ta hand om tvätten utan att få allt för ont, fast det känns idag dock..
#150 Lyssna på kroppen och dra ner på ansträngningen. Helt klart. I början så kom det bara när jag ansträngde mig, men jag var ju tvungen att fortsätta mocka och bära hö o vatten till hästarna. Nu har jag det konstant, även när jag tagit det lugnt. BM säger att det är jätteviktigt att ta det lugnt och inte trigga det i onödan.
Vad som också är viktigt att tänka på sa hon, är att göra allt symmetriskt. När man går ur och i bilen så brukar man ju gå med ena benet före, men man ska sätta sig med båda fötterna på utsidan och vrida sig in. Lika dant när man går ur (vrida ut båda fötterna och sen resa sig). Inte göra rörelser som är asymmetriska (tex mocka, sopa eller stå snett/diagonalt och jobba). Lika dant när man lyfter saker med händerna så ska man tänka på hur man står och att man lyfter med båda armarna.
Nu när jag har konstant ont så märker jag att jag har svårt bara att vända mig om utan att lyfta fötterna ordentligt, sådär så det blir en vridning i höften. Hade ingen aning om hur otroligt många gånger jag gör det när jag lagar mat i köket och ska vända mig om till kylen eller mot bordet.
# 151 och #152 Tack för svar! Att lyfta symmetriskt kan ju bli svårt i jobbet.. Bara att lyfta dom där diskbackarna med glas och koppar i disken är ju ganska tungt, och man måste nästan vrida sig för att ställa dom på vagn. Men jag får kanske vara mer noggrann med att faktiskt använda vagn i alla fall och åtminstone inte bära ut till serveringen. Samma att man kanske får lämna över dom tyngsta varorna när dom kommer, som tex. att sätta in 20 backar läsk och öl i kylen.. Tyvärr kommer det ju bli tyngre för mina två arbetskamrater då :( Men dom har redan börjat säga till mig att ge fan i att lyfta massa tungt.
Det är ju bättre att man sparar på sig och kan jobba längre än att man triggar igång något som slutar i tidig sjukskrivning, kanske..
#153 Kanske du kan prata med chefen så hen är medveten och kan styra dina arbetsuppgifter? Sen om du ska plockar upp en back och ställa den på vagnen bredvid, tänk på att lyfta på fötterna när du vrider dig. Så du liksom går runt, istället för att stå med låsta fötter och vrida i höften.
Du kan ju prata med din BM, min gav mig massa tips på vad jag ska tänka på. Och om hon inte är bra på det så kan du ju besöka en arbetsterapeut och be om råd. För man kan göra mycket själv genom att röra sig korrekt och undvika felbelastning
#154 Jag pratade med BM nu när jag beställde tid, och hon visste vilket ställe jag jobbade på när jag nämnde det och tyckte jag skulle söka graviditetspenning. Hon skulle skicka mitt moderskapsintyg direkt.
Hon sa att jag ska undvika tunga lyft nu och vara nogrann med att lyfta rätt när jag väl lyfter. Så nu blir det väl att ta med blanketter till cheferna och prata om ev omplacering i slutet sen (vilket vi redan pratat lite om, att jobba själv på helgerna där man får lyfta allt själv och dessutom inte hinner ta någon rast eller ens paus kommer inte funka sen, det känner jag redan nu).
Tack för tipsen, jag ska tänka på att hålla ihop mig när jag lyfter/vänder mig. Om inte annat i förebyggande syfte!
#155 Ja det är ju förebyggande man får jobba hela tiden. För när det väl smäller till är det inte mycket att göra åt mer än överleva smärtan. Bra om du kan få söka gravidpeng ;P
Idag mår jag bättre efter att ha sovit sedan typ kl 11 igår. Lite rädd för min bula. Varför växer den inte? Jag som är en orolig person över det mesta. Man vill ju att bebisen ska ha det bra.
För första gången i mitt liv har jag haft nytta av att vara stelopererad. Mycket av det ni nämner är sådant jag fått tänka på sen jag var 13 år. Jag tror att det har hjälpt mig att klara mig dessa 31 veckor fast jag nästan hela tiden jobbat på dagis och gjort de uppgifter som jag behövt.
Stå rakt, alltså belasta båda benen lika mycket när du står still. Gunga gärna på höfterna när du står och väntar på t.ex. bussen. Sambon tycker att jag ser knäpp ut men det bjuder jag på. Är så mycket skönare för bäckenet att inte stå stilla rakt upp och ner.
När du ska upp ur sängen är det bra att inte använda magen utan att först lägga dig på sidan. Sätt benen utanför sängen ner mot golvet, lyft upp dig med armen du inte ligger på (alltså höger arm om du ligger på vänster sida) så att armen lyfter kroppen inte magen. Detta är snällt både mot rygg och mage. Fick lära mig detta på sjukhuset när jag var 13 så för mig går det automatiskt och går nästan smidigare än andra sätt.
Jag mår inte bra idag. Varit uppe och spytt mycket på sista delen av natten och även en del nu under förmiddagen. Mår fortfarande illa men spyorna har lugnat sig. Foglossning också så känns piss hur jag än sitter/ligger.
Och magen fortsätter att lysa med sin frånvaro.
Glad att jag slipper illamåendet. Foglossningen har börjat bråka på nätterna och sättet jag ligger på gör att någon muskel i bröstet bråkar. Bobfloyd rör sig och verkar nöjd i alla fall, det är huvudsaken.
Jag fick min mage ganska tidigt men då är jag underviktig. Sen stannade den i storlek tills typ för några veckor sen. Jag har ännu en liten mage just för att Bobfloyd ligger på tvären. Så länge han ligger sådär kommer inte min mage bli större heller.
Blöjbudet.se någon som hört något om dessa? Såg ut att vara bra pris. Frågan är då på deras torrhet. Lite nyfiken på att testa iaf en gång. Har varit och kollat in lite blöjor men det är svårt. Pampers, libero, huggies, coops egna, Willys egna, ICAs egna… Rena djungeln och tycker mycket är lika. Och prisskillnaden är ganska stor. Minns bara att vi körde med coops och Willys när de blivit större. Kommer inte ihåg vad vi började med. Mina har varit duktiga och varit snabba på och sluta med blöja. Båda har slutat runt 2,5 år.
