Gravid iFokus

Gravid

Etikett: komplikationer
Läst 4006 ggr
OlgaMaria
0

Var försiktig med alvedon

En ny studie visar att barn till mammor som åt paracetamol under graviditeten löper högre risk att drabbas av adhd, skriver Dagens Medicin.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18436759.ab

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

soundtrack
0

Ska bli spännande och se vad Läkemedelsverket tycker att man ska ta istället, för att klara sig en hel graviditet utan värktabletter går ju inte. Sista veckorna har jag vaknat med huvudvärk var och varannan dag, och då är det knappt att paracetamol ens hjälper :/

CelsiusT
0

Jag försöker äta värktabletter så lite som det bara går. Men helt utan är tufft, även om det såklart säkert hade gått. Men det är tufft när man har mycket värk. Sov faktiskt på alvedon inatt, underbart att faktiskt få sova ordentligt och bli lite smärtfri ett tag (och skönt att det faktiskt hjälpte, inte alltid det är tillräckligt med bara alvedon).

Medarbetare på westernridning.ifokus

JeFo
0

Jag har tagit vid migrän bara så kanske 4-5ggr sedan jag blev gravid. Är i v35 nu. Tar jag inte då går jag under… Tror många gravida försöker undvika onödiga tabletter så gott som möjligt men ibland måste man ta.

[Thiah]
3

Jag tror på att göra det mesta med måtta. Tagit någon tablett då det varit som värst.  Sköterskan jag prata med sa att det är viktigare att jag och bebisen får vila än det är farligt att ta en tablett.

[WickedAlly]
0

#4 Precis det sa min bm också. 

Har tagit två alvedon under min graviditet med några månaders mellanrum, det var liksom det eller att tuppa av pga huvudvärken. Valet var ganska lätt.

soundtrack
0

Frågan är ju var gränsen för måtta går i det här fallet. Senaste två veckorna har jag behövt ta paracetamol ungefär varannan till var tredje dag pga huvudvärken, visserligen bara 2 tabl precis när jag gått upp ur sängen, men ändå. Och jag blir som sagt inte hundra smärtfri på det (i vanliga fall måste jag ta Ipren eller Naproxen när jag får huvudvärk). Jag gillar inte att knapra tabletter i vanligs fall heller, men min huvudvärk går gärna över i migrän om jag inte stoppar den i tid, så oftast har jag inget val.

[Thiah]
2

Här i hufvudstadsbladet (vår morgonmorgontidning) stod det igår att man inte helt kan lita på den här undersökningen då fler undersökningar behöver göras samt att den ökade risken för adhd kan komma av något annat i just denna studie. Därför ändrar inte läkemdelsverket här några rekommendationer ännu.