Vi som ska ha barn 2014 #4
Dags för en ny tråd tycker jag, här är den gamla :)
/Christine
Jag saknar redan att kunna ha benen i kors när jag sitter och att kunna sitta i lugn och ro och läsa på toaletten utan att magen är i vägen. Är i vecka 26+3 så jag undrar hur detta ska sluta. 🤪
Jag jobbar i butik där dagen går ut på att lyfta/dra ut saker i butiken. Tror mycket handlade om att jag har ljumskbråck också. Vaknade med värsta halsonda idag! Resultatet av all hosta?! Känner mig åter seg i kroppen.
Jag har nästan slutat att lyfta på jobbet då ljumsken började krångla. Tror inte dagisarbete i sig ger en tidigare ledighet men man kan få sjukskrivning. Jag försöker att hålla ut mina sista 8 veckor för jag kommer sakna jobbet en massa.
Jag drömde en "mardröm" inatt. Ngn hade berättat för dottern att hon ska få ett syskon vilket vi vill vänta med ett par veckor till med att göra då jag bara är i v 12 än å har inte varit hos BM än å kollat så allt ser bra ut å bebisen i magen.lever och mår bra. Blev så arg å ledsen å dottern undrade varför vi inte hade sagt ngt… =/
Tänkte bara upplysa om en sak: från 2014 får man bara spara 96 dagar av föräldrapenningen efter att barnet fyllt 4 år. Detta kan vara bra och veta. Tycker jag fått massa info men denna har jag missat. Mina andra barn blir 5 och 8 i år. Ihop har de ca 250 dagar kvar. Jag har alltså snålat och haft det kanon. Jobbat kortare dagar och tagit ut FP för att täcka upp. Hade tänkt ta ut äldsta dotterns FP när bebisen kommer då hon blir 8 i år. Nu måste jag, någon dag, sätta mig och räkna lite. Tycker det är dumt att de gjort om, bättre och få bestämma över sina egna dagar! Som de gjort nu kan man inte riktigt snåla! :(
Idag har lilleman fetinghicka, dessutom verkar han ligga med huvudet neråt så hela mitt skrev hoppar känns det som. Annars känner jag mig inte det minsta gravid, och nästa vecka går vi in i vecka 29 och därmed sista trimestern. Trodde jag skulle känna mig jättegravid vid detta laget.
Jag känner mig istället som en ko fast magen inte är särskilt stor. Bobfloyd har börjat trycka uppåt så allt är obehagligt och jobbigt. Snabbspolar gärna framåt ett par veckor. ..
Jag har blivit valross! Vill också snabbspola lite nu. Saknar min gamla kropp och hett sex!!! Vet att jag kommer sakna denna tjockmage senare också, men just nu är den mest bara jobbig. Aldrig är man väl nöjd! 😛 Idag har ryggen gjort nå helt otroligt ont! Ska ta och försöka hitta någon skön ställning i soffan.
Oh ja, sjukt obehagligt när de trycker uppåt. Min lillkille verkar ha en förkärlek för att ligga med huvudet upptryckt på vänster sida. Och igår när jag och gubben skulle sexa till det lite så lade sig ungen på tvären så det petade ut ett huvud på ena sidan och två fötter på andra. Bara att avbryta alltihop.. Borde känna mig gravid men jag känner mig mest klumpig, hade jag inte känt hans rörelser så hade jag nog börjat undra om jag bara blivit fet istället.
Hittade förresten en lista, uppenbart inte speciellt vetenskaplig men lite kul ändå. Jag är inte höggravid i alla fall, det var bara fyra som stämde på mig.
11 stämde på mig… Jag är nog inte den sorten som älskar att vara gravid. Jag är redan trött på det o jag e ju bara i vecka 27… bah.. då har jag ändå en bra och ganska problemfri graviditet.
#10 Två tredjedelar är ju avklarade i alla fall :)
Innan den där känslan av att vara gravid försvann så älskade jag det, älskar att se magen växa och jag känner mig snyggare än jag brukar. Fast sen försvann det ju som sagt så nu är jag mest otymplig och fet bara. Hade ju vart praktiskt om vi kunde byta så att jag kunde få känna mig gravid och du kunde få slippa :P
Ibland när jag vaknar på morgonen har jag glömt bort min mage 😁 När täcket åker av så blir jag påmind… Inte min grej att vara gravid heller men det är ett coolt tillstånd som inte kan liknas vid något annat. Vänta bara tills förlossningen! Efter känner man sig sååå duktig 😀 Nu väntar ett par trötta ögon på att få sova….
Jag har börjat må så illa på morgonen och jag har fått ett dunder luktsinne helt plötsligt. Men jag har även börjat få ont, det börjar bli bökigt att röra sig och att vara. Hatar att ha små ont konstant för då blir jag en grinig människa. Men tycker i alla fall inte att det är lika störande när Bobfloyd sparkar och buffar och det är skönt att ha kommit över den delen. Ska till mödravårdsläkaren på fredag, vet inte om jag hoppas på kejsarsnitt eller inte. Vågar inte tro något för just nu är jag så känslig och skulle säkert gråta om jag inte fick det jag just då ville. Fick fram att jag, med min skolios, kan ha svårt att ens få epidural eller spinal bedövning om det ens alls är möjligt. Har en ganska svår skolios nämligen… Känner att jag nu ska sluta skriva och gå och äta en macka så jag blir lite glad ;)
JeFo skrev till mig i förra tråden: Vi åkte med min sambos bror och en tjejkompis, vi valde att berätta direkt vi kom dit för vi insåg att jag inte skulle kunna klara detta obemärkt. Mådde väldigt dåligt på flyget ner, fick njuta lite av resan men som sagt spydde ju varje morgon och en dag (just den dag min sambo var iväg ensam) så låg jag hela dagen och spydde och mådde väldigt dålgit, som tur var var det enda heldagen. Men dagen efter blev sambon matförgiftad. På flyget hem var det värre, dels skulle vi åka sent från början och sedan blev dessutom flyget försenat så vi var i sverige kl 02. Den resan var tuff, somna så sent och sedan vakna igen, varje gång jag vaknade fick jag springa till toa och spy. En först väldigt äcklad flygvärdinna blev väldigt gullig då jag berättade att jag var gravid. Men det hjälpte ju inte riktigt mig, jag blev ju inte bättre av det. Jobbigt att sedan åka hem från flygplatsen, först bli hämtad av svärfar och sedan från honom ta bilen hem.
Jag var osäker på om jag skulle åka innan iom att jag mådde som jag mådde. Men kunde inte riktigt med att ställa in och kände att jag ville verkligen iväg och ladda batterierna, och det var skönt samtidigt som jag önskar att jag inte hade åkt för det var en rejäl pärs. Hade det inte varit för att vi bokat redan i höstas och hade icke avbokningsbara biljetter så hade jag nog valt att stanna hemma.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Någon mer som tycker att sängen är helt omöjlig att sova i för tillfället? Jag sover 2-3 timmar kanske sedan får jag lägga mig på soffan om jag ska kunna somna om över huvud taget :/
Jag tycker inte heller om sängen. Soffan och massa kuddar är bättre. Vill dock vara på övervåningen med de andra så jag härdar.
I natt tänker jag sattsa på soffan från början, kanske kan bli en mer sammanhängande sömn… hoppas det i alla fall :)
Sängen är fruktansvärt obekväm, fast vi har ingen soffa så jag har inget val. Ibland överväger jag att sova på golvet men då ballar väl ryggen ur ännu mer. :/
Beror på dagen. Soffan är som tur var stor och bra att sova i. Sover tämligen bra i sängen med alla kuddar och djur ;).
Inatt blev jag till slut tvungen att avslöja för en arbetskamrat att jag är gravid. Det var svårt att förklara varför jag inte kunde stå inne hos en patient under pågående röntgenundersökning på något annat vettigt sätt… Och jag höll dessutom på att "glömma bort" att jag är gravid, kom på det i samma sekund som jag klev in på röntgenavdelningen, var ju en himla tur det :S
Flyger gör jag aldrig mer som gravid, visst nerresan var inga problem för då hade vi ett ledigt säte jämte oss, så då kunde jag ligga ner och sov några timmar iaf. Hemresan däremot höll jag på att bli galen, konstant illamående, en gubbe bakom som först tappade en vattenflaska på mig, sen satt han och kastade russin och sparkades i min rdan onda rygg hela vägen. Var tur att det inte är längre än vad det är och att vi dessutom var för tidiga in i Gbg flr annars hade det nog smällt, eller någon hade fått sig en utskällning så det heter duga iaf. Ang sängar, så nej sängen är allt annat än bekväm, kanske hade varit lite skönare om sambon och dottern (hon kom i natt vid 2tiden) inte hade tagit upp större delen av den själv så en annan får sova på kanten. Kommer dottern in i natt igen blir det till att leda tillbaka henne.
#21 Nej, jag är nog benägen att hålla med. Inga fler flygturer under graviditet =( På nerresan hade jag o sambon 3 säten för oss själva, det gick rätt bra. Åkte mitt på dagen så ingen tidig morgon och ingen sen kväll. Men visst var det väl ändå jobbigt, tyckte jag då iaf när jag ännu inte hade hemresan att jämföra med. Resor kväll/nattetid kommer det inte bli ens i bil i sverige under graviditet igen, fy bövelen vad jag mådde dåligt. På hemväg satte sig en full kärring bredvid mig, hon satt och armbågade mig på armen, bröstet och magen hela tiden (och jag som är så öm nu). Till slut låtsades jag sova så då flyttade hon till någon annan som kunde roa henne. Men sen när det blev kväll på riktigt så somnade jag ju och man sover ju inte så bra på plan utan vaknar o somnar och varje gång jag vaknade fick jag springa upp och spy. Väl framme (kl 02) så slängde jag mig av planet (sambon fick ta alla grejer) och fick sätta mig på golvet precis utanför med spypåsen. Flygvärdinnorna stod och tittade på och pratade med mig. Sen dröjde det ju två timmar till innan vi var hemma. Suck vad jobbigt det är att vara vaken på natten som gravid.
#22 Usch det låter inte alls kul! Mitt illamående höll sig ganska bra i schack under flygresorna, behövde aldrig kräkas som tur var.
Hade det varit mig som den där fyllekärringen satt sig jämte hade hon fått höra både det ena och andra, mitt tålamod är inte alls bra, kan explodera för minsta lilla.
Var på inskrivning idag. Nästa besök är om 6 veckor då det är dax för UL… =) längtar redan!
Ca 4 veckor kvar till BF och i morse kom det ut en liten slemklump när jag var på toan.. en liten gele-ig gulaktig sak.. gissar att det är slemproppen som börjar mjuka upp sig? Spännande iaf!
Jag börjar undra om jag är för kort för att vara gravid, eller ja, mina armar är nog det i alla fall. Att torka sig vid toalettbesök är inte lätt längre, når nästan inte ner :o och jag har ju 12 veckor kvar, och är dessutom precis i början av vad jag läst är en period där livmodern växer mycket. Kommer bli spännande.
#26 He he, ja lite trixigt är det allt… 😃
#26 lägg till stelopererad rygg i den mixen ;). Kan man be sambon om hjälp? Hehe Att klä på sig på jobbet är en pärs. Behövs många lager kläder för att kunna stå ute i minusgrader i timmar. Blir en del stönande o stånkande. Igår fick jag ta kisspaus när vi klädde på barnen, allt böjande triggar kissblåsan.
Skulle till BM idag på undersökning och provtagning (gick in i v11 i söndags). Mådde inte bra, men proverna visade än så länge bra. Nu ska ju det skickas och analyseras så får väl se när det återkommer. Får vänta i 4v innan jag får beställa tid för RUL och då är det ytterliggare 3-4v innan jag får komma dit. Känns som låång väntan nu iom att det dessutom inte är några besök hos BM däremellan, men hon lovade att vi skulle få komma på ett besök direkt efter RUL.
Vaknade 4 i morse av att jag var kissnödig, mådde illa så låg kvar så länge som möjligt för jag kände att när jag reser mig så spyr jag. Tillslut gick jag upp, kissade och spyan var på g men höll sig. Började frysa så gick i la mig igen, kunde inte sova pga illamåendet, snart blev det värre och jag fick springa upp och spy. Mådde illa o kunde inte sova på resten av morgonen. Det här är typiskt en illamående dag =(
Nu börjar det dra ihop sig för att berätta för släkt och vänner. Ca 1,5v kvar så börjar allt bli lite nervös. Nu önskar jag nog att vi hade berättat i början, då när man bara var överlycklig och sprudlande lycklig över beskedet. Nu mår jag bara illa och att vara gravid börjar bli vardag.
#27 #28: Åh, blev lite glad nu. :P Funderade på om det var jag som var lite felkonstruerad men inte alltså, tur det :)
Fy för ryggen också Thiah, blir det för illa så får man nog faktiskt be om hjälp. Jobbigt när man är ensam hemma dock :P
Här rullar dagarna på, börjar känna mig lite gravid igen dessutom vilket jag är glad för. Har gått genom alla bebissaker och de som saknas är en overall och sånt som blöjor och sådant. Men det känns som att vi är på god väg :)

Igår var jag hos BM och då tog jag upp detta med min oro för hus jag ska föda nästa gång. Jag har jättestor rädlsa att spricka och förra förlossningen fick avslutas med snitt eftersom bebisen aldrig kom förbi spinetaggarna. Hon såg nog hur rädd jag var eftersom jag nästan börjar gråta och börjar skaka bara jag tänker på hur det ska bli om jag msået föda vaginalt nästa gång.
Så hon skrev en remiss till aurora men trodde jag skulle få komma direkt o prata med en läkare istället. Det som var så skönt var att hon verkligen tyckte jag skulle försöka få ett snitt och att det skulle vara bäst för mig. Jag sa att jag kände mig som en ond och dålig förälder som ville ha snitt fast alla säger att det är sämre för barnet men hon menade att det finns minst lika många risker för barnet om det föds vaginalt. Särskilt för mig som har svårt att få ut dem. Så underbart att bli lyssnad på och tagen på allvar!
