Annons:
Etikettförlossningen
Läst 8337 ggr
Patriszija
9/18/13, 11:07 PM

Någon som fött vanligt efter kejsarsnitt?

Jag är lite orolig för att föda nästa gång (är ej gravid än men vi pratar om det) då min dotter föddes med akutsnitt i v34. Hon låg i säte annars hade jag valt att föda "vanligt". Jag är alltså orolig för att det kommer göra ont i snittet när man krystar då jag nu kan få lite extra ont i ärret om man råkar slå i. Vill absolut föda vanligt då jag mår ganska dåligt av att ha blivit snittad, känns som om jag gått miste om något. Är det någon här inne som blivit snittad och efter det fött vanligt? Hur upplevde ni det med ärret? Hur lång tid var det emellan barnen? Vore jättetacksam om någon ville svara och kanske lugna mig lite :).

Annons:
Velinga1984
9/19/13, 7:41 AM
#1

Jag har inte fått min bebis än men jag frågade min barnmorska om detta då sonen föddes med planerat kejsarsnitt för snart 9 år sen. Jag lider inget av ärret, mer än att det stramar och kliar allt eftersom magen växer. Men då det inte är något hinder för mig att föda vaginalt så vill jag gärna uppleva även den biten. 

Min barnmorska berättade att det ska inte påverka om man gjort ett kejsarsnitt, huden läker sig själv. Däremot om man gjort 2 kejsarsnitt så är det osäkert om man kan föda vaginalt, det beror på om läkarna "öppnat" samma ärr och det bildasts för mycket ärrvävnad.

Patriszija
9/19/13, 8:00 AM
#2

#1 Ja det har jag också hört så jag hoppas också på en vaginal förlossning nästa gång. Jag har inte ens tänkt på att de kanske blir jobbigt när magen växer också :/. Men det borde väl endå vara ok, rekommendationerna för att bli gravid eftet ett kejsarsnitt är väl efter 1 år väl?

Velinga1984
9/19/13, 8:11 AM
#3

#2 Tror det är olika, min barnmorska jag hade då sa att det är inga problem att bli gravid tätt inpå.

Rutan_
9/19/13, 9:32 PM
#4

Till mig har alla sagt att det är allra bäst om det går minst ett år från kejsarsnittet tills det att man blir gravid igen för det kan bli problem om det är för tätt, till exempel att livmodern spricker.

Förutom att ärret har kliat, stramat och spänt var det en period när det kändes som att det skulle spricka när som helst, mycket obehagligt. Speciellt när bebisen tryckte mot det. Nu är jag inne i vecka 33 och har inte känt några obehag av ärret på länge.

Jag hoppas på vaginal förlossning den här gången, tror inte att det kommer göra ont i ärret för jag känner inget speciellt av det nu. Det blir nästan tre år efter snittet.

Patriszija
9/20/13, 11:25 AM
#5

#4 Vad läskigt det där låter! Men hellre det än alla de andra komplikationerna jag hade under min förra graviditet. Skönt att du inte känner obehag längre iallafall :)

PogoPedagog
9/21/13, 9:33 AM
#6

Jag oroar mig oxå lite för detta. Jag fick veta att jag helst skulle vänta 1,5 år men minst ett år innan jag blev gravid igen.

Mitt sår blev lite problem med, inget allvarligt men det svullnade upp och var tvunget att tömmas på vätsa efter några dagar och sedan var jag rejält svullen under lång tid. Det såg precis ut som om jag operareat in en chorizo under huden. Jag frågade min syster hur hennes ärr såg ut i börjhan och det var mer ölkorvs-stort haha. Jag är lite orolig att det ska ha läkt fel därför. Hur stora var era ärr i början?

Jag är dessutom rädd att föda vanligt och skulle helst få snitt igen men måste väl försöka föda vanligt. Jag funderar vissa dagar på om jag skulle ta en EDA när det väl är dags och ligga platt på rygg för de har sagt att om inte värkarna har rejäl fart blir det snitt igen. Jag är lite irrationell efetrsom jag är rädd:(

Annons:
Patriszija
9/21/13, 10:55 AM
#7

#6 Din stackare! Mitt sår var väldigt litet och ärret blev aldrig mer än max 1cm brett, jag har också tänkt på snitt igen men jag vill så otroligt gärna uppleva en vanlig förlossning. Men angående ärret så kommer det väl att bli större ju mer magen växer väl? Blir det jätte fult? :/

[Zorita]
9/21/13, 11:09 AM
#8

#6 Nu 4 veckor efter snittet ser mitt ut som ett vanligt ärr och är helt platt. Det läckte vätska ett tag och var lite infekterat, men nu i veckan läkte det äntligen. Hoppas det fortsätter så. Jag vill jättegärna föda vaginalt nästa gång så jag hoppas att det går. Är fortfarande lite ledsen över att det blev snitt, jag hade sett fram emot att få uppleva en förlossning naturligt. Men men. Vi kommer vänta 1,5 år innan vi försöker igen, men det hade vi tänkt innan också.