Jag har fått pampers av min mamma, hon hade hittat nått rea erbjudande. Men annars har jag inte alls tänkt på blöjor. Har väl tänkt försöka få så billigt som möjligt speciellt när de blivit lite större.
Jag har inte kräkts sen i förmiddags. Men allt jag stoppar i munnen smakar spya, hur gott det än luktar och oavsett hur hungrig jag är. Så nu blev det inte mkt jag fick i mig av middagen och nu sitter jag här och är hungrig men vill inget ha =( *suck*
Känner mig jättetrött, jätteledsen och supergnällig idag =( Sovit dåligt då jag var uppe och spydde flera gånger. Stjärnor har blinkat runt ögonen hela dagen och jobbig yrsel har förföljt mig. Blodtrycksfall varenda gång jag reser mig. Vill bara släppa allt och lägga mig ner och gråta.

#161 0 162
Jag måste passa på att slå ett slag för tygblöjor och tidig pottning. Jag har knappt bytt en enda bajsblöja sedan vår son var 10 mån tacka vare det:) Lite krångligare efetrsom man måste tvätta ofta men mycket lättare eftersom barnet lättare blir torr tidigt.
Körde skoter idag å en i sällskapet fastnade ordentligt. Mina höfter och svanken mår inte alls bra efter allt slitande och lyftande. Vi fick sedan hjälp av en att dra upp med traktor då den satt fast för bra… Har varit lite öm i svanken tidigare efter några timmars jobb. Men idag känns det jobbigt, ligga ner funkar bäst å göt inte lika ont. Hoppas det går över till imorgon när vi ska iväg å shoppa! Gjorde ont när jag körde över minsta lilla gupp tidigare när vi skulle få hem skotern igen… BLÄ!
#161 Min bror rekommenderade Willys egna, han sa att dom är bäst och luktar minst! Han var lite osäker på om dom fanns i minsta storlekarna dock.
#166 Tycks inte vara många som inte har av de minsta storlekarna?! Ja Willys är bra och billiga. Vi använde dom som sagt när barnen kom i dom för här finns det inte för nyfödd. Bara hittat libero och Pampers än så länge till nyfödd. Mysko!
Tygblöjor är nog inget för oss. Blir dyrt i längden att tvätta i vår egen maskin och känns allmänt smidigare med vanliga blöjor. Blir att pröva och se vilket märke som passar bäst när han väl är född. Funderar på om Bobfloyd har nån sorts rytm i sina rörelser som jag kan lära mig, det känns inte riktigt så.
#169 Blir det dyrare att tvätta blöjor än att köpa nya hela tiden? Nu blir jag nyfiken hur du menar.
#169 - Nej, det blir dyrare med köpe-blöjor även om man har egen tvättmaskin och betalar vattnet själva. Uppskattningsvis kostar tygblöjor 80:-/månad läste jag nånstans. Vi varvar. Kör engångs när vi är iväg och under natten.
/Christine
#171 Så tänker jag mig att vi också kommer göra.
Det kanske blir billigar ei slutändan trots el och vatten för tvättmaskinen men vi kommer inte köra enbart på tygblöjor hursom så då känns det onödigt. Sen att ha den där tvättmaskinen att gå ett eller två 60 graders program per dag bara för blöjorna känns jobbigt.
#173 Jo jo, kan ju vara så att man inte vill köra på tygblöjor, det är det ju inte alla som vill, men det är ju en annan sak än att det blir dyrare. Har bara aldrig hört någon tidigare som påstår att det blir dyrare med tygblöjor, så blev väldigt paff där. Det är ju liksom det som är vitsen med tygblöjor, att det är så mycket billigare och även bättre för miljön ;P
Nä inte menar jag att det blir dyrare med själva tygblöjorna men jag tänkte att elen och vattnet kostar ju också. Jag skulle i så fall tvätta blöjorna så fort de är använda och då blir det väl en 2 maskiner per dag och elen är inte direkt billig.
Jag har inte ens övervägt tygblöjor, av den enkla anledningen att jag är för bekväm av mig :P
#176 ah, den delen hade jag helt glömt.
Fick två sorters tygblöjor i moderskapsförpackningen och den ena var så otroligt tung redan som tom. Sambon tittade skeptiskt på dem utan att ens röra dem. 😂
#175 Jo, men jag menar att jag aldrig hört någon som menar just att det skulle bli dyrare när el och vatten är inkluderat. #176 Förstår om man är bekväm av sig, men det är ju en annan femma ;P
Blev vansinnigt sugen på såna där sura flaskor (godis som är rosa o blå), så passade på att köpa några när jag ändå handlade idag, kände mig lite busig. Handlade även lite brödkryddor, ska försöka baka lite bröd, tänkte ge mig på rågbullar med russin. Var länge sen jag bakade bröd, tror inte jag gjort det sedan jag var liten och bakade med mamma. Men nu har jag ju en hushållsassistent, så nu är det så lätt och kul att baka ;P
Jag har också hushållsssistent och vips så är det kul att baka. 😃Ska försöka mig på toscakaka imorgon tror jag. Ska nämligen få besök av en tjej som älskar att baka så tänkte bjuda henne på hemlagat.
Jag övervägde tygblöjor i ungefär 30 sekunder, sen insåg jag att jag är alldeles för lat för att pyssla med det. Så himla kul är det ju inte att tvätta :P
Idag är jag trött, sover inte så bra längre. Vill bara ligga på soffan och läsa gravidböcker trots att jag har massor att göra egentligen..
Jag var på jobbet idag och hämtade mina saker och lämnade nycklarna. Det sista måstet förutom läkare och rådgivning är alltså gjort. Har även köpt napp och en flaska så allt är i prinicip färdigt. Så skönt att det nu är småfix att göra. Fick en bok och en chokladkaka av ett av mina barn idag, mamman tyckte att jag ska njuta av soffan. 😊
Väntar även med spänning på vad sjukhuset och läkaren ska säga. Får väl veta något nästa torsdag kanske…

http://www.vattenfall.se/sv/tvatt-och-tork.htm
En tvätt kostar ca 3,30 kr inklusive vatten o el o tvättmedel så det behöver du inte oroa dig för att det blir dyrt av den anledningen iaf. Sedan får man såklart göra precis som man vill. Jag tänker bara ett det kan vara bra att veta så man inte väljer bort tygblöjor av fel anledning.
Ett tips är att köpa madrasskydd ( sånt med typ plast på ena sidan) både till spjällsäng och till egna sängen. Ammar man i sängen så händer det att bebisen kissar utanför blöjan då den ligger på sidan. Mycket lättare att bara tvätta skydd och lakan än madrass och så. Jag har köpt ett bebisen ska ligga på. Fick massa fläckar av bröstmjölken som inte gick att få bort med tidigare barn…. Så det ska jag försöka undvika denna gången. V 35 igår… Känns som slutet närmar sig sakta men säkert! 😀 Ska packa väskan så fort jag mår bra. Öm i mage och rygg än och såååå trött. Glad sambon också varit dålig. Han har verkligen tagit hand om mig denna gången ❤️
#183 Jag har köpt frottéskydd både till vagnen, spjälsängen och till vår säng. Tar inga risker, haha. Bra tips tycker jag :)
V 34 på fredag för vår del, och nu har magen en sån där växtperiod tror jag. Jag gillar att vara gravid men det är skönt ändå att det inte är jättelång tid kvar nu.
Jag har haft frotteskydd till katterna som kissskydd så det finns i massor här hemma. Även fått lite nya.
Vet inte om vi ska investera direkt i en dyrare madrass (soffan vi ska ha som säng är i samma mått som ikeas pinnsängar) eller välja en billigare nu i början.
#182 ah det är inte dyrare? Tycker vår elräkning blir så himla stor så fort vi haft mycket att tvätta.
Vi köpte madrass på Ikea, den där för 399. Tycker att den känns bra, som att man får kvalité för pengarna i alla fall. Den är liksom varken hård eller mjuk på något sätt så jag tror att den kommer funka jättebra även när lilleman växer.
Vi har två madrasser…. Båda går att få in i maskinen men det tar ett tag att få det torra om, el snarare när, olyckan är framme. Går inte att skydda för mycket 😛 Fläckarna blir ännu svårare när de börjar äta! Blev tipsad om något som heter "ta bort" från Ica maxi som ska vara kanon. Så den ska inhandlas.
#186 den har jag också tittat på. Kanske köper nån sorts skumgummi att ha under för att lyfta upp madrassen lite. Soffan är ganska djup och det känns onödigt i början. Sen kanske man måste köpa pinnsäng för att det inte funkar med soffan men det får vi lösa då.
#187 fläckar bryr jag mig inte om. På dagis sätter vi soppåsar runt madrasserna för att skydda dem (om inte frotteskydden räcker) och det funkar jättebra.
#188 Kanske funkar om du köper en sådan och sedan en eller två av den billigaste sorten att ha under?
Här tror jag inte att man kan köpa billigare skumgummi i alla fall. Köpte en smal bit skumgummi i möbelaffären en gång när jag skulle klä en bänk men den betalade jag en bit över hundra kronor för (dyrt tycker jag i alla fall)
Fast annars så kan man ju klippa till en vanliga madrass om man har någon man inte använder, bebisen kommer ju inte ligga direkt på den ändå.
#187 Vår kommer aldrig att gå in i maskinen tror jag, har inte ens tänkt på det :s Kanske borde ha gjort det.
Ta bort ska jag kika på, eller åtminstone skriva upp namnet på och hänga på kylen så att jag är förberedd när det väl händer.
#189 så hade jag tänkt göra, tror det är smidigast. Måste kontrollmäta också så att madrassen verkligen går in i soffan, lite snopet annars. 😉
#190 Haha ja, och att börja klippa till en helt ny madrass vill man ju inte direkt :P
Kan du inte förresten lägga upp en bild på soffan? Får liksom inte upp en bild i huvudet på hur den kan tänkas se ut hur mycket jag än försöker :/
#191 är inte ens säker på att det går utan motorsåg 😎.
Svärmor tipsade om att hon brukar sätta vanishgegga på fläckar och sen efter 1-2 dagar dammsuga bort dem. Vanishpulver och lite vatten som geggas ihop och sen när det har torkat så har alltså fläcken följt med pulvret bort. Ska testa det på en fläck jag hittat på barnvagnen.
Nu åker vi till förlossningen, vågar verkligen inte chansa. Synbortfall, illamående och ett tjockt ansikte räckte för att bm tyckte att jag behöver kontroll. Hon trodde ganska snabbt på havandeskapsförgiftning men hoppades för min skull på influensa.
#194 Oj oj, håller tummarna att det inte är allvarligt och att det går bra.
#194 hoppas det "bara" är flunssan! Ta hand om er och bra att ni inte chansar. Kramar
#194 Nej oj…. Hör av dig! Nu kommer jag vara orolig! Håller tummarna!! Thiah… När jag använt vanish på sånt med färg har även färgen följ med! Ville bara varna så du testar först! Brukat ha det i maskinen på lättare fläckar men när jag haft direkt fläcken har även färgen hängt med 😬
Tur att du sa, ska testa på ett icke synligt ställe först. Vill gärna ha bort fläcken.
#192 Så här ser soffan ut. Locket går helt att ta bort så när han sover i den så är den självklart inte där. Vi har ett litet sovrum så det är skönt att ha en avlastningsyta under resten av dagen. Är han väldigt liten i början så får han sova i lådan som hör till moderskapsförpackningen (den är ju gjord för att kunna vara en säng) och sen prövar vi med soffan. Går det inte alls med soffan så köper vi såklart en säng. Och vill han sova i sängen mellan oss så kommer han självklart få göra det. 😃
Vad söta ni är :) Vi mår under omständigheterna bra både jag och lilleman. Skriver lite mer när jag sitter vid en dator :)
#201 skönt att höra ifrån er. Har tänkt en massa på er. 🌺
Har kollat var 5e minut för å kolla om du skrivit! Skönt iaf och veta att ni lever! ❤️ Man blir ju så fjollig när man är gravid!