Hoppas läkaren är lika bra. Jag skulle kunna tänka mig att prova vaginalt om jag kunde känna att de som jag möter under förlossningen skulle lyssna på mig och ta någonslags hänsyn till mina rädslor nästa gång men efetrsom det var som att prata med en vägg under förra förlossningen känns det inte som jag vill vara i den situationen igen:(
Iimorgon är det dags för RUL, tiden går snabbare än vad man tror, var ju nyss på KUB ju.. Sprattlet i magen känns mer och mer och framför allt när man ska sova, mysigt men samtidigt irriterande ibland då den får in fullträffar som gör ont ibland..
#30 på morgonen går det bra men sen på eftermiddagen när jag klär på unge efter unge och sen mig själv…urk.. #31 skönt någon som lyssnar! Jag hoppas på en bra läkare på fredag när jag besöker mödravården. Är villig att pröva föda vaginalt men vill verkligen att de är förberedda på att jag inte klarar av det. Jag är trött på att ha ont i ryggen o att vara trött och att bebisen är där inne. Vill ju ha honom här! Vi saknar bilbarnsstol samt blöjor men resten har vi eft som vi fått moderskapsförpackningen samt lite kläder från släkten. :)
Nu har vi varit på RUL, lättade både jag, sambon och andra anhöriga att allt såg bra ut denna gången, inga cystor på njurarna och de var lika stora (vår 3åriga dotter är född med cystnjure), så vi är ganska säkra på att det har att göra med medicinerna mot illamåendet att göra förra gången. BF blev framskjutet två dagar får se om det stämmer eller ej. V.18+5 idag iaf, fast min app på telefonen säger 18+6..
#34 Nu blev jag orolig? Vadå cystnjure och att det kan berott på medicinerna mot illamåendet? Ska jag oroa mig? Vilken medicin? Du får gärna utveckla lite.
#35 på ultraljudet med dottern såg de att en av njurarna var större än den andra så de kollade noggrannare på dem och såg en massa cystor på den större njuren, så under hela graviditeten med henne gjorde de ett ul varje månad för att se att det inte blev fler cystor på den och att den inte växte för mkt, vilket den inte gjorde. När hon föddes gjordes två ul, en magnetröntgen och en mag3-röntgen (med kontrastvätska) under en 6mån period för att se om hon har någon funktion på den "sjuka" njuren, vilket hon inte har. För hennes del är det än så länge inget problem då man klarar sig med bara en njure. Det enda är att vi ska kolla blodtrycket någon gång varje år och får hon oförklarlig feber måste vi söka akut inom 48timmar ifall det skulle vara en uvi, så det inte sprids upp i njurbäckenet för då kan hon bli mkt sjukare än friska personer med njurbäckensinflammation. När jag väntade henne mådde jag väldigt illa och blev inlagd på sjukhus pga svält och uttorkning, jag fick då Lergigan Comp (tror det stavas så iaf) utskrivet och tog dem i 3veckor kanske, sen började det lugna ner sig. Men i den bipacksedeln stod det att det kan ge njurskador på foster och iom att hon är född med cystnjure, man ser inget genetisk samband mellan oss föräldrar som skulle kunna ge henne det så tyder det mesta på att det är pga medicinen. Har dock för mig att de har ändrat i bipacksedeln nu så det står inte längre. Jag har vägrat allt vad mediciner heter denna graviditeten (förutom kosttillskott som järn, folsyra och omega3) för att inte riskera samma sak igen.
#36 Men jösses. Trodde Lergigan comp var helt ofarlig. Har ju fått den utskriven, men nu vet jag inte om jag vågar äta den =S

#37 Ta reda på hur stora riskerna är med din medicin. Är det t.ex 0,005% som blir sjuka av den kanske riskerna är större för barnet med en uttorkad mamma med näringsbrist.
Kollade upp den medicinen på Janusinfo. Det verkar inte vara någon större ökning av risker för barnet. http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/?docid=1029
#37 det trodde jag också, men jag vågar inte chansa. Sen kan den vara ofarlig nu, iom att de har bytt bipacksedeln kan de ha bytt ingredienser med, jag vet inte. Jag hade inte tagit den iaf, och jag rekommenderar ingen annan att göra det heller. Du har inte testat akupunktur? Det funkade för mig, till viss del iaf tig bort det värsta illamåendet. Och där är det ingen placeboeffekt för min del iaf, för jag var väldigt skeptisk till att några nålar kan göra saken bättre, men det gjorde det :P
#38 Även om jag inte är helt i balans så tror jag att mitt mående har långt kvar ändå till att bli farligt/skadligt för fostret. Så även om riskerna är små för fostret med lergigan så undrar jag ändå om inte kroppen klarar sig bättre själv… För mig handlar det mest om att jag är så jäkla trött på att vara i soffläge och inte kunna ta hand om mig själv, mina djur, njuta av graviditeten, laga/äta mat som vanligt, trött på att vara illamående konstant och att springa och spy stup i kvarten. Men vad är väl det mot att riskera mitt barns hälsa…
#39 Känns väldigt obehagligt. Vet inte hur jag ska göra. Känns inte som om kroppen eller fostret tar skada av illamåendet i dagsläget, det är mest att jag är lidande av det. Ligga och spy/må illa dagarna i ända och inte kunna göra någonting, inte så himla kul direkt. Men skadligt för barnet? Njae… Ska man stå ut då alltså…. Hmm.. Känns jobbigt men kanske hellre det än riskera barnets hälsa.
Var har du fått akupunktur, alltså har det gått genom sjukvården eller hur har du fått tag på bra sådan? Var på akupunktur en gång, värsta jag varit med om. Tror inte han var bra iof, men jag fick blåmärken och det gjorde så ont så jag skrek och grät - men han fortsatte och sa att det var normala reaktioner. Så är lite rädd för det där, speciellt eftersom jag redan innan var rädd för sprutor.
#40 Har inte fått akupunktur själv men så som du beskriver det tror jag inte det ska vara! Man kan nog gå via sin BM, just akupunktur verkar ganska etablerat inom sjukvården och speciellt vid gravidillamående och under förlossning. Det är mycket humbug inom alternativbehandlingar/läkemedel men just ang illamående så finns det forskningsstöd för att det kan hjälpa. Men mycket annat när det gäller akupunktur verkar vara placebo… vill man läsa lite mer om sånt så kan jag rekommendera boken "Kvicksilver och kvacksalveri" där en massa alternativa metoder gås igenom.. intressant läsning iaf…
#33 Kan jag verkligen förstå. Tycker att det är lite bökigt att bara ha mig själv att rå om ibland, lilleman väljer ofta att ligga precis på tvären så det tar helt stopp om jag försöker böja mig åt någon sida. Misstänker att han kommer att ligga på tvären resten av tiden, jag är såpass kort så det finns inte så mycket utrymme att ligga på något annat sätt. Och så verkar han nästan alltid ligga med ryggen mot min navel så magen blir alldeles fyrkantig, ser ganska roligt ut. Att han ligger så gör ju att sparkarna inte märks så mycket heller, han har skrämt mig flera gånger nu genom att vara sjukt lugn under långa stunder.
Och på tal om något helt annat, gubben har under de senaste två veckorna upprepade gånger frågat vilken vecka det är. "Vet inte" är mitt ständiga svar, så han har fått kolla upp det själv. Hör ofta något i stil med: "Hm, vecka tre alltså". När jag frågat varför det spelar någon roll så har han börjat prata om något annat, så jag har släppt det.
Men igår kom det fram, han räknar ned veckorna tills vi får hämta barnvagnen, haha. Min fina gubbe, han är så förväntansfull inför bebis ankomst :)
Vagnen skulle komma vecka fem i alla fall så nu slipper han snart vänta mer.
#40 Oj det låter inte som någon bra person som satte dem! Mina kändes knappt, visst det stack till precis när de satte dem, men annars kändes det ingenting, och jag är spruträdd också egentligen.
Jag fick det genom kvinnokliniken där jag blev inlagd, vet att mamma också fick akupunktur när hon väntade mina systrar och hon fick telefonnummer till en genom sin barnmorska.
#42 jag har en ful form( enligt mig) på min mage. Eftersom jag är lång och smal ligger bobfloyd som fotboll under naveln. Så jag har tuttar-platt o sen fotboll. Ser ut som väggupp skylten ;)… Vilken dag som helst tittar naveln ut, hjälper intw ett dugg att jag har fingret i den och trycker emot. Hehehe (jösses så rolig jag e ;) )
Jag ser också ut som jag svalt en fotboll, ibland en väldigt kantig sådan. Precis som #42 så ligger den typ på sidan så magen ser fyrkantig ut uppifrån. Och min navel har inte poppat ut trots att det bara är 4 v kvar.. hoppas inte den gör det nu på slutet men jag har väl kanske inte en pop-ut-navel.
#44 Haha :P Men det låter skönt med lite utrymme mellan tuttar och mage faktiskt, i alla fall när man sitter ner :)
Min navel är fortfarande ganska djup, tror inte att den kommer att poppa ut för det är fortfarande såpass mycket kvar. Men den är lite grundare ibland när han håller på och bökar.
#45 Vad spännande det måste vara när det är så kort tid kvar, jag längtar som en tok. Hur känns det inför förlossningen? :)
#45 oj, är det bara 4 veckor kvar nu? spännande!! Sambon tröstade mig hromdagen med att han sett nån med en utpoppad navel och det såg helt okej ut. Det är stora ord för att komma från honom ;). #46 ja, det är helt skönt att han hålls där nere. Kan vara att han inte ryms högre upp eftersom min bröstkorg är ganska trång oc lungorna redan innan hade problem att få plats. Men jag klagar inte på det ;)
Det känns bra! Känner mig lugn och förberedd. Jag och mannen har pratat en hel del om hur vi ska hantera smärtan, om jag blir rädd, får panik osv så jag tror vi har pratat ihop oss. Sen vet man ju såklart inte hur det blir men vi tar det som det kommer.. 🙂
Blev ju lite hispig av att läsa Gudrun Abascals bok "Att föda" men sen läste jag Susanna Helis bok "Föda utan rädsla" och tyckte den gav bra tips och tekniker för hur man kan hantera förlossningen. Viktigast verkar vara att andas, slappna av och inte bli rädd. Lita på att kroppen klarar av det, tänka positivt osv. Kanske inte det lättaste sen när det är dags… vi får se!
Shit shit shit! Trodde att det intensiva 10 dagar långa illamåendet, känsligheten för lukter och cravingsen bara var PMS tills jag insåg att mensen var försenad.
Plussade idag, 3+ veckor enligt testet, och i september får vi om allt går som planerat vårt första barn 😮 Hjälp! Vad glad jag är, och rädd! Herregud, jag ska bli mamma!!!!?!?!!!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#49 Ha ha, vad roligt, grattis!
#49 Grattis!
#48 Vad skönt att känna sig så lugn inför förlossningen, det tror jag är till stor hjälp när det är dags :)
Jag ser väldigt mycket fram emot själva förlossningen faktiskt, jag är så nyfiken på hur det känns. Och att ha pratat ihop sig innan tror jag är väldigt viktigt, både om avslappning och om hur man som patient vill ha det med smärtlindring och liknande. Jag håller på att pränta in mina önskningar i gubben men tar det lite lugnt än så länge, det är ju ett tag kvar förhoppningsvis.
Tack för tipset om Helis bok, ska nog kolla upp den. Att ha lite extra kött på benen vore fint :)

#43 Jag hade precis samma upplevelse som du med båda böcker:) Livrädd efter den ena, lugn efter den andra.
#53 Skönt att höra att det inte bara är jag som reagerade negativt på Abascals bok! 🙂
Jag har brösten på magen! Är smal i vanliga fall så jag gillar inte detta 😁 Kroppen är bra häftigt ändå! Sist på MVC låg bumlingen med huvudet neråt redan. Så jag har fötter under revbenen, mest på höger sida. Full fart hela tiden tycker jag 😀 Min tredje förlossning. De andra är födda med bara lustgas. Har tjatat på sambon om vad som är hans uppgift. Hålla koll på värkarna, säga till när de går upp så jag hinner andas och så blöt handduk på huvudet. Hoppas klara mig på bara lustgas… Börjar kännas att man kommer närmre. Var inte orolig alls över första, nr 2 visste man ju vad som väntade och nu med nr 3 så är jag mest rädd för bråcket. Har tid hos kirurgen imorgon så jag hoppas de säger nå lugnande!
#55 Det där känner jag igen, att ha tuttarna på magen :P
Att bara ha lustgas är min plan också, jag hoppas att jag kommer kunna hålla mig till den. Min kropp reagerar så konstigt på diverse bedövningar så det slipper jag helst experimentera med när jag ligger där och ska ha ut vår bebis.
Hoppas det går bra hos kirurgen i morgon :)

Jag hatade oxå känslan av brösten mot magen! Jag trodde det bara var jag som störde mig på en sådan petitess:) Nu är jag nog tillbaks där igen om ett par veckor, blä.
Nyss hemkommen från kirurgen! 5-6mån efter förlossningen kommer de operera mig. Även fastän besvären försvinner då. Han var mest nyfiken på varför man inte gjort något åt detta redan vid första barnet! Har sökt varje gång jag varit gravid och fört svar att man inget kan göra. Blev mest besviken, jag skulle inte behöva må så här, det skulle redan kunna varit opererat! Tuttarna på magen känns hemsk! Vet inte varför egentligen. Bara ovana kanske?
#59 Men vad bra att du kommer att få ordning på det så småningom! Men det måste ju kännas surt att få höra nu att de hade kunnat göra det för länge sen… jäkla sjukvården ibland alltså…
Det har typ inte hänt nåt alls med mina tuttar! Tycker det är jättekonstigt, trodde man skulle ha dubbel storlek nu när det bara är några veckor kvar… men men, det kanske kommer.. känns inte alls som de gör sig redo för amning…. de får se till att skärpa till sig! 😉
Du kan få lite av mig! Brukar inte få så stora men nu är det enorma! Och då har inte ens mjölken kommit 😣😁 Så vi får väl se vart jag slutar! Nej man blir besviken. Mest för att jag varje graviditet gått hemma. Hade jag blivit opererad så hade jag ju kunnat jobba. Är inte den som gillar att gå hemma! Och speciellt inte när man är dålig. Orkar inget alls och det är inte min starka sida. Jag vill ha massa på g hela tiden för att vara nöjd!