Velinga1984
9/21/13, 1:52 PM
#9

#7 Inte om det sitter i bikini-linjen. Mitt har inte ändrat sig nånting trots enorm mage :)

Patriszija
9/21/13, 6:52 PM
#10

#9 skönt att höra! :) Då är de väl bara kliandet och stramandet man behöver oroa sig för!

Rutan_
9/21/13, 8:17 PM
#11

#6 Jag hade en stor infektion i snittet på ena sidan, en bit in så jag var sjukt svullen där länge. De fick öppna upp igen och sätta drän. Kommer inte riktigt ihåg annars hur det såg ut, minns bara att jag hade smärtor i det länge, länge. Vet att jag fick en valk ovanför det också, det var liksom som om de sytt så att valken bildades. Svårt att förklara. Men det blev bra med det till slut.

#7 Jag tror inte att mitt ärr har expanderat trots att det sitter snett och ser knasigt ut, men det är rätt långt från början.

Velinga1984
9/22/13, 8:58 AM
#12

#6 Ena sidan vägrade läka ibörjan, men mitt ärr är otroligt bra gjort. Man ser det knappt, och det syntes knappt i början heller.

Rutan_
1/21/14, 8:04 PM
#13

Nu kan jag berätta att jag födde vaginalt den här gången och vad jag minns kände jag ingenting av ärret från kejsarsnittet, varken under värkarna eller krystandet. Det är nästan tre år mellan barnen.

Annons:
Velinga1984
1/21/14, 9:50 PM
#14

Jag fick ännu ett kejsarsnitt, med förbud att föda vaginalt hädanefter så jag kan inte svara på hur det blev.

Patriszija
1/21/14, 9:50 PM
#15

#13 tack för att du svarade :)! Känns jätteskönt att höra så blir man lite lugnare!

Rutan_
1/21/14, 10:48 PM
#16

#15 Inga problem =)
Och jag känner inget av det nu efteråt heller, på den punkten är det som om det inte finns. Men det har blivit mer synligt, bytat färg. Har du sett en brun bristning? Så ser det ut nu. Men det kommer väl blekna igen så småningom.

[Catteklina]
1/22/14, 12:21 AM
#17

Födde också vanligt nu med andra barnet. Tänkte inte på ärret alls, så det har nog inte gjort ont, hände så mycket annat runt om man tänkte och hade koll på :) 4 år mellan barnen.

PogoPedagog
1/22/14, 9:02 AM
#18

# 16 o 17. Varför blev det snitt för er första gången? Jag undrar vilka som har störst chans att lyckas föda vaginalt efter snitt.

Rutan_
1/22/14, 9:16 AM
#19

#18 För min del var det på grund av misstänkt syrebrist hos barnet.

Velinga1984
1/22/14, 9:37 AM
#20

#18 Alla som fått kejsarsnitt utav tillfälliga skäl; tex säte, akut havandeskapsförgiftning, misstänkt fel på bebisen etc får föda vaginalt efter kejsarsnitt.

Annons:
PogoPedagog
1/22/14, 10:34 AM
#21

#20 Min vägrade ju komma ner så det känns ju som att det är minimal chans att nästa ska gå bättre men trots dte måste jag kanske försöka ändå:(

Velinga1984
1/22/14, 10:41 AM
#22

#21 Vet dom varför inte bebisen sjönk ner? Misstänker dom att det kommer hända igen eller rekommenderas snitt nästa gång?

PogoPedagog
1/22/14, 12:20 PM
#23

#22 Nej de vet inte varför, värksvaghet står det bara i journalen. De vill helst att jag ska försöka vaginalt nästa gång med men jag kan inte se varför dte skulle gå bättre då. Allt var optimalt förra gången förutom att jag tog en EDA och denna gången lär de ju säkert dra på med värkförstärkande från början så då kommer jag ju definitivt behöva EDA igen:P

Velinga1984
1/22/14, 1:22 PM
#24

#23 Varför vill du inte prova om det blir bättre nästa gång? Eller har jag missuppfattat dig. Mina kejsarsnitt har inte varit frivilliga utan något jag ifrågasatt varje gång. Eller är du orolig för akutsnitt?

Rutan_
1/22/14, 10:57 PM
#25

#23 Tror inte att de kommer ta till värkförstärkande direkt, bara om det behövs. För mig satte de detta dropp ett tag för jag hade krystvärkar men det gick inte framåt. Tog ganska många timmar tills bebisen äntligen trycktes ner, hans huvud guppade upp och ner hur länge som helst innan jag till slut fick kraft nog att trycka förbi honom och ändå kom han bara halvvägs, stannade mitt i öppningen =P Det var bara att vänta på nästa värk, längsta sekunderna i mitt liv hehe.

Sedan kan de inte trycka på droppet hur mycket som helst på grund av att du fått snitt tidigare, och det är väl heller inte så länge sen det gjordes så de kommer nog vara försiktiga med det.

[Catteklina]
1/23/14, 1:00 AM
#26

#18 Pga. svår havandeskapsförgiftning och vid igångsättningen sjönk han inte ner tillräckligt snabbt, jag blev sämre och även han blev påverkad.

Upp till toppen
Annons: