Åkpåse? Filt? Täcke?
Vi har det mest klart men en stor fråga som ständigt återkommer är:
Vad i hela världen ska man ha i vagnen? Blir inte klok på det. Ska man köpa en åkpåse eller kommer det räcka med en filt+overall? Det finns jättefina åkpåsar som matchar vår vagn men det kanske är bortkastade pengar?
Läste någonstans att en fleeceoverall och en filt räcker fint, vad tror ni om det? Det är ju sånt där skydd på vagnen också, vad det nu heter.(märks inte alls att det är första barnet va? Haha)
Så, vad ska ni andra blivande vårmammor ha i vagnen? Och vad hade ni som redan gjort detta?
Bara för att göra det ännu krångligare för dig så finns det åkpåsoveraller också. http://www.kappahl.se/article/overall_423475
Själv tyckte jag overall med ben var krångligt med michelinbenen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Eeek, ytterligare att grubbla på. Men det kanske är det bästa alternativet egentligen? Med tanke på att det finns ärmar, verkar lite smidigare än en åkpåse på något sätt.
Men är det en vanlig filt man kompletterar med då bara? :)
Jag köpte en åkpåse begagnat så den får funka, jag har heller ingen aning om vad som är bäst/smidigast men tänker att det är lättare med en åkpåse som man bara öppnar och tar upp bebisen ur t ex när man kommer hem, går in i en butik, fikar osv. Annars måste man ju krångla av och på overallen. Sen får jag för mig att den kan röra sig lite lättare där i påsen än om den har tjocka kläder/ärmar på sig.
#2 Ja, till de riktigt kalla dagarna kan man komplettera med en filt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Jo, där har du ju verkligen en poäng iofs. Att lätt kunna öppna och slippa en överhettad och ledsen bebis är nog guld värt.
Blir lite tokig på det här. Kommer sluta med att jag köper båda, åkpåsen kommer ju ändå kunna användas nästa vinter. Står att den som passar vagnen är "stor och rymlig" samt har hål för fempunktsbälte och det låter ju bra i alla fall.
Vi hade åkpåse, tyckte det var toppen!
Om barnet bara ska ligga i vagnen är det okej med en lite smidigare fleeceoverall och åkpåse. Kanske en filt om det är jättekallt. Om man går in i affären då t.ex. efter promenaden behöver inte barnet ligga i en supervarm overall utan då bara öppnar man åkpåsen så blir det perfekt! Sjukt smidigt!! Vi hade 2 åkpåsar, tyckte det var bäst. Då kan barnet ju också ha bara jacka t.ex. (när barnet kan sitta själv) utan overall på benen, för då värmer ju åkpåsen benen.
Däremot, om ni ska hålla på att lyfta barnet i och ur vagnen är det bättre att barnet i sig är väldigt varmt klädd så att barnet "klarar sig" utanför vagnen också. Då är det bra med en varm overall med en filt på.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Fick december 2013. Sonen har lammfäll, overall, lammfilt och vindöverdrag. Overall varierar mellan fleeceoverall och tjockare vinteroverall beroende på hur kallt det är. Vid behov lättar jag på vindöverdraget och filten.
Jag har exakt en sån som #1 länkar till och älskar den! Mjuk och gosig och den håller sig varm riktigt bra. Vissa dagar har han bara den plus locket på vagnen på, när det är lite kallare får han en stickad filt också. Han är varm och go när jag plockar upp honom.
Vi fick både tjcok overall + lättare fodrad ocreall samt åkpåse i den där mammalådan så vi kommer använda det. Jag tror jag kommer använda åkpåsen mest och sen variera kläderna under. Vet att min mamma har två begagnde åkpåsar som vi ska få så då kan man variera utan att behöva tvätta en massa. Verkar så otroligt smidigt att bara ploppa ner bebisen i påsen när man ska iväg :) Vi har ett lammullsskinn men det kommer jag inte använda i vagnen utan hemma.
Självklart åkpåse! Man vill ju ut de kallare dagarna också. Idag hade vi kanske 2 minus och dottern hade strumpor, byxor, body, sockar, vantar, fuskpolo, mössa, ovarall med luva och sådär så man drar över händer och fötter, filt och åkpåse utan att svettas :)
/Christine
#11 Oj, så mycket kläder! Hm, jag måste nog lära mig ett och annat.. 🙂
#12 Det var precis min tanke också 🙂
Så irriterande att man inte i förväg kan få veta hur vädret i april ska bli. Men det lutar åt åkpåse som matchar vagnen och något liknande den i #1 så att jag kan anpassa efter väder och vind. Fast det kan ju hända att han blir ett majbarn också, och då känns åkpåse lite väl varmt..
Kanske jag ska vänta med att handla sådant tills han kommit ut helt enkelt.
Tillägger att hon sitter i sittvagn, i liggvagn behöver man inte åkpåse (tycker jag), då är det ju läggare att bädda med filtar och liggvagnen är mer skyddad mot vind.
/Christine

Åkpåse! Används fortfarande i sittvagnen till sonen på 2+ år. Supersmidigt då det är riktigt kallt o man vill ut, eller då ungen vägrar varmare ytterkläder & det inte är så gräsligt kallt, men ändå kyligt. Filt är betydligt meckigare tycker jag & i sittvagnen så har den en tendens till att nåt hörn hamnar på utsidan o släpas i backen eller hjulen.