För en timma sedan gick vi in i sista trimestern. Galet ju.
Jag verkar ha åkt på en dunderförkylning. Blir att vara hemma idag och gå till doktorn. Tror att jag har nått i bihålorna eller ena örat. Sen kan jag passa på att höra om magen/ryggen som jag knappt kunde jobba med igår. #62 tiden går fort!
Idag passerar jag den där magiska 12-veckorsgränsen. Och även om det inte på något sätt innebär att alla risker är som bortblåsta nu så känns det ändå ganska skönt, en första milstolpe :)
#64 ja det är verkligen en milstolpe. Tyckte själv att det var så skönt och i v.12+6 hade vi vårt första riktiga ultraljud och när vi såg bebisen må bra där inne så släppte all oro (för tillfället ;))
#65 Ja, jag har ju mitt på måndag så förhoppningsvis lägger sig lite av oron efter det i allafall. Och så ska det bli så skönt att äntligen få berätta för alla!
Usch, idag har jag sån här gnagande oro om ngt skulle vara fel så har både ont i magen och.mår illa! =/
#67 sådana dagar är inte roligt. Kämpa på
#68 är det verkligen inte! Oron har lagt sig lite då jag håller mig ordentligt sysselsatt på jobbet.. illamåendet är dock det värsta jag haft sen jag blev gravid… Tur att chefen vet, han sa att jag får gå hem lite tidigare om jag fortsätter må dåligt. Behövde.inte ens säga ngt imoimorse utan han såg att något va knas med mig…
#69 va skönt! Min chef är själv gravid och väldigt förstående och det känns jätteskönt. Förstår att det finns många därute med chefer som inte alls bryr sig.
#70 ja d är jätteskönt. Valde att gå tidigare idag men ca 1 timme kvar.
Jag pluggar heltid och har gjort i några år nu så i höstas när det var dags att söka nya kurser så sökte jag som vanligt, dvs 30 hp (40 timmar i veckan). Undrar hur jag tänkte, plugga heltid med en nyfödd låter ju lagom lätt 🤔
Har en studiekamrat som pluggade heltid medan hon fick sitt tredje barn, tänk om man kunde vara så duktig. Helt sjukt att hon orkade.

Idag har jag provat på att vara flerbarns-förälder. Jag har ju en son på 13 mån och passade systerns yngsta som är 4 mån resp 2,5 år. Det var bara knappt två timmar men gud så jobbigt! Jag vågade inte lämna minstingen på golvet alls eftersom jag inet vet om min son skulle få för sig att kasta något på henne eller något annat dumt. Så jag fick bära henne hela tiden samt försöka roa de andra två.
Så småningom blev de dessutom trötta o hungriga, precis innan lunch-tid, och alla tre barnen grät o ville sitta i knät. Jag är så oerhört glad att jag bara väntar ett barn nu och inte tvillingar kan jag ju bara säga!
#73 Hahaha, vilken katastrof :) Det är väl inte "meningen" att det bara ska vara nio månader mellan barnen (4 resp. 13 mån) så det är klart att det blir extra lurigt då.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Pratade med sambon en stund innan vi skulle sova. "Men tänk om det blir missfall?" frågade han. Frågade vad han menade och fick ett upprört svar tillbaka: "Ja men, du säger att riskerna är störst fram tills nu och sedan är det fortfarande en risk fram till vecka 12 och sedan är det okej. Du säger att risken är mindre när man är ung. Men vad är "en risk"? Hur stor är den? När vet vi om allt är okej? Jag vill veta mer! Jag vill ha siffror och statistik!" Jag kunde inte hålla mig för skratt. "Älskling, är du lite orolig?" frågade jag. "Jaaa, jag tror det!" pep han. "Jag kan fortfarande inte fatta att vi ska få en bebis men helt plötsligt är det det viktigaste som finns!" Han frågar gång på gång om vi verkligen ska få en liten bebis. Ställer frågor, berättar för alla och längtar till inskrivningen. Imorgon ska han till och med träffa sin kompis för första gången på ett par år, den enda kompis han har som redan är pappa, för att prata av sig. Det känns så himla skönt. Han har pratat om att han vill vänta ett par år med barn men nu när det "råkade bli" går han in för det på största allvar och med glädje och stolthet. Åh, vad jag är lycklig. Samtidigt lurar oron för missfall hos mig med. Försöker tänka att det är lugnare efter v 6, att min kropp är gjord för detta och att 80% av alla graviditeter går hur bra som helst. Ändå känner jag att jag nog vill göra ett tidigt VUL bara för att få se det där lilla hjärtat picka och veta att allt hittills är som det ska. Tänk, det lila livet har knappt börjat än och ändå är man så orolig och bryr sig så mycket. Så här ska man känna för det där lilla livet i många, många år nu. Oro och kärlek. Två starka känslor.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det där ultraljudet i v.12 gjorde att vi slappnade av rejält. Sambon har varit duktig på att inte visa nått men sån är han och det lugnar mig. (vi har ett ma bakom oss).
Nu när vi är i vecka 27 och har varit på föräldrakurser så tycker sambon att allt lättat och han kan äntligen helt och hållet se fram emot bebisen som ska komma. Jätteskönt att han blivit sån nu för jag är smått trött på att vara gravid.
Min sambo tar allt med väldig ro just nu. När jag nojar över missfall så är hans mantra att allt är bra, det kommer gå bra osv. Jag tror faktiskt att allt fortfarande inte riktigt sjunkit inför honom, får se hur han blir efter ultraljudet när han får se det lilla pyret :P
Min sambo satt fascinerad och tittade på hjärtat hela första ul. Han tyckte det var så häftigt. Tror att han först nu på sista tiden har accepterat att vi ska ha barn och först häromdagen sa han att han nu har börjat att verkligen se fram emot Bobfloyd. För vissa tar det lite tid och psykologen på föräldraförberedande kursen sa att det är helt normalt. Att få höra det från en psykolog, som också verkade otroligt vettig och trevlig, var säkert en lättnad för många av papporna på kursen.
Vad härligt att höra mer om hur era män reagerade. Jag är förvånad över hur snabbt det vände för min kille - i tisdags sa han "usch, jag blir orolig, tänk om du är gravid? Du måste testa dig!" och ville helst inte att det skulle vara bebis på gång, han hade många nojor kring det här med barn.
Sedan har han sakta (?) men säkert gjort en helomvändning och idag kramade han om mig, tryckte sitt ansikte i min nacke och muttrade "80% räcker inte, jag vill att de ska vara 100%! Om någonting händer den lilla DNA-klumpen nu vet jag inte vad jag gör!" Och konstigt nog gör hans oro mig nästan lugn. Han är ombord, han vill det här lika mycket som jag och vad sjutton kan gå fel då?! Jo, att pyret har någon missbildning eller något kromosomfel och kommer ut… men vi har 80% på vår sida. Ganska bra odds.
Sparar ni någonting förresten, en buffert bara till bebisen? Vi ska lägga undan lite pengar och kommer ha ungefär 8-10 000 kr undanstoppade bara för bebisen när hen kommer. Misstänker att vi inte kommer behöva köpa så mycket i början, har stoooor släkt som gillar att köpa presenter, men tänkte åka ner till Ullared och spendera ett par tusenlappar på bebisgrejer där, någon gång i vår - innan jag blir för stor och semestrarna börjar så att stället är fullpackat. Har varit på Gekås bebisavdelning innan och de har så sjukt mycket fina grejer! IKEA tycker jag också har väldigt mycket fina grejer nu, älskar deras sagotema med drakar och enhörningar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Här var det jag som nojade och maken som var jättelugn. Sen hade han några veckor då han var lite konstig och 40 ggr som dagen fick jag höra "tänk Boppe, vi ska ha en bebis". Han försökte nog övertyga sig själv. Han har velat ha barn sedan han själv var barn så att det äntligen händer är nog svårt att förstå. Men orolig för missfall har han nog aldrig varit, det är ju vår bebis liksom och han ska ju ingenstans. Han tyckte nog.mest att jag var löjlig när jag nojade.
Min sambo är nog den lugnaste som finns. Han kan inte stressa och han oroar sig sällan. Ganska skönt mör man själv är duktig på att jaga upp sig. Ska väl tillägga att det inte bara är bra. När nr 2 var på g hade vi hunnit halvvägs till BB, ca 3mil, när han tyckte vi skulle vända för vi glömt kameran. Flåsande mellan varje värk fick jag iaf fram: nej, kör bara! Dock lugnande att ha någon som är lugn när man själv är som man är 😛
Min sambo är bra på att försöka spela lugn och trygg. Men man märker att innerst inne är han inte så lugn ändå. Och ibland bubblar oroliga frågor upp och jag gissar på att han kommer vara ett nervvrak när det väl är dags att åka in.
Vi har inte sparat pengar enskilt för bebisen utan försöker ha en buffert i allmänhet. Försöker boka en resa till sverige i juli (bobfloyd borde vara nästan 3 månader då) men det är lite svårt att boka då vi inte bestämt namn ännu. Får se hur det går ;)
Nu börjar det pirra i magen, imorgon är det äntligen dags för kub-testet! Ser framemot att få se det lilla pyret :)
Kom på att jag sett honom nervös och stressad en gång! Efter förlossningen får man ju en stund med bebisen och så. Ganska fort vill de dock ha in en i duschen med ordern: se till att kissa. Detta för att de vill se att allt fungerar. Med första barnet blev sambon riktigt rädd och nervös. De tog bebisen och gav till honom. Han hade aldrig hållt i en bebis förens då. "Hjälp, hur gör jag? Hur ska jag hålla?!" Var lagom lätt att försöka kissa. Man ville bara ut igen. Aldrig varit så glad över en kissning som efter förlossningarna. Vet faktiskt inte om jag skulle vilja byta och vara den som står bredvid vid förlossningen 😁 Jag är för nervig för det! Går in i v31 på tisdag. Min bebis ligger just nu med huvudet neråt. Har säkert 30ggr på en dag ett skapligt tryck neråt och just då i några sekunder får jag svårt att andas. Gillar inte alls känslan 😁 Ska försöka sova nu. Har fortfarande inte blivit lättare så jag försöker vänta in i det sista så jag ska somna fort för att jag är såå trött. Tycks dock vara lättare på dagen att somna än på kvällen.
Jag har mailat BM om en tidigare koll eller ul för att se om allt står tt till. Oron i kroppen gnager och gör att jag mår illa och har ont i magen. Sover extremt dåligt oxå och drömmer sjukt mkt… Det är väldigt påfrestande! Så hoppas på svar om ngn timme…
Precis hemkommen efter ha fått se vårat lilla pyre
Jag känner ganska ofta att det är "fullproppat" i min nedre del av magen och jag undrar vart sonen ska få plats då jag bara är i v.27+4 idag.. kissblåsan får inte plats och jag får ibland känslan av att bobfloyd ska ramla ut ur nån lucka på magen. :p
#87 Kul! 🙂
#85 Min man är nog också lite nervös inför bebis, har sagt flera gånger typ "du vet att jag aldrig hållit i en bebis förut va?". Han får vänja sig… 😃
Usch, sov extra dåligt inatt, är så trött på att bara sova på vänster sida och vakna femtielva gånger. Känns överlag bra att jag bara gått upp 11-12 kg men just på natten hade det varit bra med lite extra "vaddering". Känns verkligen som bebis ligger precis under huden och man känner hur den ålar runt och sträcker på fötterna etc och jag är helt nojig att jag ska ligga konstigt när jag sover så jag ska råka mosa den.. men den har det väl bra därinne förhoppningsvis…
##89 jag har samma känsla, som om bebisen ligger precis under huden. Ganska läskigt lite alien känsla ibland
Skumt, halva mitt inlägg försvann (och det går inte att hantera) såhär kommer en fortsättning på #87. Ja vi har som sagt fått se den lille idag och h*n såg ut att må bra :) sprattlade för fullt till en början och hjärtat tickade på :) ingen hög risk för kromosomavvikelser heller så nu kan vi andas ut ett tag och bara njuta. Först nu känns det dom att det börjar gå in att det bor en liten krabat i mig… Blev för övrigt flyttad några dagar så nu är BF satt till 10 augusti. #88 Och jag som bara är i v 13 och redan tycker att det stramar och trycker och känns obehagligt i magen, haha :S
Våra två tidigare barn har aldrig varit så aktiva i magen. Min mage är lugn en stund mitt på dagen och en stund på kvällen annars är det full fart😛 Man ser hur hela magen rör sig och jag kan ta på foten som oftast ligger på höger sida och pressar. Känner ändå att slutet närmar sig och det är en skön känsla 😀 Gillar inte alls min kropp just nu! Känns som den är uthyrd till bebisen.
Funderar också lite på det där hur han ska få plats när han vuxit till sig lite, nu ligger han på tvären och sträcker på sig. Ser inte alls att det kommer gå om en månad eller två :o
På fredag går vi in i vecka 30. 30!! Det går så himla fort, hinner inte med alls.
#91 jag hade ett par veckor (spökveckor) när allt kändes bra med magen men jösses efter det. Huden räcker liksom inte till för fem öre. Smörja in med mjukgörande och bara överleva är det som gäller vissa dagar. Nu är det "bara" problem med nedre delen av magen. Märker tydligt när han ligger där och trycker för då gäller det att hitta en toalett direkt! Gör ibland inget annat än kissar. #93 var det inte väldigt nyligen vi följdes åt över 12 veckors strecket??!! ;)
#94 Jo, och pratade om när det kunde tänka börja synas. Haha, känns som igår.
Idag har jag ringt och skrivit in mig på MVC! Det skönt när jag sa att vi kunde ta en tid om ett par veckor, har ju inte gått så långt än, och hon svarade att hon ville att jag skulle komma så snart som möjligt så att de fick träffa mig och se att jag mår bra. Skönt att få känna sig prioriterad i vården för en gångs skull…
Berättade för pappa med familj igår. Pappa såg ut som att han inte förstod vad jag menade. Vaddå gravid? Hans dotter? Det går väl inte…? Han är verkligen en sortens människa som behöver smälta nyheter i några dagar 😃 Deras sista ord till min karl var hur som helst nu får du ta bra hand om Praefatio, den gravida kvinnans önskan är mannens lag! Haha!
Han är alltid oerhört snäll mot mig men det märks ändå att han anstränger sig lite extra nu. Vi lunchade ute idag och när vi just satt oss kom illamåendet från helvetet så ätandet gick låååångsamt. Jag satt ursäktade mig över att det tog sån tid, så han tog min hand, såg mig i ögonen och sa "Vi har hela dagen på oss, vi sitter kvar tills du ätit klart om det så tar två timmar. Du får inte lov att stressa upp dig över småsaker, speciellt inte nu." ❤️
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag har funderat på det här med sparkar och fosterrörelser, enligt många så känner man mkt senare och då inte så mkt om moderkakan ligger i framkant, vilken min gör och jag tror att jag är väldigt glad över det isf, för den som är där inne får till riktiga fullträffar ibland.
Tiden går fort…. Hinner lagom in på en ny vecka så vips så är man inte på nästa 😃 Dock väääldigt skönt. Är ju slutet man längtar efter 😀
Nu har jag gjort glukosbelastningen, fasade för det lite då jag hört att det ska smaka skit. Men det smakade ju saft, haha, blev rätt förvånad.
Men däremot utbröt halsbrännan from hell efteråt, fasen vad vidrigt.
Fick ett väldigt bra värde enligt bm men jag fick inga referensvärden. Fick någon av er andra det? Skulle vara kul att veta vart på skalan man befinner sig.
Kollade hb också och det hade höjts, blev väldigt förvånad för det trodde jag inte att det skulle under graviditeten. Bm såg lite förvånad ut hon också tyckte jag. Började på 144, sen ner till 132 i vecka 27 och nu i vecka 29 var det uppe på 140 igen. Kan inte påstå att jag ätit något särskilt järnrikt heller :s
#99 Jag har inte gjort nåt glukosbelastningstest, brukar alla göra det? Har haft bra blodsockervärden varje gång så kanske därför de inte tyckt att jag behövt göra det.
Tror att man ska ha över 11 i värde för att anses ha diabetes. Vad hade du för värde?
Här gör man heller ingen glukosbelastning. De har tagit blodprov och kollat värden. V 31 för mig idag och om tre veckor kommer jag börja gå varannan vecka el tätare och då kommer det värden varje gång. Väääldigt olika runt om i Sverige tycker jag på hur de gör. Har börjat bli trött igen. Skulle lätt kunna ligga hela dagarna…. Dock får man ta sig i kragen och inte göra det. Nu väntar strykning och det är ju alltid lika lockande! 😛
#100 Här erbjuds alla det och har man diabetes i familjen får man göra det två gånger tydligen. Vi har inte kollat blodsockret alls innan idag men det kanske vi gör framöver då. Hade 5,8 efter sockerlösningen så då verkar jag ligga bra till i alla fall. Fastevärde kollade hon inte. Har av någon anledning varit lite orolig för just detta.
Här kollar man blodsockret regelbundet och om det värdet inte är bra så gör dom glukosbelastning. Om värdena är bra så gör dom inget.
Märkligt att det är så otroligt olika.
Att först kolla i vecka 29 tycker jag egentligen är rätt sent, hade man haft diabetes så hade man ju kunnat göra något åt det betydligt tidigare om de bara tagit ett snabbt blodprov.
Här kollade jag blidsockret vid inskrivningen och har kollat det tre gånger efter det. Nu på slutet kollar man varannan gång tror jag…
Ingen aning om vad mitt värde var. Får säkert veta hos läkaren på torsdag :)
#106 om de inget sagt så var det nog bra i alla fall :) Vi ligger fortfarande i sängen och morgonmyser, maken är sjukanmäld och jag är bara lat. Lilleman har morgongympa, på vänster sida dagen till ära. Annars är det bara höger om gäller. Han växer så det knakar, sfmåttet hade ökat med 3 cm på strax under två veckor så nu ligger vi över medelkurvan.
#107 här har du en till som inte börjat dagen än… Jublade när dagens lektion var inställd och har sovit 12 sköna timmar i natt. Nu ligger jag på soffan och funderar på att ta en tupplur. Tröttheten är helt överväldigande. Längtar tills jag börjar känna mig lite pigg igen, är en aktiv tjej i vanliga fall och känner mig nästan lite knäckt av att vara konstant tokslut.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Varför hamnar mina bilder på sidan el uppåner? 😞
#108 Vilken fin form du har på magen.
Minns du vad du hade för sf-mått i vecka 29? Om du var hos bm då. Är nyfiken på hur mycket det skiljer mellan kurvorna :)
#109 En till student alltså, kul. Känns som att vi är i minoritet här inne annars, fast jag kanske har missuppfattat.
Himla skönt att kunna ligga länge och dra sig ibland, nackdelen är väl att man bli ännu segare när man inte gör någonting men det får va.
Tycker du ska ta en tupplur, passa på när du kan :)
#197 ja jag tänker väl lite så jag också. Att de hör av sig om det är nått. Jaghar ännu inte mätt sf måttet alls. Gör säkert det hos läkaren imorgon. Kan tänka mig att jag är på nedre kurvan då jag är lång och smal samt har bebisen nere i bäckenet. Ska bli intressant att höra vad läkaren säger om förlossning, jobb och annat men jag vågar inte fundera för mycket med risk för att bli besviken sen. Jag tycker annars tvärtemot Jefo, tiden står ju still! :)
Jag är också nyfiken på hur mycket som skiljer på SF-måtten… Tror inte det är så mycket! 30,5 i v29 om jag inte missminner mig. Är 175 så tycker jag är ganska lång. Men vi har döpt våran till bumlingen… Livrädd att få en stor bebis 😁 Dock kan ju magens storlek bero på fostervatten, bebisens läge och annat. Mina andra har legat runt 3850 så jag hoppas på runt samma nu. Ja det är lite från dag till dag hur fort tiden går. Har ont i ryggen som en tok. Vet inte vart jag ska ta vägen ibland! Men från v 23 till 31 har det rullat på fort. Antar att det har att göra med att jag inte kräks längre.
Jag låg över medel och hade 28 nu i vecka 29. Så då kanske det skiljer runt 4 cm då?
Jag är bara 157 så jag räknar med att sluta på ganska högt mått, han har ju ingen plats på längden och någonstans måste han ju ligga så det lär nog puta utåt ganska rejält.
3850 är en bra storlek, hoppas på mellan 3700 och 4000 på lillkillen, det är varken för stort eller för litet tycker jag. Men jag får se om det där med stora barn går i arv. Min syster vägde nästan 5 kg när hon kom, jag några hekto mindre.
Min mage känns liten tycker jag men tydligen inte enligt tabellen 😛 Med de andra har jag varit bredare. Nu är den liksom mer rakt fram, kanske därför jag upplever den liten. Var ett tag sedan jag var gravid. Och man glömmer fort… Nu har vi ju två relativt stora tjejer som förstår att mamma har bebis i magen. Minsta tjejen, Joline 4år, gick förbi mig häromdagen. Hon klappade mig på rumpan och sa: haha vilken tjockrumpa då! Hon är den som är mest nyfiken. Klappar på mAgen och säger alltid god natt 😀
Ja, så kan det ju vara :)
Vilket vackert namn på en mysig busunge 😃
Jag tycker att min mage är liten men sen ser jjag den ju bara uppifrån. Ser man den varje dag så vänjer man sig ju. Sen hae jag chefen som är 4 veckor efter mig (v.24 just) och hon är så mycket större så jag jämför ju. Men en liten mage är bra för min rygg så det är ju alltid något. Igår kunde jag sitta i badkaret och känna honom på ena ljumsken och fick sparkar / buffar på högra. Ganka coolt att så tydligt kunna känna nån sorts början o slut. Ska ill läkaren idag kl. 15. Ska bli intressant. Om inte annat är det skönt att bara jobba halvdag. :)
Var hos bm i morse och mitt sf mått var 35 cm idag och jag är i vecka 38 (37+1). Hon kände också att huvudet nästan är helt fixerat.. spännande, kan komma när som helst nu ju! 🙂
Önskar jag också var i v38 😀 #119 Spännande att det är dags för dig snart! Är du nå nervös då el känns allt lugnt?
Jag är lugn (lugnare än jag trodde jag skulle vara). 🙂
Så ironiskt, när jag var hos bm i förrgår tog jag upp att jag tycker att han verkar lite klen där inne. Man terroriserar ju sig själv genom att se videos på andras magar som rör sig jättemycket och petar både hit och dit. Hon tyckte inte att det var något att bry sig om så länge jag känner att han rör sig flera gånger om dagen. Har en liten bit av moderkakan i framvägg och det är oftast på den sidan han verkar hålla till så det kan ju vara förklaringen. Men ändå, man oroar sig ju.
Sen på natten efter vi vart där så satte han igång och böka och sparka, och såhär två dagar senare har han inte gett sig än. Han kanske blev förolämpad 😂
Idag har jag varit på inskrivningsbesök nr 2. Vi pratade en hel del om att jag varit deprimerad och haft mycket ångest tidigare och att jag är lite orolig art graviditeten ska utlösa detta igen. Så jag ska få komma på extra besök i v 20 (hade inte blivit förrän i v 25 annars) för att stämma av hur jag mår och fått strikta order om att höra av mig direkt om jag börjar känna av nått så dom kan hjälpa mig, känns så skönt! I övrigt såg allt bra ut. Bra blodtryck, blodsocker och blod- och järnvärde (blev dock rekommenderad att börja med niferex i v20), hoppas det håller kommer hålla i sig hela tiden:)
Har ni koll på att man kan ha rätt till pengar från AFA när man fått barn? Jag har bara vetat om att de betalar pensionen för de dagar man är hemma med bebisen. Nytt för i år är FPT, föräldrapenningstillägg. Värt och kolla upp om ni inte redan gjort det! 😀 Har man rätt till det så blir det ganska mycket pengar att få!
Varit hos läkaren idag. Det kändes ju som varken till eller från. Sf måttet är 23 och jag visste ju att det är lågt på kurvan. Fick diskutera min skolios och förlossning och då frågar hon mig om jag kan få epidural.. va fan liksom (ursäkta svärordet). Så nu måste jag kämpa för att förlossningssjukhuset ska få reda på hur svår skolios jag har och det inte kommer bli som en vanlig förlossning fast den kanske kan ske vaginalt. Läkaren var trevlig men det kändes väldigt mycket som ett löpande band princip. Hela 15 min tog allt och då gjordes även en inre undersökning. … #123 va skönt att känna att dom verkligen vill hjälpa! #122 akta dig!vi kommer få betala tillbaka allt vi säger nu med vakande nätter sen ;)

#124 Jag vet inte ens vad AFA är? För jag antar att det inte är Anti-fascistisk-action som ger en pengar? Är detta något som bara rör anställda eller egenföretagare med?
Vet inte vad AFA står för… Är en typ av försäkring för de med kollektivavtal. Så ja man måste ha jobbat el jobba.
Nu har vi börjat berätta för folk,känns kul. Mamma o pappa vet, likaså farmor. Imorn får min syster veta och på söndag får sambons föräldrar med respektive veta. Tycker det är kul att berätta, blir dessutom lite mer verkligt då på något sätt. Längtat så efter att kunna prata om det. Det känns ju dessutom väldigt bra eftersom det innebär att vi snart nått den första milstolpen. På söndag går jag in i v13.
Haft några jävliga nätter nu =( Är helt slut när jag vaknar. Vaknar o somnar om vartannat på nätterna och får ingen ro. Känns bråkigt i magen varje gång jag vänder mig. Inatt hade jag problem med att jag vaknade och var helt slut så jag orkade inte gå upp, ont i magen, skitnödig och spyfärdig. Tillslut tvingade jag mig upp och gick på toa, trögt som sjutton. Direkt jag var färdig var det bara att vända sig om och spy. Värsta smaken på länge på dom spyorna. Gick o la mig igen och mådde såå illa och var helt slut, sura uppstötningar så kunde inte ligga ner.
#129 Vad härligt att äntligen få berätta! För familjen hade jag aldrig kunnat vänta så länge som du gjort! De berättade vi för på en gång, i pur glädje. Däremot hade vi tänkt vänta till vecka 12 innan vi berättade för vänner och bekanta… men för det första var folk misstänksamma (är det inte märkligt att folk kan "känna på sig" när någon är gravid?) och för det andra har jag haft så mycket besvärliga symptom att det tillslut var bättre att förklara varför.
Din natt låter banne mig inte rolig :( Hoppas du snart mår bättre! Själv slipper jag sådant på nätterna än så länge, sover som en sten, men känner också av magen innan jag somnar. Har aldrig känt av min tarmaktivitet så mycket, någonsin 😃
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Vi klarade att hålla oss till vecka 4+5 innan vi berättade för familjen, starkt jobbat va? :P
Gubben höll på att spricka de där få dagarna innan vi bestämde oss för att säga det.
Sjukt kul att få berätta en sådan sak tycker jag :)
Idag ska vi mest troligt hämta barnvagnen! Den skulle komma i slutet av veckan så nu väntar vi bara på att de ska ringa. Kan inte koncentrera mig på pluggandet alls, tänker bara på vagnen. Den kommer ju få stå i nästan tre månader så vi hade ju kunnat vänta, men ingen av oss har tålamod till det. Så istället får den stå här hemma och trängas med allt annat, men då kan man ju åtminstone titta på den (Och provköra misstänker jag :P) 🙂
#129 Vi har samma nattproblem du och jag… fy tusan… Som tur är så är jag sjukskriven så kan sova ikapp lite på dagarna!
Vi kunde hålla oss till v 7+ 4 vilket var julafton. Hade gärna velat berätta tidigare men vi ville att våra familjer skulle få reda på det samtidigt och "öga mot öga" (hans familj bor 20 mil bort). I måndags outa vinden på FB så nu vet alla :) #131 Åh vad kul! Jag längtar efter att få börja kolla på barnvagnar men vi får nog vänta ett litet tag till med det…
#133 Åh, hade gärna också velat ha en sådan speciell dag att berätta det på, vilken julklapp för mor-och farföräldrar. Kanske med nästa barn :)
Vi beställde vår i vecka 15 eller 16, började kolla redan i vecka 5. Som sagt, inget tålamod 😊
Fast det var rätt bra ändå, har tagit 14-15 veckor för den att bli klar. Vet att jag hade haft lite panik om vi skulle hämta den precis i slutet.