Känner inte alls för att vara gravid idag! Är riktigt less! Mår dessutom illa 😔😁😣 Lilltjejen kräktes ner sängen och badrummet i natt. Fattar inte varför det inte ger sig! Är såååå trött. Sovit massor men det hjälper inte. Sparkarna inifrån gör riktigt ont idag. De kommer upp en bra bit ovanför revbenen. Hoppar till varje gång!
Ni har verkligen drabbats i vår av allt vad kräksjuka heter :(. Man skulle ju tro att det borde ta slut någon gång! Det där med sparkarna känner jag igen. Tror att jag har blåmärken över hela nedre högra delen av magen.
Vi brukar bli sjuka runt nyår och framåt varje år, förra året fick tjejerna vattkoppor på nyårsafton 😛 Nu tycker jag dock vi haft för hela året redan. Usch & fy! Jag har försökt spela in min mage men aldrig hunnit med 😞 Tänk dig å dra upp en stor fisk som sprattlar åt alla håll i världens fart. Så uppför sig även den lilla i magen stundtals. Ser sjukt ut! Lätt en vilding där i 😛
Det där med sprattlande fisk känner jag igen. Undrar vad Bobfloyd håller på med när hela kroppen spritter till. :p
Nu har jag inte skrivit eller läst här på länge, och nu ska ni få förklaringen… Jag vill mest bara skriva av mig lite, och berätta hur det tydligen kan gå till…
För 3 veckor sedan var min kurva med sf måttet i princip ett rakt sträck, barnmorskan blev lite oroad så det blev ett tillväxtsultraljud för 2 veckor sedan och bebis vägde ca 600 gram för lite, 20% för liten, och hade rumpan ner…
Fick åka tillbaka förra veckan igen för att kolla fostervattenmängden och flödet i navelsträngen samt hjärtljuden… Navelsträng och hjärtat såg ok ut men fostervattnet hade minskat… Och den rackaren låg fortfarande i säte… Och har nu börjat fixera sig!
Vi började diskutera kejsarsnitt för jag visste inte om jag vill vara med om ett vändningsförsök
Men beslutade mig i alla fall för att ge vändningen ett försök, för det är väl egentligen så att jag vill föda så naturligt som möjligt!
Men nu när vi var hos spec mödravården i onsdags igen så hade bebis ökat i vikt och ligger på en undervikt på 14% istället! Duktig bebis!
Fast fostervattenmängden hade minskat ännu mer och en vändning kommer vara för riskabel om det är så lite vatten så kommer med största sannolikhet behöva göra ett kejsarsnitt 2-3 veckor innan bf. Så på lördag ska jag till förlossningen för att kolla så fostervattnet inte minskat allt för mycket… Kommer gå 2 ggr i veckan och kolla upp hjärtljud med ekg och vattenmängden. De vill att bebis ska stanna där inne så länge som möjligt om den fortsätter att öka i vikt nu…
Vi längtar men är oroliga, fast känner oss trygga att de kollar oss så ofta - många känslor!!
#208 jag kände rejäla buffar i v.18 fick höra att det visst var tidigt. Gaserna har jag ännu o är nu i v.33 så…. ;) #209 oj vilken bergochdalbana ni varit med om! Förstår att det är omtumlande men skönt att ni verkar bli bra omhändertagna. Hoppas bebis nu är duktig och går upp i vikt. Hur lång tid är det kvar?
#210 det känns underbart att känna men samtidigt undrar man om man bara inbillar sig. =p usch jag som tycker gaserna är jobbiga nu!
Idag blir det en av de sista jobbdagarna för mig, foglossningar och ischiasen gör sitt bästa för att bråka så mycket som möjligt. Har sagt att jag kan hoppa in någon enstaka gång i nödfall men mer än så klarar jaginte Blir att försöka fokusera mest på skolan nu istället, börjar tröttna på att känna mig helt mörbultad hela tiden så tycker det kan bli juni nu så den där inne tittar ut..
#209 Vad skönt ändå i allt att de ha koll på Er. Är alltid en trygghet! Massa känslor förstår man ju att det är. Hoppas den lille ökar bra och att allt går fint. Är väl inte långt kvar?
#210 och #213
Nej det är inte långt kvar nu, 30 mars är det beräknat men antagligen blir det tidigare!

Idag har jag haft roligt!! Vi var på äventyrbad med sonen o farfar med sambo. Sonen tyckte det var kanonkul och jag fick åka rutchkana. Tjoho.
Sedan ger ju alla över 40 en onda ögat så fort man gör något roligt eller det minsta ansträngade om man är gravid. Börjar bli lite trött på att folk ska komma och hjälpa mig lyfta saker som väger kanske fem kilo och jag får knappt klättra upp på en pall utan att folk svimmar av oro. Herregud hur klarade sig folk förr om de var så överdrivet tok-försiktiga så fort de var gravida!
V 28 och inne i tredje trimestern nu, gött:)
#215 Vi hjälpte ett par kompisar att flytta för några veckor sen, och det var ett himla tjat om att jag inte fick bära tunga saker (det var deras föräldrar som tjatade om det.. Och då var jag i v 14 :S). Och på jobbet har mina arbetskamrater börjat vara på mig om att jag inte ska hålla på att vända/förflytta patienter. Gosh. Ska jag sitta still på en stol i 22 veckor nu!? (Och jadå, visst förfäras en del över att jag rider…)
#215 det är riktigt irriterande att man behandlas som ja, vet inte vad. Jag går inte bära på jobbet vilket dock är bra för min rygg då jag haft problem tidigare. Vill inte slita upp det igen då det nyss blivit bra. Fick däremot ont när skotern fastna å d blev massa slit, i höften. Men graviditet är inget handikapp och man gör det man känner att man klarar av=p
Bara jag som tycker hjälp är skönt?! 😛 På mitt jobb är ordinarie personal killar och jag tyckte det var schysst att erbjuda sig och hjälpa till. Sa dock att jag skulle slag till om det var något. Tycker det är gött att folk bryr sig… Visst det får inte bli för överdrivet. Gravid är inget handikapp men tyvärr så har mina gjort mig sån. Därför har jag behövt massa hjälp vilket är svårt att inse när man är envis. Kan dock störa mig på folk som anser att man inte kan ha kul bara för att man blivit äldre. Dock bjuder jag på det. Jag åker kana om jag vill, jagar mina barn när det är tagare, hoppar när det kommer en hage, hoppar bomben, stänker vatten och massa annat 😀 Kommer aldrig växa upp och bli "stel"! Ryggen värker och nätterna har blivit tunga. Kan verkligen inte sova! Borde lägga mig, men vet ju vad som väntar. Gäspar och gäspar…
Jag håller med Jefo. Hade jag burit o haft mig som förut hade jag inte kunnat jobba värst länge. Redan ni blev jag sjukskriven 10v innan bf för ryggen. Klockan e 6 här o jag e vaken för andra gången. Snart dags o gå upp tror jag ;)
Jag tycker d är skönt med hjälp men så fort jag ska lyfta en platta öl bara lite åt sidan så frågar dom om ja verkligen klarar d. Å om dom ska ta den istället… Å d irriterar mig. Är det dock en kartong som är mkt tyngre är jag tacksam för hjälp.