Vi bor på landet och använder i princip bara vagnen när vi ska in till stan o handla. Så för oss skulle en åkpåse vara helt bortkastat då det inte går att ha en sådan med bilbälte på ett smidigt sätt.
Vad jag ville få fram var iaf att du måste lista ut hur ni kommer använda vagnen för att veta vad som blir bäst. Jag gillar att ha en filt + någon mindre varm klädsel då går det snabbt att slänga av filten om man t.ex går in i en affär/ buss eller liknande.

Och om du får barn på våren behöver du nog inte ha något jättevarmt i vagnen. Det blir supervarmt där nere i lä med en gång så ta i nte i för mycket med värmande saker, då kanske bebisen blir överhettad och de minst är känsliga för sådant.
Kolla aldrig en bebsi värme genom att känna på händer ellr fötter så dessa nästan alltidär kalla eftersom de har rätt kass cirkulation. Bättre då att känna på ryggen eller i nacken.
Jag har fått barn vid två olika "tidpunkter". Första barnet föddes på sommaren och då behövdes ju inget speciellt. Till vintern (när han var 6+ mån) så hade vi en enkel åkpåse och fleeceoverall.
Andra barnet föddes i mars. Då hade vi en liggkorg med "lock" på så vi hade fleeceoverall, filt och locket. Nu när han är tio månader och sitter i sittdelen har vi istället införskaffat en åkpåse. Vi kunde valt en overall istället, men eftersom han kommer gå på en förskola där de sover ute kommer vi behöva en åkpåse nästa vinter så vi köpte en som går att förlänga. I åkpåsen har han ett fleeceset (tunnare än overall), vantar och tossor. Det är om inte annat smidigt när man går i affärer osv, bara knäppa upp åkpåsen.
Ska man köpa åkpåse, som ändå kostar ganska mycket pengar (enligt mig i alla fall) så tycker jag man ska fundera över hur länge man vill använda den, vill man att den ska vara öppningsbar i botten (för skor osv). Till äldre barn vet jag att det tipsats om en "barnsovpåse" från stadium som är billig. För oss var det viktigt att den skulle fungera även nästa vinter. Så den går att förlänga med en decimeter.
Men om man har en bebis som ligger antingen i mjuklift, hårdlift eller liggkorg tror jag inte det behövs någon åkpåse, det räcker att klä varmt och stänga ute blåsten genom lock osv.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
beror ju på hur kallt man har där man bor. Jag hade varma åkpåsar på vintern till båda mina barn.På vårsommar/höst kan man sy sig en tunnare åkpåse. Av kraftigt bomullstyg och fleece t ex. Mycket bättre än filtar som ska stoppas om hela tiden. Påsar håller värmen gott.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Såhärr är våran son på en månad klädd nu när det varit -3 och mer.. I nalleoverallen från HM har han bara byxor&body eller en bodysuit. Och en sån här åkpåse som vi knäpper ihop. ( http://mombom.se/barntillbehor/barnvagnar-tillbehor/carena-akpase-svart-1812000757403982/ )
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#20 Så söt! Ser ut att trivas!

Har både åkpåse o overall. Använder inte åkpåsen så ofta för sonen fullkomligt hatar den. Han e den varmaste ungen jag vet. Overallen använder jag när vi ska gå långa rundor för han hatar inte den så mycket. Han är 7 månader o e jätte varm i allt. Ska vi gå i affärer har jag en fleecejacka o täcke på honom
#22 Hur barnen är personligen måste man ju också komma ihåg att tänka på. Vet flertalet föräldrar som anser att dom har det jättekallt och då måste deras barn pckså ha det fast det inte stämmer.
Blir helt enkelt att lista ut när bobfloyd kommer. 😃
Det viktigaste kan jag tycka är att vad man än har så ska man kunna "öppna upp". Har man t. ex en overall så ska den kunna gå att öppna om man går in i affärer osv. Vet inte hur många gånger jag sett barn som är helt påpälsade på t. x Ikea som gnäller och föräldrar kan inte förstå varför.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#24 Det har jag satt som prio ett :)
Tror att det blir en sådan som #1 länkat, eller något liknande i alla fall om de inte får in den igen. Det verkar smidigast.
Sen till hösten när det är dags för sittvagn så blir det åkpåse istället, denna passar till vagnen men jag vet inte om jag tycker att den ser så skön ut. Ser lite stel ut på något sätt. Men det får väl bli ett senare bekymmer.
Åkpåse och overall. Vad han har på sig under overallen beror på hur kallt det är ute.