#134 Jag vet typ redan vad jag vill ha så det är väl mest att kolla på den lite IRL också sen beställa. Men tror vi väntar några veckor till. Vi håller på leta hus också så det är lite mycket nu…
#135 Då är det ju enklare ja :)
Kolla med butiken angående leveranstid bara om ni inte gjort det så att det inte visar sig att den är megalång. Fast mer än 20 veckor är det väl knappast i och för sig :)
Vi har fortfarande inte köpt vagn och nu är det mindre än 3 v till bf… 😃 Tycker det är onödigt att den står och tar plats i vår lilla lägenhet men nu är det ju faktiskt hög tid så jag ska fixa det nästa vecka. Man vill ju hinna klämma och provköra och fixa lite med den innan ju…
Jag har fått problem med troligtvis karpaltunnelsyndrom.. min högerhand domnar och känns konstig, mest på natten och morgonen.. känns helt galet men tydligen är det ganska vanligt att gravida får det. Nån annan som har känt av det? Det är bara senaste 1-2 veckorna som det har börjat så det verkar vara nu på slutet när man samlar på sig lite vätska.
Oj, hoppas på megasnabb leveranstid eller att vagnen ni vill ha finns i butiken redan :)
Bor dessvärre också i en liten lägenhet, strax över 30 kvadrat så det är bebisgrejer överallt trots att merparten står hos min mamma just nu. Och vi kommer inte hinna flytta innan lilleman tittar ut.. Himla dåligt planerat men vi kör lite på klassikern att om det finns hjärterum så finns det stjärterum tills vi hittat något annat att bo i.
Nix, inga känningar av det men å andra sidan ligger jag 8 veckor efter dig så det kanske hinner komma. Tycker att jag läst det upprepade gånger i samband med graviditet, och med tanke på det med vätskan så låter det ju ganska logiskt att man ska känna av det på något sätt.
Jo, har kollat med butiken och de har en del på lager så hoppas inte det blir nåt strul med det. 🤪
Oj, då bor vi ju riktigt stort i jämförelse, hela 52 kvm! 😃
#131 Åh, vagn! Vilken har ni tänkt er? Jag måste verkligen hålla fingrarna i styr för att inte gå ut på Blocket och ringa på varenda annons… Har lovat mig själv att inte köpa något förrän efter vecka 12 och vagn/möbler ännu senare, men man vill ju boa av hela sin själ! Boa nuuu! Fixa till bebiseeen!
Nöjer mig med att göra inköpslistor, jämföra priser och ge sambon lektioner i barnmat (!).
Vi upplever för övrigt att vi pratar mycket mer om våra respektive barndomar (som inte var roliga, någon av dem) och pratar väldigt mycket om hur ett barn inte ska behöva ha det. Mycket om hur barnet ska ha det också och vad som är viktigt att lära sig under barndomen, men fokus ligger väldigt mycket kring varför det blev så fel för oss och hur det hade kunnat vara bättre. Hur är det för er andra, har graviditeten väckt mycket minnen?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#139 Skönt det :) (och skönt att kunna ta med den hem direkt, jag hatar att vänta).
52 kvadrat hade jag gärna haft, haha. Jag bodde ensam på 62 förut och nu är vi snart tre på 32. Omställning minst sagt.
#140 En sådan här, fast det är helsvarta hjul på vår :)
Haha, ja. Det är otroligt svårt att inte handla ihjäl sig, har svårt att gå förbi butiker som säljer bebiskläder speciellt. De är ju så små och så söta, mååååste haaaa. Typ. Blir galen på mig själv ibland.
Det känner jag igen, vi pratar jättemycket om att vårt barn inte ska få uppleva det vi gjort. Jag har egentligen haft en väldigt bra uppväxt men det är tack vare min mamma. Pappa har funnits där men har liksom varit ett mörkt moln på något sätt, barn ska inte behöva växa upp med en alkoholist. Och makens pappa har också druckit väldigt mycket. Så just det där är något vi är rörande överens kring.
Och igår tittade maken på mig, klappade lite på magen och sa att våra barn minsann inte ska växa upp med skilda föräldrar. Så nu är jag fast med gubben ;) Men det är jag mer än gärna.
Jag har inte insett tidigare att han haft så ont av att hans föräldrar gick isär, men jag börjar förstå det mer och mer nu. Jag tyckte mest det var skönt när mina skilde sig, för då slapp jag bo med pappa och vara rädd för vad han hittat på när man kom hem.
Men kort sagt, ja. Det har väckt många gamla minnen till liv och det har faktiskt varit skönt att prata ordentligt om dem.
#141 Jag vill oxå ha en Emmaljunga duo edge combi! Dock inte i läder (får nog inte det för sambon, han förstod inte vitsen med det ;)) och med annat chassi, vill inte ha rörliga hjul. Vi har inte pratat så mycket om vår egna uppväxt, för dom har varit väldigt bra. Men vi pratar mycket om uppfostran och vi har, för det mesta, samma åsikter om saker och tung.
#142 Det skiljer bara 300 prismässigt så han har inte mycket till argument ;)
Och är det djuren han tänker på så kan du lugna honom med att det bara är fusk :P
Vi skulle inte heller ha rörliga hjul i början, jag vägrade men efter att vi kört omkring en stor Emmaljunga med fast hjul så gav jag mig. Jag insåg att jag var för klen för att inte ha rörliga hjul.
#132 Är också sjukskriven. Men sova ikapp, njae.. det fungerar inte så bra =(
#137 Ja så var det det hette. Det fick jag redan för några veckor sedan. Händerna domnar/svullnar lätt var och varannan natt =( Riktigt läskigt att vakna med. Oftast är det båda händerna och det är oftast när jag vaknar, antingen på morgonen eller när jag vaknar tidigare under natten. BM sa att det var ovanligt tidigt, men att det kunde komma även såhär tidigt om man hade anlag för det. Tydligen kan man få handstöd för det. Ska se när jag ända ska till läkaren nästa gång nu i februari. Får skaka igång händerna när jag vaknar. Nu vet jag ju vad det är så inget jag oroar mig för, men lite bökigt/jobbigt är det ju. Nu när jag vet vad det heter så ska jag googla lite på det också.
#142 Skiljer det inte mer? Då har han inget att säga till om :P Han tycker nog mest att det var onödigt lyxigt, men han förstår inte vitsen med att lägga närmre 10000 på en ny vagn överhuvudtaget ;) Jag tycker att det är så fult med rörliga hjul så jag hoppas att jag inte kommer tycka att det är för tungt med en vanliga (japp, här tänker vi mer på utseende än funktion, haha) Sen känns det som att rörliga hjul måste vara ett helvete när det är snö?!
#141 Vi bor två personer och en hund på 33 kvm så I feel you! Vi har tack och lov en kanonplats (två!) i kön för att få en större lägenhet så vi kommer flytta innan bebis kommer. Annars hade jag nog haft panik nu…
Vilken kanonfin vagn!
Det farliga med bebiskläder är ju att de är så billiga! Några tior bara, så är de där yttepytteminismå strumporna mina! Bara mina! Några tior till, så får just jag ta hem den där underbara bodyn… 😃 Har faktiskt hållit mig, dock. Framför allt för att jag lovat mig själv en tripp till Gekås i Ullared i vår.
Då är det inte bara vi. Det är väldigt skönt att inse att man ser lika på det här med barnuppfostran och har samma värderingar! Vi har pratat väldigt mycket om att trygghet, kärlek, rutiner och närhet är det absolut viktigaste och han har pratat mycket om hur han tog hand om sin många år yngre lillebror när brodern var några år. Hans historier gör mig alldeles varm och glad inuti. Vårt barn kommer få en fantastisk pappa! Men det visste jag ju.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#145 Nä, blev också väldigt förvånad. Och med tanke på hur lätt lädervarianten är att torka av så känns det absolut värt pengarna. Har förhoppningar om att den kommer hålla sig fräsch länge.
Vi betalade 9300 för liggdel, sittdel och chassi plus allt det där som ingår som madrass, regnskydd, solskydd osv.
Här tycker gubben tvärtom, det skulle absolut vara en ny vagn och det skulle inte sparas på något. Jag tycker att den är rätt dyr men å andra sidan vill vi ju ha fler barn senare så vagnen lär ju bli använd.
Haha, tycker också att det är så fult. Får känslan av att man rattar runt en kundvagn ungefär. Men så hittade vi den här med stora hjul så då klarade jag av att kompromissa. De går ju att låsa och då ser den nästan helt normal ut. Men hade jag inte vart för klen för en med fasta hjul (den är tung som satan att vända) så hade jag fortfarande propsat på en med fasta.
Ja, i snö kan de inte vara så roliga så det är en himla tur att de går att låsa. Misstänker att man bara hade slirat runt annars.
#146 Börjar känna lite smått panik faktiskt, mest för att det kommer bli så oerhört rörigt med alla grejer. Vet redan nu att jag kommer få ett anfall och slänga precis allt vi kan klara oss utan. Hoppas på annat boende snabbt.
Tack! Det var kärlek vid första ögonkastet för oss båda :)
Ja, och så är det rea titt som tätt tycker jag. Som Kappahl t ex, de hade ta 3 betala för 2 nu för ett tag sedan och då kunde jag inte låta bli alls. De har ofta rea förresten, och deras Newbiekollektion är så himla fin.
Gekås är kanon, vi var där i november och handlade bebisprylar. Fanns inte jättemycket kläder då men det blev ändå en hel del basplagg. Jag försöker köpa billigt när de kommer till de små storlekarna och sedan lägga lite mer pengar på kläder i storlek 68 och uppåt, sådant han kommer kunna ha lite längre tid.
Det är alldeles fantastiskt att titta på sin man och känna att man valt så himla rätt pappa till sina barn. Jag kan inte önska mig någon bättre att få dela detta med, och jag hoppas att han känner likadant för mig.
Vill också börja köpa vagn. Sambon vill absolut inte köpa en ny och jag kan nog känna att jag också tycker det är riktigt onödiga pengar när det finns jättefina begagnade. Men vi får se. Tänker oss nog att ta en tur till en barnvagnsaffär lite längre fram o kika, så får vi se vad vi gillar o inte gillar, så blir det nog lite lättare att hitta något begagnat när vi vet vad man är ute efter.
Vill börja shoppa allt möjligt nu!! Nu kan man ju börja göra det för nu har ju strax 12v passerat, men kommer nog ändå vänta någon månad till. I mars ska vi till Ullared och Gekås, då lär det bli babyshopping ;P Speciellt som vi åker med sambons mamma som är helt galen i att få bli farmor (hon vet dock inte än att det blir så snart, men hon tjatar varje gång vi ses).
Lite onödiga pengar håller jag med om att det är, men samtidigt om man slår ut de 9300 som vår kostade över de 4 år som vagnen är anpassad till så blir det ju inte så mycket. Hade det inte varit sittdel inkluderat så hade jag nog inte valt den.
Haha, misstänker att ni inte lär få betala så mycket själva då? :P
Kan ju passa på att erkänna att vi inte betalar vår vagn själva, det är den otroligt stolta blivande morfadern som står för kalaset.
(Ja, en av anledningarna till att vi valde en dyr vagn. Vi fick en summa att röra oss med så vi passade på)
Han hade dessutom varit ute själv och handlat massa bebiskläder som vi fick i julklapp, haha. Blev alldeles full i skratt när jag fick reda på det, trodde att min mamma varit med. Men icke, han hade handlat och grejat helt själv. Blev lite rörd för han är inte alls såhär i vanliga fall.
Och när han och maken var i Tyskland för ett tag sedan så hade han tittat på bilbanor, haha. Men maken lyckades stoppa honom :P
Misstänker att din svärmor lär blir väldigt, väldigt glad när ni berättar :)
#149 Här är en till som tänker klämma och känna i affär och sedan leta begagnat. Jag hade hemskt gärna velat ha en sprillans ny… Men vi lär få betala vagnen själv och då finns det väldigt många fina begagnade som passar plånboken bättre.
#150 Åh, vad mysigt med engagerad blivande morfar! Här tror jag inte polletten har trillat ner än, min far är en man som behöver lång tid att tänka. När han tänkt klart, däremot, kan jag tänka mig att engagemanget kommer vara stort. Han är en riktig fixare. Några barnkläder lär han inte gå ut och köpa dock 😛
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#151 Det första han sa när vi berättade att vi skulle ha barn var: "Hoppas för din skull att du inte ljuger nu" Var innerligt glad att det stämde :P Han blev helt sjukt glad, hade inte riktigt förväntat mig den reaktionen. Han har någon sorts kris eller något tror jag, varje gång han ska fylla jämnt (50 i augusti) så får han för sig att han bara ska leva några år till av någon anledning. Så han är så glad att han kommer hinna bli morfar. Lite småknäpp är han.
Det är nog riktigt stort att smälta en sån här sak. Ens barn ska ha barn. Det är något jag tänker mycket på, hur det känns när ens barn blir stora. När de är små är det ju liksom en sak, då är de barn och man är den vuxna. Men sen då? När ens barn blir vuxna. Måste vara märkligt.
Han kanske överraskar han också ;P
Lekmer.se har visst rea på rean, det var farligt :o
Klarade mig riktigt bra dock, köpte bara nödvändiga saker. Nagelvårdsset, nässug och en nappflaska blev det. Nu saknar vi tvättlappar, tänkte köpa ett sånt där paket på Ikea och se om de blir mjuka i tvätten. De har bra storlek och är billiga så jag hoppas på det :)
Skulle jag hitta den perfekta vagnen begagnad och i bra skick så vore ju det toppen, men jag är kräsen så det kommer nog inte bli så. Och som sagt, man kommer ju kunna använda samma vagn i bra många år + att vi planerar att få ett barn till så då får ju vagnen så klart hänga med till dess också. Tror inte vi kommer få något barnvagnsbidrag (vi har bättre inkomster än vad våra föräldrar har), men dom bidrar nog med mycket annat smått och gott ändå :) Vi har katter hemma som fäller en hel del så därför vore ju konstläder toppen, annars kommer vagnen vara full med katthår… Kläder har jag faktiskt inte ens börjat titta på än, mest för att jag i sånna fall kommer köpa alldeles för mycket grejjer som inte kommer att komma till användning sen. Kollektionerna kommer ju hinna ändras två gånger innan mitt pyre tittar ut liksom :P så jag väntar nog tills längre fram i vår.