Jag blir jätteglad om folk FRÅGAR om jag vill ha hjälp( för med det allra tyngsta tar jag jättegärna emot hjälp) men när de skriker OJ OJ akta!!! så fort jag rör mig blir jag mest förolämpad. Jag vet vd jag klarar av och vad som är olämpligt, jag riskerar ju inte min eller mitt barns hälsa i onödan.
Hade jag varit höggravid eller haft uppenbara problem av min graviditet så hade det varit en annan sak, men nu är jag i v 17 och alla vet att jag mår bra, och då känns det väldigt överdrivet. Jag känner ju själv vad min kropp klarar.
Försök att se det som om att de bryr sig om er. ;) Jag försöker lära mig att jag INTE behöver göra något vettigt varje dag. Att det är okej att jag ligger i soffan och äter chips en hel lördag. :D
#223 Det gör jag, men jag gillar inte att bli daltat med ;) det har inte så mycket med graviditeten i sig att göra egentligen. Ligga på soffan och jäsa tänker jag ju göra hela sommaren sen ;)
Är i v 16(15+6) och igår började det kittla på insidan några cm nedanför naveln. Idag har det hållit på till och från hela dagen hittills. Spännande ;) Än syns inget på utsidan dock. Kikade mig i spegeln idag och konstaterade att mina kärlekshandtag har försvunnit, min tonårs-kropp ser ut att ha kommit tillbaka med sina tajta, inte lika plufsiga former.
Jag kan inte äta en vanlig portion mera. Direkt när jag äter blir magen obehagligt full. Får äta nån sorts miniportion flera gånger istället, urk.
Igår var jag och hälsade på min kompis hemma i Växjö (jag har ju flyttat hit till Skåne för 1,5 år sedan). Hon ska ha sitt andra barn nu när som helst, han är beräknad om två veckor.
Så nu har man fått snacka massa bebis och fått massa tips och dessutom en present innehållande en blöjtårta, bebisstrumpor och inotyol till bebis och en bok om graviditet, en bok om amning och bröstvårtesalva till mig. Hon är så himla gullig, blev så glad!
Det känns så skönt att jag har både henne, syrran och brorsan+fru som stöd och bollplank när man själv känner sig lite lost i det här med graviditet och bebisar! Och mamma såklart, men det var ju så himla länge sen hon hade liten bebis.
Ligger nedbäddad i soffan och kollar på Vasaloppet, nästefter julafton min absolut viktigaste tradition :D Precis pratat lite med sambon som just nu befinner sig i Australien (lämnade mig här hemma i fredags och ska vara borta i tre lååånga veckor…) och fick veta att en kollega och god vän till honom också ska bli pappa i sommar, BF 10 augusti dvs samma dag som oss! Skitkul! :D
Oj, vad ni skriver mycket. Kul att ha lite att läsa :)
Det var ingen havandeskapsförgiftning som tur är, de vet inte vad det var alls faktiskt. Fick ligga med ctg i nästan tre timmar och de gjorde alla sorters tester men alla värden var som de brukar.
Men nu får jag inte ligga på rygg mer, bebisen har blivit för tung och trycker på en ven så att han stryper blodtillförseln till moderkakan och då såklart till sig själv. Hans hjärtljud försvann under en kort period, det kom flera bm och en läkare farandes. Dessutom var hans hjärtljud väldigt oregelbundna, låg på allt från 105 till 160. Men när jag fått lägga mig på sidan istället så stabiliserades det och han låg stadigt på runt 130. Skitläskigt är väl ett bra ord för att sammanfatta det hela.
Fick ett UL då läkaren ville kolla fostervattnet, men det var ju inte direkt lätt att se något.
Precis innan vi åkte sa barnmorskan till oss att inte åka någonstans utan journal och bb-väskan, hon hade tydligen inte alls stor tro på att jag ska gå hela tiden ut. Så nu är vi ganska pirriga, lilleman är ju stor nog för att klara sig bra på utsidan men jag ser helst att han stannar till vecka 38 i alla fall..
Va skönt att det ändå är bra! Har funderat massor på er de här dagarna. Läskigt att hjärtljuden försvann, kan tänka mig att ni hann blir ganska nervösa. Men skönt att ha dig tillbaka här och vi håller tummarna för att han hålls där inne!
Ally!!! Vi har som regel här och skriva något varje dag!!! 😛 Skönt att höra ifrån dig. Kollat och kollat efter att du ska skriva. Från och med nu är det: "skriva-något-varje-dag-krav"😀 Krävs väääldigt speciella anledningar till att inte behöva Varför trodde de han skulle komma tidigare? Har fått för mig att min också tänkt det. Var det hans storlek? Läget?
Jag håller med jefo! Ny regel som speciellt ally ska hålla sig till ;)
Appropå ingenting. Jag har problem på nätterna med att fötterna blir kokheta och håller mig vaken. Blir även sådär super törstig på kvällarna och nätterna. Nån annan som lider av samma sak? Började för ett par veckor sen och nu börjar det bli svårt att sova mellan hettab i fötterna, törsten, täppta näsan, magen och bobfloyds sparkande..