Haha fick så roligt när jag läste om era kvadrat. Vi bor på 200kvm och har ett stor garage med vind. Ändå känner jag att vi inte har plats med allt 😁😳 Nu ska jag inte klaga längre! Vi måste in med spjällsäng och skötbord. Och vagnen tar ju sin lilla plats den också… Här blir det till att bygga om, men så länge bumlingen sover inne hos oss går det bra 😀 Och på tal om vagn. Vår Emmaljunga som vi köpte 09 ser oanvänd ut! De tål massor! Sol, slitage och hårda tag. Vi har kvar den och kommer kör på den nu när bebisen kommer. Så de pengar man lägger ut kan även vara till nästa också… Hade kanske heller inte valt just denna modell om vi betalat själva. Blocket har jätte fina vagnar för andrahandsvärdet är ju kast. Man måste nästan ge bort. Har man köpt för 9 tusen så går det, iaf inte här, och ens sälja för hälften. Verkligen köparens marknad! Sambons syster köpte en i dec. Gav 1500kr och den går inte att hitta ett fel på! Super snygg!
#154 Ja, det känns bra med en vagn som kommer kunna hänga med länge. Känns verkligen som att man får valuta för pengarna :)
Lätt hänt att man köper på sig allt möjligt som man egentligen inte behöver faktiskt. Men jag tycker ändå att jag lyckats hålla mig i skinnet. Hittade den där listan här inne med vad man kan behöva i klädväg och den stämmer rätt bra överens med vad vi har :)
Sen kommer jag nog hinna köpa lite till, men jag har bestämt att jag bara får köpa om jag snubblar över något som är sådär Wow.
#155 Haha, gav lite perspektiv va? ;)
Vad har ni för modell på vagnen?
Nej, verkligen köparens marknad, minst sagt. Makens kusin köpte en Emmaljunga, en Viking med Citykorg tror jag, som ser helt ny ut för 2500. Då fick de med matchande åkpåse, skötväska samt ståbräda till storebror.
#155 Jo, jag har också sett på blocket att det finns massor av vagnar till bra priser, men hittills när jag kikat är det ingen som är riktigt en sån jag vill ha. Jag är som sagt lite kräsen, och när jag snöat in på nått har jag lite svårt att tänka om :P Sen är det ändå nått visst med att köpa en vagn till sitt första barn som är liksom bara "hens", som ingen annan haft innan.. Så känner jag lite i alla fall…
#157 Den tanken delar jag också, sen om nästa barn får ärva spelar mig ingen roll på något sätt.
#158 Nej, för då är det ju ett syskon. Är säkert lite larvigt att tänka så, men för mig är det viktigt på något sätt. Skönt att höra att det finns fler som tänker så, sambon tycker att jag är knäpp :P
Trodde det bara var jag som tänkte så 😛 Ettan fick helt ny, men jag var inte nöjd med den då man behövde vara ingenjör för att få ihop den 😳 Så nr2 fick också ny…. Nu har vi Emmaljunga citycross. Perfekt där vi bor med rejäla däck. Funkar kanon som sittvagnen sen också. Och ja visst får man lite perspektiv. Våra rum är typ på 30kvm styck. Men sen blir vi ju fem också. Är ändå något visst med att bo trångt. Gjorde vi också ett tag 😊 Sambon är snickare. Så vårt lilla kök hoppas jag kunna flytta till vårt uterum, som vi kallar det. Då får jag mitt stora kök jag alltid drömt om och bebisen får ett eget rum. Och köp inte för mycket! Köpte allt jag tyckte var fint till första och andra. Tyvärr hinner de inte ha allt. Vissa saker bara en el två gånger när man har för mycket!
#159 Haha, här tänker vi så båda två så det slapp vi tjafsa om i alla fall :)
#160 Det är märkligt nog lite mysigt att bo såhär trångt också, men samtidigt så hade lite mer yta, om än så bara ett litet sovrum, gjort ganska stor skillnad.
Skönt med en snickare i familjen :P Skönt med en praktiskt lagd man överhuvudtaget, maken är mekaniker. Underlättar en himla massa.
Nu har vi hämtat vagnen, vi hade inte alls beställt den liggdelen som jag länkade över utan en citykorg. Hahaha, vi i ett nötskal. Också nougat leatherette dock. Men vi är nöjda ändå, de är lika fina :)
Sen passade vi på att köpa sängkläder, spjälskydd och tvättlappar till lilleman. Nu saknar vi lakan till vagnen men annars är vi redo, bara bebis som saknas nu :)
Skönt att ha allt klart! Då kan mAn koncentrera sig på annat och känna sig lugn. Jag börjar känna att det närmar sig. Från att jag varje tisdag går in i en by vecka så säger det bara "poof" och så kommer nästa. Har varit lite bortskämd med duktiga tjejer så jag har lite glömt bort bebistiden. Även fastän det är nr3 så känns det spännande och nytt. Tiden går så fort när de väl kommer och plötsligt är det 8 år 😁 Nu längtar jag bara efter den lilla. Att få tillbaka kroppen. Att kunna gå en långpromenad. Att bara få njuta!
Jag har inte köpt ett enda klädesplagg åt ungen. Hans mormor har handlat en del på reor och outlet, jag har fått moderskapsförpackningen med massvis av kläder och sen har vi ärvt av sambons kusins kusin. Så de första 4 månadernas kläder är praktiskt taget fixade. Samma sak med lakan och skinfäll och annat smått och gott. Jag har ännu lite svårt att gå i affären och fatta att jag ska handla till min bebis så får se när det släpper. Kanske efter bb…
Vi har redan köpt en vagn på nätet för 320e. Den är lite smutsig men jag ska tvätta den sen. För oss är den perfekt och smidig så vi slog till. Har även skaffat en bärsjal i bambu men utöver det har vi inte handlat något. Tror inte vi kommer behöva köpa värst mycket faktiskt.
Vi bor i en 2a på 61 kvm så jag har redan börjat omorganisera våra hyllor och garderober för att få plats på bästa sätt.

Fick reda på igår att min lillasyster ska börja försöka skafaf barn nu. Jag tycker det är så himla roligt!! Min storasyster har fyra men det är ju jättekul om man kan få med en till in i det nya livet det är att vara förälder:) Hoppas det går vägen för dem, man vet ju aldrig.
#162 Väldigt skönt, sen kommer man väl alltid komma på lite fler saker man "måste" ha.
Det går galet snabbt, efter vecka 20 och RUL så har tiden bara rusat förbi.
#163 Både bärsjal och skinnfäll är sådana där saker jag går och funderar på om jag ska köpa. Speciellt en bärsjal för det känns så praktiskt.
Skinnfällar hade de på rea hos babyringen här nu, 295 istället för 595. Är ganska sugen på att slå till.
Vi skulle inte köpa så mycket utan ta det som det kommer. Kläder har jag inte vräkt på med utan på den fronten har vi ganska lagom men annars har vi rätt mycket insåg jag igår kväll. Babysitter och babygym var t ex sådant som vi skulle vänta med. Det gick inte så bra.
#165 babysitter och babygym har jag inte ens funderat på. Min mamma och pappa hittade en skinfäll på rea så de köpte den åt oss. Bärsjalen är grå och av bambu. Älskar bambu som material, har enbart sådana trosor och jag hoppas sambon och bobfloyd kommer gilla det lika mycket. Köpte en för 699kr, ville gärna ha just en sådan modell, färg och material så jag köpte en ny. Dessutom hoppas jag ju att den ska fungera i flera månader samt med en bebis till. Har höga förhoppningar på sjalen. 😃😃
Kanske får ett babynest av svärmor, har önskat mig ett sådant. Annars ska jag köpa ett själv. Tror att det skulle vara en smidig grej för oss.
Har som tur är en jättebra loppis här i närheten där det ofta finns barnsaker så där kommer jag lulla runt sen när jag har mina 6 veckor ledigt. För vad ska jag annars göra 🤪
#166 Vad snällt av dem, jag tror att man får stor användning av en skinnfäll. Jag vet att jag hade min jättelänge när jag var liten, för den låg först i vagnen och sedan hängde den med i pulkan när jag var stor nog för det.
699 låter som ett vettigt pris, kikade lite på sjalar för ett tag sedan men alla var jättedyra.
Kikade också på babynests men så fick vi en Bedinbed av min mamma i julklapp, inget jag skulle köpt själv med tanke på priset men jag blev glad som satan över den. Känns väldigt bra, speciellt eftersom vi ofta är hemma hos familjerna.
Haha, önskar att jag också hade 6 veckor på mig i slutet att färdigställa och bara slappna av. Fast ja, man måste nog hitta på något att göra för att få tiden att gå :P
#167 ja mamma har shoppat en massa saker åt oss. Hon tycker det är roligt och vet vad som behövs så jag tackar och tar emot.
En skinfäll är ju som du säger superduper, speciellt här i kalla norden. Svärmor har kallt golv så där kommer den användas på golvet och sen i vagn och pulka och liknande.
Jag får gå på mammaledigt 30 vardagar innan bf och eftersom påsken kommer innan bf så får jag lite extra dagar. Så jag jobbar knappa 6 veckor till om jag orkar så länge. Efter det kommer jag väl bli knäpp…
#168 Ja, lite knäpp lär man väl bli. Men ändå, vad skönt att vara ledig. Jag överväger att plocka ut fp lite tidigare för jag känner nu att det inte finns så mycket ork kvar. Tanken var att jag skulle plugga hela tiden fram tills bf och försöka få undan så mycket som möjligt men det går rakt åt skogen. Jag vill mest sova och när jag väl försöker plugga så är jag så otroligt okoncentrerad.
#169 menar du att du funderar på annat 😉
Jag är glad över att jag senast går på ledigt om 6 veckor, kroppen börjar få det jobbigt.
#170 Haha, näää, inte alls 😂
Förstår det, börjar också känna av det lite nu. Hade inte orkat ränna efter ungar hela dagarna :o
#171 jag kan inte ens ränna efter bussen mera så jag känner mig som en sköldpadda. Sambon och bästa vännen måste påminnas om att jag går långsamt. Senast sa sambon " jaha, du går SÅHÄR långsamt". Puckon 😎😉
#172 Haha, är det där med dumma kommentarer en manlig grej tro?
På Ikea igår: Fasen vad du vaggar *asgarv*
Prova själv att ha ett bebishuvud nedstucket i skrevet typ så kan vi ju se hur smidig och snabb du blir :P
Nej inte är man snabb heller! Tänkte häromdagen om man skulle råka hamna i en sådan situation då man är tvungen att springa. Skulle aldrig gå! Smidig som man är halkade man på snöskyffeln idag! 😞 Fråga inte hur!😳 Bara knakade om mig! Foglossningarna som annars varit milda gör ont som satan just nu. Ska försöka kolla melodifestivalen. Någon är sjövild i magen. Har en fot som pressar utåt på höger sida konstant. Det gör riktigt ont!
#174 jag får hålla i magen och bara sätta fart om ungarna bråkar. Men jag undviker det i det längsta.
Det där med vaggandet ja, ibland känner jag mig som om jag bajsat på mig när jag går. Folk måste ju undra eftersom magen syns så lite under vinterjackan dessutom. haha.
Mello dags? Visste inte ens om att det var mello, kanske man ska titta på.
Jag har flera gånger försökt att dra in magen för att komma förbi el låta andra komma förbi. Kommer nog aldrig inse att jag just nu är stor som en valross. Eller så vill jag helt enkelt inte! 😛 Ligger på rygg i soffan och ska försöka ta mig till övervåningen och duscha men jag kommer liksom inte upp. Förslappad! Varit på bio med döttrarna och fick sååå ont i ryggen. Gick verkligen inte att sitta bekvämt 😔 Jo idag sätter melodifestivalen igång. Egentligen brukar de väl inte vara mycket att se men jag hamnar där ändå. Lite gott att äta till så är det ju helt ok att fördriva tiden med 😊 Chokladpudding och grädde blir det idag!
#174 Jag önskar innerligt att någon hade filmat mig om jag försökte springa 😂
Jag är livrädd för att halka nu.
#175 Hahah! Jag har för det mesta jackan öppen och vanligtvis ganska tajta tröjor så jag hoppas att alla ser varför jag går så roligt.
Hade också planer på att bänka mig framför melodifestivalen, tänkte mig ryggläge i sängen med en chokladkaka i näven. Men istället sitter jag på gubbens jobb och glor när han vaxar min pappas bil. Han har inget körkort så jag får köra in honom och bilen, och sen tar jag mig inte hem. Vägrar att åka buss, jag bara kräks då.
Så det blir kaffe framför melodifestivalen på datorn istället..
Fastnade förövrigt när jag skulle ta mig ur bilen häromdagen, hade parkerat med normalt avstånd till nästa bil men magen var ivägen så jag fick snällt parkera om lite längre bort.. Var ganska pinsamt, hela parkeringen var full av folk. Maken sneglade sig omkring för att kolla om någon tittade..
Blä
Mådde illa som ett as igår kväll och insåg att det var för att resåren i mina leggings tryckte mot livmodern. Beror nog inte på att magen blivit större, bara mycket mycket känsligare. Idag åkte min fula, underbara, löst sittande overall från odd molly fram ur garderoben och jag vill aldrig lämna den, någonsin.
Fortsätter det så här så blir jag tvungen att köpa nya byxor med mjuk mudd (mammabyxor?) så att jag klarar mig för jag har inga byxor som inte sitter åt tight i midjan. Måste köpa nya BH:ar också. Just nu sitter mina okej bara för att det är nära tvättid och de är uttänjda en storlek…
#172 Nu är ju du betydligt mer gravid än jag 😃 men jag märker skillnad på min fart redan nu. Var ute och promenerade med mamma som jag jääämt brukar klaga på för att hon går så förbannat långsamt. Jag gillar att gå tokfort! Men nu är det som att hela kroppen har saktat ner, känner mig som en sköldpadda men bara vill och orkar inte gå som jag brukar. Det är så himla häftigt egentligen, att kroppen anpassar sig. Mamma tycker synd om mig som påverkas så mycket redan nu. "Är du säker på att du bara är i vecka sju?" Skönt med en mamma som ömkar en lite dock, och kommer hem och hjälper med diskberget "för det orkar ju inte du nu när allt luktar så illa för dig din stackare!"😛
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#179 Galet bra mamma må jag säga :))
#180 Världens bästa. Ibland behöver man någon som kramar om en och ojar sig och förstår att man måste få gnälla lite när kroppen strejkar fastän man är lycklig i själen.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#181 Verkligen :)
#177 när det är mer än -10 här så måste jag stänga jackan när jag går annars blir det för kallt :( . Märkte även att min ena jacka är lite svår att stänga men 8 kg måste ju synas någonstans…skulle vilja få dem på låren och rumpan och sen armarna om jag får bestämma men sambon menar att jag inte får det :/ Kroppen är nog megahäftig och jag har tur att sambon förstår att jag är gnällig för det måste man få vara ibland. Jag läste någonstans att man i vecka 28-32 upplever en växtspurt (bebisen alltså) och jag tcyker det märks för de senaste dagarna har jag gått upp ett halvt kilo o ch det spänner, kliar och drar där inne. Ungen ligger ju där nere och sparkar mig i ljumskarna, nått han verkligen skulle kunna få sluta med. ;) Nu när jag är gravid saknar jag mamma sådär lite extra. Vi ringer ju varandra och hörs men att kunna gå hem till dom och ojja sig lite skulle vara så skönt. Mamma är ju ändå mamma liksom.
#183 Ah, det är ju klart. Jag bor i Malmö och det är sällan man behöver knäppa jackan här. Fast vi hade -7 häromdagen, trodde att jag skulle smälla av.
Har också ökat 8 kg och nu får det gärna stoppa för min del, sätter sig på rumpan så byxorna börjar bli för små :/
Det där läste jag med, i min app tror jag. Verkar stämma här med. Pang sa det så ökade sf-måttet med flera cm på knappt två veckor, hoppas det avtar lite för annars lär jag lägga översta kurvan bakom mig väldigt snabbt.
Mhm, mamma är ju mamma. Saknar min också, förut sågs vi fem dar i veckan och nu ses vi en gång i månaden om jag har tur. Det suger ärligt talat.
Jag har gått upp 16kg! Det ni! 😝 25kg typ med de andra. Men det är ju sista tiden som man, iaf jag, går upp mest. Så lär bli minst 5kg till här.
Om jag går upp runt fem kg till så kommer jag att vara väldigt nöjd, 13-14 kg känns helt okej. Jag hade lite övervikt (5-6 kg) sedan innan så mer vill jag gärna undvika att det blir om jag kan. Har skärpt mig lite på matfronten nu (lagom till att graviditeten snart är slut, haha)
Natten i natt var hemsk, dels försöka sova i svärföräldrarnas trånga bäddsoffa (iofs väldigt skön sådan) med en febrig treåring som skulle ligga så nära som möjligt, samtidigt som jag aldrig har haft så ont i magen som jag hade då, varje liten rörelse kändes som knivhugg. Imorse var det borta som tur var men börjar komma tillbaka igen. Jobbigt när man inte vet vad det beror på :/
#187 Usch, undra vad det skulle kunna vara :o
(Alldeles OT men vad i hela världen händer med melodifestivalen? En enda bra låt hittills. Eller ja, två, men sjätte låten passar inte riktigt in i sammanhanget)
#187 haha jaag vet! Sällan vart så kassa låtar! Jag träffar min mamma cirka var 6 mån :( vi bor ju i olika länder så det blir svårt o ses.
#189 Måste vara sämsta startfältet detta århundradet :o
Åh, känner att jag ska sluta klaga på hur sällan jag träffar min mamma.
#191 Jag har haft så lite då och då under graviditeten. Ibland när jag skulle resa mig från sängen, några gånger när jag hade legat på golvet och stretchat. Mest under första halvan av graviditeten. Jätteskarp smärta typ som jag får för mig att blindtarm eller bråck eller nåt sånt kan kännas. Har typ fått ligga still och vänta på att det ska avta och sen försiktigt rulla upp. Antar att det är ligament eller nåt när livmodern växer…
Jag är nöjd med att ha gått upp 12 kg nu när det är 2,5 v kvar till bf, känns lagom även om jag börjar känna mig som en heffaklump nu, de där 12 kilona sitter ju inte bara på magen om man säger så.. min rumpa alltså… och benen… tuttarna har det ju inte hänt så mycket med dock… Har nog börjat samla på mig lite vätska också iom den här jäkla karpaltunnelsyndromet som har kommit på sistone… och det är väldigt svårt att få på och av mina ringar…
Usch, jag har dålig relation till båda mina föräldrar (de är skilda sen länge) och det känns extra trist nu när man själv är gravid. Tur jag har världens bästa svärföräldrar iaf!
#191 jag har också haft det så i perioder. För mig har det speciellt kommit på nätterna och som tur är har jag det inte mera nu. Nu känns det mera som om magen ska delas itu ibland.
Min svärmor är helt underbar och det underlättar mycket när mina egna föräldrar är så pass långt borta. Vet att jag direkt kan ringa henne och få hjälp och stöd om jag behöver. Gissar att hon och hennes man är de som kommer skjutsa hem oss från sjukhuset. DE är duktiga på att finnas till utan att ta över eller kännas för mycket. Dom vet när dom ska låta oss vara ifred vilket är skönt.
Jag åkte på mitt första sendrag i går natt. Haft det med tjejerna också och det är hemskt. Ena benet som man vaknar av. Det är låst och gör riktigt sjukt ont att få ut rakt igen…. Så hemskt när man vaknar av smärta! 😣
Jag har också fått det, i vänster ben mot foten. Så jä**a smärtsamt och irriterande. Bobfloyd bökar på som sjutton idag, vänstersida av blygden ocj ljumsken är stenhårda för att han ligger där. Får tänka positivt fast det är jobbigt. En frisk bökande bebis är bra :)
Imorgon ska jag på tidigt UL. Såå spännande!
#196 vad betyder tidigt ul? Kommer bli jätteskoj att se den lilla räkan. Jag blir lika fascinerad varje gång. :)
#197 ett ul som görs innan RUL. =) har haft väldigt jobbigt vissa dagar med oro, och drömt mycket mardrömmar så att jag inte kunnat sova ordentligt. Så mailade min BM om jag kunde få ett tidigare ul. Har än så länge inte gjort någon undersökning alls å vet inte om bebis ens lever (vilket förvärrar oron) så ska bli så skönt att göra UL redan nu. Hade fått vänta 5 veckor till annars. Å vill veta att d ser bra ut innan vi berättar för dottern oxå.
Aha, för mig är tidigt ul nämligen ett som görs innan vecka 12 så det var därför jag frågade :)
#200 okej, vad annorlunda det kan vara. Har inte alls koll på svenska sätt att gå på kontrolle och sådant. Allt jag vet har jag egentligen lärt mig från WickedAlly här på forumet. Har bara lärt mig de finska sätten. :D
Hur är det med bambusjal vs trikåsjal? Är det samma funktion på dom, alltså lika lättanvända redan från början? Finns ju vävsjalar också som lär vara lite bökigare och onödiga i början. Men bambu, det fungerar precis som trikåsjalen eller? Bara att det är så underbart material?
Gick in i v13 idag. Sover dåligt på nätterna nu. Ont i magen vid lägesförändring. Illamående och spyr både nattetid och på morgonen. Sen var det bara att sätta sig i bilen och åka en timme för att träffa svärmor och berätta. Hon blev jätteglad och började gråta gång på gång. Fick ett fint lapptäcke som man kan lägg apå golvet och låta pyret ligga på, gjort av sambons mormor.
Sen vidare till svärfar och berätta. Han blev nog rätt glad han med, men både sambons pappa o min pappa har helt andra reaktioner mot vad våra mammor haft när vi berättat. Dom är mer tystlåtna och säger inte så mycket.
#202 Kan vara helt ute och cykla men är det inte så att bambusjalen är styvare, medan trikån är trikåstretchig? Vet att man rekommenderar trikå till riktigt små barn, men att t.ex. bambu är bättre sedan när barnet blir tyngre. Tvärtom vet jag dock inte…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#204 Okej, vet bara att jag har ju bambustrumpor och dom är ju mjukare och mer följsamma än andra material, plus att dom andas bättre. Men det kanske beror på vad dom gör med bambun till sjalen? Kanske blir styvare på något sätt?
Som sagt, har inte hört talas om bambusjal innan, bara trikå- vs väv- där väv är styvare och passar bättre till äldre barn.
Men Thiah borde ju veta ;P
#203 Åh, glada reaktioner är det bästa som finns <3
#205 Som sagt, är inte säker… Du borde väl kunna åka och klämma på sjalar någonstans? Om du har någon bra butik där du bor. Det tror jag är det allra bästa! :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#206 Läste om det i tråden här och aldrig hört eller sett bambusjal. Därför jag frågade, tänkte att man kunde få ett svar lite smidigt här. Bor mitt ute i skogen och är sällan i närheten av babyaffärer ;P

Sedan någon månad tillbaka är jag konstant förbannad, jättejobbigt! Förra graviditeten hade jag så jämt och behagligt humör men nu blir jag jättearg för ingenting. Jag hoppas det går över snart:(
#208 Usch va jobbigt! Jag är ovanligt lätt rörd och tårarna kommer snabbt, men annars har jag varit rätt jämn i humöret!
#207 bambusjalen är istället för trikåsjalen och kan användas från nyfödda och uppåt. Den är mjuk och skön och leder bort värme bättre än trikå. Jag älskar bambu som material, det är ju dessutom antibakteriellt utav sig själv, samt att det är svalt. Sambon är varmblodig och jag tänkte att det är bättre för honom och bobfloyd om de har något svalare. Vi köpte vår från knyt-an.se. Affären ligger nära mina föräldrar så jag skickade dit mamma ;D
#208 Vissa dagar är sådana för mig. Är tokarg på allt och ingenting. Och andra dagar är jag superledsen för allt och ingenting. Lite jobbigt.
#210 Misstänkte det, det låter ju bra. Ska hålla ögonen öppna efter det. Vi båda gillar bambu som material i kläder ;P
#211 Samma här, humöret går upp och ned. Fast det var värre i början.
Igår fick jag för mig att vi skulle möblera om, vi bor som sagt megatrångt, så jag tänkte att vi kanske kunde frigöra lite mer plats. Spjälsängen måste ju få plats någonstans och så står vagnen här och tar upp utrymme. Den vill jag inte sätta i förrådet.
Dessutom ville jag att vi skulle ha storstädning (antar att detta hör ihop med vad som komma skall). Drog upp maken på hans enda lediga dag, gnällde sedan lite på att han duschade för länge. Sen tog det jääättelång tid för honom att koppla ur teven, datorn och allt det där joxet. Det där får jag inte lägga mig. Försökte dammsuga lite runt omkring så länge men passade på att sucka vid väl valda tillfällen. Höll tyst dock, fick bita mig i kinden. Sen var ungefär allt han gjorde fel, trots att han gjorde som vi sagt att vi skulle. Det tog för lång tid, det blev snett med möblerna, det blev för trångt (som om det vore hans fel). Tillslut fick jag ställa mig i duschen och vrida på kallvattnet, annars hade jag nog börjat skälla på honom.
Vissa dagar måste jag vara en mardröm att bo med.
Min fästman verkar ha tur! :P Jag är inte speciellt arg, bara extremt ynklig och lättstött. Kommer på mig själv med att tänka "ALLA är bara emot mig HELA tiden!!!" så fort något går emot. Om mannen skrattar lite och klappar mig på kinden och säger "Stackars min älskling! Vilken tur att du kan gå och lägga dig då!" när jag är trött och hängig på kvällen, så bubblar orättviskänslorna upp: "han fattar Ingenting, han tar inte mina problem på allvar, stackars mig!!!"
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag blir ledsen efter sex. Det är som om allt släpper då. Vet inte om jag är glad el ledsen det liksom bara kommer och går inte att hejda. Varit så tidigare graviditeter också… Känns allmänt dumt 😁 Varit ner på MVC nyss. Allt såg bra ut. Bokade in tider fram till slutet. Behöver gå varannan vecka men inte varje 😀 Känns lagom. Hade sjunkit lite ifrån högsta kurvan, inte mig emot. V 32 imorgon och jag låg på 32 i SF-mått.
Usch, haft två såna där hemskdagar på raken nu, mår skitilla. Igår hjälpte ingefära, idag hjälper ingenting. Fattar inte hur jag ska orka fortsätta må så här i allt från fyra till 34 veckor till… Känns faktiskt jävligt tungt just nu 😕 Blä.
Gått in i vecka åtta idag i alla fall. Alltid något.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#215 Sätt upp mål! De flesta slutar må illa runt v12. Gör du inte det så sätt upp nästa runt v18 mår största delen bra. Jag ville hoppa framför tåget redan i v7 och många gå ger fram till v21. Kräktes sista gången i v24. Fram tills dess var jag mer död än levande. Kräktes av allt! Mat, lukt, sambon…. Gäller att se framåt fastän det är riktigt tungt. Bröt ihop många gånger! Nu i v 32, imorgon, är allt normalt igen. Svårt för folk som inte mått illa och förstå hur det är. Kämpa på!
#216 Tack för pepp, det behövs verkligen idag. Tidigare har det varit klart jobbigt fysiskt, men humöret har ändå varit på topp. Igår och idag känner jag mig helt knäckt.
Jag kräks tack och lov inte (än?) men mår konstant ap-illa. Lukterna är hemska. Känner mig så jävla hemsk när mannen pussar mig och jag måste hålla andan, för att jag känner hans andedräkt (som jag aldrig känner annars). All mat luktar illa, tanken på matlukt gör att jag mår illa. Känns som att allt fokus ligger på att hitta mat jag kan tänka mig att äta, som jag inte får kväljningar av redan i tanken. Folk snackar om att man blir så hungrig som gravid, antar att det gäller senare för jag vill inte äta alls. Tvingar mig.