Jag har senaste nätterna upptäckt att mina fötter också är varma. Brukar frysa och ha mitt duntäcke sommar som vinter men nu hamnar täcket under magen och ryggen och rumpa saknar täcke. Ligger jag på rygg måste fötterna vara utanför…
Haha, ska följa regeln slaviskt!
#230 Ja, väldigt skönt. Är inte speciellt nervig av mig i vanliga fall men just då hann jag se en miljard olika scenarion framför mig och inget var ju bra direkt.
#231 Vet egentligen inte varför de trodde det, han är såvitt jag vet normalstor och han har inte lagt sig till rätta än heller. Han hade huvudet uppkört i mina revben när de gjorde ultraljud i alla fall, och av känslan av döma har han fortfarande det. Antar att bm kommer försöka känna efter på fredag då jag ska dit.
#233 Oj, låter jättejobbigt. Jag avskyr varma fötter, använder knappt strumpor på vintern ens så jag lider verkligen med dig :o
Kanske det kan hjälpa att ligga med fötterna högt? För cirkulationens skull?
Min gubbe har förresten börjat boa nu också, så nu är jag inte ensam längre 😃
Skillnaden är att han är mer praktisk, idag har han fixat nya däck till bilen och tankat den full så att den är helt redo om vi måste åka in fler gånger. Han har satt dit babyskyddet och satt fast en spegel på nackstödet framför det så att han kan se bebisen utan att behöva vända sig om när han kör. Han fixar och donar, hela tiden med orden: Tänk om han kommer snart, då har vi bra däck i alla fall.
Haha, han är så söt och det är mysigt att vi nu är två som fixar och grejar. (Även om mitt grejande är lite mer ytligt, just nu funderar jag på hur vimpeln jag vill ha över spjälsängen ska se ut :P)
Sambon sa förra helgen att tänk att om inte ens 2 månader är han är, på riktigt!
Jag fick smått panik över att jaa, tamisjutton om knappa 2 månader har vi en bebis här hemma. Ska till rådgivningen på torsdag och då kansek jag får höra mera om ks, eller så får jag en kallelse till sjukhuset. Ska dit på undersökningar och grejer så den borde komma ganska fort tycker man.
Fötterna högt kanske funkar, ska pröva om ryggen gillar det. IGår var en helvetesdag som krävde säng/soff liggande och vetekudden. Var det inte ryggen/svanskotan som värkte hemskt så var det en kär bebis som flytta sig så det gjorde så ont. Det ska liksom inte vara lätt 😛
Funderade på om jag skulle lyfta in vagnen från garaget. Det regnar här så jag får nog vänta. Tror inte jag orkat lyfta den utan att jag måste köra den och då blir det massa smuts… Är ju den jag ska ha bort 😝😛 Fixade täcke till vagnen igår och två ombyten till den. Aldrig haft det förut… Kört med filt bara. Denna gången har jag ju inte haft mycket att köpa så då har det blivit lite onödiga saker ist 😝 V36 imorgon. Känns bra och nervöst. Inte långt kvar. Ska packa BB-väskan idag tänkte jag. Min mage har blivit stenhård…. Är så nästan hela tiden. Huvudet på den lille har ju varit neråt sedan typ v29 och sist var det bara lite ruckbart. Får se på torsdag om bebis är fixerad och om magen växt. Hoppas det, vill inte ha strul på slutet. Ska iväg till jobbet en stund nu. Kolla läget oxh framförallt testa GBs nya glassar 😀 Magen och jag gillar glass ❤️
Någon annan som har fått problem med.ischiasen? Har ni ont 24t/dygn eller bara då och då? Jag börjar verkligen tröttna på att ha ont hela tiden, är urusel på att hantera smärta också för den delen, allt tålamod försvinner och mitt humör är allt annat än bra. Jag har börjat fundera på hur vi ska göra med barn och hund när deg är dags, är beräknad till den 19juni. Den 16onde åker pappa och hans familj till USA dagen innan till Göteborg, mamma bor 7mil bort och dottern har inte jättebra kontakt med henne (inte jag heller för den delen), svärföräldrarna bor 14mil bort. Och ska förlossningen ha samma gång som förra så kommer jag inom 1timme ha värkar med.en minutmellanrum. Förhoppningsvis kommer bebis innan pappa åker så han kan ha både hund och barn. Annars hoppas jag att grannparet är hemma så de kan ha dottern 2timmar tills svärföräldrarna hinner hit.. Vilket krångel det ska vara.att få nummer två ;)
Min ischias värker till och från men är som jobbigast om jag legat länge och sen ska stå. Jag har varit på loppis idag och hittat ett babygym med nalle puh samt ett skydd till sidorna på sängen. Vi har inga spjälor men vevar Bobfloyd för mycket kan han kanske få en sticka och det undviks nu. Hittade även en liten skötväska för hela 20kr som jag köpte. Så egentligen har vi allt skaffat nu . Ska bara ha lite mera flaskor eftersom jag inte vill amma men det hinns med. och jo, madrasser till sängen måste vi skaffa :P
#237 Samma här, börjar gå upp för mig vad det här innebär. På tiden kan man tycka :P
Har letat efter skötväska, men jag hittar ingen jag gillar så jag funderar på en sån här
#239 Jag har haft problem med ischias, i början kom det lite då och då för att sedan vara konstant. Men sen fick jag förbud att sova på rygg pga en annan sak och döm min förvåning när smärtan försvann. Verkar ha blivit alldeles för stort tryck när jag sov på rygg, nu ligger jag på sidan med kuddar runt om för att inte rulla över.
Värt ett försök!
Innan det så testade jag dyktekniken för skojs skull när det smärtade som värst, också värt ett försök :)
Har haft problem med ischias sedan jag var i vecka 24, varit sjukskriven pga detta sedan 4 dec pga att jag hade såå ont och inte kunde jobba (förskollärare på småbarnsavdelning)…
För mig kommer och går smärtan men den kan hålla i sig i timmar/dagar också… svårt att sova och hitta sköna ställningar för rygg, höfter och magen!