Det hjälper att höra att jag inte är den enda som har problem. Vet ju att det är så, men man känner sig väldigt ensam. Människorna runt omkring har såklart svårt att förstå, vilken icke-nyligen-gravid kan fatta hur det känns att känna sig konstant magsjuk i en månad?!
Tack!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Skulle INTE ha skrivit "Jag kräks tack och lov inte (än?)"… 🤮😭
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#219 Åhh, vilken vacker profil!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#220 Kan inte annat än att hålla med ;) Hon lyckades få profilbilder till slut. Kan inte beskriva hur mkt jag längtar till nästa ul som ät v 10…
Jag anser ofta att bussen, hissen, hörlurarna eller vad som nu inte går som jag planerat är emot mig. Senast jag hade sånt här humör var när jag provade p-piller för första gången och sen fick byta sort. Jag har blivit ett pms monster med noll stubin men det går som tur är i vågor. Sambon menade på att jag hittils varit lätt att tas med ändå. Jag varnar när jag har sådana dagar och då backar han eller helt slutar bete sig som en jubel idiot. För det är precis det är han är just då ;)
#218 Magsjuk i en månad är inget alls 😛 testa 17v! Och då vet jag att jag inte är värst. Riktigt jäkla tråkigt är det. Tog lång tid innan jag "tålde" sambons doft igen, nästan tre månader. Det var tungt! Åt jag kom det inom en timme upp. Var inlåst. Kunde inte gå ut och känna doft av avgaser el någon som lagade mat. Fick panik halvvägs in på maxi en gång… Sen tog det månader innan jag vågade mig ut. Allt luktar verkligen också! Härda, härda! Har du testat nå tabletter? #219 Va skoj med UL. Känns mer på riktigt då. Chansar på att det är en kille…. 😀
#223 Känner igen det där. Är visserligen bara uppe i 6v med spyor nu. Men känner igen det där med att komma in i en mataffär och verkligen få panik av lukterna. Sambon sköter nu alla inköp, matlagning och allt annat som luktar (dvs typ allt). Känns rätt skönt att få vara slapp, men det är definitivt inte kul att ligga instängd på soffan och må illa och spy.
#224 Man måste tänka att det ger sig…. Ingen annan här mådde som jag samtidigt men det hjälpte att skriva av sig och beklaga sig här iaf. Det går inte att få någon som inte varit med om det att förstå. Med mina två första mådde jag ibland lite illa men jag kräktes aldrig. Tyckte att när någon berättade att det kräktes och mådde såå dåligt så var de löjliga! 😳 Nu med nr3 vet jag själv hur det kan vara! Kräktes ju jämt och för allt. Var instängd i en evighet. Nytvättade kläder var hemsk, fick dra ner på sköljmedel, lukten från diskmaskinen, kattmat och tom vatten kunde lukta! Men det blir lättare…. Det går över…. Jag trodde jag skulle få dras med det till v40. Jag såg inget slut, så plötsligt, poof så var det borta och livet blev genast lättare. Beklaga er och gör er av med allt ni känner! Hjälper iaf lite.
#225 Känner att jag minns inte ens hur det var att inte må illa längre. Känner att jag inte ens kan föreställa mig hur livet skulle se ut utan illamåendet. Känns långt borta att inte må illa. Har nog aldrig varit illamående under såhär lång tid. Och det värsta är att jag upplever nog att det blir värre och värre, nu är jag ändå i v13 och det är värre än det varit innan. Har liksom stegvis blivit sämre. I början (när jag gick in i v7) så var det bara lite illamående vissa dagar, sen blev det spyor vissa dagar och illamående varje dag. Nu är det spyor varje dag och hela natten är förstörd, sover dåligt och är uppe och spyr på nätterna, mornarna är vedervärdiga och fram mot lunch först kan jag börja slappna av - men illamåendet är kvar hela dagen. Dock upplever jag att jag börjar lära mig att leva med illamående på något sätt, vänjer mig vid att ha det där ungefär som jag vant mig vid att leva med smärta i lederna, men jag hoppas verkligen att det inte ska vara såhär resten av graviditeten, just nu undrar jag till o med ibland om det ska vara såhär resten av livet =S Som sagt, ledvärken kom också smygande, och den har jag lärt mig att leva med, den finns där hur mkt jag än avskyr det men räknar numera med att jag kommer få leva med den resten av livet. Känns lite som samma sak med illamåendet =( Men vi får väl se
#226 Ge inte upp! Skriv av dig allt! Det blir bättre! Jag hoppade inte framför tåget…. Visst lär man sig leva med det men det är inte skoj. Titta på UL-bilderna, tänk positivt och grina och låt allt komma. Du kommer få ut nå bra av det….
Det är jobbigt med kräkningar och illamående. Tro mig, jag vet. Började spy redan innan plusset och slutade inte innan sonen var ute, verkligen världens längsta maginfluensa kändes det som. Hela min vardag fick planeras efter "graden" av illamående och en spypåse eller spann med mig, alltid! Riktigt hemskt! Äta ute, laga mat och sånt var bara att glömma under den tiden. MEN det blir bättre, man får tänka på ljuset i slutet av tunnlen, även fast det är svårt och t.o.m. omöjligt ibland! Alla spyor, allt illamående, all smärta - Allting har varit värt det nu när min lille prins ligger här bredvid mig :) Beklaga dig och tyck synd om dig själv, det får man göra :)
#228 Har inte UL bilder, dröjer flera veckor till ;P
#230 Jo spypåsen är min vän ;P Ska jag nånstans så måste den med. Hemma har jag en hink jag bär med mig. Och planera efter graden illamående är så sant. Tyvärr har vi flera grejer som inte riktigt går att planera, då är det bara att försöka stå ut. Vilket är tufft. Men nu har vi sagt att vi ska försöka att inte planera så mycket utan ha saker lite löst så vi kan planera om efter mitt mående, för jag orkar inte. Men det blir ju lättare nu när alla vet också.
När jag blev så väldigt illamående så ville jag berätta, för det var ju så mycket som blev lidande. Men sambon ville vänta för han var så rädd för missfall och hur jobbigt det skulle bli om folk visste. Så därför väntade vi. Men nu är det skönt att det inte är hemligt längre.
Själv har jag sluppit illamåendet men får blodtrycksfall istället. Senast imorse höll jag på och svimma när jag förde ut soporna. Känner mig rejält svag så vi ska se hur dagen går.
Jag lider verkligen med er som mår så jädra illa, skulle bli absolut galen om det var jag. Jag kräktes två gånger mellan vecka 8 och 14, lätt illamående dygnet runt, och det tyckte jag var jobbigt nog :o
#219 Åh, vilken liten sötnos. Tror också på en pojk, den lilla är åtminstone väldigt lik min lilla kille i profil och det sägs ju att man kan avgöra könet med hjälp av skallformen så :)
#233 Jag ska försöka övertala pojkvännen till å kolla kön nästa ul då jag är sååå nyfiken. Känner på mig att d är en liten kille… Kön spelar ingen som helst roll men jag är bara nyfiken. Förra grav va känningarna rätt. De som gissat än så länge gissar oxå på pojke.=)
#234 Hoppas du lyckas övertala honom :)
Tänk om det visar sig vara en tjej där inne nu när alla gissat på pojk. Även om det kvittar hade man nog blivit lite chockad :P
Vi trodde också på pojk, fanns liksom inte på kartan att det kunde vara en flicka. Hade det varit det så hade vi ju fortfarande varit lika lyckliga över det faktum att det kommer en bebis till oss men man hade nog blivit lite paff.
#232 Får också blodtrycksfall och har stora problem med yrsel. Får ofta problem när jag står längre stunder.
Och sen har jag ju problem med karpaltunnelsyndorm (troligtvis iaf) så vaknar ibland på nätterna av att händerna är tjocka och domnade och ibland sticker det ibland känns dom inte alls. Får skaka igång dom igen.
Och sen är det ju det här jäkla illamåendet som bara blir värre. Nu ska jag gå till en tjej som håller på med hälsokost som vill göra en blodanalys och se om det är något som saknas och även prata lite kost osv. Får se om det är något som kan hjälpa. Dock är jag lite osäker på det här med hälsokost, det är ju mycket sånt som inte är testat för gravida och jag vet inte hur bekväm jag är med att äta kosttillskott som inte är testade.
Men vi får se vad hon säger.
Är det förresten någon som vet varför vissa blir så otroligt illamående? Har suttit och grubblat över detta ett tag nu, har försökt googla också men jag hittar inget vettigt. Kanske googlar för dåligt iofs :p
Kan det ha med hormonmängden att göra? Att vissa producerar lite mindre hormon och därmed inte mår lika dåligt?
#237 Jag vet inte om man vet det "på riktigt" dvs forskat fram något vettigt resultat. Men det finns många gissningar och antaganden. Tex så är ju magnesiumbrist en misstänkt orsak enligt många. Likaså b-vitaminbrist och brister över lag. Fel kost osv. Men allt är ju bara "gissningar". Någon har kanske testat att dom saknar ditten och datten och när dom börjat äta tillskott så kanske dom har mått bättre. Men frågan är om det beror på tillskotten eller om det beror på att det hade gått över av sig själv ändå?
Jag tror som så att det kan vara olika orsaker för olika människor. Kan nog säkert vara brister för vissa människor, obalans i kroppen kan säkert åstadkomma illamående. Samtidigt tror jag också att det mycket ävl kan ha att göra med mängden hormon som du är inne på. Finns säkert fler orsaker också. Tror som sagt inte det finns någon universallösning.
Jag ska ni få gå och göra en blodanalys så ska bli kul att se vad den visar. Sen om jag vill äta allt som hon kommer vilja stoppa i mig är ju en annan femma, men om det är saker som jag känner mig okej med att äta så ska det bli spännande att se om det har någon effekt.
#237 Jag mådde lite illa första två gångerna, men det var låångt ifrån illa. Och så nu tredje så var det "hoppa framför tåget-varning" Så det är ju uppenbarligen olika från gång till gång iaf. Kräktes inget med de första två och nu 5-6 ggr/dag i 17v. Man blir ju lite chockad! Hade bara blivit en om detta varit första 😛
#238 Nä, verkar inte som man gjort det faktiskt.
Tror att du har rätt i att det kan bero på så många olika saker, så det kanske aldrig lär bli någon riktigt forskning kring det hela heller då.
Det skulle jag också vilja göra, inte för att jag mår dåligt, jag är bara obotligt nyfiken. Hälsokostpreparat är nog en sån där grej jag skulle avstått från om hon inte hittat något som det står klart och tydligt på att det är okej under graviditet. Det finns någon text på slvs hemsida om just det tror jag och man blir mer eller mindre helt avrådd från att använda sådant. Fast å andra sidan så är jag lite avigt inställd till sådant redan från början, mest för att jag aldrig behövt något tror jag. Man blir lite anti.
Ska bli kul att höra vad hon får fram genom analysen, om du vill dela med dig av resultaten då :)
#239 Jag läste någonstans att det är fostret som avgör mängden hormon, och att det är därför man kan få så olika graviditeter. Undra om det stämmer.
Kan jag gott förstå, hade inte heller skaffat fler tror jag om jag hade haft det så :o
#240 Jag är inte anti till kosttillskott annars, äter det och tycker det fungerar. Men min BM har sagt att man inte vet hur dom påverkar eftersom dom inte är testade och därför kan hon inte rekommendera det, och därför äter jag inte något sånt nu.
Men undrar liksom någon annan här hur det är med tex vitaminer, för det finns ju vitaminer som hon sa redan nu när jag beställde tiden att jag borde äta, tex b-komplex som är en tablett som innehåller flera olika b-vitaminer, men jag vill inte äta sånt som kommer från hälsokosten. Känns inte helt okej.
Däremot så kan hon även ge kostråd, dvs vad jag ska undvika att äta och vad jag bör äta mer av och hur mycket. Så det kan ju vara intressant ändå. Och en del vitaminer finns ju att köpa på apoteket, så man kan ju gå dit och köpa sen efter analysen.
#239 Vi är inne på samma. Eftersom första är så här jäklig så vet vi inte om vi vågar en till. Även fast vi hade en liten plan på det från början.
#241 Det var det min barnmorska sa om sånt också när hon gick genom kost och sådant.
Ja, jag hade nog valt att gå till apoteket i sådana fall för de bör ju vara mer testade. Jag är verkligen dåligt insatt känner jag, äter inga vitaminer alls så jag har noll koll.
Ja, låter väldigt intressant faktiskt. Spännande att de kan se sådant på något vis, även om det mest troligt inte är något varken nytt eller speciellt komplicerat (återigen, sjukt dåligt insatt i sånt här :o)
Blir lite nyfiken på vad jag skulle få för kostråd. Vart har du bokat tid för detta? :)
Någon som vet om pappan måste anmäla i förväg till försäkringskassan att han tänker ta ut de 10 dagarna?
/Christine
#141 min första graviditet var ett helvete med illamåendet och andra krämpor, kräktes dygnet runt tills hon var ute. Nu med andra barnet så är det bara på morgonen eller bär jag slarvat med maten. Jag var väldigt osäker på om jag skulle våga bli gravid igen efter förra gången. Men nu är jag glad att jag vågade. Hoppas ditt illamående går över snart, du har inte funderat på att testa akupunktur?
Idag är jag inte hög i hatten kan jag erkänna, någonting har låst sig bak i min ena skinka så jag är mer eller mindre paralyserad. Satan så obehagligt :o
#244 TACK! Tycker jag letat och letat på deras hemsida men detta hade jag inte fått fram :)
#247 - Dom är överjävliga (ursäkta uttrycket) på att sudda in saker och vara otydliga.
/Christine
#248 ja, och deras sida och system har ju "uppdaterats" vid årsskiftet och för mig har det bara ställt till det! ;)
Gillade hon "Hanna" på försäkringskassan. Hon man frågade direkt på första sidan om man undrade över något. Hon var kanon! Och du kommer känna för fler barn…. När du väl har din bebis ute så inser man varför man gjorde det! Man glömmer lätt och tur är väl det!
NY TRÅD SKAPAD!