Förresten, kastar in en fråga här. Jag har fått molvärk lite till och från, är det alltid förvärkar då eller kan det helt enkelt bero på att livmodern växer lite extra mycket nu?
I början hade jag ju en del molvärk men det var ju bara växtvärk såklart, detta känns nästan likadant förutom att det kommer i korta perioder och med tryck nedåt samtidigt.
#241 den skötsaken såg ju jättesmidig ut. Jag har säkert nån väska man skulle kunna använda men samtidigt kanske inte sambon vill lulla runt med en handväska och det vore ju smidigt om vi alltid har samma. Denna var inte stor och helt mörkblå så det blir fint till vår beige vagn. Att ha fått det mesta gratis eller begagnat gör ju att man blir lite snål så jag har inte velat lägga en massa pengar på en väska eller t.e. ett babygym. Kostar en massa pengar att fixa lägenheten färdig för en bebis :P
#244 Ja, tyckte den så bra ut. Lär ändå aldrig ha väskan hängandes på styret tror jag.
Låter jättefint :)
Ja gud ja. Sinnessjukt dyrt. Satt och tänkte på det i natt efter att jag läst en tråd på familjeliv om att lagt nästan 20 000 på saker till första barnet. Tyckte att de hade överdrivit rejält med grejer men sen tittade jag mig runt. Mini-hjärtattack var det. Och det värsta är att man antagligen inte kommer att använda mycket av det utan bara sälja vidare eller lägga i förrådet.
#245 jösses va dyrt! Men jag kan förstå att det blir det om man ska ha allt som finns att köpa… Vi har en babysitter i förrådet som är så ful men helt ren och hel som vi ska använda om Bobfloyd gillar den. Men en sådan hade t.ex. min syster aldrig kunnat använda då den är ful och blekt i tyget…. så hon lade säkert en himla massa pengar på första ungen.
Min kompis frågade om hon kunde virka något till Bobfloyd och vi kom överens om att hon ska virka små djur att hänga över sängen eller vagnen.
Hur har ni gjort med babylarm? Här hemma bor vi i en ganska liten lägenhet där det känns totalt onödigt med något larm men hos sambons mamma (stor villa på landet) så kanske man vill ha det om han sover ute i vagnen.
Jag är en sån som kommer garanterat kommer landa i trakterna runt 20 000 när allt är inhandlat :S Jag har någon tvångstanke om att jag helst vill köpa allt nytt och jag betalar gärna lite extra för att få bra kvalité. Sambon är redan vansinnig på mig, haha. Han hade nog gärna kört på taktiken blocket-shopping, inte minst med tanke på kommande husinköp också… Men på nått sätt vill jag känna att grejjerna min bebis får är till just hen. Idag går jag för övrigt in i v 18, hoppsan hejsan vad tiden går! Idag har jag känt små pirrningar i magen till och från och har bestämt mig för att det är bebis som gör sig påmind ;) Har RUL om 2,5 v och längtar efter att få se det lilla knyttet igen :)
#245 Ja, det är helt sjukt. Så lätt hänt att man bara fortsätter köpa om man väl börjat :s
Skulle också vilja ha små virkade djur över vagnen, har kikat runt lite efter något fint att hänga där men än har jag inte hittat något fint.
Inget babylarm, bor också såpass litet att det inte kommer behövas. Är vi hos föräldrarna så kommer jag mest troligt kolla till honom jätteofta ändå. Eller så får vagnen stå utanför fönstret där vi är och så får fönstret vara öppet. Lär bli världens hönsmamma tror jag..
#247 Du är inte ensam, ligger någonstans kring där vi också. Försöker tänka på att det förhoppningsvis kommer fler barn också som kan använda grejerna, allt för att lindra samvetet lite :P
Men bara alla de där smågrejerna är jättedyra, det ska vara nässugar, nagelvård, strumpor och massa sånt man inte tänker på från början. Pengarna bara rusar iväg.
Så mysigt med RUL, vi fick ett extra ul häromdagen när de mätte fostervattnet och det är så fint att ligga där och titta på det lilla livet. Fast vi såg inte så mycket, han har blivit för stor. Men på RUL såg vi jättetydligt, så otroligt häftigt (och svårt att fatta att han ligger där inne, i min mage liksom. Knäppt. Kommer aldrig förstå att vi tillverkat honom)
Kom på en sak när du skrev att bebisen skulle sova ute. Finns det katter i närheten så ha koll. Både våra och grannens har varit på vagnen när vi haft bebisar där. Vår största katt vägar säkert 8kg och han la sig mitt på vagnen, på myggnät å allt. Var väl varmt och skönt! Efter det så är jag nojjig! Vi har babylarm. Bebisen kommer sova på övervåningen. Har samma som till tjejerna. Fungerat kanon. Olika känsliga lägen på den. Perfekt på sommaren när man är ute också. Har varit duktig idag, trots motgångar. Tog in vagnen och plockade fram liggdelen. Visste att det varven liten fläck på tyget som jag skulle försöka få bort. Höll på att svimma, såg ut som någon kissat i hela liggdelen. Vet inte hur det blivit så, har bara stått i en kattvind. Så jag skurade på i en timme och tror jag lyckades med det värsta. Började packa BB-väskan. Hade köpt två nya tröjor till mig som jag skulle ja med. Skulle stryka dom bara. Upptäcker då ett stort hål i armvecket på ena tröjan 😔 så fram med nål å tråd. Inte mycket som gått min väg idag! Har riktigt ont i ryggen idag. Inte direkt något som hjälper heller längre. Alla ställningar är obekväma!
#250 Måste vara fukt som gjort sådana fläckar om den stått skyddat. Ser ju inte så mysigt ut kanske men det är ju inget äckligt i alla fall :)
Kommer förresten nog aldrig våga ha honom i vagnen utomhus om jag inte sitter bredvid eller typ hänger ut genom ett fönster i närheten..
Kan du inte byta tröjan?
Har storstädning här idag, vi har varit bortresta och sen har vi haft annat för oss så det är ingen som städat på närmare två veckor. Såg ut som fan här. Men sammandragningarna jag fick som tack för mina ansträngningar var verkligen inte att leka med. Är inte helt säker på att det är just sd och inte förvärkar ens, kändes som en liten försmak på vad som komma skall i alla fall.
Nu trotsar jag halsbrännan och äter choklad i sängen, orken är som bortblåst. Och jag vågar inte anstränga mig mer heller, vill inte riskera att allt startar för att jag inte kan sluta dammsuga och tvätta :o
Ja fläckig var den…. Men nu är den fin igen. Syns inte alls mycket😀 Jag gnodde inte alls i onödan. Imorgon ska jag bädda vagnen! 😀 Visst hade jag kunnat lämna tillbaka tröjan… Blir mest arg på mig själv. Vet att HM här brukar ha trasiga saker och aldrig tittar jag. Nu hade jag tvättat den och ville ha i den i väskan IDAG! Tålamodet är på noll 😝😛 Men jag lyckades få ihop den fint, trotts att jag och sy inte är bästa kombon. Ligger i badet nu. Aj min rygg 😔 Haha…. Tappade nyss en shampooflaska i badet och någon i magen blev väääldigt rädd och hoppade till. Blir det nå semla imorgon då??
Än en gång märker man hur bra det är med vårt moderskapspaket. Har allt förutom nässugen där i…Den borde jag köpa men det hinns ännu. Tror att vi kanske landar på cirka 500-600 euro när allt är inhandlat. Om ens det och då kostade vagnen 340e. Det dyraste jag köpt är bärsjalen för den ville jag ha ny. Tror att de katter som kommer finnas runt villan är våra egna. Den ena gillar vagnen och har legat på den men vi får se hur det går när bebis kommer. Har två ganska försiktiga kattdamer på knappa 3-4 kg stycket så jag tror det kommer gå bra. Fick en sån där bebisgunga av mamma som hon hittat begagnad, den ska med till sambons mamma och hängas upp där så alla småbarnen kan använda den. De har redan färdiga krokar till en gunga. Jag har märkt att Bobfloyd blir aktivare och aktivare vilket gör mera ont på mig. Får väl vara glad över att han ändå är i ljumsken med sina fötter och inte i revbenen. Var och träffade ett par kompisar idag som blev jätte fascinerade av magen och att man kunde känna honom där inne. De blev även förvånade när jag tog deras hand och tryckte på magen, de var rädda för att ha sönder honom. :)
Ally, vad har du för mått på magen? Kollade in den och den ser ut å vara större än min. Är nojjig för min. Nervös inför torsdagen. Känns som min stannat upp och växa! 😣😞😁 Idag blir det thaimat med några jobbarkompisar. Måste unna sig lite 😀
#254 Har ingen aning, det är nästan fem veckor sedan jag var hos bm sist och mätte. Men då låg jag en bit över medelkurvan och anar att jag gör det nu också, kanske tom tagit oss över översta kurvan. Ska dit på fredag, är ganska nyfiken.
#255 blir inte besöken tätare hos bm efter ett visst antal veckor?
Jag var för 2 veckor sedan och ska tillbaka nu på torsdag. Här har man redan börjat med 2 veckors intervaller och då går jag in i v.33 imorgon.
Jag skulle ha vart där förra veckan men vi var bortresta så jag fick avboka men nu framöver så är det ungefär varannan vecka :)
Mina besök stämmer precis med JeFos lapp, avbokade det där i vecka 33 bara.
Fast nu tittade jag visst på kolumnen för omföderskor.. Så jag har för få besök då med andra ord.
Nu ska jag packa in kanonkulan i byxorna och åka till Ica. Måste köpa mandelmassa, tänkte testa det här receptet. Gubben är galen i semmeltårta men vanliga semlor ratas. Det är tydligen för mycket bulle jämfört med grädde i dem :P
Såg dessutom att de hade tacogrejer på kampanj och då satte suget igång, nu kan jag inte tänka på så mycket annat så nu får jag väl köpa det då antar jag.
#257 varför står d "endast gravida kvinnan" på v29? Jag tänker ta med mig killen på alla besök. =/
Ingen aning varför det står så…. Killen får följa med på allt. Min har bara varit med på en koll och lyssnar på hjärtat. Är ju inte direkt nå givande möten annars tycker jag. Visst man får veta att allt är lugnt annars är ju alla möten typ lika. Min sambo jobbar därför han inte är med. Har man honom hemma är det ju en annan sak. Nu är magen fylld med både thai, semla och en nöjd bebis tror jag 😀
#260 Under ett besök brukar bm ta upp våld i hemmet och sådant och då vill de inte ha partnern där. De är skyldiga att ta upp det fast det brukar glömmas bort verkar det som, jag har fortfarande inte haft något sådant samtal.
Jo mig har det faktiskt frågat om sånt! Man lär sig något nytt varje dag.
Tummen upp för din bm :)
Killen jobbar men det hindrar inte honom från att följa med… Vi har än så länge bara bokade möten på måndagar vilket är hans lediga dag. Så det är inga problem så. Men skulle vi få.någon annan dag ngn gång så fixar han ledigt den tiden eller byter. Han vill va med och jag vill att han ska va med.hela tiden!
De flesta mötena gör man ju inget speciellt egentligen, tar typ en kvart och sen får man gå hem igen.
Men ni kan ju vänta och se, får ni en sådan lapp där detta står med så tycker jag att ni borde respektera det och att du går själv den ena gången. Men fram tills dess så behöver ni ju inte tänka på det :)
Sa till sambon att han gärna får komma med till vår hälsovårdare och hälsa på henne men han förstod inte alls vad han skulle göra där just nu. Så han har inte varit på ett enda besök hos rådgivingen och det är helt okej för mig. Vi pratar lite, mäter blodtryck, vikt och hb samt lyssnar på hjärtat sen går jag hem. Våld i hemmet har ingen tagit upp.
Jag hoppas att jag på torsdag får veta om sjukhuset sagt något om min önskan om planerat KS. Är ju 7 veckor kvar tills bf och vad jag har förstått görs ofta planerade ks 1-2 veckor innan bf. Innan det bestäms om jag ska få ks så ska man ju till doktorn och kollas upp. Så jag skulle gärna vilja få veta så snart som möjligt och inte några dagar innan det händer.